Laki tekee tyhmästä viisaan

Nikki lakiVaiKristus:
>> Olemme oppineet nyt jo tähänastisesta, että laki ei:
- tee varkaasta rehellistä
- avionrikkojasta uskollista
- valehtelijasta totuudellista
- ahneesta anteliasta
- pahoinpitelijästä ystävällistä auttajaa
- riitaisasta rauhanrakentajaa ja sovussa eläjää
- kateellisesta toisten onnesta ja menestyksestä iloitsevaa
- juomarista raitista
- rahanahneista vähään tyytyviä
- ylpeästä nöyrää ja oman tilansa tuntevaa
- kiittämmättömästä kiitollisia
- kerskailijoista toisia kunnioittavia ja arvostavia
- jne voisimme tätä luetteloa jatkaa .. <<

"ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut. (2. Tim. 3:15-17)

Mitkä olivat pyhät kirjoitukset, jotka Timoteus tunsi jo lapsesta pitäen? Jumalan pyhä ja vanhurskas laki, eli Toora.

"Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat, vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!" (Ps. 1:1,2)

Meidän tulee päivin ja öin tutkia Jumalan sanaa, Jumalan pyhää ja vanhurskasta lakia, eli Tooraa.

"Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi." (5. Moos. 6:6,7)

Mistä sanoista tässä puhutaan? Jumalan pyhästä laista, Toorasta.

Miten Jumalan pyhä laki vaikuttaa meissä? Voiko laki tehdä varkaasta rehellistä, avionrikkojasta uskollista, ahneesta anteliasta jne.?

"kun minä tänä päivänä käsken sinua rakastamaan Herraa, sinun Jumalaasi, ja vaeltamaan hänen teitänsä ja noudattamaan hänen käskyjänsä, säädöksiänsä ja oikeuksiansa, että eläisit ja lisääntyisit ja että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua siinä maassa, jota menet ottamaan omaksesi." (5. Moos. 30:16)

Jos me noudatamme Jumalan pyhää lakia eli Tooraa, Jumala siunaa meitä, jotta eläisimme ja lisääntyisimme. Ei mikään pieni lupaus.

"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki." (Gal. 5:22,23)

Alkukielellä laki on nomos, joka Septuagintassa tarkoittaa... arvasit oikein, Tooraa. Toora ei siis Paavalin mukaan ole hengen hedelmiä vastaan. Laki ei siis ole rakkautta, iloa tai rauhaa vastaan.

"Jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä ja pidät tarkoin kaikki hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin Herra, sinun Jumalasi, asettaa sinut korkeammaksi kaikkia kansoja maan päällä." (5. Moos. 28:1)

Ei mikään pieni lupaus, melkoinen osoitus lain voimasta! Nyt jo pitäisi olla selvää, että laki todellakin voi tehdä varkaasta rehellisen, avionrikkojasta uskollisen ja ahneesta anteliaan. Mutta jatketaan eteenpäin.

"Älköön tämä lain kirja sinun suustasi poistuko, vaan tutkiskele sitä päivät ja yöt, että tarkoin noudattaisit kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut teilläsi ja silloin sinä menestyt." (Joos. 1:8)

Melkoista menestysteologiaa. Mutta suoraan Raamatusta. Noudattamalla lakia me onnistumme kaikilla teillämme ja menestymme!

"Mutta Herran armo pysyy iankaikkisesta iankaikkiseen niille, jotka häntä pelkäävät, ja hänen vanhurskautensa lasten lapsille, niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja muistavat hänen käskynsä ja noudattavat niitä." (Ps. 103:17,18)

Armo ja vanhurskaus pysyvät kanssamme, kun noudatamme Jumalan pyhää lakia.

"Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan, ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista." (1. Joh. 3:21,22)

Johanneksen mukaan saamme mitä ikinä anomme, kun noudatamme Jumalan käskyjä. Varmasti jos pyydämme, laki voi todellakin tehdä avionrikkojasta uskollisen!

"Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse". (Room. 7:7)

Laki näyttää meille, mitä synti on. Ilman lakia emme tietäisi, mitä on avionrikkominen, mitä varkaus, mitä ahneus, mitä kateellisuus, mitä ylpeys, mitä kiittämättömyys.

"Minä olen Herra, teidän Jumalanne; minun käskyjeni mukaan vaeltakaa, minun oikeuksiani noudattakaa, ne pitäkää ja pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne." (Hes. 20:19,20)

Lain kautta tulemme tuntemaan Herran, meidän Jumalamme.

118

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."(Room. 8:1,2)

      Laki vapauttaa meidät synnin ja kuoleman laista!

      "Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." (Joh. 14:21)

      "Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan." (Joh. 15:10)

      Jos rakastamme Jeesusta, pidämme Jumalan käskyt. Yksinkertaista.

      "Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut."(1. Joh. 3:24)

      "Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään." (Jaak. 1:25)

      Toora Raamatun mukaan on täydellinen laki, vapauden laki. Ei sanaakaan lain orjuudesta.

      "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan." (Ps. 19:7)

      Laki tekee tyhmästä viisaan, tämä on Raamatun sana. Varmasti laki voi siis tehdä avionrikkojasta uskollisen, varkaasta rehellisen, ja ahneesta anteliaan!

      "Halleluja! Autuas se mies, joka Herraa pelkää ja suuresti halajaa hänen käskyjänsä!"(Ps. 112:1)

      Psalmi 119 on Raamatun pisin luku, 176 jaetta lain ylistystä. Se on hepreaksi kirjoitettu aakkosjärjestyksessä, aina kahdeksan jaetta kutakin 22 heprean aakkosta kohti. Kannattaa lukea koko psalmi ajatuksella läpi. Ei sanaakaan siitä, että laki olisi kirottu, kumottu, väliaikainen, surkea tai mitätön. Millaisen kuvan laista sinä saat tästä psalmista?

      Psalmi 119:
      1: Autuaat ne, joiden tie on nuhteeton, jotka Herran laissa vaeltavat!
      6: Silloin minä en joudu häpeään, kun katselen kaikkia sinun käskyjäsi.
      7: Minä kiitän sinua vilpittömällä sydämellä, kun opin sinun vanhurskautesi oikeudet.
      14: Minä iloitsen sinun todistustesi tiestä, niinkuin kaikkinaisesta rikkaudesta.
      16: Minä iloitsen sinun käskyistäsi enkä sinun sanaasi unhota.
      18: Avaa minun silmäni näkemään sinun lakisi ihmeitä.
      30: Minä olen valinnut totuuden tien, olen asettanut eteeni sinun oikeutesi.
      44: Minä tahdon alati noudattaa sinun lakiasi, aina ja iankaikkisesti.
      47: Minä iloitsen sinun käskyistäsi, jotka ovat minulle rakkaat.
      60: Minä riennän viivyttelemättä noudattamaan sinun käskyjäsi.
      93: En minä ikinä unhota sinun asetuksiasi, sillä niillä sinä minua virvoitat.
      104: Sinun asetuksistasi minä saan ymmärrystä; sentähden minä vihaan kaikkia valheen teitä.
      105: Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.
      111: Sinun todistuksesi ovat minun ikuinen perintöosani, sillä ne ovat minun sydämeni ilo.
      115: Luopukaa minusta, te pahantekijät, minä tahdon ottaa Jumalani käskyistä vaarin.
      127: Sentähden minä rakastan sinun käskyjäsi enemmän kuin kultaa, enemmän kuin puhtainta kultaa.
      155: Kaukana on pelastus jumalattomista, sillä he eivät kysy sinun käskyjäsi.
      160: Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.
      165: Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule.

      Kuulostaa vahvasti siltä, että laki todellakin voi tehdä avionrikkojasta uskollisen!

      Sananlaskut:
      3:1: Poikani, älä unhota minun opetustani, vaan sinun sydämesi säilyttäköön minun käskyni;
      3:2: sillä pitkää ikää, elinvuosia ja rauhaa ne sinulle kartuttavat.
      10:8: Viisassydäminen ottaa käskyt varteen, mutta hulluhuulinen kukistuu.
      19:16: Joka käskyt pitää, saa henkensä pitää; joka ei teistänsä välitä, on kuoleman oma.

      "Hänen huultensa käskystä en ole luopunut, hänen suunsa sanat minä olen kätkenyt tarkemmin kuin omat päätökseni."(Job. 23:12)

      • Gal1

        Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
        2. ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
        3. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
        4. joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
        5. Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
        6. Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
        10. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
        11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
        12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
        13. Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
        14. ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
        15. Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
        16. ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
        17. enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
        18. Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
        19. Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
        20. Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
        21. Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
        22. Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
        23. Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
        24. ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.


      • Gal2

        Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
        2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
        3. Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
        4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
        5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
        6. Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
        7. vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
        8. sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
        9. ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
        10. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
        11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
        13. ja hänen kanssaan lankesivat


      • Gal1

        Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
        2. vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
        3. Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
        4. Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        5. lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        6. Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        7. Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
        8. Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
        9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
        10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
        11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
        12. Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
        13. Tiedättehän, että ruumiillinen heikkous oli syynä siihen, että minä ensi kerralla julistin teille evankeliumia,
        14. ja tiedätte, mikä kiusaus teillä oli minun ruumiillisesta tilastani; ette minua halveksineet ettekä vieroneet, vaan otitte minut vastaan niinkuin Jumalan enkelin, jopa niinkuin Kristuksen Jeesuksen.
        15. Missä on nyt teiltä kerskaaminen onnestanne? Sillä minä annan teistä sen todistuksen, että te, jos se olisi ollut mahdollista, olisitte kaivaneet silmät päästänne ja antaneet minulle.
        16. Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
        17. Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.
        18. On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.
        19. Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
        20. tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.
        21. Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
        22. Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
        23. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
        24. Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
        25. sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
        26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27. Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28. Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
        29. Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        30. Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31. Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.


      • Ga1

        Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
        2. Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
        4. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
        5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
        9. Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
        10. Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
        11. Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
        12. ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
        13. Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
        14. Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
        15. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        16. Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
        17. - niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
        18. Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        19. eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
        20. mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
        21. ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
        22. Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.


      • Gal1

        Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
        3. Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
        4. mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
        5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
        6. Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
        7. Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.
        8. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
        9. Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
        10. Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        11. emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.
        12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
        13. sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
        14. kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
        15. Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
        16. Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
        17. Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
        18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
        19. sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
        20. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
        21. että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
        Seuraava luku, Kirje roomalaisille


      • Gal1

        Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
        2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
        8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
        11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
        12. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
        13. älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
        14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
        15. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
        16. Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
        17. Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
        18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
        19. Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
        20. Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
        21. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
        22. Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
        23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
        Seuraava luku, Kirje roomalaisille


      • Gal1

        Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka


      • Gal1 kirjoitti:

        Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka

        Kerro missä kohtaa Galatalaiskirjettä Paavali antaa meille luvan tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?


      • Gal1 kirjoitti:

        Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka

        "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
        2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? "


    • Paavalin mukaan laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä. Lutherin mukaan laki on kirottu, kuopattu ja kuollut. Kumpaa uskomme?

      • Eenokki12

        Pitäisikö minun jo suuttua sinuun eihän me lutherilaiset opeteta että laki heitetään sivuun, mutta ainoastaan vanhurskauttamisen kohdalla. Kuinka sinä vääntelet totuutta ja minusta alkaa tuntumaan että pitäisi ampua kovilla. Laki on pyhä ja sillä on opettavaista sanottavaa mutta vain Pyhässä Hengessä. Ellenin henki adventismissa on saman hajuista mitä perkele perseestään puhaltaa maan päälle ja lähi -itään. Kaiketi harjoitat oppiasi kanssani no ei se minusta ole väärin.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Pitäisikö minun jo suuttua sinuun eihän me lutherilaiset opeteta että laki heitetään sivuun, mutta ainoastaan vanhurskauttamisen kohdalla. Kuinka sinä vääntelet totuutta ja minusta alkaa tuntumaan että pitäisi ampua kovilla. Laki on pyhä ja sillä on opettavaista sanottavaa mutta vain Pyhässä Hengessä. Ellenin henki adventismissa on saman hajuista mitä perkele perseestään puhaltaa maan päälle ja lähi -itään. Kaiketi harjoitat oppiasi kanssani no ei se minusta ole väärin.

        Todellakin opetatte, että koko laki on kumottu ja ei enää tarvitse esimerkiksi sapattia viettää. Näin te yllytätte ihmisiä tekemään syntiä ja rikkomaan sapattia, koska laki kuulemma on kuollut. Minua ei kiinnosta Ellen ja adventismi pätkääkään.


      • jakiinnostunutsiitä
        Kristitty.net kirjoitti:

        Todellakin opetatte, että koko laki on kumottu ja ei enää tarvitse esimerkiksi sapattia viettää. Näin te yllytätte ihmisiä tekemään syntiä ja rikkomaan sapattia, koska laki kuulemma on kuollut. Minua ei kiinnosta Ellen ja adventismi pätkääkään.

        Voit olla ihan rauhassa omassa kuppikunnassasi.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net olet kyykäärmeen sikiö lopeta opettajana leikkiminen. Et ole uudestisyntynyt, et ole kristitty, olet kirjanoppinut pakana!

      • Eenokki12

        Hengellisesti sanottuna hän on syntynyt Ellenin jalkojen välistä


    • älkää.eksykö

      Monisanaisuudestasi ja lukuisista Raamatun viittauksistasi huolimatta et puhu Vapahtajasta ja Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Sinua ei kiinnosta Herra eikä Herran antama vanhurskaus (Herra on vanhurskaus) vaan oma vanhurskautesi.

      • En ole sanallakaan saarnannut omavanhurskautta. Olen aina sanonut, että pelastumme yksin armosta uskomalla Jeesukseen. Jos me rakastamme Jeesusta, noudatamme Jumalan pyhää lakia.


    • Gal1

      Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
      2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
      3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
      4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
      5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
      6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
      7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
      8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
      9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
      10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
      11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
      12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
      13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
      14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
      15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
      16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
      17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
      18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
      19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
      20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
      21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
      22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
      23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
      24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi

    • Galatalaiskirjeen selvä opetus on, että kukaan ei tule vanhurskaaksi lain teoista. Kertokaa minulle ja antaa tulla luku ja jae, jossa Paavali sanoo että saamme tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

      • Gal1

        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        7. Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        8. Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        9. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        10. Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        11. Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        12. Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        13. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15. Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki.
        24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.


      • Gal1 kirjoitti:

        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        7. Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        8. Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        9. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        10. Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        11. Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        12. Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        13. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15. Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki.
        24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.

        Mikä on orjuuden ies, josta Paavali puhuu? Se on synnin orjuus. Jumalan pyhän lain noudattamista ei missään kohtaa Raamattua kuvata orjuudeksi. Missään kohtaa kirjeitään ei Paavali anna meille mitään lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia.


    • Gal1

      Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
      2. Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
      3. Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä.
      4. Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
      5. sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
      6. Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
      7. Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
      8. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
      9. Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
      10. Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
      11. Katsokaa, kuinka suurilla kirjaimilla minä omakätisesti teille kirjoitan!
      12. Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
      13. Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.
      14. Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!
      15. Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.
      16. Ja kaikille, jotka tämän säännön mukaan vaeltavat, kaikille heille rauha ja laupeus, ja Jumalan Israelille!
      17. Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani.
      18. Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän henkenne kanssa, veljet. Amen.

    • Laki on lähinnä hengellinen. Jeesus sanoi fariseuksille teidän täytyy uudestisyntyä ylhäältä, jotta näkisitte Jumalan valtakunnan. Tuo merkitsee eron tekemistä hengellisen ja maallisen välillä. Fariseukset olivat maallisessa mielessä liian syntisiä ja lain noudattamisen suhteen vajaita, että heidän piti lähinnä uudestisyntyä ja noudattaa lakia hengessään. Sydämessään. Sen sijaan heidän tuli tunnustaa, että maallisessa mielessä lain noudattaminen on mahdotonta.

      Laki on hengellinen. Ihminen pystyy melko pitkälle noudattamaan sitä toki maallisestikin normaalissa olosuhteissa. Juutalaiset noudattivat erääseen aikaan sapattia jopa sotaolosuhteissa ja kuolivat sen tähden. Syy minkä vuoksi Jeesus kumosi sapatin olikin lähinnä tulevien sotien vuoksi. Entä kun Jumala antoi kaikki linnutkin kuningaiden kuningas Nebukadnessarin käsiin. Himoitsetko siitä huolimatta broilerin rintaleikettä tai kananmunaa leivoksisiin? Luultavasti.

      • vieläon_armonaika

        Jeesus ei kumonnut sapattiaan, vaan vahvisti sen. Hän sanoi, että hän on sapatin Herra.

        Matt. 24:11-22 "Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
        Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. >> Jakeen lisätiedot
        Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -
        silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
        joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
        ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
        Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
        Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
        Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään"

        Elämme lopun aikaa.
        Laittomuuden ihmisiä on ilmaantunut.


      • Jeesus ei todellakaan kumonnut sapattia. Kuten yllä osoitettiin, Jeesus kehoitti rukoilemaan, ettei pako tapahtuisi sapattina. Miksi ihmeessä, jos sapatti kerta kumottiin?


    • Ei ole olemassa mitään laittomuuden ihmistä. Se on pelkkä satu ja myytti. Menossa on Aamoksen kirjan mainitsema ikuisen sodan virittely: Syyriassa sisällisota ja myöhemmin sota Manassea ja Juudakin vastaan. Jotta sota saadaan viritettyä ikuiseksi liittyy siihen paljon taikavoimin suoritettua : Murhaa, varkautta, raiskausta ja kidutusta. Uskotaan että kun enkelit antavat apua pahantekoon niin sota saadaan ikuiseksi.

      • 2. Tess 2
        3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja LAITTOMUUDEN IHMINEN ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
        5. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6. Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8. niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9. tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

        Mt. 7
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN TEKIJÄT'.

        Laittomuuden ihminen löytyy Raamatusta. Tämä on Jumalan sana.


      • ja-rakkaus
        Kristitty.net kirjoitti:

        2. Tess 2
        3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja LAITTOMUUDEN IHMINEN ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
        5. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6. Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8. niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9. tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

        Mt. 7
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN TEKIJÄT'.

        Laittomuuden ihminen löytyy Raamatusta. Tämä on Jumalan sana.

        1.Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;


      • Eivät ne raskaat ole pitää. Mutta sitä en ennen tajunnut, että kun Jumala kostaa kolmanteen ja neljänteen polveen, että hän kostaa viattomille ja ne esi-isät, jotka tekevät syntiä jäävät vaille rangaistusta. Kesti pitkään hyväksyä tuo tosiasia; enkä olisi ilman Krishna tietoisuutta sitä hyväksynytkään.

        Mielestäni muuten Kalevalassa aivan viimeisessä runossa kerrotaan syy Väinämöisen lähtöön Suomesta: Kun Marjatalle syntyy lapsi, kuningas niin seuraa että tuo kuningas kumoaa sapatin ja siitä seuraa sotia. Väinämöinen ei kestä sapatin kumoamista, vaan ennemmin lähtee Suomesta.


      • alfa123om kirjoitti:

        Eivät ne raskaat ole pitää. Mutta sitä en ennen tajunnut, että kun Jumala kostaa kolmanteen ja neljänteen polveen, että hän kostaa viattomille ja ne esi-isät, jotka tekevät syntiä jäävät vaille rangaistusta. Kesti pitkään hyväksyä tuo tosiasia; enkä olisi ilman Krishna tietoisuutta sitä hyväksynytkään.

        Mielestäni muuten Kalevalassa aivan viimeisessä runossa kerrotaan syy Väinämöisen lähtöön Suomesta: Kun Marjatalle syntyy lapsi, kuningas niin seuraa että tuo kuningas kumoaa sapatin ja siitä seuraa sotia. Väinämöinen ei kestä sapatin kumoamista, vaan ennemmin lähtee Suomesta.

        Väinämöinen? Krishna? Hmm...


    • Uusi Liitto ei perustettu ehtollisessa niin kuin joku valehtele että saisi mitätöyty että Laki on vain vanhan Testamentillisille.. tai liitolaisille...
      Koska me jotka olemme Päässeet Uuteen Liiton kun Jeesus kuoli meidän puolesta, ja silloin voimme täytä Lakia silä Voimalla joka Ristintyöstä tulee ! Rakastamalla Lähimmäinen koska Rakastamme Jumala niin paljon mitä Hän on käskenyt meitä tekemään me Uusliitolaiset !

    • "Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule." (Ps. 119:165)

      Lukekaa koko psalmi 119. Ei sanaakaan siitä, että laki olisi väliaikainen, kirottu, kuoleman virka tai kuopattu ja kumottu. Laki on Jumalan pyhä ja hyvä tahto meitä kohtaan. Laki ei tee kenellekään mitään pahaa.

    • "Herran Toora on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä." (Ps. 19:7-10)

    • Laskuntulos

      Kristitty.net miksi et osaa vastata Tooraa koskeviin kysymyksiin vaikka sinulla Toora sydämmessäsi? Copy/Paste- vastaukset eivät riitä.
      Laki=kirous, jos sitä ei täytä. Laki tuomitsee ihmisen kadotukseen.

      • En vastaa niihin kysymyksiin, joiden ainoana tarkoituksena on pilkata ja tuomita minut.


    • Laskuntulos

      Nyt me tiedämme millaisia fariseukset olivat Jeesuksen aikaan. Samanlaisia kuin Kristitty.net. Yhtä pir_llisia kuin hän.
      Vaikka emme kuulu hänen olemattomaan seurakuntaan silti hän tuomitsee meitä. "Ulkopuolella olevat tuomitsee Herra" noudattaisi edes tätä käskyä!

      • Kenet minä olen tuominnut ja milloin? Se ei ole tuomitsemista, että sanoo että syntiä ei saa tehdä ja lakia tulee noudattaa.


      • Laskuntulos

        Sinun mukaasi helluntailaiset rikkovat kaikkia lakeja sen minkä kerkiävät.
        He eivät voi olla vanhurskaita, kun eivät elä Toorasta.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Sinun mukaasi helluntailaiset rikkovat kaikkia lakeja sen minkä kerkiävät.
        He eivät voi olla vanhurskaita, kun eivät elä Toorasta.

        Aivan oikein. Mutta se ei ole tuomitsemista, että sanoo totuuden, että meidän on noudatettava Tooraa.


    • Laskuntulos

      Vanhurskas ei vaan elä Toorasta!

      • "Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."" (Mt. 4:4)

        Jokainen sana joka Jumalan suusta lähtee on Toora.


    • Jabin

      Kristitty.net, sinusta on kirjoitettu: Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

      • Mitä sinä tiedät minun sydämestäni?


    • Laskuntulos

      Kristitty.net sinun sydämessä on Toora.
      Minun sydämessä on opettajana Pyhä Henki.
      Varmaa on, että toinen meistä on ulkona Jumalan valtakunnasta.
      Miksi Jeesus sanoi:"Ennen menevät portot ja buplikaanit Jumalan valtakuntaan kuin fariseukset ja kirjanoppineet". Hehän olivat niitä Toora-miehiä.

      • Minun sydämessäni on sekä Pyhä Henki että Toora. Pyhä Henki kirkastaa ja valaisee meille Tooran, niin että noudatamme sen käskyjä ja pidämme Jumalan lain pyhänä. Miten niin on varmaa, että minä olen ulkona Jumalan valtakunnasta? Minä uskon Jeesuksen sovitustyöhön, eikö se tarkoita, että varmasti olen Jumalan valtakunnassa? Vai sanotaanko Raamatussa, että jos uskoo Tooraan, joka julistaa meille Kristusta, niin on ulkona?

        Jeesus ja kaikki apostolit olivat Toora-miehiä. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa. Toora ei ole Kristusta vastaan.


      • Laskuntulos

        Kristitty.net sinun opetuksesi kertovat, että et ole kristitty. Sinun opin kannattajia olet vain sinä. Eikö se kerro jotakin? Uudesta Testamentista sinä et ymmärrä mitään.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kristitty.net sinun opetuksesi kertovat, että et ole kristitty. Sinun opin kannattajia olet vain sinä. Eikö se kerro jotakin? Uudesta Testamentista sinä et ymmärrä mitään.

        Millä perusteella en ole kristitty? Onko kristitty vasta sitten, kun opettaa että saa tehdä syntiä ja rikkoa lakia?


    • Mikael.Agricola

      Laki se sielun hirmuttaa...

      • Näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Aivan, ei missään.


    • Laskuntulos

      Tätä tekee armo. Tätä ei tee Toora. Katso Raamatunpaikka. Elämme armotalouskaudessa. Lakiliitto Israelin kanssa oli väliaikainen Jeesuksen tuloon asti.
      Tällä tavalla uudestisyntyneitä uskovaisia opetetaan ja kasvatetaan!

      Tit.2:11. Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
      12. ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
      13. odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
      14. hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

      • Olkoon "lakiliitto" väliaikainen, laki itse Mooseksen lain mukaan on ikuinen säädös. Jeremian profetiassa uudesta liitosta laki on edelleen voimassa (Jer. 31:33). Uudessa liitossa siis vaellamme edelleen Tooran käskyjä noudattaen. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että laki olisi kumottu. Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto.


      • Laskuntulos

        Ei ole pelastusta Kristitty.netin uskonnossa. Hän ei ymmärrä selvää Uuden Testamentin tekstiä!
        Kristitty.net tähän viestiin ei tarvita sinun "Copy/Paste-vastausta"!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Ei ole pelastusta Kristitty.netin uskonnossa. Hän ei ymmärrä selvää Uuden Testamentin tekstiä!
        Kristitty.net tähän viestiin ei tarvita sinun "Copy/Paste-vastausta"!

        Todellakin on pelastus, yksin armosta, uskomalla Jeesukseen. Se ei ole pelastusta vastaan, että emme tee syntiä, kuten Jeesus opetti, vaan noudatamme lakia. Kun olemme kerran kuolleet pois synnistä, kuinka vielä eläisimme siinä? Onko meidän tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? Paavalin vastaus on ei. Entä saammeko uudessa liitossa armon alla tehdä syntiä ja rikkoa lakia, koska emme ole lain, vaan armon alla? Tähänkin Paavalin vastaus on että ei, emme saa. Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia.


    • ArvoitusTietovisa

      Rakkaus lain täyttymys.
      Laki saa aikaan vihaa.

      Tiedättekö, missä päin Raamattua tuollaiset kohdat ovat?
      Ja mitä tarkoittavat? Voiko niistä yhdistää jotain johtopäätöstä?
      Entä missä kohdissa tällaiset asiat esiintyvät Raamatussa:

      Kristus lain täyttymys. On vain yksi Kristus. Kirottua jos saarnataan toista kristusta.
      Kristus lunasti uskovat lain kirouksesta.

      • Ja missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?


      • Ei-helluntailainen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ja missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

        Ja missä kohtaa sanotaan, sanotaanko, että sinä olet lain täyttymys?
        Eikö uskoville sanota Raamatussa: te olette kuolleet.


    • EiUhrieläimiäEiympleik

      Ei siis enää ei seremonialakia eikä ympärileikkausta uuden liiton aikana.. Nämä olivat ne joista Paavalin aikaan kiistelivät. Ja täällä edelleen kiistellään...

      Mutta Jumalan 10 käskyt on tässä uudessa liitossakin voimassa. Ethän veljeni mene tässä sivuun, lopun aikaan laittomuus lisääntyy...

      Kaksi lakia. Jumalan laki ja Mooseksen laki.
      1. Jumala itse puhui kansalle (2.moos.20:1-22; 5.moos. 4:12,13; 5:22). Mooses opetti kansalle (2.moos.24:3 ; 5.moos.5:31).

      2. Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2.moos.24:12 ;31:18; 32:16; 5.moos. 9:10; 10:1-4). Mooses kirjoitti kirjaan (2.moos. 24:4; 5.moos. 31:9).

      3. Säilytettiin liitonarkissa (5.moos.10:1-5). Säilytettiin liitonarkin sivulla (5.moos. 31:24-26).

      4. Täydellinen laki (5.moos.5:6-22 ; Ps.19:8; jaak. 1:25). Varjolaki (hebr. 10:1-4).

      5. Vapauden laki, josta iloa (Jaak.2:11,12; Ps.119:47,77; Room.7:22). Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10).

      6. Hengellinen (Room.7:14). Lihallinen (Hebr.7:16).

      7. Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8 ;Luuk.16:17). Väliaikainen (Hebr.7:12,18).

      8. Osoittaa synnin (Room.3:20 ; 7:7). Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3.moos. 4:4,5; Hebr.10:14).

      9. Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12). Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17).

      10. Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17,18 ; Room.3:31). Kristuksen kuollessa poistettu (Ef.2:15; Matt. 27:51; Hebr. 10:8-14)

      • Sanot ei enää seremonialakia. Raamatussa ei missään kohtaa määritellä seremonialakia, sellaista käsitettä ei Raamattu tunne, joten on absurdia sanoa, että seremonialaki on kumottu. Raamatussa ei Toora missään kohtaa jaotella seremonia- ja moraalisäädöksiin. Seremonialaiksi kristityt määrittelevät täysin mielivaltaisesti mielestään epämukavia säädöksiä, joita sitten mukamas ei tarvitse noudattaa.

        Ympärileikkausta ei milloinkaan säädetty pakanoille. Mooseksen laissa ei ole ainuttakaan käskyä ympärileikata pakanoita, ympärileikkaus on aina kuulunut vain ja ainoastaan Aabrahamin jälkeläisille.

        Sanot että uudessa liitossa kymmenen käskyä on edelleen voimassa. Ilmeisesti vietät sapattia, sillä neljännessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä.

        Mooseksen laki Raamatun mukaan on ikuinen säädös. Sitä ei missään kohtaa Raamattua kuvat väliaikaiseksi. Raamatun mukaan Mooseksen laki on kevyt taakka, sitä ei missään kohtaa Raamattua kuvata taakaksi:

        ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)

        ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

        On olemassa vain yksi laki, Toora, Jumalan pyhä laki, jota missään kohtaa Raamattua ei jaotella Jumalan lakiin ja Mooseksen lakiin, niin kuin sinä teet. Jos on olemassa Jumalan laki ja Mooseksen laki, missä kohtaa Raamattua tämä Jumalan laki, joka on edelleen voimassa, määritellään? Aivan, ei yhtään missään kohtaa. On vain yksi laki, joka on ikuinen. Jeesus sanoi, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme. Hesekielin mukaan uudessa liitossa noudatamme Tooraa, Jumalan pyhää lakia. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että uudessa liitossa laki on kumottu. Ei missään kohtaa.


    • jabin

      Kymmenen käskyä kuuluu Vanhaa Liittoon. Vanha Liitto ei ole sama kuin Uusi Liitto. Vanhaa lakilittoa ei tehty koskaan pakanakansojen kanssa, vaan Israelin heimojen kanssa ainoastaan. Laki oli voimassa Israelin rajojen sisäpuolella.
      Jos ottaa yhden käskyn Laista, on velvollinen noudattamaan koko lakia.

      • Siinailla oli paitsi israelilaisia, myös paljon sekakansaa, joka oli lähtenyt Egyptistä israelilaisten mukana. "Ja myös paljon sekakansaa meni heidän kanssansa, sekä lampaita ja raavaskarjaa suuret laumat. " (2. Moos. 12:38) Laki solmittiin myös näiden kanssa. Mooseksen laissa sanotaan, että laki on sama niin pakanoille kuin juutalaisillekin. "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)

        "Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä MUUKALAISET, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat, " (5. Moos. 31:12)

        Mooseksen laista siis luemme selvästi, että laki koski myös muukalaisia. Saivartelijat huomauttavat, että tuossa puhutaan muukalaisista, jotka olivat Israelin porttien sisäpuolella. No tietenkin siinä sanotaan näin, sillä eiväthän porttien ulkopuolella olevat muukalaiset olleet kuulemassa lakia. Mutta lain periaate on selvä, laki koski niin muukalaisia kuin israelilaisia.

        Missään kohtaa Mooseksen lakia ei sanota, että laki on voimassa ainoastaan Israelissa. Tietysti pakanat vierailla mailla, jotka palvovat Israelin Jumalaa, noudattavat Jumalan Israelille antamaa lakia.

        Sanot että kymmenen käskyä kuuluu vanhaan liittoon. Sehän tarkoittaisi, että uudessa liitossa saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin. Jos laki on voimassa ainoastaan Israelissa, sehän tarkoittaisi että muualla maailmalla saa tappaa varastaa ja tehdä huorin! Jokainen ymmärtää kuinka älytöntä tämä on. Tietysti kymmenen käskyä koskee koko maailmaa ja Jumala tuomitsee kaikki kansat saman standardin mukaan. Paavali sanoo että juutalaisen ja pakanan välillä ei ole mitään erotusta. Se tarkoittaa, että molempia koskee sama laki, Toora.


      • "Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." " (Miika 4:2)

        Mikä on tuo Toora, jota pakanakansat lähtevät kuulemaan? Onko pakanoille joku oma Toora? Ei, vaan on vain yksi Toora, joka on sama niin pakanoille kuin juutalaisillekin.


    • Laskuntulos

      Kristitty.netin uskonto on niin ankea, että hän on:
      Nikotiiniriippuvainen.
      Alkoholiriippuvainen.
      Nettiriippuvainen, hänen pitää kaikki vapaa-aikansa tuomita helluntailaisia synninteosta.
      Vaikka emme kuulu hänen olemattomaan seurakuntaan. Hänen mielestään me emme tiedä mikä on syntiä.
      Tätä se Toora teetättää! Hän on Tooran orja!

      • Ad hominem.


    • Jabin

      Kristitty.net, toora jumalasi on villinnyt sinut ja vielä kaiken päälle kanaanilainen kuningas...
      Toora voidaan kääntää sanalla opetus, niin että älä nyt aivan vauhkoonnu.
      Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (opetus), Jerusalemista Herran sana.
      Tuossa Sanan paikassa ei puhuta yhtään mitään Mooseksen Laista.

      • Tuossa sanan paikassa alkukielellä puhutaan Toorasta, eli Mooseksen laista.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net valehtelee (kuten aina), kun hän sanoo, että Jeremia sanoo, että Toora kirjoitetaan Uuden Liiton uskovien sydämeen.

      Tässä raamatun paikka:

      Jer.31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;

      Huom! Uusi Liitto = Uusi Testamentti = uusi laki

      32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

      Huom! Ei sellaista lakiliittoa, kuin Israelin kanssa. Laki = Toora

      33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

      Huom! Uusi Liitto, jossa on uusi laki (sekä varsinkin armo, joka pelastaa meidät).

      34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

      Huom! Uudessa Liitossa Pyhä Henki opettaa uudestisyntyneitä uskovaisia. EI TOORA!!!
      Kristitty.net sinun ei tarvitse opettaa harhaoppia meille! Usko jo. Meillä on Pyhä Henki opettajana.

      • Kätevästi hyppäät tämän kohdan yli " Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä" Alkukielellä laki on Toora, joten uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme.


      • Laskuntulos

        Kristitty.net sinä et ymmärrä selvää tekstiä!
        Uudessa Liitossa on uusi laki, jota Pyhä Henki opettaa ja varsinkin armo, joka myös kasvattaa meitä.
        Sinä elät vanhassa liitossa, jota ei enää ole.
        Toora on suomeksi laki. Lakeja on erilaisia. Esim. Suomen laki (=toora).
        Joissakin kohdin voidaan sana Toora kääntää toisin esim. sanalla "todistuksensa".


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Kristitty.net sinä et ymmärrä selvää tekstiä!
        Uudessa Liitossa on uusi laki, jota Pyhä Henki opettaa ja varsinkin armo, joka myös kasvattaa meitä.
        Sinä elät vanhassa liitossa, jota ei enää ole.
        Toora on suomeksi laki. Lakeja on erilaisia. Esim. Suomen laki (=toora).
        Joissakin kohdin voidaan sana Toora kääntää toisin esim. sanalla "todistuksensa".

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että uudessa liitossa on uusi laki? Antaas tulla luku ja jae, kiitos.


      • Laskuntulos

        28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"


      • Laskuntulos kirjoitti:

        28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Eli uudessa liitossa ei ole muita käskyjä kuin nuo neljä? Niinkö? Eli saa tappaa, varastaa ja palvoa epäjumalia, niitähän ei kielletty Jerusalemin kokouksessa? Jokainen ymmärtää, että nuo annetut neljä käskyä eivät ole ainoat käskyt, jotka velvoittavat pakanakristittyjä. Jaakob jatkaa: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, myöhemmin on runsaasti aikaa oppia Mooseksen lakia, sillä luetaanhan Moosesta jokaisessa synagoogassa jokaisena sapattina.


      • Laskuntulos

        Miksi Kristitty.net kiusaat Jumalaan? Etkö osaa vaieta vaikka apostolit ja vanhimmat osasi.
        Lue raamattupaikka.

        10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
        11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
        12. Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.


      • Laskuntulos kirjoitti:

        Miksi Kristitty.net kiusaat Jumalaan? Etkö osaa vaieta vaikka apostolit ja vanhimmat osasi.
        Lue raamattupaikka.

        10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
        11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
        12. Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.

        Ies josta tuossa puhutaan, ei voi olla Mooseksen laki, sillä Raamatussa Mooseksen lakia ei missään kohtaa kuvata raskaaksi ikeeksi, vaan Raamatun mukaan se on kevyt taakka:

        ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)

        "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21)

        Mitä pakanat tekevät sapattina synagoogassa kuulemassa Moosesta, jos kokouksessa muka päätettiin, että Mooseksen laki ei enää ole voimassa?


      • Laskuntulos

        "Ies josta tuossa puhutaan, ei voi olla Mooseksen laki". Olet sinä Kristitty.net melkoinen pelle ja valehtelija.
        Pakanat ja varsinkaan kristityt eivät päässeet synagoogaan!!! Taas valehtelua!!!!


      • Laskuntulos kirjoitti:

        "Ies josta tuossa puhutaan, ei voi olla Mooseksen laki". Olet sinä Kristitty.net melkoinen pelle ja valehtelija.
        Pakanat ja varsinkaan kristityt eivät päässeet synagoogaan!!! Taas valehtelua!!!!

        Selitä miten Jumalan pyhä laki, joka Raamatun mukaan on kevyt taakka, voi olla ies?

        ”Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.” (Apt. 18:4)

        Tämä jae osoittaa, että kreikkalaiset, eli pakanat, olivat tervetulleita synagoogaan.

        "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21)

        Jerusalemin kokouksessa annetut neljä käskyä tuli omaksua heti kättelyssä, myöhemmin pakanat oppivat Mooseksen lakia sapattina synagoogassa. Sinä valehtelet vastoin Raamatun sanaa, että pakanat muka eivät olleet tervetulleita synagoogaan.


      • Korteentieltä.Matti
        Laskuntulos kirjoitti:

        28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        laskutuloksen väitteeseen.
        Jo Lindeman toteaa, että nuo ovat pakanoille askelmat kirkon ulkopuolella, eli "vähin", josta hän tietämätön ja oppimaton astuu kirkon sisään Jumalan Sanassa pyhittymään Pyhän Hengen tuoman opetuksen askelmille. Eli
        nuo on vähin, että hän luopuu vaikka epäjumalille uhraamisesta, ei käytä verta, eikä haureus ole sydämen asenne.

        ts. älkää eksykö vanhoihin jaarituksiin ja muotouskonnollisiin opetuksiin.

        kristitty.netillä on paljon teille sanottavaa, siis höristelkää korvianne, että Pyhä Henki pääsisi sisäistämään Sanan sydämiinne.


    • antilate

      Kristitty.net, sinä et ole uskossa etkä voi tietää mitä Jumalan antaa omilleen. Sinulla on vain toora-jumalasi.
      niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
      Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
      Sinun silmäsi näkevät toora-jumalasi, mutta Jumala lupaa omilleen: "mitä silmä ei ole nähnyt".

      • Olen uskossa. Sinä pilkkaat Jumalan sanaa kutsuessasi Tooraa toora-jumalaksi. Toora on Jumalan pyhä laki, se ei ole itse Jumala.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net eikö sinun lakiuskonnossasi ole muuta antihengellistä työtä kuin kirjoitella tänne kaikki vapaa-aikasi? Kerro mitä muuta antihengellistä (=antikristillistä) työtä sinun lakiuskonnossasi voi tehdä.
      Onko tänne kirjoittelu vain pakkomielle?

      • Saan kirjoitella tänne niin paljon kuin haluan.


    • antilate

      Kristitty.net, onko se jumalasi, toora, näkyvä vai näkymätön?

      • Toora ei ole minun Jumala. Toora, jota sinä pilkkaat, on Jumalan pyhä laki.


      • Korteentieltä.Matti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Toora ei ole minun Jumala. Toora, jota sinä pilkkaat, on Jumalan pyhä laki.

        Amen! Näin se on. Se on Jumalan Sanan opetus, jonka Pyhä Henki kirkastaa Kristuksessa eläville.

        Muotouskonnollisille, taas kirkastetaan "hyväntiedonpuulta" lihallista pappien höpinöitä, jota he korvasyyhyynsä haluavat kuulla.


    • antilate

      Jo juutalaiset palvelivat lain käskyjä kuin jumalia. Lain käskyt olivat heillä Jumalan edellä.
      Mutta sillä ajalla, koska ette Jumalaa tunteneet, palvelitte te niitä, jotka ei luonnostansa jumalat olleetkaan.
      Mutta nyt, sittekuin te Jumalan tunnette ja tosin enemmin Jumalalta tutut olette, kuinka te siis käännytte jälleen heikkoihin ja köyhiin säätyihin, joita te vasta-uudesta palvella tahdotte?
      En pilkannut Jumalaa, van kirjoitin kuin Sanassa on sanottu.
      Et sitten tiedä onko toora näkyvä vai näkymätön???

      • Juutalaisia ei missään kohtaa Raamattua moitita siitä, että he noudattivat lain käskyjä, ei missään kohtaa. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että lain käskyistä oli juutalaisille tullut jumala. Jumalan pyhän lain noudattamisessa ei koskaan ole mitään väärää.

        Mitä ovat nuo heikot ja köyhät alkeisvoimat, josta Paavali puhuu? On selvää, että se ei voi tarkoittaa Jumalan pyhää lakia! Mitä tekemistä Jumalan pyhällä lailla on heikkojen ja köyhien alkeisvoimien kanssa?


      • Korteentieltä.Matti

        Raamattuun on muistiinmerkitty, että vanhanliiton aikainen EPÄUSKO, heidän kohdalla, jotka eivät olleet kuulaisia Sanalle, eli tavallaan Tooralle. SE on MITÄ?

        VAROITTAVA esimerkki Jumalan kansalle, joka käy tätä lopun aikaa.

        Siis älkää eksykö Jumalan Pyhää Lakia kumoamaa, vaan se on Pyhän Hengen kautta ja voimasta sydämessä, eli Hengen työ.

        Metsääne menijät ovat muotouskonnollisuuden eli tavallaan langenneet pois Kirjoituksista ja siksi eksyvät. Tästähän Jeesus varoitti.


    • antilate

      Kristitty.net, sinun pitäisi mennä jollekin kurssille missä opetetaan aikuisia lukemaan. Tuossa siteerasin suoraan Raamattua, etkä sitten osannut lukea.

      • Et vain siteerannut, vaan esitit oman virheellisen tulkintasi.


    • antilate

      Kristitty.net, suora lainaus Jumalan Sanasta: Mutta sillä ajalla, koska ette Jumalaa tunteneet, palvelitte te niitä, jotka ei luonnostansa jumalat olleetkaan.
      Mutta nyt, sittekuin te Jumalan tunnette ja tosin enemmin Jumalalta tutut olette, kuinka te siis käännytte jälleen heikkoihin ja köyhiin säätyihin, joita te vasta-uudesta palvella tahdotte?

      • Aivan, te jotka ennen ette tunteneet Jumalaa, eli pakanat, jälleen käännytty noitten heikkojen ja köyhien voimien puoleen, eli pakanuuteen. Tässä ei puhuta sanaakaan Mooseksen laista.


      • Korteentieltä.Matti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Aivan, te jotka ennen ette tunteneet Jumalaa, eli pakanat, jälleen käännytty noitten heikkojen ja köyhien voimien puoleen, eli pakanuuteen. Tässä ei puhuta sanaakaan Mooseksen laista.

        Aivan näin. Meidän on ymmärrettävä luettu.
        Esim. antilate on perinneoppinen, muotouskontoon taipunut, ei kirjoituksiin, mitä Pyhä Henki voimassaa opettaa.


    • Alkeisvoimaa

      Alkeisvoimista käännöksissä

      Alkeet. Miltä näyttäisi, jos insinööri työpaikalla jatkuvasti palailisi menneisyyteen, ottaisi aapiskirjan esiin, ja alkaisi ylistää sitä muille: tämä se nyt pelastaa meidät tästä ja tuosta probleemasta. Nämä alkeet ovat tärkeitä. Meidän pitää huomioida nämä ABC-alkeet kaikessa suunnittelussa ja mittauksessa. Oletteko huomanneet, miten tärkeää tämä on?

      Milloin nämä lain hurskastelijat itse alkavat noudattaa seuraavaa kohtaa:

      Tiituksen kirje:
      3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

      Ovatko Suomi24:n kristinuskon keskustelupalstoilla nämä lainhurskastelijat ja muut teoilla pelastumista toitottelevat tyypit ammattimaisia Allerin trolleja? Ja varsinkin nämä, jotka jakelevat kadotustuomioita?

      • Korteentieltä.edelleen

        Alkeisvoimalle.
        Siis kannattaisi siis sinunkin alkaa taipua Pyhän Hengen opetuksen alle, ettei ko. ajatuksia enää mielesi halaja.
        Tavallaan olet laittomuuden hurskastelija, johon raamatussa Uudessaliitossa on Jeesuksen vakava varoitus, että Herra ei tunne teitä ja osoittaa "helvetin" tulen paikaksi.

        Eikös kannattaisi olla Jumalalle tuttu "Elämänkirjan kautta" ja sydän Hengessä olla kuuliainen Sanalle, ettei eksy.

        Meidän on AIKA herätä isien perinnäisoppi eksytyksistä Sanan opetukseen.


      • Esimerkiksi sapatista minä en kinastele täällä, enkä ota kantaa siihen, miten sitä tulisi viettää. Siis vältän tarkoituksella kiistoja laista. Se ei ole laista kiistelyä, että julistaa, että lakia on noudatettava.


    • antilate

      Kristitty.net, kyseessä olivat juutalaiset, eivät pakanat. Juutalaiset palvoivat lain säädöksiä kuin jumalia. Jos olisi olleet kyseessä pakanalliset jumalat, niin Sanassa oli kirjoitettu: palvelitte epäjumalia.
      Jos viitsisit katsoa mitä on kirjoitettu, niin huomaisit keille Galataiskirje on suunnattu: Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
      Mutta ennen kuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä. (Pakanat eivät ole koskaan olleet Mooseksen lain alla).

      Jos viitsisit lukea,niin tietäisit, miten täytetään Kristuksen laki, ei Mooseksen lakia noudattamalla, vaan: Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

      • Korteentieltä.Matti

        vastaus soutaa perinnäisoppien vesillä ja äyskäröi isien jutuilla juotavaa vettä.

        Opitaan se, että Jumalalla on vain YKSI kansa. Ei muuta. Aikain alusta, sen loppuun.

        Muotouskonnollinen helluntalaisuus soutelee perinnäiskatiskapaikoilla....
        Pakana - on vaikka kuurojen viittomakielessä ilmaistu sanalla epäjumalanpalvelija ja hyvin sattuva pakanoihin. He palvovat omaa ja omia jumaliaan, ei raamatullista Luoja Jumalaa.

        Toinen asia, kelle Herra antoi lakinsa? Omalle kansalle, ohjeeksi ja neuvoksi.
        Heille osalle Jeesus sanoi. "Te teette tyhjäksi Jumalan Sanan perinnäissääntönne tähden".
        Siis kyse oli Sanan tyhjäksi tekeminen väärillä ohjeilla.
        Samaa se on tänään tämän pakanauskonnon avulla. Tehdään tyhjäksi Jumalan SAna omin perinnäissääntömme tähden ja se tulee isien perinnäisopiksi ja sen lapset syöden hyväntiedonpuusta jatkavat samaa mantraa.

        Jumala "sormellaan" kirjoitti tahtonsa, eli osoittaa meille, kansalleen, että on olemassa Valtakunta, jossa on Kuninkaallinen laki - osoittamassa neuvoja, ohjeita, kuinka kansa elää ja käy. Siksi se erottaa heidät vieraista uskonnnoista ja pakanuudesta.
        Siksi Siinailla helluntainaikaan annettu laki - Uudessaliitossa helluntaina vuodatettaan uudelleen ja pannaan SYDÄMEEN ohjeeksi ja neuvoksi, mikä on Jumalan kansa - Mikä on Valtakuna, Kuka on Kuninkas - valtakunnassa on laki - ja kun on laki - myös kerran on Tuomarikin - koska tuomio lähtee Jumalan huoneesta. Siis peljätkää Herraa, Hänellä on valta heittää syntiä - =synti on laittomuuta - -- syntiä tekevä - muotouskonnollinen helvetin tuleen.

        Helluntaissakin muotouskonnollisuudessa seurakunta järjestys ei ole Valtakunnan lain mukainen. Vaan muotouskonnollinen, pakanoiden uskonto.
        Epäuskoiset suomeksi.
        Siksi menneellä viikolla iso lehti kirjoitti, kuinka arvovaltainen helluntalainen kavalsi veljiltään suuren summat rahaa. jne.
        Olisiko näin käynyt, jos seurakunta olisi opettanut Jumalan lain merkitystä.

        Laki ei pelasta - laki opettaa tien, jota Valtakunnassa käydään. Kristus pelastaa.
        Mutta, kun on pelastettu - niin Hengessä vaeltakaamme, ja Henki kyllä opettaa onko pakanauskovaisuus- tie- vai Jumalan tahdon valtakunna tie oikea.

        Eli antilate - älä ole harhaopettaja. Olen 30- vuotta istunut helluntalaisuudessa, että tiedän mitä se on.
        Helluntalaisuus ei pelasta. Eikä helluntalaisuus ole Jumalan kansaa, eikä kukaan eri seurakuntanimike voi omata Jumalan valtakunnan kansan nimeä.

        Se kansa syntyy elämänkirjasta käsin. Perille ei pääse mitään epäpyhää ja kauhistuksen tekijää. Synti on laittomuus ja laittomuuden hedelmät, eli pakanauskovaisuus.
        Siksi joka Herran kansaan liittyy, on elettävä Hengessä Jumalan tahdossa, ja jätettävä kaikenkarvainen laittomuuden suosiminen ja opettaminen syrjään, sillä on parempi olla Herran tuttu ja oma, kuin mielestään suuri, vaikka seurakuntansa keskuudessa.
        Siksi tavallaan meitä luomukkankin kautta opetetaan,. Alasti synnytään ja alasti lähdetään.
        Nimi täällä ei merkitse mitään.
        Hengellisessä laulukirjassa on laulu, että "mitä se hydyttää ihmistä, jos on täällä tunnettu, mutta taivaissa Herra ei tunne"!

        Siinäpä sitä miettimistä. Voisi sanoa jopa "koko" Suomen- Siion on hapattunut ihmisopein.


      • Galatalaiset olivat pakanoita, sen todistaa tämä sanan kohta: "Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole." (Gal. 4.8) Juutalaisetko olisivat palvoneet jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole? Paavali toteaa itsestään ja kolleegoistaan, että "Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;" hän ei tässä kohtaa puhu galatalaisista.

        "Mutta nyt, sittekuin te Jumalan tunnette ja tosin enemmin Jumalalta tutut olette, kuinka te siis käännytte jälleen heikkoihin ja köyhiin säätyihin, joita te vasta-uudesta palvella tahdotte?"

        Köyhät ja heikot alkeisvoimat josta tässä puhutaan, viittaavat pakanoiden pakanallisiiin menoihin, ei Mooseksen lakiin. Miten Mooseksen laki voisi olla köyhä alkeisvoima?


    • antilate

      Korteentieltä.Matti, oliko sinulla muuta asiaa kuin turhaa jauhata ja solvata helluntailaisia?

      • parannukseksi

        Mattti,Kuorteentieltä ei turhaan teitä varoita. Hän on kolmekymentä vuotta ollut helluntalaisten parissa.

        Matti: "Siksi joka Herran kansaan liittyy, on elettävä Hengessä Jumalan tahdossa, ja jätettävä kaikenkarvainen laittomuuden suosiminen ja opettaminen syrjään, sillä on parempi olla Herran tuttu ja oma, kuin mielestään suuri, vaikka seurakuntansa keskuudessa."

        Sinäkö "antilate" kerrot, että jatkakaa vaan laittomuuden tietä.


    • Laskuntulos

      KorteenMatti voisi liittyä Kristitty.netin seurakuntaa. Kristitty.net saisi ensimmäisen jäsenen seurakuntaansa.

      • Minun seurakunnassani on jo riittävästi jäseniä.


      • hessunkiel
        Kristitty.net kirjoitti:

        Minun seurakunnassani on jo riittävästi jäseniä.

        Hän sai himon heidän hekumoitsijoihinsa, joilla on jäsen kuin aaseilla ja vuoto kuin orhilla.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net osaa nyt viettää sapattia, kun evästimme, että sapattina ei saa kirjoittaa tänne kymmeniä tekstejä. Me olimme levossa. Kumma, kun toora ei heti kertonut hänelle, että ei saa kirjoitella.

      • Sapattina saa kirjoitella nettifoorumille, sitä ei kielletä missään kohtaa Tooraa. Sapattina saa julistaa Jumalan sanaa, eli kirjoittaa tänne foorumille. Nyt vain sattui olemaan muuta menoa.


    • lakinicki

      Oikeustieteellisen opinnot tekevät tyhmästäkin viisaan, jos vaan suorittaa tentit .

      • Suomen laki ei tee kenestäkään viisasta. Raamatun mukaan Jumalan pyhä laki, Toora, tekee tyhmästä viisaan.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net sinä tekisi vähemmän syntiä, kun et kirjoittelisi toora-jumalasi harhaoppeja tänne. Jumala ei anna pakkomieltä.
      Sinulla on sama laki kuin koraanissa eli "väärä uskoisille saa valehdella".

      • Oletko sinä Jabin? Molemmat puhutte toora-jumalasta. Sinä pilkkaat suoraan Jumalan pyhää lakia. Pyhän Hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi, mutta ilmeisesti Jumalan pyhää lakia saa pilkata mielin määrin?

        Jos sinussa on miestä, voisit kirjoituksista näyttää missä kohtaa minä olen valehdellut, sen sijaan että vain auot päätäsi.


    • Jabin

      Kristitty.net, sinusta on tulossa vainoharhainen. Kun kerran toora on jumalasi, niin jokainen voi sen havaita ja julki sanoa.
      Minunkin mieleeni on joskus tullut, se että kristitty.net uskonto muistuttaa koraaniuskontoa.

      • Toora on Jumalan pyhä laki, se ei ole Jumala. Sinä pilkkaat Jumalan sanaa, etkä näe siinä mitään ongelmaa. Otetaan kristitty, joka noudattaa kymmentä käskyä, niin kuin kaikkien kristittyjen tulee noudattaa, sanoisitko että hän palvoo 10-käskyä-jumalaa?


    • Laskuntulos

      Kristitty.net haukkuu näköjään kaikkia uskontoja helluntailaisia, luterilaisia, juutalaisia, adventisteja ym. On hänellä otsaa, vaikka hänen toora-jumalauskonnon edustajia on vain hän yksin!!!
      Raamatussa sanotaan, että seurakunnan ulkopuoliset tuomitsee Herra. Kristitty.netin ei tarvitse noudattaa tätä lakia, kun se ei ole Toorassa. Hän on vain tavallinen narsisti jumalaton.

      Kristitty.netiltä on Uusi Testamentti salattu. Sen tähden hänen kanssaan ei kannata väitellä. Hänen elämäntarkoituksensa ja pakkomielteensä on kirjoitella Suomi24:een sen tähden hän ei voi lopettaa, koska silloin hänelle ei jää mitään.

      • Ketä minä olen haukkunut? Laitapa linkkiä missä kohtaa minä olen haukkunut yhtään ketään.

        Seurakunnan ulkopuoliset tuomitsee Herra. Me olemme kaikki yhtä, joten minä saan arvostella luterilaisia, helluntailaisia, adventisteja ja juutalaisia heidän väärästä opistaan.

        Ei kannata väitellä minun kanssa, mutta itse väittelet? Mikä on sinun tarkoituksesi tällä palstalla? Sinulla ei ole muuta elämää kuin solvata minua jokaisessa mahdollisessa käänteessä.

        Saan kirjoittaa tänne niin paljon kuin haluan. Suomi on vapaa maa.


      • 1234567---
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ketä minä olen haukkunut? Laitapa linkkiä missä kohtaa minä olen haukkunut yhtään ketään.

        Seurakunnan ulkopuoliset tuomitsee Herra. Me olemme kaikki yhtä, joten minä saan arvostella luterilaisia, helluntailaisia, adventisteja ja juutalaisia heidän väärästä opistaan.

        Ei kannata väitellä minun kanssa, mutta itse väittelet? Mikä on sinun tarkoituksesi tällä palstalla? Sinulla ei ole muuta elämää kuin solvata minua jokaisessa mahdollisessa käänteessä.

        Saan kirjoittaa tänne niin paljon kuin haluan. Suomi on vapaa maa.

        Missä sinä näet adventistien olevan väärässä ? Itse näen siinä, että heillä on naispastoreita, mutta on pieni vähemmistö täällä Suomessa adventisteissa, jotka eivät hyväksy naispastoreita.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Missä sinä näet adventistien olevan väärässä ? Itse näen siinä, että heillä on naispastoreita, mutta on pieni vähemmistö täällä Suomessa adventisteissa, jotka eivät hyväksy naispastoreita.

        Adventistit eivät noudata Tooraa, niin kuin uskovien tulisi noudattaa.


    • Laskuntulos

      Kristitty.net sinä olet mennyt lammastarhaan aidan yli eli olet varas ja rosvo. Lammastarhaan mennään ovesta, joka on niin ahdas, että ulkopuolelle pitää jättää oma uskontokin (Joh.10:1-10).
      Olet Saulus Tarsolaisen opetuslapsi!

    • antilate

      Kristity.net olet varas ja ryöväri, koska et ole mennyt ovesta lammastarhaan. Sinä olet pelastuksen ulkopuolella, Mikä on sinun tarkoituksesi tällä palstalla?
      Taas kerran kirjoittit, ettet ole uskossa "Saan kirjoittaa tänne niin paljon kuin haluan" siis sinä ja sinun juttusi sinulla ei ole ketään yläpuolella vain sinä ja sinun uskontosi.

    • Alkeisvoimaa

      >>Jos sinussa on miestä, voisit kirjoituksista näyttää missä kohtaa minä olen valehdellut, sen sijaan että vain auot päätäsi. <<

      >> Saan kirjoittaa tänne niin paljon kuin haluan. Suomi on vapaa maa. <<

      Viimeistään tuo osoitti, että oli tarkoituksena rehennellä ja öykkäröidä. Et sinä kirjoita yhtään mitään, jos Jumala ottaa sinulta hengen, tai kädet tai pään.

      On käytetty "neuvomista" ja "opetusta" kiusalloisesti riidan haastamiseen. Miltä se kuulostaisi, jos joku alkaisi idioottimaisesti neuvoa, opettaa kaikille aikuisille joka paikassa: kun istut pytyllä ja olet pötkösi vääntänyt, pitää ottaa telineestä paperia ja pyyhkäistä.

      Ikään kuin neuvoja olisi haluamassa itselleen kunniaa jostain, josta kunnia ei hänelle kuulu. Raamatun mukaan Jumala vaikuttaa uskovissa tahtomista ja tekemistä. Ei se tule millään idioottimaisella ilveilevien typerysten paskan neuvomisella, että noudata lakia, noudata lakia, noudata. uskovat noudattavat, kun Jumala teettää, ja uskomattomat eivät ehkä välitä ollenkaan. Joten mikä oli "pointti" tuossa muistuttelussa, että vessassa on paperiteline, ja sitä voi käyttää?

      Kuka tässä oikeasti piti Jumalan pilkkanaan ja uskovat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe