Miksi hommasin vasta tänään?

Ihan huippukeksintö! Lumilinko!

Siis innoissani putsasin oman pihan lumesta, vaikka hyvä että autolla pihaan pääsi. Ennakoin jo tilanteen ja peruutin auton pihaan yövuoron päätteeksi. Sitten muutama tunti unta koteloon ja tyhjäsin nopeesti puukuorman kärrin kyydistä ja kärri perään. Kauppaan ja lumilinko sieltä. En edes ajanut autoa pihaan, vaan lumet pois pihasta ja vasta sitten auto pihaan.

Siis kaikkea ne saksalaiset keksii! Ihan huipputuote. Sitähän ihan odottaa jo lunta lisää...

1/7

75

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eimönkkärinvoittanutta

      Mä tuuppaan mönkkärin etulevyllä lumet ja hajen vielä mettästä sillä puut joten suurempi hyötysuhde sullekin olis kunnon mönkijästä ku lumilingosta jolla pöllyttää vaan korkeintaan pakkaslumen pois.
      570 Polaris viime vuoden mallia kaikilla herkuilla traktori. On meinaan kone. Aina ollu pollen mönkkäreitä mulla.

      • Ois hyvä, jos ois tontilla mahdollisuuksia sellaisella työnnellä. Ja mulla on sitten mehtähommiin erikseen menopeli jo. Mutta siis on mönkijäkin hyvä.
        Lingolla vaan saan kasattua yhteenkohti korkeallekin lunta. Mönkkärillä ei oikein silleen onnistu. Ja kolalla joutuu tekemään taas sellaiset luiskat, että muniaan myöten saa kahlata pakkaslumessa...


      • eimönkkärinvoittanutta
        Dissident kirjoitti:

        Ois hyvä, jos ois tontilla mahdollisuuksia sellaisella työnnellä. Ja mulla on sitten mehtähommiin erikseen menopeli jo. Mutta siis on mönkijäkin hyvä.
        Lingolla vaan saan kasattua yhteenkohti korkeallekin lunta. Mönkkärillä ei oikein silleen onnistu. Ja kolalla joutuu tekemään taas sellaiset luiskat, että muniaan myöten saa kahlata pakkaslumessa...

        Niin sä taisit ollakin traktori miehiä et koneet löytyy mehtä hommiin. Mut kyl täytyy tota viherhippiäisten joskus äänestämää vuoden turhaketta ylistää. Sillä tekee tosiaan lumityöt, hakee puut metästä maastoa yhtään rikkomatta minkä raktori tekee, muokkaa riistapellot, käy kokemassa talvisin jäätä myöden kalan pyydykset kätevästi, harraste ajossa mukava. Onneks raktorina rajoitettu vaik rajottimen sais helposti poiskin mut ilman sitä olis kyl tappo vehje pöljän käsissä. Survaset hanat kaakkoon jättää heti mustaa jälkeä ja samantien rajotin huutaa.


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Niin sä taisit ollakin traktori miehiä et koneet löytyy mehtä hommiin. Mut kyl täytyy tota viherhippiäisten joskus äänestämää vuoden turhaketta ylistää. Sillä tekee tosiaan lumityöt, hakee puut metästä maastoa yhtään rikkomatta minkä raktori tekee, muokkaa riistapellot, käy kokemassa talvisin jäätä myöden kalan pyydykset kätevästi, harraste ajossa mukava. Onneks raktorina rajoitettu vaik rajottimen sais helposti poiskin mut ilman sitä olis kyl tappo vehje pöljän käsissä. Survaset hanat kaakkoon jättää heti mustaa jälkeä ja samantien rajotin huutaa.

        Joo, oon mä netistä kattonut, kun nelivetomönkkärillä työntävät metrin hankee vaan nurin. Että ei ne mitään leluja tosiaankaan ole. Kyllä kun on tilaa, mihin työnnellä, niin on ehdoton siihen hommaan. Metsikössäkin ei tarvitse niin isoa tilaa, kuin traktori, mutta ei se iso ole munkaan menopeli siellä. vm-63 International mccormic b 414. Pikku metsäkärri ja sitten saa aisasta nostatettua tyhjän kärrin ilmaan, niin kääntyy pienessäkin tilassa.


      • Määkin voisin tommosen mönkkärin kyllä ostaa. Kesällä kärri perään ja puutarhahommia, tai hurukyytiä. ☺️


      • monnom kirjoitti:

        Määkin voisin tommosen mönkkärin kyllä ostaa. Kesällä kärri perään ja puutarhahommia, tai hurukyytiä. ☺️

        Voin kuvitella, kun muksut on kärrissä ja äippä saa naksauksen, toinen silmä aukeaa täysin auki ja toinen iskee silmää, sit läppä tiskiin ja turve vaan lentää. Lapset tulee vaakatasossa kärrinlaidassa roikkuen ja Monnomi vaan kieli ja tukka suorana painattaa niska kyyryssä... heh


      • eimönkkärinvoittanutta
        monnom kirjoitti:

        Määkin voisin tommosen mönkkärin kyllä ostaa. Kesällä kärri perään ja puutarhahommia, tai hurukyytiä. ☺️

        Juu huruajossakin mahtava peli. Tuossakin olis ketjut mut uuden karheet renkaat pitäny tarpeeks hyvin lumessa niin ei ole tarvinu laittaa alle. Voimahan noista ei lopu. Pito loppuu jos niikseen tulee.
        Onko tuo casen internationalli nelkku dissi?


      • Dissident kirjoitti:

        Voin kuvitella, kun muksut on kärrissä ja äippä saa naksauksen, toinen silmä aukeaa täysin auki ja toinen iskee silmää, sit läppä tiskiin ja turve vaan lentää. Lapset tulee vaakatasossa kärrinlaidassa roikkuen ja Monnomi vaan kieli ja tukka suorana painattaa niska kyyryssä... heh

        Oon pitkään jo haaveillut kahdesta ajoneuvosta. Toinen on mönkkäri, jolla voi liikenteessäkin ajaa ja toinen crossipyörä.

        Viel ei oo tarpeeks irtorahaa sijottaa, mutta jahka nyt säästän. ☺️

        Oon aina tuntenut outoa vetoa kaikkiin rakkineisiin. Lapsia mä kyl koitan suojella, autollakin olen oppinut ajamaan hillitysti. ☺️


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Juu huruajossakin mahtava peli. Tuossakin olis ketjut mut uuden karheet renkaat pitäny tarpeeks hyvin lumessa niin ei ole tarvinu laittaa alle. Voimahan noista ei lopu. Pito loppuu jos niikseen tulee.
        Onko tuo casen internationalli nelkku dissi?

        Uskon, että on. Jahka nyt saan tarpeeks nappuloita jemmattua.☺️


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Juu huruajossakin mahtava peli. Tuossakin olis ketjut mut uuden karheet renkaat pitäny tarpeeks hyvin lumessa niin ei ole tarvinu laittaa alle. Voimahan noista ei lopu. Pito loppuu jos niikseen tulee.
        Onko tuo casen internationalli nelkku dissi?

        Ei. Takapotku. Vanha kuin taivas, mutta nelipyttyinen diiseli vaan vie eteenpäin ja taaksekin. Pieni koko ja näppäryys on kyllä aika kätevä. Mä sillä tongin tänä syksynä kivikoukulla pensasaidankin juurineen pois, eikä tullut kuin kahden metrin levyinen mullattu alue. Nyt vaan levittää nurmikonsiemenet ja lataa sen alueen, kun on lauta-aita tehty...


      • monnom kirjoitti:

        Oon pitkään jo haaveillut kahdesta ajoneuvosta. Toinen on mönkkäri, jolla voi liikenteessäkin ajaa ja toinen crossipyörä.

        Viel ei oo tarpeeks irtorahaa sijottaa, mutta jahka nyt säästän. ☺️

        Oon aina tuntenut outoa vetoa kaikkiin rakkineisiin. Lapsia mä kyl koitan suojella, autollakin olen oppinut ajamaan hillitysti. ☺️

        Joo, susta huokuu into sellaisiin..

        Ja tietty muksut säästät, kunhan vaan vitsailin ja sain mielikuvan, kuten piirretyissä.


      • Dissident kirjoitti:

        Joo, susta huokuu into sellaisiin..

        Ja tietty muksut säästät, kunhan vaan vitsailin ja sain mielikuvan, kuten piirretyissä.

        Ai huokuu? Hitsi, olen yrittänyt hillitä itseäni. :D

        Joo I know. :)


      • monnom kirjoitti:

        Ai huokuu? Hitsi, olen yrittänyt hillitä itseäni. :D

        Joo I know. :)

        No kyllä sen vaan jotenkin on aistinut. Oikeastaan on jännä, että mitä mukavampi nainen, sen enemmän se on kaikenlaisten käköttimien perään. Se on sellainen ainainen uteliaisuus ja joku kokeilemisen halu, mikä on sinunlaisissa naisissa. Silmät pyörähtää päässä ja on pakko päästä vähän ropeltamaan sekaan. Mutta se on huikeeta...ole vaan sellainen.

        Niin, sä tiedätkin...


      • eimönkkärinvoittanutta
        monnom kirjoitti:

        Oon pitkään jo haaveillut kahdesta ajoneuvosta. Toinen on mönkkäri, jolla voi liikenteessäkin ajaa ja toinen crossipyörä.

        Viel ei oo tarpeeks irtorahaa sijottaa, mutta jahka nyt säästän. ☺️

        Oon aina tuntenut outoa vetoa kaikkiin rakkineisiin. Lapsia mä kyl koitan suojella, autollakin olen oppinut ajamaan hillitysti. ☺️

        Laita sit monnommi raktorimönkkäri. On edullisempi pitää kuin valkokilpinen. Ok dissi. Mul ollu retro haaveissa raktoreista legendaarinen avo verkusonni joskus hankkia. Aika pelejä ja vieläkin moni vanha ihan työkäytössä.


      • Dissident kirjoitti:

        No kyllä sen vaan jotenkin on aistinut. Oikeastaan on jännä, että mitä mukavampi nainen, sen enemmän se on kaikenlaisten käköttimien perään. Se on sellainen ainainen uteliaisuus ja joku kokeilemisen halu, mikä on sinunlaisissa naisissa. Silmät pyörähtää päässä ja on pakko päästä vähän ropeltamaan sekaan. Mutta se on huikeeta...ole vaan sellainen.

        Niin, sä tiedätkin...

        Pää, mukavasta tiiä, mutta on vaan mukavaa saada käsiinsä jotakin minkä käsittelyssä voi testata itseään ja oppia, hyödyntää noita laitteita sitten huviksi ja hyödyksi samalla. Mulla ei kyllä ole semmoista kammoa mitään laitteita kohtaan, mitä joskus kuulee joillain naisilla olevan. Että ne tyyliin hajoaa tai räjähtää, jos niitä näpelöi tai käyttää.


        Yleensä se on aparaatti kun aparaatti, mä kysyn ensin fiksummilta ohjeita ja neuvoja, jos tuntuu ettei oma lanttu riitä kaikkea käsittämään ja sitten eikun opettelemaan. :D

        Luulen, että johtuu osittain paitsi luonteesta, myös siitä että "isän tyttönä" olen ollut vähän kaikessa "miesten jutuissa" aina mukana. Poikia ollut ihan pikkulikasta kaverina, tyyliin 2-vuotiaasta. Se on jotenkin luonnollista, että mikä kiinnostaa niin siihen vaan perehdytään ja tehään mitä osataan. Ei oo oikeastaan mitään miesten ja naisten juttuja, on vaan asioita mitkä kiinnostaa tai ei. :)


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Laita sit monnommi raktorimönkkäri. On edullisempi pitää kuin valkokilpinen. Ok dissi. Mul ollu retro haaveissa raktoreista legendaarinen avo verkusonni joskus hankkia. Aika pelejä ja vieläkin moni vanha ihan työkäytössä.

        Kiitos tipsistä. :)

        Muutama vuosi sitten oli myynnissä justiinsa Massikka yhdellä tuttavan tuttavalla. Avomalli. Mummolassa niitä oli useampikin aikoinaan. Kyydissä istuttu. :)

        Omalla isällä on "vastaavanlainen" vanha Fiat avomalli.


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Laita sit monnommi raktorimönkkäri. On edullisempi pitää kuin valkokilpinen. Ok dissi. Mul ollu retro haaveissa raktoreista legendaarinen avo verkusonni joskus hankkia. Aika pelejä ja vieläkin moni vanha ihan työkäytössä.

        No mä oon ihastunut tohon intikkaan. Nelipyttyinen 40 heppainen moottori ja 8 2 laatikko sopivalla välityksillä on niin optimaalinen, kuin voi vaan tuollaisessa pikkutraktorissa olla. Pito loppuu ennenkuin veto. Ja pitoakin saa fiksattua aina vippaskonstein. Kärrin kanssa nostolaitteella aisapainoa lisäämällä takarenkaille painoa, niin lukot päällä keula pystyssä tulee aikamoisestakin hangesta läpi. Jarruilla voi ohjata. Sitten voi laitella vaikka mitä perään ulosottoon. Mulla on puuhommiin sirkkeli/ruuvihalkoja. Klapeja tulee 5-7 mottia päivään rangoista. Sitten tein isoja 60-70 cm tyvisiä kuusipuita metrihaloiks. Isolla ruuvilla vaan rutina kävi. Pariin pölliin intikka sammu, mutta pikkuisen laittoi kierroksia enemmän, niin johan antaituivat...


      • monnom kirjoitti:

        Pää, mukavasta tiiä, mutta on vaan mukavaa saada käsiinsä jotakin minkä käsittelyssä voi testata itseään ja oppia, hyödyntää noita laitteita sitten huviksi ja hyödyksi samalla. Mulla ei kyllä ole semmoista kammoa mitään laitteita kohtaan, mitä joskus kuulee joillain naisilla olevan. Että ne tyyliin hajoaa tai räjähtää, jos niitä näpelöi tai käyttää.


        Yleensä se on aparaatti kun aparaatti, mä kysyn ensin fiksummilta ohjeita ja neuvoja, jos tuntuu ettei oma lanttu riitä kaikkea käsittämään ja sitten eikun opettelemaan. :D

        Luulen, että johtuu osittain paitsi luonteesta, myös siitä että "isän tyttönä" olen ollut vähän kaikessa "miesten jutuissa" aina mukana. Poikia ollut ihan pikkulikasta kaverina, tyyliin 2-vuotiaasta. Se on jotenkin luonnollista, että mikä kiinnostaa niin siihen vaan perehdytään ja tehään mitä osataan. Ei oo oikeastaan mitään miesten ja naisten juttuja, on vaan asioita mitkä kiinnostaa tai ei. :)

        Joo, niin sulla on sellainen rempseä asenne aikalailla kaikkeen. hyvähyvä...

        Joo, mä tiedän noita isintyttöjä muitakin.... ja kun sais omasta likastakin sellaisen, mutta taitaa kiinnostaa ihan muut kuin aparaatit..ja poikakin on ihan toisenlainen, mutta antaapa heidän olla omanlaisensa.

        No mullakin on ollut taas poitsuna tyttöjäkin kaverina, vaikka toisista se oli silloin "ällöä". Minä en sellaisista tajunnut yhtikäs mitään...tyttö tai poika, kunhan oli kivaa...


      • eimönkkärinvoittanutta
        Dissident kirjoitti:

        No mä oon ihastunut tohon intikkaan. Nelipyttyinen 40 heppainen moottori ja 8 2 laatikko sopivalla välityksillä on niin optimaalinen, kuin voi vaan tuollaisessa pikkutraktorissa olla. Pito loppuu ennenkuin veto. Ja pitoakin saa fiksattua aina vippaskonstein. Kärrin kanssa nostolaitteella aisapainoa lisäämällä takarenkaille painoa, niin lukot päällä keula pystyssä tulee aikamoisestakin hangesta läpi. Jarruilla voi ohjata. Sitten voi laitella vaikka mitä perään ulosottoon. Mulla on puuhommiin sirkkeli/ruuvihalkoja. Klapeja tulee 5-7 mottia päivään rangoista. Sitten tein isoja 60-70 cm tyvisiä kuusipuita metrihaloiks. Isolla ruuvilla vaan rutina kävi. Pariin pölliin intikka sammu, mutta pikkuisen laittoi kierroksia enemmän, niin johan antaituivat...

        Jep. Perikunnal oli aikanaan voortin nelitonninen ja jos jotain pelkäsin niin siinä olevaa ruuvi halkojaa. Kyllä halkes ei siinä mitään mut ei kestäny hosua varomattomasti vaatteineen saati muilla ulokkeilla meinaan jos siihen kierukkaan jää juntturiin niin se on joko raajan tahi miehen menoa. Siks ihan perus voimavirralla omaavan sirkkelin ruuveineen ja hätäkatkaisimen kera hommasin aikanaan mökille. Kierukkaankin saa pöllin työntää laitteessa olevan työntäjän turvin. Kyllä siinäkin voi kätensä rikkoa jos oikein oksanen kuusipölli jumahtaa kiinni pyörimään.


      • Dissident kirjoitti:

        Joo, niin sulla on sellainen rempseä asenne aikalailla kaikkeen. hyvähyvä...

        Joo, mä tiedän noita isintyttöjä muitakin.... ja kun sais omasta likastakin sellaisen, mutta taitaa kiinnostaa ihan muut kuin aparaatit..ja poikakin on ihan toisenlainen, mutta antaapa heidän olla omanlaisensa.

        No mullakin on ollut taas poitsuna tyttöjäkin kaverina, vaikka toisista se oli silloin "ällöä". Minä en sellaisista tajunnut yhtikäs mitään...tyttö tai poika, kunhan oli kivaa...

        Eipä sitä kyllä minusta huomaa heti kättelyssä, että mimmonen olen. Ensivaikutelma irl voi olla, että joo hiljainen ja seuraan sivusta, kun alan tulla tutuksi ja lopulta enempi puhumaan, niin kyllähän sitä juttua sitten tulee kun tulva vettä. Joskus se rempseys vaan kostautuukin. ;)

        Riippuu niin seurastakin, kenen kanssa on helppoa olla heti mitä on avoimesti ja kenen kanssa pidättyväisyys on pinnassa. Ja kattelee vaan viilipyttynä vieressä. Netissä minusta on usein luotu riehakkaampi ja puheliaampi mielikuva, mitä oikeasti olen ees. Joku sanoikin, että yllättyi minut lopulta tavattuaan, että en ookkaan ihan semmonen mitä oli ajatellut.

        Mä osaan olla hiljaakin ja ihan vaan olla. :D

        Totta, samaa mieltä lapsista. Saavat olla mitä ovat, ei suinkaan vanhempiensa jatkeita. Hyvin ajateltu! Löytää omat kiinnostuksensa kohteet.

        Juu, en kans ole osannut erotella tyttöjä ja poikia, kaikki on ihmisiä ja se merkkaa, kenen kanssa tulee juttuun. Ei se sukupuoli.


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Jep. Perikunnal oli aikanaan voortin nelitonninen ja jos jotain pelkäsin niin siinä olevaa ruuvi halkojaa. Kyllä halkes ei siinä mitään mut ei kestäny hosua varomattomasti vaatteineen saati muilla ulokkeilla meinaan jos siihen kierukkaan jää juntturiin niin se on joko raajan tahi miehen menoa. Siks ihan perus voimavirralla omaavan sirkkelin ruuveineen ja hätäkatkaisimen kera hommasin aikanaan mökille. Kierukkaankin saa pöllin työntää laitteessa olevan työntäjän turvin. Kyllä siinäkin voi kätensä rikkoa jos oikein oksanen kuusipölli jumahtaa kiinni pyörimään.

        No saahan noilla tepettuakin ihtensä... Ensinnäkin on katsottava, että pölli ottaa toppariin ja mulla on naru ulosoton vivusta ja sammutusnapista, että pyöriminen loppuu kun seinään, kun siitä kiskaisee ja traktorikin sammuu... Pikkutraktorin etuja nekin...

        Kyllä noillakin voi tehdä puita turvallisesti, kunhan on varovainen. Monesti oon miettinyt, että ketä varten ne suojalaitteet on? Pitää tietää mitä tekee... Mutta järkeä pitää käyttää. Onhan monet saaneet sormensa murskaks niillä hydraulihalkojilakin???!!! En tajua kyllä miten...pitää olla jo aika uuno...


      • monnom kirjoitti:

        Eipä sitä kyllä minusta huomaa heti kättelyssä, että mimmonen olen. Ensivaikutelma irl voi olla, että joo hiljainen ja seuraan sivusta, kun alan tulla tutuksi ja lopulta enempi puhumaan, niin kyllähän sitä juttua sitten tulee kun tulva vettä. Joskus se rempseys vaan kostautuukin. ;)

        Riippuu niin seurastakin, kenen kanssa on helppoa olla heti mitä on avoimesti ja kenen kanssa pidättyväisyys on pinnassa. Ja kattelee vaan viilipyttynä vieressä. Netissä minusta on usein luotu riehakkaampi ja puheliaampi mielikuva, mitä oikeasti olen ees. Joku sanoikin, että yllättyi minut lopulta tavattuaan, että en ookkaan ihan semmonen mitä oli ajatellut.

        Mä osaan olla hiljaakin ja ihan vaan olla. :D

        Totta, samaa mieltä lapsista. Saavat olla mitä ovat, ei suinkaan vanhempiensa jatkeita. Hyvin ajateltu! Löytää omat kiinnostuksensa kohteet.

        Juu, en kans ole osannut erotella tyttöjä ja poikia, kaikki on ihmisiä ja se merkkaa, kenen kanssa tulee juttuun. Ei se sukupuoli.

        No mä en oo silleen miettinytkään, että olenko erilaisempi irl kuin täällä... No en kaikkee kerro täällä, mutta aikalailla mä kyllä pulpatan irl:kin. Mutta osaan olla hiljaakin. Ja yllättävän rauhallinenkin....

        No mä juttelen avoimesti kaikille, mutta jos vastaanotto on juroa, niin annan sit jurottaa..en ala nyhtämään asiaa...pitäkööt tunkkinsa. haha

        Joo. Just pojalle sanoin, että kannustan ja opastan, mutta itse saavat päättää mitä elämältään haluavat ja oon mukana tukena kuin pukama.

        No sama se on nyttenkin.... ihmisenä nainen tai mies...ei eroa...ne on vaan kropassa pikkuisia eroja...


      • monnom kirjoitti:

        Oon pitkään jo haaveillut kahdesta ajoneuvosta. Toinen on mönkkäri, jolla voi liikenteessäkin ajaa ja toinen crossipyörä.

        Viel ei oo tarpeeks irtorahaa sijottaa, mutta jahka nyt säästän. ☺️

        Oon aina tuntenut outoa vetoa kaikkiin rakkineisiin. Lapsia mä kyl koitan suojella, autollakin olen oppinut ajamaan hillitysti. ☺️

        Ihan nyt vaan mainitsen että aika usein on noista mönkkäreistä sellaisia uutisia ollut että kaatunut ja kuski kuollut alle, lapsiakin, niin oikeestaan kyllä toivoisin että jäis tuo haave toteutumatta parikymmentä vuotta. aikuisille nyt on ihan sama kun niiden ainakin pitäis tietää mitä ne tekee mutta jos sulla on lapsia taloudessa tottakai ne haluaa ajaa luvalla tai ilman ja sit jos tapahtuu surkeita se on kauhea taakka kantaa vanhemmalle.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ihan nyt vaan mainitsen että aika usein on noista mönkkäreistä sellaisia uutisia ollut että kaatunut ja kuski kuollut alle, lapsiakin, niin oikeestaan kyllä toivoisin että jäis tuo haave toteutumatta parikymmentä vuotta. aikuisille nyt on ihan sama kun niiden ainakin pitäis tietää mitä ne tekee mutta jos sulla on lapsia taloudessa tottakai ne haluaa ajaa luvalla tai ilman ja sit jos tapahtuu surkeita se on kauhea taakka kantaa vanhemmalle.

        Joo, ne kippaa tosi helposti...ja ovat vielä aika painavia...

        Kaverin polttareissa ajettiin sellaisella 800 kuutioisella ja yks lähti sillä ajamaan, kohta pärinä loppui kun seinään, niin mentiin katsomaan. Oli kipannut sen ojaan ja vaikka se ei ollut kovin painava, niin oli itse alimpana ja pää hangessa...sanoi, että oli muuten aika viime hetkiä kun tongittiin äijä ja kapine ojasta ylös...


      • eimönkkärinvoittanutta
        Harmaaritari kirjoitti:

        Ihan nyt vaan mainitsen että aika usein on noista mönkkäreistä sellaisia uutisia ollut että kaatunut ja kuski kuollut alle, lapsiakin, niin oikeestaan kyllä toivoisin että jäis tuo haave toteutumatta parikymmentä vuotta. aikuisille nyt on ihan sama kun niiden ainakin pitäis tietää mitä ne tekee mutta jos sulla on lapsia taloudessa tottakai ne haluaa ajaa luvalla tai ilman ja sit jos tapahtuu surkeita se on kauhea taakka kantaa vanhemmalle.

        Moni tappoi itsensä avohytillisen traktorin alle. Kuin moni avoauton? Onhan mönkijöihinkin hyttejä ja turvakaaria mut järki päässähän niillä pitää ajaa. Fysiikan lakikin pitäisi kertoa jokaiselle et missä kulmassa mönkkäri kaatuu. Ja se kulma on suht iso. Normi maastokäytössä ei ylity sillläkään jos ei traktorillakaan.


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Moni tappoi itsensä avohytillisen traktorin alle. Kuin moni avoauton? Onhan mönkijöihinkin hyttejä ja turvakaaria mut järki päässähän niillä pitää ajaa. Fysiikan lakikin pitäisi kertoa jokaiselle et missä kulmassa mönkkäri kaatuu. Ja se kulma on suht iso. Normi maastokäytössä ei ylity sillläkään jos ei traktorillakaan.

        Joo, siis kyllä tuon Intikankin taitamaton kaataa..kapea raideväli ja korkea painopiste, niin sivuttain ei tarvia olla kovinkaan jyrkkä mäki, kun jo oltais nurin. Ja vaikka on pieni, niin painoa on sen 1700kg, että mielummin ottais mönkkärinkin syliin...


      • eimönkkärinvoittanutta kirjoitti:

        Moni tappoi itsensä avohytillisen traktorin alle. Kuin moni avoauton? Onhan mönkijöihinkin hyttejä ja turvakaaria mut järki päässähän niillä pitää ajaa. Fysiikan lakikin pitäisi kertoa jokaiselle et missä kulmassa mönkkäri kaatuu. Ja se kulma on suht iso. Normi maastokäytössä ei ylity sillläkään jos ei traktorillakaan.

        Ei tässä nyt ollut tarkoituskaan mulla ruveta vertailemaan mitään työkoneiden vaarallisuuksia, kunhan vaan mainitsin kun monnomilla on lapsia ja ne varmasti tulee olemaan kaiken liikkuvan päällä mitä talosta löytyy ja itsekin kun lapsuudesta muistaa että vauhti villitsee niin muistutin vaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ihan nyt vaan mainitsen että aika usein on noista mönkkäreistä sellaisia uutisia ollut että kaatunut ja kuski kuollut alle, lapsiakin, niin oikeestaan kyllä toivoisin että jäis tuo haave toteutumatta parikymmentä vuotta. aikuisille nyt on ihan sama kun niiden ainakin pitäis tietää mitä ne tekee mutta jos sulla on lapsia taloudessa tottakai ne haluaa ajaa luvalla tai ilman ja sit jos tapahtuu surkeita se on kauhea taakka kantaa vanhemmalle.

        Juu, en minäkään lapsille niitä halua. Joku lasten sähköauto menee. Luulen, että olen niin suojeleva äiti, että osa pitää jopa typeränä.

        Itselleni mä sitä mönkkäriä olen haaveillut ja crossipyörää. Lapsukaisille en noin pienenä antas mitään semmosta käsiin. Siinä tarvii olla järki mukana, kun niillä ajelee. :)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei tässä nyt ollut tarkoituskaan mulla ruveta vertailemaan mitään työkoneiden vaarallisuuksia, kunhan vaan mainitsin kun monnomilla on lapsia ja ne varmasti tulee olemaan kaiken liikkuvan päällä mitä talosta löytyy ja itsekin kun lapsuudesta muistaa että vauhti villitsee niin muistutin vaan.

        Heh, eivät ole olleet kuin ajettavan ruohonleikkurin kyydissä ( isoisä piti tiukasti kainalossa) ja auton kyydissä. Mä en kovin helposti anna muksujen mennä minkään vaarallisen rakkineen kyytiin. Mistä voi tippua tai minkä kanssa kaatua ja alle jäädä.

        Mä olen itsekin ollut utelias ja tarttuva rakkineisiin, mutta en uhkarohkea. Taino myöhemmin kyllä olen ollutkin...kaahannut vauhdinhurmasta. Mutta ei ennen kun kaikkeen tulee kunnon tuntuma ja useita ajokilometrejä. Olo, että tietää kuinka rakkine käyttäytyy ja kulkee. :)


      • monnom kirjoitti:

        Heh, eivät ole olleet kuin ajettavan ruohonleikkurin kyydissä ( isoisä piti tiukasti kainalossa) ja auton kyydissä. Mä en kovin helposti anna muksujen mennä minkään vaarallisen rakkineen kyytiin. Mistä voi tippua tai minkä kanssa kaatua ja alle jäädä.

        Mä olen itsekin ollut utelias ja tarttuva rakkineisiin, mutta en uhkarohkea. Taino myöhemmin kyllä olen ollutkin...kaahannut vauhdinhurmasta. Mutta ei ennen kun kaikkeen tulee kunnon tuntuma ja useita ajokilometrejä. Olo, että tietää kuinka rakkine käyttäytyy ja kulkee. :)

        Vähän silleen kaikessa, että hiljaa hyvä tulee. Maltetaan opetella rauhassa. :)


    • hjrtethjertsd

      Pojat ja poikien lelut!

      • Joo. Pitää leluja olla. Nyt ei vaan pienimpiä kannata jättää pitkin pihoja, tai niistä tulee silppua.


      • yksinkertaista
        Dissident kirjoitti:

        Joo. Pitää leluja olla. Nyt ei vaan pienimpiä kannata jättää pitkin pihoja, tai niistä tulee silppua.

        Ei pikkulingollakaan mahdottomia.


      • yksinkertaista kirjoitti:

        Ei pikkulingollakaan mahdottomia.

        No ei, mutta kumman umpihankeen se vaan puputtaa tien tehdä... Ehkä vauhti ei ole päätä huimaava, mutta ei kolalla kerkee samaan vauhtiin...


    • naista.kivoin.katsella

      itse suosin nainen ja lumilapio ja jos haluan huviajelua niin kärryt ja valjaat naisen selkään ja jos talvella metsästä puita niin nainen on hyvä reki juhta mutta helpommalla pääsee kun antaa naiselle pokasahan ja sanoo puita kiitos mutta en sitä sano esim lumilingot mönkärit traktorit kaivinkoneet yms on helppo jättää talliin töiden jälkeen tai kun ei tarvitse enään tai hevonen talliin ja antaa heinää sille mutta nainen on ongelma vaikka jättäisi talliin se ei usko mitään ja voi tulla kotiin sisälle omin päin nyt kun mietti paremmin lumilinko on hyvä ostos mutta toisaalta kyntöhommissa nainen on hyvä veturi eli vetää sopivaan tahtiin mutta möyhijä ei valita

      • nainen.on.häirikkö

        niin lumilingossa on tosiaan hyvä se että kun jätät sen talliin niin aamulla se on tallissa mutta jätät naisen talliin ja menet kotiin ja aiot katsoa hyvän elokuvan ja syödä maukkaan iltapalan niin nainen ravaa siinä koko ajan ja anoo ja kinuaa seksiä koko ajan ja kun heräät niin se on siinä vieressä vaikka tallissa pitäisi olla tai kun syöt aamupalaa niin se on taas pöydän toisella puolen ja kysyy seksiä


      • nainen.on.häirikkö kirjoitti:

        niin lumilingossa on tosiaan hyvä se että kun jätät sen talliin niin aamulla se on tallissa mutta jätät naisen talliin ja menet kotiin ja aiot katsoa hyvän elokuvan ja syödä maukkaan iltapalan niin nainen ravaa siinä koko ajan ja anoo ja kinuaa seksiä koko ajan ja kun heräät niin se on siinä vieressä vaikka tallissa pitäisi olla tai kun syöt aamupalaa niin se on taas pöydän toisella puolen ja kysyy seksiä

        No sulla se tulee tuota juttua ainakin..


      • ottais.edes.joku.vastaan

        sekin hyvä lumilingossa että siinä on takuu jos jokin vika niin pistävät kuntoon tai kun pitäisi hävittää niin romuliikkeet ym ottaa vastaan mutta nainen siinä ei ole takuuta ja kukaan ei ota vastaan sitä ei edes ongelmajäte laitokset tai annat tai lahjoitat sen naapurille tai tori fihin niin ovikello soi ja palauttavat sen tai viet sen missä on tehtykkin niin nekin palauttavat sen takaisin ja uhkailevat että sä pidät sen eikö suomen lakikin sano että tv saa viedä sinne mistä on ostanutkin


      • ottais.edes.joku.vastaan kirjoitti:

        sekin hyvä lumilingossa että siinä on takuu jos jokin vika niin pistävät kuntoon tai kun pitäisi hävittää niin romuliikkeet ym ottaa vastaan mutta nainen siinä ei ole takuuta ja kukaan ei ota vastaan sitä ei edes ongelmajäte laitokset tai annat tai lahjoitat sen naapurille tai tori fihin niin ovikello soi ja palauttavat sen tai viet sen missä on tehtykkin niin nekin palauttavat sen takaisin ja uhkailevat että sä pidät sen eikö suomen lakikin sano että tv saa viedä sinne mistä on ostanutkin

        No mä olen laittanut muutaman naisen kiertoon ja ihan ovat pysyneet siellä ihan nätisti. Exä vähän keulii muksujen varjolla, mutta kyllä sillekin on roti löytynyt.
        Että en sekoittais kyllä lumilinkoa ja naista. Kumpikin on omalla osa-alueellaan mainioita. Naisessa on vielä luonnetta, lumilingossa on katkopultit ja ne antautuu.... pitää hommata niitä lisää....


      • takuu.tosi.tärkeä
        ottais.edes.joku.vastaan kirjoitti:

        sekin hyvä lumilingossa että siinä on takuu jos jokin vika niin pistävät kuntoon tai kun pitäisi hävittää niin romuliikkeet ym ottaa vastaan mutta nainen siinä ei ole takuuta ja kukaan ei ota vastaan sitä ei edes ongelmajäte laitokset tai annat tai lahjoitat sen naapurille tai tori fihin niin ovikello soi ja palauttavat sen tai viet sen missä on tehtykkin niin nekin palauttavat sen takaisin ja uhkailevat että sä pidät sen eikö suomen lakikin sano että tv saa viedä sinne mistä on ostanutkin

        takuu on kyllä tärkeä juttu lumilingossa vika niin laittavat kuntoon ja työt voi jatkua mutta nainen joka ei teekkään työtä vaan vaatii jatkuvasti seksiä ja huoltoa eikä tottele vaikka laitat naisen tekemään kattotöitä ja itse päätät lähteä auto ajelulle niin huomaatkin ja kuulet ettei vasara paukahtele vaan se istuu vieressä ja vaatii pussailemaan ja seksiä


      • takuu.tosi.tärkeä kirjoitti:

        takuu on kyllä tärkeä juttu lumilingossa vika niin laittavat kuntoon ja työt voi jatkua mutta nainen joka ei teekkään työtä vaan vaatii jatkuvasti seksiä ja huoltoa eikä tottele vaikka laitat naisen tekemään kattotöitä ja itse päätät lähteä auto ajelulle niin huomaatkin ja kuulet ettei vasara paukahtele vaan se istuu vieressä ja vaatii pussailemaan ja seksiä

        No ootpas törmännyt sitten vaativiin naisiin...


    • 43mies

      Minul on sellainen pieni avant traktori jolla lumet saa sivuun sujuvasti

      • Voi vitsi! Se on oikea vekoitin se! Jokajätkällä pitäis olla sellainen. Etukuormaajalla vielä.... Nyt oon kateellinen! Nyt oon....niiiiin kateellinen. heh


    • Teknodonna

      Linko?

      Siis jumalauta sun elämä on kuin toiselta planeetalta verrattuna omaani.

      (Hihitystä & naurua)

      • No mikäs saakelin pattereilla toimiva fööni sulla oli?

        Eläpä muuta viserrä...

        Kekkanauraa...


      • Teknodonna
        Dissident kirjoitti:

        No mikäs saakelin pattereilla toimiva fööni sulla oli?

        Eläpä muuta viserrä...

        Kekkanauraa...

        Toisinaan tulee mieleen, ettei edes asu Helsingissä, koska aina sataa vettä.

        Jokin Hampuri tulee luonnollisena mieleen.

        (Hirn)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Toisinaan tulee mieleen, ettei edes asu Helsingissä, koska aina sataa vettä.

        Jokin Hampuri tulee luonnollisena mieleen.

        (Hirn)

        No mä katsoin jotain hankirallia vuodelta -87... ja lunta oli...ja se oli HYVINKÄÄLLÄ! Ei varmaan ole hankia siellä...

        No tänä vuonna täällä on ainakin satanut vettä noin 13 m neliömetrille....joku Brittikaupunki tulee mieleen...

        Eipä naarata.... (sama juttu muuten kun anoppi putoo veneestä)


      • Teknodonna
        Dissident kirjoitti:

        No mä katsoin jotain hankirallia vuodelta -87... ja lunta oli...ja se oli HYVINKÄÄLLÄ! Ei varmaan ole hankia siellä...

        No tänä vuonna täällä on ainakin satanut vettä noin 13 m neliömetrille....joku Brittikaupunki tulee mieleen...

        Eipä naarata.... (sama juttu muuten kun anoppi putoo veneestä)

        Mjoo

        Joo siis joo toi lumilinko on sairaan vahva sana kielessä tänä pnä. Se oikein havahdutti. Oikeasti oikein jouduin tuijottamaan sitä ennen kuin sain sen yhdistettyä johonkin olevaan tai olleeseen.

        yber tehokas, suorastaan laadukas sana.

        (Naurua)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        Joo siis joo toi lumilinko on sairaan vahva sana kielessä tänä pnä. Se oikein havahdutti. Oikeasti oikein jouduin tuijottamaan sitä ennen kuin sain sen yhdistettyä johonkin olevaan tai olleeseen.

        yber tehokas, suorastaan laadukas sana.

        (Naurua)

        Heh...Kaikkee säkin maistelet ja ihmettelet.


      • Teknodonna
        Dissident kirjoitti:

        Heh...Kaikkee säkin maistelet ja ihmettelet.

        Kyllä joo

        Sanasta raren tekee sen käyttöaste. Mikä tahansa sana, jota ei käytetä, kumuloituu. Tähän ei kannata sekoittaa aivan järjetöntä historiallista aspektia, sillä (kumma kumma) oudoin sana saattaa olla se tutuin, mutta olosuhteiden muuttuessa unohdettu.

        On ikään kuin seinällä kehys, mutta itse teos päässä.

        (Hihitystä)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Kyllä joo

        Sanasta raren tekee sen käyttöaste. Mikä tahansa sana, jota ei käytetä, kumuloituu. Tähän ei kannata sekoittaa aivan järjetöntä historiallista aspektia, sillä (kumma kumma) oudoin sana saattaa olla se tutuin, mutta olosuhteiden muuttuessa unohdettu.

        On ikään kuin seinällä kehys, mutta itse teos päässä.

        (Hihitystä)

        Minä en mistäin kumulaatioista tiedä mitään, mutta haarukka on hauska sana...


    • Riippuu tietysti siitä paljonko sitä putsattavaa lääniä löytyy.
      Itsellä kun on sen verran että kolme autoa menisi rinnan parkkiin niin
      sen takia ei viitsi linkoa ostaa.
      Kolaus on ihan mukavaa arkiliikuntaa.

      • No kolalla menee tälläisen 20-30 cm kolatessa 2 tuntia, että sen verran ajallisesti on kolattavaa ja on tässä muutakin tekemistä. Kolauskin kivaa, mutta ei sovi mulle enää.
        Pitää etsiä helpotuksia...


    • Onhan toi varmaankin ihan hyvä peli, joskus vaan ihmetyttää tutuissa kun ne hommaa ihan olemattomille tonteille päältäajettavia ruohonleikkureita ja linkoja talveksi vaikka tosiaan aika olemattomat tarpeet oikeasti. Sinä nyt touhuat paljon muutenkin niin varmaan ihan kohdillaan mutta joidenkin kohdalla noita hankintoja vähän ihmettelee.

      • No mietin jo päältäajettavaa leikkuriakin, mutta sekin pitäis olla runko-ohjattu ja etuleikkurikone, jos meinais saada hyvää jälkeä.
        Eikä mulla tää tontti ole oikeasti mikään iso. Mutta tänäänkin sain hommattua koneen, haettua siihen bensaa, laitettua öljyt, lingottua pihan ja vielä syötyä siinä ajassa mitä oisin noita kolalla töninyt... Että aika on mulle se juttu... 12 tuntista kun tekee töitä ja nukkuukin välissä, niin ei siinä oikein jää lumille liikaa aikaa. Ja sitten en voi sietää tallottua pihaa...se on keväällä auto pohjaa myöten sohjossa...


      • Se on sitä välineurheilua ja hifistelyä. :D

        Siis ekaan pariin riviin.


    • Mikshän tuo naapurin isäntä näyttää siltä kuin se sais kohta slaakin kun se pukkelee käytävää auki lumilingolla...

      :D

      • No se kaskittyy, ettei puottas ikkunoita ja että etenee niin, että ei tarvitsisi samoja jälkiä pitkin monesti ajaa.. Se on taidelaji tuokin.


      • Uutta.ja.ihmeellistä

        Dissidentillä on vielä laiskimman version lumilinko eli itsevetävä.


      • Uutta.ja.ihmeellistä kirjoitti:

        Dissidentillä on vielä laiskimman version lumilinko eli itsevetävä.

        Kuka veteli ja ketä mitähäh?


    • Aamulla tulee yleensä hyökkäytettyä auto auran palteesta läpi...

      • No mulla ois tarkoitus, että en tilsis lumia pihaan, vaan aina kaikki pois ja vasta sitten joko auto pihaan tais ulos tallista...

        Mutta tietty aura tekee sen vallin just kun on kiire...


    • Aikamoinen blosis.

      Onko olenassa tuulisinkoa?
      No, ainakin naapurin purjelautailija on tyytyväinen, on taas varmaan merellä . Mitä jos ostaisi leijan ja menisi rannalle sitä lennättelemään, missähän on lähin leijakauppa...hmm. Jotkut sanovat pieruja leijoiksi..hmm. Oikeat leijat ei haise ja niiden päässä on naru..

      Tai sitten olen kotona ja katselen ikkunasta kuinka tuuli taivuttelee ja pyörittelee puiden latvoja. Aina ne kuitenkin löytävät takaisin saman ryhtinsä, taipuvat ja taipuvat, vaan eivät katkea ja sitten pongahtavat takaisin omaan ylvääseen ryhtiin, kuin ei mitään....Ihan kuin naiset...hmm.


      • Dissident
        Wwuwuw kirjoitti:

        "Missähän on lähin leijakauppa"

        Netissä tietysti, siinä tyhmiä kysele.. https://www.leijakauppa.fi

        Ehkä hauskin juttu ever...tuli mieleen tuosta leijakaupasta. ..

        Tein profiiliputkesta kstusäbämaalit itelleni ja mmietin jätkien kanssa mistä niihin sais verkot.....no tottakai joku ehdotti verkkokauppaa...


    • Ei oo lumesta tietookaan Helsingissä.

      • No ei ole tätä menoa kohta täällä kohti savoakaan. Taitavat sulaa pois?
        Kyllä on kelit menneet oudoiks, vaikka kuinka miettis tilapäiseksi mielessään...

        Aika ääripäitä nää ilmat nykyään. Ja sataa paljon. Vettä jossain muotoa joka toinen päivä vähintään...


      • Dissident kirjoitti:

        No ei ole tätä menoa kohta täällä kohti savoakaan. Taitavat sulaa pois?
        Kyllä on kelit menneet oudoiks, vaikka kuinka miettis tilapäiseksi mielessään...

        Aika ääripäitä nää ilmat nykyään. Ja sataa paljon. Vettä jossain muotoa joka toinen päivä vähintään...

        Maailmanlopun kelejä.


      • hullu_ukko kirjoitti:

        Maailmanlopun kelejä.

        Joo. Alkaa olla...tosin on niitä vissiin ollut koko 2000 luvun ainakin...
        No odoteltava on maailmanloppua sitten...


    • Kaisanoasaa

      Vettä sataa kaatamalla. Ei tarvii mitään linkoja

      • No voihan se olla, että joutuu toimimaan tallissa vaan pelotteena jatkossa...mutta joku sanoi että huomenna tulis lisää...


    • "Miksi hommasin vasta tänään? "

      Kun olisit ostanut puoli vuotta sitten, olisit saattanut saada hyvän alennuksen. Mutta sittenhän siinä olisi mennyt koko kesä kärvistellessä. Viimeistään lokakuun alkupäivinä olisit jo alkanut tähyillä taivaalla etsien sitä pilveä joka edes vähän jotain räntää pudottaisi.

      • Olisin tyrkkässyt jo testin vuoksi lehtikasaan.... saatan tehdä sen ensi syksynäkin...


      • Dissident kirjoitti:

        Olisin tyrkkässyt jo testin vuoksi lehtikasaan.... saatan tehdä sen ensi syksynäkin...

        Hah. Olin jo muuten ehdottamassa tuotakin. Täällähän oli juttua lehtipuhaltimista syksyllä. Siinähän sitä olisi päristelemistä, kun vuoroin puhaltelisi ne kasaan ja sitte taas lingolla siirtäisi kasan paikkaa tai vaikka yrittäisi lastata ne peräkärryyn.


      • scrg kirjoitti:

        Hah. Olin jo muuten ehdottamassa tuotakin. Täällähän oli juttua lehtipuhaltimista syksyllä. Siinähän sitä olisi päristelemistä, kun vuoroin puhaltelisi ne kasaan ja sitte taas lingolla siirtäisi kasan paikkaa tai vaikka yrittäisi lastata ne peräkärryyn.

        Hitto kun kaadoin vahteran jo..dääm...

        Mutta jos omppuja ampuis takamehtään syksyllä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2524
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      299
      2229
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2082
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1791
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1701
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1659
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      115
      1321
    Aihe