Miksi kostaminen on väärin?

jeesustelu

Kostamista pidetään jotenkin vääränä tekona. Ajatellaampa asiaa hetki esimerkin kautta. Paavo käy rikkomassa Pekan ikkunan. Tässä kohtaa jos Pekka menisi heti ja rikkoisi vastaavasti kostoksi Paavon ikkunan, olisi kysymyksessä lapsellinen toiminta. Pekka siis vaatii Paavoa korvaamaan rikotun ikkunan.

Paavon reaktio vaatimukseen on kuitenkin pelkkä naurunpyrkähdys. Tässä kohtaa Pekka suuttuu ja käy rikkomassa kostoksi Paavon ikkunan. Kuka on tarinan roisto? Molemmatko? Ei, kyllä roisto oli Paavo joka rikkoi ikkunan eikä halunnut hyvittää Pekalle tekoaan.

Esimerkki toki on sikäli huono ettei ikkunan rikkominen riko ihmisen sisintä kuten monissa vakavemmissa teoissa tapahtuu.

On olemassa tilanteita missä ihminen ei ole koskaan saanut minkäänlaista oikeutta ja ihmiselle on yksipuolisesti tehty pahaa. En ymmärrä ajattelua jossa kostaminen tuomitaan. vai opettiko Jeesus tudella olemaan pelkkä poskenkääntelijä? Olen aika pettynyt Jeesukseen jos hänen viesti on se että takaisin ei saa koskaan antaa ja kaikki iskut on vain otettava vastaan. Helppohan se on Jeesuksen jeesustella ja leikkiä marttyyria kun ei tarvi olla ihminen.

15

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenties kyse on yleisestä periaatteesta, joka ei välttämättä johda oikeuden toteutumiseen jokaisessa yksittäistapauksessa, mutta yleisesti ottaen ja kaiken kaikkiaan kyllä. Kosto legitiiminä periaatteena antaisi vallan kaiken maailman lynkkausporukoille, korpioikeuden jakajille ja rähiseville roskajoukoille. Tämän lajin "oikeutta" jaetaankin Suomen jokaisen isomman taajaman keskustassa yleensä lauantaisin aamuyöllä valomerkin jälkeen.

    • steriloikaapaavo

      Jeesustelija on sekä paavon, että pekan puolella, mikä on mahdottomuus.
      Paavo korvaa ikkunan pekalle, ellei pekan tahto sitä estä.
      Paavon lapset myös rikkoo muiden ikkunoita tulevaisuudessa, jolloin anteeksi antava
      uskovainen luo pahoinvoivan yhteiskunnan.

      • raamattuväärässä

        raamatun pitäisi opettaa välittömän sanktion oppeja. ei posken kääntelyä. ihminen ei opi saamalla anteeksi tekoja joita ei edes kadu. se oppii sanktioimalla.


      • ikkunoitaeirikota

        Ei saa mennä paskapaavon kanssa naimisiin, koska lapsista ei tule normaaleja.


    • Kaukanajeesustelusta

      Todellinen anteeksianto ei todellakaan luo pahoinvointia yhteiskuntaan, jossa maallinen tuomiovalta on annettu esivallalle, joka ei turhaan miekkaa kanna. Mitä hyötyä siitä on kenellekään, että kaupungin taloista ovat ikkunat rikki? :)

      Katsokaa koston kierrettä Lähi-Idässä ja muualla sotivassa maailmassa. Rauhantekijöitä tarvitaan eikä koston lietsojia.

      Henkilökohtaiset loukkaukset anteeksi antanut ihminen on vapaa katkeruudesta eikä pahantekijällä ole minkäänlaista otetta ja valtaa häneen.

      • eugeniikkalait

        Jos minä annan anteeksi aina uudestaan ja uudestaan pahantekijöille.
        Evätkö ne ihmiset, jotka eivät koskaan tee pahaa joudu samalle viivalle pahantekijöiden kanssa.
        Mitä vitun ikkunoita minä olen rikkonut.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • eikä-isis-tyylillä
        eugeniikkalait kirjoitti:

        Jos minä annan anteeksi aina uudestaan ja uudestaan pahantekijöille.
        Evätkö ne ihmiset, jotka eivät koskaan tee pahaa joudu samalle viivalle pahantekijöiden kanssa.
        Mitä vitun ikkunoita minä olen rikkonut.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ikkunan rikkojasta tulee tehdä ilmoitus poliisille, ja heidän asiansa on etsiä ikkunan rikkoja edesvastuuseen. Mutta me emme voi pidättää, emmekä kovistella häntä joutumatta vastuuseen.


    • 12____13

      Room 12:19-21 on yksi syy: "Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle". Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

      • rahaa_ja_jumalaaeiole

        Miljoona euroa mulle, niin saapi jumalasi koota tulisia hiiliä pääni päälle.


    • Kosto-on-Herran

      Rom 12:17->"Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako.
      Ahkeroikaa sitä,
      mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
      Jos mahdollista on
      ja mikäli teistä riippuu,
      eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

      Älkää itse kostako,
      rakkaani,
      vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle,
      sillä kirjoitettu on:
      "Minun on kosto,
      minä olen maksava,
      sanoo Herra."

      Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä,
      ruoki häntä,
      jos hänellä on jano,
      juota häntä,
      sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."

      Älä anna pahan itseäsi voittaa,
      vaan voita sinä paha hyvällä."

      Mutta tämä "juota häntä," tarkoittaa, sitä että et tarjoa kenellekään alkoholi juotavia. Noille katujen janoisille, voi kyllä ostaa kupin kahvia pullan kanssa. Mutta kun he pyytävät rahaa, niin silloin on vain sanottava, että jos sinulla on vara ostaa viinaksia, niin on sinulla silloin rahaa myös ruokaan. Tämä on tervettä lähimmäisten auttamista.

      • kaksinaamaisiaolette

        En minä sillä teidän miljoonalla viinaa osta, mutta elämiseen käytän.
        Missä on se lupaamanne miljoona, olette valehtelijoita.


      • Tee-työtä-ja-kiitä-Herr-

        Jaakobin kirje:
        4->"Mistä tulevat taistelut
        ja mistä riidat teidän keskuudessanne?
        Eikö teidän himoista.
        jotka sotivat jäsenissä?

        Te himoitsette,
        eikä teillä kuitenkaan ole;
        te tapatte
        ja kiivailette,
        ettekä voi saavuttaa;
        te riitelette
        ja taistelette.
        Teillä ei ole,
        sentähden ettette ano.

        Te anotte,
        ettekä saa,
        sentähden että anotte kelvottomasti,
        kuluttaaksenne sen himoissanne.


    • kääntääposkentoisenkin

      tiedän monia tapauksia missä koulukiusaaminen on loppunut vasta kun kiusattu on antanut kunnolla takaisin kiusaajilleen. ei se poskea kääntelemällä asiat paremmaksi muutu.

      • siihenloppu

        Itse nostin kurkusta seinälle luokan edessä, kaikkien nähden.


      • Hyvät-elämän-ohjeet

        Tiit 2:7-> Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi,
        olkoon opetuksesi puhdasta
        ja arvokasta
        ja puheesi tervettä
        ja moitteetonta,
        että vastustaja häpeäisi,
        kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.

        Kehota palvelijoita olemaan isännille kaikessa alamaisia,
        heille mieliksi,
        etteivät vastustele,
        etteivät näpistele,
        vaan kaikin tavoin osoittavat vilpitöntä uskollisuutta,
        että he Jumalan,
        meidän vapahtajamme,
        opin kaikessa kaunistaisi.

        Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
        ja kasvattaa meitä,
        että me,
        hyljäten jumalattomuuden
        ja maailmalliset himot,
        eläisimme siveästi
        ja vanhurskaasti
        ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

        odottaessa autuaallisen toivon täyttymistä
        ja suuren Jumalan
        ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      158
      3617
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      33
      3488
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      199
      2508
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      140
      1140
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      59
      1018
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      971
    7. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      144
      940
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      880
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      42
      724
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      707
    Aihe