En osta enää polttomoottoriautoa!

Joku kaunis päivä bensa- ja dieselautojen omistajat heräävät maailmassa, jossa heidän rakkaat vempeleensä ovat vain romumetallin arvoisia. Dieseliähän voi tehdä vaikka kinkunrasvasta, mutta sähkö on se oikea valinta. Sähkö antaa autolle myös paremman kiihtyvyyden.
Ilmianna
Jaa

39 Vastausta


Ainahan autojen arvo laskee, mutteivat ne sentään yhdessä yössä arvottomiksi muutu. Lakimuutoksiin menee aikaa vuositolkulla. Mutta jos nyt uuden ostaa, niin voi olla, ettei sillä enää 20v kuluttua ole edes sitä vähää arvoa kuin nykyisillä 20-vuotiailla. Toisaalta sähköautot ne vasta arvoaan menettävätkin alati uudistuvan tekniikan, vanhenevien akkujensa ja kiristyvän kilpailun vuoksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Toistaiseksi esim. Tesla on menettänyt arvoaan vähemmän kuin uutena saman hintainen polttomoottoriauto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näin.on kirjoitti:
Toistaiseksi esim. Tesla on menettänyt arvoaan vähemmän kuin uutena saman hintainen polttomoottoriauto.
Ilmeisesti esim. Tesla on juuri se parhaiten arvonsa pitänyt sähköauto ja siinäkin osaksi kyseessä kallein ostohinta, jolloin prosentuaalisesta arvon säilyttämisestä huolimatta euroja palanut yhtä paljon tai enemmän.
Näin ainakin Elon Muskin twiitti asiasta antaa ymmärtää. Mitsu I-Miev taas menettänyt kolmessa vuodessa 80% arvostaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Teslan varhaisemmat mallit (2013-2014) ilman autopilottia ovat hyvä esimerkki kuinka arvo putoaa kuin kivi sähköautotekniikan edistyessä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sähkö tulee viherpiiparille ilmaiseksi seinästä, muille sen saanti voi maksaa paljonkin nykyisestä omasta käytettävissä olevasta sähköverkosta riippuen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
17 VASTAUSTA:
Aivan takuulla autoon tarvittava sähkösi maksaa vain murto-osan saman matkan liikkumiseen tarvittavan bensan tai dieselin hinnasta.
Kerrotko faktan maksamastasi sähkön kwh- hinnasta veroineen ja siirtoineen niin vertaillaan ihan yhdessä...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tesla3 kirjoitti:
Aivan takuulla autoon tarvittava sähkösi maksaa vain murto-osan saman matkan liikkumiseen tarvittavan bensan tai dieselin hinnasta.
Kerrotko faktan maksamastasi sähkön kwh- hinnasta veroineen ja siirtoineen niin vertaillaan ihan yhdessä...
Yleisin pääsulakekoko ok-taloissa on vieläkin 3x25A. Sähköauton laturin koko tulevaisuudessa on oltava min 10 kW, jos ajelee muutakin kuin marketissa eli laturin ottama virta on luokkaa 3x16 A. Pääsulakkeen kokoa joudutaan kasvattamaan , ehkä myös talon liittymäjohto vaihtamaan, pääkeskus vaihtamaan yms. Liittymismaksu on korkeampi, perusmaksu on korkeampi jne. Laturikin maksaa eikä autoa ole kiva latailla ulkona sateessa, lumituiskussa tai pakkasessa. Autotalli/autokatos on sopivin paikka eli sellainen on hyvä rakentaa ellei sellaista ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
energia.halpaa kirjoitti:
Yleisin pääsulakekoko ok-taloissa on vieläkin 3x25A. Sähköauton laturin koko tulevaisuudessa on oltava min 10 kW, jos ajelee muutakin kuin marketissa eli laturin ottama virta on luokkaa 3x16 A. Pääsulakkeen kokoa joudutaan kasvattamaan , ehkä myös talon liittymäjohto vaihtamaan, pääkeskus vaihtamaan yms. Liittymismaksu on korkeampi, perusmaksu on korkeampi jne. Laturikin maksaa eikä autoa ole kiva latailla ulkona sateessa, lumituiskussa tai pakkasessa. Autotalli/autokatos on sopivin paikka eli sellainen on hyvä rakentaa ellei sellaista ole.
Ei kai siinä latauksen aikana auton vieressä ole pakko seisoa, joten latauspaikka ei tarvinne nykyajan mukavuuksia?

Hinnoitteluhan lienee eniten sähköyhtiön markkinointipäätöksiä, ei kai se tehokkaampi liittymä teknisesti kovin paljon enempää maksa? Uusiin taloihin tullee ilman merkittäviä lisäkuluja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kdkmfmfmfmffm kirjoitti:
Ei kai siinä latauksen aikana auton vieressä ole pakko seisoa, joten latauspaikka ei tarvinne nykyajan mukavuuksia?

Hinnoitteluhan lienee eniten sähköyhtiön markkinointipäätöksiä, ei kai se tehokkaampi liittymä teknisesti kovin paljon enempää maksa? Uusiin taloihin tullee ilman merkittäviä lisäkuluja.
Kannattaa tutustua sähköyhtiöiden sulakekoon mukaiseen liittymähinnoitteluun ja mitä mahdollinen liittymän muutos tulee maksamaan. Mitä kauempana jakelumuuntajasta asut, sen kalliimmaksi se tulee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tonneja.tililtä kirjoitti:
Kannattaa tutustua sähköyhtiöiden sulakekoon mukaiseen liittymähinnoitteluun ja mitä mahdollinen liittymän muutos tulee maksamaan. Mitä kauempana jakelumuuntajasta asut, sen kalliimmaksi se tulee.
Niin, yritin sanoa, että hinnoilla lienee laskunvaraa, jos suurempi sulakekoko muodostuu standardiksi. Kyseessä ei siis välttämättä niinkään materiaaliin työhön tai tekniikkaan liittyvä kustannus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kkfkfmfmfmfmfmfmf kirjoitti:
Niin, yritin sanoa, että hinnoilla lienee laskunvaraa, jos suurempi sulakekoko muodostuu standardiksi. Kyseessä ei siis välttämättä niinkään materiaaliin työhön tai tekniikkaan liittyvä kustannus.
Kyllä kysymyksessä on täysin tekniikan mitoitukseen eli loppupeleissä kalleuteen liittyvä seikka ihan keskijänniteverkkoa ja -muuntaajaa myöten. On perimmiltään oikeastaan kysymys sähköturvallisuudesta ja sähköverkon riittävistä oikosulkuvirroista vikatapuksissa. Riittävällä oikosulkuvirralla taataan viallisen verkon osan nopea ja selektiivinen irtikytkentä vikatilanteessa. Mitä enemmän isoja kuluttajia, sen järeämpi verkko. Pahimmassa tapauksessa jo yksi uusi kuluttaja voi aiheuttaa ainakin vanhan jakelumuuntajan ja sen lähtöjen uusimisen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
energia.halpaa kirjoitti:
Yleisin pääsulakekoko ok-taloissa on vieläkin 3x25A. Sähköauton laturin koko tulevaisuudessa on oltava min 10 kW, jos ajelee muutakin kuin marketissa eli laturin ottama virta on luokkaa 3x16 A. Pääsulakkeen kokoa joudutaan kasvattamaan , ehkä myös talon liittymäjohto vaihtamaan, pääkeskus vaihtamaan yms. Liittymismaksu on korkeampi, perusmaksu on korkeampi jne. Laturikin maksaa eikä autoa ole kiva latailla ulkona sateessa, lumituiskussa tai pakkasessa. Autotalli/autokatos on sopivin paikka eli sellainen on hyvä rakentaa ellei sellaista ole.
Mistä revit tuon min. 10kw?
3x25A pääsulakkeilla voit huoletta ottaa 3x10A eli 6.6kw auton lataukseen. Tuolla saat yön (10h) aikana reilun 60 kwh. eli yli 300 km.n ajomatkan. Kyllä tuolla luulisi pidemmälle pääsevän kuin lähimarkettiin jopa lapissa. 3-vaihe ns. työmaapistoke maksaa noin satasen asennettuna, sen kummenpaa laturia et tarvitse jos et halua investoida.
95% autoilijoista ajaa alle 100 km. / päivä joten latausaikakin jää joka yö käytännössä muutamaan tuntiin tai lataustehoa voi huomattavastikin pudottaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tesla3 kirjoitti:
Mistä revit tuon min. 10kw?
3x25A pääsulakkeilla voit huoletta ottaa 3x10A eli 6.6kw auton lataukseen. Tuolla saat yön (10h) aikana reilun 60 kwh. eli yli 300 km.n ajomatkan. Kyllä tuolla luulisi pidemmälle pääsevän kuin lähimarkettiin jopa lapissa. 3-vaihe ns. työmaapistoke maksaa noin satasen asennettuna, sen kummenpaa laturia et tarvitse jos et halua investoida.
95% autoilijoista ajaa alle 100 km. / päivä joten latausaikakin jää joka yö käytännössä muutamaan tuntiin tai lataustehoa voi huomattavastikin pudottaa.
Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tesla3 kirjoitti:
Aivan takuulla autoon tarvittava sähkösi maksaa vain murto-osan saman matkan liikkumiseen tarvittavan bensan tai dieselin hinnasta.
Kerrotko faktan maksamastasi sähkön kwh- hinnasta veroineen ja siirtoineen niin vertaillaan ihan yhdessä...
Kunhan sähköautot yleistyvät edes vähän, mitään tulevaisuuden jättisuosiota on turha odotella, ihan siitä syystä ettei niitä sähköautoja noin vaan ole saatavilla rajattomasti, eikä se hinta eikä ominaisuudet kohtaa tavallisen kuluttajan tarpeita.
MUTTA: se sähkön hinta: luuletko todella että kun joskus ehkä tulevaisuudessa sähköautot yleistyisivät, valtiovalta katselisi sivusta, kyllä sille sähköautollekin keksittäisiin käyttövoimaveroa viimisen päälle, ainoa varma asia on kuolema ja verot!
Kuten jokainen tajuaa, tämän päivän kustannukset eivät enää päde tulevaisuudessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kerro.tarkemmin kirjoitti:
Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?
Sellaista 3v laturia ei ole olemassa mutta ehkä Tesla3 sellaisen tekee ja hyväksyttää viranomaisilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sähkömasentaja kirjoitti:
Sellaista 3v laturia ei ole olemassa mutta ehkä Tesla3 sellaisen tekee ja hyväksyttää viranomaisilla.
Sähköautoissa on aina sisäinen AC-laturi. Teslassa ja Renault Zoessa on kolmivaihelaturit. Teslassa hieman mallista riippuen voi olla 11 kW tai 20 kW tehoinen laturi ja Zoessa on 20 kW tehoinen. Molemmissa voi autosta määrittää latausvirran alemmaksi myös, jolloin esim. 3x 25A pääsulakkeet eivät pauku. Auton sisäistä AC-laturia käytetään joko pistorasialatauskaapelin avulla tai sitten latauslaitteen kautta. Molempiin Teslaan sekä Zoeen on saatavilla latauskaapeli, joka ottaa virtansa punaisesta 3-vaihe "työpmaapistokkeesta" suoraan. Tuossa kaapelissakin on latausvirran ohjausmahdollisuus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kerro.tarkemmin kirjoitti:
Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?
Teslaan tulee mukana 3-vaihe kaapeli joka kytketään 3-vaihe pistorasiaan ja ladattua saa 3x16A. Tulevaisuudessa varmaan myös muilla valmistajilla.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
sähkötöpselistäilman kirjoitti:
Kunhan sähköautot yleistyvät edes vähän, mitään tulevaisuuden jättisuosiota on turha odotella, ihan siitä syystä ettei niitä sähköautoja noin vaan ole saatavilla rajattomasti, eikä se hinta eikä ominaisuudet kohtaa tavallisen kuluttajan tarpeita.
MUTTA: se sähkön hinta: luuletko todella että kun joskus ehkä tulevaisuudessa sähköautot yleistyisivät, valtiovalta katselisi sivusta, kyllä sille sähköautollekin keksittäisiin käyttövoimaveroa viimisen päälle, ainoa varma asia on kuolema ja verot!
Kuten jokainen tajuaa, tämän päivän kustannukset eivät enää päde tulevaisuudessa.
Nyt on suuri ongelma kun autonvalmistajat eivät pysty toimittamaan autoja tarpeeksi akkujen liian vähäisestä tuotannosta johtuen. Myyntiä kyllä olisi.

Ei sähkön hinta suuria muutu koska kulutusta on vaikea kohdistaa meneekö sähkö talouteen vai autoon.
Minä arvaan että GPS seurattava liikkumisvero tulee sähköautoille ja siinä samalla myös polttiksille, joten polttiksella ajaminen kallistuu entisestään..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kerro.tarkemmin kirjoitti:
Miten herra aikoo ladata sähköautonsa tavallisesta 3-vaihe pistorasiasta?
Tämä on hyvä esimerkki siitä suuresta tietämättömyyden ja suuresta oletusten määrästä joka tällä palstalla loistaa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SähköautoilevaMotoristi kirjoitti:
Sähköautoissa on aina sisäinen AC-laturi. Teslassa ja Renault Zoessa on kolmivaihelaturit. Teslassa hieman mallista riippuen voi olla 11 kW tai 20 kW tehoinen laturi ja Zoessa on 20 kW tehoinen. Molemmissa voi autosta määrittää latausvirran alemmaksi myös, jolloin esim. 3x 25A pääsulakkeet eivät pauku. Auton sisäistä AC-laturia käytetään joko pistorasialatauskaapelin avulla tai sitten latauslaitteen kautta. Molempiin Teslaan sekä Zoeen on saatavilla latauskaapeli, joka ottaa virtansa punaisesta 3-vaihe "työpmaapistokkeesta" suoraan. Tuossa kaapelissakin on latausvirran ohjausmahdollisuus.
Siinä "työmaapistorasiassa" on oltava kyllä 30 mA vikavirtasuoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi auto pitäisi ladata KOTONA? Ethän sä bensaakaan kotipihalla autoon tankkaa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014

Nyt on jo valmiina keksinnöt joilla saadaan auto kulkemaan akuilla yli tuhat kilometriä ja lataukseen menee se muutama minsa kuten tankkaamiseenkin... Syyy miksi noita eiole käytössä ei ole "fysiikan rajat" vaan ihan se että öljy-yhtiöillä on liikaa rahaa ja valtaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bussissa kirjoitti:
Miksi auto pitäisi ladata KOTONA? Ethän sä bensaakaan kotipihalla autoon tankkaa

https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014

Nyt on jo valmiina keksinnöt joilla saadaan auto kulkemaan akuilla yli tuhat kilometriä ja lataukseen menee se muutama minsa kuten tankkaamiseenkin... Syyy miksi noita eiole käytössä ei ole "fysiikan rajat" vaan ihan se että öljy-yhtiöillä on liikaa rahaa ja valtaa
"Ethän sä bensaakaan kotipihalla autoon tankkaa"
Niin että ei sähköäkään pitäisi voida tankata?? Sitäkö yrität sanoa??
Tuollaiisten tehojan lataaminen ei onnistu minkäänlaisilla kontaktoreilla eikä induktiivisesti, joten huuhaata on tuollaiset jutut, tuon ymmärtää jokainen jolla on vähääkään sähkötekniikka hallussa.
Vainoharhaisuudellakin pitäisi olla jonkinlaiset rajat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Normaali omakotitalon sähköteho riittää mainiosti sähköauton lataamiseen. Samoin sähköverkko kestää satojatuhansia sähköautoja ilman mitään ongelmia. Pikalatausta ei normaalikuluttaja kotonaan tarvitse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Aivan ja kun jouluna lyödään kiukaat päälle on jo sähköstä pulaa, mutta se sähköauton akku on ihan toista se latautuu sillä jo pelkästään ajatuksenvoimalla? Puhumattakaan jos joku tollo ostaa käytetyn teslan johon akut maksaa vain 20 000 euroa niin onnea ja menestys............
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tueast kirjoitti:
Aivan ja kun jouluna lyödään kiukaat päälle on jo sähköstä pulaa, mutta se sähköauton akku on ihan toista se latautuu sillä jo pelkästään ajatuksenvoimalla? Puhumattakaan jos joku tollo ostaa käytetyn teslan johon akut maksaa vain 20 000 euroa niin onnea ja menestys............
Jouluaattona oli edullista pörssisähköä ja ei ollut mitään ongelmaa sähkötuotannossa. Sähköauton latauksen voit ajastaa vaikka loppuyölle ja seuraavalle päivälle tarpeen mukaan.
Teslan voimansiirtotakuu akkuineen on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta ja akun voi melkeinpä aina korjata, joten pelkkiä vääriä uskomuksia tuollaiset totaaliset akun kuolemat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tesla3 kirjoitti:
Jouluaattona oli edullista pörssisähköä ja ei ollut mitään ongelmaa sähkötuotannossa. Sähköauton latauksen voit ajastaa vaikka loppuyölle ja seuraavalle päivälle tarpeen mukaan.
Teslan voimansiirtotakuu akkuineen on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta ja akun voi melkeinpä aina korjata, joten pelkkiä vääriä uskomuksia tuollaiset totaaliset akun kuolemat.
Kahdeksan vuottahan ei sadantonnin autosta paljon ole keskivertosuomalaiselle, miljonäärit leikkiköön millä haluavat.

Siinä ollet oikeassa, että yösähköä tässä maassa kyllä riittää melkeinpä joka kansalaisen sähköautoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tesla3 kirjoitti:
Jouluaattona oli edullista pörssisähköä ja ei ollut mitään ongelmaa sähkötuotannossa. Sähköauton latauksen voit ajastaa vaikka loppuyölle ja seuraavalle päivälle tarpeen mukaan.
Teslan voimansiirtotakuu akkuineen on 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta ja akun voi melkeinpä aina korjata, joten pelkkiä vääriä uskomuksia tuollaiset totaaliset akun kuolemat.
Aivan ja jos olisi ollut -20 astetta pakkasta niin se pärssisähkösi olisi ollut? Muuten nyt on keksitty uusi kusetus oliko jopa nimeltään tehosähkö mutta ei nyt tullut mieleen mikä nimi oli mutta korkeina kulutusaikoina sähkön hinta nousee rajusti aatteles ovat jo varautuneet kun esim. 100 000 sähköautoa on latauksessa, mitä luulet milloin peltilehmän verotus laskee, aivan ei koskaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veroiskos kirjoitti:
Aivan ja jos olisi ollut -20 astetta pakkasta niin se pärssisähkösi olisi ollut? Muuten nyt on keksitty uusi kusetus oliko jopa nimeltään tehosähkö mutta ei nyt tullut mieleen mikä nimi oli mutta korkeina kulutusaikoina sähkön hinta nousee rajusti aatteles ovat jo varautuneet kun esim. 100 000 sähköautoa on latauksessa, mitä luulet milloin peltilehmän verotus laskee, aivan ei koskaan.
Kun meillä joskus on 100 000 sähköautoa ei kulutuspiikeistä ole huolta koska latauksessa olevat sähköautot tulevat olemaan osa sähköverkkoa.
Ihmeellistä tämä tekniikan kehitys vai mitä?

https://www.helen.fi/uutiset/2017/V2G/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tesla-sähköauton omistaja herää yhtenä aamuna tilanteeseen jossa kalliit Litiumakut ovat loppu ja niiden arvo alle koko auton arvon. Veikkaan akuille varovasti alle 10 vuoden käyttöikää. Siinä voi herkästi vierähtää kyynel omistajan silmäkulmasta vaikka olisi ehkä varaa uusiinkin akkuihin.
Ilmianna
Jaa
Sähkö on hyvä mutta matka ajoon siitä ei ole,vielä. Matkaa pitäisi pystyä tekemään 3000kg traileri koukussa 1500 km 30c pakkasessa ja sitten yöpuulle lataukseen. Siihen ei autot pysty,vielä. Kun se tapahtuu hankin auton , oletan vain ettei minun aikana akut kehity tai se suuri keksintö tapahdu.

Nämä nykyiset 300 km autot on jollekin johonkin käyttöön jo vaihtoehto ainoaksi mutta ei minulle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kyllä onnistuu, jopa ärsyttävän helposti, Tesla X-mallilla. Lataukset 200 km:n välein 30-45 min ja perässä voi vetää vaikka 5-tonnin kuormaa. Kiihtyvyys on yhä uskomattoman hyvä. Ohitukset pikkuautoista onnistuu vaivatta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
eFuture kirjoitti:
Kyllä onnistuu, jopa ärsyttävän helposti, Tesla X-mallilla. Lataukset 200 km:n välein 30-45 min ja perässä voi vetää vaikka 5-tonnin kuormaa. Kiihtyvyys on yhä uskomattoman hyvä. Ohitukset pikkuautoista onnistuu vaivatta.
Niin, kunhan sattuu pikalataamo 200km välein.. Keski-Euroopassa ja Amerikassa ehkä, Suomessa ei todellakaan.
Ja on tuossakin jo aika monta ylimääräistä stoppia, jos pohjoiseen ajaa. Huvittavaa puhua ohituksista, kun sitten ollaan seuraavalla huoltiksella tai vastaavalla taas piuhan päässä.

Ärsyttävän helppo oli huvittavasti sanottu tuollaisesta keskiaikaiseen vaihtohevossirkukseen verrattavasta matelusta.
Kyllä se viiden tonnin kuorma hieman syö kantamaa..

Oli niin älytöntä juttua sinulta plus nimimerkkisi, että taidat olla ihan palkattu infosoturi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
eFuture kirjoitti:
Kyllä onnistuu, jopa ärsyttävän helposti, Tesla X-mallilla. Lataukset 200 km:n välein 30-45 min ja perässä voi vetää vaikka 5-tonnin kuormaa. Kiihtyvyys on yhä uskomattoman hyvä. Ohitukset pikkuautoista onnistuu vaivatta.
Teslat ovat pikkuautoja, siis itseäänkö ne ohittelevat silleen helposti?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei aloittaja. Alappa ostella nyt niitä Tesloja, niin on sitten 10 vuoden päästä tarjontaa meille vaihtoauton ostajille. Rahahan sulle ei liene ongelma ja 100 000 eur on sopiva raha autosta sulle.
Ilmianna
Jaa
Aloittaja mainitsee kuinka dieselpolttoainetta voidaan tehdä vaikka kinkun rasvasta. Kysyisin voidaanko myös sähköä tehdä vaikka kinkun rasvasta ja jos, niin millaisella hyötysuhteella tms? Vai mistä se sähkö oikein tulee ja missä ja miten se tehdään?
Ilmianna
Jaa
Täällä ihmiset aukovat päätänsä siihen malliin, että öljyä tulee riittämään loputtomiin. Voi voi kun ei se riitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Samaa on jankutettu pian sata vuotta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Odkfkfkfkfkf kirjoitti:
Samaa on jankutettu pian sata vuotta.
Ei niitä sähköautoja pelkällä auringolla ja tuulella latailla ainakaan Suomessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
fossiilinen.kova.sana kirjoitti:
Ei niitä sähköautoja pelkällä auringolla ja tuulella latailla ainakaan Suomessa.
Tällä hetkellä (5.1. klo 11.12) Suomen tuulienergian tuotanto on 914MW eli noin saman verran kuin Loviisan kahden ydinreaktorin teho. Eikä tuulivoimaloita ole Suomessa edes paljon.

Tuo 914MW on varmaan sitten vääränlaista sähköä eikä se sovellu autojen lataamiseen? Ruotsista tuotu tuulisähkö ei sekään varmaan käy sähköautoille?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

En osta enää polttomoottoriautoa!

Joku kaunis päivä bensa- ja dieselautojen omistajat heräävät maailmassa, jossa heidän rakkaat vempeleensä ovat vain romumetallin arvoisia. Dieseliähän voi tehdä vaikka kinkunrasvasta, mutta sähkö on se oikea valinta. Sähkö antaa autolle myös paremman kiihtyvyyden.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta