Kulttuurieroja - ratsastustallilla eri maissa

RanskastaMoi

Onko kukaan teistä ratsastanut muualla kuin suomalaisilla talleilla? Mitä kulttuurieroja olette huomanneet?

Mä ratsastin lapsena vãhän aikaa Suomessa ja nyt aikuisena oon aloitellut uudestaan Ranskassa. Olen aloittelijoiden ryhmãssä isolla, hyvällä tallilla, jolla kãy esim. yksi maajoukkuetason ratsastaja opettamassa yksãreitä. Talli kuuluu täkäläiseen maaliittoon ja sertifikaatteja löytyy jos minkäläista.

Tunnit ovat pyörineet 2kk. Ratsut laitetaan meille valmiiksi, ei tarvitse kuin ottaa riimu pois ja taluttaa maneesiin. Tunnin jälkeenkään ei ihmeemmin hoideta, vaan ratsut viedãän laitumelle harjaamatta. Varusteet tietty riisutaan ja kuolaimet pestään. Hepat yöpyvãt laitumella, lasten shettikset vuoden ympãri. Ovat kuulema onnellisimpia niin, ja jaksavat paremmin tuntityötä. Eilen vietiin hevoset slinne sateeseen yöksi ilman loimia tms. Ulkona oli illansuussa 7'C.

Toinen kulttuuriero on laukannosto. Me aloittelijat nostamme sen suoraan pysãhdyksistä menemällä esteasentoon ja antamalla reippaasti pohkeita. Myös shettikset on koulutettu nostamaan laukka näin. Helpolla päästään minusta Suomeen verrattuna, koska puolipidätteitä ei tehdã, eikä jalkoja siirrellä. Menoksi vain!

Mitä kokemuksia muilla on maailmalta? Miltä teidän mielestä tämän tallin meno kuulostaa? Mulle oli aika shokki toi että ratsuja ei tunnin jälkeen harjata. Mut ihan hyvinvoivilta ne näyttävãt, ja ovat tunnin alkaessa puhtaan oloisia kyllä!

1

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kerran käynyt ratsastamassa englannissa joten en tiedä kelpaako se nyt sitten vertailuun. Talli oli melko pieni, hyvin viihtyisä. Hevoset (tunnille varatut) olivat tallissa kun menimme sinne (meitä oli neljä), mutta itse harjasimme, tarkastimme ja satuloimme, ja tunnin jälkeen taas itse otimme varusteet pois harjasimme ja tarkastimme hevoset. Varusteet huollettiin tallin puolesta. Hikiset hevoset jätettiin talliin vilvoittelemaan ja odottamaan iltapäiväheiniä. Ratsastus sinänsä oli samanlaista kuin suomessakin, tosin opettaja joutui välillä vähän esittämään pantomiimiä saadakseen selittyä meille mitä hän halusi meidän tekevän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe