Kaverisuhteesta tullut taakka

JätäMutRauhaan

Näin on alkanut tuntumaan ja miksi näin?
Tämä kaveri ensinnäkin soittelee koko ajan ja puhuu sitten aina todella, todella pitkiä puheluita, eli minulta menee todella, todella paljon aikaa hukkaan hänen puheluidensa takia. Olen jo pitkään tehnyt sitä, että en läheskään aina vastaa hänelle, sillä en vain jaksa... Mutta hän soittaa, soittaa, soittaa... Eikä luovuta. Saattaa olla joitain kertoja, että hän soittaa vain kerran päivän aikana, eikä enää soita uudestaan samana päivänä, jos en vastaa, mutta joskus hän sitten soittaa, soittaa, soittaa, soittaa...
Varsinkin silloin, jos hän tarvitsee apua jossain, esim. kyytiä, tms. niin silloin hän soittaa, soittaa, soittaa, viestittelee Facebookissa, Whatsapissa, soittaa, soittaa, soittaa ja taas viestittää. Se hyvä puoli on, että ilmaiseksi hän ei näitä palveluksia pyydä, eli maksaa kyllä bensat ja muut, jos lähden häntä kuskaamaan, mutta se, että kun hän tuntuu olettavan, että minulla olisi aina aikaa ja velvollisuus juosta hänen asioidensa takia ympäri kaupunkia.
Senkään vuoksi en ole enää hetkeen uskaltanut läheskään aina vastata hänen soittoihinsa, koska ikinä ei voi tietää mitä sieltä tulee. Ei hän aina pyydä niitä palveluksiaan, mutta sitten hän puhuu muuten vain todella pitkiä puheluita ja minulta menee sitten koko ilta siinä hukkaan, varsinkin, jos hän soittaa sellaiseen aikaan, että minulla olisi vielä ollut pieni hetki aikaa tehdä jotain muuta ennen nukkumaanmenoa. Lisäksi jos olen vaikka ilmoittanut hänelle, että olen reissussa, tms. niin hän ainakin toisinaan ymmärtää olla silloin soittelematta, mutta ei aina. Mutta sitten hän kyttää Facebookissa, jos teen jonkin päivityksen sinne, niin hän soittaa sitten heti minulle. Eli hän olettaa, että jos olen Facebookia päivittänyt, niin minulla on sitten heti aikaa hänelle. Kerrankin olin reissussa ja sanoin sen hänelle ja hän ymmärsi silloin reissun aikana olla soittelematta ja itse halusin tehdä kuvakollaasin Facebookiin reissukuvista reissun jälkeen ja sen teinkin, vaikka sitä kyllä mietinkin, että soittaako hän heti kun olen ne kuvat lisännyt, kun nythän minulla on taas hänen mielestään aikaa, kun olen palannut reissusta. Ja niin siinä kävi, että heti kun hän oli ne kuvat nähnyt, niin johan rupesi puhelin laulamaan... Siis joudun jo harkitsemaan sitä miten käytän Facebookia ja myöskin pelkäämään Facebookin käyttöäkin hänen takiaan, eli en uskalla tehdä päivityksiä sinne, kun hän näkee ne ja olettaa heti minulla olevan aikaa hänelle.

Olen joutunut ottamaan Facebookin messengerin aktiivisuusasetuksen pois vain ja ainoastaan hänen takiaan, sillä jos olen siellä aktiivisena, niin hän soittelee silloin koko ajan, eli hän olettaa, että jos minulla on aikaa olla Facebookissa, niin minulla on myös aikaa puhua hänen kanssaan puhelimessa. Tai sitten hän pommittaa viesteillä sitä kautta.
Whatsapissakin olen joutunut ottamaan aktiivisuusasetuksen pois päältä, koska hän pommittaa myös sitä kautta viesteillä ja tietenkin jos hän näkee, että olen aktiivisena, niin sitten vasta hän pommittaakin ja olettaa, että minulla on aina aikaa hänelle, jos olen aktiivisena jossain mediassa.

Haluaisin pitää näissä molemissa paikoissa aktiivisuusasetuksen päällä, että muut näkisivät siitä tilani, mutta tämän yhden takia en voi, sillä hän pommittaa sitten koko ajan niiden kautta.

Mitä tässä enää tehdä? Onko ero ystävästä ainut mahdollinen vaihtoehto ja miten sen pystyn sanomaan? Yhteydenpidon hiipumista on turha yrittää, sillä tämä kaveri ei jätä rauhaan...
Ja toisaalta, onhan se kiva kun on ystäviä, enkä sen vuoksi välttämättä haluaisi katkaista välejä, mutta toisaalta, onko tällainen ystävyyskään hyväksi, kun tuntuu, että minulta menee kohta mielenterveys hänen takiaan.

7

1598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkljhk

      Eikö hänellä ole muita kavereita kuin sinä? Vai oletko sinä ainut, joka vastaa hänelle, lähtee kuskiksi jne.? Itse en jaksaisi tuollaista. Olisin jo aikaa sitten poistanut tyypin somestani ja päälle vielä estänyt FB:ssa. Jo se rauhoittaisi häntä varmaan kummasti...

      Kun hän soittaa, onko sinun pakko kuunnella häntä kaiket illat? Sano, ettet ehdi puhua. Sano, että sinulla on muuta tekemistä. Sano vaikka, että soitat itse sitten hänelle, kun ehdit. Tai voithan sinä kysyä suoraankin, miksi hän jatkuvasti pommittaa sinua puhelimella ja somessa. Hän ei välttämättä tajua häiritsevänsä, jollet ole koskaan sanonut sitä hänelle, vaan vastaat aina kiltisti. Hän on ehkä sosiaalisempi kuin sinä, hänellä ei ehkä ole harrastuksia jne. Jos haluat pitää kaveruudesta kiinni, sinun täytyy puhua hänen kanssaan ja tehdä selväksi, ettet ehdi/jaksa/halua olla luurissa kiinni koko ajan, että sinulla on muutakin elämää ja muitakin kavereita. Jos hän suuttuu ja lopettaa yhteydenpidon, se on sitten voivoi.

    • Tätinen

      Ei ole muuta keinoa kuin sanoa suoraan ettet jaksa etkö ehdi aina olla kuuntelevana korvana. Tai sitten vaan laitat kylmänviileösti estot eri yhteydenpitovälineisiin. Jotkut eivät tajua, välitä, ovat jopa persoonallisuushäiriöisiä tai joku mielensairaus pahentunut. Ikävä asia ja harmillista, mutta sinulla on ikiomaihana elämäsi.

      Ellet sitten halua olla ilmainen terapeutti ja kuunteleva korva lopunelämääsi - et kaitnyt sentään?

    • Qswq

      Jätä vastaamatta puhelimeen, jos ajankohta väärä. Jollei ymmärrä sitä ja jatkaa soittelua niin puhelin äänettömälle tai virrat pois? Jälkeenpäin voit sanoa, et olit pahassa paikassa, ettei siel voinut puhua puhelimeen tmv.

    • Ihmettelijä--
      • Ihmettelijä---

        Samoin myös toki tämäkin on tehty samoihin aikoihin, mutta toisessa ketjussa on 13 vastausta ja tässä nyt viisi.


    • rasittavakaverimullakin

      Eikö ole rasittavaa kun kaveri tunkee elämääsi pakolla. Suoraan en minäkään voi sanoa koska se loukkaa. Mutta toivoisin että itse älyää joskus että otan yhteyttä kun siltä tuntuu. Rasittavaa olla varpaillaan kaverin kanssa muutoinkin kun sen käytös on muutoinkin heittelevää ja kiukuttelua. Milloin kelpaan kuuntelemaan hänen ongelmia jne. Suuttunut on useasti ja laittanut "en halua olla tekemisissä tuollaisen kanssa" helpottuneena nauttinut hiljaisuudesta. Kun uudelleen ottaa yhteyttä ja kertoo kuinka on antanut muka anteeksi jne. Alkaa jälleen se rasittava "utelu" toivoa sopii että alkaisi seurustelemaan ja mielenkiinto siirtyisi toiseen. Pidän peukkuja!

    • Justjoopistefi

      Sano suoraan, tiivistetysti ja ytimekkäästi ystävällesi tuosta asiasta. Kirjoituksesi ainakin oli niin pitkä ja lavea etten jaksanut lukea loppuun, onkohan muukin kommunikaatiosi samanlaista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1874
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1461
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1429
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1372
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      95
      1290
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1287
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1097
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    Aihe