Levyjarrut pyörään

Voltrexx

21

1782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.tietoo.mutta.ehdotus

      Kannattasko kysyä suoraan tuolta kaupasta missä se on myynnissä saa varmaan nopeiten vastauksen sieltä

      • Kiitos teen niin


    • VitunVannejarru

      Kyllä siihen voi laittaa levyjarrun, mutta järkevämpi ostaa levyjarrullinen polkupyörä. Joutuu niin monta osaa vaihtamaan ja laittamaan.

      Onhan noita hulluja nähty, mitkä haluaa vannejarruja, eli pyörä vaihtoon.

      • AinaSamaLaulu

        Ihmiset jotka ovat pyöräilleet jo kauan ennen kuin sun vanhempasi laittoivat sut alulle, ovat tottuneet ajelemaan vannejarrullisilla fillareilla. Kaikki eivät välttämättä hingu levyjarrujen perään, ei oo kaikki niin justiinsa.
        Täytyy kai haukkua hulluiksi kaikki ne autoilijatkin, joilla ei ole uusia autoja uusimmilla tekniikoilla ja lisävarusteilla. Hullu se, jonka autossa ei pysäköintiavustinta, kaistavahtia ym. Joutuu itse venkslaamaan autonsa parkkiruutuun, olemaan hereillä ratin takana jne. Voi voi ku on elämä vaikeeta.
        Sama näitten fillareiden kanssa, että kun alkaa tulemaan levyjarrullisia pyöriä kauppoihin, niin sellainen pitää olla sitten joka jampalla.


      • TotuusSattuuQC
        AinaSamaLaulu kirjoitti:

        Ihmiset jotka ovat pyöräilleet jo kauan ennen kuin sun vanhempasi laittoivat sut alulle, ovat tottuneet ajelemaan vannejarrullisilla fillareilla. Kaikki eivät välttämättä hingu levyjarrujen perään, ei oo kaikki niin justiinsa.
        Täytyy kai haukkua hulluiksi kaikki ne autoilijatkin, joilla ei ole uusia autoja uusimmilla tekniikoilla ja lisävarusteilla. Hullu se, jonka autossa ei pysäköintiavustinta, kaistavahtia ym. Joutuu itse venkslaamaan autonsa parkkiruutuun, olemaan hereillä ratin takana jne. Voi voi ku on elämä vaikeeta.
        Sama näitten fillareiden kanssa, että kun alkaa tulemaan levyjarrullisia pyöriä kauppoihin, niin sellainen pitää olla sitten joka jampalla.

        "Täytyy kai haukkua hulluiksi kaikki ne autoilijatkin, joilla ei ole uusia autoja uusimmilla tekniikoilla ja lisävarusteilla."

        No kai muutamassa museoautossa on vielä rumpujarrut joka kulmassa ja ehkä synkronoimaton vaihteistokin. Mutta ei niillä moni enää aja.


      • FuckinVannejarru

        Jep. Näin on. Mulla meni kolme vannekehää rikki vuoden aikana.

        Työllistävä vaikutus polkupyörä korjaamoilekin nuo vannejarrut, kun joutuvat urakalla kehiä vaihtamaan


      • MiljoonaKilsaaVuodessa
        FuckinVannejarru kirjoitti:

        Jep. Näin on. Mulla meni kolme vannekehää rikki vuoden aikana.

        Työllistävä vaikutus polkupyörä korjaamoilekin nuo vannejarrut, kun joutuvat urakalla kehiä vaihtamaan

        Aika paljon täytyy ajaa, että saa kolmet vannekehät menemään vuodessa. Tommosilla ajomäärillä niitä fillareita lentää jo muutenkin vaihtoon, että se ja sama millasilla jarruilla se on. Jos ajaa niin saatanasti vuodessa, että jarruttelut syö kolmet vannekehät, niin siinä on jo koko muukin fillari täysin loppuun ajettu.


    • TotuusSattuuQC

      Periaatteessa saa mutta niin hankalaa ja kallista että huomattavasti järkevämpää on ostaa suoraan levyjarrullinen pyörä.

    • IskiKirveenKiveen

      Niinhän se on, että turha sitä on ostaa pyörää modifioitavaksi. Ostaa suoraan sellasen fillarin, millaisen haluaa. Hommassa menee hirveästi rahaa hukkaan, kun ensin ostaa yhenlaisen pyörän ja kohta pian alkaa haikailee toisenlaista pyörää. Alkaako sitä muuttelemaan vai meneekö ja ostaa sen toisen, niin kummassakaan vaihtoehdossa ei säästä mitään.

    • Taloudellisesti ainakaan nestejarruihin vaihto on harvoin järkevää, koska joutuu vaihtamaan myös kahvat. Käytännössä projekti tökkää yleensä siihen ettei jarrusatulaa saa kiinni haarukkaan. Tuon pyörän takahaarukan kiinnikettä ei pakan takaa välttämättä näy, mutta edessä se näyttää olevan.

      • Mistään-en-mitää-tiiä

        Saattaahan olla että kun osa harrastajista päivittää vaijerivetoiset levyjarrut neste jarruihin, niin markkinoille ilmestyy edullisia käytettyjä levyjarru osia joilla joku himoaisi ylösarvostaa (upgrade) edullista pyörää. Ehkä helposti unohtuu että pyörän navat eivät ole levyjarrullista mallia niin täytyisi vaihtaa uudet navat kiekkoihin(pyöriin), ja jos ei osaa pinnata vanteita niin tulisi myös löytää ehjät käytetyt levyjarrulliset kiekot myös jostain halavalla, onnistuukohan.

        Toisaalta, koska etujarru on pyörän tärkein jarru niin tuodon edulliseen pyörään voisi riittää että vain eteen ylipäänsä vaihtaa vaijerillisen levyjarrun käytetyillä hyväkuntoisilla osilla, jos vaihtaa. Kannattavuuden raja taitaa mennä nippanappa juuri siinä. En mene takuuseen.


    • Ou_nou

      Huono mainos. Linkistä avautuu sivu ilman sisältöä.

    • vannejarrut

      Vannejarrut on parhaat. Pysäyttää kyllä tehokkaasti normaalikokoisen pyöräilijän, eivätkä ulise kuin sikaa pistettäisiin. Levyjarrullinenn pyörä on aina kilon painavampi kuin vannejarrullinen ja vaikea huoltaa.

      • TrollilleTurpiin

        Jos vannejarrut on parhaat, niin et ole polkupyörällä ajanut, trolli.


      • vannejarrut

        Kyllä olen ajanut, yli 3000km vuosittain. Levyjarrullistakin on testattu ja onhan niissä ehkä tehoa mutta ulisivat niin pirusti ettei kehdannut oikein kokeilla.


      • vannejarrutneonmullakin
        vannejarrut kirjoitti:

        Kyllä olen ajanut, yli 3000km vuosittain. Levyjarrullistakin on testattu ja onhan niissä ehkä tehoa mutta ulisivat niin pirusti ettei kehdannut oikein kokeilla.

        Kaikessa on aina puolensa ja puolensa. Jotkut täällä kivenkovaan väittävät, että vannejarru syö vanteita monet vuodessa. Ja höpönlöpön. Mulla on kestänyt maantiefillareissa samat vanteet niin kauan kuin on sama fillari ollut. Jos joku vanne on joskus vaihtoon mennyt, niin syynä on ollut katukiveyksestä tullut pystyheitto, jota ei pystynyt mikään paja oikomaan. Kerran oli maantielle pudonnut metallinkappale, ja eiköstä meikäpoika syyshämärässä onnistunut osua täräyttämään juuri siihen miinaan. Se oli ihan mutkalla koko vanne sen jälkeen. Olalle piti fillari nostaa, kun se vääntynyt vanne ei sopinut pyörimään takahaarukan välissä. Se oli ihan vinksinvonksin, valmista kauraa kierrätykseen. Kertaakaan ei ole käynyt niin, että vannejarru olisi vanteen syönyt loppuun. Viimekeväänä myin 4 vuotta vanhan maantiepyörän, missä oli yhä ne samat vanteet kuin mitä ostohetkelläkin. Niissä ollut neljän kesän ajamisten jäljiltä mitään vikaa. Ihan olivat kuin pakasta vedetyt.
        Ne jarrupalat ovat kumia, ei ne pysty hirveästi metallia syömään. Täällä jotkut mäk kaiverit ovat varmaan korvanneet jarrupalat jyrsinkoneen terillä, kun ne vannejarrut niin älyttömästi ovat vanteita nakertaneet, että tolla yhelläkin janterilla on mennyt kolmet vanteet kesässä. Se että saa kolmet vanteet kesässä menemään pelkillä jarrutteluilla, niin se vaatii jo taitoa. Tai sitten on vaan pyörässä niin paskoja vanteita, ettei normaalia käyttöä kestä. Ovat just sitä halvinta ja heikointa paskaa, mitä tuolla kehitysmaissa valmistetaan. Kyllä normaali vanne kestää vannejarrua vuosikaudet, ei tartte olla koko ajan uusimassa. Meikäläinen on harrastanut pyöräilyä jo vuodesta 1992. Jo ennen kuin nämä palstatrollit ja provoajat ovat edes syntyneet. Vannejarrut on mun pyörissä aina olleet ja kolmesti olen joutunut vaihtamaan vannetta. Muistutan vielä, että kertaakaan ei ole vannejarrut kuluttaneet vanteita loppuun.
        Jos joku ei voi uskoa tätä puhetta, vaan väittää vannejarrujen syövän vanteita, niin uskokoot mun puolesta sitten vaikka joulupukkiin, hammaskeijuun, pääsiäispupuun, metsäntonttuun, haltijoihin, maahisiin ym. satuolentoihin. Kyllä se on ehdoton totuus, minkä minä olen omien kokemuksien myötä nähnyt.


      • ghjkty

        Jarrupalojen kumi ei tietenkään kuluta merkittävästi vannetta. Mutta kun siihen väliin pistetään hiekkaa, tilanne muuttuu. Taakse lentää enemmän rapaa, joten se kuluu nopeammin. Jos ajaa vain kauniilla säällä ja kesällä, kuluminen on tietenkin vähäistä.


      • vannejarrutneonmullakin
        ghjkty kirjoitti:

        Jarrupalojen kumi ei tietenkään kuluta merkittävästi vannetta. Mutta kun siihen väliin pistetään hiekkaa, tilanne muuttuu. Taakse lentää enemmän rapaa, joten se kuluu nopeammin. Jos ajaa vain kauniilla säällä ja kesällä, kuluminen on tietenkin vähäistä.

        Kuten jo kerroin, niin 25 vuotta on pärjätty mainiosti vannejarruilla. Asia on tietenkin eri heillä, jotka ajavat tuolla mudassa, sorassa ja ympäri vuoden kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Maantiepyörällä ei kauheasti viitsi ympäri vuoden ajella. Mitä sateessa on joutunut ajamaan, kun on kesken lenkin alkanut satamaan, niin siinä tietysti pääsee likaa jarrupaloihin. Lenkin jälkeen syytä pestä fillari, ketjut, vanteet ja putsata jarrupalatkin, niin ei jää sitä hiekkaa ja likaa paloihin. Vaikkakin hienojakoistahan se on, mitä tuolta maanteiltä mukaan tarttuu. Mutta silti. Alkukevään, huhtikuun lenkithän ne ovat niitä kauden likaisimpia lenkkejä, kun tienpinnassa on kaiken sortin paskaa talven jäljiltä.
        Olisikin aluksi pitänyt ottaa kantaa myös siihen, että vannejarrut on eri asia maantiepyörässä kuin maastureissa. No, unohtu mikä unohtu.


      • TorriSenkunJaksaaVääntää

        Yritä nyt ymmärtää, että toiset ajaa pyörällä, eikä ainoastaan museoi polkupyöriä.

        Tottakai, kehä kestää vannejarrua, kun pyörä seisoo pölyyntymässä.


      • vannejarrutneonmullakin
        TorriSenkunJaksaaVääntää kirjoitti:

        Yritä nyt ymmärtää, että toiset ajaa pyörällä, eikä ainoastaan museoi polkupyöriä.

        Tottakai, kehä kestää vannejarrua, kun pyörä seisoo pölyyntymässä.

        Mitä sä nyt oikein selität? Onko luetun ymmärtäminen todella noin ylivoimasen vaikeeta? Mistä sä nyt sait päähäsi, että minä olisin museoinut polkupyöriä ja että pyöräni seisoo pölyyntymässä? Yhtäkään pyörää en ole museoinut enkä museoi, eikä pyöräni seiso pölyyntymässä. Jos sinä et millään voi uskoa sitä tosiasiaa, ettei minun pyörissä ole vannejarrut syöneet yksiäkään vanteita, niin se on sitten sinun tyhmyyttäsi. Kuvittelet raukka asioita, joita et ole itse ollut näkemässä. Kummatkohan ovat totta: minun omat kokemukset vai sinun kuvitelmat?
        Älä sä tule mulle sanomaan, että yritä nyt ymmärtää, kun itselläsi on ymmärtämisien kanssa vähän niin ja näin. Vai museoin minä pyöriä? Kerropa sitten yksikin pyörä, minkä olen museoinut? Sinähän se tiedät minun ajatuksetkin paremmin kuin minä itse. Tai ainakin kuvittelet tietäväsi. Lopeta asioiden vääristely.


    • Aurajuust0

      Semmosen kiinnikkeen voi myös itse tehdä, jos haarukassa ei ole valmiina. 4mm teräslevyn palaan jarrusatula kiinni. Sen jälkeen kohdistaa ja puristaa jarrun jarrulevyynlevyyn ja hitsaa kiinni. Ei tietenkään sitä jarrulevyä, vaan sen jarrulevyssä olevan teräslevyn haarukkaan kiinni. Kahteen haarukkaan laitoin ja on toiminut pari vuotta ihan hyvin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe