Jenkki vai halpis?

Riplaaja

Olen aikeissa ostaa Fenderin Straton, ja kysyn että kannattaako mennä ostamaan joku Mexikossa valmistettu halpis, vai Jenkeissä valmistettu vähintään tonnin kalliimpi laite? Siis olen kiinnostunut laadusta lähinnä (työnjälki ja sointi). Eräs mexikolainen malli maksaa 550€ eräässä liikkeessä (Thomann), mutta vastaavasti Jenkeissä valmistettu lähes samanlainen malli maksaa samassa nettiputiikissa n. 1600€.

Mallejahan on valtavasti, mutta tässä ne joita olen katsellut. Malmsteenin nimikkomallin (signeeratun) hinta jota olen myös katsellut, on tuossa firmassa 2200€ - sanottakoon se tässä lopuksi vielä.

14

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stratovaari

      Suosittelen ostamaan käytetyn joita tulee lähes päivittäin myyntiin esim. muusikoiden.netissä. Eikä meksikaanitkaan mitään huonoja ole laisinkaan ja niitä voi modata eri tavoin ja mikit kannattaa ainakin vaihtaa parempiin.

      • Riplaaja

        Noh, olen tullut päätökseen ostaa uusi jenkki. Se on tunnekysymyskin minulla että väri on oikea, eikä ei ole kolhuja. Onhan siitä iloa vuosiksi, tai vuosikymmeniksi eteenpäin. Jenkkimallien hintakin säilynee paremmin. Sitten tärkeä pointti on 22 nauhaa, joita en juuri ole mexikon vehkeissä nähnytkään.


      • Riplaaja
        Riplaaja kirjoitti:

        Noh, olen tullut päätökseen ostaa uusi jenkki. Se on tunnekysymyskin minulla että väri on oikea, eikä ei ole kolhuja. Onhan siitä iloa vuosiksi, tai vuosikymmeniksi eteenpäin. Jenkkimallien hintakin säilynee paremmin. Sitten tärkeä pointti on 22 nauhaa, joita en juuri ole mexikon vehkeissä nähnytkään.

        Meksiko tietty pitää tuo maan nimi kirjoittaa.


      • qåaäzm

        Puntaroin kovasti mikä on ratkaisuni, ja päätin että kun nyt ostan skittaa, ostan kerralla sellaisen josta nauttii pitkään. Päätös tuli tänään. En ole mikään nikkarimies näissä hommissa, vaikka käsityöt ovatkin halskassa. Siksi valinta on Amerikan malli.


      • Riplaaja
        qåaäzm kirjoitti:

        Puntaroin kovasti mikä on ratkaisuni, ja päätin että kun nyt ostan skittaa, ostan kerralla sellaisen josta nauttii pitkään. Päätös tuli tänään. En ole mikään nikkarimies näissä hommissa, vaikka käsityöt ovatkin halskassa. Siksi valinta on Amerikan malli.

        Sori, tuo nikki on muualla käytössäni.


      • kitarankiusaaja
        Riplaaja kirjoitti:

        Noh, olen tullut päätökseen ostaa uusi jenkki. Se on tunnekysymyskin minulla että väri on oikea, eikä ei ole kolhuja. Onhan siitä iloa vuosiksi, tai vuosikymmeniksi eteenpäin. Jenkkimallien hintakin säilynee paremmin. Sitten tärkeä pointti on 22 nauhaa, joita en juuri ole mexikon vehkeissä nähnytkään.

        "Jenkkimallien hintakin säilynee paremmin."

        Tähän kaipaisin vähän lähdettä. Tämä on toki mielipide, mutta prosentuaalisesti hinta ei säily paremmin. Käytettynä jenkki-Fenderit myydään ehkä 50-60% uuden hinnasta mikäli kitaraa ei ole pilattu. Toki reaaliarvoltaan käytetty jenkkimalli on aina parempi, mutta kun vertaat käytetyn hintaa uuden hintaan, ei jenkkimalli pidä arvoaan sen paremmin. Kannattaa huomioida, että kun pyydät käytetystä n. 800-1000 euroa, ostajia on vähemmään.

        400 € Meksikon pelit menee kaupaksi aika äkkiä.


      • kitarankiusaaja
        Riplaaja kirjoitti:

        Sori, tuo nikki on muualla käytössäni.

        Esitän oman väitteeni tueksi vähän vipuvartta:

        Otetaan referenssiksi halvin uuden Standard Stratocasterin hinta, jolle varastostatus on Thomannilla vihreä eli heti saatavilla. American Standardin on korvannut nykyisin American Pro.

        Sunburstina, "ruusupuu" otelaudalla 1529 € postikulut

        https://www.thomann.de/fi/fender_am_pro_strat_rw_3ts.htm?ref=search_rslt_american standard_402330_3

        Muusikoiden.netin referenssipelit

        https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1318990 720 €, tosin vaahterakaulalla joten tuo on vähän halvempi. 47 % uuden hinnasta, mutta sanotaan 50 % koska vaahterakaula

        https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1326340 1000 €. Tuo on vähän kalliimpi, koska on noin uusi, reilu puolitoista vuotta vanha. Tuossakin tapauksessa kannattaa tinkiä, koska myyjä kuitenkin haluaa pelistään eroon. 65 % uuden hinnasta, mene paikan päälle rahan kanssa ja tarjoa 900 €, tuolloin 58 % uuden hinnasta.

        https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1325728 950 €, tuohon on vaihdettu humbucker, mutta myyjä voi vaihtaa originaalin elektroniikan takaisin jolloin kitara on pilaamaton. Kaksilla mikeillä 62 % uuden hinnasta. Tingi 50 € pois ja kauppa on tehty 58 % uuden hinnasta.

        https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1327124 Vasuripeli 1350 %, tätä ei voi suoraan verrata edellisiin. Hintapyyntö 82 % uuden hinnasta. Jos vasuripeliä joku oikeasti kaipaa, tuossa

        https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1324180 Kalliimpi erikoismalli 950 €. 62% uuden hinnasta, mutta kova laukku puuttuu (mihin ne aina katoavat). Ilman kovaa laukkua tuosta kannattaa tinkiä löysät pois, koska kunnon laukut (ei T-Bone, jotka ovat kieroja ja lukot huonot) maksavat noin satasen.

        https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1326127 880 € Seymour Duncanin pikkuhumpparilla, palautettavissa alkuperäiseksi ja osat tallessa. 57 % uuden hinnasta, 80 € lienee tinkivaraa jolloin hinta 52 % uuden hinnasta.


    • StratoFaari

      Tärkein syy miksi maksaa jenkkimallista yli tonni enemmän on viimeistelyn laatu.
      Siis ei ulkonäöllinen, vaan se näkymätön. Ne pienet asiat jotka tekevät soittimesta oikean soittimen lelun sijaan. Se että vire pysyy, se että nauhat on kiinni otelaudassa vielä ensi vuonnakin, se että otelauta on suora (eli voit säätää kielet ihan hiukan lähemmäs otelautaa = parempi soitettavuus). Ja ehkä aavistuksen paremmat mikin = parempi soundi.

      Aloittelijan ei kannata ostaa sitä kaikkein halvinta paskaa. Joku ikänsä soittanut erkki-lapanen pystyy kyllä soittamaan niin halutessaan vaikka kuinka huonoa lapiota. Mutta aloittelijan ei kannata ottaa riesoikseen surkeinta vehjettä jolla soittaminen on ihan fyysistä tuskaa. Toisaalta aloittelijan ei kannata maksaa itseään kipeäksi huippusoittimesta, ei siinäkään ole järkeä. Osta joku perushyvä alemman keskihintaluokan soitin (max. 2k€) niin ei ole turha kapine. Ja siitä pääsee tarvittaessa eroon niin että myös saa jotain myydessäkin. Jos tuollainen tulee hyväkuntoisena käytettynä vastaan, niin mikä ettei. Mutta se alunperin paska kapine on käytettynäkin paskaa.

      • Riplaaja

        Olen samaa mieltä. Päädyin keskihintaiseen laitteeseen. On mielekästä tosiaan soittaa kun tietää että sointipuoli on kohdallaan itse laitteessa, ja virheet ovat oman tumpeloinnin syytä. Siinä saa intoa harjoitella sitten. Itse olen maallikko näissä asioissa, mutta oppimistahan tämä ikä on, ja kiire ei ole tulla koskaan valmiiksi.


      • stratovaari

        Itelläni on jenkki Fender deluxe strato ja enpä nyt sanoisi että tuo nyt niin paljon parempi olis, kun olen omistanut meksikossa tehdyn Hendrix mallinkin, joka ei paljon laadussa hävinnyt ja hintaakin oli vain puolet siitä. Välillä tuntuu, että tuo deluxe strato on fenderiksi vähän liiankin hienostunut kapistus. Oonkin ollut aikaissa myydä sen ja ostaa standardin tilalle. Osta pois jenkkistarato, jos sellaista haluat mutta kannattaa tosiaankin aina tsekata tuolta muusikoiden.netistäkin koska myynnissä on aika usein mint kuntoisia keppejä ja onhan käytetyissä se "sisäänajetun" tuntukin ja siinä on omat puolensa. Käytetyn stankun kun saa lähes puolella siitä mitä uusi maksaa.


      • Riplaaja
        stratovaari kirjoitti:

        Itelläni on jenkki Fender deluxe strato ja enpä nyt sanoisi että tuo nyt niin paljon parempi olis, kun olen omistanut meksikossa tehdyn Hendrix mallinkin, joka ei paljon laadussa hävinnyt ja hintaakin oli vain puolet siitä. Välillä tuntuu, että tuo deluxe strato on fenderiksi vähän liiankin hienostunut kapistus. Oonkin ollut aikaissa myydä sen ja ostaa standardin tilalle. Osta pois jenkkistarato, jos sellaista haluat mutta kannattaa tosiaankin aina tsekata tuolta muusikoiden.netistäkin koska myynnissä on aika usein mint kuntoisia keppejä ja onhan käytetyissä se "sisäänajetun" tuntukin ja siinä on omat puolensa. Käytetyn stankun kun saa lähes puolella siitä mitä uusi maksaa.

        Minä en tiedä vivahde-eroista näissä soinneissa koska olen käytännössä lähes aloittelija. Mulle riittää että peli soi silleen normaalin kuuloisesti puhtaasti, eikä hajoa heti kättelyssä. Katselin videota Tubesta jossa ukko korjaili Meksikon mallia. Kaula oli vinossa ja muutakin sanomista toisissa videoissa on niissä ollut.

        On myös tunnekysymys ostaa uusi kiiltävä peli, enkä mahda sille mitään. Onhan näitä tarkoituksella nirhattuja vehkeitä esimerkiksi Eddie Van Haleninkin kitaroissa, mutta en voi niitä näön puolesta ottaa. Silmä ei sitä salli. Mutta jos kitara ajan kanssa omassa käytössä naarmuuntuu, siihen silmä tottuu ja on eri juttu.


    • Riplaaja

      Sain jenkkilaitteen, ja en voi muuta kun ihastella sitä. Työnjälki upeaa, ja sointi myöskin. Suosittelen jenkkiä jos budjetti sallii. Tonnilla saa jo jenkin, eikä siinä ole kuin muutama satanen eroa meksikolaiseen. Itse maksoin enemmän (1600€). Puhun siis uusista kitaroista.

    • kitarankiusaaja

      Mulla on itsellä meksikolainen strato. Täydellinen kitara se ei ole, mutta käytettynä hinta-laatusuhteeltaan ihan loistava. Tuo tosin on ns. factory special run, eli tuossa on pieniä parannuksia kuten kunnon terästä oleva tallablokki ja lukitsevat virittimet. Lisäksi mikit olivat vaihtuneet Sheptoneihin.

      Meksikon perusmalleihin vaihtaisin tallan parempaan (lue Callaham), mutta silloin hinta vaan nousee jo aika kovaksi jos työn teettää. Sama juttu mikkien kanssa. Mutta on tuossa meksikolaisessa stratossa perusasiat kunnossa. Kaula on suora, nauhan päät eivät ole pomppineet, kaulatasku on tiukka ja vire pitää kammen kanssa.

      Ennen kuin kukaan vetää keskustelua siihen, monestako palasta oikean Fenderin runko pitää tehdä, tässä pieni video Kalifornian tehtaalta 50-luvulta. Kohdasta 1:15 eteenpäin näkee miten kolmipalaista runkoa siinä sahaillaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=nswcAPvH0P8

    • Kaarisamm

      On kai noissa jotain eroja, itselleni on riittänyt mehicon strato mallit, standart, & jlv.
      Mutta noissa on alkuperäistä enää vain rauta- ja puuosat vuosieen aikana on modailtu. Yksilöitähän nuo ovat niin kauan kun puuta soittimessa käytetään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe