Huolesta sekaisin

Hetkikunlyö

Exäni on mennyt naimisiin pari vuotta kestäneen rakkautensa kanssa. He muodostavat nykyään uusioperheen jossa siis kummallakin osapuolella oli lapset valmiina. Nykyään vaan on käynyt niin että lapsieni isä on muuttunut hyvinkin radikaalisti käytökseltään, niin minua kuin lapsiakin kohtaan. Itseni tässä ei haittaa, mutta huolettaa lapset. He sanovat että isä on normaali kun on lasten kanssa, mutta uusi vaimo/äitipuoli kun saapuu paikalle muuttuu hänen käytöksensä heti aivan toisenlaiseksi.

Lapset kertoivat kokevansa vähemmyyden tunteita kun "äiti" ei enään huomioi mitä minun lapsillani on sanottavana (alkuunsa kun oli niin huomaavainen ja haki ihan selkeetä hyväksyntää/kiintymyssuhdetta lapsiin), eikä ota siis välillä kuuleviin korviin ollenkaan, Isä ydin vanhempana kuin selittele "äitin" toimintaa ja tyyliin suojelee tätä selittelyin . "äiti" ei pysty tekemään päätöksiä minkäänlaisia, vaan ohjaa lapset isän luo (joka ei aina ole kotona), eli kysykää isältä jne. Hänen lapsensa pitäisi ottaa huomioon erilailla, minun lapset laitetaan tyyliin nukkumaan klo 19:30 vaikka ovat huomattavasti vanhempia kuin "äitin" omat lapset.

Vanhin lapsista oirehtii jo, ja mietityttää milloin loput alkavat...

4

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm, ei tuo nyt ihan kauhealta kuulostanut. Et kertonut minkä ikäisistä lapsista on kysymys.

      "He sanovat että isä on normaali kun on lasten kanssa, mutta uusi vaimo/äitipuoli kun saapuu paikalle muuttuu hänen käytöksensä heti aivan toisenlaiseksi."

      Minkälaiseksi? Tämä lienee jossain määrin luonnollista.

      "Lapset kertoivat kokevansa vähemmyyden tunteita kun "äiti" ei enään huomioi mitä minun lapsillani on sanottavana (alkuunsa kun oli niin huomaavainen ja haki ihan selkeetä hyväksyntää/kiintymyssuhdetta lapsiin), eikä ota siis välillä kuuleviin korviin ollenkaan, Isä ydin vanhempana kuin selittele "äitin" toimintaa ja tyyliin suojelee tätä selittelyin ."

      Hyvä, että haki kiintymyssuhdetta. Siinä ei ole mitään pahaa. On myös normaalia, että suhde lapsiin arkipäiväistyy samalla tavalla kuin suhde kumppaniin arkipäiväistyy. Siinäkään, että eksäsi selittää vaimonsa toimintaa, ei ole välttämättä mitään pahaa. Aikuisena voi joskus joutua selostamaan aikuisten tekemisiä ja päätöksiä. On myös huomattava, että jos talossa on 4-5 pientä lasta, äidin aikaa on aika vähän ottaa huomioon lapsia erikseen.

      " "äiti" ei pysty tekemään päätöksiä minkäänlaisia, vaan ohjaa lapset isän luo (joka ei aina ole kotona), eli kysykää isältä jne."

      Tämä on melko yleistä, että lapsia koskevat päätökset tekee melko pitkälti se luonnolllinen vanhempi. Joskus se on sen luonnollisen vanhemman vaatimus ja joskus se on sen uusioäidin/isän konfliktipelkoa tai kyvyttömyyttä ottaa vastuuta asioista.

      " Hänen lapsensa pitäisi ottaa huomioon erilailla, minun lapset laitetaan tyyliin nukkumaan klo 19:30 vaikka ovat huomattavasti vanhempia kuin "äitin" omat lapset."

      Tarkoitatko siis, että lasten ollessa samaan aikaan tuolla talossa, sinun lapsesi laitetaan sänkyyn ja uusioäidin lapset saavat jatkaa valvomista? Tämä tietysti on epäreilua, mutta ei kauhean vaarallista. Oletko varmistanut mieheltäsi, ettei tuo nukkumaanmenoaika ole hänen vaatimus. Itsehän sanoit, ettei tämä "äiti" osaa tehdä päätöksiä mistään. Lisäksi täytyy hyväksyä, että eri kodeissa ovat eri säännöt jos teillä lapset saavat valvoa vaikka yhdeksään on aivan ok, jos toisessa kotona lapset menevät 19.30 nukkumaan.

      "Vanhin lapsista oirehtii jo, ja mietityttää milloin loput alkavat.."

      Oirehtii millä tavalla? Jos olet oikeasti huolissasi, pyydä ex miehesi ja hänen vaimonsa kanssa palaveria, jossa keskustelette sinua huolestuttavista asioista. Jos sellainen ei jostain syystä onnistu ja olen huolissasi lastesi henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnista, voit olla yhteydessä myös lastensuojeluun ja pyytää heitä arvioimaan tilanteen siellä. Ulkopuolinen katsantokanta voi olla tällaisessa tilanteessa hyvä.

      Edellä kirjoitettu voi tuntua sinusta tilanteen vähättelyltä. Kokemuksesta tiedän, että uudet kumppanit voivat muuttaa ennestään monimutkaisen avioerotilanteen aivan uusiin ulottuvuuksiin. Tiedän myös, että erityisesti naisilla on usein vaikeuksia hyväksyä uuden miehensä lapset. Äidin/Isän pitää kuitenkin myös pystyä kohoamaan tilanteen yläpuolelle ja näkemään, mikä on oikeasti lapsille haitallista ja mikä vain ärsyttävää.

    • Huolestasekaisin

      Käsität varmaan ettei kiintymyssuhdetta ole kuitenkaan syntynyt ja prosessi on jäänyt kesken kun on tulllut persoonat esiin. On hankalaa kirjoittaa koko repertuaaria niin että sen muutkin käsittäisivät kuin minä :D Eli haittaa se kun ei kuunnella, tai sivuutetaan kysymys jos sen kysyjänä ei ole oma lapsi. Mua ainakin aikuisenakin suunnattomasti vituttais jos kysymykseen ei vastata vaan se sivuutetaan kuuroin korvin. Vanhin lapsista on murrosikäinen, sikäli hän on itse vaikeassa iässä, mutta juurikaan myönnytyksiä ei tule ja lapsi on kuin onkin päästään sekaisin. Ei tiedä mitä tehdä ja on onneton kun ei saa enään isältään tarvitsemaa huomiota; Halauksia ja hyväksyntää. Lapsihan ei ole mikään Huomion keskipiste ollut koskaan mutta nyt uupuu se vähäinenkin.

      Mitään vaaraa en mielestäni tuonut esiin, edes huolenaiheena ja sillä päädyin tänne mietteineni. Osaan kyllä tarvittaessa käyttää olemassa olevia työkaluja mikäli koen siihen tarvetta. Kiitos kuitenkin maininnasta.

      • Jos nimimerkkisi on huolestasekaisin, antaa se kuvan todella suurista huolista.

        Ihmisten elämään mahtuu erilaisia kausia, työttömyys, avioero, rakentaminen, vakava sairaus, oma yritys ja kaikissa niissä voi aikuisen huomio kiinnittyä enemmän muualle, kuin läheisiin. Ehkä eksäsi tulee jossain vaiheessa "järkiinsä" ehkä ei.

        Lapssenne ovat ilmeisesti kuitenkin eläneet perusturvallisen pikkulapsiajan, jolloin minäkuva on kehittynyt. Tarvitaan aikamoista katastrofia, että tuo perusta saataisiin tuhottua. Varsinkin kun hänen elämässään on yksi turvallinen ja huomioiva aikuinen vähintään puolet ajasta.

        Murrosikäinen saa muuten melko pitkälti itse päättää siitä, että kumman vanhemman luona haluaa asua. Jos hän kokee olonsa isänsä luona vastenmieliseksi, ei hänen ole sinne enää pakko mennä, ellet sinä pakota.

        Omasta "nyksästä" en edes ole yrittänyt tehdä lapsille äitipuolta vaan turvallisen aikuisen. Hän myöskin välttää lasten varsinaista komentamista vaan enemmän ohjailee lapsia.


    • olipahuonoprovo

      ettekö mitään muuta nimeä keksineet isän uudelle vaimolle kuin "äiti"?
      Luulisi, että lastesi olisi hyvin outoa äiditellä sellaista ihmistä jonka kanssa ei ole edes kunnollista kiintymyssuhdetta syntynyt. Aika sairasta teiltä aikuisilta edes vaatia tuollaista, etenkin kun lapsenne ovat mitä ilmeisimmin jo päälle 10 vuotiaita.

      Ai, että murrosikäinen muka menisi nukkumaan jo 19.30?
      Älä nyt viitsi, tuota ei usko kukaan. Ei taatusti mene, eikä taatusti laiteta. Jos laitettaisiin tuon ikäinen ei enää isälleen menisi ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe