Kostamista pidetään jotenkin vääränä tekona. Ajatellaampa asiaa hetki esimerkin kautta. Paavo käy rikkomassa Pekan ikkunan. Tässä kohtaa jos Pekka menisi heti ja rikkoisi vastaavasti kostoksi Paavon ikkunan, olisi kysymyksessä lapsellinen toiminta. Pekka siis vaatii Paavoa korvaamaan rikotun ikkunan.
Paavon reaktio vaatimukseen on kuitenkin pelkkä naurunpyrkähdys. Tässä kohtaa Pekka suuttuu ja käy rikkomassa kostoksi Paavon ikkunan. Kuka on tarinan roisto? Molemmatko? Ei, kyllä roisto oli Paavo joka rikkoi ikkunan eikä halunnut hyvittää Pekalle tekoaan.
Esimerkki toki on sikäli huono ettei ikkunan rikkominen riko ihmisen sisintä kuten monissa vakavemmissa teoissa tapahtuu.
On olemassa tilanteita missä ihminen ei ole koskaan saanut minkäänlaista oikeutta ja ihmiselle on yksipuolisesti tehty pahaa. En ymmärrä ajattelua jossa kostaminen tuomitaan. vai opettiko Jeesus tudella olemaan pelkkä poskenkääntelijä? Olen aika pettynyt Jeesukseen jos hänen viesti on se että takaisin ei saa koskaan antaa ja kaikki iskut on vain otettava vastaan. Helppohan se on Jeesuksen jeesustella ja leikkiä marttyyria kun ei tarvi olla ihminen.
Miksi kostaminen on väärin?
15
102
Vastaukset
Kenties kyse on yleisestä periaatteesta, joka ei välttämättä johda oikeuden toteutumiseen jokaisessa yksittäistapauksessa, mutta yleisesti ottaen ja kaiken kaikkiaan kyllä. Kosto legitiiminä periaatteena antaisi vallan kaiken maailman lynkkausporukoille, korpioikeuden jakajille ja rähiseville roskajoukoille. Tämän lajin "oikeutta" jaetaankin Suomen jokaisen isomman taajaman keskustassa yleensä lauantaisin aamuyöllä valomerkin jälkeen.
- steriloikaapaavo
Jeesustelija on sekä paavon, että pekan puolella, mikä on mahdottomuus.
Paavo korvaa ikkunan pekalle, ellei pekan tahto sitä estä.
Paavon lapset myös rikkoo muiden ikkunoita tulevaisuudessa, jolloin anteeksi antava
uskovainen luo pahoinvoivan yhteiskunnan.- raamattuväärässä
raamatun pitäisi opettaa välittömän sanktion oppeja. ei posken kääntelyä. ihminen ei opi saamalla anteeksi tekoja joita ei edes kadu. se oppii sanktioimalla.
- ikkunoitaeirikota
Ei saa mennä paskapaavon kanssa naimisiin, koska lapsista ei tule normaaleja.
- Kaukanajeesustelusta
Todellinen anteeksianto ei todellakaan luo pahoinvointia yhteiskuntaan, jossa maallinen tuomiovalta on annettu esivallalle, joka ei turhaan miekkaa kanna. Mitä hyötyä siitä on kenellekään, että kaupungin taloista ovat ikkunat rikki? :)
Katsokaa koston kierrettä Lähi-Idässä ja muualla sotivassa maailmassa. Rauhantekijöitä tarvitaan eikä koston lietsojia.
Henkilökohtaiset loukkaukset anteeksi antanut ihminen on vapaa katkeruudesta eikä pahantekijällä ole minkäänlaista otetta ja valtaa häneen.- eugeniikkalait
Jos minä annan anteeksi aina uudestaan ja uudestaan pahantekijöille.
Evätkö ne ihmiset, jotka eivät koskaan tee pahaa joudu samalle viivalle pahantekijöiden kanssa.
Mitä vitun ikkunoita minä olen rikkonut.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - eikä-isis-tyylillä
eugeniikkalait kirjoitti:
Jos minä annan anteeksi aina uudestaan ja uudestaan pahantekijöille.
Evätkö ne ihmiset, jotka eivät koskaan tee pahaa joudu samalle viivalle pahantekijöiden kanssa.
Mitä vitun ikkunoita minä olen rikkonut.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ikkunan rikkojasta tulee tehdä ilmoitus poliisille, ja heidän asiansa on etsiä ikkunan rikkoja edesvastuuseen. Mutta me emme voi pidättää, emmekä kovistella häntä joutumatta vastuuseen.
- 12____13
Room 12:19-21 on yksi syy: "Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle". Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
- rahaa_ja_jumalaaeiole
Miljoona euroa mulle, niin saapi jumalasi koota tulisia hiiliä pääni päälle.
- Kosto-on-Herran
Rom 12:17->"Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako.
Ahkeroikaa sitä,
mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
Jos mahdollista on
ja mikäli teistä riippuu,
eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Älkää itse kostako,
rakkaani,
vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle,
sillä kirjoitettu on:
"Minun on kosto,
minä olen maksava,
sanoo Herra."
Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä,
ruoki häntä,
jos hänellä on jano,
juota häntä,
sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."
Älä anna pahan itseäsi voittaa,
vaan voita sinä paha hyvällä."
Mutta tämä "juota häntä," tarkoittaa, sitä että et tarjoa kenellekään alkoholi juotavia. Noille katujen janoisille, voi kyllä ostaa kupin kahvia pullan kanssa. Mutta kun he pyytävät rahaa, niin silloin on vain sanottava, että jos sinulla on vara ostaa viinaksia, niin on sinulla silloin rahaa myös ruokaan. Tämä on tervettä lähimmäisten auttamista.- kaksinaamaisiaolette
En minä sillä teidän miljoonalla viinaa osta, mutta elämiseen käytän.
Missä on se lupaamanne miljoona, olette valehtelijoita. - Tee-työtä-ja-kiitä-Herr-
Jaakobin kirje:
4->"Mistä tulevat taistelut
ja mistä riidat teidän keskuudessanne?
Eikö teidän himoista.
jotka sotivat jäsenissä?
Te himoitsette,
eikä teillä kuitenkaan ole;
te tapatte
ja kiivailette,
ettekä voi saavuttaa;
te riitelette
ja taistelette.
Teillä ei ole,
sentähden ettette ano.
Te anotte,
ettekä saa,
sentähden että anotte kelvottomasti,
kuluttaaksenne sen himoissanne.
- kääntääposkentoisenkin
tiedän monia tapauksia missä koulukiusaaminen on loppunut vasta kun kiusattu on antanut kunnolla takaisin kiusaajilleen. ei se poskea kääntelemällä asiat paremmaksi muutu.
- siihenloppu
Itse nostin kurkusta seinälle luokan edessä, kaikkien nähden.
- Hyvät-elämän-ohjeet
Tiit 2:7-> Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi,
olkoon opetuksesi puhdasta
ja arvokasta
ja puheesi tervettä
ja moitteetonta,
että vastustaja häpeäisi,
kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.
Kehota palvelijoita olemaan isännille kaikessa alamaisia,
heille mieliksi,
etteivät vastustele,
etteivät näpistele,
vaan kaikin tavoin osoittavat vilpitöntä uskollisuutta,
että he Jumalan,
meidän vapahtajamme,
opin kaikessa kaunistaisi.
Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
ja kasvattaa meitä,
että me,
hyljäten jumalattomuuden
ja maailmalliset himot,
eläisimme siveästi
ja vanhurskaasti
ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
odottaessa autuaallisen toivon täyttymistä
ja suuren Jumalan
ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894220
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032373Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?332337Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972104Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281897- 321875
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91577- 291538
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881360- 751214