Ominaisuus: sapatin ym. jumalointi

oletkosapatinuhri

On se usko heikoissa kantimissa jos pääasia on sapatin jumalointi.

Politiikasta.... meitä ohjataan korkeammalta taholta galluppien avulla vrt. EU äänestys.

Eu:n hyvät puolet?

Et kai sinä jumaloi galluppeja ja anna niiden vaikuttaa?

23

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osaatkovastata

      Kehoitetaanko Raamatussa ylistämään ja jumaloimaan sapattia?

      • Sinullekin tiedoksi. Adventistit eivät jumaloi sapattia, vaan pyhittävät sitä. Miten on itsesi suhteen, jumaloitko sinä sunnuntaita tai jotain muuta päivää?


    • Adventistit eivät jumaloi sapattia vaan pyhittävät sitä. Se, että adventistit viettävät sapattia Raamatun mukaan, näyttää ärsyttävän joitakin.

    • oikaistaan

      Ei adventisti pidä sapattia Jumalana.
      Jotkut krsityt ovat sanoneet, että sapatti on Herra, ei siis päivä.
      Adventistit ajatelevat, että sapatti on pyhäpäivä Herran toimesta, vailla ihmistekoja. Ihmistä varten annettu.

      • lomalehmä

        >>Adventistit ajatelevat, että sapatti on pyhäpäivä Herran toimesta, vailla ihmistekoja. Ihmistä varten annettu. >>

        Se Herra, joka. on adventisteille Sapatin antanut on kylläkin Adventtikirkon ihmisistä koostuva organisaatio Elleneineen ja 1800-luvun lopun oppi-isineen, jotka ovat VT:stä poimineet juutalaisesta sapatinvietosta po. viikonpäivän.
        Luojan luomassa maailmassa Sapatinpäivä ei millään tavoin eroa muista päivistä mistä näkee aivan selvästi, että kyseessä on ihmisen luoma eräs inhimillinen viikonpäivien järjestys. Ilman, että ihminen pyhittäisi ja erottaisi joitakin päiviä toisia päiviä pyhemmiksi näillä päivillä ei olisi minkäänlaista pyhyyttä.


      • muistuttaisin.näitäkin
        lomalehmä kirjoitti:

        >>Adventistit ajatelevat, että sapatti on pyhäpäivä Herran toimesta, vailla ihmistekoja. Ihmistä varten annettu. >>

        Se Herra, joka. on adventisteille Sapatin antanut on kylläkin Adventtikirkon ihmisistä koostuva organisaatio Elleneineen ja 1800-luvun lopun oppi-isineen, jotka ovat VT:stä poimineet juutalaisesta sapatinvietosta po. viikonpäivän.
        Luojan luomassa maailmassa Sapatinpäivä ei millään tavoin eroa muista päivistä mistä näkee aivan selvästi, että kyseessä on ihmisen luoma eräs inhimillinen viikonpäivien järjestys. Ilman, että ihminen pyhittäisi ja erottaisi joitakin päiviä toisia päiviä pyhemmiksi näillä päivillä ei olisi minkäänlaista pyhyyttä.

        Kyllä sapatti on monelle muullekin Herran Pyhäpäivä, kuin adventisteille.
        Apostolinen seitsemännenpäivän kansainvälinen srk. on helluntalainen.
        Meilläkin on uskovia, joille sapatti on pyhä ja taitaa olla vanhimmat ennen adventisteja omilla nurkilla. Et silleen, ottaa selvää, ennenkuin puhuu.
        Siis puhutaan Herran sapatista, ei sunnuntaista.


      • lomalehmä
        muistuttaisin.näitäkin kirjoitti:

        Kyllä sapatti on monelle muullekin Herran Pyhäpäivä, kuin adventisteille.
        Apostolinen seitsemännenpäivän kansainvälinen srk. on helluntalainen.
        Meilläkin on uskovia, joille sapatti on pyhä ja taitaa olla vanhimmat ennen adventisteja omilla nurkilla. Et silleen, ottaa selvää, ennenkuin puhuu.
        Siis puhutaan Herran sapatista, ei sunnuntaista.

        "muistuttaisin.näitäkin " kirjoittaa:
        >>Kyllä sapatti on monelle muullekin Herran Pyhäpäivä, kuin adventisteille.
        Apostolinen seitsemännenpäivän kansainvälinen srk. on helluntalainen.
        Meilläkin on uskovia, joille sapatti on pyhä ja taitaa olla vanhimmat ennen adventisteja omilla nurkilla. Et silleen, ottaa selvää, ennenkuin puhuu.
        Siis puhutaan Herran sapatista, ei sunnuntaista. >>

        Kyllä minä toki tiedän kristittyjen joukossa olleen sapatinviettäjäryhmiä ja pieniä vähemmistöjä aina alkukirkon ajoilta saakka. Muut eivät kuitenkaan ainakaan tällä adventismipalstalla meuhkaa sapatistaan siinä määrin kuin adventistit, joten "Et silleen", on varovaisempi arvioidessaan tuntemattoman tietoja, enenkuin puhuu.


      • muistuttaisin.näitäkin
        lomalehmä kirjoitti:

        "muistuttaisin.näitäkin " kirjoittaa:
        >>Kyllä sapatti on monelle muullekin Herran Pyhäpäivä, kuin adventisteille.
        Apostolinen seitsemännenpäivän kansainvälinen srk. on helluntalainen.
        Meilläkin on uskovia, joille sapatti on pyhä ja taitaa olla vanhimmat ennen adventisteja omilla nurkilla. Et silleen, ottaa selvää, ennenkuin puhuu.
        Siis puhutaan Herran sapatista, ei sunnuntaista. >>

        Kyllä minä toki tiedän kristittyjen joukossa olleen sapatinviettäjäryhmiä ja pieniä vähemmistöjä aina alkukirkon ajoilta saakka. Muut eivät kuitenkaan ainakaan tällä adventismipalstalla meuhkaa sapatistaan siinä määrin kuin adventistit, joten "Et silleen", on varovaisempi arvioidessaan tuntemattoman tietoja, enenkuin puhuu.

        mielestäni adventistismipalstalla muotokiristilliset meuhaavat sapatista, jos pisteistä jaetaan, ei niinkään adventistit.


    • sapatinjumaloimisesta

      SDA nimi kuvaa hyvin sapatin jumaloimista.
      Virallisessa 7. päivän adventismissa uskotaan sapattikäskyn loistavan kirkkaimpana Taivaassa.

      • sapatti.kunniaan

        Onhan se tavallaan luomisen kohdalla, jossa Ilmestyskirjassa kehotetaan kumartamaan Häntä, joka on luonut taivaan ja maan.
        Keijo Lindeman on tuon ajatuksen kirjaansa pannut.
        http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

        Ja toteaa antikristuksen eksytyksen ajatuksena, mikä on kirjan nimessäkin, että ME kirstityt kumarretaan antikristillistä sunnuntai - auringonpalvontapäivää.
        Eli se siitä sinun näkemyksestäsi.

        Teehän parannus. Perinnäisoppeja ei kannata mantrata - se johtaa Baabeliin ja siksi kieletkin Herra hajotti, että olisitte sekasi ja jotenkin löytää raamatullinen sapatinpohja.
        Onhan Vapahtaja Sapatin >Herra. Siis??????? Miksi sekoilet sen sunnuntaisi ääressä.
        Minäkin tein siitä parannuksen kirjoitusten perusteella, enkä ole adventisti. Tein sen helluntalaispiirissä. Sielläkin on ihmistä, pastoriakin joka tuntee sapatin.
        Eräs, tosin nyt edesmennyt.
        Se, että taivas näyttäisi sapatin loiston, nyt pitäisi näyttää paljon muitakin käskyjä, kun kristikunta eksyy pakanuuteen yhä syvemmin. Oppia pitäisi Pyhyydestä paljon


    • Ellen.G.White.666

      Lauantaisapatti kuuluu Mooseksen uskontoon. Kristityt eivät ole velvoitetut höpölauantaisapattia viettämään.

      • ykköspakanaellen

        Toisaalta: saahan sitä viettääkin jos haluaa, mutta yleisesti ottaen, Jumalaa ei kiinnosta ihmisen pyhäpäivät.
        Jumala antoi juutalaisille merkiksi sapatin, erottautumisesta pakanoista.
        Mutta kun adventisteistakin 99.9% on pakanoita. Ei juutalaisia.


      • laudikeaan.viesti
        ykköspakanaellen kirjoitti:

        Toisaalta: saahan sitä viettääkin jos haluaa, mutta yleisesti ottaen, Jumalaa ei kiinnosta ihmisen pyhäpäivät.
        Jumala antoi juutalaisille merkiksi sapatin, erottautumisesta pakanoista.
        Mutta kun adventisteistakin 99.9% on pakanoita. Ei juutalaisia.

        Sinulla on käsitteet ja määritelmät hukassa.
        Jumala antoi juutalaisille senjälkeen lakinsa, kun se oli tuon kansan pelastanut JO orjuudesta.
        Eli vapaudessa antoi lain, mitä tietä käydä.
        Näin ollen Herra on antanut meillekin lakinsa, kun olemme pelastettuja, ettei tuo tie olisi pimeydessä, vaan Herran valkeutta voitaisiin käydä.
        Siis aina on kyse siitä, että Herra antaa lakinsa OMILLEEN.

        Ei teidän tarvitse Jumalan lakia totella väkisin. Tehkää vain syntiä olantakkaa sillä synti on laittomuutta ja se jää kylläkin pihalle taivaista. Kyllä se tuomio tulee aivan varmasti.

        Turhaa on palvella sunnuntainakaan Herraa missään kirkossa, kun pyhitys puuttuu.
        Menkää maailmaan. Oksettavaa sellainen palvelu, josta saa sitten lukea lehdistä, että se ja sekin pappi tai arkkitehti jne. tekee vilunkia eri kirkoissa.
        Olisi ollut parempi ,että olisi jäänyt jo aikoinaan pois, kun Jumalan tahto ei kelpaa valkeudeksi.

        Herra kyllä oksentaa sellaiset ulos.


    • kysynpävaa

      Sapattia ei annettu alunperin juutalaisille Siinailla; se oli ollut olemassa maailman luomisesta asti merkkinä siitä, että Herra oli Luoja.

      • lomalehmä

        >>Sapattia ei annettu alunperin juutalaisille Siinailla; se oli ollut olemassa maailman luomisesta asti merkkinä siitä, että Herra oli Luoja. >>

        Kysympähän minäkin: Missä se Herra Luojan luomassa luonnossa se Sapatti näkyi ja millä tavalla?


      • sapatista.vielä
        lomalehmä kirjoitti:

        >>Sapattia ei annettu alunperin juutalaisille Siinailla; se oli ollut olemassa maailman luomisesta asti merkkinä siitä, että Herra oli Luoja. >>

        Kysympähän minäkin: Missä se Herra Luojan luomassa luonnossa se Sapatti näkyi ja millä tavalla?

        Asia on aivan yksinkertainen.
        Herra katsoi kaikkea luomaansa ja se oli sangen hyvää. Eli se oli täydellinen.
        1Mo 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
        1Mo 1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.
        Eli se Adamin päivä, jolloin hänestä tuli elävä sielu.
        1Mo 2:1 Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa.
        1Mo 2:2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Kas, kas. Kylläpä Adamille ensimmäin lepopäivä on Herran erottama päivä.
        Hän sai jo luomisen perusteella katselle Herran valmista työtä.
        Ei apinat siinä mitään eroa nähneet, ja tuskin eläimet, mutta ajatteleva ja Herraa kumartava Adam - hän ymmärsi ja hän osasi jakaa tämän "onnen".
        Siinä se idea, "Kumartaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan"!

        Ja olihan Herra laittanut nuo valot taivaanvahvuuteen osoittamaan juhla-aikoja.
        Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja (hepr. UT: מועדים moadim = juhla-aikoja, juhlia, määräaikoja, aikoja, juhlauhreja) päiviä ja vuosia jne. jne.

        Myös Herran sapatti - on sanana huomattava raamatusta. Herra erotti ja pyhitti sen. Siitä emme pääse mihinkään. Se ON.

        Onhan tällainenkin ajatus. Pelastus ja luominen on Herran työtä.
        Se on meille lepoa. tavallaan sapatti julistaa meille tätä kaikkea mutta tottelemattomuus
        evää tuon levon. Me emme alistu Herran työn alustaksi, vaan tuomme lihan tilalle epäuskon.
        Hyvä sanoma - sen julistus - eivät päässeet jne.
        Heb 4:4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        Heb 4:5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
        Heb 4:6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,

        Sitten Lindemanin kirjasta.
        "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnil­le ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: 'Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet'." (Ilm.14:6-7).

        Kun Herra Jumala kuutena päivänä, joita tavallisesti kutsutaan luomispäiviksi (toisen tulkinnan mukaan niitä voisi kutsua myös "remonttipäiviksi"), teki taivaat ja maan, Hän lepäsi seitsemäntenä päivänä luomistyöstänsä ja pyhitti seitsemännen päivän eli sapatinpäivän. (Perjantai-illasta lauantai-iltaan. Jumala asetti auringon, kuun ja tähdet osoittamaan juhla-aikoja, päiviä ja vuosia. Sen mukaisesti juutalaiset ovat perinteisesti aloittaneet ja lopettaneet sapatin, kun kolme tähteä illan hämärtyessä näkyy taivaalla. Nykyaikana rabbit laskevat tarkoin minuutilleen sapatin alkamisen ja päättymisen ja se ilmoitetaan Israelin tiedotusvälineissä. Pohjoisessa on keskikesällä ja keskitalvella ongelma, mutta joka haluaa, voi noudattaa Jerusalemin aikaa). Hepreankielen sana shabat merkitsee: lakata työtä, levätä loppua. Samasta sanan juuresta tulee myös sana shvita, joka merkitsee: lakko. Jumala siis lakkasi luomistyös­tään ja lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen päivän, sapatin, lepopäi­väksi kaikille ihmisille. Tuolloin ei vielä ollut yhtään juutalaista maan päällä, oli vain Aadam ja Eeva ja Jumala antoi heille ja heidän jälkeläi­silleen sapatin lepopäiväksi (Mark.2:27).

        Sapatti annettiin siis luomistyön yhteydessä ja luomistyön muistoksi, kun Herra oli tehnyt taivaat ja maan ja meren. Aina kun sapattia vietetään ja pyhitetään lepopäiväksi, se on samalla myös Jumalan luomistyön muistoksi. Jotkut ymmärtävät Ilmestyskijassa olevan enkelin sanoman kunnian antamisesta Jumalalle tarkoittavan juuri sapatinpyhittä­miskäskyn kunnioittamista, koska juuri siinä yhteydessä puhutaan Jumalan luomistyöstä.


      • lomalehmä
        sapatista.vielä kirjoitti:

        Asia on aivan yksinkertainen.
        Herra katsoi kaikkea luomaansa ja se oli sangen hyvää. Eli se oli täydellinen.
        1Mo 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
        1Mo 1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.
        Eli se Adamin päivä, jolloin hänestä tuli elävä sielu.
        1Mo 2:1 Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa.
        1Mo 2:2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Kas, kas. Kylläpä Adamille ensimmäin lepopäivä on Herran erottama päivä.
        Hän sai jo luomisen perusteella katselle Herran valmista työtä.
        Ei apinat siinä mitään eroa nähneet, ja tuskin eläimet, mutta ajatteleva ja Herraa kumartava Adam - hän ymmärsi ja hän osasi jakaa tämän "onnen".
        Siinä se idea, "Kumartaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan"!

        Ja olihan Herra laittanut nuo valot taivaanvahvuuteen osoittamaan juhla-aikoja.
        Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja (hepr. UT: מועדים moadim = juhla-aikoja, juhlia, määräaikoja, aikoja, juhlauhreja) päiviä ja vuosia jne. jne.

        Myös Herran sapatti - on sanana huomattava raamatusta. Herra erotti ja pyhitti sen. Siitä emme pääse mihinkään. Se ON.

        Onhan tällainenkin ajatus. Pelastus ja luominen on Herran työtä.
        Se on meille lepoa. tavallaan sapatti julistaa meille tätä kaikkea mutta tottelemattomuus
        evää tuon levon. Me emme alistu Herran työn alustaksi, vaan tuomme lihan tilalle epäuskon.
        Hyvä sanoma - sen julistus - eivät päässeet jne.
        Heb 4:4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        Heb 4:5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
        Heb 4:6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,

        Sitten Lindemanin kirjasta.
        "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnil­le ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: 'Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet'." (Ilm.14:6-7).

        Kun Herra Jumala kuutena päivänä, joita tavallisesti kutsutaan luomispäiviksi (toisen tulkinnan mukaan niitä voisi kutsua myös "remonttipäiviksi"), teki taivaat ja maan, Hän lepäsi seitsemäntenä päivänä luomistyöstänsä ja pyhitti seitsemännen päivän eli sapatinpäivän. (Perjantai-illasta lauantai-iltaan. Jumala asetti auringon, kuun ja tähdet osoittamaan juhla-aikoja, päiviä ja vuosia. Sen mukaisesti juutalaiset ovat perinteisesti aloittaneet ja lopettaneet sapatin, kun kolme tähteä illan hämärtyessä näkyy taivaalla. Nykyaikana rabbit laskevat tarkoin minuutilleen sapatin alkamisen ja päättymisen ja se ilmoitetaan Israelin tiedotusvälineissä. Pohjoisessa on keskikesällä ja keskitalvella ongelma, mutta joka haluaa, voi noudattaa Jerusalemin aikaa). Hepreankielen sana shabat merkitsee: lakata työtä, levätä loppua. Samasta sanan juuresta tulee myös sana shvita, joka merkitsee: lakko. Jumala siis lakkasi luomistyös­tään ja lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen päivän, sapatin, lepopäi­väksi kaikille ihmisille. Tuolloin ei vielä ollut yhtään juutalaista maan päällä, oli vain Aadam ja Eeva ja Jumala antoi heille ja heidän jälkeläi­silleen sapatin lepopäiväksi (Mark.2:27).

        Sapatti annettiin siis luomistyön yhteydessä ja luomistyön muistoksi, kun Herra oli tehnyt taivaat ja maan ja meren. Aina kun sapattia vietetään ja pyhitetään lepopäiväksi, se on samalla myös Jumalan luomistyön muistoksi. Jotkut ymmärtävät Ilmestyskijassa olevan enkelin sanoman kunnian antamisesta Jumalalle tarkoittavan juuri sapatinpyhittä­miskäskyn kunnioittamista, koska juuri siinä yhteydessä puhutaan Jumalan luomistyöstä.

        >>Ja olihan Herra laittanut nuo valot taivaanvahvuuteen osoittamaan juhla-aikoja.
        Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja (hepr. UT: מועדים moadim = juhla-aikoja, juhlia, määräaikoja, aikoja, juhlauhreja) päiviä ja vuosia jne. jne.>>

        Kyllä edelleen olen sitä mieltä, ettet luonnon kiertokulusta löydä mitään sellaista viikkorytmitystä, jossa Sapatinpäivä erottuisi muista päivistä. Luonnon eläimetkin elävät mitenkään erikoisesti Sapattia huomioimatta. Ne lepäävät silloin kun on niiden levon aika, syövät ja parittelevat silloin kun niiden aika sellaiseen on mutta eivät huomioi mitenkään sapattia. Sapatti on selvästi inhimillisen kulttuurin luomus ja sellaisenaan hyvä ja hyödyllinen mutta viikonpäivä, jolloin sitä vietetään on yhdentekevä. Toimivan yhteiskuntajärjestyksen vuoksi on vain parasta, että kussakin yhteiskunnassa sitä vietetään samana viikonpäivänä.


      • Ellen.G.White.666

        Patriarkaatin Aabraham, Iisak ja Jaakob eivät viettäneet lauantaisapattia. Määräys lauantaisapatista tuli Israelin kansalle Mooseksen kautta. Koski heitä, ei muita kansoja.

        7. Päivän adventismi on pötyä ja valhetta muiltakin osin. Adventistit lisäävät ja poistavat Raamatusta asioita opillisten harhojensa mukaan. Raamattu kieltää siihen mitään lisäämästä ja mitään siitä poistamatta. Adventistit eivät usko Raamattua, vaan väärän profeetan, Ellen G. Whiten, VALHEITA!


      • Sapatti.on.SapatinHerran
        Ellen.G.White.666 kirjoitti:

        Patriarkaatin Aabraham, Iisak ja Jaakob eivät viettäneet lauantaisapattia. Määräys lauantaisapatista tuli Israelin kansalle Mooseksen kautta. Koski heitä, ei muita kansoja.

        7. Päivän adventismi on pötyä ja valhetta muiltakin osin. Adventistit lisäävät ja poistavat Raamatusta asioita opillisten harhojensa mukaan. Raamattu kieltää siihen mitään lisäämästä ja mitään siitä poistamatta. Adventistit eivät usko Raamattua, vaan väärän profeetan, Ellen G. Whiten, VALHEITA!

        Eihän sapatti kuulukaan ateisteille, eikä muotouskovaisillle, joilla on oma kuva jumalasta, sehän on aivan tosi asia, eli miksi te siitä meuhkaatte.
        Sapatti on Herran omien lepopäivä, siksihän Jeesus, sovittaja välimiehenä onkin Sapatin Herra.
        *Ettekö te vieläkään sitä tajua! Pampaltkaa vain lutteria ja muuta auringonpäivää, joka on Baabelilaista mantraa, se on aivan vapaasti käytettivässänne. Ja hekumoikaa sanalla kristityt - sekin on pilkkasana.
        Siksi Herran omat ovatkin Apostolisessa uskossa ja heille Raamatullinen Sapatti on Pyhän Hengen kautta IN. eli he sydämestään ylistävät sitä vapautta, mitä tämä sapatti antaa.
        Se on Herran työtä oikein luomisenkin perusteella.

        Siksi pakanat, epäjumalanpalvelijat, he saavat kultaisen muotouskonnollisen uskonsa mukaan elää. Ei teidän tarvitse sapattia kunnioittaa, kun ette Herran tahtoa, eli lakia kunnioita muutoinkaan.
        Lyökäähän sunnuntaille tulta - kyllä se siinä auringon loisteessa saattaa syttyäkin.


    • kysynpävaa

      Jos väitämme että sapatti kuuluu yksinomaan juutalaisille-vaikka se asetettiin kauan ennen kuin juutalaisia oli olemassa, vaikka sitä ei luotu nimenomaan juutalaisia varten ja vaikka muutkin kuin juutalaiset ovat viettäneet sitä olemme sokeita sapatin tarkoitukselle ja merkitykselle koko ihmiskunnan eikä vain heprealaisten luomisen muistomerkkinä.
      Vanha juutalainen sapatti ? Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole.

    • näinonjämpti

      Lauantai on oikea sapatti. Piste.

      • lomalehmä

        Onhan se juutalaisilla mutta ei koske kristittyjä. Kaksi pistettä.


    • Mistä näitä lukihäiriöisiä oikein sikiää ?

      Taas täällä on monessa kommentissa lukenut että sapatti olisi ollut luomisesta, ja vieläpä joku sanoo Aatamin levänneen silloin.

      Lukekaapas mitä Raamattu sanoo:
      "1 Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa.
      2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.
      3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt."

      Jakeessa 2 ja 3 sanotaan että Jumala lepäsi. Missä sanotaan että Aatu olisi levännyt ? No ei missään. Eihän Aatu ollut työtäkään tehnyt, seitsemä's päivä oli hänen ensimmäinen päivänsä. Eikä missään sanota että hän teki 6 päivää töitä, tai olisi levännyt seitsemättä, milloinkaan tuon jälkeenkään paratiisissa ollessaan.

      Ja sitten vielä sapatista. Tuossa kohtaa ei puhuta sapatista halaistua sanaa. Ei mainita, ei. Lukekaapas uudelleen, se ei ole käännösvihre kun siinä sanotaan SEITSEMÄNTENÄ päivänä. Siinä ei sanota sapattina. Ei muuten sanota. Ei sanota. Joko kinasin tarpeeksi hartaasti että tajuatte ?

      Eli meillä ei ole YHTÄÄN MITÄÄN Raamatun tukea väitteille, että sapatti olisi asetettu alusta tai että Aatami olisi koskaan elämänsä aikana viettänyt sapattia.

      Eikä Aabrahamkaan viettänyt sapattia. Eikä yhdenkään näiden välillä sanota viettäneen sapattia.

      Eikä Mooseskaan viettänyt sapattioa ennen mannan antamista. Eikä kenenkään Aabrahamista mannaan asti ulottuvana aikana sanota ikinä viettäneen mitään sapatinkaltaistakaan lepopäivää.

      Mistä ihmeestä nämä ovat saaneet nuo Raamatun ulkopuoliset ja Raamatun tekstin vastaiset käsityksensä. En voi tajuta. Aku Ankastako ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      285
      2499
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1731
    3. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      107
      1557
    4. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1489
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      41
      1212
    6. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      56
      1046
    7. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      57
      1021
    8. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      891
    9. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      39
      854
    10. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      846
    Aihe