Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy Jumalan sanaa ja sen saarnaa, vaan pidämme sen pyhänä, kuuntelemme ja opimme sitä mielellämme.
-Juutalaisia emme ole muslimeiksi emme halua tulla, olemme tunnustuksellisia lutherilaisia.
Sanan kuuloon pitäisi ihmisten varsinkin uskovien mennä sunnuntaisin koska se on ihmistä varten. Mutta jos kirkossa vinkuu emäsika tai koira siellä räksyttää silloin luettakoon sanaa kotona tai uskonveljien kanssa ja rukoilkaa niin että maa tärisee.
Lutherin heimosta res. korpraali Eenokki12
Pyhitä lepopäivä
38
493
Vastaukset
- Eenokki12
Adventistien "valo" "leskiyön huuto" on henki jolla on jumalallinen auktoriteetti ja sitä adventistit seuraavat syvällä kunnioituksella. Uudesti kastajien henki on "lopun ajan kiusa".
Lutherin vähäkatekismuksen selitys kolmannesta käskystä ei millään tapaa käsittele pyhäpäivää. Raamatun mukaan meidän tulee pyhittää sapatinpäivä, Luther puhuu vain Jumalan sanasta ja saarnasta. Missä kohtaa Raamattua käsketään sunnuntaina mennä kirkkoon? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on lepopäivä ja pyhäpäivä?
- Eenokki12
Minulla on paljon Lutherin kirjoja missä mainitaan pyhäpäivästä. vähäkatekismus ei käsittele suoraan adventismista. Adventistien oppi on Ellen Whiten perseen ääntä ja on löysän tuntuista. Missä kohden? En sitä sinulle kerro kysy Jamekselta joka istuu mustan pilven reunalla ehkä maistissaan? Kovin on vajaata päässäsi, mutta en nyt enempi sinua soimaa. Mää maata.
- omalehmä
>>Lutherin vähäkatekismuksen selitys kolmannesta käskystä ei millään tapaa käsittele pyhäpäivää. >>
Lueppa Lutherin Ison Katekismuksen selitys kolmannesta käskystä! Sekin löytyy netistäkin. - Eenokki12
omalehmä kirjoitti:
>>Lutherin vähäkatekismuksen selitys kolmannesta käskystä ei millään tapaa käsittele pyhäpäivää. >>
Lueppa Lutherin Ison Katekismuksen selitys kolmannesta käskystä! Sekin löytyy netistäkin.Voi sinä lehmä. Sinullekaan en selittele Lutherin kirjoituksia Herran päivästä eihän koirille, sioille eikä lehmille voi selittää mitään koska he eivät ymmärrä.
- Eenokki12
omalehmä kirjoitti:
>>Lutherin vähäkatekismuksen selitys kolmannesta käskystä ei millään tapaa käsittele pyhäpäivää. >>
Lueppa Lutherin Ison Katekismuksen selitys kolmannesta käskystä! Sekin löytyy netistäkin.Parille läskipäälle opiksi Lutherilta: Jos siis kysytään, mitä sanat "pyhitä lepopäivä" merkitsevät, vastaa näin: "Lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa sen pitämistä pyhänä." Mitä sitten on pyhänä pitäminen? Ei muuta kuin että puhutaan pyhiä sanoja, tehdään pyhiä tekoja ja eletään pyhää elämää. Omasta puolestaan se päivä ei mitään pyhittämistä kaipaa, sillä se on sinänsä pyhäksi luotu. Jumala haluaa kuitenkin, että sinä pitäisit sen pyhänä. Sinä siis teet sen pyhäksi tai epäpyhäksi aina sen mukaan, harjoitatko silloin pyhiä vai epäpyhiä asioita. Miten sitten tapahtuu tuollainen pyhittäminen? Ei vetelehtimällä kotona tekemättä mitään raskaita askareita tai sitomalla seppele päähän ja pukeutumalla parhaimpiinsa, vaan, kuten sanottu, tutkimalla ja harjoittamalla Jumalan sanaa.: Adventisti sitoo seppeleen päähänsä ja menee tupakka suussa paskal.. Joku saattaa kysyä kun kasassa ollaan, onkos nyt varmasti lauantai, saunapäivä?
- tuskin.kukaan
Tältäkään palstalta ei taida montaa löytyä, jotka sinun junasi matkaan lähtee.
- erästoinen
Kyllä Eenokki saa minunkin puolestani matkustaa ihan yksikseen.
- Eenokki12
En minä lahkoriivatuita mukaan ja matkaan otakaan. En edes tervehdi heitä.(keskaritervehdyskö)
Ja mikä ihmeen lepopäivä? Raamatussa ei ole mitään käskyä pyhittää lepopäivä, ainoastaan sapatti käsketään pyhittää.
- Eenokki12
Sinulle en ala rautalangasta taivuttamaan mitään. Ellenin lahkon sisälle en mene vaikka siellä toimii myös Luther säätiö. Sapatti sanaa ei löydy Raamatusta koska eivät tienneet suomalaista sanaa. Mistä näitä idiootteja sikiää? No Ellenin pe----
Eenokki12 kirjoitti:
Sinulle en ala rautalangasta taivuttamaan mitään. Ellenin lahkon sisälle en mene vaikka siellä toimii myös Luther säätiö. Sapatti sanaa ei löydy Raamatusta koska eivät tienneet suomalaista sanaa. Mistä näitä idiootteja sikiää? No Ellenin pe----
2. Moos. 20:8 esiintyy heprean sana Shabbat, joka tarkoittaa sapattia. Sana sapatti todellakin löytyy Raamatusta. Oikein käännettynä tuo jae kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Lepopäivä on Raamatun väärentäjien omasta päästään keksimä termi.
- Jabin
Ellen lahko ja judaistit ovat saatana syngooga.
...ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga. Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen,
Ellen huorulahko ja judaistitt pilkkaavat ja kiusaavat Jeesukseen uskovia.- Eenokki12
Varhaiset kristityt viettivät jumalanpalvelusta sunnuntaina. Luomiskertomus kertoo Jumalan ja ihmisen levänneen Sapattina. Samoin kymmenen käskyä painottaa Sapatin vieton tärkeyttä. Jeesuksen aikana sapatti oli liiton merkki juutalaiselle kansalle. Miten on sitten mahdollista, että Jeesukseen uskovat juutalaiset ottivat sunnuntain päiväksi, jolloin he kokoontuivat yhteen, rukoilivat, mursivat leipää ja kuuntelivat Jumalan sanaa? Selitys siihen on että he uskoivat Jeesukseen, mutta ne muut juutalaiset eivät. Ellen White ei ole uskovien juutalaisten ei kristittyjen joukossa, ei ole myöskään adventistit, eikä James törkyturpa.
- kysynpävaa
Eenokki12 kirjoitti:
Varhaiset kristityt viettivät jumalanpalvelusta sunnuntaina. Luomiskertomus kertoo Jumalan ja ihmisen levänneen Sapattina. Samoin kymmenen käskyä painottaa Sapatin vieton tärkeyttä. Jeesuksen aikana sapatti oli liiton merkki juutalaiselle kansalle. Miten on sitten mahdollista, että Jeesukseen uskovat juutalaiset ottivat sunnuntain päiväksi, jolloin he kokoontuivat yhteen, rukoilivat, mursivat leipää ja kuuntelivat Jumalan sanaa? Selitys siihen on että he uskoivat Jeesukseen, mutta ne muut juutalaiset eivät. Ellen White ei ole uskovien juutalaisten ei kristittyjen joukossa, ei ole myöskään adventistit, eikä James törkyturpa.
Käytätkö samanlaista kieltä kotona ?
- 1234567---
Eenokki12 kirjoitti:
Varhaiset kristityt viettivät jumalanpalvelusta sunnuntaina. Luomiskertomus kertoo Jumalan ja ihmisen levänneen Sapattina. Samoin kymmenen käskyä painottaa Sapatin vieton tärkeyttä. Jeesuksen aikana sapatti oli liiton merkki juutalaiselle kansalle. Miten on sitten mahdollista, että Jeesukseen uskovat juutalaiset ottivat sunnuntain päiväksi, jolloin he kokoontuivat yhteen, rukoilivat, mursivat leipää ja kuuntelivat Jumalan sanaa? Selitys siihen on että he uskoivat Jeesukseen, mutta ne muut juutalaiset eivät. Ellen White ei ole uskovien juutalaisten ei kristittyjen joukossa, ei ole myöskään adventistit, eikä James törkyturpa.
Ehtoollista voi viettää kaikkina viikonpäivinä. Jumalan antaman sapatin yllä on pyhyys ja pysyy. Sapatti on pyhäpäivä.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten - Eenokki12
1234567--- kirjoitti:
Ehtoollista voi viettää kaikkina viikonpäivinä. Jumalan antaman sapatin yllä on pyhyys ja pysyy. Sapatti on pyhäpäivä.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä vartenLuther: Edellisen vuoksi tämä käsky ei sananmukaisesti ottaen koske lainkaan meitä kristittyjä, sillä se on muiden Vanhan testamentin säädösten tavoin jotain täysin ulkoista, tiettyihin menettelyihin, henkilöihin, aikoihin ja paikkoihin sidottua, mistä kaikesta Kristus nyt on päästänyt meidät vapaiksi. Kun kuitenkin esitämme oppimattomille kristillisen käsityksen siitä, mitä Jumala meiltä tässä käskyssä vaatii, niin huomattakoon, ettemme pidä lepopäivää ymmärtäväisten ja oppineiden kristittyjen vuoksi, hehän eivät sellaista lainkaan tarvitse. Vietämme sitä ensinnäkin luonnon opettamien ja vaatimien ruumiillisten syiden ja tarpeiden vuoksi, jotta tavallinen kansa, rengit ja piiat saisivat koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy on kuitenkin se, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden ja ajan - mikäli sitä ei muulloin ole - osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan.
- Eenokki12
Nimitys "lepopäivä" vastaa hebreankielistä sanaa "sabbat", joka tarkoittaa lepäämistä ja jouten olemista. Meillä on sen vuoksi tapan puhua "lepopäivän aaton" viettämisestä. Jumala on Vanhassa testamentissa erottanut ja määrännyt seitsemännen päivän lepoa varten ja käskenyt pitää sen kaikkia muita päiviä pyhempänä. Mikäli tämä käsky otetaan ulkoisen levon kannalta, se on annettu pelkästään juutalaisille. Heidän on määrä pidättyä karkeasta työstä ja levätä, jotta ihmiset ja eläimet saisivat virkistyä eikä alituinen työnteko veisi heidän voimiaan. Sittemmin he tosin käsittivät käskyn aivan liian ahtaasti ja käyttivät sitä pahasti väärin, niin että solvasivat Kristustakin eivätkä voineet sietää hänen teoistaan edes niitä, joita he itsekin evankeliumin kertoman mukaan tekivät sapattina. Heidän mielestään käsky tuli täytetyksi pelkästään pidättymällä kaikista ulkoisista töistä. Se ei kuitenkaan ollut tarkoitus, vaan pikemminkin, että he pyhittäisivät juhla- tai lepopäivän tavalla, jonka kohta kuulemme. ...
Eenokki12 kirjoitti:
Nimitys "lepopäivä" vastaa hebreankielistä sanaa "sabbat", joka tarkoittaa lepäämistä ja jouten olemista. Meillä on sen vuoksi tapan puhua "lepopäivän aaton" viettämisestä. Jumala on Vanhassa testamentissa erottanut ja määrännyt seitsemännen päivän lepoa varten ja käskenyt pitää sen kaikkia muita päiviä pyhempänä. Mikäli tämä käsky otetaan ulkoisen levon kannalta, se on annettu pelkästään juutalaisille. Heidän on määrä pidättyä karkeasta työstä ja levätä, jotta ihmiset ja eläimet saisivat virkistyä eikä alituinen työnteko veisi heidän voimiaan. Sittemmin he tosin käsittivät käskyn aivan liian ahtaasti ja käyttivät sitä pahasti väärin, niin että solvasivat Kristustakin eivätkä voineet sietää hänen teoistaan edes niitä, joita he itsekin evankeliumin kertoman mukaan tekivät sapattina. Heidän mielestään käsky tuli täytetyksi pelkästään pidättymällä kaikista ulkoisista töistä. Se ei kuitenkaan ollut tarkoitus, vaan pikemminkin, että he pyhittäisivät juhla- tai lepopäivän tavalla, jonka kohta kuulemme. ...
Jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, siksi sapatilla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa, sapatti annettiin ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapatti on pyhä, koska Jumala on sen pyhittänyt. Sunnuntai ei ole pyhä, sillä Jumala ei milloinkaan pyhittänyt sapattia. Raamattu ei kertaakaan kerro alkuseurakunnan pyhittäneen sunnuntaita. He pyhittivät sapatinpäivän.
- Eenokki12
Kristitty.net kirjoitti:
Jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, siksi sapatilla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa, sapatti annettiin ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapatti on pyhä, koska Jumala on sen pyhittänyt. Sunnuntai ei ole pyhä, sillä Jumala ei milloinkaan pyhittänyt sapattia. Raamattu ei kertaakaan kerro alkuseurakunnan pyhittäneen sunnuntaita. He pyhittivät sapatinpäivän.
Taidat olla perinyt sen dementian kun et ymmärrä tyhmyytesi tähden, alkuseurakunnan Jumalanpalvelusta. Sinä olet juutalaisten sapatinviettäjien mukana Kristusta pilkkaamassa ja matkalla sinne tuliseen järveen, ellette parannusta tee. Kovasti näytätte pyhittäneen itsenne ja oppinne ja Ellenin sekä Jamesin osittain? Eräskin pelle kertoo kuinka uusi jumalallinen luonto kuolettaa vanhaa Aatamia eli on kyseessä adventistien opin mukainen tekojen pyhyys eli adventistien sanan pyhyys.
Eenokki12 kirjoitti:
Taidat olla perinyt sen dementian kun et ymmärrä tyhmyytesi tähden, alkuseurakunnan Jumalanpalvelusta. Sinä olet juutalaisten sapatinviettäjien mukana Kristusta pilkkaamassa ja matkalla sinne tuliseen järveen, ellette parannusta tee. Kovasti näytätte pyhittäneen itsenne ja oppinne ja Ellenin sekä Jamesin osittain? Eräskin pelle kertoo kuinka uusi jumalallinen luonto kuolettaa vanhaa Aatamia eli on kyseessä adventistien opin mukainen tekojen pyhyys eli adventistien sanan pyhyys.
Sapatti on pyhä, koska Jumala pyhitti sapatin jo luomisviikolla. Kerro minulle, missä kohtaa Raamattua Jumala pyhittää sunnuntain? Missä kohtaa Raamattua meidän käsketään viettää lepopäivää jonakin muuna päivänä kuin sapattina?
- Eenokki12
Kristitty.net kirjoitti:
Sapatti on pyhä, koska Jumala pyhitti sapatin jo luomisviikolla. Kerro minulle, missä kohtaa Raamattua Jumala pyhittää sunnuntain? Missä kohtaa Raamattua meidän käsketään viettää lepopäivää jonakin muuna päivänä kuin sapattina?
Minä kirjoitin jo Lutherin selityksistä muutaman sinun pitäisi miettiä ja tehdä itse johtopäätöksesi. En halua pilkata tai loukata sinua, koska näen että pidät totuudesta ja se etsii sinua kuin menetettyä rakastaan etsivä mies..
Eenokki12 kirjoitti:
Minä kirjoitin jo Lutherin selityksistä muutaman sinun pitäisi miettiä ja tehdä itse johtopäätöksesi. En halua pilkata tai loukata sinua, koska näen että pidät totuudesta ja se etsii sinua kuin menetettyä rakastaan etsivä mies..
Lutherin selitykset lepopäivästä ovat täyttä puutaheinää. Huomaa että Lutherin mukaan lepopäivä ei lainkaan koske meitä oppineita.
- Eenokki12
Kristitty.net kirjoitti:
Lutherin selitykset lepopäivästä ovat täyttä puutaheinää. Huomaa että Lutherin mukaan lepopäivä ei lainkaan koske meitä oppineita.
Et sinä mikään oppinut olekaan vaan jotenkin vainajahenkien otteessa ja Ellenin lumoissa vaikka se noita on puhunut sellaista mitä yksinkertaisetkaan ihmiset eivät hyväksyneet.
Eenokki12 kirjoitti:
Et sinä mikään oppinut olekaan vaan jotenkin vainajahenkien otteessa ja Ellenin lumoissa vaikka se noita on puhunut sellaista mitä yksinkertaisetkaan ihmiset eivät hyväksyneet.
En ole koskaan tutustunut Ellenin kirjoituksiin, joten en todellakaan ole hänen lumoissaan.
- menkääkaikkeenmaailmaan
Eenokki12 kirjoitti:
Taidat olla perinyt sen dementian kun et ymmärrä tyhmyytesi tähden, alkuseurakunnan Jumalanpalvelusta. Sinä olet juutalaisten sapatinviettäjien mukana Kristusta pilkkaamassa ja matkalla sinne tuliseen järveen, ellette parannusta tee. Kovasti näytätte pyhittäneen itsenne ja oppinne ja Ellenin sekä Jamesin osittain? Eräskin pelle kertoo kuinka uusi jumalallinen luonto kuolettaa vanhaa Aatamia eli on kyseessä adventistien opin mukainen tekojen pyhyys eli adventistien sanan pyhyys.
Jos olet kaikki tietäväinen sinun tulisi mennä adventistien Raamattuleireille opettamaan heille sanaa.
- 1234567---
Eenokki12 kirjoitti:
Luther: Edellisen vuoksi tämä käsky ei sananmukaisesti ottaen koske lainkaan meitä kristittyjä, sillä se on muiden Vanhan testamentin säädösten tavoin jotain täysin ulkoista, tiettyihin menettelyihin, henkilöihin, aikoihin ja paikkoihin sidottua, mistä kaikesta Kristus nyt on päästänyt meidät vapaiksi. Kun kuitenkin esitämme oppimattomille kristillisen käsityksen siitä, mitä Jumala meiltä tässä käskyssä vaatii, niin huomattakoon, ettemme pidä lepopäivää ymmärtäväisten ja oppineiden kristittyjen vuoksi, hehän eivät sellaista lainkaan tarvitse. Vietämme sitä ensinnäkin luonnon opettamien ja vaatimien ruumiillisten syiden ja tarpeiden vuoksi, jotta tavallinen kansa, rengit ja piiat saisivat koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy on kuitenkin se, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden ja ajan - mikäli sitä ei muulloin ole - osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan.
Kuuluessani Luterilaiseen kirkkoon ja käydessäni rippikoulun tuli kymmenenkäskyn laki opetella selityksineen ulkoa.
Kolmas käsky kuului näin: Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi sapatti, silloin älä mitään askareita toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. SILLÄ KUUTENA PÄIVÄNÄ HERRA TEKI TAIVAAN JA MAAN JA MEREN JA KAIKKI MITÄ NIISSÄ ON, MUTTA SEITSEMÄNTENÄ PÄIVÄNÄ HÄN LEPÄSI, SENTÄHDEN HERRA SIUNASI LEPOPÄIVÄN JA PYHITTI SEN.
Ilm.14:6. Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
7. Ja hän SANOI SUURELLA ÄÄNELLÄ: Peljätkää Jumalaa ja antakaa Hänelle kunnia, sillä Hänen tuomionsa hetki on tullut. ja KUMARTAKAA HÄNTÄ, JOKA ON TEHNYT TAIVAAN JA MAAN JA MEREN JA VETTEN LÄHTEET.
- sapatinhullutuksesta
Maailmamme odottaa suurta ahdistuksen aikaa sapattisinettiä kiillotellessa ja adventisteilla sunnuntai pedonmerkki hirttosilmukka kädessä.
SDA ja JHW sama hallintaoppi.- 1234567---
Silloin kun peto oli voimissaan pimeänä keskiaikana, marttyyreitä tuli noin 50 miljoonaa. 1700-luvun Luterilainen virsi kertoo.
Virsi 341. 5. O tätä suurta surkiutt'! ylits vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt', Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', Hän UHKAS KAIKKI KÄKES', HÄN POLTTI, TAPPOI JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNT' EHDOST'.
Pimeä keskiaika kesti 1260 vuotta.
Raamatussa kerrotaan kuinka pedon kuolinhaava paranee. Mistähän päin ne hirttosilmukat lopulta löytyy ?
Kellä valta on.
"Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit." (2. Moos. 20:8)
Alkukielessä on tässä jakeessa heprean sana Shabbat, joka tarkoittaa sapattia. Liberaalit Raamatun väärentäjät ovat sen uudemmissa käännöksissä raiskanneet muotoon lepopäivä, jotta syntyisi vaikutelma, että saa levätä minä päivänä huvittaa. Oikeampi käännös kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatti, ei mitään ihme lepopäivää. Lepopäivä on Saatanan keksintöä. Missään kohtaa Raamattua meidän ei käsketä pyhittää mitään lepopäivää milloin huvittaa, Raamatun käsky on pyhittää viikon seitsemäs päivä, sapatti, joka meidän kalenterissamme on lauantai. Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, siksi sapatti on pyhä. Jumala ei milloinkaan pyhittänyt sununtaita, siksi sunnuntai ei ole pyhä.- Pietarin.kirjeestä
1. Piet. 3:15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla
- Jeremian.kirjasta
Jer. 23:6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.
- Matteus.11.28-30
”On päässyt Hänen lepoonsa.” ”On saanut levon teoistaan.” Siihen pyhitys-lepoon pääsemiseksi ja siinä pysymiseksi tulee ahkeroida päivittäin. Kaikki viikonpäivät ovat yhtä hyviä, sanoo Room. 14:5. Niiden erottamisella parempiin ja huonompiin on vailla uuden liiton Henkeä.
”Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.” 2 Kor. 7:1. 1 Joh. 1:9.
”Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.” Joh. 8:36. ”Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.” Gal. 5:1.Room 14:5 ei puhu sanaakaan sapatista. Luvun konteksti paljastuu jakeesta yksi, heikkouskoista hoivatkaa väittelemättä mielipiteistä. Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus oli kuolema, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Paavali ei sano, että jokainen päivä on yhtä pyhä. Hän sanoo että älkää kiistelkö päivistä. "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa" (Room. 14:5,6)
Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, päivillä todennäköisesti viitataan paastopäiviin, tai muihin päiviin, joista Raamatussa ei ole mitään käskyä. Paavali ei tässä kumoa kymmentä käskyä ja sano että pyhittäkää mikä päivä tahansa. Miten olisi mahdollista, että Paavali ohimennen sivulauseessa kumoaa yhden kymmenestä käskystä?
Onko vapaus josta Paavali puhuu vapautta tehdä syntiä ja rikkoa kymmenetä käskyä? Onko se muka vapautta, että teemme syntiä ja rikomme Jumalan pyhää käskyä? Ei todellakaan. Kukaan ei tule vapaaksi lakia rikkomalla, vaan ajautuu silloin synnin orjuuteen.
Raamatussa Jumala käskee meidän kymmenessä käskyssä pyhittää sapatinpäivän. Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa rikkoa kymmentä käskyä.
Uusi Liitto ei perustettu ehtollisessa niin kuin joku valehtele että saisi mitätöyty että Laki on vain vanhan Testamentillisille.. tai liitolaisille...
Koska me jotka olemme Päässeet Uuteen Liiton kun Jeesus kuoli meidän puolesta, ja silloin voimme täytä Lakia silä Voimalla joka Ristintyöstä tulee ! Rakastamalla Lähimmäinen koska Rakastamme Jumala niin paljon mitä Hän on käskenyt meitä tekemään me Uusliitolaiset !Huomatkaa Lutherin selitys kolmannesta käskystä, hän puhuu täyttä puutaheinää, ei sanaakaan sapatin pyhittämisestä.
- Eenokki12
Kyllä Luther puhuu uskovaisille, mutta vastaan juutalaisia ja heidän liehakoitsijoita adventisteja. Sokea täytyy olla ettei ymmärrä lepopäivän merkitystä, mitä se merkitsee kristityille. Sokea aasi Ellen seuraajineen kuuluvat juutalaisten seuraan vaikka he eivät arvosta adventisteja millään tavalla.
Eenokki12 kirjoitti:
Kyllä Luther puhuu uskovaisille, mutta vastaan juutalaisia ja heidän liehakoitsijoita adventisteja. Sokea täytyy olla ettei ymmärrä lepopäivän merkitystä, mitä se merkitsee kristityille. Sokea aasi Ellen seuraajineen kuuluvat juutalaisten seuraan vaikka he eivät arvosta adventisteja millään tavalla.
Sokea täytyy olla, jos ei ymmärrä, että Raamatussa kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Sokea täytyy olla, jos ei tajua että Raamatussa missään kohtaa meidän ei käsketä pyhittää mitään ihmeen lepopäivää tai sunnuntaita. Sanaa lepopäivä ei edes löydy Raamatusta.
En ole adventisti, en ole juutalainen, enkä ole koskaan tutustunut Ellenin kirjoituksiin. Sapatti ei ole Ellenin keksintöä, vaan se on Jumalan käsky.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847