Onko kukaan teistä ratsastanut muualla kuin suomalaisilla talleilla? Mitä kulttuurieroja olette huomanneet?
Mä ratsastin lapsena vãhän aikaa Suomessa ja nyt aikuisena oon aloitellut uudestaan Ranskassa. Olen aloittelijoiden ryhmãssä isolla, hyvällä tallilla, jolla kãy esim. yksi maajoukkuetason ratsastaja opettamassa yksãreitä. Talli kuuluu täkäläiseen maaliittoon ja sertifikaatteja löytyy jos minkäläista.
Tunnit ovat pyörineet 2kk. Ratsut laitetaan meille valmiiksi, ei tarvitse kuin ottaa riimu pois ja taluttaa maneesiin. Tunnin jälkeenkään ei ihmeemmin hoideta, vaan ratsut viedãän laitumelle harjaamatta. Varusteet tietty riisutaan ja kuolaimet pestään. Hepat yöpyvãt laitumella, lasten shettikset vuoden ympãri. Ovat kuulema onnellisimpia niin, ja jaksavat paremmin tuntityötä. Eilen vietiin hevoset slinne sateeseen yöksi ilman loimia tms. Ulkona oli illansuussa 7'C.
Toinen kulttuuriero on laukannosto. Me aloittelijat nostamme sen suoraan pysãhdyksistä menemällä esteasentoon ja antamalla reippaasti pohkeita. Myös shettikset on koulutettu nostamaan laukka näin. Helpolla päästään minusta Suomeen verrattuna, koska puolipidätteitä ei tehdã, eikä jalkoja siirrellä. Menoksi vain!
Mitä kokemuksia muilla on maailmalta? Miltä teidän mielestä tämän tallin meno kuulostaa? Mulle oli aika shokki toi että ratsuja ei tunnin jälkeen harjata. Mut ihan hyvinvoivilta ne näyttävãt, ja ovat tunnin alkaessa puhtaan oloisia kyllä!
Kulttuurieroja - ratsastustallilla eri maissa
1
140
Vastaukset
Olen kerran käynyt ratsastamassa englannissa joten en tiedä kelpaako se nyt sitten vertailuun. Talli oli melko pieni, hyvin viihtyisä. Hevoset (tunnille varatut) olivat tallissa kun menimme sinne (meitä oli neljä), mutta itse harjasimme, tarkastimme ja satuloimme, ja tunnin jälkeen taas itse otimme varusteet pois harjasimme ja tarkastimme hevoset. Varusteet huollettiin tallin puolesta. Hikiset hevoset jätettiin talliin vilvoittelemaan ja odottamaan iltapäiväheiniä. Ratsastus sinänsä oli samanlaista kuin suomessakin, tosin opettaja joutui välillä vähän esittämään pantomiimiä saadakseen selittyä meille mitä hän halusi meidän tekevän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124390MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862240Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5571734Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011461Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098- 51008
Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3898