Ihmissuhde, tuo viimeinen rajaseutu

Jostain syystä olen aina ajatellut olevani kaikkien parisuhteittein ulkopuolella. Olen luonnollisesti unelmoinut koulun, kaupungin, yhteiskunnan ja niin urheilu- kuin viihdemaailmankin kaunottarien kanssa olemisesta, mutta parisuhde on aina ollut jotenkin saavuttamaton olotila.

Nuorempana, kun kaverit tyttöystäviä peruskoulusta ja sen ympäriltä löysivät, pidin asiaa heidän kannaltaan luonnollisena, mutta en ikinä odottanut että minulle kävisi niin. Toivoin sitä jollain tavalla, mutta tavallaan myös tiesin sen olevan mahdotonta. Joitain tuttavuuksia tuli solmittua, mutta ne lähinnä vain vahvistivat käsitystä itsestäni.

Aikoinaan ajattelin asian johtuvan ulkonäöstäni. Ajattelin olevani liian ruma suhteisiin ja varmaan olinkin, mutta jossain vaiheessa naiset alkoivat vastata katseisiini ja muihin lähentymisyrityksiini. Poimin kukkasia, koska vuodenaika oli sille otollinen, mutta tunsin silti itseni vieraaksi ja epäkelvoksi edes yrittämään suhdetta.

Vuosikymmen tai pari peruskoulun jälkeen koen jonkinlaista viehätystä ajatukseen isyydestä ja perhe-elämästä, mutta edelleen lapsuudesta asti seurannut tunne, ettei se ole minua varten eikä kukaan sitä minun kanssani oikeasti halua, on edelleen vahva.

Yksi selitys voisi tietysti olla, että olen tietämättäni homoseksuaali. En kuitenkaan ole vakuuttunut siitäkään. Oma näkemykseni asiaan on, että Watson on omiaan kirjaamaan Sherlockin kanssa kokemansa tapaukset ylös, mutta mikä tahansa läheisempi suhde heidän välillään pilaisi kaiken. Sama koskee kapteeni Kirkin ja Spokin välistä suhdetta.

12

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et ole

      • Olen.


      • rytmimunat kirjoitti:

        Olen.

        Noh et ole. Pelko pariutua on eri asia, mikä kuulostaa täysin normaalilta pelolta.


    • Rumasinkkumies-

      Vähän sama juttu. Uskon ettei ole naista joka minun kanssa haluaa olla. Lähes kaikki kenet tunnen ovat parisuhteissa, myös veljeni joka on alkoholisti. Ainoastaan serkkuni ei ole suhteessa koska erehtyi alkoholistin kanssa olemaan joten ei ole uskaltanut ottaa mitään miestä yli 10 vuoteen. Jollei kelpaa nuorena naisille niin ei kelpaa sitten enää yli 40 vuotiaanakaan.

      • Olen tätä rumuus-asiaa pohtinut pitkään, kenties kohtuuttomankin pitkään ja monia vuosia elämästäni.

        On kiistatonta, että rumia ihmisiä on. Monissa tapauksissa se ei kuitenkaan ole mikään syy olla löytämättä puolisoa itselleen, koska suoraan sanottuna huomattavan rumillakin ihmisillä on onnellisia ja toimivia parisuhteita.

        Luonnollisesti käsitys omasta ulkonäöstä vaikuttaa itsetuntoon ja sitä kautta käsityksiin omista mahdollisuuksista läytää itselleen puoliso.

        Monesti lapsia kehutaan kauniiksi ja suloisiksi, mutta ei aina, varsinkaan jos eivät ole suloisia ja kauniita. Jopa lapset aistivat suosion kun se kohdistuu itsensä sijasta johonkin toiseen. Kenties se kaikki johtuu lapsuuden sattumuksista. Aivot vain virittäytyivät silloin aikoinaan ymmärtämään, että joku toinen on paremmassa asemassa ulkonäkönsä vuoksi.

        Olen nähnyt elämässäni paljon miellyttäviä kasvoja, komeita vartaloita, vastustamattomia eleitä ja kauneutta. Itse en ole koskaan kuvitellut omaavani mitään niistä.

        Harva ihminen kokee olevansa täydellinen ulkomuotonsa puolesta, ja jos kokeekin, on hänellä silloin jotain pahasti sekaisin yläkerrassa.

        Kauneus on loppujen lopuksi pitkälti katsojan silmässä. Kenenkään ei tarvitse olla alusvaatemalli ollakseen jonkun silmissä viehättävä. Siihen riittää yksi silmäys ja vastaukseksi saatu varovainen hymy, mikä riittää kohtaamiseen elämän synkässä kaamoksessa.


    • Minä olen pohtinut vaikka mitä ja mitenkä paljon itsessäni ja suhteissa muihin. Mulla on vaan jo kokemukseen perustuva teoria, että itsensä ja omien ajatuksien ja tunteiden tulkinta ns. itsetuntemus on kaiken a ja o.

      On loppujen lopuksi aika lailla jokainen elämän osa-alue, missä voidaan palata siihen omaan itseensä. Joitain asioita osataan paremmin, joitain huonommin, mutta mitä me osataan paremmin, siinä se itsevarmuus itsestä onkin kohdallaan...se on voinut tulla jotenkin automaattisesti...mutta siihenkin on syy...

      Esimerkiksi olet hyvä matematiikassa....peruslähtökohta on siinä, että se kiinnostaa sinua. Siksi olet siinä hyvä ja osaat kehittää sitä juurikin sen kiinnostuksen kautta. Onnistumiset kokeissa ja aiheen ymmärrys saavat sinut itsevarmaksi. Se ei tuota sinulle pettymystä...

      Parisuhteet taas eivät ole kuten matematiikka, tai jos ovatkin, niin tässä yhtälössä on muuttujia liikaa. Eli se on niin vuorovaikutteista ja aiheuttaa tunteita, sekä ei ole hallittavissa. Mutta tässäkin se itsensä tunnistaminen on tärkeää. Tietää mikä tunnetta itsestä ja mikä on totta toiselta puolelta.

      Työelämä voi olla rankkaa...toiset ei tee mielestäsi mitään ja pomo ei välitä yhtään niitten laiskottelusta. Sinä raadat eniten, mutta vaan niin hommat hoituu, tosin sulla on aina eniten hommia ja stressi painaa...Tässäkin voi miettiä, että syyllinen olet itse....elä rasita enempää kuin muut...vedä rajat. Kun hoidat oman osan, ei siinä ole kellään valittamista.

      Harrastukset. Kaikilla ei ole mitään harrastuksia, mutta mikä on harrastamista? Sehän voi olla vaikka sohvalla kattoon tuijottamista ja mietiskelyä... Jokainen itse valitsee mitä haluaa ja mihin pystyy...ja aina voi kokeilla jotain... Itsestä taas kiinni, mutta se pitää olla itselle mielekästä....ei naisiin vetoavaa....

      • Itsensä tunteminen kykyineen, vahvuuksineen ja heikkouksineen on avain tasapainoiseen suhtautumiseen niin itsensä kuin sen ulkopuolisen maailmankin kanssa. Tasapainoisesti itseensä ja ympäristöönsä suhtautuva ei koe pieniä vastoinkäymisiä järkytyksenä, koska osaa suhteuttaa ne kokonaisuuteen.

        Mitä tulee mielenkiinnon kohteiden löytämiseen, on ihmisillä jo lähtökohtaisesti toisistaan poikkeavia ominaisuuksia asioihin. Yksiltä luonnistuu puhuminen ja kirjoittaminenkin huomattavasti aikaisemmin kuin toisilta. Toiset osaavat laskea ja heitä kiinnostavat numerot aivan omalla tavallaan. Kolmannet nauttivat liikkumisesta ja kaikkeen siihen liittyvästä.

        Ihmiset ovat oikeastaan jo syntyjään enemmän taikka vähemmän sosiaalisuuteen taipuvaisia. Eräät ovat syntyneet miellyttämään, toiset johtamaan miellyttäjiä, kolmannet vetäytymään syrjään ja neljännet suhtautumaan vihamielisesti kaikkiin ylläoleviin, paitsi miellyttäjiin.

        Synnynnäiset ominaisuudet ovat kuitenkin muokattavissa. Onnistumisen kokemus on nimittäin yksi miellyttävimmistä tunteista, minkä ihminen voi kokea. Mitä useampi muukin ihminen osoittaa iloaan onnistunutta kohtaan, sitä miellyttävämmältä se tuntuu.

        Kun lapsi jolla on lahjoja vaikkapa matikkaan, kokee onnistumisen tunnetta kun selviytyy haasteista. Mikäli muutkin selviytyvät samoista haasteista, turhautuu lahjakas, ellei hänelle anneta tilaisuutta osoittaa taitojaan haasteellisempien tehtävien parissa. Onnistuminen niissä kannustaa häntä yhä parempiin suorituksiin.

        Samalla tavalla matematiikkaan voidaan kannustaa lasta, jolla ei ole siihen erityisiä lahjoja tai jolla on jopa suoranaisia oppimisvaikeuksia sen suhteen. Jälkimmäinen tapaus vaatii luonnollisesti kärsivällisyyttä ja huomattavaa panostusta opetukseen, eikä sen lopputuloksena mitään matemaattista neroa saada aikaiseksi mutta keskimääräistä parempaa taitoa kuitenkin.

        Näissä onnistumiskokemuksissa vaikuttaa myös varsinkin miehille tyypillinen tapa kilpailla kaikessa. Tosin naiset kilpailevat myös. He vain tekevät sen hienovaraisemmin.

        Kaiken tämän alustuksen jälkeen on aika mennä aiheeseen.

        Kuinka parisuhteisiin voi opettaa taikka kannustaa, ellei sellainen suju ihmiseltä itsestään? Toisin sanoen, kuinka kannustaa syntyjään syrjäänvetäytyvää olemaan sosiaalinen ja etsimään itselleen kumppania?

        Muokkaamisen pitäisi lähteä jo hiekkalaatikkoiästä. Taaperoa pitäisi jollain tavalla rohkaista tutustumaan ja tulemaan toimeen toisten kanssa jatkuvasti.

        Kun ihminen ja erityisesti mies on ehtinyt yli kaksi-tai kenties yli kolmikymppiseksi ilman varteenotettavaa ihmissuhdetta, on hänen sosiaalisissa taidoissaan luultavasti jotain pielessä.

        Ihmisen on hyvin vaikea alkaa tuntemaan onnistumisen kokemuksia suhteissa naisiin ja sitä kautta tulla hyväksi naisiin tutustujaksi, jos se kaikki on tuntunut hänestä koko murrosiän kiusalliselta aiheelta. Pikemminkin hän on silloin linnouttautunut kuoreensa, uskotellut olevansa ruma, vältellyt kontakteja ja joissain tapauksissa jopa erakoitunut.

        En väitä olevani yllä kuvatun kaltainen. Pikemminkin minulla on nimimerkin valtakunta esittämä pariutumisen pelko. Itse asiassa pelkoni ei koske pariutumista vaan sitoutumista ylipäätään. Minun on hyvin vaikea solmia jopa työsopimuksia toistaiseksi jatkuvina, koska haluan nähdä sitoumukseni päättyvän jonkin helposti ymmärrettävän ajanjakson kuluessa. Inhoan myös suljettuja tiloja, erityisesti hissejä. En juuri koskaan halua sulkeutua sellaiseen. Sama koskee myös julkisia liikennevälineitä, erityisesti lentokoneita. Niistä kun ei tosiaan pääse ulos pysäkkien välillä, tai sitten sitten se maksaa kukkaroittain kultaa.

        Sitoutumis- ja suljetun paikan kammostani huolimatta olen kuitenkin parisuhteissa ollut ja elänyt. Jotkin suhteet ovat olleet lyhyitä, jotkin vähän niitä pidempiä. Jotenkin olen niihin vain ujuttanut itseni. Kenties tietoisuus siitä, että voisin koska tahansa kävellä niistä ulos helpottaa. Mitä pidempään suhteet jatkuvat, sitä vaikeammaksi niistä lähteminen tulee, ja se lisää ahdistusta.


    • tulivaanmieleen

      Ootko viihtynyt jonkun naisen eurassa joskus?

      • Olen viihtynyt hyvinkin monien naisten seurassa.


    • Rumasinkkumies-

      En oole saanut minkäänlaista vastakaikua naisilta vaikka olen yrittänyt kaikennäköisiä. Rumilta olen saanut tylyjä pakkeja enenmmän kun kukaan. Netissä ei naiset vastaa mitään jos asiallisesti yrittää lähestyä. En ymmärrä miten joku toinen ruma on sitten saanut sen naisensa kun naiset ei edes puhu minulle.

      • Sinun pitää edetä hienovaraisemmin. Luoda katsekontakteja, silmäillä vihjailevasti, esiintyä itsevarmasti omistajan elkein. Sinun täytyy saada naiset kiinnostumaan itsestäsi jollain tavalla, jonka jälkeen poimit katseellasi heidän joukostaan mahdolliset kiinnostuneet. Tarvitset siis itsesi esille tuomista ja katsekontakteja.

        Jotkut saavat huomiota pelkällä ulkonäöllään, mutta sellaista näköä on vain hyvin harvoilla. Huomiota saa paremmin asenteella, joka näkyy ulospäin ja käytöksellä, jolla kerrot olevasi isäntä. Älä kuitenkaan sorru öykkäröimään. Et saa arkailla missään vaiheessa, vaikkei ujouden osoittamisessa mitään vikaa olekaan. Naiset suorastaan rakastavat, kun miehekäs ja rohkea mies vähän ujostelee heidän seurassaan.


    • Rumasinkkumies-

      Minulla on veli ja se on kaikkea muuta kun kunnollinen. Se on alkoholisti ja sillä on nainen ja ollut naisia ainakin 25. Se vasta ruma läski mies on ja sillä nätti nainen. Töissäkään se ei ole ollut yli 10 vuoteen eikä se ole harrastanut mitään liikuntaa 20 vuoteen. Itse olen sentään pelasin säbää 22 vuotta eri sarjoissa ja salilla olen käynyt. Silti naiset ei minusta kiinnostu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe