Sisko haukkui veljeni ja minut

Tomaatti4

Itsekeskeisiä kuulemma olemme, sanoi vihaavansa meitä. En tiedä mistä hän tuon itsekeskeisen keksi ja millä perusteella olemme sellaisia. Välitän esimerkiksi politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista ja pyrin keskustelemalla vaikuttamaan ihmisiin ja olen esim. hunger sitessä maksanut köyhille afrikkalaisille ja muille puita ja vuohia yms. Välitän myös globaalissa mittakaavassa ihmisten elämistä ja yritän osallistua varojeni/kykyjeni mukaan.
Joitakin vuosia sitten olin itse todella huonossa kunnossa fyysisesti ja psyykkisesti ja myöhemmin minulla todettiin skitsofrenia. Psykoedukaatiossa korostettiin aina arkielämän ja rutiinien tärkeyttä hyvinvoinnin kannalta ja nyt minulla menee aika hyvin. Paremmin kuin pitkiin aikoihin, laitan asioitani kuntoon ja huolehdin itsestäni.
Siskoni on aina pitänyt minua jotenkin itsekkäänä. Voi olla, että introverttina ja erityisherkkänä en pidä kauheasti ihmissuhteiden aiheuttamista ongelmista ja draamasta, ne väsyttävät emotionaalisesti ja henkisesti. En kauheasti halua olla henkilökohtaisesti ihmisten kanssa tekemisissä: autan mieluummin etäältä tai anonyyminä. Olen yleensä kyllä ystävällinen ja kohtelias kaikille, mutta en välttämättä halua olla kauhean läheisissä tekemisissä ihmisten kanssa. En halua hullujen tai traumaattisten ihmisten sotkevan omia arkikuvioitani ja elämääni. Olen aika ujo, vaikka pidänkin sosiaalisuudesta jossain määrin.
Onko tämä sitten itsekeskeisyyttä? Itselläni on ollut kyllä huonojakin ihmissuhteita, eräs joka vain lyttäsi minua ja kärsi ainaismasennuksesta. Lopulta lopetin tuon suhteen, koska se vain toi minulle huonoa oloa. Ja luulen, että tunnistaisin narsistinkin.
Siskoni taas samaistuu kaikkien muiden ongelmiin ja antaa lempipaitansakin, kenkänsä ja kulkee itse rikkinäisissä talvipakkasella ja oman sänkynsä ja nukkuu sitten patjalla lattialla. Tuntuu, että hänen ympärillään on tällaisia hyväksikäyttäviä ihmisiä. Hän suuttuu, jos tätä taipumusta kyseenalaistaa. Niin hänet tuntien, tulkitsen, että tällaisten emotionaalisten loisten kerääminen olisi sitä epäitsekkyyttä ja ei-itsekeskeisyyttä: että pitäisi uhrata omat voimansa kaikkien muiden auttamiseen ja johonkin maailmanparannukseen. Ja itse en todella halua hyysätä kaikenmaailman tyyppejä, jotka eivät osaa elää itse tai käyttävät vain hyväkseen tai vaativat jatkuvaa läsnäoloa. Olen sitä mieltä, että huumetyypit ja alkoholistit paranevat vasta, kun heillä on se oma tahto parantua, ei heidän tai henkisten hyväksikäyttäjien hyysääminen paranna heitä yhtään.
Ja haluan suojella itseäni ja omaa vointiani olemalla hankkimatta tällaisia ihmisiä. Onko se sitten itsekkyyttä vai tervettä itsesuojeluvaistoa…
•••
Muuten suhteestani siskooni vielä: hän ei kerro osoitettaan, ei vastaa viesteihin, ei halua mailia. Hankala hoitaa välejä. Hänellä on kyllä ollut vaikeuksia, nyt hän on sanonut rahatilanteensa olevan hyvä ja olevansa ok. Mutta emme tiedä oikein mitään hänen elämästään. Ja auttaisimme jos hän tarvitsisi jotakin. En tiedä onko hän sitten katkera menneestä, kun hänellä oli vaikeaa ja samanaikaisesti meidän perheellämme oli vaikeaa. Ei hän mitään apua pyytänyt eikä kertonut ongelmistaan, enkä vieläkään tiedä niistä. Mutta meidän perheemme oli todella köyhä siihen aikaan, piti miettiä ostaako leipää vai saippuaa kaupasta. Ja meillä oli todella hankalaa muutoinkin, meillä hädin tuskin oli voimia itsellemmekään, emme varmaan olisi pystyneetkään auttamaan silloin. Hän vain joskus on sanonut, että hänellä on ollut aivan kamalaa, mutta minulla ei ole aavistustakaan mitä.
Viime vuonna hänellä oli psykoosi, joten olemme hieman huolissamme mitä hänelle kuuluu ja haluaisimme olla tukena, mutta hän ei halua olla tekemisissä.

1

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaaelämää

      Anna siskosi tehdä mielensä mukaan. Turhaan stressaat. Ikävää, jos hän ei halua jakaa asioitaan mutta se on hänen elämänsä. Hänelläkin on oikeus elää oman tahtonsa mukaan niinkuin sinullakin.
      Mikäli hän sitten joskus haluaa ottaa yhteyttä niin ainakin hän haluaa sitä omasta tahdostaan eikä pakotettuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe