Autio Kolari,kasvava Ylläs.

Marttasieppi

Kolarin kirkonkylä tyhjenee sekä asukkaista että yrityksistä,viimeisinä lähtijöinä yrityksistä Arsi-kaluste,Värisilmä ja Neste,viiden vuoden sisällä lähtevät loputkin.
Ylläksen talvisesonki on tuonut alueelle satoja sesonki-työntekijöitä etelä-Suomesta asti,mutta hyvin vähän kolarilaisia työntekijöitä.Vuosikymmenien saatossa on Ylläkselle tullut yrittäjiä etelä-Suomesta asti,mutta hyvin vähän kolarilaisia yrittäjiä.
Tästä voimme päätellä ettei työnteko ja yrittäjyys sovi kolarilaisille ,työttömänä olo ja sosiaali-avustusten nostaminen kyllä sopii.
Hannukaisen kaivos tuskin toteutuu,ja jos joskus toteutuukin niin kyllä hyödyt ja haitat Kolarin kunnassa jää Ylläksen alueelle,ei kukaan muuta puoli-autioon ränsistyneeseen kylään kymmenien kilometrien päähän.
Kittilän kaivoksessa lähiseudulta n.40 työntekijää,joten suorastaan tyhmältä tuntuu kolarilaisten haaveillut Kolarin ja järvikylien noususta Hannukaisen myötä,haaveillessa helposta menee elämä hukkaan.

51

3151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jovainjovainjovain

      Tyhmät Kolarin kyläläiset. Voiko muuta sanoa. Aivan turha syyttää Yllästä ja turistia siitä, jos paikallisten luovuus, älykkyys ja järjenkäyttö eivät riitä synnyttämään työpaikkoja. Tälläkin hetkellä Ylläksellä olisi paljon mahdollisuuksia turismin osalta. Harmi, kun ei lähdetty Levin mukana kehittämään Yllästä.

      • Veronmaksaja-duunari

        Ensin hiljeni Sieppijärvi,sitten Äkäsjokisuu,nyt Kolari.Ylläksen alue on jo 30 vuotta pitänyt kuntaa pystyssä,tulevaisuudessa kunnan veromarkat on suunnattava sinne missä ne voivat tuottaakin eli Ylläksen alueelle.


    • Vantaasuomi

      Käykää kesällä Ylläksellä niin näette ruman koneilla jyrsityn tunturin. Mikä ykkönen tuollainen raiskattu maisema on. Se on hirvittävän näköinen.

      • hjgdhwdqw

        Pelkän tunturin takia Ylläkselle tulee vain harva turisti. Ylläksen ympärillä on monta tunturia ja hienoa luontoa. Pitäisi kehittää näitä luontokokemuksia. Keskimääräinen turisti ei ole ammattimainen eränkävijä. Luontokokemukset pitäisi olla helposti tarjolla. Esimerkiksi Kellokkaan luontopolut ovat olleet hyviä ideoita.


      • Anonyymi
        hjgdhwdqw kirjoitti:

        Pelkän tunturin takia Ylläkselle tulee vain harva turisti. Ylläksen ympärillä on monta tunturia ja hienoa luontoa. Pitäisi kehittää näitä luontokokemuksia. Keskimääräinen turisti ei ole ammattimainen eränkävijä. Luontokokemukset pitäisi olla helposti tarjolla. Esimerkiksi Kellokkaan luontopolut ovat olleet hyviä ideoita.

        On todella hienoja. Mutta enin osa kävijöistä tulee laskettelemaan ja hiihtämän. Lyhyen aikaa😣


    • ylimainostettuylläs

      Kolarin yhteisöverotulot oli kans mielenkiintosta luettavaa. Ei isommin näkyny näitä ylläsläisiä listoilla?

      • Lohiväylä

        Matkailussa on satoja työpaikkoja sekä yrittäjinä että työntekijöinä Ylläksellä,tosin yllättävän harva heistä on muualta Kolarista mutta se on kolarilaisten omaa tyhmyyttä.Ylläksellä on paljon yrittäjiä ja työntekijöitä etelä-Suomesta,jos kaivos joskus tulee niin kauempaa tulevat senkin työntekijät.


    • UNNIJUMI

      Taidatkos tuon tökerömmin enää sanoa? Matkailussa ei ole satoja työpaikkoja ympärivuotisesti. Hyvä jos kymmeniä. Kausityöläisistä osa maksaa veronsa kotipitäjiin eli etelään. Kolari ei kuole yrittäjien puutteeseen vaan väestön poismuuttoon mm. Ylläksen noste on melko mitätön jos verrataan Hannukaisen kaivokseen joka tulee. Siitä voit olla varma. Entisenä kaivostyöläisenä uskallan sanoa, että sillä työllä eli kun jätin matkailun kausihommat pois, joissa palkka oli alla kaiken arvostelun.

      Mikä "Lappi Suomen siirtomaa" - politiikan äänitorvi tämä YYRY oikein on. Suojelee Äkäslompoloa ja Yllästä ja samalla halveksii meitä siellä syntyneitä ja eläneitä. Porukka on varsinainen siirtomaa klikki. Kaivos elättää pitkään ja kaiken maailman höpinät Levin suuntaan voi kuitata olankohautuksella. Ylläskin on jo paikoin turistislummi, mutta ei niin paha kuin Levi.
      Kun katsoo YYRYN hallitusta niin siinä loistaa tämä etelän herrain valta ja itsekkyys paikallista väestöä kohtaan.

      YYRYn aatteellinen suuntaus on mökkiläisten ( ei kaikkien ) varjeleminen joltain kaivosfantasiahysterialta. Hävetkää etelän rikkaat. Te ette työllistä, kaivos tyollistää ja on yli 10 km Äkäslompolosta etelään ja Ylläksen raiskatuilta rinteitä yli 15 km. Monenko paikkakuntalaisen on pakattava kassinsa ja lähdettävä joko etelään tai kielitaitoisten Norjaan ja Ruotsiin. Norja imuroi työvoimaa koko ajan ja se on hyvä. Ei tarvitse Vapaavuoren "metropolia" lähestyä mistään päin.

      • SKLtilaaja

        Kiitos, tämä oli pelkkä asiaa.


      • Mainari

        Aivan loistava kommentti.junan tuomien etelän varisten pitäisi siivota omat pihansa ennenkuin tulevat meitä neuvomaan miten meidän pitää täällä elää.kyllä Hannukaisen kaivos aukeaa.kaivoksilla maksetaan paljon parempia palkkoja kuin matkailun orjapalkkoja.


    • Väylänlohimies

      Jos kaivos joskus tulee,niin sen haitat että hyödyt jäävät Ylläkselle.Sen kaivoksen työvoima tulee reissumiehistä muualta kuten Lapin muissakin kaivoksessa ja jos joku rakentaa alueelle niin se rakentaa kunnan ainoisiin eläviin kyliin Ylläkselle,siellä on muitakin työikäisiä perheitä ja talojen jälleenmyyntiarvo säilyy.Tosin sen kaivoksen varaan ei kannata kenenkään laskea,raudan maailman markkinahinnat on ja pysyy alhaalla.

      • Unnijumi

        Kato ja seuraile maailmanmarkkinahintoja! Rauta oli joskus alle 40$ ja nyt -80$/tonni japysyy siellä koska hinta ei ole kovin korkea kun potentiaalia on 140$ asti. Terrafame tahkoa varmaan täälle quartaalille positiivisen tuloksen. Koska arvelet LKABn menevän konkaan. Jos sulla kykyä lukea maailmanmarkkinoita niin seurailepas London metal exchange raaka-aine pörssiä. Muistellaas Bertold Brechtin tekstiä........ei maailmassa mikään ole muuttumatonta,vesi Moldaun rantoja syö....


    • Lätkäurpo

      UNNIJUMILLE: kyllä, Rautuvaaran kaivos työllisti hyvin aikanaan MUTTA vain sen 12 vuotta minkä se toimi.Kaivoksen aikana rakennettiin yläaste-terveyskeskus jne MUTTA ne rakentamisesta aiheutuneet velat maksettiin pois vasta 90-luvulla.2010-luvulla Suomessa mennyt nurin Talvivaaran,Pahtavuoman,Nivalan jne kaivokset-Kolarin vieressä Ruotsin Pajalan kaivos.JOTEN EI MITÄÄN VARMAA.
      Ylläksen alueen kylät Äkäslompolo-Ylläsjärvi-Luosu kasvaneet rajusti,nyt yhteensä n.1000 asukasta ja kasvu jatkuu.
      Kolarilaisia työntekijöitä ei ole saataviĺla matkailun töihin,eikä mahdollisesti ehkä joskus tulevan kaivoksen töihin.
      Ylläksen alue kasvaa jatkossakin,tuli kaivos tai ei ja Kolarin kirkonkylä järvikylät kuihtuu pikkuhiljaa pois,tuli kaivos tai ei.

      • Unnijumi

        Kuulepas lätkä-Urpo! Sinun sairaassa päässä sikiää vain tietämättömyyttä. Olen ex-rautuvaaralainen ja Kolarin investoinnit maksettiin 80-luvulla. Iske faktat tiskiin jos alat väittämään toisin. Lähialue Kolarissa tulee huutamaan satoja työpaikkoja lähivuosina ja matkailu joutuu turvautumaan Staffpointin kaltaisiin pätkä ( 3kk) työ eteläläisiin ruokapalkalla töitä tekeviin tai ainakin ovat tekevinään. Kaunis Iron alkaa varmasti ja Hannukainen myös. Koko Lappi voidaan laskea yhdeksi talousalueeksi ja Kolariin jää verotuloja enemmän kuin matkailun työpaikoista. Ent. komennusmiehenä tiedän, että jo vuosia sitten työllistimme majoitusliikkeitä ympäri Suomea. Te yyryt ja muut kaivosten vastustajat! Heittäkää pyyhe kehään. Kolariin tulee kaivosteollista, halusittepa tai ette. Seuratkaa L ME tä ja muita niin näette, että tämän päivän vastustajat ovat huomisen häviäjiä. Kun nikkeli oli alle 4000$ tonnilta ja rautamalmi alle 40$ tonnilta voitte katella hieman maailmanmarkkinoita vaikka raaka-aineissa on joskus suurtakin volatiliteettiä. Nikkelin tonnihinta oli viime viikolla yli 14000$ tonnilta.
        Miksi kukaan ei puhu meidän ja jokivarren jätti mahdollisuudesta eli Kolari - Skibotn ratayhteydestä, itäkaira kampeaa Kirkkoniemeen jonne ei viedä juuri mitään ja tuodaan vieläkin vähemmän. E-8 vetää noin 8000 rekkaa kuukaudessa kun se itäkairassa on alle 1500/kk. Koillisväylästä ei tule mitään liikennesampoa alle 20 laivllaa purjehduskaudessa ja nekin menevät luoteis-Norjan kautta Rotterdamiin.


      • Unnijumi

        Mistä löydät 1000 asukasta Äkäslompolosta ja Ylläsjärveltä. Joku tolkku asioiden vääristelyyn. Massiivisesti on kouluja tehty ja niihintarvitaan lapsia ja kaivoksiia tulee perheellisiä, toki matkojen takaa komennuksmiehiä kuten Suurikossakin, joka antaa toimeentuloa 4 kuntaan.


      • ÄläVouhota

        "...Kaunis Iron alkaa varmasti ja Hannukainen myös"
        Kaunisvaara pyörii, jos rautamalmin hinta pysyy tarpeeksi kauan hieman korkeammalla, kuin se nyt on ja avaavat samalla kaksi rikastuslinjaa.
        Tosin KaunisIron työllistää vain avainhenkilöt ja kaikki muut toiminnot ulkoistetaan. Näin saadaan kaivos heti kiinni, kun ei kannata.
        Mitenköhän Hannukaisen on tarkoitus ?
        Valtiolta tarvitaan lisäksi melkoista alkupääomaa kaivoksen avaamiseen. Valtion mielenkiinto on nyt eteläisessä Suomessa. Eikä nykyisillä kaivoslaeilla kannata ainakaan ulkomaista toimijaa pyytää sitä avaamaan: Menee kaikki hillot samalla kertaa - toisaalta näinhän Suomessa on muutenkin tapana toimia. Poliitikoillehan riittää, että saadaan jokunen työpaikka kaivospaikkakunnalle luotua.

        E-8 vetää rekkoja tietysti sen takia, että reitti on lyhempi ja tie on parempi, kuin itäkairassa. Ei sitä voi käyttää junaradan sijoittamisen argumenttina. Kirkkoniemi on valmis syvänmeren-satama siinä missä ... skibotn?
        Koillisväylä on tulevaisuuden liikennesampo. Se alkaa olla läpi vuoden avoinna.
        Sen ainoa kehityseste on Venäjän valtapoliittinen intressi.

        Junayhteys Kolarista Pajalan kautta Gällivaaraan josta Narvikkiin oli halvin ratkaisu. Raideleveysmuutos Kolarissa olisi toteutettavissa, mutta Kiruna-Narvik väli on ruuhkaisempi sitten.
        Suunnitelmat Pajalasta-Gällivaaraan on olemassa, Ruotsin valtiolla ei ole intressejä siihen tällä haavaa.

        Hyvä, että kouluja parannetaan ja rakennetaan - Kurtakon koulu alkoikin olemaan jo aika epäkelpo rakennus.


      • Exlompololainen
        Unnijumi kirjoitti:

        Kuulepas lätkä-Urpo! Sinun sairaassa päässä sikiää vain tietämättömyyttä. Olen ex-rautuvaaralainen ja Kolarin investoinnit maksettiin 80-luvulla. Iske faktat tiskiin jos alat väittämään toisin. Lähialue Kolarissa tulee huutamaan satoja työpaikkoja lähivuosina ja matkailu joutuu turvautumaan Staffpointin kaltaisiin pätkä ( 3kk) työ eteläläisiin ruokapalkalla töitä tekeviin tai ainakin ovat tekevinään. Kaunis Iron alkaa varmasti ja Hannukainen myös. Koko Lappi voidaan laskea yhdeksi talousalueeksi ja Kolariin jää verotuloja enemmän kuin matkailun työpaikoista. Ent. komennusmiehenä tiedän, että jo vuosia sitten työllistimme majoitusliikkeitä ympäri Suomea. Te yyryt ja muut kaivosten vastustajat! Heittäkää pyyhe kehään. Kolariin tulee kaivosteollista, halusittepa tai ette. Seuratkaa L ME tä ja muita niin näette, että tämän päivän vastustajat ovat huomisen häviäjiä. Kun nikkeli oli alle 4000$ tonnilta ja rautamalmi alle 40$ tonnilta voitte katella hieman maailmanmarkkinoita vaikka raaka-aineissa on joskus suurtakin volatiliteettiä. Nikkelin tonnihinta oli viime viikolla yli 14000$ tonnilta.
        Miksi kukaan ei puhu meidän ja jokivarren jätti mahdollisuudesta eli Kolari - Skibotn ratayhteydestä, itäkaira kampeaa Kirkkoniemeen jonne ei viedä juuri mitään ja tuodaan vieläkin vähemmän. E-8 vetää noin 8000 rekkaa kuukaudessa kun se itäkairassa on alle 1500/kk. Koillisväylästä ei tule mitään liikennesampoa alle 20 laivllaa purjehduskaudessa ja nekin menevät luoteis-Norjan kautta Rotterdamiin.

        Unnijunni, mukavaa lukea välillä faktapohjaistakin kommentointia.


      • Unnijumi
        ÄläVouhota kirjoitti:

        "...Kaunis Iron alkaa varmasti ja Hannukainen myös"
        Kaunisvaara pyörii, jos rautamalmin hinta pysyy tarpeeksi kauan hieman korkeammalla, kuin se nyt on ja avaavat samalla kaksi rikastuslinjaa.
        Tosin KaunisIron työllistää vain avainhenkilöt ja kaikki muut toiminnot ulkoistetaan. Näin saadaan kaivos heti kiinni, kun ei kannata.
        Mitenköhän Hannukaisen on tarkoitus ?
        Valtiolta tarvitaan lisäksi melkoista alkupääomaa kaivoksen avaamiseen. Valtion mielenkiinto on nyt eteläisessä Suomessa. Eikä nykyisillä kaivoslaeilla kannata ainakaan ulkomaista toimijaa pyytää sitä avaamaan: Menee kaikki hillot samalla kertaa - toisaalta näinhän Suomessa on muutenkin tapana toimia. Poliitikoillehan riittää, että saadaan jokunen työpaikka kaivospaikkakunnalle luotua.

        E-8 vetää rekkoja tietysti sen takia, että reitti on lyhempi ja tie on parempi, kuin itäkairassa. Ei sitä voi käyttää junaradan sijoittamisen argumenttina. Kirkkoniemi on valmis syvänmeren-satama siinä missä ... skibotn?
        Koillisväylä on tulevaisuuden liikennesampo. Se alkaa olla läpi vuoden avoinna.
        Sen ainoa kehityseste on Venäjän valtapoliittinen intressi.

        Junayhteys Kolarista Pajalan kautta Gällivaaraan josta Narvikkiin oli halvin ratkaisu. Raideleveysmuutos Kolarissa olisi toteutettavissa, mutta Kiruna-Narvik väli on ruuhkaisempi sitten.
        Suunnitelmat Pajalasta-Gällivaaraan on olemassa, Ruotsin valtiolla ei ole intressejä siihen tällä haavaa.

        Hyvä, että kouluja parannetaan ja rakennetaan - Kurtakon koulu alkoikin olemaan jo aika epäkelpo rakennus.

        E-8 vetää rekkoja koska luoteis-Norjassa ja Finnmarkenissa on liki puoli miljoonaa asukasta. Ja se on radan peruste, jota norjalaiset haluavat. Kirkkoniemi pelleilyn torppasi myös armeija "huoltovarmuusyhteytenä. Anne Berner ja Rovaniemi koettavat vielä kammeta rataa Kirkkoniemeen. Voi järjen köyhyyttä. Puolustusvoimat ilmoittivat olevansa lujasti Kolari - Skibotn yhteyden kannalla , koska sille on tarvetta suurien kuljetusmäärien vuoksi ja reitti on läntisenä yhteytenä takuuvarmasti huoltovarmuus yhteys. Kollisväylää ajanut valtamerilaivan perämies nauroi koko yhteydelle. Se ei ole rahasmpo, eikä koskaan sellaiseksi tule. Viime purjehduskaudella 16 paattia tuli läpi, mutta ne painavat suoraan Atlantille ja menevät eri satamiin siellä, viimeistään Rotterdamiin. Rambollin konsultointi nauroi lastien väilastauksille kun ne menevät laivalla perille. Tiedoksi vielä, että Venäjä kynii jäänmurtajamaksuina laiva, joihin vaaditaan muistaakseni 3 -kertainen jäävahvistuus eli koilliväylän voi unohtaa.


      • Unnijumi
        ÄläVouhota kirjoitti:

        "...Kaunis Iron alkaa varmasti ja Hannukainen myös"
        Kaunisvaara pyörii, jos rautamalmin hinta pysyy tarpeeksi kauan hieman korkeammalla, kuin se nyt on ja avaavat samalla kaksi rikastuslinjaa.
        Tosin KaunisIron työllistää vain avainhenkilöt ja kaikki muut toiminnot ulkoistetaan. Näin saadaan kaivos heti kiinni, kun ei kannata.
        Mitenköhän Hannukaisen on tarkoitus ?
        Valtiolta tarvitaan lisäksi melkoista alkupääomaa kaivoksen avaamiseen. Valtion mielenkiinto on nyt eteläisessä Suomessa. Eikä nykyisillä kaivoslaeilla kannata ainakaan ulkomaista toimijaa pyytää sitä avaamaan: Menee kaikki hillot samalla kertaa - toisaalta näinhän Suomessa on muutenkin tapana toimia. Poliitikoillehan riittää, että saadaan jokunen työpaikka kaivospaikkakunnalle luotua.

        E-8 vetää rekkoja tietysti sen takia, että reitti on lyhempi ja tie on parempi, kuin itäkairassa. Ei sitä voi käyttää junaradan sijoittamisen argumenttina. Kirkkoniemi on valmis syvänmeren-satama siinä missä ... skibotn?
        Koillisväylä on tulevaisuuden liikennesampo. Se alkaa olla läpi vuoden avoinna.
        Sen ainoa kehityseste on Venäjän valtapoliittinen intressi.

        Junayhteys Kolarista Pajalan kautta Gällivaaraan josta Narvikkiin oli halvin ratkaisu. Raideleveysmuutos Kolarissa olisi toteutettavissa, mutta Kiruna-Narvik väli on ruuhkaisempi sitten.
        Suunnitelmat Pajalasta-Gällivaaraan on olemassa, Ruotsin valtiolla ei ole intressejä siihen tällä haavaa.

        Hyvä, että kouluja parannetaan ja rakennetaan - Kurtakon koulu alkoikin olemaan jo aika epäkelpo rakennus.

        Kirkkoniemen satama on matala lätäkkö Skibotnin rinnalla, jossa oj rannassa liki km vettä ja jäätymisvaaraa ei ole.


      • Inkeri

        Miten Ylläksen alueelta löytyy tilapäisiä asuntojavuokralle esim.yrittäjä keikkalaiselle..siis tarkoitus käydä siellä parin viikon jaksoina.ja ovatko vuokrat korkeita?


      • Anonyymi
        Unnijumi kirjoitti:

        Kuulepas lätkä-Urpo! Sinun sairaassa päässä sikiää vain tietämättömyyttä. Olen ex-rautuvaaralainen ja Kolarin investoinnit maksettiin 80-luvulla. Iske faktat tiskiin jos alat väittämään toisin. Lähialue Kolarissa tulee huutamaan satoja työpaikkoja lähivuosina ja matkailu joutuu turvautumaan Staffpointin kaltaisiin pätkä ( 3kk) työ eteläläisiin ruokapalkalla töitä tekeviin tai ainakin ovat tekevinään. Kaunis Iron alkaa varmasti ja Hannukainen myös. Koko Lappi voidaan laskea yhdeksi talousalueeksi ja Kolariin jää verotuloja enemmän kuin matkailun työpaikoista. Ent. komennusmiehenä tiedän, että jo vuosia sitten työllistimme majoitusliikkeitä ympäri Suomea. Te yyryt ja muut kaivosten vastustajat! Heittäkää pyyhe kehään. Kolariin tulee kaivosteollista, halusittepa tai ette. Seuratkaa L ME tä ja muita niin näette, että tämän päivän vastustajat ovat huomisen häviäjiä. Kun nikkeli oli alle 4000$ tonnilta ja rautamalmi alle 40$ tonnilta voitte katella hieman maailmanmarkkinoita vaikka raaka-aineissa on joskus suurtakin volatiliteettiä. Nikkelin tonnihinta oli viime viikolla yli 14000$ tonnilta.
        Miksi kukaan ei puhu meidän ja jokivarren jätti mahdollisuudesta eli Kolari - Skibotn ratayhteydestä, itäkaira kampeaa Kirkkoniemeen jonne ei viedä juuri mitään ja tuodaan vieläkin vähemmän. E-8 vetää noin 8000 rekkaa kuukaudessa kun se itäkairassa on alle 1500/kk. Koillisväylästä ei tule mitään liikennesampoa alle 20 laivllaa purjehduskaudessa ja nekin menevät luoteis-Norjan kautta Rotterdamiin.

        Hienoa! Ihanaa ku joku muuki ajattelee noin🥰🥰


      • Anonyymi

        eli töihin ei kannata mennä jos on vain 12 vuodeksi hommia tarjolla,pitäisi olla pitempiaikainen työsuhe


    • Kuulinpasvaan

      Lidl on tulossa kesäkuussa ent. Valintataloon! Jes!

      • Anonyymi

        Epäilen isosti🤭


    • Kitimaria

      Mahtavaa!!! Mieki kuulin tästä jo ....

      • Anonyymi

        Oletteko kolarilaiset noin yksinkertaisia. Ilakoitte kaupasta jonka verot ei tule koskaan kolariin. Samalla se syö rehelliset paikalliset yrittäjät joista hyötyy kunta verotuloista. Yksinkertaista. Näinkö se kolari pysyy pystyssä👎


    • ohiajanu

      Mieki kuulin ja kuulin senkin, että Sieppijärveltä loppuu koo- kauppa. Yrittävät kovasti saaha kaupan jatkuvan,mutta kiinteistö huono. Koko talven lämmöt karanneet harakoille. Jääpuikot maantien puolella kertoo sen .

    • Valoatulossa

      Aivan mahtavaa Lidl tulee vihdoinkin!!!!

      • Stokka

        Mie kuulin varmalta taholta että stockmann aukasee uuden tavaratalon kolarin keskustaan. Jee, aivan mahtava homma.


    • Muoniohanu

      Varma tieto: Kolariin ei tule uimahallia-ei Lidliä,ei Stockmania.
      Kolarin nykyisistä yrittäjistä lopettaa moni koska yrittäjät on eläkeiässä tai sitä lähestymässä,huippuna yli 8-kymppinen Ulla.Yksi yrittäjä joutuu lusimaan-siunausta.
      Kylän vähäiset asukkaat on pienituloisia eläkeläisiä suurin osa,matkailijat pitävät pystyssä paria ruokakauppaa valtatien varressa.

      .

    • pohjoiskallioite

      Kuulin huhua että entisten kaivostyöläisten verorahoilla kolahriin tullee 3000 hlöä kattava ostoskeskus mihin tullee ullan asuste, neste, värisilmä, lidl ja stokmanni. saatto se olla tokmanniki.

    • Nuuskametsuri

      Kolarin vanhukset on unohtuneet 80- luvulle kaivoksen aikaan,he ovat unohtaneet että Rautuvaaran kaivoksen aikana velaksi rakennetut yläste terveyskeskus jne maksettiin pois vasta myöhemmin.Vain 12 vuotta toimineen kaivoksen mukana poistui suurin osa sen tuomista uusista asukkaista,ne hyvätuloiset kaivoseläkeläiset on lähinnä vitsi.
      Pahinta on että tämä asenne on saatu istutettua kolarilaisiin nuoriinkin,matkailutyö tai yrittäminen ei kannata kolarilaisille nuorille mutta kannattaa eteläsuomalaisille nuorille joita on muuttanut satoja Ylläksen alueelle asumaan ja elämään.
      Kolari tulee tyhjenemään vielä runsaasti lisää seuraavan kolmen vuoden aikana,niin asukkaista kuin yrittäjistäkin.

    • Outosattumus

      Hei,
      no jos tämä yksi liike ei olekaan tulossa , miksi siellä on käyty jo työhaastattelussa?

      • Kolmeuuttakauppaa

        Itse ihmettelen aivan samaa.työhaastattelu on ollut kuuleman mukaan lidl, stockmann ja motonet yhteinen. Nämä kolme avaannevat kesällä kaupat kolarin vilkkaaseen keskustaan.


    • Varmatieto

      Guggenheim museo tullee kans.

    • Järvikylistä

      Tulee: Tokmanni, Halpahalli, H&M, Glitter, Pentik, Cubus, Lindex ja Prisma...sekä pari hyvää ruokaravintolaaahh Kolariin heti kaupoille. Kunnon City!

      • Anonyymi

        kuka nuita kaipaa-tuoko on se mitä halutaan


    • ullasko

      Ylläs ei ole kasvanut, eikä kasva mihinkään,edelleenkin korkeus on sama 719,3 metriä. Tutkimuksen mukaan vajoaa vuosi vuodelta muutaman sentin,eli laskusuunta on alaspäin.

    • Buahhaaa

      Joko se Lidli on Vaattojärvelä, eikö se pitäny tulla pari vuotta sitte,hahhhahhaaaaaa....

    • Urakoittija

      Rautuvaaran veteraani unohti että siellä enimmäkseen lakkoiltiin,laiskoteltiin ja juopoteltiin työajalla,Rautaruukin työkalujen ja tavaran varastaminen oli yleistä.
      Tiiän kun kävin itekki sielllä välilä töissä.

      • Urakka

        Urakoittija on tainu hyötyä itteki Rautaruukista hyvinkin paljon aikoihnaan ,kun tietää mistä kirjottaa :) En mie mutta muut.


    • puolilautatsi1

      Surkeaa on näkymä Kolarin kirkonkylällä. Sama kehitys oli aikoinaan Sieppijärvellä - kunnantalo, keskikoulu ja sitä myöten muita palveluja. Kysymys kuuluu, voiko asialle tehdä mitään. Hyviä neuvoja kaivataan valitusten sijaan.

    • Faktajamppa

      Ensin tyhjeni Sieppijärvi,sitten Äkäsjokisuu ja nyt Kolari,siitä huolimatta tuli kaivos tai ei.
      Kolarin slummin homeiset ja ränsistyneet liiketilat ei aukea enää koskaan.
      Nämä nyt vain on faktoja,faktojen mukaan pitäisi tulevaisuuttakin tässä kunnassa suunnitella.

    • oikeistolainen

      Eikös se Sieppijärvi ollut aikanaan käpykaartilaisten kylä? Jälkeläisen jatkavat kommunistista menoa.

      • Niih

        Väärin,se on venejärven kylä kolarissa


    • Anonyymi

      Mukava ko kohta kirkonkylä täynä tyhjiä taloja,met Lompolosta ostama niitä halvalla kalakämpiksi että pääsemä lohenpyynthiin
      Väyläle.Itte taijan ostaa tuon päiväkodin pikkurahala,sitä ei kauvvaa Kolarissa tarvita.

    • Anonyymi

      Joko yläaste myynnissä?-siitä sais hyvän vene-ja kalastuskampe-varaston.

      • Anonyymi

        Jopas vitsin murjasit,heh!!


    • Anonyymi

      Kolari on Suomen ankein kirkonkylä,tyhjät liiketilat ränsistyneissä rakennuksissa ovat kuin entisen Neuvostoliiton syrjäseuduilta.
      Jos ei ole ahkeria ja omatoimisia ihmisiä kylässä niin näin siinä käy.
      Onneksi Ylläksellä erilaiset ihmiset.

      • Anonyymi

        Ylläs valittiin Pohjoismaitten parhaaksi ulkoilukohteeksi 👍-hienoa,näin paikallisten ihmisten ahkeruus ja yritteliäisyys palkitaan.
        Etelä-Kolarin voisi myydä tai lahjoittaa Pellon kunnalle esim.ydinjäte-varastointialueeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläs valittiin Pohjoismaitten parhaaksi ulkoilukohteeksi 👍-hienoa,näin paikallisten ihmisten ahkeruus ja yritteliäisyys palkitaan.
        Etelä-Kolarin voisi myydä tai lahjoittaa Pellon kunnalle esim.ydinjäte-varastointialueeksi.

        Hienoa Ylläs 🌹


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe