Mikä teitä vaivaa?

Palsta on masentunut. Ennen palsta oli hauskaa luettavaa?
Ilmianna
Jaa

58 Vastausta

No en mä ainakaan ole masentunut, mutta eipä oikein jaksa vastailla kaikkiin aloituksiin. Ja omia aloituksia ei vaan nyt irtoa. Mutta kyllä täältä silti aina jotain löytyy...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Okei! Mä kannan korteni kekoon! Mä lupaan tässä, että raapaisen tästä vaikka viikon verran joka ilta noin klo 17:00 jonkun kivan aiheen kehiin joka ilta, eli 7 aloitusta ainakin tiedossa, joihin koitan saada jotain positiivista atmosfääriä tänne. Eihän tää muuten muutu, jos ei joku kääri hihojaan...
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Katkeransävyinen trollailu saattaa tuntua voimaannuttavalta hetken, mutta ajan kanssa siinä vain menettää yhteyden toisiin ja saa pahan mielen.
Kommentoi
5
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
"Katkeransävyinen trollailu"

Eli se miten itse kommentoit.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
super-atm kirjoitti:

Pata kattilaa soimaa.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
super-atm kirjoitti:

Pettymys.
Luulin jo hetken, et harmis on potkassut tyhjää.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
qqqqqqqqqqqqqqqe kirjoitti:
Pettymys.
Luulin jo hetken, et harmis on potkassut tyhjää.
Voit aloittaa itsestäsi.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joku nainen tiivisti ongelman pari viikkoa sitten. "Muutamat trollit saavat älykkäät ihmiset lähtemään palstalta tai taantumaan samalle jankutus tasolle." Ei ne sanat ihan näin olleet, mutta idea jotakuinkin. Mietin sitä luettuani, ja se oli varsin hyvä havainto.
Marraskuussa palstan meno karkasi aivan käsistä. Joku naisiin pettynyt pisti kaiken hiroshiman pommia pienemmät asiat naisten viaksi, ja jatkoi aiheesta toiseen, tunnista toiseen.
Se masensi varmaan muitakin lukijoita kuin vain naisia.
Kommentoi
3
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
"Joku naisiin pettynyt pisti kaiken hiroshiman pommia pienemmät asiat naisten viaksi, ja jatkoi aiheesta toiseen, tunnista toiseen."

Totuus satuttaa?

"Se masensi varmaan muitakin lukijoita kuin vain naisia."

Valkoritari.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
No mä olen huomannut saman. Pitkään ei ollut muuta kuin marmatusaloituksia, eikä niihin oikein mitään jaksanut laittaa...
Ja sitten vielä noi poistatuksetkin latisti.
Jotenkin kieltämättä tämä on muuttunut, että ei ole enää sellaista omaa jutturinkiä ja atm-kuoroa taustalla, vaan kaikki on nyt sekaisin ja se masentunut marmatus varmaan tarttuu toisiinkin....
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Dissident kirjoitti:
No mä olen huomannut saman. Pitkään ei ollut muuta kuin marmatusaloituksia, eikä niihin oikein mitään jaksanut laittaa...
Ja sitten vielä noi poistatuksetkin latisti.
Jotenkin kieltämättä tämä on muuttunut, että ei ole enää sellaista omaa jutturinkiä ja atm-kuoroa taustalla, vaan kaikki on nyt sekaisin ja se masentunut marmatus varmaan tarttuu toisiinkin....
Kaamosmasennus, sitä se on. Hellittää maaliskuussa tai D-vitamiinilla.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
Totuusss kirjoitti:
Kaamosmasennus, sitä se on. Hellittää maaliskuussa tai D-vitamiinilla.
No d-vitamiinin määristähän oli muistaakseni tiukkaakin vääntelyä jossain lääkäripiireissä... Voishan noita popsia itsekin, kun vaan muistais...
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Palstan miehet pilaa palstan.
2
Ilmianna
Jaa
Kaamosmasennus? Mulla ainakin on niin hirvee väsymys kaiken aikaa, että illatkin menee jo nukkuessa. Pääsee sängystä ylös kävelläkseen omaan sänkyyn nukkumaan ja aamulla ei jaksas herätäkään...koita siinä nyt vielä hauska olla sitten. Työpäivän juoksee kengänpohjat savuten, illalla taas kotiin ja ihan vaan nukkumaan tekee mieli mennä 24/7. :I
1
Ilmianna
Jaa
ObamaCare pyllistää aina vapaalle maailmalle. Kutsuu Afrikan miljoonat ihmiset tulemaan meille.
KGB Väyrynen pyllisti Sauli Niinistölle. Sauli on Merkelin kanssa lopettamassa putinin miehitystä.
Kansojen sarjamurhaaja Lenin lopetti Venäjän. Putin on vain julma miehitys. Pakko lopettaa russia.
Rikollinen miehitys on taloudellinen kääpiö. Kaikki venäläiset virkamiehet ovat rikollisia (putinin).

russia loppuu (se on vain julma rikollinen miehitys). Pahuudessa paikat on kaatopaikkoja ja tauteja.
Ilmianna
Jaa
Se on kaatopaikka tai kaikki paikat ovat kaatopaikkoja,
Saatanan valtakunta rikos ihmiskuntaa kohtaan russia.
Ilmianna
Jaa
Johtuu varmaan siitä että kun me jotka usein avauksia teemme olemme olleet suhteellisen hiljaa ne jotka meitä täällä arvostelee tasottomuudesta lamaantuvat, ei niillä itsellään ole aloitekykyä mitään mielenkiintoista keskustelua avata. Menee vähän niin kuin oikeassakin elämässä. jos ne jotka avaa keskuteluja ovakin hiljaa kaikki vaan huokailee ja tuijottelee kahvikuppeihinsa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Mikä estää aktivoitumasta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kysymysss kirjoitti:
Mikä estää aktivoitumasta?
Ei vaan aina huvita ja mielellänhän sitä antaa arvostelijoille tilaisuuden näyttää kykynsä paremman palstan luomisessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Harmaaritari kirjoitti:
Ei vaan aina huvita ja mielellänhän sitä antaa arvostelijoille tilaisuuden näyttää kykynsä paremman palstan luomisessa.
Palstahan ei ole koskaan ollut kaikkien mieleen, joten nykytila ei ole mitään uutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Harmaaritari kirjoitti:
No vaikka mä olen monessa asiassa ihan erimieltä kuin sä, niin avauksia ei oikein irtoa. Joskus aikoinaan laitoin niitä solkenaan, kun oli vähän asioita mielessä, joista halus turista, mutta nyt ei ole vaan Dissenä enää samaa kiihkoa päällä.
Tietenkin vois alkaa etsiä jotain ideaa, että sais jotain mielenkiintoisia keskusteluita taas aikaiseksi, sais omalle palstaminällekin haastetta....
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Harmaaritari kirjoitti:
Paras palsta, kun 98% aloituksista ja viesteistä poistuu. Kunhan kaikki oppisi olemaan lähettämättä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kun ymmärtää tietyt asiat naisista, niin ymmärtää puhumisen heidän kanssaan olevan turhaa.
2
Ilmianna
Jaa
Masentaa vaan kaikki. Ulkona niin pimeää ettei sinne viitsi mennä edes päivällä. Eiole harrastuksia, lihon koko ajan, kukaan ei tykkää minusta, elämä on kurjaa, olen yksinäinen, en jaksa tehdä mitään, en edes tykkää itsestäni.
Ilmianna
Jaa
On sateita pidellyt, kelit on mitä on, tultava toimeen senkin kanssa.
Ilmianna
Jaa
Ehkä tarviis vaan vähän lakuja, lattareita ja halausta. Eiköhän niillä homma hoituis kuntoon ja jaksais kevääseen :)

Kyllä tässä meinaa kiihkeimmätkin lannistua...
Ilmianna
Jaa
No, yksi hauskuuttaja oli hankkinut auton ja maalannut sen.
Sitten ajellut pitkin Helsinkiä. Jo pääsi uutisiinkin :
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/poikkeuksellinen-tilanne-mies-ajoi-pakettiautolla-kohti-mannerheimin-ratsastajapatsasta-ei-kukaan-osannut-tallaista-arvata/6685924

Sinkuilla menee vähän överiksi välillä nuo maalaukset ja tekemiset. Muut ihmettelee sitten, kun yksi himmeä lamppu on pimeänä.
Putkassa se kai on.
On mahdollista, että se tekee seuraavaan peltilaatikkoonsa kirkkoveneen kuvia.
Ihan vaihtelun vuoksi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
– Hänet on nyt kiinniotettu vahingonteosta. Emme ole lääkäreitä, joten emme ala arvioimaan hänen henkistä kokonaisuutta,.. sivulta kopioitua.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Periksen trollaus ja liian suuri määrä ätmejä. Siinä tämän palstan masennustekijät.
1
Ilmianna
Jaa
masentaisko runo lisää

onks väsy saapun hymy naamaas
saanu raikkaat sormet koneilemaa somemaas
oletko antan, palsta huomioo muille

kun kaasukehän on kohalla
olija sen tilan alla
ni kirpeää on pimeä aijat mulle sulle

masennusta nähnyt en täälläpäin
oisko käsin kirjoitusta sit täältä näin
tutustusta sinkutusta innostusta näille
Ilmianna
Jaa
Nyt itkettää!!
Ilmianna
Jaa
Se on, kun on nikkikunnioitusta toisille, ylpeys. Ei vastata ei rekatuille yleensä mitään, vaikka he yrittäisivät kehittääkin jotain asiallistakin. Uudet tyypit jää huomioimatta myöskin. :((
2
Ilmianna
Jaa
Kait se hetkellisesti helpottaa,kun jotkut saa purkaa tänne pahaa oloaan,mutta onhan niitä muitakin keinoja purkautua..No eihän siinä saa,kun pahan mielen kaikille..varsinkin jotkin katkeroituneet miehet arvostelee naisia..mitä järkee jokainen oma persoonansa
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kai mieltään voisi purkaa rakentavallakin tavalla... Esim liikuntaharrastus tällainen palstalle juuttuminen vaan lisää huonoa oloa ja välimatka ihmisiin kasvaa entisestään...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mjoo

Joo siis tää läppä täällä on niin vanhaa paskaa, että mun on vaikea henkilökohtaisesti käsittää.

Entisestä en mitään tiedä. Otanta on aika suppea ja lyhykäisyydessään noin jäätelötikun vertaa.

(Hirn)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mjuu

Siis terävimmän kritiikin voisi tökkäistä "elämän puutteeseen". Siis mun ei tarvitse lukea kuin kolme sanaa... ehkä neljä, ja hiffaan heti että tämä pelle ei ole nähnyt tai kokenut yksinkertaisuudessaan mitään kokemisen arvoista.

Elämme fiktiossa, jonka suunnitelmallisuus perustuu aiheettomuuteen ja kokemattomuuteen.

Sitten vielä kuvitellaan, että sellainen olisi kiinnostavaa.

GFOH

(Naurua)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Teknodonna kirjoitti:
Mjuu

Siis terävimmän kritiikin voisi tökkäistä "elämän puutteeseen". Siis mun ei tarvitse lukea kuin kolme sanaa... ehkä neljä, ja hiffaan heti että tämä pelle ei ole nähnyt tai kokenut yksinkertaisuudessaan mitään kokemisen arvoista.

Elämme fiktiossa, jonka suunnitelmallisuus perustuu aiheettomuuteen ja kokemattomuuteen.

Sitten vielä kuvitellaan, että sellainen olisi kiinnostavaa.

GFOH

(Naurua)
Tiivistelmä

"Spekulatiivinen elämä" kuulostaa hyvältä. Kuvitelkaa, että joku "spekulatiivinen henkilö" kirjoittaa kokemuksistaan nettiin... Ja vielä sinkkupalstalla.

(Reps)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Täällä on enää vaan ätmejä, Dissi, ja muutama keski-ikäinen (varattu) nainen.

Niinhän te halusitte.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ei tällaista kukaan halunnut, mutta siihenhän tilanne luisui.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jaahas_ kirjoitti:
Ei tällaista kukaan halunnut, mutta siihenhän tilanne luisui.
Ihan mielenkiinnosta.. Kuka ätmi ei muka halunnut tätä?
Nyt tämäkään ei kelpaa!! :D Mitä te sitten haluatte?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pillun puute vaivaa, antakaa naiset pillua heti. Naisten vika että on masis
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Eiköhän me anneta sulle munaa perseeseen, niin helpottaa masennukset.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
JännämiehetOy kirjoitti:
Eiköhän me anneta sulle munaa perseeseen, niin helpottaa masennukset.
"JännämiehetOy..."

:D :D :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
https://yle.fi/uutiset/3-9968038

Nuori mies alkoi kitkeä kiusaamista kouluista ja sosiaalisesta mediasta – sitten hänet leimattiin naistenhakkaajaksi

Sami Kieksi sai kokea kantapään kautta, miltä tuntuu olla somemyrskyn kohteena.

kiusaaminen

8.12.2017 klo 18:15

"Munaton kusipää. En olisi sinusta uskonut."

Sami Kieksi oli juuri herännyt krapulaisena hotellihuoneessa Tampereella ja avannut puhelimensa. Sosiaalinen media tulvi viestejä, joiden mukaan hän olisi hakannut tyttöystävänsä.

– Joku oli laittanut liikkeelle huhun, jossa väitettiin, että hakkaan silloista tyttöystävääni. Asiasta meuhkasi sosiaalisessa mediassa reilu 70 000 ihmistä.

Elettiin loppukesää vuonna 2016. Kieksi oli riidellyt kovaäänisesti tyttöystävänsä kanssa edellisenä iltana hotellin käytävällä. Riidassa oli ollut mukana myös kolmas osapuoli, joka oli Kieksin mukaan tarkoituksella tallentanut riidan ja ladannut tallenteen nettiin. Siinä kuului, kuinka tyttöystävä itki.

– Nettiin oli laitettu myös kuvia itkevästä tyttöystävästäni. Tallenteella ei kuitenkaan ollut mitään sellaista, josta olisi voinut päätellä, että olisin lyönyt häntä. Oli aikamoinen herätys, kun minut oli leimattu naistenhakkaajaksi ennen kuin olin itse edes avannut suutani.

Asiasta meuhkasi sosiaalisessa mediassa reilu 70 000 ihmistä.

Sami Kieksi

Tilanne oli absurdi, koska Kieksi oli toiminut pitkään useiden Facebook-ryhmien ylläpitäjänä ja pyrkinyt kitkemään kiusaamista sosiaalisessa mediassa. Hän pohti hetken, mitä tekisi. Sitten hän päätti tehdä saman tien livelähetyksen itse perustamaansa Facebook-ryhmään, jossa asiaa puitiin eniten. Ryhmässä oli noin 70 000 jäsentä. Kieksi selvitti videolla riidan kulun.

– Joillekin se meni jakeluun ja osa nautti aiheutuneesta paskamyrskystä. Jotkut alkoivat lähetellä nettivinkkejä poliisille tapahtuneesta.

Kieksi vastaili ihmisten kysymyksiin, mutta jupakka sai siitä vain lisää tuulta alleen. Hän huomasi, että siipien katkominen huhuilta oli sosiaalisessa mediassa mahdotonta. Yhdellä ihmisellä ei ollut mitään mahdollisuuksia sellaista vyöryä vastaan, vaikka monet myös puolustivat häntä.

Yleinen mielipide oli jo muodostunut.

Viestejä nuorilta

Kieksi oli nuorille tuttu nimi. Hän bloggasi itse perustamassaan Blogbookissa omasta taustastaan koulukiusattuna, ja monet tunsivat hänet myös Ylilauta-keskustelufoorumista, jonka toiminnassa hän oli mukana noin vuoden.

Ylilautaa pidettiin ns. törkytehtaana, sillä sen jäsenet esiintyivät anonyymeina ja keskustelu oli välillä raakaa.

– Aistin Ylilaudan käyttäjäkunnassa paljon samaa ahdistusta, jota itselläni oli ollut nuorena. Ylilauta on kuin viemäri tai vessan seinä, jossa saa heittää aivot kunnolla narikkaan.

Kieksin mielestä Ylilauta ei ollut sen pahempi ympäristö kuin esimerkiksi Facebook. Hänen mielestään foorumille täytyi luoda kuva ylläpidosta, joka ottaa vastuuta. Hän ja Ylilaudan perustaja loivat Facebookiin julkiset profiilit, joissa esiintyivät omilla kasvoillaan ja nimillään. Kieksi alkoi saada viestejä nuorilta, joilla oli elämässään pahoja ongelmia.

– Joukossa oli seksuaalisesti hyväksikäytettyjä tyttöjä, koulukiusattuja, väkivaltaa ja perheväkivaltaa kokeneita. Aloin miettiä, että olisi hyvä, jos heillä olisi oma yhteisö.

Visioni ryhmästä oli, että siellä voisi löytää kavereita, hälventää huolia ja nauraa hauskoille meemeille.

Sami Kieksi

Syntyi Facebook-ryhmä nimeltä Kolmelta aamuyöstä, 3AM.

– Visioni ryhmästä oli, että siellä voisi löytää kavereita, hälventää huolia ja nauraa hauskoille meemeille. Meemit ovat mielestäni hyvää kuvataideterapiaa.

Sitä Kieksikin olisi nuorena kaivannut.

Päässä naksahti

Koulussa kiusaaminen oli aluksi henkistä eli nimittelyä ja nälvimistä. Se alkoi, kun Kieksi joutui käymään neljännen luokan uudestaan.

– Viidennelle jatkaneet luokkatoverit nimittelivät laiskaksi, ja pian tämän oppivat myös muut oppilaat. Minua alettiin pitämään huonompana kuin muut.

Ajan kuluessa kiusaaminen alkoi muuttua fyysiseksi. Ensin sitä tapahtui koulumatkoilla. Kieksiä tönittiin ja heiteltiin lumipalloilla. Sitten töniminen alkoi myös koulun välitunneilla ja koulun käytävillä. Kieksin tavaroita varastettiin ja heiteltiin pitkin käytäviä.

Eräänä päivänä Kieksillä keitti pahan kerran yli. Hän itse kuvaa tilannetta niin, että "päässä naksahti".

– Tönäisin yhtä kiusaajistani päin naulakkoa. Hän löi tönäisyn voimasta pahasti päänsä ja pyörtyi. Sisälleni oli patoutunut vihaa ja valkoista raivoa. Olin kyllästynyt olemaan vain se kiltti ja hiljainen oppilas, joka joutuu kestämään kaiken vääryyden.

Hetken ajan tuntui hyvältä. Kieksi kertoo, että hän tunsi itsensä voittamattomaksi.

– Endorfiinin tuoma tunne valtasi koko kehon. Ympärilläni ollut apinalauma hiljeni. Ajattelin vain, että nyt tämä paska loppuu. Kuka on seuraava?

Sitten Kieksi katsoi maassa makaavaa poikaa, joka ei noussutkaan ylös.

Tönäisin yhtä kiusaajistani päin naulakkoa. Hän löi tönäisyn voimasta pahasti päänsä ja pyörtyi.

Sami Kieksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kieksi huolestui, oliko tehnyt jotain peruuttamatonta. Poika vietiin terveydenhoitajan vastaanotolle. Kieksi puolestaan lähti rehtorin puhutteluun.

– Rehtori ihmetteli, miten niin rauhallinen ja kiltti poika oli päätynyt tällaiseen tekoon. Säikähdin tilannetta itsekin, ja menin katsomaan kiusaajaani terveydenhoitajalle. Onneksi hän tuli kuntoon, ja saimme asian tämän jälkeen sovittua.

Kieksi sanoo, että kiusaaminen oli tehnyt hänestä aran pojan, jolla oli huono itsetunto. Kun hän vaihtoi koulua, hän oli helppo uhri uusille kiusaajille.

– Siellä kiusaaminen oli heti fyysistä. Ensin uitettiin päätä vessanpöntössä, sitten otettiin porukalla jaloista kiinni ja juoksutettiin päin rautatolppaa haarat levällään. Kipu alapäässä oli melkoisen suuri. Välillä minut pistettiin konttaamaan paljain käsin lumihangessa, kun muut pomppivat selkäni päällä niin että keuhkoista lähtivät ilmat pihalle.

Kieksi päätti, että kiusaamiselle on tultava loppu.

Kamppailulajeista voimaa

Hän alkoi harrastaa kahta itsepuolustuslajia, jotta pystyisi puolustamaan itseään ja saisi lisää fyysistä voimaa. Kamppailulajien avulla Kieksi sai myös pidettyä päänsä kasassa.

– Sain purettua aggressioita ja opin itsehillintää. Fyysinen kiusaaminen väheni, kun porukka tiesi, että pystyin pistämään isompiakin häiriköitä nippuun.

Yläkoulussa Kieksi ajautui huonompiin porukoihin. Suurin syy oli se, että hän pelkäsi kiusaamisen alkavan uudestaan.

– Teimme pieniä rötöstelyjä poikien kesken ja liikuimme porukassa. Osat jopa vaihtuivat hetkeksi toisinpäin ja minusta tuli henkilö, joka hyväksyi kiusaamisen. Olin hiljainen hyväksyjä. Halusin puolustaa heikompia, mutta pelkäsin itse joutuvani uudelleen kiusatuksi.

Osa piti toimintaani huomionhakuna, toiset taas arvostivat sitä.

Sami Kieksi

Lopulta Kieksi ymmärsi, että elämä oli lähdössä väärille urille.

– Siinä oli valinnan paikka. Mietin, halusinko keskittyä negatiivisiin vai positiivisiin asioihin. Oli haettava apua.

Vuosia myöhemmin Kieksi halusi ryhtyä auttamaan kiusattuja nuoria omien kokemustensa pohjalta.

Ryhmä jakautui kahtia

Facebookiin perustetun 3AM-ryhmän suosio kasvoi nopeasti. Jäsenpyyntöjä tuli vuorokaudessa jopa tuhat. Kieksi alkoi järjestää myös ryhmän live-tapaamisia eri puolilla maata. Niissä nuoret saivat tavata toisiaan, pitää hauskaa ja jutella huolistaan, jos siltä tuntui.

– Eräälle miehelle ryhmästä tuli niin tärkeä, että hän kulki mukana useassa 3AM-miitissä. Aluksi hän oli erittäin arka eikä juuri puhunut. Hän tapasi näissä miiteissä uusia ihmisiä, sai itsevarmuutta ja tuli paljon rohkeammaksi ihmisten kanssa.

Kieksi kertoo, että ryhmästä ja sen jäsenistä tuli hänelle kuin perhe. Hän teki nuorten tarinoista Ylelle myös Some Deep Story -sarjan, jossa avattiin rankimpia kiusaamiskohtaloita.

Mutta kun 3AM-ryhmän koko kasvoi edelleen, mukaan alkoi tulla myös ikäviä sävyjä.

– Jengi alkoi selvästi jakaantua kahteen osaan. Osa piti toimintaani huomionhakuna, toiset taas arvostivat sitä.

Kieksi muutti ryhmän salaiseksi, mutta se ei ollut hyvä veto. Ryhmän jäsenet alkoivat kiusata myös toisiaan.

– Jengi ei enää löytänyt ryhmää hakutuloksista. Se ehkä lisäsi kiusaamista, kun ihmiset ajattelivat, ettei keskustelu näy missään. Siihen puututtiin kyllä paljon, meillä oli parhaimmillaan yli 12 moderaattoria.

Kiusaaminen alkoi kietoutua pikkuhiljaa Kieksin ympärille. Sosiaalisessa mediassa alkoi tulla vastaan Sami Kieksi -feikkiprofiileja. Kieksistä tuli jälleen kiusaamisen uhri.

– Kun estin kiusaajia, he perustivat oman ryhmän, jossa pilkanteko jatkui.

Samaan aikaan Kieksi veti kahta yritystä. Hän kertoo ymmärtäneensä vasta jälkikäteen, kuinka kovassa paineessa eli.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Elämää kuplassa

Vuonna 2016 Kieksi huomasi, että hänellä ei ollut kaikki kunnossa. Hän oli muuttunut. Viina oli alkanut maistua ja unirytmi oli täysin sekaisin. Parisuhteessakin meni huonosti. 3AM-ryhmästä oli tullut hänelle lähes pakkomielle.

– Aloin eristäytyä. Joinakin päivinä tuntui tuskalliselta nousta sängystä, kun ahdistuksen tunne valtasi koko kehon. Sijoittajani varoitteli minua burnoutin oireista, mutta enhän minä uskonut.

Viimeinen niitti oli naistenhakkaajahuhu. Se musersi Kieksin, ja intohimo omaa, yli 70 000 jäsenen 3AM-Facebook-ryhmää kohtaan sammui.

– Olo oli pettynyt, kun paskaa tuli myös niiltä ihmisiltä, joita olin itse auttanut. Toki oli myös paljon ihmisiä, jotka olivat tukena ja laittoivat todella paljon tsemppaavia viestejä. Ikävä kyllä monella ei ole rohkeutta lähteä puolustamaan julkisesti.

Se oli aika iso matka omaan itseeni.

Sami Kieksi

Poliisi katsoi, ettei rikostutkintaa ollut syytä aloittaa. Silloinen tyttöystävä kirjoitti Facebookiin päivityksen, jossa myös hän avasi kiistanalaisen illan kulkua. Hän painotti, ettei missään nimessä halua, että Kieksiä pidettäisiin väkivaltaisena.

Viime kesänä Kieksi sulki 3AM-ryhmän ja päätti ruveta puhtaasti yrittäjäksi. Hän ei usko, että avaa ryhmää enää koskaan. Facebookista löytyy nyt uusi 3AM-ryhmä, mutta Kieksi ei ole enää aktiivisesti mukana sen toiminnassa.

– Raja tuli vastaan. Tuli fiilis, etten voi luottaa oikein keneenkään. Elin siinä kuplassa, että kaikki haluavat vain löytää jotain negatiivista. Vaikka olet hyvällä asialla, niin pakko sieltä on nyt jotain löytää, josta saa skandaalin aikaiseksi.

Iso koulukiertue tulossa

Nyt 27-vuotias Kieksi on ottanut tarkoituksella etäisyyttä sosiaaliseen mediaan. Lisäksi hänellä on ollut aikaa ajatella ja sulatella viimeisten kahden vuoden tapahtumia.

– Se oli aika iso matka omaan itseeni. Olen sisäistänyt, että tämä maailma pyörii myös ilman minua. En ole mikään jumala, joka voi estää kaikki vääryydet.

Kieksi kertoo, että kohun jälkeen meni pitkään ennen kuin hän pystyi aloittamaan naisten tapailun uudestaan.

– Siitä jäi melkoiset traumat. Pelkäsin, että joku laittaisi liikkeelle samanlaisia huhuja, jos näkisi minut naisen kanssa. Opinkin sen, että pidän nykyisen parisuhteeni kaukana sosiaalisesta mediasta.

Pari kuukautta sitten Kieksiin otti yhteyttä kirjailija, joka halusi hänen tarinansa mukaan Selviytyjät-kirjaansa. Kirja julkaistiin reilu viikko sitten.

Yrittäjänä Kieksi aikoo lähteä laajalle koulukiertueelle puhumaan kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä. Tavoitteena on perustaa joukkorahoituskampanja ja käydä ainakin yhdessä koulussa jokaisessa Suomen kunnassa.

Marraskuun lopussa Kieksi oli puhumassa kiusaamisesta Iitin yläkoulussa. Kieksi sanoo, että vaikeuksiin ajautuneilla tai oppimisvaikeuksista kärsivillä nuorilla pitäisi olla koulussa aikuinen, johon luottaa.

– Jos koulu tuomitsee, äkkiä tulee tilanne, että nostat keskisormen pystyyn yhteiskuntaa vastaan ja alat kapinoida. On tosi tärkeää, että koulussa annetaan toivoa ja uskotaan niihinkin oppilaisiin, joilla on huonot arvosanat. Pitää selvittää, mistä johtuu. Itse nostin yhdeksännellä luokalla keskiarvoani melkein kolmella numerolla vain siksi, että joku uskoi minuun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
https://www.is.fi/digitoday/art-2000005487507.html

Voit päätyä pornoelokuvaan vastoin tahtoasi – tämä kaikkien tulisi tietää

Tekoäly mahdollistaa toisten ihmisten kasvojen siirtämisen videoihin. Kuvituskuva ei liity tapaukseen.

Julkaistu: 13.12. 7:00

Tekoäly Mahdollisuus vakuuttavien ja väärennettyjen seksivideoiden tekemiseen on pian tavallisten ihmisten ulottuvilla ja kaikkien on syytä tietää se, Motherboard kirjoittaa.

Reddit-käyttäjä "deepfakes" sanoo tehneensä väärennetyn seksivideon hyödyntämällä oppivaa tekoälyä.

Netissä jaellussa videossa israelilainen näyttelijä Gal Gadot pantiin harrastamaan seksiä mukamas velipuolensa kanssa vaihtamalla Gadotin kasvonpiirteet pornonäyttelijän kasvojen paikalle. Muitakin vastaavia julkkisväärennöksiä tehnyt deepfakes sanoo opettaneensa tekoälyä Googlen kuvahaun ja YouTube-videoiden avulla.

Motherboard-lehden mukaan väärennökseen tarvittava teknologia ei ole enää rakettitiedettä, vaikka vaatiikin edelleen teknistä osaamista. Kaikesta päätellen olemme kuitenkin lähellä sitä tilannetta, että uskottavien ja väärien videoiden tekeminen on pelottavan helppoa.

Gadot-väärennöksessä on selviä virheitä. Motherboardin mukaan kasvojen ympärillä on hetkittäin laatikko, ja suu ei ajoittain mukaile ääniraitaa.

Näillä epätarkkuuksilla tuskin olisi pelastavaa todistusarvoa tilanteissa, joissa alkuperäisestä videosta leikataan ainoastaan virheettömiä pätkiä. Esimerkiksi Motherboardin julkaisema muutaman sekunnin viaton pätkä videosta näyttää erittäin uskottavalta. Lisäksi videoiden virheet vähenevät koko ajan tekoälyn kehittyessä.

Motherboardin mukaan nyt on korkea aika valistaa ihmisiä siitä, mihin teknologia yltää. Esimerkiksi oikeussaleissa on tiedettävä, että uskottavan näköinen video ei välttämättä kelpaa todistusaineistoksi.

Deepfakes sanoo menetelmänsä muistuttavan Nvidian tekoälyteknologiaa. Ei ole selvää, onko taustalla suoraan Nvidian suomalaistiimin työ esimerkiksi kuvitteellisten julkkiskuvien luomiseksi, mutta yhtymäkohtia näyttäisi löytyvän.

Taannoin varoiteltiin, että yksi pahimmista mahdollisista kyberhyökkäyksistä koskisi syyttömän ihmisen lavastamista lapsipornon hallussapitäjäksi. Sellainen hyökkäys voisi tuhota ihmisten elämiä. Nyt ei olla enää kaukana siitä, että ihmiset voidaan lavastaa suoraan seksivideoihin tai mihin tahansa muuhunkin.

Yksi suojaava tekijä voi olla lähdeaineiston riittävyys. Mitä vähemmän itsestään jakaa valokuvia verkossa, sitä vähemmän tekoälyllä on keinoja väärentää sinut leimaaviin yhteyksiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
;)

Scooter - The Logical Song

https://www.youtube.com/watch?v=4YxTa1AUqps
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilmianna
Jaa
Miten niin tämä palsta on masentunut? Tänäänkin kun palstaa luin, nauroin niin että sain siemensyöksyn.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Nimimerkistä päätellen et ole pelkästään jännämies vaan omituinenjännämies.
Ihan karsee nimi. Keksi parempi. Toisaalta nimimerkkisi kertoo sinusta niin paljon, että pidä vaan se. Ihan itsesi sisältöinen nimimerkki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
karseenimi kirjoitti:
Nimimerkistä päätellen et ole pelkästään jännämies vaan omituinenjännämies.
Ihan karsee nimi. Keksi parempi. Toisaalta nimimerkkisi kertoo sinusta niin paljon, että pidä vaan se. Ihan itsesi sisältöinen nimimerkki.
Nimimerkkini kertoo musiikkiharrastuksestani. Minusta rytmimuna on mitä yksinkertaisin ja silti korvaamiellyttävä soitin. Juuri mittavan rytmimunakokoelmani vuoksi olen nimimerkkini valinnut.

Ikävää, ettei nimimerkkini miellytä kaikkia ahdistuneita palstalla. Pitäisiköhän minun keksiä itselleni uusi?

Olisiko mielestäsi, olenniinpahoillanikaikestajaniinsurkeakaikessamihinikinäryhdynkäänjarumaikäväjakaikkeaepämiellyttävääajatttelevaitsensäkiduttaja, parempi nimimerkki?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
;)

Albert/Teurastaja64/TakaJeeJee RAP BATTLE!

https://www.youtube.com/watch?v=pgxSKvToN8U
Ilmianna
Jaa
Autistivajakki DarkFear, trollikunkku peris, naisasialooser, ÄtmiMuikkune, super-atm.. Ei noilla eväillä synny kuin masennusta.
Kommentoi
2
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tuosta kun jättää vit..ilun pois, niin jää pilkut ja piste. hah
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Näin on, ensin mainitut on varsinkin surkeista surkeimpia ätminkäisiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei täällä aina jaksa kirjoitella. Itsellä tämä päivä on mennyt muun muassa yliopistolla puuhatessa. On tullut syötyä siellä kahteen kertaan tuttujen kanssa ja välillä juodu glögiä. Tänään iltapäivä meni yliopiston kuoron konsertissa. Se kesti puoliajan kanssa puolitoista tuntia. Ei sinä aikana voi tänne kirjoitella.

Ei ole oikein aikaa osallistua. Ja oikeastaan terveysviranomaisten mukaan en tänne saisi illalla kirjoitella, jotta aivot eivät ennen nukkumaan menoa aktivoituisi liikaa. Minulla oli viikko sitten vaikeuksia nukkua kunnolla. Nyt on noin viikkoon nukkunut unilääkkeellä noin kymmenen tuntia joka yö. Vielä viikko pillereitä niin sitten sairaanhoitajan mukaan ehkä tarvitse koskaan syödä niitä, jos hyvin käy. Toisaalta jätän loppuelämäksi täällä myöhään kirjoittelun, sillä se tuntuu vievän yöunia.

Kaikki ei siis aina kirjoittelemaan tänne. Joskus kesälomilla monilla saattaa olla enemmän aikaa kirjoitella. Silloin mahdollisesti taso nousee. Itse laitan lopun kirjoittelemiselle jatkossa - kello 21.30 - sen jälkeen ei enää yhtään virkettä tänne minulta.

Hyvää joulunodotusta! Palaan tänne näillä näkyvin 23.12.2017!!
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mikä teitä vaivaa?

Palsta on masentunut. Ennen palsta oli hauskaa luettavaa?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta