Aika ajoin ratahanke Kantalahteen nousee Koillis - Lapissa esille. Miksi? Rataa ei ole tarvittu sitten jatkosodan, eikä teollisuus sitä ole vaatinut. Turhaa höpinää. Soklin fosfaatti kulkenee rekoissa, jos tuo iäisyyskaivos joskus toteutuu. Rataa venäjälle ei tarvita.
miksi rata venäjälle?
18
131
Vastaukset
- AneBeri
Varteen otettava reitti jo Porojen kuolin vaaratkin lisääntyisi.
- Suomi.ensin
Kaupankäynti Venäjän kanssa 100× parempi kuin EU:n nuoleminen.
- Rantarealisti
Vuosisatainen vihulainen ei ole muuttunut yhtään. Vaarataton ja arvaamaton tuo ruski heti kun on saanut sieraimet vähänkin pintaan punalipun laskeuduttua. Kuka hullu haalaa rataa Sallasta suden suuhun ja mihin sitä yleensäkään tarvitaan. Laivat kulkee Norja rannikkoa Euroopan ytimeen, suuriin terminaaleihin, satojen miljoonien käyttäjien luo. Kirkkoniemen rata tarjoaa hyvän lisäkontaktin tarvittaessa, reilun parinkymmenen vuoden päästä, jos sitä tarvetta on vielä sittenkään.
- totuus33
No, mehän on myöty kiinteistöjä 1euron hintaan JO. Venäläiset ovat jo syvällä suomessa. EU ja sen säännöt joita ei ole noudatettu on paljon vaarallisempaa kuin Venäjä!
- Lappirata
Venäjää ja Venäläisiä ei suomi ja köyhä maa sinänsä kiinnosta.
Venäläisiä kiinnostaa suomi vain sen vuoksi, koska se euroopan unionin
jäsen ja pyrkii suomen kautta hyötymään euroopan unionista.
Rata on toki hyvä ja kiinnostava hanke myös venäjällä ja Euroopan unionin
kiinnostus on suurta. Rovaniemelle on noussut Euroopan unionin
myötä kansainvälinen lentokenttä, oliko 8 eri lentoyhtiö?
Radalla on varmasti kysyntää ja Itärajan takana on toinen Helsinki. Eli siellä
on miljoona ihmistä ja ostajaa. Se varmasti nostaa myös paikkakunnan
teollisuuden ja kaupan uuteen uskoon, samoin, kuin Biotehdas.
Maailman lentoliikenne ja varsinkin euroopan lentoliikenne voi houkutella
Venäläisiä matkailijoita jo siltä osin, että Norwegian lentää sieltä edullisesti.
Toki rata ja taxfree tuonti ja Lapin turismi olisi varmasti kiinnostuneita radasta.
Suomessa on kaksi kaupunkia jotka kiinnostavat eurooppalaisia ja ne ovat
Helsinki ja Rovaniemi eli kaksi lentokenttää ja lentoliikenteen tulevaisuus ja
matkailun on maailman suurimmat liiketoimet nyt ja tulevaisuudessa.
Teidän puheet sodista johtuu kai tyhmyydestä ja mielenvikaisuudesta ?
Suurin uhka on tänä päivänä tekoäly ja dronet sotakäytössä. Eikä kukaan
tarvitse tänä päivän arvotonta maat jos se ei siitä saa rahaa ja hyödy.
Perussuomalaiset puhuu teille koko ajan valheita ja Te uskotte niitä vai ? - Mielenkiintoista3
Lappirata kirjoitti:
Venäjää ja Venäläisiä ei suomi ja köyhä maa sinänsä kiinnosta.
Venäläisiä kiinnostaa suomi vain sen vuoksi, koska se euroopan unionin
jäsen ja pyrkii suomen kautta hyötymään euroopan unionista.
Rata on toki hyvä ja kiinnostava hanke myös venäjällä ja Euroopan unionin
kiinnostus on suurta. Rovaniemelle on noussut Euroopan unionin
myötä kansainvälinen lentokenttä, oliko 8 eri lentoyhtiö?
Radalla on varmasti kysyntää ja Itärajan takana on toinen Helsinki. Eli siellä
on miljoona ihmistä ja ostajaa. Se varmasti nostaa myös paikkakunnan
teollisuuden ja kaupan uuteen uskoon, samoin, kuin Biotehdas.
Maailman lentoliikenne ja varsinkin euroopan lentoliikenne voi houkutella
Venäläisiä matkailijoita jo siltä osin, että Norwegian lentää sieltä edullisesti.
Toki rata ja taxfree tuonti ja Lapin turismi olisi varmasti kiinnostuneita radasta.
Suomessa on kaksi kaupunkia jotka kiinnostavat eurooppalaisia ja ne ovat
Helsinki ja Rovaniemi eli kaksi lentokenttää ja lentoliikenteen tulevaisuus ja
matkailun on maailman suurimmat liiketoimet nyt ja tulevaisuudessa.
Teidän puheet sodista johtuu kai tyhmyydestä ja mielenvikaisuudesta ?
Suurin uhka on tänä päivänä tekoäly ja dronet sotakäytössä. Eikä kukaan
tarvitse tänä päivän arvotonta maat jos se ei siitä saa rahaa ja hyödy.
Perussuomalaiset puhuu teille koko ajan valheita ja Te uskotte niitä vai ?Muuten asiallinen kirjoitus loppu meni taas totuttuun jorinaan.
- Vappu-lause
Rautatie Kuusamoon ja pillua kaikille!
- Lappirata
Venäjää ja Venäläisiä ei suomi ja köyhä maa sinänsä kiinnosta.
Venäläisiä kiinnostaa suomi vain sen vuoksi, koska se euroopan unionin
jäsen ja pyrkii suomen kautta hyötymään euroopan unionista.
Rata on toki hyvä ja kiinnostava hanke myös venäjällä ja Euroopan unionin
kiinnostus on suurta. Rovaniemelle on noussut Euroopan unionin
myötä kansainvälinen lentokenttä, oliko 8 eri lentoyhtiö?
Radalla on varmasti kysyntää ja Itärajan takana on toinen Helsinki. Eli siellä
on miljoona ihmistä ja ostajaa. Se varmasti nostaa myös paikkakunnan
teollisuuden ja kaupan uuteen uskoon, samoin, kuin Biotehdas.
Maailman lentoliikenne ja varsinkin euroopan lentoliikenne voi houkutella
Venäläisiä matkailijoita jo siltä osin, että Norwegian lentää sieltä edullisesti.
Toki rata ja taxfree tuonti ja Lapin turismi olisi varmasti kiinnostuneita radasta.
Suomessa on kaksi kaupunkia jotka kiinnostavat eurooppalaisia ja ne ovat
Helsinki ja Rovaniemi eli kaksi lentokenttää ja lentoliikenteen tulevaisuus ja
matkailun on maailman suurimmat liiketoimet nyt ja tulevaisuudessa.
No kuka sitä rataa vastustaa muut kuin Teidän Sota päälikkönne ?
Eihä ilmiselvää hyvää liiketoimintaa voi kukaan muu vastustaa, kuin
Teidän mielenvikaiset Perussuomalaiset kaljut maahanmuuttaja vihaajat.
Eikö ne ole mielenvikaisia vai onko ne sitten vakavasti otettavia
juoksuhaudoista puhujia ?
Suomi on euroopan unionin jäsen ja suomella ei ole vihollista ja
suomeen ei silloin voi yksikään maa hyökätä ja se olisi hyökkäys
euroopan unionia vastaan. Euroopan unioni tekee nimen omaan
sen kiinnostavuuden ja antaa siihen tarvittavan volyymin.
- VelttoVäyrynen
LAPSELLISTA TOIVEAJATTELUA koko Sallan ratahanke. Venäjä ei ole vakaa ja turvallinen maa, eikä näy parempaan kehitystä vielä aikoihin. Jos menet minne tahansa muualle Suomesta, oli se rahti- tai henkilöliikennettä, ovat tullit ilman kilometrien jonoja, eikä tullihenkilöstö heilahtele vaatimuksissaan mielivaltaisesti. Eikä posahtele puutullit, eikä muutkaan kotkotukset niin, että kohta saattaisivat junat seisoa Alakurtin takana päivä--viikkotolkulla, kuten nyt on syytä epäillä. Mikään ei ole varmaa Venäjällä, muu kuin epävarma.
Jos paineita jäämeren suunnan laivaliikenteelle olisi niin paljon tulevaisuudessa, että oikein rautatie Suomeen, niin sitten Norjasta, joskus muutaman vuosikymmenen päästä. Koillisväylässä on vielä sulattelemista pitkäksi aikaa.Meinaatko, että Allegro tapainen malli ei toimi ?
Oletko Matkustanut Allegrolla ? Juna voi suoraan mennä Murmanskiin.
Lentoliikenne houkuttaa turisteja venäjältä ja ei nekään tyhmiä ole ja
kyllä ne netistä hintoja vertailee ja varilee hotelleja myös. ! !
Allegro mahdollisuus toisi turisteja myös Ruotsista ja Euroopasta ja
siihen eri palvelumuodot, nyt väkevän oluen ja siiderin kanssa.
Myös netti tilaaminen on venäjällä vähän niin ja näin ja siihen palvelumuodot.
Mutta Te olette niin tyhmää porukkaa joka ei tajua mitään.
Kansa on jo taistellut ja se ikäluokka on ihan just maan alla.
Nyt vain maailma on hyvin toisenlainen ja sillä on toisenlainen halu ja kuten näet,
maaseutu tyhjenee ja autioituu myös ruotsissa. Silloin lapin keskuksen
tekeminen voi olla myös kuntapolitiikkaa. Valtio ja EU antaa varmasti rahaa jos
sitä haetaan ja joku ryhtyy vetämään.
- realistiryssä
Täällä tuodaan esiin, että Venäjä olis arvaamaton ja epävakaa maa ja että Suomen sen vuoksi pitää olla varuillaan.
Venäjähän on kohdellut Suomea aina armollisesti. Pelasti meidät 1808 Ruotsin kynsistä, antoi meille itsenäisyyden, heti kun sitä pyysimme 1917. No talvisota oli ikävä, mutta siinäkin Venäjä yritti muita keinoja. Solmi rauhan heti kun sai tahtonsa läpi. Jatkosodassakin solmi rauhan, kun me höökimiseltämme, maltoimme siihen suostua. Ei kai kukaan täysipäinen luule, ettei venäläiset olisi pystynyt miehittämään koko suomea 1944, niin halutessaan. Kylmänsodan aikana 50-80 luvuilla, suomi oli erityisen onnekas, toimivien venäjän kauppasuhteiden vuoksi.
Tätä jäämeren ratahankkeesta puhutaan, mutta kukaan ei ole sanonut, mihin sitä tarvitaa, mitä siinä kuljetettaisiin? Jos laivat, joku päivä, tulevat Kiinasta Jäämeren kautta Eurooppaan miksi ne purettaisiin, jossakin kirkkoniemessä, eikä mentäisi syvemmälle Eurooppaan.
Suomen sisäiseen käyttöön rataa ei kannata rakentaa.- Jäässäonpitkään
Juu totta on
Se mitä radan rakentamiseen menee, ei ikinä tule takaisin.
Ei ole näköpiirissä semmoista tuotetta, jonka markkinat olisivat jäämerellä? - Lapinrata
Ei Rataa pidä sillä tavalla ajatella vaan sillä tavalla, että se tulee lisäämään
liikennettä ja kauppaa. Ilman rataa voi jäädä moni yrityksiä ja teollisuuslaitoksia
perustamatta ja rata mahdollistaa monia teollisia ja kaupallisia asioita.
Eihän rata ja jäämeren yhteys voi olla mitenkään kunta poliittisesti eikä
taloudellisesti heikentävä asia ja kilpailun lisääminen laskee myös hintoja
ja se muovaa markkinoita ja mahdollisuuksia.
Siihen muovautuu mitä muovautuu ja tässä ei ole kyseessä edes mikään
pitkä radan pätkä. ! Sijoitukseen varmasti tuottaa takaisin, mutta aikaväli
on auki.
Matkustajaliikenne ja turismi on varmasti suurin radan syy ja se yhdistää
Venäjän jäämeren miljoona ihmistä suomen rataverkkoon ja rataverkko voi
laajentua aina ruotsiin saakka.
Rataverkko antaa tietenkin raskaalle teollisuudelle aivan uusia mahdollisuuksia.
On siinä syitä ja mahdollisuuksia. Miksi kaikki pitää kertoa, kuin
pikkulapsille ?
Murmanskin alueella on Helsingin kokoinen väestö ! ! - äimänäkäki
Lapinrata kirjoitti:
Ei Rataa pidä sillä tavalla ajatella vaan sillä tavalla, että se tulee lisäämään
liikennettä ja kauppaa. Ilman rataa voi jäädä moni yrityksiä ja teollisuuslaitoksia
perustamatta ja rata mahdollistaa monia teollisia ja kaupallisia asioita.
Eihän rata ja jäämeren yhteys voi olla mitenkään kunta poliittisesti eikä
taloudellisesti heikentävä asia ja kilpailun lisääminen laskee myös hintoja
ja se muovaa markkinoita ja mahdollisuuksia.
Siihen muovautuu mitä muovautuu ja tässä ei ole kyseessä edes mikään
pitkä radan pätkä. ! Sijoitukseen varmasti tuottaa takaisin, mutta aikaväli
on auki.
Matkustajaliikenne ja turismi on varmasti suurin radan syy ja se yhdistää
Venäjän jäämeren miljoona ihmistä suomen rataverkkoon ja rataverkko voi
laajentua aina ruotsiin saakka.
Rataverkko antaa tietenkin raskaalle teollisuudelle aivan uusia mahdollisuuksia.
On siinä syitä ja mahdollisuuksia. Miksi kaikki pitää kertoa, kuin
pikkulapsille ?
Murmanskin alueella on Helsingin kokoinen väestö ! !Rata Kantalahteen tuntuu perustellulta. Mutta kun vakavasti otettavat tahot puhuu suorasta ratayhteydestä Suomesta pohjois Norjaan. Mitä järkeä siinä on. Toinen hassu hanke on tunneli Suomrnlahden ali Viroon, mitä siinä kulkis, viinatrokarit!
- Lapinrata
äimänäkäki kirjoitti:
Rata Kantalahteen tuntuu perustellulta. Mutta kun vakavasti otettavat tahot puhuu suorasta ratayhteydestä Suomesta pohjois Norjaan. Mitä järkeä siinä on. Toinen hassu hanke on tunneli Suomrnlahden ali Viroon, mitä siinä kulkis, viinatrokarit!
Tunneli Viroon ehdottomasti ja se vahvistaa suomessa olevan teollisuuden ja
teollisuus investointeja. Esim. Puun ja puutuotteiden osalta markkinat olisivat
valtavat. Puu maksaa Ranskassa ja Saksassa paljon ja myös teknomineraalien
louhinta ym. saisivat kilpailukykyä !
Miten Te ette pysty ajattelemaan, mistä se raha tulee ?
Ei ole ihmekään, että perussuomalaisten huu haa akat saavat teidän päänne sekaisin ?
Jos raha ja talous ei ole ensimmäisellä sijalla, niin millä Te elätte ?
Maailman ja euroopan välinen kauppa on vaihtokauppaa ja raha on mittari.
Euroopan unioni tukee hankkeita, mitkä tukee teollisuuden kasvua. - äimänäkäki
Lapinrata kirjoitti:
Tunneli Viroon ehdottomasti ja se vahvistaa suomessa olevan teollisuuden ja
teollisuus investointeja. Esim. Puun ja puutuotteiden osalta markkinat olisivat
valtavat. Puu maksaa Ranskassa ja Saksassa paljon ja myös teknomineraalien
louhinta ym. saisivat kilpailukykyä !
Miten Te ette pysty ajattelemaan, mistä se raha tulee ?
Ei ole ihmekään, että perussuomalaisten huu haa akat saavat teidän päänne sekaisin ?
Jos raha ja talous ei ole ensimmäisellä sijalla, niin millä Te elätte ?
Maailman ja euroopan välinen kauppa on vaihtokauppaa ja raha on mittari.
Euroopan unioni tukee hankkeita, mitkä tukee teollisuuden kasvua.Mistä niin päättelet, että meillä ei ole rahaa ja emme tietäis miten sitä tehdään?!
Suomenlahden vastarannalla on Baltianmaat , siis pienehköt markkinat. Nythän lahden yli kulkee, lähes yksinomaan, viinaa ja ilotyttöjä, sekä muuta halpatyövoimaa.
Kun hoidetaan suhteet kuntoon Venäjän kanssa, niin sitä kautta avautuu aivan eriluokan mahdollisuudet suomalaiselle teollisuudelle. Se ei ole, mielestäni viisasta ajattelua, että ollaan loputtomiin huonoissa suhteissa Venäjän kanssa.
Persu en ole ollut ikinä, mutta ennen sekin, kuin sininen. - Kuusipölli
Lapinrata kirjoitti:
Tunneli Viroon ehdottomasti ja se vahvistaa suomessa olevan teollisuuden ja
teollisuus investointeja. Esim. Puun ja puutuotteiden osalta markkinat olisivat
valtavat. Puu maksaa Ranskassa ja Saksassa paljon ja myös teknomineraalien
louhinta ym. saisivat kilpailukykyä !
Miten Te ette pysty ajattelemaan, mistä se raha tulee ?
Ei ole ihmekään, että perussuomalaisten huu haa akat saavat teidän päänne sekaisin ?
Jos raha ja talous ei ole ensimmäisellä sijalla, niin millä Te elätte ?
Maailman ja euroopan välinen kauppa on vaihtokauppaa ja raha on mittari.
Euroopan unioni tukee hankkeita, mitkä tukee teollisuuden kasvua.No mitä se puu siellä Saksassa ja Ranskassa sitten maksaa kun se niin paljon maksaa?
- Lautatavara
Siinä 10 euroa neliö, 2 metriä höylättyä ponttilautaa 10 levänä myös 10 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun367184- 833666
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823255Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3352999- 462413
- 562261
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251560- 561485
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui311464Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi221436