Hengellinen väkivalta

Entinenaivopesty

Avataan aihetta. Varmasti monilla kokemuksia.

35

1198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En.hyväksy

Anoppini oli helluntalainenm, hän yritti saada otetta minusta uskonsa avulla tuloksetta.

• eipakkotoistolle

Äitini on helluntailainen. Hän yrittää tehdä minusta myös helluntailaisen. Äitini ponnistelut vieraanuttavat minut hänestä. Surullista.

• Anonyymi
        eipakkotoistolle kirjoitti:

Äitini on helluntailainen. Hän yrittää tehdä minusta myös helluntailaisen. Äitini ponnistelut vieraanuttavat minut hänestä. Surullista.

Sama täällä. Lapsena ja nuorena väitettiin että seksi on vain lasten tekoa varten. Minä opin nauttimaan seksistä monella tavalla ja vapaana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama täällä. Lapsena ja nuorena väitettiin että seksi on vain lasten tekoa varten. Minä opin nauttimaan seksistä monella tavalla ja vapaana.

Raamatun mukaan seksi on Jumalan lahja aviopuolisoille avioliiton sisällä.
        Vaimo ei saa kieltää seksiä mieheltään eikä mies vaimoltaan,
        Näin Jumala on säätänyt. Miehen ruumis on siis vaimon vallassa
        kun vaimo tahtoo seksiä, miehen on annettava sitä ja tietysti myös
        toisinpäin; vaimon on annettava miehelle kun mies tahtoo.

Kummankin on kunnioitettava toistaan eikä saa käyttää väkivaltaa,
        ei siis pakottaa. Mutta jos kumpikin rakastaa toistaan ja kunnioittaa
        toistaan sekä tottelee Jumalaa, seksiin ei tarvitse puolisoaan
        pakottaa vaan se toimii molemminpuolin vapaehtoisesti ja vieläpä
        halusta.

Itse olen aina saant kun olen tahtonut ja vaimo on saanut
        minulta kun on osoittanut tahtovansa.

Antanut ja saanut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun mukaan seksi on Jumalan lahja aviopuolisoille avioliiton sisällä.
        Vaimo ei saa kieltää seksiä mieheltään eikä mies vaimoltaan,
        Näin Jumala on säätänyt. Miehen ruumis on siis vaimon vallassa
        kun vaimo tahtoo seksiä, miehen on annettava sitä ja tietysti myös
        toisinpäin; vaimon on annettava miehelle kun mies tahtoo.

Kummankin on kunnioitettava toistaan eikä saa käyttää väkivaltaa,
        ei siis pakottaa. Mutta jos kumpikin rakastaa toistaan ja kunnioittaa
        toistaan sekä tottelee Jumalaa, seksiin ei tarvitse puolisoaan
        pakottaa vaan se toimii molemminpuolin vapaehtoisesti ja vieläpä
        halusta.

Itse olen aina saant kun olen tahtonut ja vaimo on saanut
        minulta kun on osoittanut tahtovansa.

Antanut ja saanut

No jo on touhua.

• tällainenkin.näkemys

Kirkoista ja seurakunnista eroaminen nyt on kuitenkin aika helppoa ainakin aikuiselle ihmiselle.
      Entäpä koulusta, armeijasta ja työpaikasta eroaminen kaikenlaisen kiusaamisen takia?
      Puhumattakaan nyt yhteiskunnasta eroamisesta - niin - jos esim. joutuu viranomaisten kiusattavaksi?
      Eipä taida ollakaan enää niin helppoa!

• Lihallinen väkivalta uskonnollisesta on ollut paljon enemmän ja Hengellinen väkivalta ei löydy Pyhä Raamatun muka !!

• mä_vaan_

Niin, taidatkos tuota enää
        selkeämmin sanoa! :-D

• Vapausjumalanpojassa

Ei aidossa uskossa Jeesukseen Kristukseen, vapaasta tahdosta valitussa uskossa, sitä ole, mutta jos on kääntynyt muslimista kristityksi voi tulla jopa tappouhka.

• laukkuryssä

Helvettiin uskovaisen tuomitseminen uskovaisten taholta on hengellistä väkivaltaa. Sitä on esiintynyt kautta aikojen ja esiintyy edelleenkin.

• Parempisiunata

olen kuullut jonkun pahasti suuttuneen ihmisen sanovan toiselle, että mene helvettiin. Aidosti uskova, joka on kokenut Jumalan armon, ei voi sitä sanoa, koska tietää, että on itse armosta, lahjana ottanut vastaan pelastuksen ja sen voi tehdä jokainen, joka nöyrtyy Jumalan edessä.
      Sitten on kai niitäkin, jotka ovat ns. lihallisia, jotka suutuksissaan voivat sanoa ilkeitä juttua, mutta jos eivät paaduttaa sisintään, myöhemmin katuvat.

• Minullekin on tehty hengellistä väkivaltaa silloin kun olin Jumalan
      voimakkaassa kutsussa ja puhuttelussa. Minä olin uskovien kanssa
      tekemisissä mutta he eivät puhuneet minulle Jeesuksesta Kristuksesta
      eivätkä kertoneet minulle mitä elävä usko pitää sisällään ja mitä se
      merkitsee yksilöuskovalle.

Olin silloin myös käymässä eräässä uskovassa perheessä tapaamassa
      perheen tyttöä johon olin saanut yhteyden lehti-ilmoituksen kautta.
      Suunnittelin seurustelua hänen kanssaan. Olisin tahtonut puhua uskon
      asioista mutta tämä perhe ei puhunut mitään, ei yhtikäs mitään uskon
      asioista. Yrittäessäni kääntää maalliset turhuus keskustelut hengellisiin
      asioihin, he silmäilivät toisiaan ja olivat vaiti. Minä koin että vaikka koko
      perhe oli uskovia, heidän kanssaan ei voi puhua uskon asioista koska
      HE EIVÄT TAHTONEET. Ja minä kärsin siitä.

Ehkä syy oli se, että olin juuri lukenut Uuden Testamentin ja kerroin heille
      mitä olin löytänyt. Siteerasin heille Raamattua ulkomuistista. Ehkä he eivät
      tunteneet Jumalan Sanaa, niin he eivät tahtoneet puhua Raamatusta.
      En tiedä, mutta hyvin erikoista tämä oli, ja minä ihmettelin kun uskovat eivät
      tahdo puhua hengellisiä asioita.

Tämä kokemus on yksi syy siihen miksi minä en voi vaieta vaan tahdon omalta
      osaltani kertoa http://www.jaikal.se/

Ja minun mielestäni on suurta hengellistä väkivaltaa, ettei nälkäistä ruokita
      eikä janoiselle anneta juotavaa. Mutta Jumala ei jättänyt minua vaikka tuo
      uskova perhe jätti minut erämaahan nääntymään nälkään ja janoon. Jumala
      oli minun kanssani ja vei sellaiseen keitaaseen että en ollut osannut kuvitellakaan
      että sellaista on olemassa. Sain syödä ja juoda yllin kyllin ja tulin ravituksi.

Ja se ihana kirkas auringonpaiste ja se lämmin rakkaus, jota sain kokea!!!!
      https://www.youtube.com/watch?v=z_Ox_G-DlE8

• tietotuusjaelämä

Hengellistä väkivaltaa on myös se, että lapsia painostetaan mukaan uskonnollisiin tilaisuuksiin. Sinne on pakko mennä, halusi tai ei kun vanhemmat määrää.

• Anonyymi

Uskonnollista väkivaltaa on ateismin tuputtaminen.

• Anonyymi

Tarkotat varmaan vauvan kastamisia ja liittämistä julmaan lutterin oppiin !$#

• Anonyymi

Isä perheenpäänä lähtee koko perheenä palvelemaan kokouksiin nähdään perheen kuuliaisus.Pienemmät lapset puetetaan uniltaan lähdetään kokoukseen.

• Anonyymi

Näistä pitää pystyä puhumaan.

• Anonyymi

Hengellinen väkivalta
      Hengellinen väkivalta on vallan väärinkäyttöä. Henkisen ja hengellisen väkivallan käsitteet limittyvät toisiinsa ja koostuvat esimerkiksi pelottelusta, syyllistämisestä, kontrolloinnista, manipuloinnista, kiristämisestä ja solvaamisesta.

Hengellinen väkivalta viittaa yksilöä vahingoittaviin toimintatapoihin, joita perustellaan hengellisistä lähtökohdista tai hengellisessä yhteisössä olemisen kautta.

• Anonyymi

Erä laji on puoskarointi sairaiden kustannuksella!

Sairasta, sadistista agendaa! Manipulointia, ihmisten henkistä rääkkäystä.

Puumala toistaa sitä tuttua juttua, jota on nähty vuosikymmenet. Väärät profeetat huutelevat:
        • nyt sinä paranit
        • nyt sinä ole terve
        • nyt siitä kävelemään! ( = pyörätuolissa olevalle)
        • nyt heität silmälasit tuohon roskikseen
        • nyt paranit sydänviasta, heitä sydänlääkkeet tuohon roskikseen
        • paranit sokeritaudista, annapas tänne insuliinikynät, et tarvitse niitä enää!
        • Nyt saat ihka uudet hampaat! Voit heittää tekohampaat tuohon roskikseen….
        • Jne. etc

Jokainen pidempään uskontiellä ollut on nähnyt näitä puoskareita. ”Parantaja-profeettoja” , jotka sairaiden ”näkyjensä” ja valhehenkien energialla harjoittavat julmaa ihmisten manipulointia!

Sairaat jonottavat ja odottavat ”ihmeparantumista”. Hinkuvat näiden gurujen ”käsien alle”… kaatuilevatkin. Saavat jonkin sielullisen hurmostilan. Ja sitten kotiin! Miten monen käy, on käynyt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puumala toistaa sitä tuttua juttua, jota on nähty vuosikymmenet. Väärät profeetat huutelevat:
        • nyt sinä paranit
        • nyt sinä ole terve
        • Jne. etc

Jokainen pidempään uskontiellä ollut on nähnyt näitä puoskareita. ”Parantaja-profeettoja” , jotka sairaiden ”näkyjensä” ja valhehenkien energialla harjoittavat julmaa ihmisten manipulointia!

Sairaat jonottavat ja odottavat ”ihmeparantumista”. Hinkuvat näiden gurujen ”käsien alle”… kaatuilevatkin. Saavat jonkin sielullisen hurmostilan. Ja sitten kotiin! Miten monen käy, on käynyt?

Kukaan ei puhu niistä parantuneista!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• nyt sinä paranit
        • nyt sinä ole terve
        • Jne. etc

Tyhmää ääripaisuttelua !

Miksi etkö saa asiaasi sanottua muuten häh.

• Anonyymi

Hengellinen väkivalta liittyy melkein aina siihen että Jumalan laki määrää sitä sekä tätä. Siitähän Räsäsenkin tapauksessa oli kyse. Lain varjolla tuomittiin ja herjattiin muita. Mikä on sinänsä aivan uskonnollisestkin väärin, koska ei uuden liiton usko ole lakihenkisyyttä eikä siinä uskovaa asetetaan mihinkään raameihin minkään Raamatun lain mukaan.

Uskovalla on hengelliset määritykset ja voi miettiä niitä, että täyttyvätkö ne kunkin kohdalla, mutta jos siinä kokee tulleensa väärinkohdelluksi, niin voi aina kysyä, että miteskäs nuo omat jutut, ovatko hengessä syntyneitä vai mitä? Uuden liiton uskovan ei pitäisi pystyä harrastamaan sellaista mikä määritellään henkiseksi tai hengelliseksi väkivallaksi. Tai jos pystyy, pitäisi istua alas ja lukea UT:sta mitä ovat hengen hedelmät.

• Anonyymi

Kaiken tuloksena Räsänen vain pitää itseään sankarina.

• Anonyymi

Hyvä on antaa lasten rällätä kaupungilla kaljapussin kanssa, kauheaa väkivaltaa kieltää ja rajoittaa kotoa kyllä poliisi tuo kotiin jos on nuokkumassa jossain portinpielessä tukka hajallaan sekona.

• Anonyymi

Kirkkoraamatussa lukee mm opeta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei siitä vanhanakaan poikkea !

Kauheaa väkivaltaa ketjun logiikan mukaan.

• Anonyymi

On se hengellistä väkivaltaa sekä ihmisoikeuksien vastaista sanoa ihmisille että Raamattuun kirjoitetun lain vuoksi sinun pitää nyt tehdä sitä tai tätä tai olla tekemättä.

Ei se enää ole nykyaikaa.

Mutta toisaalta kun meillä on sanan-ja uskonnonvapaus, niin ei pidä sanoa siitä miten homojen tulee olla eikä siitä miten naisten säkki päälleen pukea ellei halua että leimataan alhaiseksi rasistiksi ja saa kovat herjat päälleen.

• Anonyymi

Tekstisi perusteella voisit aivan hyvin olla lutterin veronmaksaja ja luultavasti pappi sinutkin hautajaisissasi pönkää taivaaseen, vaikka ilmiselvästi et edes halua sinne !

• Anonyymi

Esimerkisi palstalla esiintyvä jatkuva uskovien herjaaminen on hengellistä väkivaltaa. Tätä väkivallan muotoa harjoittaa esimerkiksi ns. kristityt.

• Anonyymi

Maailmassa on niin paljon maallista väkivaltaa,että Jumalamme Loi Hengellisen väkivallan kompensoimaan sitä.

• Anonyymi

Hengellinen väkivalta liittyy lähes aina lakihenkisyyteen, että jonkin lain mukaan toinen ihminen tuomitaan, vaaditaan tekemään jotain ja olemaan tekemättä. Vanhan liiton usko oli lähes yksinomaan hengellistä väkivaltaa ja Jeesus joutui sen uhriksi kun hänet sapattirikkomusten vuoksi haluttiin tappaa. Vanhan liiton ja lakihenkisyyden perintö on siinä. Ei se ole kovin ylevä perintö eikä sellaisen kannattaisi mikään uskonsoturi kuvitella olevansa.

• Anonyymi

Nyt lähti heti aloitus menemään vinoon !

Kyse on uskonnollisesta väkivallasta.

Siis Hengellinen toiminta ei voi olla väkivaltaista.

Eli lihallinen / uskonnollinen sitä toki voi olla.

• Anonyymi

Onhan se tosi että ei henki voi olla väkivaltainen. Tai jos on, jos se mätkii turpaan ihmistä tai pakottaa hänet syömään vain riisipuuroa, niin ei se ole henki, kyllä se on joku lihallinen juttu ihmisessä. Rajatapaus on sitten sellainen, että joku sanoo että Pyhä Henki sanoo minulle, että sinun pitää juosta päin seinää. Toisaalta kun kellään ei ole siinä etuasemaa, niin toinen voi sanoa, että minun Pyhä Henki sanoo, että itsesi pitää tehdä niin ja vielä ilman kypärää.

Eikä uskoa eikä Raamatun sanaa koskaan mitätöi se, että uskova tai uskovat käyttäytyvät pähkähullusti tai ovat toisilleen raatelevia susia väittäen toisiaan laittomuuden tekijöiksi ja vihtahousun asianajajiksi. Ei se mitätöi Jumalaa eikä Pyhää Henkeä kuten joskus saatetaan kuvitella ja saada uskovien toiminnasta lyömäase jopa Jumalaa kohtaan.

Uskossahan Jumala ja Henki antaa voiman ihmiselle. Mutta ei siksi että sillä selvitä voittajana uskovien voimanmittelöissä, vaan siksi että säilyttää sillä itsensä puhtaana ja riippumattomana muusta kuin Jumalan Hengen voimasta. Se on suojakilpi väkivaltaa kohtaan sekä sitä että ihmistä yritetään ohjata suuntaan tai toiseen. Sitä aivan varmasti tapahtuu, sitä tapahtuu monelta suunnalta ja siinä kysytään vain sitä yhteyttä mikä on Jumalan kanssa.

• Anonyymi

Ei ole kokemuksia. Kukaan ei ole puuttunut elämääni. Jos joku yrittäisi, niin en lotkauttaisi korvaakaan. Sitä sanotaan omien rajojen tunnistamiseksi ja vetämiseksi. Suosittelen opettelemaan, niin ei tarvitse uhriutua.

• Anonyymi

Henkinen julmuus - hellan ja nyrkin välissä tai hetekan ja nyrkin välissä..

• Anonyymi

Väärämieliset ja pakkomielteenomaiset syytökset omiin luuloihinsa perustuen..

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4331
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      110
      4079
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      161
      2741
    4. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2527
    5. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2387
    6. 135
      2142
    7. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      42
      2087
    8. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      50
      1993
    9. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      63
      1740
    10. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1740
    Aihe