Hevosihmiset, auttakaa!

Yksentinenheppahullu

Moi! Mä tarvitsisin siis apua yhdessä asiassa.
Oon siis 13v tyttö ja harrastan ratsastusta. Aloitin ratsastuksen kesällä jolloin olin vielä niin innostunut hevosista. Kun aloitin ratsastuksen, innostukseni "lopahti" ajan myötä ja nyt en ole läheskään yhtä innostunut hevosista kuin ennen. Talillani nimittäin on kaksi ponia joilla en voi mennä ollenkaan, ne kun ovat niin pieniä, kaksi ponia, Kalle ja Samppa (keksin nimet jotta loppu tekstistä ei olisi niin sekava :D) joilla voin mennä vain talutuksessa, yksi suomenhevonen jota ei meinaa millään saada pysähtymään ja toinen suomenhevonen, joka on juuri tullut ja jolla en ole ratsastanut joten siitä en oikein tiedä millainen se on. "Kalle" on sellainen että kun sen ottaa talutusasentoon ja karsinan oven avaa, se lähtee rynnimään ja kerran se melkein litisti minut seinän väliin. Siihen mun ratsastuksenopettaja vaan sano että "oot vaan päättäväinen". Eli oon aatellu vaihtaa toiseen ratsastuskouluun. Mutta sitte kuulin että yks lainassa ollut poni Ruusu (keksitty taas), joka lähti mammalomalle, tulis takaisin keväällä/kesällä ja se poni on niin tottelevainen, sellanen "kaikki käy" poni jolla haluisin kovasti mennä. Se tarkoittaisi myös sitä, että "Samppa" lähtisi joka on ollut vain sen "Ruusun" tilalla. Mietin myös sitä että meenkö mä enää taluttamaan tunneille tai auttamaankaan sinne tallille, koska jos joudun hoitaa sitä Kallea ja se liiskaa mut taas tai sitä toista suomenhevosta ja en saa sitä pysähtymään. En oo myöskään puhunut mun äidille tästä, koska se on ollut niin innolla mukana tässä mun harrastuksessa enkä haluisi tuottaa sille pettymystä. En yhtään tiiä mitä teen!! Auttakaa pliis!! Jos kukaan nyt ees luki tätä.

1

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mörrinkäinen

      Sinulla on huono opettaja jos ainoa neuvo on "ole päättäväinen". Hänen pitäisi neuvoa sinua tarkemmin siinä, millä tavalla sinun tarkkaan ottaen pitäisi toimia kun hevonen alkaa harrastaa temppujaan. Yritä vielä jutella opettajan kanssa ja pyydä häneltä ihan konkreettisia neuvoja.

      Jos niitä ei tule, kokeile sellaista, että kiepautat riimunnarun tai ohjat pariin kertaan jonkun sopivan kalterin tms ympäri. Toisen pään pidät kädessäsi samaan tapaan kuin taluttaessasikin. Kun avaat ovea ja hevonen yrittää rynnätä ulos, naru ottaakin kalteriin kiinni ja pysäyttää sen kuin seinään. Jos naru kiertää kalterin ympäri parikin kertaa, et tarvitse edes kovin paljon voimaa hevosen pysäyttämiseen.

      Niin kauan kun hevonen yrittää päästä eteenpäin, pysyt vain paikallasi etkä avaa ovea enempää, ja kun se pysähtyy, kehut sitä ja avaat ovea vähän enemmän. Jos hevonen pysyy paikallaan ja odottaa nätisti, niin hyvä juttu, sitten kehut ja lähdette liikkeelle, mutta jos se yrittää rynnätä uudestaan, toistat aiemman kohdan paikallaan pysymisestä kunnes se pysyy aloillaan. Ja sitten vasta kun se todella pysyy paikallaan, voit ottaa narun irti kalterista niin että pääsette lähtemään.

      Jos se yrittää harkitusti liiskata sinut seinää vasten, niin ainakin itse siinä kohtaa kumautan hevosta ihan surutta kyynärpäällä kylkeen kohtalaisella voimalla. Ihmisen yli ei jyrätä, ei karsinassa eikä sen ulkopuolella! Toistaiseksi ovat oppineet muutaman kerran jälkeen.

      Sinä itse olet kuitenkin ainoa joka voi päättää haluatko enää tallille mennä vai et. Jos tuo talli ei tunnu kivalta, olisiko sinun mahdollista kokeilla jotakin muuta tallia? Jossain toisaalla saattaisit löytää innostuksesi uudestaan, jos hevoset olisivat kiltimpia ja/tai opetus parempaa. Olisi sääli, jos joutuisit lopettamaan hienon harrastuksen vain tomppelin opettajan takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe