Sähkö-fillari

Onko jotain järkeä ostaa sähköpyörä, jos jotenkin jaksaa sotkea tavallisella?
Eikö sellainen ole aika kalliskin ja kuinkahan usein se akku pitää ladata tai jopa vaihtaa?
Ilmianna
Jaa

26 Vastausta


Ei ole. Vain jos on lihasheikkoutta tai muuta kremppaa.
Ilmianna
Jaa
Vastatuulessa ja ylämäessä, sähköavustin olis kyllä kätevä, ettei tarvisi pienimmällä vaihteella ajaa tiellä.
1
Ilmianna
Jaa
Kyllä sähköavusteisessa on mieltä :) Sellanen herättää kovastikin kiinnostusta. Kyselijöitä usein riittää, kun kuulevat moisella ajelevani.
Tarpeita on toki monenlaisia. Nuoret tykkää esim maastossa päästä mäetkin ylös taluttamatta, samoin kuin tykkäävät ajella pitkin talvea lumissa paikoissa ns läskipyöräisillä. Menee hangessakin muuten, mutt ilman moottoria voi reisistä loppua puhti useimmilta...
Aikuisemmat taas haluavat mennä töihinsä jopa hikoilematta ja tulla kotiin vaikka reidet ruvella tai maitohapoilla kovan treenin seurauksena. Avusteen kun saa säädettyä vaikkas kokonaan pois eli enemmän tai vähemmän avustetta tarpeen tai mielihalun mukaan... ;)
Ja tietty vanhemmat sekä meikäläisen kaltaiset rapakuntoiset pääsevät myös nauttimaan pyöräilyn suomasta ilosta ja raikkaasta ilmasta ja samalla ’tuulettuu korvienvälikin’ kun aivotkin saa happea pal paree ku soffan pohjalla...

Mutt tosiaan, ei kaikki tarvii sähkömoottoria pyöräilyyn, ei. Mitä sitä hankkimaan, jos on terve ja omaa vahvat ’ruisreidet’ eikä tykkää noista edellä olevista eikä töihin oo ku korttelin mitta...
1
Ilmianna
Jaa
Tietysti kannattaa! Eihän rääkki ole pyöräilyn ainut tarkoitus. Ja jos rääkkiä haluaa, sähköpyörällä sen saa tehostetutusti kytkemällä avustuksen pois.
Käyttökelpoisen, oikealla keskimoottorilla varustetun, saa tarjouksesta alle tonnilla. Akkua ladataan 10-100 km välein ja akku kestää vuosia.
En pyöräilisi rääkkäimellä ollenkaan, nyt liikun ja kuntoilen lähes päivittäin.
1
Ilmianna
Jaa
Kohta on kaikki polkupyörät sähköavusteisia. Nykyään kun on skandaali, jos maantiefillari painaa 10 kiloa. Ennen maantiepyörät painoivat 14 kg, kun olivat rungot rautaa, eikä kukaan valittanut mitään, että voi voi kun painaa fillari liikaa. Eikä niistä päivistä ole kuin reilut 20 vuotta.
Se on tätä nykyistä hienopersettä ja hifistelyä. Pyörien pitää olla heppoista hiilikuitua, etteivät paina nanogrammaakaan liikaa ja pitää olla sähköavusteista, ettei pääse pyöräillessä otsa hikoomaan. Kannattaisko mennä bussilla, taksilla tai omalla autolla, ettei hikoo eikä väsy?
Ilmianna
Jaa
Kuntoilussa sähköavusteinen on tietysti tarpeeton, mutta hyötypyöräilyssä (työmatkat yms) semmoinen on hauska peli. Pystyy ajamaan sitä 25 km/t käytännössä koko ajan, ja vastamäet menevät heittämällä ylös. Voihan semmoisella retkeilläkin jos haluaa. Vaimo osti moisen, minä uuden sähköttömän, kumpikin on tyytyväinen valintaansa. Akku kestää pienimmällä/keskimmäisellä avustustasolla noin 100-120 km, eli vaimon tapauksessa akku ladataan joka kolmas päivä (35km ajoa päivässä).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Älytön kommentti. Sähköavusteinen saa juuri sellaiset kuntoilemaan jotka sitä eniten tarvitsevat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Se on vähän mitä hakee. Itsekin suhtauduin koko konseptiin alkuun epäillen, mutta olen sittemmin huomannut että kyllä niillekin paikkansa ja käyttäjänsä on. Kerrankin ajoin samaa matkaa vanhemman herran kanssa joka totesi että ilman sähköpyörää hän ei pystyisi pyöräilemään lainkaan polvivaivojensa takia, mutta nyt ajelee pitkiä lenkkejä kun ne kriittiset ylämet nousevat avustuksella. Video Helkaman sähköpyörän koeajosta: https://youtu.be/ooRGCvkTI8c
Ilmianna
Jaa
Minusta siinä on paljonkin järkeä jos sähkön avulla pystyy pyöräilemää enemmän ja pidemmälle. Tietysti jos tällaista tarvetta ei ole, sitten siinä ei ole järkeä.
Ilmianna
Jaa
Ai mihin tarvitsee sähköpyörää. No, tänään kävin ajamassa 10km metsälenkin, erittäin teknistä polkua pitkin. Lunta on reilu 10cm ja pyörä täysjousto, plussa renkailla. Meni kyllä erittäin hienosti ja olen kyllä sitä mieltä, että ilman avustusta, olisi lenkki jäänyt tekemättä, tai se olisi ollut täyttä tuskaa. Maksoihan pyörä paljon, mutta ei kyllä kaduta pätkääkään, suosittelen.
Ilmianna
Jaa
Sähköpyörä on tarkoitettu lihas surkastumaa sairastavien tavis tollojen läskin kuljettamiseen. Oikea pyöräilijä ajaa spandeksit kireänä kulkusten vilkkuessa selkä köyryssä kohti tour de france voittoa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Sähköistetty fillarini on tarkoitettu suht terveen vaarin kulkupeliksi ja sellaisena aivan verraton. Pääsisin kyllä jopa parikymmentä kilsaa ihan kevyesti sähköttömälläkin, mutta kyllä 250W:n Greencycle-sarja on ihan verraton peli. Kylmälläkin säällä akku kestää jopa 60 kilometriä yhdellä "täytöllä" pisimmät kesälenkit on yli 50 kilsaa (52 nykyisin) päivässä. Kesän lämpinä päivinä akun kesto on tietysti ihan toista. Perse vaan puutuu, mutta kyl se siitä vahvoo.
Olen suunnitellut ostaa ensi kesäksi toisen akun ja ajaa sitten n. 200 kilsan lenkin yhteen "nyyttiin". Luulisin onnistuvan jos on esim. 15 Ah:n kaksi "täyttä tankillista" lähtiessä.
Kyllä sähköpyörä on hyvä juttu ja tavallinen fiude sähköistettynä - HAHHAH - vielä parempi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SuosittelenVilpittömästi kirjoitti:
Sähköistetty fillarini on tarkoitettu suht terveen vaarin kulkupeliksi ja sellaisena aivan verraton. Pääsisin kyllä jopa parikymmentä kilsaa ihan kevyesti sähköttömälläkin, mutta kyllä 250W:n Greencycle-sarja on ihan verraton peli. Kylmälläkin säällä akku kestää jopa 60 kilometriä yhdellä "täytöllä" pisimmät kesälenkit on yli 50 kilsaa (52 nykyisin) päivässä. Kesän lämpinä päivinä akun kesto on tietysti ihan toista. Perse vaan puutuu, mutta kyl se siitä vahvoo.
Olen suunnitellut ostaa ensi kesäksi toisen akun ja ajaa sitten n. 200 kilsan lenkin yhteen "nyyttiin". Luulisin onnistuvan jos on esim. 15 Ah:n kaksi "täyttä tankillista" lähtiessä.
Kyllä sähköpyörä on hyvä juttu ja tavallinen fiude sähköistettynä - HAHHAH - vielä parempi.
Tuohon vielä lisäisin, et se on kiva kattoo kun autolilija polttaa pinnansa kaupungissa. Mennään yhtaikaa valoihin (autoilija punaisiin) ja autoilija jää venaan kun minä työnnän /ajan fillarini suojatien kautta ja jatkan matkaa.
Virnistän autoilijalle ja saan vastineeksi käsimerkin. Taas olin nopeempi ja se nyppii autoilijaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joiden pyörät äärimmilleen kevennettyjä ja monet kuskit doupattu, ties millä aineilla ja onhan niistäkin pyöristä sähkömoottoreita löytynyt ;)
Ilmianna
Jaa
Ilmeisesti olet ostanut sähköpyörän nimimerkki "soffalta satulaan". Kauan kyselit kommentteja sähköpyöristä joten kertoisitko minkä pyörän ostit ja tietenkin kokemuksia.
Ilmianna
Jaa
Sähköistin vanhan 3*8 vaihteisen pyöräni, ei tarvinnut kuin ottaa vanha poljinakseli etukiekkoineen veks ja ruuvata bafang tilalle, akku juomapullotelineeseen, vähän piuhojen vetoa ja niputtamista. Kyllä lähtee, ei haittaa enää polkupyöräväylien paska talvikunnossapito. Kustansi reilun tonnin. Ja akun voi latailla työmaalla.
Haittapuolena ehkä se että otin 750 w moottorin joten piti ottaa liikennevakuutus mutta kyllä tämä autoilua halvemmaksi tulee silti. Siis on järkeä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kerran näin naisen polkevan fillarilla, missä vakuutuskilpi, kuten mopoissa. Mitä tuo vakuutus korvaa, jos onnettomuus tapahtuu, vai onko se ainoastaan rahastusta valtion taholta?

Kertokaahan pyöräilijät, jotka asutte Alpeilla, Pyreneillä, Norjassa, jne , millaisia sähköfillareita siellä on käytössä ja tarviiko vakuutuksen?

Hauska homma nois sähköpyörissä, on jarruvalo takana :) .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Autolla ajaminen on pakkopullaa, tylsää.

Sähköpyörällä ajaminen on joka kerralla nautinto. Ei haittaa vaikka sää olisi kehno kun vetää pikkuisen hengästyneenä ihanaa raitista ilmaa keuhkoihinsa ja tuntee olevansa terve ja voimakas.

Sähköavulla vetää huvikseen painavaakin peräkärryä, joten kauppareissutkin onnistuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vertasin vahingossa autoon vaikka piti verrata luomupyörään. No, jos jaksaa ajaa tavallisella eikä ylirasitu niin ei ole mielestäni järkeä vaihtaa sähkikseen. Eipähän tarvii huolehtia akusta, on siinä oma vaivansa. Lisäksi luomupyörän keveys on iso etu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rtfijaa kirjoitti:
Vertasin vahingossa autoon vaikka piti verrata luomupyörään. No, jos jaksaa ajaa tavallisella eikä ylirasitu niin ei ole mielestäni järkeä vaihtaa sähkikseen. Eipähän tarvii huolehtia akusta, on siinä oma vaivansa. Lisäksi luomupyörän keveys on iso etu.
Akusta ei ole mitään vaivaa. Kun otat riittävän kokoisen akun voit huoletta latailla vähän milloin sattuu. Minä lataan yleensä yöllä. Li-ion on siitä hyvä, ettei välitä vaikkei aina lataisi täyteen tai purkaisi tyhjäksi tms.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Huhuu minne ovat kesän spandex spedet hävinneet ? Ovatko kömpineet talviunille ? Lipsuuko sileä ultrakeveä 18mm nakki jääpolanteessa vai pelottaako tappajasepeli vai onko cycklocrossin takavaihtaja jäätynyt jumiin? Sähköpyöräilijä jatkaa kuitenkin ajokautta, siis se sama joka kesällä taas jättää teidät ylämäessä, alamäessä ja suoralla tulemaan :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ja sitten hyytyi akku pakkasessa 30 min ajon jälkeen....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuossa testattu sähköpyörä: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyorat/Sahkopolkupyora-/Sahkopolkupyora-Low-step-28-7-vaihteinen-2000034656/

"Poljin avusteinen sähköpolkupyörä. Helppo nousta satulaan. Vahvistettu alumiinirunko. Alhaiset käyttökustannukset, tehokas, helppo ja vakiintunut tekniikka. 36 V/250 W moottori ja 10 Ah:n akku. Enimmäisnopeus 25 km/h, toimintasäde 30 – 60 km."

Hinta ja laatu todellakin kohdillaan tuossa kulkimessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Öh ja tommosta skeidaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mahottomastipaskaa kirjoitti:
Öh ja tommosta skeidaa.
Perustelut kiitos...ja ei nyt mitään "musta tuntuu -juttuja".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vaimo ajellut pari kesää työmatkaansa tuollaisella. Ehkä 3500 km.
Renkaat meni vaihtoon vuodessa. Vaihteisto vaatii tarkkaa säätämistä, mutta vaikeaa peittävän ketjusuojan vuoksi. Jalkajarru on vaarallisen tehoton.

Etunavassa oleva moottori rääkyy tosi pahalla äänellä jyrkemmissä ylämäissä. Avasin sen ja laitoin uudet rasvat rattaisiin kovettuneiden tilalle. Auttoi vain vähän ääntelyyn. Lienee ominaisuus. Ei ehkä sovellu talviajeluun.

Em. moitteista huolimatta hyvä pyörä varsinkin kookkaammille ihmisille. Ilman avustustakin hyvä ajaa. Uuden akun saanti tai vanhan kunnostus saattaa olla tulevaisuudessa mahdotonta.
Sähköpyörien akut pitäisi tehdä standardimittoihin, jotta kulkuneuvoilla olisi yleensä tulevaisuutta polkupyörinä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Sähkö-fillari

Onko jotain järkeä ostaa sähköpyörä, jos jotenkin jaksaa sotkea tavallisella?
Eikö sellainen ole aika kalliskin ja kuinkahan usein se akku pitää ladata tai jopa vaihtaa?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta