Joulu 2017

SuomalainenJoulu

Miten vietät joulunaikaa?

Itse lykkäsin juuri kinkun uuniin paistumaan. Käytännön syistä se oli tehtävä nyt, eikä myöhemmin, sillä joulukuu on itselläni tänä vuonna vähän erilainen.

Pakastan sitten ikkunalla jäähdytetyn kinkun paloina ja vien osan sukulaisille.

Joululiinat ja -koristeita on siellä täällä.

Finntrio - Tonttu:
https://www.youtube.com/watch?v=7VDckHzvlaE

Tällainen on meidän suomalaisten joulu.

Heinillä härkien kaukalon:
https://www.youtube.com/watch?v=UaZV351JERE
*

51

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt jo ?

      Kinkku ei kannata kyllä pakastaa, menee nimittäin aika nopeasti sitten pilalle kun sen sulattaa.

    • Ihana laulu tuo tonttu. Taidanpa viettää joulua läheisten kanssa. Hyvää ruokaa, mukavaa yhdessäoloa...

    • JuhlavuosiMonella

      Heinillä härkäin kaukalon on suomennettu 1927 ranskalaisesta kansanlaulusta Entre le bœuf et l'âne gris. Laulun suomentajana toimi Jyväskyläläinen Martti Korpilahti ja laulun suomenkieliset sanat kajahti tarinan mukaan ensi kertaa Jyväskylän kaupungin kirkossa kuitenkin jo jouluna 1917. On siis laulun suomennoksen joko 100. tai 90. vuosi.

      • JuhlavuosiMonella

        Juhlavuoden kunniaksi tekaisin nopeasti Entre le bœuf et l'âne gris'lle uudet suomenkieliset sanat, jotka ovat nyt asteen tai hitusen lähempänä alkuperäisen laulun sanoitusta:

        1. Huoneessa härkäin ja aasien
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen
        2. Vierellä lampain paimenten
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen
        3. Keskellä ruusuin ja liljojen
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen
        4. Helmassa äiti Maarian
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen


      • JuhlavuosiMonella kirjoitti:

        Juhlavuoden kunniaksi tekaisin nopeasti Entre le bœuf et l'âne gris'lle uudet suomenkieliset sanat, jotka ovat nyt asteen tai hitusen lähempänä alkuperäisen laulun sanoitusta:

        1. Huoneessa härkäin ja aasien
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen
        2. Vierellä lampain paimenten
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen
        3. Keskellä ruusuin ja liljojen
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen
        4. Helmassa äiti Maarian
        Tuutuu, lapsi pienoinen
        Käy nyt kuoro enkelten,
        Kerubein ja Serafein,
        Laulain luokse lapsosen

        Kyllä taidan vanhoilla sanoilla tuota laulaa... Jotenkin ne ovat niin piirtyneet mieleen. Tästä joululaulusta tykään erityisesti.


    • Kuten ennenkin, eihän asioita pidä muuttamaan mennä. Jouluruuat ja kissat autoon ja maalle. Jos on lunta ja pakkasta niin jäälyhtyjä pihaan.

      Pihasauna lämpimäksi. Se on hatara ja vanha huonokuntoinen kenollaan oleva rakennus jota ei usein lämmitetä ja joka vielä palaa joku joulu. Ehkä tänä jouluna. Onneksi on kaukana muista rakennuksista.

      • Kuulostaa vähän meidän joululta, erona se, ettei kissoja tarvitse pakata autoon, en edes ihan lukumäärää tiedä kun ovat näet myös hyötyeläimiä ja saavat lypsyistä ne ensimmäiset, eli kermat päältä. Meillä kanssa tässä sellainen kivilaiturin päässä oleva saunarakennus, josta ei varmaan rakennustarkastajalta leimaa paperiin heruisi. Lämmitetäänkin ehkä kerran kesällä ja toisen kerran jouluna :d Oikeen kun aloin ajattelemaan, liekkö koskaan piippua nuohottu, mummoni kertoman mukaan vaari tapasi itse sieltä "karstat polttaa" eli sinne luukkuun paperia.... (toimii , suosittelen jos todellakin välimatkaa muihin rakennuksiin)

        Saunan jälkeen tietenkin sitten syömiset, vaimo laittanut oikein kystä kyllä ja sitten jaetaan lahjoja. Erona tänä vuonna on se, että on se ensimmäinen lapsenlapsi, tosin eipä taida sillai joulusta vielä riemastua, kun vajaan vuoden, eli lähinä nyrkkiä syö ja tekee kiukkusena hampaita.

        Joten jos tarkemmin ajattelee niin rauhallisin hetki lienee, se kun joulukirkkoon mennään ja sitä ennen aamupala :D


      • nähty.on kirjoitti:

        Kuulostaa vähän meidän joululta, erona se, ettei kissoja tarvitse pakata autoon, en edes ihan lukumäärää tiedä kun ovat näet myös hyötyeläimiä ja saavat lypsyistä ne ensimmäiset, eli kermat päältä. Meillä kanssa tässä sellainen kivilaiturin päässä oleva saunarakennus, josta ei varmaan rakennustarkastajalta leimaa paperiin heruisi. Lämmitetäänkin ehkä kerran kesällä ja toisen kerran jouluna :d Oikeen kun aloin ajattelemaan, liekkö koskaan piippua nuohottu, mummoni kertoman mukaan vaari tapasi itse sieltä "karstat polttaa" eli sinne luukkuun paperia.... (toimii , suosittelen jos todellakin välimatkaa muihin rakennuksiin)

        Saunan jälkeen tietenkin sitten syömiset, vaimo laittanut oikein kystä kyllä ja sitten jaetaan lahjoja. Erona tänä vuonna on se, että on se ensimmäinen lapsenlapsi, tosin eipä taida sillai joulusta vielä riemastua, kun vajaan vuoden, eli lähinä nyrkkiä syö ja tekee kiukkusena hampaita.

        Joten jos tarkemmin ajattelee niin rauhallisin hetki lienee, se kun joulukirkkoon mennään ja sitä ennen aamupala :D

        Maalaisjoulu, siinä on jotain sitä ekstraa kun on ne eläimetkin siinä ympärillä. Ja uusi suvun jäsen on aina herkistävä tekijä.


      • a-teisti, toivotaan hieman lunta ja pakkasta, että lumilyhtyjä pääsee tekemään.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        a-teisti, toivotaan hieman lunta ja pakkasta, että lumilyhtyjä pääsee tekemään.

        Kun sen verran olisi lunta ettei ihan harmaalta näyttäisi. Yksi joulu kun oli karmea yli -30 pakkanen tehtiin niitä lyhtyjä ihan tolkuton määrä kun syntyivät vauhdilla. Niitä oli pihatien reunuksillakin 24 kpl 🤪Vähän lapasesta lähti.


      • OispaJoulunaLunta
        a-teisti kirjoitti:

        Kun sen verran olisi lunta ettei ihan harmaalta näyttäisi. Yksi joulu kun oli karmea yli -30 pakkanen tehtiin niitä lyhtyjä ihan tolkuton määrä kun syntyivät vauhdilla. Niitä oli pihatien reunuksillakin 24 kpl 🤪Vähän lapasesta lähti.

        Saisi tulla jouluksi lunta metrin ellei jopa kaksi. Valkeaa joulua itse kullekkin.


      • a-teisti kirjoitti:

        Kun sen verran olisi lunta ettei ihan harmaalta näyttäisi. Yksi joulu kun oli karmea yli -30 pakkanen tehtiin niitä lyhtyjä ihan tolkuton määrä kun syntyivät vauhdilla. Niitä oli pihatien reunuksillakin 24 kpl 🤪Vähän lapasesta lähti.

        Varmaan näytti upealta.


    • Kynttilöiden valo pimeässä, joululaulujen harras sanoma, sen äärelle hiljentyminen. Hieman siivousta jaksamisen mukaan, rakkaimmat joulukoristeet esiin. Toiveena yhteinen jouluateria rakkaiden sukulaisten kanssa. Luen ehkä jouluevankeliumin siellä kaikille tai sitten vain itselleni. Muistokynttilä poissa olevien muistomerkille niille, joita emme enää tässä elämässä tapaa, he ovat meidän muistoissamme silti. Kiitollisuutta siitä, että sain vielä tämänkin joulun.

      • Kuulostaa oikein hyvältä ja levolliselta :)


      • Joulu on sellaista rauhoittumisen aikaa, erilainen kuin muut juhlat


      • Hienolta kuulostaa.

        Aatto alkaa aina sillä, että kynttilät viedään haudoille. Muistopaikalle, sillä vanhemmat ja isovanhemmat ovat kaukana. Muistot valtaavat aina tuolloin.

        Nykyään vietämme ihan kahdestaan aaton, sillä kumpikaan ei kaipaa hälinää. Ja lapset ovat minulla etäällä - tänä vuonna ilmeisesti Kiinassa ja Tahaimassa, mutta lapsenlapsia käyn tapaamassa heidän toisessa mummolassaan.

        Ehkä menemme ateirialle mieheni lapsen luo - saa nähdä, sillä hän sai ihana pojan pari viikkoa sitten. Ei sitä halua rasittaa nuorta äitiä.

        Nautin kynttilän valosta, musiikista ja joistakin ohjelmista (Lumiukko on jo perinne). Hyvästä kirjallisuudesta ja hyvästä ruuasta. Mies ei niin uskonnollinen ole, joten luen itse jouluevankeliumin ja saatan seurata TV:stä kirkonmenoja tai sitten netistä.


    • Savusaunantonttu

      Kun on hyvä joulu niin ateistikin uskoo Jeesukseen.

    • SuomalaistaJoulua

      Paistoin kinkun, 4 tuntia, paloittelin nk. annospaloihin rasioihin ja jäähtymisen jälkeen laitan palat pakastimeen.

      Sulatan sitten tarpeen mukaan palaset kerrallaan, ei pääse pilaantumaan ja riittää pitkään.

      Koska olen itse yksin, samoin sukulaiset, tämä on käytännöllistä. Voi paistaa kunnon kinkkurullan, josta palasina riittää possua joulupöytiin.
      .

    • PyhääJoulunaikaa

      Tänään juoksin viimeisen kerran nk. jouluostoksilla, jotka ostokset eivät kylläkään päätä huimanneet.

      Muutkin nk. pakolliset joulukuviot on täytetty ja nyt vain, jos mahdollista, pääsen nauttimaan nk. joulufiiliksistä.

      Tässä JOULURADIO-linkki: http://www.jouluradio.fi/

      *

    • Odottelen innoissani usko.vainen /Räyhiksen joulukiimaviestien ryöppyä foorumille edellisten vuosien tapaan...

      • Voi mahoton ‼️ Minä olen todellakin sinun elämäsi tärkein ihminen, jopa Jouluna 🎅😂🎅


    • Jaa, minä aloitan joulun valmistelut vastaa myöhemmin.

      • KirkkohistoriaaKansalle

        Minä myös olen eräänlainen mummeli huonoine kinttuineni ja jouluvalmistelut aloitin jo viikkoja sitten ja nyt on valmista.

        Joulu on muutakin kuin itse Joulu. Joulua on myös nk. kristillinen "joulunaika", joka alkaa Adventista (itselläni jo Pyhäinpäivästä) ja päättyy helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina, joka on nimeltään Kynttilänpäivä. Aiemmin kaikki uuden kirkkovuoden kynttilät siunattiin tuolloin kirkossa. Enää näin ei ehkä useimmissa luterilaisissa kirkoissa tehdä. Jotkut Suomen ev.lut.seurakunnat saattavat edelleen vaalia tätä katolilais-luterilaisten kristittyjen perinnettä.

        Itse päätän joulunviettoni Nuutinpäivänä, 13. tammikuuta, jolloin perinnesuomalainen joulu päättyy. Tuolloin aikoinaan kiertelivät nuuttipukit pummaamassa kinkkujen ja muiden herkkujen loppuja, talosta taloon. Samat tyypit kuin kekrinä, kekripukeiksi tekeytyneinä. Joulu ei pääty Loppiaisena (6. tammikuuta), joka on päivä jolloin muistetaan nk. Kolmen kuninkaan / Kolmen maagin / kolmen Itämaantietäjän saapumista Jeesuksen seimen äärelle. Itämaantietäjien luut muuten löysi haudasta, johon oli samaan hautaan haudattu vierekkäin kolme kuningasta, keisari Konstantinus Suuren rikas äiti, Pyhä Helena, pyhiinvaellusmatkoillaan lähi-idässä ja niitä edelleen säilytetään Kölnin tuomiokirkossa.

        Pyhä Helena:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Helena

        Itämaantietäjät:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itämaan_tietäjät

        En ymmärrä miksi jotkut heittävät hyvät kinkunpalat Joulun jälkeen hernekeittoon, aivan kuin Joulusta pitäisi äkkiä päästä eroon! Tietysti, jos kinkku on alkanut uhkaavasti osoittaa alkavaa pilaantumista, tämä ehkä pelastaa asian. Mutta omalla konstillani kinkun palaset säilyisivät pakasteessa ties kuinka kauan. Ei ole pakko vetää koko kinkkua yhtäkyytiä. Saa sitä vaikka vielä Laskiaisenakin syödä, jos tahtoo!
        .


      • KirkkohistoriaaKansalle
        KirkkohistoriaaKansalle kirjoitti:

        Minä myös olen eräänlainen mummeli huonoine kinttuineni ja jouluvalmistelut aloitin jo viikkoja sitten ja nyt on valmista.

        Joulu on muutakin kuin itse Joulu. Joulua on myös nk. kristillinen "joulunaika", joka alkaa Adventista (itselläni jo Pyhäinpäivästä) ja päättyy helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina, joka on nimeltään Kynttilänpäivä. Aiemmin kaikki uuden kirkkovuoden kynttilät siunattiin tuolloin kirkossa. Enää näin ei ehkä useimmissa luterilaisissa kirkoissa tehdä. Jotkut Suomen ev.lut.seurakunnat saattavat edelleen vaalia tätä katolilais-luterilaisten kristittyjen perinnettä.

        Itse päätän joulunviettoni Nuutinpäivänä, 13. tammikuuta, jolloin perinnesuomalainen joulu päättyy. Tuolloin aikoinaan kiertelivät nuuttipukit pummaamassa kinkkujen ja muiden herkkujen loppuja, talosta taloon. Samat tyypit kuin kekrinä, kekripukeiksi tekeytyneinä. Joulu ei pääty Loppiaisena (6. tammikuuta), joka on päivä jolloin muistetaan nk. Kolmen kuninkaan / Kolmen maagin / kolmen Itämaantietäjän saapumista Jeesuksen seimen äärelle. Itämaantietäjien luut muuten löysi haudasta, johon oli samaan hautaan haudattu vierekkäin kolme kuningasta, keisari Konstantinus Suuren rikas äiti, Pyhä Helena, pyhiinvaellusmatkoillaan lähi-idässä ja niitä edelleen säilytetään Kölnin tuomiokirkossa.

        Pyhä Helena:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Helena

        Itämaantietäjät:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itämaan_tietäjät

        En ymmärrä miksi jotkut heittävät hyvät kinkunpalat Joulun jälkeen hernekeittoon, aivan kuin Joulusta pitäisi äkkiä päästä eroon! Tietysti, jos kinkku on alkanut uhkaavasti osoittaa alkavaa pilaantumista, tämä ehkä pelastaa asian. Mutta omalla konstillani kinkun palaset säilyisivät pakasteessa ties kuinka kauan. Ei ole pakko vetää koko kinkkua yhtäkyytiä. Saa sitä vaikka vielä Laskiaisenakin syödä, jos tahtoo!
        .

        En ymmärrä miksi koko linkkiä ei voi laittaa. Miksi S24 estelee? Ei nuo johda muuhun kuin "ei-oo":hon.

        Copypastaa koko linkki ja hae googlesta.
        .


      • KirkkohistoriaaKansalle kirjoitti:

        Minä myös olen eräänlainen mummeli huonoine kinttuineni ja jouluvalmistelut aloitin jo viikkoja sitten ja nyt on valmista.

        Joulu on muutakin kuin itse Joulu. Joulua on myös nk. kristillinen "joulunaika", joka alkaa Adventista (itselläni jo Pyhäinpäivästä) ja päättyy helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina, joka on nimeltään Kynttilänpäivä. Aiemmin kaikki uuden kirkkovuoden kynttilät siunattiin tuolloin kirkossa. Enää näin ei ehkä useimmissa luterilaisissa kirkoissa tehdä. Jotkut Suomen ev.lut.seurakunnat saattavat edelleen vaalia tätä katolilais-luterilaisten kristittyjen perinnettä.

        Itse päätän joulunviettoni Nuutinpäivänä, 13. tammikuuta, jolloin perinnesuomalainen joulu päättyy. Tuolloin aikoinaan kiertelivät nuuttipukit pummaamassa kinkkujen ja muiden herkkujen loppuja, talosta taloon. Samat tyypit kuin kekrinä, kekripukeiksi tekeytyneinä. Joulu ei pääty Loppiaisena (6. tammikuuta), joka on päivä jolloin muistetaan nk. Kolmen kuninkaan / Kolmen maagin / kolmen Itämaantietäjän saapumista Jeesuksen seimen äärelle. Itämaantietäjien luut muuten löysi haudasta, johon oli samaan hautaan haudattu vierekkäin kolme kuningasta, keisari Konstantinus Suuren rikas äiti, Pyhä Helena, pyhiinvaellusmatkoillaan lähi-idässä ja niitä edelleen säilytetään Kölnin tuomiokirkossa.

        Pyhä Helena:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Helena

        Itämaantietäjät:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itämaan_tietäjät

        En ymmärrä miksi jotkut heittävät hyvät kinkunpalat Joulun jälkeen hernekeittoon, aivan kuin Joulusta pitäisi äkkiä päästä eroon! Tietysti, jos kinkku on alkanut uhkaavasti osoittaa alkavaa pilaantumista, tämä ehkä pelastaa asian. Mutta omalla konstillani kinkun palaset säilyisivät pakasteessa ties kuinka kauan. Ei ole pakko vetää koko kinkkua yhtäkyytiä. Saa sitä vaikka vielä Laskiaisenakin syödä, jos tahtoo!
        .

        Meillä on joulu äkkiä valmisteltu, kun tänä vuonna ei tule vieraita vaan me menemme vieraisille. Ei tarvitse leipoa eikä paistaa. Lanttulaatikko ja kinkku laitetaan aaton aattona. Ruokaa tarvitaan hyvin vähän. Joulukoristeet on laitettu yhtenä päivänä.

        ”Itse päätän joulunviettoni Nuutinpäivänä, 13. tammikuuta…”

        Samoin.

        Olen laittanut kinkunloput hernekeittoon siksi, että kyllästyy sitä kinkkua syömään jokainen päivä. Pakkasessa rasvainen liha säilyy kyllä jokusen kuukauden, vaan maku kärsii.
        Itse en pysty syömään kerralla suuria lihamääriä. Joten tänä vuonna ihan pikkuinen kinkku.


      • Pari päivää ennen joulua. Se on yksi kauppareissu listan kanssa. Siinä se. Enää ei joulusta minkään muotoista stressiä oteta.

        Landella on koristeet ym. tilpehöörit, kaupungissa ainoa joulukoriste on ollut valaistu joulutähti ikkunassa. Ihan ainoa koriste ja sekin lähtee sitten viimeistään uutenavuotena. Ei se tietenkään vielä siinä ikkunassa roiku. Joulu loppuu meillä Tapanin päivään, ei sitä sen enempää vietellä.


    • Eiköhän sitä uida meressä ja oteta altaan reunalla aurinkoa. Ostin jo aurinkovoidetta kertoimella 50, ettei nahka pala. Sitten syödään hyvin ja iltaisin vietetään laatuaikaa lasten ja heidän puolisoidensa kanssa.

      • Ohoh! Mutta varmaan aika hienoa!


      • mummomuori kirjoitti:

        Ohoh! Mutta varmaan aika hienoa!

        Ihan suomalaisten perusloma Lanzaroten Puerto del Carmen'ssa.
        Toivotaan, että säät suosii.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ihan suomalaisten perusloma Lanzaroten Puerto del Carmen'ssa.
        Toivotaan, että säät suosii.

        Toivotaan näin!


    • repikää_perseenne

      Centara Grand Mirage Beach Resort Pattaya. Vaan 3428€, sisältää lennot.

      • Revi_omas_vaan

        Vai tuommoiseen hintaan sinä suostut moiseen turistihelvettiin lähtemään. Minulle pitäisi kyllä maksaa huomattavasti enemmän, että edes harkitsisin.


    • Raamatussa ei kerrota, mihin aikaan vuodesta Jeesus syntyi, joten on selvää, että meidän ei tule viettää hänen syntymäpäivää. Jos Jumala tahtoisi meidän kerran vuodessa viettävän Jeesuksen syntymäjuhlaa, hän olisi ilmoittanut ajankohdan Raamatussa ja Paavali kirjeissään kehoittaisi meitä viettämään tuota juhlaa. Mutta tiedämme varmasti, että Jeesus ei syntynyt joulukuussa, sillä paimenet eivät tuohon aikaan vuodesta olleet ulkona kedolla. Koko ajatus syntymäpäivän juhlimisesta on täysin vieras Raamatulle. Raamatussa ainoastaan pakanat Faarao ja Herodes viettävät syntymäpäiviään, ja molempien bileissä joku päätyy päätä lyhyemmäksi.

      Joulu on täysin pakanallinen ja maallinen juhla. Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa omasta päästä keksiä juhlia. Jerobeam keksi omasta päästään juhlan, sen kaltaisen jota vietettiin Juudassa, eikä Jumala katsonut sitä hyvällä. Jumala ei riemastu siitä, että Herran määräämien juhla-aikojen sijaan vietämme omasta päästä keksimiämme juhlia.

      Miksi jumalattomat pakanatkin rakastavat joulua? Koska joulu on läpensä pakanallinen juhla.

      • Voihan joyluun noinkn suhtautua. Itselleni ei ole merkitystä sillä onko Jeesus syntynyt jouluna vai jonain muuna aikana. Tärkeää on että hän syntyi. Sitä on hyvä muistaa ja sitä, että myös minulle on syntynyt Vapahtaja silloin kun tulin uskoon, vertauskuvallisesti .


      • "Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa omasta päästä keksiä juhlia. Jerobeam keksi omasta päästään juhlan, sen kaltaisen jota vietettiin Juudassa, eikä Jumala katsonut sitä hyvällä. "

        Kielletäänkö Raamatussa nimenomaan viettämästä omia juhlia?

        "Jumala ei riemastu siitä, että Herran määräämien juhla-aikojen sijaan vietämme omasta päästä keksimiämme juhlia."

        Ei kai "oman" juhlan viettäminen tarkoita sitä, että jättäisi jonkun Herran määrämän juhlan viettämättä?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        "Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa omasta päästä keksiä juhlia. Jerobeam keksi omasta päästään juhlan, sen kaltaisen jota vietettiin Juudassa, eikä Jumala katsonut sitä hyvällä. "

        Kielletäänkö Raamatussa nimenomaan viettämästä omia juhlia?

        "Jumala ei riemastu siitä, että Herran määräämien juhla-aikojen sijaan vietämme omasta päästä keksimiämme juhlia."

        Ei kai "oman" juhlan viettäminen tarkoita sitä, että jättäisi jonkun Herran määrämän juhlan viettämättä?

        Jerobeamin tapaus kertoo paljon. Jumalattomat keksivät omasta päästään juhlia. Kristityt, jotka viettävät joulua, yleensä eivät vietä lehtimajanjuhlaa tai muita Raamatussa säädettyjä juhlia. Joten kyllä tässä tapauksessa he ovat Herran pyhittämät juhlat korvanneet omasta päästään keksimillä juhlilla.

        Raamatussa ei ole sellaista jaetta, jossa kiellettäisiin suoraan viettämästä omasta päästä keksittyjä juhlia. Mutta meidän omasta päästämme keksimiä juhlia ei Jumala ole siunannut tai pyhittänyt, siksi ne eivät ole pyhiä. Joulu ei ole Jumalan siunaama ja pyhittämä. Herran juhlat ovat pyhiä.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jerobeamin tapaus kertoo paljon. Jumalattomat keksivät omasta päästään juhlia. Kristityt, jotka viettävät joulua, yleensä eivät vietä lehtimajanjuhlaa tai muita Raamatussa säädettyjä juhlia. Joten kyllä tässä tapauksessa he ovat Herran pyhittämät juhlat korvanneet omasta päästään keksimillä juhlilla.

        Raamatussa ei ole sellaista jaetta, jossa kiellettäisiin suoraan viettämästä omasta päästä keksittyjä juhlia. Mutta meidän omasta päästämme keksimiä juhlia ei Jumala ole siunannut tai pyhittänyt, siksi ne eivät ole pyhiä. Joulu ei ole Jumalan siunaama ja pyhittämä. Herran juhlat ovat pyhiä.

        Ok, kiitos vastauksesta. Omien juhlienhan ei ole tarkoituskaan olla pyhä juhla, ainakaan minun mielestäni. Ajattelin itse esim. syntymäpäivä-, tai nimipäiväjuhlia tai ylipäänsä jotain yhteen kokoontumista. Pyhät juhlat ovat tietenkin asia erikseen.

        Vietätkö sinä lehtimajanjuhlaa ja jos vietät, niin kuinka? (ihan mielenkiinnosta kysyn)


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Ok, kiitos vastauksesta. Omien juhlienhan ei ole tarkoituskaan olla pyhä juhla, ainakaan minun mielestäni. Ajattelin itse esim. syntymäpäivä-, tai nimipäiväjuhlia tai ylipäänsä jotain yhteen kokoontumista. Pyhät juhlat ovat tietenkin asia erikseen.

        Vietätkö sinä lehtimajanjuhlaa ja jos vietät, niin kuinka? (ihan mielenkiinnosta kysyn)

        Vietän niin kuin Raamatussa säädetään. Käsky rakentaa lehtimaja koskee ainoastaan Israelissa syntyneitä, joten minä en syksyllä palele lehtimajassa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Voihan joyluun noinkn suhtautua. Itselleni ei ole merkitystä sillä onko Jeesus syntynyt jouluna vai jonain muuna aikana. Tärkeää on että hän syntyi. Sitä on hyvä muistaa ja sitä, että myös minulle on syntynyt Vapahtaja silloin kun tulin uskoon, vertauskuvallisesti .

        "....ei ole merkitystä sillä onko Jeesus syntynyt jouluna vai jonain muuna aikana. Tärkeää on että hän syntyi. Sitä on hyvä muistaa..."

        Sehä siinä olennaista on. Pääsiäinen on se suurin juhla!


    • usko.vainenEiRek

      Luen Kamasutraa Pertsan kanssa.

    • yksiuskova

      Joulu on pimeä juhla. Jouluna päähuomion suurimman osan sydämmissä saavat joulupukki, tontut, maalliset lahjat, joulukuusi, jouluvalot, mässäily jne. Joulupukki kopioi elävää Jumalaa; joulupukki on yhtä aikaa kaikkialla, tuo lahjoja, tietää ovatko lapset olleet kilttejä vai pahoja. Joulupukilla on punainen viitta joka muistuttaa vereen kastettua viittaa joka Jeesuksella kuvataan olevan päällään Ilmestyskirjassa. Joulupukin saatanan sarvet peittää iso lakki. Lisäksi, jouluna viedään eteenpäin uskonnollisuutta ja ulkopuolista uskoa, samaa mitä katolinen kirkko tekee muulloinkin. Joulu on porttokirkon juhla johon uskovan ei tule osallistua. Jeesus ei syntynyt joulukuussa eikä käske viettää joulua Sanassaan. Joulu on kaikin puolin pakanallinen juhla. Se eksyttää ihmisiä enemmän kuin mikään muu juhla. Älkää olko osallisia katolisen kirkon menoista. Monet kirkot tekevät yhteistyötä katolisen kirkon kanssa ollen osa porttokirkkoa. Jumala käskee Sanassaan eroamaan harhaopeista ja pimeyden hedelmättömistä töistä.

      • yksiuskova

        Ev.lut.kirkko siis on osa porttokirkkoa. Jos mielii Jeesusta seurata, on erottava ev.lut.kirkosta.


      • yksiuskova kirjoitti:

        Ev.lut.kirkko siis on osa porttokirkkoa. Jos mielii Jeesusta seurata, on erottava ev.lut.kirkosta.

        Eikös Jeesuksen opetuksia pitäisi uskovan seurata eikä vain tuomita toisia vihalla ja valhepuheilla.


      • Joulu on myös valon juhla. Se on juhla, jolloin lauletaan paljon lauluja Jeesuksesta. Se on juhla, jolloin mennään kirkkoon hiljentymään. Se on juhla, jolloin muistetaan elämän rajallisuus ja käydään edeltä menneiden haudoilla. Se on Lapsen syntymän juhla. Se on lämmön ja läheisyyden juhla. Se on yhdessä olon juhla.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joulu on myös valon juhla. Se on juhla, jolloin lauletaan paljon lauluja Jeesuksesta. Se on juhla, jolloin mennään kirkkoon hiljentymään. Se on juhla, jolloin muistetaan elämän rajallisuus ja käydään edeltä menneiden haudoilla. Se on Lapsen syntymän juhla. Se on lämmön ja läheisyyden juhla. Se on yhdessä olon juhla.

        Sinä tuot aina positiivisuutta ketjuihin. Olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet.

        Epäilijällekin joulukirkkoon meneminen on jotenkin hyvän mielen tuoja, sen huomasin kun miniäni kerran houkutteli sinne.


      • SananMiekkaIskiTaas
        sage8 kirjoitti:

        Sinä tuot aina positiivisuutta ketjuihin. Olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet.

        Epäilijällekin joulukirkkoon meneminen on jotenkin hyvän mielen tuoja, sen huomasin kun miniäni kerran houkutteli sinne.

        "Olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet."

        Sinä riität - on myös kirkon naispappien mantra. Tällä lausahduksella nämä papit varmistaa, että ihminen menee hel-vettiiin. Mutta Jeesus sanoo ...

        Mark. 1:15

        ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".


        Kuinka usein ihmisen tulee tehdä parannus?

        Joka päivä!


        Hepr. 3:13

        vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;


      • sage8 kirjoitti:

        Sinä tuot aina positiivisuutta ketjuihin. Olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet.

        Epäilijällekin joulukirkkoon meneminen on jotenkin hyvän mielen tuoja, sen huomasin kun miniäni kerran houkutteli sinne.

        Kiitos sage sanoistasi. Joulukirkko on varmasti monelle tärkeä paikka oli uskossa tai ei. Yhdessä toisten kanssa, vieraiden, mutta tunnelman yhdistämien kanssa.


      • SananMiekkaIskiTaas kirjoitti:

        "Olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet."

        Sinä riität - on myös kirkon naispappien mantra. Tällä lausahduksella nämä papit varmistaa, että ihminen menee hel-vettiiin. Mutta Jeesus sanoo ...

        Mark. 1:15

        ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".


        Kuinka usein ihmisen tulee tehdä parannus?

        Joka päivä!


        Hepr. 3:13

        vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;

        Kelpaat sellaisenaan ja parannuksen tekeminen joka päivä eivät ole ollenkaan vastakkaiset asiat tai toisensa pois sulkevat asiat. Saattaa siinä naispappien mantrassa on totuus läsnä, jos sitä uskaltaisi oikeasti pohtia ilman jo valmista negatiivista tulkintaa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kelpaat sellaisenaan ja parannuksen tekeminen joka päivä eivät ole ollenkaan vastakkaiset asiat tai toisensa pois sulkevat asiat. Saattaa siinä naispappien mantrassa on totuus läsnä, jos sitä uskaltaisi oikeasti pohtia ilman jo valmista negatiivista tulkintaa.

        Juuri noin. :)


    • En vietä joulunaikaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe