Mistä niillä Kemiläisillä

Kallistaon

On muka 1000 miljoonaa siihen sairaalaan, hirviä rahamäärä, jutussa väitettiin että maksaa miljardin.

30

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lantalais-late

      Täällä on rahaa niin että ei paskalle taivuta.Rovaniemi saa pitää tunkkinsa.

    • kemiläine

      Korjataan tietämättömyyttäsi hieman...

      Sopimuksen arvo on 1000 miljonaa 15-vuodessa. Maksajana ei suinkaan ole yksin Kemi, vaan Meri-Lapin kunnat Kemi, Tornio, Keminmaa, Simo yhdessä, eli noin 60000 asukasta.

      • karu60

        Unohdit listaltasi tulevan Lapin maakunnan muut kunnat ja valtion jota huudetaan apuun parin vuoden päästä perustuslakiin vedoten, kun maailman korkein kunnallisverolaan ei enää riitä !


      • rauhkari

        60 000 asukasta joista työikäisiä ja veroamaksavia kenties 30000 ( yläkanttiin). Kovat pitää tulot olla että verotulot riittävät. Paitsi tietysti että jos oletetaan ja luotetaan että maakunta hoitaa pelastuslaitoksen ja muun sosiaaliturvan. Mahdoton toive ja yhtälö.


      • kemiläine
        karu60 kirjoitti:

        Unohdit listaltasi tulevan Lapin maakunnan muut kunnat ja valtion jota huudetaan apuun parin vuoden päästä perustuslakiin vedoten, kun maailman korkein kunnallisverolaan ei enää riitä !

        Niin siinä tapuksessa, että jos valinnanvapaus astuu voimaan, palveluiden maksajana on tietenkin maakunta ja maakunnalle tulee verotusoikeus.

        Muussa tapauksessa tilanne ei juuri muutu nykyisestä, kuin että palvelun tuottaja on yksityinen toimija, eikä enään sairaanhoitopiiri.


      • Jkjjjjjjj
        kemiläine kirjoitti:

        Niin siinä tapuksessa, että jos valinnanvapaus astuu voimaan, palveluiden maksajana on tietenkin maakunta ja maakunnalle tulee verotusoikeus.

        Muussa tapauksessa tilanne ei juuri muutu nykyisestä, kuin että palvelun tuottaja on yksityinen toimija, eikä enään sairaanhoitopiiri.

        Saisitte maksaa bisneslääkärienne pääomavoitot ihan itse, on väärin, että veronmaksajien rahaa käytetään yksityisen lääkäribisneksen tukemiseen ja koko maan pitää maksaa teidän yksityistämishankkeenne.


      • jkkjjjj

        Verorahoilla tulee maksaa vain voittoa tavoittelematonta julkista terveydenhuoltoa, ei yksityisten bisneslääkärien ja ulkomaisten konsernien pääomavoittoja.


      • ruikkalainen
        rauhkari kirjoitti:

        60 000 asukasta joista työikäisiä ja veroamaksavia kenties 30000 ( yläkanttiin). Kovat pitää tulot olla että verotulot riittävät. Paitsi tietysti että jos oletetaan ja luotetaan että maakunta hoitaa pelastuslaitoksen ja muun sosiaaliturvan. Mahdoton toive ja yhtälö.

        "60 000 asukasta joista työikäisiä ja veroamaksavia kenties 30000 ( yläkanttiin). Kovat pitää tulot olla että verotulot riittävät."

        Kaupunkien ja kuntien tulopohja on moninaisempi kuin palkkaveroista kertyvät verotulot, kuten näytät luulevan.


    • assti

      Eihän tuo ole kuin 1000 Egeä per asukas ja vuosi.

    • tttttttyuu

      Joo kyllä nyt rovaniemeläistä jurppii.
      Se kateus , se kateus .

      • rauhkari

        Mikä tässä rovaniemeläisiä jurppii ?Rovaniemellähän on LKS . Tolpio !


    • jkjjjk

      Ei sitä tarvitse kadehtia, jos terveydenhuoltoa yksityistetään. Jos koko maassa toimittaisiin näin, hinnat nousisivat rajusti ja ilmainen terveydenhuolto olisi historiaa. Ei tänne kuitenkaan haluta sellaista systeemiä kuin joissakin maissa, että on pakko ostaa kallis sairauskuluvakuutus tai ei välttämättä saa hoitoa.

      • mitähähh

        "ilmainen terveydenhuolto olisi historiaa."

        Mistä lähtien terveydenhuolto on ollut ilmaista?


      • etkötajua

        Jos jonkun toimenpiteen ja sairaalapäivän todelliset kustannukset on 10 000 euroa ja sinä maksat siitä 50 euroa sairaalapäivältä, se on sinulle käytännössä ilmainen verrattuna siihen, että maksaisit koko toimenpiteen itse. Yksityisellä puolella maksat toimenpiteen kokonaan itse tai ostat kalliin yksityisen sairaanhoidon vakuutuksen ja maksat omavastuuosuuden itse.

        Jos terveydenhuolto yksityistetään, jokaisen on ostettava kallis yksityisen sairaanhoidon vakuutus ja maksettava omavastuuosuus kaikista toimenpiteistä, Jos niihin ei ole varaa, voi jäädä ilman hoitoa.

        Tätä tämä yksityistäminen merkitsee, ja Länsi-Pohjan sairaalan yksityistäminen on todella huono asia. Jos koko maassa tehtäisiin näin, meillä ei olisi enää ilmaista sairaanhoitoa.


      • rauhkari

        Mikäli verotukseni laskisi 10 %:ia olisin koska vain valmis ottamaan yksityisen sairausvakuutuksen ameriikan malliin !


      • jkjjjjj
        rauhkari kirjoitti:

        Mikäli verotukseni laskisi 10 %:ia olisin koska vain valmis ottamaan yksityisen sairausvakuutuksen ameriikan malliin !

        Sinä oletkin joku porvari, joka niistä veronalennuksista hyötyy. Tavallisella duunarilla tai työttömällä ei ole varaa maksaa kalliiden hoitojen omavastuuosuuksia ja vakuutuskin tulee kalliiksi.


      • Rovaniemeläinen

        kuuleppa, met olemma suurimman täällä Lapissa 'porvareita'. Veroista en hyödy mitään. Omavastuu-osuus..Mitä tarkoitat? Sen pienen lääkkeen omavastuu- osuutta??


      • jkjjjjj
        Rovaniemeläinen kirjoitti:

        kuuleppa, met olemma suurimman täällä Lapissa 'porvareita'. Veroista en hyödy mitään. Omavastuu-osuus..Mitä tarkoitat? Sen pienen lääkkeen omavastuu- osuutta??

        Minulla on yksityisen puolen sairauskuluvakuutus, ja siinä on jokaiselta lääkärikäynniltä 90 e omavastuu. Yksityisen puolen hoito on kallista ja tavalliset lääkärikäynnit joutuu maksamaan kokonaan itse. Tämän ikäisenä vakuutus on vielä kohtuuhintainen, mutta vanhemmilla se on kalliimpi ja iäkkäämmille sitä ei enää myönnetä.

        Olen pitänyt vakuutuksen itse "varmuuden vuoksi", jos nykyinen järjestelmä romutetaan ja se olisi pakko hankkia mahdollisesti huonommin ehdoin. Niiden sairauksien hoitoahan se ei korvaa pitkään aikaan, joita on ollut ennen vakuutuksen hankkimista.

        Jos yksityinen puoli saa monopolin Suomessa, nousevat terveydenhuollon hinnat ja vakuutusten hinnat. Suomessa on hyvin toimiva järjestelmä, jota ei osata arvostaa. Veroja maksetaan ja vastineeksi saadaan ilmainen terveydenhuolto, koulutus ja monia muita palveluita.


      • jkjjjjjj

        Korjauksena, yleensä joutuu maksamaan kokonaan itse, mutta jos ylittää tuon 90 e, voi saada vakuutuskorvauksen.


      • jormaw
        jkjjjjj kirjoitti:

        Minulla on yksityisen puolen sairauskuluvakuutus, ja siinä on jokaiselta lääkärikäynniltä 90 e omavastuu. Yksityisen puolen hoito on kallista ja tavalliset lääkärikäynnit joutuu maksamaan kokonaan itse. Tämän ikäisenä vakuutus on vielä kohtuuhintainen, mutta vanhemmilla se on kalliimpi ja iäkkäämmille sitä ei enää myönnetä.

        Olen pitänyt vakuutuksen itse "varmuuden vuoksi", jos nykyinen järjestelmä romutetaan ja se olisi pakko hankkia mahdollisesti huonommin ehdoin. Niiden sairauksien hoitoahan se ei korvaa pitkään aikaan, joita on ollut ennen vakuutuksen hankkimista.

        Jos yksityinen puoli saa monopolin Suomessa, nousevat terveydenhuollon hinnat ja vakuutusten hinnat. Suomessa on hyvin toimiva järjestelmä, jota ei osata arvostaa. Veroja maksetaan ja vastineeksi saadaan ilmainen terveydenhuolto, koulutus ja monia muita palveluita.

        Siis mikä ihmeen ilmainen terveydenhuolto? Jos käyt siellä paikkakuntasi terveyskeskukesessa niin joka käynniltä veloitetaan. Ja jos sosiaalitoimi maksaa sun käynnit niin nehän maksaa viime kädessä veromaksajat eli parhaaseen a-ryhmään kuuluva eliitti :=)


      • tamppi
        etkötajua kirjoitti:

        Jos jonkun toimenpiteen ja sairaalapäivän todelliset kustannukset on 10 000 euroa ja sinä maksat siitä 50 euroa sairaalapäivältä, se on sinulle käytännössä ilmainen verrattuna siihen, että maksaisit koko toimenpiteen itse. Yksityisellä puolella maksat toimenpiteen kokonaan itse tai ostat kalliin yksityisen sairaanhoidon vakuutuksen ja maksat omavastuuosuuden itse.

        Jos terveydenhuolto yksityistetään, jokaisen on ostettava kallis yksityisen sairaanhoidon vakuutus ja maksettava omavastuuosuus kaikista toimenpiteistä, Jos niihin ei ole varaa, voi jäädä ilman hoitoa.

        Tätä tämä yksityistäminen merkitsee, ja Länsi-Pohjan sairaalan yksityistäminen on todella huono asia. Jos koko maassa tehtäisiin näin, meillä ei olisi enää ilmaista sairaanhoitoa.

        Terveydenhuolto yhtiöitetään se ei tarkoita yksityistämistä, Siteen katsotaan kuka tarjoaa edullisemmin saman palvelun, niin maakunta ostaa sieltä.


    • WanhaHerrasmies

      Tuomiopäivän pasuunat täällä ulvoo, mihin teiltä unohtuivat heinäsirkat ja seitsemän vuoden nälänhätä mikä on "ihan varmasti tulossa?"

      Teistä ei yksikään loppujen lopuksi tiedä mitä SOTE-ratkaisusta edes seuraa. Katsotaan rauhassa, itse olen täysin varma ettei Suomessa jää jatkossakaan ilman hoitoa, se on täysin huuhaa-puhetta.

      Yhtäkkiäpä se nykyinen terveydenhuolto onkin maailman parasta vaikka sitä on vuosikymmeniä haukuttua. Vai onko ollut ns. pottu korvassa kun ette ole kuulleet tai lukeneet mistään kuinka lääkärille ei saanut aikaa, leikkaus viivästyi monta viikkoa, hammaslääkärille ei pääsyt kuin kuukauden jonotuksen jälkeen, leikkauksessa tehtiin hoitovirhe, leikattiin väärin, Helmi-mummoa makuutettiin terveyskeskuksessa monta tuntia, terveydenhoitajalle ei päässyt, sairaalasta kotiutettiin liian aikaisin, ei päässyt näkemään ollenkaan lääkäriä vaikka oli infarkti...

      Voisin tehdä loputtoman listan kuinka nykyistä järjestelmää on haukuttu mutta antaa olla. Ja joka tätä juttua väittää valeeksi täytyy olla täysi hullu, on nimittäin tullut meikäläisellä sen verran kauan seurattua eri medioita ja lehdetkin on tullut luettua.

      • jormaw

        Täyttä asiaa. 90 prosenttia varsinkin lappilaisista on iän ikuisia valittajia, narisijoita jotka inisee kaikesta ja kaikista, missään ei nähdä juuri mitään hyvää.


    • Ihmesote

      Vanha herrasmies kirjoittaa mm: " hammaslääkärille ei pääsyt kuin kuukauden jonotuksen jälkeen". On se kumma, kun ihmiset vinkuu, ettei hammaslääkäriin pääse. Itse olen päässyt joskus jopa samana, mutta aina lähes seuraavana päivänä, nimittäin yksityiselle. Eikä se maksa juuri enempää kuin tk:ssa. Puolisoni on saanut tk:sta ajan ja maksaa lähes saman, kun siellä tarvitsee käydä ensin tarkastuksessa ja sitten toimenpiteessä. Yksityisellä tehdään toimenpide samalla kerralla. Tiedän mistä puhun. No, tk:ssa on jonoa, joten pikkuvaivoihin ei pääse yleensä kuin kuukauden jonolla yleissairauksien puolelle. Joskus on onnistanut päivystykseen, kun on ollut sellainen vaiva niin muutaman tunnin viiveellä joskus jopa pikaisestikin. Maksaa täytyy näistäkin, joissakin kunnissa on eri käytännöt täällä Lapin alueella. Pitäisi olla yhtenäiset. Nyt ei tiedä kyllä kuinka maksut kohoavat, jos tuo hullutus sote tulee! Köyhät kyykkyyn on tämän hallituksen linja ollut!

      • Kuukausi-potaskaa

        Olen Rovaniemellä päässyt hammaslääkärille kiputilanteesa alle tunnissa .
        10min. on ollut lyhin odotusaika .
        Siinä saa fillarista ottaa kaiken irti ehtiäkseen .


      • tamppi
        Kuukausi-potaskaa kirjoitti:

        Olen Rovaniemellä päässyt hammaslääkärille kiputilanteesa alle tunnissa .
        10min. on ollut lyhin odotusaika .
        Siinä saa fillarista ottaa kaiken irti ehtiäkseen .

        Kemissä kunnalliselle puolelle 2 tunnin odotuksen jälkeen


      • 2tuntiaLyhytAika

        Eli eroa Rovaniemeen ei siis ole juuri lainkaan.


    • Mistätähänrahat

      Mitä maksaa vastaanottotoiminta? – Katso ja järkyty!
      Hei, me tienataan tällä - vai miten se nyt menikään?!
      Maahanmuuttoviraston eli Migrin sivut kertovat karun todellisuuden vastaanottotoiminnan kustannuksista. Oheinen lista kertoo vuoden 2017 tilanteesta. Nämä eivät ole ihan pikkusummia:

      EU:n osuus sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton hallintaan (siirtomääräraha 3 v.) 390 871 euroa
      Joutsenon vastaanottokeskuksen toimintamenot 4 337 385 euroa
      Oulun vastaanottokeskuksen toimintamenot 3 464 221 euroa
      Vastaanottopalvelut 205 125 636 euroa
      Muut maahantuloon liittyvät menot 3 432 784 euroa
      Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset 1 414 036 euroa
      Ihmiskaupan uhrien auttamispalvelut 323 977 euroa
      Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v.) 3 464 823 euroa
      Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet 58 669 475 euroa
      Siirtynyt vuodelta 2016 (Joutseno) 548 115 euroa
      Siirtynyt vuodelta 2016 (Oulu) 1 101 959 euroa
      Siirtynyt vuodelta 2016 (Ihmiskaupan uhrien auttamispalvelut) 93 126 euroa
      Vastaanottotoiminnan kokonaiskustannukset vuonna 2017 olivat siis yhteensä 282 366 398 euroa
      Lähde: Migri

    • Pirkkakemistä

      Tänään aloitti Mehiläinen Kemissä palvelun tarjonnan. Tietää huonoa suomen tehottomimmalle sairaalalle lapissa sillä mm. synnytyksien määrä ei tule pysymään 1000 kpl/v koska valinnan vapaus ajaa naiset kemiin ja ouluun synnyttämään. Samoin käy myös muiden sairaala palveluiden, lapin keskussairaa kokee valitettavan alas ajon muutaman vuoden kuluessa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe