Perusjuttu Pascalin kolmiosta ja kombinatoriikasta

Pascal-juttu

Ok, tiedän Pascalin kolmion periaatteen ja sen miten binomin positiivinen kokonaislukupotenssi (a b)^n voidaan kehittää polynimiksi ko. kolmion avulla.... Mutta... voisiko joku vääntää rautalangasta/valaista miten hahmottaisin seuraavan jutun parhaiten tuosta kolmiosta:

Otetaan esimerkiksi rivi 5/taso 4, ensimmäinenhän on taso 0. Eli, nelialkioisella joukolla on :
- 1 sellainen joukko, jossa ei ole yhtän alkiota (tyhjä joukko)
- 4 yksialkiosta joukkoa
- 6 kaksialkioista joukkoa
- 4 kolmialkioista joukkoa
- 1 nelialkioinen joukko

Siis, miten nämä alkiojoukkojen määrän niin kuin teoriassa voisi nähdä kyseisestä kolmiosta...
Toivottavasti kysymykseni oli edes jotenkin ymmärrettävissä.. :) Kiitos jos joku ymmärsi ja viitsii vaivauua selittämään..

11

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhä se sieltä iha silemilä nävy.

    • Pascal-juttu2

      Siis tarkoitan, että jos otetaan vaikka, se, että tolla ko. rivillä on 6 kaksialkioista joukkoa, mistä näen että 6:lla onjuuri 2 alkiojoukkoa? :o

      • Ai et, jos sulle o annettu joku luku, ni missä kohis se o pascali kolmios? Kahesha se o ainaki eli sillä rivillä missä se o toka ja tokavika.


    • Pascal-juttu3

      0 rivi : 1 (Pascalin kolmion kärki/ylin)
      1 rivi: 11
      2 rivi: 121
      3 rivi: 1331
      4 rivi: 14641

      Kerrotaan, että rivi 5 tarkoittaa seuraavaa: Nelialkioisella joukolla on:
      1 sellainen joukko, jossa ei ole yhtään alkiota
      4 yksialkioista joukkoa
      6 kaksialkioista joukkoa
      4 kolmealkioista joukkoa
      1 nelialkioinen joukko

      MISTÄ TULEE NOIDEN ALKIIDEN JOUKKOJEN MÄÄRÄ? Miksi esim. on 6 KAKSIalkioista joukkoa, mikesei vaikka 6 KOLMEalkioista joukkoa? (En näe missään tuota numero 3:sta tuossa kolmiossa?) Mistä noiden joukkojen määrä tulee, mistä tiedän, että niitä on 3, näkeekö sen tuosta v***n numerokolmiosta mistään?

    • Pascal-juttu4

      Siis en näe missään tuon 6:n kohdalla KAKKOSTA (ei kolmosta niin kuin tuossa yläpuolen viestissä vanhingossa laitoin), mistä tiedän, että KAKSIALKOISIA JOUKKOJA ON 6?

      • jokukoku

        Se on rivin indeksi, kun lähdetään laskemaan nollasta.


    • Pascal-juttu5

      Ei.... Mä arvasin, että tämä mun kysymys on niin outo ettei sitä kukaan tajua.. Yritetään vielä...

      RIVI 4 NUMERO 6: Matinkan kirjassa sanotaan, että se tarkoittaa, että on 6 kaksialkioista joukkoa.

      Mistä tulee tuo alkiojoukon tyyppi, että ne ovat kaksialkioisia joukkoja? (miksei esim. kolmialkioisia joukkoja?)

      • jokukoku2

        1
        1, 1
        1, 2, 1
        1, 3, 3, 1
        1, 4, 6, 4, 1

        Kutonen on rivin 4 toinen eli indeksissä 2 kun aloitetaan indeksointi nollasta. Siis siitä se kakkonen tulee.

        Toistan: se tulee siitä kuinka mones luku rivillään on!


    • Ohman

      2^n = (1 1)^n = C(n.0) C(n,1) C(n,2) ... C(n,n-1) C(n,n) missä C-luvut ovat binomikertoimet.

      n= 2 : 1,2,1

      n= 3: 1,3,3,1

      n= 4: 1,4,6,4,1
      jne. huomannet,että nämä ovat juuri Pascalin kolmion rivejä.

      Nyt n:n alkion joukosta voidaan ottaa
      nolla alkiota C(n,0) = yhdellä tavalla

      yksi alkio C(n,1) = n:llä tavalla

      kaksi alkiota C(n,2) = n!/(2! (n-2)!) = n(n-1) / 2 :lla tavalla

      jne. Eli noita k:n alkion osajoukkoja on aina C(n,k) kappaletta.

      Huomannet, että n:n alkion joukolla on juuri 2^n osajoukkoa. Ja binomikertoimilla (Pascalin kolmiolla) saadaan esiin eri suuruisten joukkojen lukumäärät.

      Selvisikö?

      Ohman

      • Ohman

        eri suuruisten osajoukkojen..

        Ohman


    • Pascal-juttu6

      No kyllä selvis! Ja Suuri Kiitos! En vain tajunnut, kun missään ei tarkemmin kerrottu taustaa, todettiin vain että tämä on näin, ja jäi vaivaan. Yes! Nyt voin jatkaa eteenpäin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe