Hiihtoladut

Yhtäkoska

Terve, vaan mikähän se on että ei vieläkää saada aikaiseksi tuohon kylän siis kolarin kylän ladulle kahta perinteisen latua tullilta Teuran lenkille.?... siis ihan koko ajan saat väistellä . On todella tympeää. Ennen oli edes sääntö jota noudatettiin että kirkolta tulija aina poikkeuksetta väisti tullilta tulijaa. Nykyään jokaisella on omat säännöt: yksi väistää aina, toinen ei koskaan ja yksi vanhempi nainen hiihti päälle ja kehtasi kitistä että " mie sinua väistin viime kevvhäänä monasti sie väistät nyt,"

Ei taida missään muualla enää olla näin onnetonta kuin tässä meidän kylällä että ei viitsi latikonemies ajaa kuin toiselle puolelle perinteisen latua. Siihen sopii kyllä ajaa toinenkin latu jolloin kenenkään ei tarvitse väistää. Osa porukasta käy jo sen takia tunturissa hiihtämässä kun tympii tuo ihan jatkuva väistely.
Mie olen itse ajanut nuorempana latuja . Tiän että siihen voi ajaa 2 latua jos vaan viitsii.

48

4257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkkaveli

      No ihan samaa mie olen ajatellut.mieki olen sen takia siirtynyt lompohloon sivakoimaan....verovaroilla olisi asiallista saada kunnon baanat teuralle ja tullille . Hyvät ne on nykki mutta perinteiselle kaksisuuntaista kaihvattais

    • hihtaja

      Miksi perinteinen latu vedetään niin laitaan että mettänpuolimainen sauva pidä. Eikö kuitenkin ole kuntohiihto perinteinen tärkeä, kuiten luistelu paana on valtava. Eipä nuita vastaantulijoita liiemmin ole, kymmenen kertaa olen käynyt yksi tullut vastaan.

    • laappaaja

      En mie välitä vaikka olis yks latu vain,kunhan latu ees joskus ajettaisiin. Nyt ajettu viimeksi lauantaina ja loppuviikoksi lupaa pakkasia.

    • Tulevaisuuttavain

      Se ei latujen tekijät ole halpaa jatkuvan sateen takia. Joten ehdotan että ladunteon/huollon maksaa käyttäjä itse. Jos käyn kuntosalilla ei sitä maksa kunta vaan minä itse. Nyt eletään vuotta 2018 ja kaikki ei ole niin kuin ennen. Ajattelemisen aihetta valittajille ☺️ Ilmaista ei ole olemassakaan.

      • Ootpassukkela

        No sinä varmaan maksat sitten katujen aurauksesta kirkonkylällä ja katuvaloja nauttimisestakin kun kävelet kirkonkylällä ja kirjaston käytöstä j alaiseksi peruskoulun käytöstä ja kirkonkylän jäällä luistelusta eiköstä vaan.....


      • Kolarinasukas

        taidat olla poronpurema kun puolustat laiskuutta, kyllä kunnassa rahaa on Jan laiskuutta sitäkin enemmän....


    • tietä

      käyden tien on vanki...vapaa on vain umpihanki

    • Jartsansuksi

      Jaa, Met kolarilaiset emme ssa aikaiseksi mitään uutta tai parempaa jos vain aina tyydymme siihen mitä on. Aika paljon tuossa ladulla mistä puhutaan on hiihtäjiä. Solis aivan asiallista jos olisi kuten ap esittää olla jo perinteisen lavut luistelubaanan molemmilla puolilla. mie en ymmärrä tätä ettei saa koskaan vaatia parempaa. Jos olisimme vaatineet enemmän olisi meillä vielä enemmän latuja, r kiska, Valintatalo jne. Mutta kun vieläkin joku on sitä mieltä että ei sovi valittaa kun ollaan vain tyytyväisiä mitä meille suodaan kunnan puolelta. Maksan sen verran kovat verot että kyllä niillä jotain pitäää saadakin. Ei se latujen ajo niin kallista puuhaa ole tässä kunnan menoissa vrt sotemenoihin tai kärsimyskorvauksiin maksamiseen etteikö sitä rahhhaa löydy latujen ajoon muutaman kuukauden aikaan talavella. Latujen ajo on miehestä kiinni. Mies se jäljen tekee koneellaan,

      Ei muuta kun kunnon ladut baanan molemmille puolille eikä liian lähelle reunaa niin on poka tyytyväisiä hiihtäjiä, niin omat kuin turistit!

      • Luki0ja

        Käyppä hiihtämässä ens lumila vaattojärvelä siellä on poka laut kahta puolta ja luistelu Paananen keskelä⛷️


    • Hiihdonmestari

      Niin juurikin, vuosia on tästäkin kuntaan soitettu ja ei tapahdu ei mitään!,,Liattakaa jo se toinenkin latu siihen!,,ai laiskuusko se siellä vaivaa vai mikä on tarpeeksi hyvä syy."?samalla vaivalla tulee toisellkein puolelle kun takasin päin ajelee sillä koneella.

    • Sonnöin

      Ei laiskuus vaan raha. Latumaksut käyttäjille niin OK☺️Kaikki harrastukset samanarvoisia. Nyt elämme tasa-arvon aikaa.

      • Kaikillejotain

        Miten se latumaksu peritään? Miten mitataan kuka hiihtää ja kuinka paljon? Joudutaan perimään kaikilta kuntalaisilta ja siitä vasta marina alkaa..ku mie en hiihdä niin en maksa! Paikallinen kuntosaliyrittäjä saa avustusta kunnalta ja tarkoin tietää ketä siellä käy. Annetaan harrastaa kaikkien jotain ja on kunnan etu että latuja on.


    • Tasaarvonpuolesta

      Kyllä kuntosalille maksetaan Sievoinen summa jokaisesta käynnistä. Montako hiihtäjää olisi ladulla esim.10 e kertamaksulla?Tai 400 e vuosimaksulla?Se Tasa-arvo. Ehdotan sitä vuosimaksua ☺️Ladunteko on kallista kun lunta tulee kokoajan. Ja syksystä lumet sulaa moneen kertaan ennen pysyvää latua. Kunta puoli on katoavaa kansanperinnettä. Kukaan yksityinen ei tee ilmaista työtä. Mutta sinä "kaikille jotain" varmaan alat talkoilemaan ladut kuntalaisille. Sitten monta latua vierekkäin ja tuiskulla puhtaat ladut☺️ Tässäpä mietittävää tulevaisuutta ajatellen kun ilmaista ei ole olemassakaan.

      • Kaikillejotain

        Kyllä minun puolesta saapi periä kun keksitään miten se peritään kyllä maksan mielellään😊jos hiihtelen..


    • Kyyyt

      Tehkää ladut suksijat omille laitumillenne kun olette noin kärttysiä muita kohtaan...tai suksikaa v......n

    • Laiskuudentyhmä

      Eipä noita latu maksuja muissakaan kunnissa ole. Ja muissa kunnissa pystytään tekemään ladut molemmille puolin vaan ei meillä. Liekö älystä vai laiskuudesta kiinni sitte meillä...? Eipä tänne taida muutoinkaan se älykkäin sakki jäädä asumaan....

      • Tulevaisuuttavain

        Ei ole vielä latumaksut mutta tulevaisuudessa on kun kunnat ovat katoavaista. Mutta jos teet ilman ladut.☺️ Ja muuten. Ei ole muuallakaan kuin yksi latu ja luistelu vieressä...jos on


    • Erkkajari

      No haloo. Jo net kunnassa nauravat ja päättäjät kun me itte täällä vaadimme että " eihän meille mitähän tarvihe tehdä, ei latuja, ei mitähän...jo me vain olemme tyytyväisiä ihan siihen mitä tet annatte...Met ollaan tollukoita, ei Met mitään tarvita..."

      Jos minunkin työntekijät firmassani olisivat yhtä vaatimattomia niin minähän en tietenkään mitää antaisi.

      Ei ole ihme että se kirkonkylä on autioitumassa kun taitaa vaan nynnyjä siellä asua joille kaikki kelpaa eikä mitään vaadita ja jos joku uskaltaa jotain verojen jne vastineeksi vaatia kuten ap niin omat ampuu alas. Ei ole ihme että siellä kohta valot sammuu....ainakin joiltakin on tainnut jo sammuakin....ja missä oikeasti näette enää latuja joissa on vaan yksi ura?. Vai käyttäkö edes missään ...kun vain pellossa....

    • jänkäkoira

      Mitä helvettiä kuntohiihtäjät valittavat laduista aina ja hyvät ovat ladut olleet jos ei ladut kelpaa nii onhan siinä umpihankea mitä laapustaa...muitakaa et on niitä latuja muualaki mitä pitää ajaa...sairasta touhua...ei se ilmasta ole tampparilla ajella latuja!!

      • Korpijunnu

        Kannattaako sitä enää täällä puolustaa lintsaustaan...🙃 voipi olla että menee vaan työpaikka....kunta teki 2.5 milj. E ylijäämää että RAHAA on ajella tamppareilla latuja ...kun vaan viitsisi ja kerkiäisi omilta asioilta.....voipi olla että se jolle työ maittaa ajelee vielä latuja....


    • HoKoo

      Olen asunut monilla paikkakunnilla ja hiihdellytkin. Kolarin kirkonkylän ladut ovat aivan huippuhyvät ja kunnossapito ensiluokkaista. Netsitä näet milloin latukone menee ja missä. Lauantaina hiihdin 25 km - ei yhtään vastaantulijaa, eikä tarvinnut väistää., paitsi kerran latukonetta. Väistäminen ei ole mikään ongelma - sehän tuo vain pientä vaihtelua.
      Kaksi perinteisen uraa ei tuohon leveyteen mahdu, eikä sellaisen rakentaminen ole näin pienelle porukalle kannattavaa. Kuitenkin siinäkin joku hiihtäisi eri suuntaan ja taas joku joutuisi kiusalliseen kohtaamistilanteeseen. KIITOS Kolarin kunnalle!

      • Reiskan.t

        No olen minäkin asunut monessa paikassa ja taitaapa olla kolari ainoa paikka jossa vaan yksi latu. Siinä olet ihan oikeassa ettei kolarilaisella taida se äly riittää siihen että tietäisi kumpaa puolta hiihtää vaikka 2 latua olisikin. Jos sinulle sattuu kun harvoin hiihdät , mehän ain atörmätään joskus, tosin harvoin kun et niin usein siellä hiihdä🙂, tuo ettei tule ketään vastaan niin meillä jotka hiihdetään paljon Ja eri aikaan niin tietysti on tympeää koko ajan väistellä. Latukoneella on jos et sattunut huomaamaan molemmilla puolilla karhet....eli samalla vaivalla tulisi molemmin puolin urat.
        Ei täällä kuule mikään mene eteenpäin koskaan jos emme mitään halua vastineeksi kunnalta kun veroja maksellaan. Jos olet tietoinen yhtään niin ei ole kunnna tilanne mi5enkään huono.tule vain sinäkin jo tähän päivään, ei täällä mitään pelottavaa ole,


    • hihtaja

      Miksi latu pimeänä kello 20 jälkeen siis Teuranlenkillä toivon että jossain kunnan sivuilla ilmoitetaan valojen sammumis aika

    • Äidinhuoli

      Kuka kertoisi miksi opettajat pakottaa lapset nyt hiihtämään vastoin muuta liikennettä., kehen otan yhteyttä koska en halua että lapseni joutuu vaaaratilanteeseen sen takia että opettaja pakottaa hänet hiihtämään vastoin kulkusuuntaa teuran lenkillä!,,!! Poika kysyi kotona ihmeissään että miksi hänen oli open takia hiihdettävä väärään suuntaan ja oli pelottanut koska olisivat halunneet hiihtää viitan mukaisesti myötäpäivään?!

    • Varmaatietoaaa

      Ei muuten ole kahta latua normi kunnissa. Se on eri asia matkailijoille tehdyt ladut. Ja kolarin kylällä ei ole matkailijoita hiihtämässä.

      • Pakseri

        No oletpa sie tietämätön.....käväise kattomassa joskus muutakin kuntaa kun tätä. Ja laduntekijöiden ei kannata täällä puolustaa omaa tekemättömyyttään....eikös siellä ole jo jotain selvitystä työn laadusta vaadittu....


    • Joensuunpilke

      No samaa tässä ihmeteltiin pääsisäisenä hiihdellessä!, ja olipa luokattoman huonosti ajetut ladut . Ei siis ollut . Ajettu latuja. Eivät kuulemma poikaset viitsi ajaa latua kertoivat paikalliset. haloo?.. ei viitsi! Antakaa hyvät ihmiset työt niille joille työ maistaa. Vaiko ei teidän kunnassa ole enää heitä jotka viitsisi tehdä jotain? Ei se ihme ole että paikallisetkin jo paahtaa kuulemma Ylläkselle hiihtämään näiden onnettoman ladun hoidon takia. Tuntui pahalta kun vanhempi rouva sanoi että lopettti hiihtämisen sillä kirkonkylän ladulla sen vuoksi että ei pysty koko ajan pomppaamaan ladulla pois koska on vain se yksi latu ja kertoina vielä että osa ihmisistä on niin röyhkeitä, varsinkin pari miestä jotka eivät väistä vaan tulevat vaikka päälle.
      Että kyllä tuntuu jo todella kummalta väeltä kun eivät viitsi samalla tehdä kahta latua ja eivätpä viitsi kohta tehdä sitä ainoatakaan. Missään muuallla ei kyllä tuollainen peli vetelisi. Että onko sanonta ” laiskat lappalaiset” tosiaankin totta....

    • Veronmaksaja2018

      Ladut ovat kirkonkylällä loistavat ja myöskin varmaan kalliimmat Suomessa käyttäjää kohden. Saaren ladulla tolvana saaren asukas ajaa joka päivä kelkalla kilometrin kotoa laavulle asti, niin myös eilen illalla. On hienoa painaa latukoneen juuri ajamaa baanaa. Ottakaapa tämä rikollinen kiinni - maksan palkkion.
      Jokainen suomalainen tietää, että ladulla ei kävellä eikä ajeta autolla eikä muillakaan koneilla. Maanomistajan ei tarvitse kelkkailua kieltää - KELKKAILIJAN TULEE HANKKIA LUPA!  SIIS: Jos et maata omista, älä aja kelkalla. Eihän ole vaikeaa?

    • Tasaarvoa

      Veromarkoilla ei minusta saisi tehdä yhtään latua. Jokaisen kuuluu maksaa itse harrastuksensa. Ei hiihto saisi olla poikkeama tässä.

      • Hupaisaa

        No jos hiihdosta pitää alkaa maksamaan niin jäähallin käytöstä myös. Ladut palvelee Kolarin kuntalaisia vauvasta vaariin,mutta jäähallilla on todella vähän käyttöä. Siellä tuskin 75 - vuotiaat mummot ja papat pelaa,luistelee. Hiihtävät kyllä,lähes päivittäin.


    • Suvenahana

      Kaikki hiihtämään vaan niin ei tarvihe ryypätä ja masennusta potea. Ja hieno homma että ruotsalaiset käyttää myös meän latuja kylällä kun heillä ei kuulemmma oikein latua. Joku laski että eilen oli yli 100 ihmistä siis eri ihmistä hiihtänyt teuran ja tulhin lenkkiä! Hieno homma. Lisää vaan latuja tänne koska käyttömäärä nousee koko ajan. Ja levennystä baanaan! Rahaa on koska kuntha teki hyvän tuloksen eli ylijäämää on!,

    • Sonnäin

      Mutta kaikki ei tykkää hiihtää. Sata on vähän🤔Ja tosi on että jäähalli käyttäjät saisi maksaa omansa. Siis jokainen maksaisi omansa. Ei minun kuntosalilla käytejä kunta maksa eikä tanssiharrastusta. Minä en hiihdä enkä luistelemaan koska ne ei tuota minulle ilon tunnetta☺️ Eivät tee minua onnelliseksi .

    • poi

      Pienet on ihmisellä murheet, ko pittää valittaa latujen kunnosta. Ei sunkhan sinne pakko ole mennä hiihtämhän? Kauheata narinaa ja vertailua muihin kuntiin. Tiedoksi, että Suomi on vapaa maa elikkä muuttaa voipi sinne, missä on omasta mielestä paremmin asiat.

      • Hoijoi

        Kyllä se vain ärsyttää,kun kevään parhaat ilmat niin kylällä ei hoideta latuja. Nyt su hyvä esimerkki. Latu silti mustanaan hiihtäjiä. Oli kyllä useampi kaatunut vaarallisen liukkaalla paanalla ja sairaalareissujakin tullut. Joillekin tulee siis sairaslomia. Näin meillä Kolarissa.


    • Sonnäin

      Laduneko on kallista näin keväällä ku lauhat tulee. Mutta jospa hiihtäjät maksaisi itse niin ei tulisi nurinoita. Ja jokainen vastaa itse kaatuiluistaan kevät liukkailla laduilla. Sehän on itseaiheutettua. Pysyy pois vaarallisilta laduilta. Ei se laduntekijän vika ole.

      • Äläluule

        Satutko tietämään että kunta on korvausvastuuseen silloin kun latu on ajettu mutta jos se on heikosti ajettu ja kaatuu niin kunta maksaa. Jos et tiedä niin otapa selvää. Tulevana juristina tiedän ja kuulemani mukaan joku korjauskutsu on jo menossa?


      • Monimutkaisempaa

        Kunta joutuu korvaamaan samalla lailla kun jos kaadut sen hoitamalla kadulla jos se heikosti hoidettu kuten myös huom. Heikosti Ajetulla hiihtoladulla. Missä tahansa metsässä kaatumista ei korvaa vaan kunnan ajamalla ladulla jos kaatuu. Sitä varten toki kunnassa on vakuutukset. Eri asia on jos laduntekijä huolimattomuuttaan aiheuttaa kaatumisen tai esim. Työnantaja pystyisi osoittamaan että työntekijä on laistanut velvoitteensa ta. Hoitanut työtehtävän piittaamattomuutta osoittaen. Silloin korvausvastuussa voi olla jopa työntekijä, eli aloittajan mainitsema ”hiihtäjä vastaa itse kaatuiilustaan” ei ihan itsessään pidä paikkaansa joka tilanteessa, paitsi jos hiihtäjä ei tiedä tiettyjä lain kohtia.


    • Arskanmiete

      Eiköhän se ole niin että normaali ihminen haluaa säilyttää työpaikkansa ja tehdä hyvän työn jäljen ? Että saisi sen maineen että on ammattimies tai nainen. Että osaa duunissa. Ladunteko ei ole yhtään sen kalliimpaa nyt tai syksyllä tai talvella. Sehän on vaan hyvä jos porukat hiihtää, se työllistää ainakin yhden ihmisen. Jos minä olisin laduntekijä, ajaisin sen kunnolla joka päivä koska haluaisin tehdä työni niin hyvin että olisin parhaimman lautamiehen maineessa koko Lapissa ja se olisi varmin tae säilyttää duunipaikka. Ja ehkä sitten haluttaisiin lisää latuja. Eli mulla olisi lisää duunia, rahaa tulisi lisää tai joku toinenkin saisi duunia. Ei tarvisi maata kotona ja suuta soittaa kylillä. Olisi joku arvo kun käy töissä. Varmaan myös muitten silmissä. Sitäpaitsi kuntaan teki aikalailla ylijäämää että ei se kuulkaa tämä meidän kunta mikään köyhä.ole!

    • Sonnäin

      Keväällä ladut on aina välillä liukkaita ja lopussa lämmön takia muuten huonoja. Teki laduntekijän mitä tahansa. Jokainen voi silloin käyttää omaa järkeä lähteekö ladulle vai ei. Toisilla vaan on tapana aina etsiä se syyllinen toisesta.

    • LN61

      Aloin kehumaan latuja tänne. Niin täällä olikin haukkumasivu :) Ladut olleet todella hyvät olosuhteisiin nähen viimevuosina. Itse jo vanhempana ihmisenä ymmärtää mitä keväiset säät kuten tuuletkin saavat aikaan. Ja kaikkia säitähän ei voi tietää. Jos on valittamista, niin olen monasti miettiny että kun toiset hiihtää aamulla, toiset päivällä ja toiset illalla, niin onko juuri tosi että pitäisi harrastajille vetää ladut kolmasti. Itse otin asioista selvää ja löysin myös tampparin seurannan kolarissa. Latuja vedellään samalla vehkeellä myös parissa järvikylässä, onko tosi että siirtymä toteutetaan ajamalla? Sitä en itse tiedä, mutta kuulin. Aikamoinen inevestointi noin isolla koneella, sehän vie aikaa ja polttoainetta... lisäksi näkyy myös olevan pitkäpätkä moottorikelkkauraa. Lisäksi pari hiihtäjää kerran äänehti latujen kunnosta ja aikaansaamattomuudesta, vaikka latukone oli särkynyt. Aikoinaan kun latuja kolarissa oli vähemmän ja vedettiin kelkalla, niin silloin ladut olivat surkeat. Silloin ei tieten ollut kalustoa, eikä osaamistakaan. Ja silloin se ladunvetäjä oli kauhean ylpeä ammatistaan, ku kukaan ei tohtinut valittaa. Eikä ollut sosiaalista mediaakaan. Tuo entinen vanhempi ladunvetäjä kyllä tuli usein vastaan tänäkin talvena ja nyt kyllä ite valitti laduista.

      Rauhallisin mielin. Älkää asettako itselle mitään 1000km tavoitteita. Sillä se aiheuttaa tressiä ja paineita. Silloin kaikki on huonosti ja vika tuskin on omassa voitelussa.

      Rauhallista kesää. Pojanpojan sanoin, muistakaa : elämä on ihmisen parasta aikaa.

      Kiitos kunnalle tästä palvelusta

    • vetäkää

      kesä henkeä,että jaksatta syksylä alkaa taas

    • LN61

      Kesällä on hyvää hiihdonkorviketta, metsäpoluilla juokseminen.

    • Nautintovaipakko

      Niin ja kannattaa välillä olla.Ihan vain olla. Psykologi puhui että liikunta on sairaus jos sitä on tehtävä ilman että tulee tunne: tämä on ihanaa. Pitäisi silloin vaihtaa lajia tai pitää tauko.

    • Voitollayöhönhiihtään

      Miksi latujen valmistuminen on kuukauden aikataulusta myöhässä? Kyllä mie taas niin mielenipahoitin. Herätys

      • Hihtaja

        Oliskhaan syynä lumettomuus?


    • Hiihellään

      Tunturissa kahta puolen on kaks kaistasia latuja.viikon aikana ei tarvi lansata samoja latuja.on maisemat kohillaan.
      Vaattojärvessä on latuja,sieppijärvessä on latua mettässä ja jäällä.

    • Älähäirihe

      No kumie en viithi ajaa latua ko mie saan palkhan muutenkhi.....mie en tykkää ko sie vaajit....

    • onkolatuajettu

      hermovikasten hommaa koko hiihto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe