apua sähköpyörän viritykseen!!!

embou

Ostin äskettäin Sondors-merkkisen sähköpyörän. Pyörä itsessään on mainio mutta olisi mielenkiintoa virittää tai poistaa rajoittimet pyörästä niin että pääsisi rullaamaan hiukan nopeammin kuin 25 km/h.Olen useammilta eri sivustoilta katsonut noita lastuttimia mutta lähes järjestään ne on tarkoitettu boschin tai shimanon moottoreille enkä usko niiden sopivan Sondorsin moottoriin. Kysymys kuuluu siis että onko kellään tietoa millä lastulla/laitteilla saisi kyseisen pyörän rajoittimen ohitettua tai poistettua kokonaan, tai osaako kukaan tekniikkanero selittää sähköpyörän toiminta periaatetta/millä tavalla tuo nopeurajoitin käytännössä toimii?

84

19846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mrsondors
    • sakkoakin_tulee

      Laitonta! Tuo 25km/h ylittävä nopeus on pyörälle jo vaarallinen nopeus ja pyörä on vaikea hallittava.

      • Juu_ei_juu

        Sen kun näkisi. Poliisin resurssit eivät riitä edes puistoissa mopoilevien rapsuttamiseen, saati sitten joihinkin fillarivirityksiin.

        Eri juttu on sitten, kun aiheutat viritetyllä ajopelillä kolarin ja jonkun vammautumisen. Oikeus katsoo virittelyt tuottamukselliseksi. Se mätkäisee sen mukaan korvaukset uhrille ja sakot ajajalle. Ihana kallista...


      • Sähköilijä

        Miksi 25km/h on sähköavusteiselle muka vaarallinen mutta normaali pyörälle, yleensä huonokuntoiselle pyörälle ei ole vaarallinen?
        jokainen roskapyöräkin kulkee yli kolmea kymppiä normaali polkemisella, typerintä koskaan on rajoittaa 25 kilometriin tunnissa sähköavustus.

        Jos ja kun sanot olevasi huono hallitsemaan pyöriä niin se ei 99% muita ihmisiä tarkoita.


      • Maantiepyöräilijä

        Olen treenanut vartaloni jokaikisen lihaksen ja jänteen huippuvireeseen ja en ikinä aja alle 25 keskivauhtia maantiepyörällä. 25 km/h on naurettava vauhti. Pyydä koulutettua pyöräilyvalmentamaan suunnitteleman itsellesi juurikin oikea treenivauhti.


      • hyväveli

        Ei välttämättä ole laitonta. Esimerkiksi itse omistan 30 hehtaarin metsäalueen jossa paljon polkuja joita retkeilevät ja pyöräilevät ihmiset jatkuvasti ylläpitävät. Itse ajan siellä viritetyllä sähköavustetullapolkupyörälläni jatkuvasti. Eikä ole laitonta. Ihme nilitystä. Enkä todellakaan itse pidä siellä muille ratsioita niin kauan kuin homma pysyy siistinä. Ei se maasto kulu enempää sillä sähköpyörällä. Oliko se nyt Ruotsissa tehty tutkimus että metsä voi hyvin kun siellä ajaa kaksipyöräisillä.


      • läpi-läpiä-päähän

        Älä horise, et sinä omista metsää. Oletko sinä ihan sekaisin? Käytätkö jotain aineita?


      • hyväveli

        Joskus lauantai-iltaisin puoli pulloa koskenkorvaa...


      • läpi-läpi
        hyväveli kirjoitti:

        Joskus lauantai-iltaisin puoli pulloa koskenkorvaa...

        Varsin noloa. Kossu jäi pois muodista jo 80-luvulla.


      • neitien.lätinää
        läpi-läpi kirjoitti:

        Varsin noloa. Kossu jäi pois muodista jo 80-luvulla.

        Kossu ei mene koskaan pois muodista.


      • epopiikki
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Olen treenanut vartaloni jokaikisen lihaksen ja jänteen huippuvireeseen ja en ikinä aja alle 25 keskivauhtia maantiepyörällä. 25 km/h on naurettava vauhti. Pyydä koulutettua pyöräilyvalmentamaan suunnitteleman itsellesi juurikin oikea treenivauhti.

        Terve, spandex veli, tässä Lance! Huippuunsa viritetyt kivekseni ovat juuri julkaisseet uudet muistelmansa: "Puristettuna spandexissa: tarina vapautumisesta ja ruumistairtaantumiskokemuksesta". Kirja on ns. must read kaikille spandexin lumoissa oleville keski-ikäisille miehille jotka sublimoivat elämän epäonnistumisia polkemalla pyörää kun Fabio polkee heidän vaimojaan.


      • Anonyymi
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Olen treenanut vartaloni jokaikisen lihaksen ja jänteen huippuvireeseen ja en ikinä aja alle 25 keskivauhtia maantiepyörällä. 25 km/h on naurettava vauhti. Pyydä koulutettua pyöräilyvalmentamaan suunnitteleman itsellesi juurikin oikea treenivauhti.

        Kannataisi treenata ennemminkin järkeä!!!


      • Anonyymi

        Miksi samat pyörämallit rajoitetaan yhdysvalloissa 32 km/h nopeuteen? Onko siellä muka vastuullisemmat käyttäjät vai paremmat pyöräilyreitit?


      • Anonyymi
        läpi-läpiä-päähän kirjoitti:

        Älä horise, et sinä omista metsää. Oletko sinä ihan sekaisin? Käytätkö jotain aineita?

        Miksipäs en omistaisi metsääni?


      • Anonyymi
        Juu_ei_juu kirjoitti:

        Sen kun näkisi. Poliisin resurssit eivät riitä edes puistoissa mopoilevien rapsuttamiseen, saati sitten joihinkin fillarivirityksiin.

        Eri juttu on sitten, kun aiheutat viritetyllä ajopelillä kolarin ja jonkun vammautumisen. Oikeus katsoo virittelyt tuottamukselliseksi. Se mätkäisee sen mukaan korvaukset uhrille ja sakot ajajalle. Ihana kallista...

        Melko asennevammainen on sellainen henkilö, joka ei kykene toimimaan sääntöjen mukaan oikein, ilman, että joku on koko ajan kyttäämässä ja valvomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melko asennevammainen on sellainen henkilö, joka ei kykene toimimaan sääntöjen mukaan oikein, ilman, että joku on koko ajan kyttäämässä ja valvomassa.

        Ei ole mitään syytä toimia jonkun ihmisen, itseäni tyhmemmän sellaisen, keksimien sääntöjen mukaan vain siksi, että joku on sellaisia keksinyt. En saa mitään siitä että noudatan turhia ja haitallisia sääntöjä.


      • Anonyymi

        Mitä vaarallista tuossa nopeudessa on ? Spandexipyöräilijät menee kolmeakymppiä ohitse myötäänsä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään syytä toimia jonkun ihmisen, itseäni tyhmemmän sellaisen, keksimien sääntöjen mukaan vain siksi, että joku on sellaisia keksinyt. En saa mitään siitä että noudatan turhia ja haitallisia sääntöjä.

        Yhteiskunnan lait ja säännöt koskevat kaikkia. Asennevammainen ei tosin suostu niitä noudattamaan.


      • Anonyymi
        hyväveli kirjoitti:

        Ei välttämättä ole laitonta. Esimerkiksi itse omistan 30 hehtaarin metsäalueen jossa paljon polkuja joita retkeilevät ja pyöräilevät ihmiset jatkuvasti ylläpitävät. Itse ajan siellä viritetyllä sähköavustetullapolkupyörälläni jatkuvasti. Eikä ole laitonta. Ihme nilitystä. Enkä todellakaan itse pidä siellä muille ratsioita niin kauan kuin homma pysyy siistinä. Ei se maasto kulu enempää sillä sähköpyörällä. Oliko se nyt Ruotsissa tehty tutkimus että metsä voi hyvin kun siellä ajaa kaksipyöräisillä.

        Suljetulla alueella olisi laillista. Metsä on kuitenkin maastoa joten ajaminen on laitonta ellei ole rekisteröinyt kulkupeliään ja hankkinut liikennevakuutusta. Lisäksi vaaditaan ajokortti.


      • Anonyymi

        Ainakin tavallisella pyörällä jokainen pyöräilyä harrastanut on polkenut yli 50km / h nopeudella. Varsinkin alamäissä saa nopeuden nousemaan hyvin korkealle. Tuskinpa sähköpyörällä yli 25km/ h:ssa on sen vaarallisempaa?


    • PieniPiruVasempaan

      Virittämisessä on kyse siitä että ajoneuvoluokka muuttuu ja siitä tulee mopo, traktori tai moottoripyörä tai joku muu. Todennäköisesti joku itse tehty laite, jolla ei saa liikkua yleisellä tiellä.

      Toki niin voi tehdä, mutta silloin pitää hyväksyä myös jos joku haluaa tehdä polttomoottorisen vastaavan nopeuden omaavan moottoripyörän ja ajella sillä pyöräteitä pitkin tai vaikka sitten ajella autolla.
      Mitä välii?

      • Eijärkee

        Jos kaikkiin sähköavusteisiin tulee pakkorekisteröinti on järjetöntä kenenkään ostaa 250w moottorilla olevia pyöriä, silloin on sama tärakennella samantien 1000w 48V pyörän rajoittamattomalla controllerilla.


      • Hämeenkylmärinki
        Eijärkee kirjoitti:

        Jos kaikkiin sähköavusteisiin tulee pakkorekisteröinti on järjetöntä kenenkään ostaa 250w moottorilla olevia pyöriä, silloin on sama tärakennella samantien 1000w 48V pyörän rajoittamattomalla controllerilla.

        Kaikessa ei ole järkeä, mutta eihän kaikessa tarvitse ollakaan.

        Ei ole mitään luonnonlakia, jonka mukaan 250W moottorilla olevien polkupyörien pitäisi olla järkeviä. Ihmiset tekevät itse valintoja kaikkien mahdollisten asioiden joukosta.


      • Sähkösyklaaja
        Hämeenkylmärinki kirjoitti:

        Kaikessa ei ole järkeä, mutta eihän kaikessa tarvitse ollakaan.

        Ei ole mitään luonnonlakia, jonka mukaan 250W moottorilla olevien polkupyörien pitäisi olla järkeviä. Ihmiset tekevät itse valintoja kaikkien mahdollisten asioiden joukosta.

        Tuo rekisteripakko on järjetön 250w pyöriin.


      • Anonyymi
        Hämeenkylmärinki kirjoitti:

        Kaikessa ei ole järkeä, mutta eihän kaikessa tarvitse ollakaan.

        Ei ole mitään luonnonlakia, jonka mukaan 250W moottorilla olevien polkupyörien pitäisi olla järkeviä. Ihmiset tekevät itse valintoja kaikkien mahdollisten asioiden joukosta.

        Lakeja pitää silti noudattaa, vaikka tekee mitä valintoja tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakeja pitää silti noudattaa, vaikka tekee mitä valintoja tahansa.

        Ei niitä kyllä pidä noudattaa. Minullakin on 1000w rajoittamaton sähköpyörä jolla ajan työmatkaa nappikaasulla, enkä ole huomannut että mikään estäisi ko. toimintaa.


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi hyväksyä polttomoottorilaite pyörätielle? Aivan eri asia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä kyllä pidä noudattaa. Minullakin on 1000w rajoittamaton sähköpyörä jolla ajan työmatkaa nappikaasulla, enkä ole huomannut että mikään estäisi ko. toimintaa.

        Mulle kans tommottinen 1000 wattinen peli! Mistä löytyisi?


    • Anonyymi

      On aivan käsittämätöntä, että sähkömoottorin polkupyörään asentamalla saa ajaa yli 100 km/h nopeutta? Youtube kanavalla suomalainen tubettaja esittelee sähköpyöräänsä jolla tasamaalla ohittelee heittämällä 45 km/h nopeudella ajavia mopopoikia. Tubettaja kertoo sähköpyöränsä kulkevan yli 100 km/h nopeutta kun 25 km/h nopeusrajoittimen poistaa nappia painamalla. Itse laite on lähinnä sähkömoottori pyörä mutta ilman moottoripyörän veroja ja vakuutusmaksuja.

      • Anonyymi

        Saahan sitä ajaa mutta ei liikenteessä, eikä tuo kovin fiksua ole. Varmaan ajoi ilman kypärääkin.


    • Anonyymi

      Vaarallisimpia ovat vanhat huonokuntoiset pyörät joihin laitetaan esim 1 kw:n moottori ilman rajoittimia. Ei kunnon jarruja ja vauhtia käsikaasulla 50 kmh.

    • Anonyymi

      Paljonko tuosta tulisi sakkoa jos ajan tavallisella kaupasta ostetulla sähköpyörällä joka on rajoitettu siihen 25km/h, mutta olen vaihtanut ajotietokoneen pienenpään miniversioon, joka on myös rajoitettu 25km/h, mutta tietokoneen avulla kikkaillen rajoituksen voi halutessaan poistaa.
      Paljonko sakkoa? Jos poliisi testaisikin pyörää, ei siinä ole mitään rakenteellisia puutteita, ja rajoitus on 25km/h. Mutta onko siis laillista vaihtaa toinen ajotietokone?
      Huom. usein alkuperäisessä ajotietokoneessakin saa rajoituksen päältä helposti valikosta.

      Veikkaan että kukaan ei tiedä, mutta olisi hyvä tietää saako ajotietokonetta vaihtaa. Peukalon kokoinen on paljon mukavampi kuin iso avustustason vaihtomotikka ja se julmetun iso näyttö.

      • Anonyymi

        Jossakin peloteltiin, että voi tulla kalliiksi "virittely" tosin, tuossahan ei ole varsinaisesti viritetty vaikka "manipuloitu" onkin. Niin siis jossakin sanottiin että voi tulla kalliiksi samoin kuin jos ajelee viritetyllä mopolla, johon pitää sitten ottaa vakuutukset ja tehdä rekisteröinnit ja tarkastukset ja sakotkin päälle, mutta eihän niitä tilanteita voi edes verrata, koska ei siitä pyörästä mitään kevaria tule, jos se kulkee 25 km/h (ja vain polkiessa) (vaikka rajoituksen voisikin poistaa valikoista).

        Kuitenkin itse rakennetut sähköpyörätkin ovat laillisia, jos täyttävät lain vaatimukset, joten miksein ajotietokoneen vaihto fyysisesti pienempäänkin olisi, jos se ei tuo tehoa lisää, mutta mahdollistaa avustusnopeusrajoituksen poiston. Poliisin ei siis pitäisi voida sakottaa laillisuuden rajoissa toimivasta sähköpyörästä jos sillä ajetaankin laillisesti, vaikka osia olisi vaihdeltu (perustuen siihen että omavalmisteetkin voivat olla laillisia).


    • Anonyymi

      Miten viritetään tunturi e 260 sähköpyörä?

      • Anonyymi

        Myydään pois ja ostetaan tilalle mopo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myydään pois ja ostetaan tilalle mopo.

        Bingo!


    • Anonyymi

      On asennevammaista rikkoa lakeja.

      • Anonyymi

        Tuo oli hyvä. Oletko itse koskaan tehnyt edes vahingossa mitään virhettä?


      • Anonyymi

        On aivopestyä tehdä kaikki kuten "käsketään"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli hyvä. Oletko itse koskaan tehnyt edes vahingossa mitään virhettä?

        Vahinko on kutenkin vähän eri asia, kuin tahallinen toiminta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivopestyä tehdä kaikki kuten "käsketään"

        Ei ole. Lait ovat olemassa ihan syystä. Emme elä yksin täällä maailmassa, emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja tahtojamme, vaan tulee toimia yhteisesti sovittujen eettisten pelisääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Lait ovat olemassa ihan syystä. Emme elä yksin täällä maailmassa, emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja tahtojamme, vaan tulee toimia yhteisesti sovittujen eettisten pelisääntöjen mukaan.

        Oletko lapsellinen, tosikko vai kumpaakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lapsellinen, tosikko vai kumpaakin?

        Jos ihminen ei kykene elämään yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti, niin hän on asennevammainen. Asennevamma on yksi pahimmista vammoista liikenteessä. Jotkut luulevat, että se jopa oikeuttaa invapaikan käyttöön parkkipaikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen ei kykene elämään yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti, niin hän on asennevammainen. Asennevamma on yksi pahimmista vammoista liikenteessä. Jotkut luulevat, että se jopa oikeuttaa invapaikan käyttöön parkkipaikoilla.

        Kuulutko Kyttääjät ry:n jäsenistöön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulutko Kyttääjät ry:n jäsenistöön?

        Miksi kuuluisin? Ei minun tarvitse erikseen kytätä ketään. Liikenteessä näkee melko suoraan sen, kenellä kaikilla on se asennevamma ja kenellä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Lait ovat olemassa ihan syystä. Emme elä yksin täällä maailmassa, emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja tahtojamme, vaan tulee toimia yhteisesti sovittujen eettisten pelisääntöjen mukaan.

        Voin aivan hyvin ajaa työmatkani pyörätien ainoana käyttäjänä 50km/h nopeudella ilman että siitä olisi mitäön haittaa kenellekään tai että estäisi minua toimimasta "eettisten pelisääntöjen" mukaan, vaikken ymmärräkään mitä tekemistä etiikalla on sähköpyörien nopeusrajoitusten kanssa.

        Tietysti voimme myös itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja tahtojamme, kosks miksi emme voisi. Mikä niin estäisi tekemästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen ei kykene elämään yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti, niin hän on asennevammainen. Asennevamma on yksi pahimmista vammoista liikenteessä. Jotkut luulevat, että se jopa oikeuttaa invapaikan käyttöön parkkipaikoilla.

        Voin olla asennevammainen, mutta ei se ole minun ongelmani. Se voi olla sinulle ongelma, mutta se on taas sinun ongelmasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin olla asennevammainen, mutta ei se ole minun ongelmani. Se voi olla sinulle ongelma, mutta se on taas sinun ongelmasi.

        Jos asennevamma aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita, niin se on siinä ympärillä kanssasi samassa tilanteessa olevien ongelma. Suurella todennäköisyydellä, niin tuskin olen yksi heistä.


    • Anonyymi

      Tilasin ja asensin pyörään virityssarjan, tehoa nyt 350w. Meni polkuennätykset heti uusiksi.

      • Anonyymi

        Vau, mitä vaikutusta ajamiseen ylämäissä? Mitenkäs nopeudenrajoitin, suureniko huippunopeus ennen kuin rajoitin ottaa moottoriavun pois?


    • Anonyymi

      Jos kolahtaa, niin kannattaa aina ottaa virkavalta paikalle tutkimaan sähköinen ajoneuvo. Jos selviää, että laite on viritetty, niin asialla on iso merkitys.

      • Anonyymi

        Mistäs otat virkavallan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs otat virkavallan...

        Jos osaaminen on noin heikkoa, niin sitten ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaaminen on noin heikkoa, niin sitten ei voi mitään.

        Luuletko poliisin tulevan paikalla tutkimaan pyöräkolaria? Tietämyksesi yhteiskunnan toiminasta on heikolla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko poliisin tulevan paikalla tutkimaan pyöräkolaria? Tietämyksesi yhteiskunnan toiminasta on heikolla tasolla.

        Tulee, jos kyseessä on liikenneonnettomuus ja heidät soitetaan paikalle. Sillä ei ole merkitystä, että minkälaiset ajoneuvot ovat osallisina. Itselläsi taitaa se tietämys olla heikolla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee, jos kyseessä on liikenneonnettomuus ja heidät soitetaan paikalle. Sillä ei ole merkitystä, että minkälaiset ajoneuvot ovat osallisina. Itselläsi taitaa se tietämys olla heikolla tasolla.

        Jos kolaroit ja sukkahoususi repeävät, niin kyseessä on liikenneonnetomuus ja soitat hätäkeskukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kolaroit ja sukkahoususi repeävät, niin kyseessä on liikenneonnetomuus ja soitat hätäkeskukseen.

        Huono provokaatioyritys. Ei jatkoon tällä kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee, jos kyseessä on liikenneonnettomuus ja heidät soitetaan paikalle. Sillä ei ole merkitystä, että minkälaiset ajoneuvot ovat osallisina. Itselläsi taitaa se tietämys olla heikolla tasolla.

        Pitää soittaa hätäkeskukseen ja seillä päättävät, kuka tulee paikalle, vai tuleeko kukaan. Poliisia ei noin vain soitella paikalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää soittaa hätäkeskukseen ja seillä päättävät, kuka tulee paikalle, vai tuleeko kukaan. Poliisia ei noin vain soitella paikalle!

        Jos on onnettomuus, niin kyllä yleensä myös poliisi saapuu paikalle. Alla vain muutama esimerkki poliisin tietovirrasta.

        "Kolmekymppisen naisen epäillään syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen maanantaina iltapäivällä törmätessään henkilöautolla pyörätiellä polkupyöräilijään.
        Poliisipartio sai tapahtumapaikalla selville, että nainen oli ajanut henkilöautoa Ilveslinnantietä Turengintien risteykseen. Hän oli törmännyt Turengintien reunassa kevyenliikenteenväylällä Ilveslinnantien risteykseen ajaneeseen polkupyöräilijään. Autoilijalla oli ajosuunnassaan väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki. Ensihoito kuljetti polkupyöräilijän sairaalaan tarkastuksiin."

        "Poliisi sai keskiviikkoiltana ilmoituksen Keinusaaressa tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta, jossa oli osallisena henkilöauto ja kaksi polkupyöräilijää. Henkilöauton kuljettaja oli kääntyessään Viipurintieltä oikealle Keinusaarentielle osunut suojatiellä polkupyörää kuljettaneeseen lapseen. Törmäyksen seurauksena tämä pyöräilijä oli kaatunut. Kaatuessaan pyöräilijä oli osunut vieressä ajaneeseen toiseen pyöräilijään, joka oli myös kaatunut. Auton töytäisemä pyöräilijä loukkaantui törmäyksessä ja hänet toimitettiin sairaalaan tarkastettavaksi. Autoa kuljettanutta miestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta."

        "Lieksassa perjantaina kello 16.30 autoilija törmäsi polkupyöräilijään Pielisentien ja Koulukadun risteyksessä. Pyöräilijä oli ollut ylittämässä suojatietä, kun liikenneympyrästä poistumassa ollut henkilöauto oli törmännyt häneen. Törmäyksen seurauksena pyöräilijälle aiheutui lieviä vammoja. Poliisi tutkii tapahtunutta liikenneturvallisuuden vaarantamisena."


    • Anonyymi

      Kannttaa harkita täysin moottoriavusteista apuvälinettä liikkumiseen jos lihasheikkous on päässyt etenemään niin pitkälle että joutuu harkitsemaan sähköpyörän virittämistä.

      • Anonyymi

        Tulihan se mister lihasheikkokin jostain puskistaan esiin.


    • Anonyymi

      Yllättävän vähän 350w kuluttaa, samat lenkit ajelee kuin alkuperäisellä teholla

      • Anonyymi

        Toimiiko muuten kuten 250w, rajoitin 25 km/h ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiiko muuten kuten 250w, rajoitin 25 km/h ?

        Ei rajoitusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei rajoitusta

        Paljonko kulkee? Onko ollut urputtajia vauhdista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko kulkee? Onko ollut urputtajia vauhdista?

        Jos pyöräilijä rikkoo tahallaan lakia, niin sitten minäkin rikon tahallani lakia ja keppi vauhdissa pinnojen väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko kulkee? Onko ollut urputtajia vauhdista?

        Muutamia urputtajia on ollut, mielenkiintoista on se että ne ovat itse sähköfillarilla liikenteessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöräilijä rikkoo tahallaan lakia, niin sitten minäkin rikon tahallani lakia ja keppi vauhdissa pinnojen väliin.

        Miksi pahoipitelisit pyörälijän joka ei ole tehnyt sinulle mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöräilijä rikkoo tahallaan lakia, niin sitten minäkin rikon tahallani lakia ja keppi vauhdissa pinnojen väliin.

        Niinpä, palstan lainkiivailija on pyöräilijöiden vihaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, palstan lainkiivailija on pyöräilijöiden vihaaja.

        Miksi olisin? Pyöräilen usein. Olen sääntöjä rikkojien vihaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pahoipitelisit pyörälijän joka ei ole tehnyt sinulle mitään?

        Provoilevassa kirjoituksessa on kyse asennevammasta ja sen osoittamisesta. On asennevammaista rikkoa lakia vastaan, oli se rike sitten ihan mikä tahansa.

        Otetaan vaikka tällainen esimerkki. Jos yksi ajaa ylinopeutta, niin sitten se toinen voi tulla kolmion takaa eteen. Ei pidä suuttua toisen rikkeestä, jos itsekään ei noudata sääntöjä ja lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Provoilevassa kirjoituksessa on kyse asennevammasta ja sen osoittamisesta. On asennevammaista rikkoa lakia vastaan, oli se rike sitten ihan mikä tahansa.

        Otetaan vaikka tällainen esimerkki. Jos yksi ajaa ylinopeutta, niin sitten se toinen voi tulla kolmion takaa eteen. Ei pidä suuttua toisen rikkeestä, jos itsekään ei noudata sääntöjä ja lakeja.

        Tarkoititko että mielestäsi on oikein työntää keppi ylinopeutta ajavan pyöräilijän pinnojen väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko että mielestäsi on oikein työntää keppi ylinopeutta ajavan pyöräilijän pinnojen väliin?

        En tarkoittanut. Se on yhtä väärin, kuin kaikki muukin lakien ja sääntöjen vastainen toiminta. Halusin herättää ajattelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamia urputtajia on ollut, mielenkiintoista on se että ne ovat itse sähköfillarilla liikenteessä

        Taitaa kateus tulla esiin kun eivät itse uskalla viritellä, joku 30 km/h olisi aivan sopiva nopeus rajoittimelle (usassa onkin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kateus tulla esiin kun eivät itse uskalla viritellä, joku 30 km/h olisi aivan sopiva nopeus rajoittimelle (usassa onkin).

        Miksi olisin kateellinen lain rikkovaa kohtaan? Ei todellakaan.


    • Anonyymi

      On teillä kovat himot virittää noita mopojanne. Virittäkää päänne kuntoon.

      • Anonyymi

        Sähköavustuksen kehittyminen tähtää pyöräilyn vaivattomuuteen, ei ole mitään syytä miksi se pysähtyisi juuri tähän päivään. Lopputuloksena polkemisen minimoiminen eli täysi moottoriveto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavustuksen kehittyminen tähtää pyöräilyn vaivattomuuteen, ei ole mitään syytä miksi se pysähtyisi juuri tähän päivään. Lopputuloksena polkemisen minimoiminen eli täysi moottoriveto.

        Sähköpyörä kehittyy sähkömopoksi ja sähköpyörän ja sähköskootterin raja hämärtyy.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvät sävelet, että mihin kategoriaan jokin sähköinen ajoneuvo kuuluu. Mikään ei siis hämärry yhtään.

        Sähköiset liikkumisvälineet
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Jonkun ajan päästä ihmetellään miksi joku haluaa polkea kun eteenpäin pääsee ilmankin. Ihmiset julistaa miten tämä lisää ulkona olemista kun se poistaa kynnyksen lähteä. Amerikoissa on jo tavallista että markettien eteisissä on istuttavia sähkökolmipyöriä joilla muuten terveet, mutta liikuntahaluttomat ihmiset pääsevät hyllyjen väliin.
        Tämä on suunta meilläkin, löytyy todella hienoja tekosyitä sille miksi avustusta tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyörä kehittyy sähkömopoksi ja sähköpyörän ja sähköskootterin raja hämärtyy.

        Mopo on lyhenne sanasta moottoripolkupyörä. Alussa mopoissa laki edellytti että niitä pystyi polkea eteenpäin. Pappa-Tunturissa esim. oli vielä polkimet. Myöhemmin nämä vaatimukset poistui. Sama tapahtuu tulevaisuudessa sähköavusteisissakin. Onhan jo nyt pelkästään sähköllä liikkuvia mutta laki on vielä eri kuin avusteisissa.

        Jos järjellä ajattelee niin sähköavusteisessahan ei ole mitään järkeä, moottori liikuttaa ja pitää olla polkevinaan kuin pyörää. Lisäksi sähköllä ajelevat eivät halua polkea vaan haluavat helppoutta minkä sähkömoottori tarjoaa. Sähköavusteiset ovat vain lain porsaanreiän mahdollistama välivaiheen ajopeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopo on lyhenne sanasta moottoripolkupyörä. Alussa mopoissa laki edellytti että niitä pystyi polkea eteenpäin. Pappa-Tunturissa esim. oli vielä polkimet. Myöhemmin nämä vaatimukset poistui. Sama tapahtuu tulevaisuudessa sähköavusteisissakin. Onhan jo nyt pelkästään sähköllä liikkuvia mutta laki on vielä eri kuin avusteisissa.

        Jos järjellä ajattelee niin sähköavusteisessahan ei ole mitään järkeä, moottori liikuttaa ja pitää olla polkevinaan kuin pyörää. Lisäksi sähköllä ajelevat eivät halua polkea vaan haluavat helppoutta minkä sähkömoottori tarjoaa. Sähköavusteiset ovat vain lain porsaanreiän mahdollistama välivaiheen ajopeli.

        "Avustus" kertoo juuri sen, että se avustaa polkemista. Itse pitää polkea myös ja tämä on hyvä asia, ettei liian laiskaksi muutu.


    • Anonyymi

      6v vanha sähkis, Sortti kutsuu muutenkin, ei kannata enää miettiä kuin uuden hankintaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe