Moi, osaisikohan joku auttaa otsikon mukaisen vanhemman jousittamattoman kaupunkimaastopyörän osasarjojen suhteen.
Ostin tosiaankin tuollaisen sinisen kaupunkimaasturin ja nyt olisi tarkoitus kunnostaa sitä.
Voimansiirtoa ainakin pitäisi uusia ja lisäksi vanteita rihtailla suoremmaksi sekä käydä muutenkin vaihteensiirtoa ja jarruja läpi. Navat ja keskiönkin voisi ottaa auki ja huoltaa.
Yritin kaivaa netistä tietoa, mutten onnistunut löytämään kuin neljä melko hyvää valokuvaa kyseisestä pyörästä.
Löytämäni yksilö oli kunnostettu hienoksi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksessa ja valokuvat siitä löytyvät edelleen osoitteesta
https://kauppa.kierrätyskeskus.fi
Mikäköhän Shimanon (tai jonkun muun merkin vielä saatavana oleva) 7-lehtinen rataspakka mahtaisi sopia pyörään mitkä ketjut ?
Mahtaisikohan jostain löytyä täydelliset specsit koko pyörään ?
Helpottaisi paljon näissä kunnostushommissa.
Suuret kiitokset jo etukäteen kaikista tiedon hippusista !
t. pubipyöräilijä
Polkupyörä Tunturi Marano 26" 21-v. tekn.tiedot ??
19
1491
Vastaukset
- VittuMitäKuuluu
Ketjut on aina samat, kun kyseessä ratasvaihteinen pyörä,
Yksirattaises leveämpi, eli keskiövaihteises, kun verrattuna ratasvaihteises. Hae vaikka Biltemasta ketjut, koska ihan yhtä hyviä.
Seiska lehtinen ratas on yleensä kierrepakalla, eikä kasettipakalla. Kampilaakeri kapseloiduksi, jos on ennestään pelkillä laakereilla, eli maksaa 10€, ja on ikuinen.
Vanhaan polkupyörään saat kaikki tarvittavat osat Biltemasta, mutta ei ne paljon kalliimpia ole Fillarikellaris tai Bikes. - tunturimarano
Kiitoksia vinkeistäsi!
Tarkoitus olisi tosiaankin yrittää kunnostaa tämä kaupunkimaasturi itse. Tämän hintatason pyörää ei paljon kannata lähteä viemään erikoisliikkeeseen huoltoon. Kunnostus muutenkin on aika kyseenalaista. Idea olisikin lähinnä oppia huoltamaan ja korjaamaan pyörää itse - mielellään edullisesti.
Siitä rataspakasta, niin kumpaa tyyppiä mahtaa olla - kierteillä vai kasetti ?
Pakan avaustyökalukin pitää olla ymmärtääkseni tyypin mukainen.
Mikäli olisi kierretyyppiä, niin Bilteman sivuilta löysin tuotenumerolla 270043 (en valitettavasti hallitse linkitystä kännykällä):
Shimano... Vapaaratas, kierteitetty ... 7-os. 21-vaihteisiin pyöriin ... 19,99 €
(varmistusta soveltuvuudesta kaivataan!)
Ketjuksi löysin, Bilteman tuotenro 270073 :
Laadukas Shimano-ketju, 116 lenkkiä. ... HG-40. 6-8.osaiselle takahammaspyörästölle, 18 - 24 vaihteisiin pyöriin. ... 11,99 €
Kampilaakeriksi Biltemasta olisi tarjolla kahta mallia ... molemmissa sama hinta 9,99 € :
1) akselin pituus 113mm ja leveys 68mm (tuotenro 270091)
2) " " 122mm. " 68mm ( " 270068)
Kumpi mahtaisi sopia?
Etu- ja takanavan lopullinen kunto selviää tietenkin vasta niiden avauksen jälkeen (rahisevat jonkun verran). Toivottavasti siitä selviää puhdistuksella, uudella vaseliinilla ja mahdollisesti uusilla laakerikuulilla.
Vastauksia näihin lisäkysymyksiini kaipaisin, jotta voisin nostaa pyörän huoltotelineeseen ja alkaa töihin.
Lisävinkkejä ja -ohjeita otan mieluusti vastaan!
Onhan tämä Tunturi Marano kohdallani vasta 1. pyörä, jota on tarkoitus korjata itse.
t. pubipyöräilijä- HelppoaOn
Ketjuiksi voi laittaa vaikka ne 5€ bilteman ketjut, jos vaihtaa tarpeeksi usein. Ketjumittarilla tietää milloin vaihtaa.
Kierteellä vai kasetti, niin sen näkee kun otat takavanteen irti. Kierrepakan irrotustyökalu on leveähampainen, että kestää, verrattuna kasettipakan kapeahampaiseen.
Jos on kierteellä, niin pulttipyssy, tai oikea tekniikka pitkällä varrella avaamiseen. Kasetti vaatii vanhan ketjun millä pitää kiinni, tai hammasratasavain, eli ketjuruoskan.
Kampilaakerin vaihtoon tarvit keskiölaakerin asennustyökalu ja poljinvarren ulosvedin. Mittaamalla leveys selviää mikä on oikea kampilaakeri. - HelppoaOn
Nimimerkki "Velogi" tällä foorumilla, eli hänen tekemistä youtube videoista näkee miten toimia fillarin kanssa
- tunturimarano
Kiitoksia jälleen hyvistä vinkeistä!
Taitaa tosiaan olla parempi ottaa pakka, navat ja kampikeskiö suosiolla ensin irti ja tarkistaa nuo mitat tai vaihtoehtoisesti vanha osa mukana Biltema`an, niin tulee hankittua kerralla sopivat varaosat.
Noista polkupyörän erikoistyökaluista pitikin kysyä jo aiemmin. Olen tässä vähän tutustunut tarjontaan ja kokemuksiin niistä, ja tuntuu siltä, että niitäkin on moneen lähtöön. Halvimpia ei kai kannata edes ostaa.
Joku kertoi esim. ostaneensa ketjutyökalun, jolla ei sitten saanutkaan edes vanhaa ketjua poikki, uuden asennuksesta puhumattakaan.
Olisko foorumilaisilla jotain ajatuksia siitä, mistä ja mitkä niistä kannattais mahdollisesti hankkia, joko uutena tai käytettynä.
Perusasennus- ja korjaustyökalut polkupyöriä varten olis varmaan hyvä olla itsellä, ainakin niistä tavallisimmat ja useimmin käytettävät (minkä merkkisiä?, mitä malleja?, jne).
Edelleen olis hakusessa otsikon pyörän tarkemmat specsit.
Mahtaisko Tunturin polkupyöristä olla jossain joku kattava `mallit kautta aikojen`- taulukko specseineen, josta vois vaikka tarkistaa oman pyöränsä alkuperäisosasarjat.
Kaikki vinkit, neuvot ja ohjeet projektini läpiviemiseen otetaan avosylin vastaan!
t. pubipyöräilijä
ps. Olen jo katsellut muutamia Velogi`n videoita, joita edellä suositeltiin.
Täyttä asiaa laadukkaasti toteutettuna!- JooNäinOn
Ketjutyökalu on ainut mitä en ole raaskinut ostaa, koska niitä on "polkupyörän korjaustolpissa" Muutaman Lidlin, Aaltoyliopiston ja Sanomatalon kohdalla, mutta muut työkalut kestää Biltemasta hankittuna, ja eikai Biltemakaan myy sitä halvinta ketjunkatkaisija mallia vaikka listoilla onkin.
Kaverille ehdotin että laitetaan keväällä sen pyörä mun pakuun ja ajetaan Biltemaan niin löytyy oikean mallinen kapseloitu kampilaakeri ja vaihdetaan se siellä parkkipaikalla, koska hänellä pelkillä laakereilla :) .
Mitä tarkkaa speksiä haet pyörästä, koska nuo kaikki on kasattu ihan yleisillä osilla? - tunturimarano
Kiitoksia ideoista!
Olisiko järkevämpää hankkia vähän parempia erikoistyökaluja sitä mukaa kun niitä tarvii
vai
kerralla joku edullinen (laatu?) setti polkupyörän korjaustyökaluja ?
Mistä niitä kannattais katsella?
Uutena:
Biltema, Motonet, Clas Ohlson, pyöräliikkeet. joku muu liike... , netistä tilaamalla koti-/ulkomailta. ...??
Käytettynä:
Rompetorit, netin myyntipalstat, kirpputorit, pyöräkorjaamojen mahdolliset realisoinnit, mikä muu..??
Ajattelin, että kunhan oppii, niin voisi jatkossakin huoltaa pyöränsä itse - ehkä tulevaisuudessa uskaltaisi kajota vähän uudempaankin vuosimalliin.
Siinä mielessä voisi olla mielekästä kerätä itselle ainakin useimmin tarvittavat - kohtuullisen laadukkaat - erikoistyökalut.
t. pubipyöräilijä - tunturimarano
Mitäpäs foorumilla ollaan mieltä esim. Bilteman
Polkupyörän työkalusarjasta (tuotenro 271865) hintaan 31,90 € ?
Mahtaiskohan tuolla työkalusetillä, ryyditettynä
kierrepakan avaustyökalulla ja normaaleilla pakin yleistyökaluilla, selvitä pyörärempasta vai hajoaako joku/jotkut työkalut sarjasta ennen kuin pyörä on kunnossa ?
t. pubipyöräilijä - Neljäysiysi
tunturimarano kirjoitti:
Mitäpäs foorumilla ollaan mieltä esim. Bilteman
Polkupyörän työkalusarjasta (tuotenro 271865) hintaan 31,90 € ?
Mahtaiskohan tuolla työkalusetillä, ryyditettynä
kierrepakan avaustyökalulla ja normaaleilla pakin yleistyökaluilla, selvitä pyörärempasta vai hajoaako joku/jotkut työkalut sarjasta ennen kuin pyörä on kunnossa ?
t. pubipyöräilijäPeriaatteessa kyllä pärjää yhden remontin, mutta ketjunkatkaisija, pakan irroitustyökalu ja kammen ulosvetotyökalu ovat aika surkeaa kuraa.
- RemottiaToisenPerään
Montako remonttia tuohon pyörään pitää tehdä?
Jotain rajaa, jutuissa... - tunturimarano
Kunhan nyt selviäis kunnialla edes tästä ensimmäisestä, tähän pyörään.. ;)
- tunturimarano
Neljäysiysi kirjoitti:
Periaatteessa kyllä pärjää yhden remontin, mutta ketjunkatkaisija, pakan irroitustyökalu ja kammen ulosvetotyökalu ovat aika surkeaa kuraa.
Kiitoksia varoituksen sanoista!
Nyt tietää jättää pois ainakin tuon setin.
- SaatOllaEriMieltäkin
"Löytämäni yksilö oli kunnostettu hienoksi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksessa..."
Eikö tuon pitäisi olla kunnossa? Ymmärrän, että haluat rassata pyörää, mutta eikö osat kannattaisi uusia vasta sitten kun on tarve?- tunturimarano
Kiitoksia palautteesta!
Pahoittelen sanavalintaa "Löytämäni" tuossa yhteydessä. Sen tilalla olisi kuulunut olla "Tämä". Huomasin asian vasta lähetettyäni tekstin tänne foorumille. Olisi pitänyt korjata tuo lause jo aikaisemmin.
Siis ainoat mielestäni julkaisukelpoiset kuvat tästä kyseisestä pyörämallista - mitä ylipäätään löysin netistä - löytyivät Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen sivuilta.
Valitettavasti en omista tuota yksilöä. Jos olisinkin sen ostanut, ei olisi tarvinnut heti alkaa rassaamaan pyörää.
Omani on saman merkkinen, mallinen, värinen ja muutenkin lähes identtinen, muttei ole tällä hetkellä kuvattavassa kunnossa.
Viittasin noihin neljään kuvaan pyörästä helpottaakseni tunnistusta, ts. mikäli joku Tunturi -spesialisti tsekkaa kuvat, näkee hän saman tien, onko kyseinen pyörä ns. alkuperäisissä spekseissä (ainakin ulkoisesti).
Löytyisköhän jostain tarkempaa tietoa siitä, missä spekseissä Tunturi Marano on ollut tehtaalta lähtiessä. Vaihdepyörien omistajathan aina vertailevat pyöriensä speksejä.
Voisi sitten päteä pubiparlamentissa ;)
t. pubipyöräilijä
- tunturimarano
Päivitystä vähän Maranon remontin suhteen, jonka olis tarkoitus alkaa pika puolin.
Ensi viikon alussa olis tarkoitus ensin pestä pyörä kunnolla vaikka lämpimällä Fairy -liuoksella (pesuharja, -sieni) ämpäristä, voimansiirto jollain rasvanpoistoaineella (esim. millä?) ja huuhdella puhtaalla vedellä sekä lopuksi kuivata rätillä ylhäältä alas.
Kävin tässä viikonloppuna ensimmäistä kertaa pyörää vähän tarkemmin läpi, kun ei muka ennen osto kerinnyt ;)
Yhtä sun toista pienempää vikaa ja puutetta, muttei onneksi mitään vakavampaa, ainakaan näin päällisin puolin. Loput selviääkin sitten huoltotelineessä, johon pyörä on tarkoitus nostaa seuraavaksi.
Olen lueskellut ja katsellut youtube-videoita viime aikoina aika paljon pyörien huoltoon ja korjaukseen liittyen. Samalla olen yrittänyt miettiä, mitä työkaluja sitä hankkis itselle.
Yhtäältä vois joku järkevän oloinen työkalusarja olla näppärä (vaikka niissä tulee aina jotain vähemmän tarpeellista ja myös puuttuu jotain tarvittavaa)
Toisaalta yksitellen vähän paremman laatuisia työkaluja hankkimalla vois saada kerättyä pikku hiljaa ehkä paremmin itselle sopivan setin, jonka turvin voisi huoltaa ja korjata seuraavaakin pyörää.
Nyt kysyisinkin foorumilaisten mielipidettä näistä kolmesta työkalusarjasta, jotka vaikuttavat kiinnostavilta.
Motonet (tuote nro 38-3843):
Super B Classic Työkalusarja 25-osainen € 99,- (kuva)
Polkupyöräkauppa.fi:
Sama tuote kuin edellä € 84,-
ChainReactionCycles.com > Home > Workshop > Tools:
X-Tools Bike Tool Kit - 18 Pieces € 35,49 (RRP 63,99) postimaksu
X-Tools Bike Tool Kit - 37 Pieces € 70,49 (RRP 89,49) postimaksu
(valitettavasti juuri nyt 'out of stock' eikä tietoa täydennyksistä)
Nyt saa etsittää kommentteja edellä oleviin ja esittää muitakin vaihtoehtoja - joko työkalusarjoja tai jonkun järkevän setin yksittäin hankittavista työkaluista. Olisko jollain muuten kokemusta tuosta CRC-kaupasta, että miten toimitukset ovat sujuneet.
Ajattelin näin aluksi budjetiksi max € 100,- ...150,-.
Mielellään perusteltuja ehdotuksia.
Kiitoksia jo etukäteen!
t. pubipyöräilijä- AikaUskomatontaJosTotta
Huh huh, mitä summia työkaluihin, kun kyseessä on 20€ pyörä.
Tarvittavat työkalut on tuolla aiemmin lueteltu, ja kannattais palauttaa pyörä sinne mistä sen hakenut, ja ostaa uusi pyörä noilla työkalujen hinnoilla, mihin saa takuun. - tunturimarano
Kiitoksia palautteesta!
Kuten aiemmin olen maininnut, nyt olisi tarkoitus opetella pyörän omatoimista huoltoa ja korjausta.
Tätä tarkoitusta varten tuli hankittua tuo edullinen ja korjausta vaativa Marano - ja hinta-arviosi siitä muuten osui aika kohdalleen.
Siitä voidaan tietenkin olla montaa mieltä, oliko kyseinen pyörä järkevä ensimmäiseksi remonttikohteeksi. Ainakin se oli halpa, ettei ainakaan korkeelta tiputa, jos/kun kunnostus menee mönkään. Pubin edessä tuollainen ei niin muodikas pyörä saanee olla paremmin varkailta rauhassa kuin uudet pyörät, vaikka olis tekniikkaa vähän paranneltukin.
Perheessä on myös uudempi retki- ja maastopyörä, joita olis myös tarkoitus alkaa huoltamaan itse taitojen toivon mukaan karttuessa. Siinä mielessä koen tuon edellä mainitun erikoistyökaluihin budjetoidun summan varsin kohtuullisena investointina tulevaisuuteen.
Toivottavasti tämä avasi koko homman pointtia.
Kommentteja ja ehdotuksia otetaan edelleen kiitollisuudella vastaan!
Tosissaan tässä ollaan hankkimassa erikoistyökalusarjaa tai vaihtoehtoisesti yksittäisistä erikoistyökaluista koostettua settiä.
t. pubipyöräilijä - BubinEteen
Aiemminkin tehnyt mieli kysyä, että missä bupissa istuskelet....
Itsellä ei ole varaa istua bupissa, mutta työkalut kulkee talvitakin taskus, jos niitä tarvitset, eli sinne bupin eteen voin tuoda.
- tunturimarano
Hyvät tämän keskusteluketjun seuraajat ja kommentoijat!
Pitkien ja syvällisten hallituskeskustelujen jälkeen on päädytty yksimielisesti seuraavaan lopputulemaan.
Hallitus päätti, että kunhan pysyn jatkossa kaukana pubista, saan valita itselleni mieluiset välineet pyörien huoltamiseen. Yksimielistä tai ei, nyt on kuitenkin hallituksen lupa . Jatkossa alan keräilemään erikoistyökaluja sitä mukaa kun tarvitsen (ja pubista säästyvät eurot antavat myöden) - keskittyen ainakin tärkeimpien kohdalla Park Tool -merkkiin.
Marano saadaan varmaan kuntoon tähän ketjuun tulleiden vinkkien ja ehdotusten avulla.
Kiitoksia vielä kerran kaikille avuliaita ehdotuksia ja apuja esittäneille!
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!
t. pubipyöräilijä (entinen sellainen)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693