Tarvitsen työssäni aktiivisesti englantia (kirjoitettua) ja olen huomannut että kielitaitoni käytöstä huolimatta huononee ja rapistuu jatkuvasti. Ennen osasin kirjoittaa paljon monipuolisemmin ja käyttää erikoisempia sanoja, nyt tuntuu että olen unohtanut "hienot" sanat ja lauseet muodostuvat tökeröksi peruskouluenglanniksi. Mistä kiikastaa?
Englannin taitoni huononee vuosi vuodelta
6
129
Vastaukset
- arvelija--
oisko muistisairaus iskemässä, tai vanhuuden höperyys, joksi sitä ennen kutsuttiin.
- ReadDatShit
Lue enemmän. Laatulehdissä on hyvää monipuolisempaa kieltä. Samoin kirjoissa.
- NoinOn
Missähän työssä olet? Minä olen ollut asiantuntijana teknisellä alalla ja kirjoittanut paljon englanninkielisiä tekstejä, myös säännöstyyppisiä. Tärkeintä on tekstin ytimekkyys ja loogisuus. Teknisellä alueella tietyt termit vakiintuvat joten jonkin toisen termin käyttö voi aiheuttaa sekaannuksia. Tietysti tekstissä voi varioida ilmaisuja, niin ettei aina "suorita jotain", kyllä tavanomainen sanastokin mahdollistaa sellaisen tekstin vaihtelevuuden. Omalla kohdallani en huomannut tuollaista rappeutumista. Olen nyt 69-vuotiaana välistä testannut yo-kirjoitusten monivalintatehtäviä ja todennut, että saisin hyvät pisteet.
- Hilipattihay
Osoittaa, että et ole alunperinkään ymmärtänyt puoliakaan mistään.
Toisekseen ikä tekee ymmärtämisen tässä vaiheessa vielä huonommaksi.
Ei syytä murheeseen. Huomenna et enää muista tätäkään ketjua! - SanDiego
Ala murehdi, se sattuu meille kaikille. Olen kayttanyt englantia tyossani jo vuodesta 1954 ja joka paiva viimeiset 50 vuotta jokapaivaiseen elamiseen. Suurimman osan ajasta puen ajatukseni englanniksi, Luen melkein vain englannin kielisia kirjoja ja lehtia, paitsi muutamia suomalaisia lehtia verkossa. Televisiosta tulee vain englannin, tai espanjan kielisia ohjelmia taalla. Koulua kayn vielakin (UCSD), mita monipulisemmista aiheista hiukkasfysiikasta biologiaan, eika luennoilla ole vaikeuksia ymmartaa kielta tai luennon sisaltoa. Silti jokapaivaisessa elamassa tulee sanoja vastaan jotka taytyy katsoa sanakirjasta kun tiedan suomalaisen sanan ja olen unohtanut englanninkielisen vastaavan. Mutta sattuu yhta usein toisinpain, olen oppinut jotain, jopa jokapaivaista, englanniksi enka tieda mita se on suomeksi. Ialla saattaa olla jotain tekemista asian kanssa (telomeres get shorter) mutta pinnista silti. Lue alasi lehtia ja kirjallisuutta, seka verkosta englanninkielisia sanomalehtia, se auttaa eteenpain.
- sesiittä
Turha antaa mitään neuvoja aloittajalle. Niin kuin joku jo totesikin, niin aloittaja ei enää muista mitään tänne kirjoittaneensakaan ikinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133698Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272760Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2622631Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51865- 2151376
- 721200
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1551016Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi30953Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä90907Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk2807