Käyttääkö A-kirkko kymmenykset oikein?

Katoava_kansalainen

Kymmenyksiä käytettiin Vanhantestamentin aikaan vain ja ainoastaan leeviläisten pappien muonitukseen. Adventtikirkon kymmenyksistä näyttäisi kuluvat noin puolet pelkästään palkkakuluihin ja melkein toinen puoli organisaation pyörittämiseen. Tarvitsiko leeviläiaet rahaa organisaationsa pyörittämiseen? Entä palkkoihin? Sen lisäksi adventisteja kehotetaan antamaan uhrilahjoja, joita tyypillisesti käytetään kirkkorakennusten ylläpitoon ja ajoittain lähetystyöhön. Uudentestamentin mukaan taas saarnamiehille annettiin rahaa mukaan saarnamatkoille. Tällä rahalla he ostivat ruokaa ja tarvikkeita.

Onko tarpeellista antaa kymmenysrahaa, josta ei kuitenkaan käytetä kuin murto-osa evankeliointiin ja ihmisten auttamiseen? Kun kerran suuri osa kymmenyksistä kuluu palkkakustannuksiin, eikö seurakunnalta tulisi odottaa saavansa jotakin henkikökohtaista vastinetta kymmenysrahoille? Vaikkapa silloin kun on taloudellisissa ongelmissa, sairaana tms?

Olen antanut tuhansia euroja kymmenyksiä mutta mitä adventtikirkko on tehnyt sillä rahalla Jumalan hyväksi? Onko pastorin työ palkallinen työ, josta meidän tulee oikeasti maksaa? Eikö Uudentestamentin pastorit olleet vapaaehtoisia omasta halustaan oman palkkatyönsä ohessa, kuten esimerkiksi nimeltä mainitsemattomat kalastaja janteltantekijä-saarnamiehet?

Miksi maksaa kymmenyksiä nyky-yhteiskunnassa?

103

2388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuosia_jäsen

      Kyllä se uhrilahja menee käytännössä kokonaan jonkin kiinteistön ylläpitoon tai kuluihin. Ehkä murto-osa, joitakin prosenttiyksiköitä menee muualle. Eli selkosuomenkielellä suurin osa kaikesta annetusta kymmenys- ja uhrilahjarahasta menee byrogratian pyörittämiseen, kiinteistöihin ja palkkoihin.

      • Hukkaan_menee

        Sitäkö se Jeesus tarkoitti rakkaudesta puhuessaan, että perustetaan suuria organisaatioita (kirkkoja), jotka nielevät rahaa ja otetaan niihin kuluvat rahat pois evankelioinnista ja ihmisten auttamisesta, jotta saadaan pyöritettyä näitä organisaatioita? Pidetään turhia kiinteistöjä, kuten Toivonlinna yllä ja vähennetään pastoreiden evankeliointitunteja, jotta saadaan pidettyä kauniit rakennukset kirkon omistuksessa? Mikä on tärkeämpää? Apostolinen toimintamalli vai nykyinen?


      • Advis

      • sisäpiiriläinen

        Ei mene. Kymmenyksiä ei saa eikä käytetä rakennuksiin.


      • Vuosia_jäsen
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Ei mene. Kymmenyksiä ei saa eikä käytetä rakennuksiin.

        Enhän minä väittänytkään, että kymmenyksiä käytettäisiin rakennuksiin vaan väitin, että sellaisesta potista, johon ynnätään kymmenykset ja uhrilahjat, suurin osa kuluu rakennuksiin ja palkkoihin. Näinhän se on.

        Kymmenyksiä kyllä käytetään rakennuksiin silloin kun niistä maksetaan konferenssien järjestämiseen tarkoitettujen tilojen vuokrat ja evankeliointikamppanjoiden tilavuokria. Et taida olla edes kirkon jäsen? Sisäpiiriläinen nyt varsinkin tietäisi tämän.


      • sisäpiiriläinen
        Vuosia_jäsen kirjoitti:

        Enhän minä väittänytkään, että kymmenyksiä käytettäisiin rakennuksiin vaan väitin, että sellaisesta potista, johon ynnätään kymmenykset ja uhrilahjat, suurin osa kuluu rakennuksiin ja palkkoihin. Näinhän se on.

        Kymmenyksiä kyllä käytetään rakennuksiin silloin kun niistä maksetaan konferenssien järjestämiseen tarkoitettujen tilojen vuokrat ja evankeliointikamppanjoiden tilavuokria. Et taida olla edes kirkon jäsen? Sisäpiiriläinen nyt varsinkin tietäisi tämän.

        "Kymmenyksiä kyllä käytetään rakennuksiin silloin kun niistä maksetaan konferenssien järjestämiseen tarkoitettujen tilojen vuokrat ja evankeliointikamppanjoiden tilavuokria."

        Ei käytetä. Kymmenykset eivät riitä edes palkkojen maksamiseen. Et taida itse olla.


    • Väliinputoaja

      Voiko kirkon jäsen pidättää kymmenyksistä osan tai kaikki itselleen jos saa vain työmarkkinatukea, joka ei riiitä edes vuokraan puhumattakaan ruoasta? Pitääkö sossun vähäisiä rahoja laittaa kymmenyksiin ja elää itse pienessä puutteessa?

      Entä missä menee raja? Jos saa sairauspäivärahaa sen verran, että seuraavan tuen tullessa tilille, kaikki on mennyt vuokraan, ruokaan ja vaatteisiin, onko annettava kymmenyksiin rahaa ja säästettävä vaatteissa? Tai pitääkö työttömän istua kotona kun ei ole rahaa harrastuksiin, koska rahat menevät kymmenyksiin? Eikö kirkon pitäisi korvata puutteellisille heidän vaateostoksensa?

      Missä mene raja? Millä tuloluokalla ei vielä tarvitse maksaa kymmenyksiä?

      • sisäpiiriläinen

        "Voiko kirkon jäsen pidättää kymmenyksistä osan tai kaikki itselleen"

        Aiot siis varastaa Jumalalta? Ei ole mitään rajoja. Kymmenykset tulee palautta KAIKISTA tuloista.


      • sisäpiiriläinen

        ja onko niin, että sinä et usko Jumalaa, joka lupaa SIUNATA ne, jotka ovat tässä asiassa uskollisia?!!?!?!


      • Advis
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        "Voiko kirkon jäsen pidättää kymmenyksistä osan tai kaikki itselleen"

        Aiot siis varastaa Jumalalta? Ei ole mitään rajoja. Kymmenykset tulee palautta KAIKISTA tuloista.

        Sinä et ole adventisti. Aiemmissa ketjuissa teol trit Flink ja Arasola ovat sanoneet, että kymmenykset ovat vapaaehtoisia. Jos sanomasi pitää paikkaansa, niin viimeisimmän tutkimuksen mukaan noin 60% adventisteista "varastaa" Jumalalta.


      • Väliinputoaja
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        ja onko niin, että sinä et usko Jumalaa, joka lupaa SIUNATA ne, jotka ovat tässä asiassa uskollisia?!!?!?!

        Uskon kyllä Jumalaan. En ole pitänyt kirjaa siunauksista. Niitä on muutenkin niin paljon, ettei ehdi laskeskella.


      • sisäpiiriläinen
        Advis kirjoitti:

        Sinä et ole adventisti. Aiemmissa ketjuissa teol trit Flink ja Arasola ovat sanoneet, että kymmenykset ovat vapaaehtoisia. Jos sanomasi pitää paikkaansa, niin viimeisimmän tutkimuksen mukaan noin 60% adventisteista "varastaa" Jumalalta.

        Ei ole vapaaehtoista. Jumalan käsky on KÄSKY.


      • Advis
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Ei ole vapaaehtoista. Jumalan käsky on KÄSKY.

        Meitä adventisteja näköjään mahtuu moneen junaan. Kuitenkin vain 40 prosenttia meistä maksaa kymmenyksiä. Se tarkoittaa sitä, että on normaalia olla maksamatta niitä. Miksi? Koska se ON vapaaehtoista.


    • proRaamattu

      Velvollisuus maksaa kymmenyksiä koskee vain Jerusalemin temppelin seurakuntaa. Koska nyt ei ole temppeliä, ei kymmenysten sääntöä voi noudattaa. Jos pappi vetoaa Mooseksen lakiin tässä kohtaa, niin hän yrittää painostaa teitä säännöllä, joka ei sovellut adventtiseurakuntiin. Pappi ilmeisesti poimii oman etunsa kannalta tärkeän säännön laista ja sitten kieltää kaiken muun. Jumala huomaa tällaisen vääryyden.

      Kun temppeliä ei ole Jerusalemissa, nyt omaa paikallisseurakuntaa tuetaan sen mukaan, mitä kullakin on varaa ja mikä on kohtuus. Sellaista seurakuntaa ei pidä avustaa eurollakaan, joka ei noudata opetuksessaan ja toiminnassaan Raamattua.

      • Abraham.ja.Melisedek

        Kannattaa opetella Raamatusta se läksy, mitä se kymmenykset merkitsevät.
        Vanhassa Testamentissa kymmenykset tuli lain mukaisesti antaa uhrina Jumalalle osoituksena siitä, että Jumala hyvyydessään antaa ihmiselle kaiken elämään tarvittavan. Kymmenykset käytettiin temppelipalveluksen kuluihin ja siten myös temppelipapiston ja leeviläisten (temppelipalvelijoiden) elantoon. Vanha Testamentti lupaa erityisen siunauksen niille, jotka tuovat täydet kymmenykset. (Malakia 3:10) Mutta niin kuin kysyjä toteaa, kymmenysten antaminen ei alkanut vasta Mooseksen lain antamisesta vaan Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)
        lainasin tekstin, jotta II- todistaja olisi samasta asiasta kirjoittanut.
        Laina oli lähetystyöntekijän Jorma Pihkalan kynästä leikattuna.

        Eli - Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)

        Tuossa se kymmenyksen kylvön siemenen itu on. Melkisedek, kuvasti Kristusta ja Aabrahamin uskoisuus kymmenykseen meidänkin elämäntapa, sydämestä lähtevän rakkauden kautta toiminnan kautta.
        Ilman rakkautta ei kannata antaa edes nappia kolehtihaaviin, sillä ei ole arvoa.

        Uhraaminen on Kristuksen työlle ja Hän pitää huolta lopusta. Kun sydämestä uhraa, niin vastuu siirtyy Kristukselle. Hän kun on tämä mittamies kaikkeen ja kaikkeahan me emme näe. Siksi Kristusta seuraten hoidamme vain uskollisuutta tehtäviin.

        Ja kun meidän antajien rakkaus näkyy aivan olemuksesta, niin kyllä se siunaus kaikkeen tulee matkassa.

        Minulle ei tarvitse sitten sepustella selityksiä, porisee vain rukouskammiossa Herralle ja tekee valituksen sinne, jos valittamista on.


      • Adventisti
        Abraham.ja.Melisedek kirjoitti:

        Kannattaa opetella Raamatusta se läksy, mitä se kymmenykset merkitsevät.
        Vanhassa Testamentissa kymmenykset tuli lain mukaisesti antaa uhrina Jumalalle osoituksena siitä, että Jumala hyvyydessään antaa ihmiselle kaiken elämään tarvittavan. Kymmenykset käytettiin temppelipalveluksen kuluihin ja siten myös temppelipapiston ja leeviläisten (temppelipalvelijoiden) elantoon. Vanha Testamentti lupaa erityisen siunauksen niille, jotka tuovat täydet kymmenykset. (Malakia 3:10) Mutta niin kuin kysyjä toteaa, kymmenysten antaminen ei alkanut vasta Mooseksen lain antamisesta vaan Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)
        lainasin tekstin, jotta II- todistaja olisi samasta asiasta kirjoittanut.
        Laina oli lähetystyöntekijän Jorma Pihkalan kynästä leikattuna.

        Eli - Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)

        Tuossa se kymmenyksen kylvön siemenen itu on. Melkisedek, kuvasti Kristusta ja Aabrahamin uskoisuus kymmenykseen meidänkin elämäntapa, sydämestä lähtevän rakkauden kautta toiminnan kautta.
        Ilman rakkautta ei kannata antaa edes nappia kolehtihaaviin, sillä ei ole arvoa.

        Uhraaminen on Kristuksen työlle ja Hän pitää huolta lopusta. Kun sydämestä uhraa, niin vastuu siirtyy Kristukselle. Hän kun on tämä mittamies kaikkeen ja kaikkeahan me emme näe. Siksi Kristusta seuraten hoidamme vain uskollisuutta tehtäviin.

        Ja kun meidän antajien rakkaus näkyy aivan olemuksesta, niin kyllä se siunaus kaikkeen tulee matkassa.

        Minulle ei tarvitse sitten sepustella selityksiä, porisee vain rukouskammiossa Herralle ja tekee valituksen sinne, jos valittamista on.

        Eli kun sairastaa masennusta ja tunteet ovat kadonneet ja on vain synkyyttä ja negatiivisuutta, niin antamisen iloa ei synny, joten kymmenyksiä ei ole tarvis antaa. Ymmärretty.

        Abraham muuten antoi vain yhdet kymmenykset ja vain kerran, sotasaaliistaan. Minä en käy sotia, joten tämä nyt ei voi koskea minua.

        Leeviläisille annettiin kymmenykset vain viljelijöiden ja karjankasvattajien toimesta, ei muiden. Minulla ei ole karjaa enkä viljele, joten minulla ei ole antaa viljaa eikä lihaa papeille. Tältäkään kantilta tämä ei koske minua. Tosin viljelen tilliä ja purjoa, joten ehkäpä niistä voisi osan viedä pastorskalle.

        Minä en ansaitse edes palkkaa, koska olen työkyvytön, joten sieltäkään ei oikein voi ottaa kymmenyksiä. Silloin tällöin saan lahjaksi isältäni pienen summan rahaa mutta lahjoista ei kuulu antaa kymmenyksiä. Toisaalta Raamattu käskee ostamaan kymmenyksillä ruokaa, olutta, viiniä ja kaikkea ruokaa mitä mieli tekee ja syömään ne Herran temppelissä mutta olen liian sairas matkustaakseni syöminkeihin kirkon tiloihin, joten tähänkään en pysty. Jälleen jää kymmenykset antamatta. En usko, että Jumala sairasta pakottaisi kymmenysten maksuun kirkolle.

        Saan vain sairaseläkkeen, joka on täysin vastikkeetonta lahjaa, jonka keräämisen olen itse osalliatunut joskus työelämässä, joten siitäkään ei tule antaa kymmenyksiä. Mistä rahasta sitten minun tulee niitä kymmenyksiä maksella?


      • Adventisti_veljes
        Abraham.ja.Melisedek kirjoitti:

        Kannattaa opetella Raamatusta se läksy, mitä se kymmenykset merkitsevät.
        Vanhassa Testamentissa kymmenykset tuli lain mukaisesti antaa uhrina Jumalalle osoituksena siitä, että Jumala hyvyydessään antaa ihmiselle kaiken elämään tarvittavan. Kymmenykset käytettiin temppelipalveluksen kuluihin ja siten myös temppelipapiston ja leeviläisten (temppelipalvelijoiden) elantoon. Vanha Testamentti lupaa erityisen siunauksen niille, jotka tuovat täydet kymmenykset. (Malakia 3:10) Mutta niin kuin kysyjä toteaa, kymmenysten antaminen ei alkanut vasta Mooseksen lain antamisesta vaan Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)
        lainasin tekstin, jotta II- todistaja olisi samasta asiasta kirjoittanut.
        Laina oli lähetystyöntekijän Jorma Pihkalan kynästä leikattuna.

        Eli - Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)

        Tuossa se kymmenyksen kylvön siemenen itu on. Melkisedek, kuvasti Kristusta ja Aabrahamin uskoisuus kymmenykseen meidänkin elämäntapa, sydämestä lähtevän rakkauden kautta toiminnan kautta.
        Ilman rakkautta ei kannata antaa edes nappia kolehtihaaviin, sillä ei ole arvoa.

        Uhraaminen on Kristuksen työlle ja Hän pitää huolta lopusta. Kun sydämestä uhraa, niin vastuu siirtyy Kristukselle. Hän kun on tämä mittamies kaikkeen ja kaikkeahan me emme näe. Siksi Kristusta seuraten hoidamme vain uskollisuutta tehtäviin.

        Ja kun meidän antajien rakkaus näkyy aivan olemuksesta, niin kyllä se siunaus kaikkeen tulee matkassa.

        Minulle ei tarvitse sitten sepustella selityksiä, porisee vain rukouskammiossa Herralle ja tekee valituksen sinne, jos valittamista on.

        Olenkin tässä valitellut Herralle sitä, että adventtikirkko käyttää mielestäni väärin kymmenysrahoja, kun niin suuri osa kymmenyksistä käytetään organisaatioon, jollaisesta Jeesus ei antanut esimerkkiä, joten rupean maksamaan kymmenykseni muulla tavalla ja muualle.

        Jatkossa voisin laittaa vaikkapa kolmasosan kymmenysrahoista paikallisen adventtikirkkoni uhrilahjaan, jolloin 70% tästä annetusta menisi oikeasti omalle seurakunnalleni ja 30% Suomen kirkon johdolle. 40% voisin antaa evankelisluterilaisen kirkon diagoniatyöhön. Sellaistahan ei adventtikirkko edes harjoita. 20% voisin antaa ulkomaan lähetystyöhön vaikkapa Fidan kautta ja 10% voisin antaa seitsemännenpäivän pabtisteille heidän kymmenysjärjestelmäänsä.


      • proRaamattu
        Abraham.ja.Melisedek kirjoitti:

        Kannattaa opetella Raamatusta se läksy, mitä se kymmenykset merkitsevät.
        Vanhassa Testamentissa kymmenykset tuli lain mukaisesti antaa uhrina Jumalalle osoituksena siitä, että Jumala hyvyydessään antaa ihmiselle kaiken elämään tarvittavan. Kymmenykset käytettiin temppelipalveluksen kuluihin ja siten myös temppelipapiston ja leeviläisten (temppelipalvelijoiden) elantoon. Vanha Testamentti lupaa erityisen siunauksen niille, jotka tuovat täydet kymmenykset. (Malakia 3:10) Mutta niin kuin kysyjä toteaa, kymmenysten antaminen ei alkanut vasta Mooseksen lain antamisesta vaan Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)
        lainasin tekstin, jotta II- todistaja olisi samasta asiasta kirjoittanut.
        Laina oli lähetystyöntekijän Jorma Pihkalan kynästä leikattuna.

        Eli - Aabrahamkin antoi kymmenykset Melkisedekille ja sai siunauksen tältä Saalemin kuninkaalta ja papilta, joka oli esikuva Kristuksesta. (Hepr. 7:1-4)

        Tuossa se kymmenyksen kylvön siemenen itu on. Melkisedek, kuvasti Kristusta ja Aabrahamin uskoisuus kymmenykseen meidänkin elämäntapa, sydämestä lähtevän rakkauden kautta toiminnan kautta.
        Ilman rakkautta ei kannata antaa edes nappia kolehtihaaviin, sillä ei ole arvoa.

        Uhraaminen on Kristuksen työlle ja Hän pitää huolta lopusta. Kun sydämestä uhraa, niin vastuu siirtyy Kristukselle. Hän kun on tämä mittamies kaikkeen ja kaikkeahan me emme näe. Siksi Kristusta seuraten hoidamme vain uskollisuutta tehtäviin.

        Ja kun meidän antajien rakkaus näkyy aivan olemuksesta, niin kyllä se siunaus kaikkeen tulee matkassa.

        Minulle ei tarvitse sitten sepustella selityksiä, porisee vain rukouskammiossa Herralle ja tekee valituksen sinne, jos valittamista on.

        Melkisedek ei ollut Kristuksen esikuva vaan itse Jeesus Kristus. Melkisedekillä ei ollut päivien alkua eikä loppua eikä sukulaisia ollenkaan, koska Melkisedek oli Jumalan Poika Jeesus Kristus. Hän asetti samalla tulevan ylipappeuden ja kuninkuuden, kun tuli tapaamaan Abrahamia, mitä voisi myös esikuvaksikin sanoa. Melkisedek oli Jeesus Kristus, jolle Abraham maksoi kymmenykset kunnianosoituksena.

        Mooseksen lain sääntö kymmenysten maksamisesta ei päde adventtiseurakunnan kohdalla, koska se ei ole Jerusalemin temppeli. Adventtiseurakunta ei ole sama asia kuin leeviläisten toimittama jumalanpalvelus Jeruslemin temppelissä, joten kymmenysten sääntö ei päde siihen, kuten ei mihinkään muuhunkaan meidän ajan kirkkoon.

        Paavali opetti, että kukin osallistukoon varojensa mukaan seurakunnan kustannuksiin. Juudan seurakunnan hyväksi järjestettiin Kreikassa keräys, mikä oli hyvä teko. Jos maksaa sellaiselle seurakunnalle kymmenyksiä, joka ei noudata Jumalan Sanaa, niin siitä ei tule mitään siunauksia. Rahat menevät Kankkulan kaivoon. Sitten kun Jerusalemiin rakennetaan kolmas temppeli, niin kaikkien kristittyjen velvollisuus on maksaa sinne kymmenykset eikä adventtiseurakuntaan.


      • Abraham.ja.Melkisedek
        proRaamattu kirjoitti:

        Melkisedek ei ollut Kristuksen esikuva vaan itse Jeesus Kristus. Melkisedekillä ei ollut päivien alkua eikä loppua eikä sukulaisia ollenkaan, koska Melkisedek oli Jumalan Poika Jeesus Kristus. Hän asetti samalla tulevan ylipappeuden ja kuninkuuden, kun tuli tapaamaan Abrahamia, mitä voisi myös esikuvaksikin sanoa. Melkisedek oli Jeesus Kristus, jolle Abraham maksoi kymmenykset kunnianosoituksena.

        Mooseksen lain sääntö kymmenysten maksamisesta ei päde adventtiseurakunnan kohdalla, koska se ei ole Jerusalemin temppeli. Adventtiseurakunta ei ole sama asia kuin leeviläisten toimittama jumalanpalvelus Jeruslemin temppelissä, joten kymmenysten sääntö ei päde siihen, kuten ei mihinkään muuhunkaan meidän ajan kirkkoon.

        Paavali opetti, että kukin osallistukoon varojensa mukaan seurakunnan kustannuksiin. Juudan seurakunnan hyväksi järjestettiin Kreikassa keräys, mikä oli hyvä teko. Jos maksaa sellaiselle seurakunnalle kymmenyksiä, joka ei noudata Jumalan Sanaa, niin siitä ei tule mitään siunauksia. Rahat menevät Kankkulan kaivoon. Sitten kun Jerusalemiin rakennetaan kolmas temppeli, niin kaikkien kristittyjen velvollisuus on maksaa sinne kymmenykset eikä adventtiseurakuntaan.

        Ei helluntalaisen tehtävä ole maksaa adventtikirkkoon kymmenyksiä, eikä adventistin helluntaiseurakuntaan. Mutta, kukin hoitaa oman hengellisen kodin tarpeen.
        Vaikka kussakin on ehkä tämänpäivän ongelmia kymmenysten käytössä jonkun mielestä, niin Abrahamin uskossa kuitenkin huominen on edessä.
        Siksi tänään pidetään koti kunnossa. Ehkä se on oman seurakunnan kolmen pastorin palkka, 10 000 euron kuukausittain seurakunnan rakennusvelan maksu pankkiin, ja sitten itse rakennuksen ylläpito, vakuutuksineen, veroineen jne.
        Uskollisuus tänäänkin, vaikka rakennusvelan sopimuksessa pankkiin, on seurakuntavanhimmiston opäonnistuminen. Sovitaan joku kiinteä kallis korko 10- vuodeksi, vaikka tänään olisi ollut markkinalaina halvempi.
        Mutta, missä vaiheessa se tehtiin, tehtiin, kun korot heitteli ja huiteli missä heittelivät.
        Eli oletettiin se korkojen nousu suureksi vaaraksi erittäin suuren velan hoitoon seurakunnalle. Eli sopimus tapahtui senhetkisen tiedon perusteella.

        Pitäisikö seurakuntalaisen seistä nurkasta ja valittaa kirkolle ja vanhimmistolle sekä vinkua ajastas toiseen, kun hieman näyttää täällä jolllain se vinkutauti olevan.

        Herra tietää sen, missä tilanteissa seurakunta teki maallisen rahoittajan kanssa sopimuksen ja hyväksyy uhrilahjat, jotka Hänelle annetaan, niin niiden käytön.
        Vaikka se on epäedullinen näin inhimillisesti. Pitäisikö seurakunta asettaa konkurssiin ja antaa romaneiden jatkaa - heitähän yhteiskunta tukee, näin hieman huumorilla.
        Kirkko ehkä pysyisi paremmin pystyssä, kun sitten verovaroin asia hoidetaan.

        Parempi, että tässävaiheessa hoidetaan tämän hetken tilanne ja se huominen tulee vastaan, jossa uhrirahat on paremmin käytettävissä lähetyskentille ja töihin.

        Tämä kirjoittajalle, että hieman avaruutta pohitimisiin, että ei katso vain omiin kengänkärkiin ja puhu kiiltonahkakengistään, miten asia pitäisi olla.

        Siksi työ on Herran, ja mitä kukin uskossaan käyttää seurakuntansa rakentamiseen, siinä rahan luovutus "uhrikoppaan", siinä Herra pitää siitä huolen.

        Pienellä porukalla tietenkin haasteet ovat varmaan teillä adventisteilla kiinteistöjen ja "paimenten" palkansuhteen. Ehkä ajatus palaaminen kotikirkkoihin, on mennyttä aikaa. Se voi olla hetkellinen erittäin pienenkylän ratkaisu, matkojen ja henkilömäärän suhteen, mutta se näissä olosuhteissa kirkkorakennus on kuitenkin paras.
        Ja jos olostuhteissa jäsenmäärä on vähäinen, niin se pastoraalia hoitava on henkilö on tarpeellinen. Pieni seurakunta ei työssäkäyvänä pysty hoitamaan sitä hengellistä kenttää, vanhimpana jne.

        Tuossa tulee Taskulan lähetys, haastateltavana esim. tuo Hyvinkään ampumatapauksen uhri nuorempi konstaapeli Heidi Foxell.
        Hän edustaa yhteiskuntamme vammautuneenakin tukihenkilöä, että varmisti rauhamme, siinäkin tapauksessa, että pahan voimat jylläsi hirvikiväärin muodossa ja henkilön kädessä, joka ei taipunut yhteiskunnan lain alaisuuteen.
        Eli uhri - on hinta rauhasta.

        Tämä ajatus on kristinuskossammekin . Ja tuon hinnan tähden kukin pitää rakkaudesta kotinsa kunnossa, vaikka se näyttää tänään olevan vikaisen tilanteen hetkessä.
        Onko se niin, voi sanoa, että on ja ehkä ei.
        Meidän aika on seurakunnillekin haasteellinen. Ihmiset eivät taivu Jumalan tahdon elämänmuotoon ja haluavat tätä kiväärimiehen ajattelemaa elämää paremmaksi.
        Tarttuvat synnin henkeen ja tuhoavat rauhan valtakunnan edustavan haasteen, pyrkiä pitämään sitä väärää henkeä yllä. Ampuvat liikkuvaa - tajuamatta ehkä, että mitä se saa aikaiseksi.
        No, pitää valmistautua lähtemään ehtoolliskokoukseen klo 11.oo, dieseli paukuttaa jo pakkasessa pihalla.
        Pohtikaas asiaa.


      • pyhpyh237482374

        Valheesi ei hetkauta yhtään.


      • näinmeilläentästeillä
        Adventisti kirjoitti:

        Eli kun sairastaa masennusta ja tunteet ovat kadonneet ja on vain synkyyttä ja negatiivisuutta, niin antamisen iloa ei synny, joten kymmenyksiä ei ole tarvis antaa. Ymmärretty.

        Abraham muuten antoi vain yhdet kymmenykset ja vain kerran, sotasaaliistaan. Minä en käy sotia, joten tämä nyt ei voi koskea minua.

        Leeviläisille annettiin kymmenykset vain viljelijöiden ja karjankasvattajien toimesta, ei muiden. Minulla ei ole karjaa enkä viljele, joten minulla ei ole antaa viljaa eikä lihaa papeille. Tältäkään kantilta tämä ei koske minua. Tosin viljelen tilliä ja purjoa, joten ehkäpä niistä voisi osan viedä pastorskalle.

        Minä en ansaitse edes palkkaa, koska olen työkyvytön, joten sieltäkään ei oikein voi ottaa kymmenyksiä. Silloin tällöin saan lahjaksi isältäni pienen summan rahaa mutta lahjoista ei kuulu antaa kymmenyksiä. Toisaalta Raamattu käskee ostamaan kymmenyksillä ruokaa, olutta, viiniä ja kaikkea ruokaa mitä mieli tekee ja syömään ne Herran temppelissä mutta olen liian sairas matkustaakseni syöminkeihin kirkon tiloihin, joten tähänkään en pysty. Jälleen jää kymmenykset antamatta. En usko, että Jumala sairasta pakottaisi kymmenysten maksuun kirkolle.

        Saan vain sairaseläkkeen, joka on täysin vastikkeetonta lahjaa, jonka keräämisen olen itse osalliatunut joskus työelämässä, joten siitäkään ei tule antaa kymmenyksiä. Mistä rahasta sitten minun tulee niitä kymmenyksiä maksella?

        ja minä annoin OPINTOTUESTAKIN kymmenykset enkä jäänyt mistään paitsi, koska Jumala siunasi uskollisuuden.


      • Oloneuvoinen
        näinmeilläentästeillä kirjoitti:

        ja minä annoin OPINTOTUESTAKIN kymmenykset enkä jäänyt mistään paitsi, koska Jumala siunasi uskollisuuden.

        Minä en antanut ja minuakin Jumala siunasi enkä jäänyt paitsi mistään, päin vastoin.


      • Ite_kilpailutin
        Abraham.ja.Melkisedek kirjoitti:

        Ei helluntalaisen tehtävä ole maksaa adventtikirkkoon kymmenyksiä, eikä adventistin helluntaiseurakuntaan. Mutta, kukin hoitaa oman hengellisen kodin tarpeen.
        Vaikka kussakin on ehkä tämänpäivän ongelmia kymmenysten käytössä jonkun mielestä, niin Abrahamin uskossa kuitenkin huominen on edessä.
        Siksi tänään pidetään koti kunnossa. Ehkä se on oman seurakunnan kolmen pastorin palkka, 10 000 euron kuukausittain seurakunnan rakennusvelan maksu pankkiin, ja sitten itse rakennuksen ylläpito, vakuutuksineen, veroineen jne.
        Uskollisuus tänäänkin, vaikka rakennusvelan sopimuksessa pankkiin, on seurakuntavanhimmiston opäonnistuminen. Sovitaan joku kiinteä kallis korko 10- vuodeksi, vaikka tänään olisi ollut markkinalaina halvempi.
        Mutta, missä vaiheessa se tehtiin, tehtiin, kun korot heitteli ja huiteli missä heittelivät.
        Eli oletettiin se korkojen nousu suureksi vaaraksi erittäin suuren velan hoitoon seurakunnalle. Eli sopimus tapahtui senhetkisen tiedon perusteella.

        Pitäisikö seurakuntalaisen seistä nurkasta ja valittaa kirkolle ja vanhimmistolle sekä vinkua ajastas toiseen, kun hieman näyttää täällä jolllain se vinkutauti olevan.

        Herra tietää sen, missä tilanteissa seurakunta teki maallisen rahoittajan kanssa sopimuksen ja hyväksyy uhrilahjat, jotka Hänelle annetaan, niin niiden käytön.
        Vaikka se on epäedullinen näin inhimillisesti. Pitäisikö seurakunta asettaa konkurssiin ja antaa romaneiden jatkaa - heitähän yhteiskunta tukee, näin hieman huumorilla.
        Kirkko ehkä pysyisi paremmin pystyssä, kun sitten verovaroin asia hoidetaan.

        Parempi, että tässävaiheessa hoidetaan tämän hetken tilanne ja se huominen tulee vastaan, jossa uhrirahat on paremmin käytettävissä lähetyskentille ja töihin.

        Tämä kirjoittajalle, että hieman avaruutta pohitimisiin, että ei katso vain omiin kengänkärkiin ja puhu kiiltonahkakengistään, miten asia pitäisi olla.

        Siksi työ on Herran, ja mitä kukin uskossaan käyttää seurakuntansa rakentamiseen, siinä rahan luovutus "uhrikoppaan", siinä Herra pitää siitä huolen.

        Pienellä porukalla tietenkin haasteet ovat varmaan teillä adventisteilla kiinteistöjen ja "paimenten" palkansuhteen. Ehkä ajatus palaaminen kotikirkkoihin, on mennyttä aikaa. Se voi olla hetkellinen erittäin pienenkylän ratkaisu, matkojen ja henkilömäärän suhteen, mutta se näissä olosuhteissa kirkkorakennus on kuitenkin paras.
        Ja jos olostuhteissa jäsenmäärä on vähäinen, niin se pastoraalia hoitava on henkilö on tarpeellinen. Pieni seurakunta ei työssäkäyvänä pysty hoitamaan sitä hengellistä kenttää, vanhimpana jne.

        Tuossa tulee Taskulan lähetys, haastateltavana esim. tuo Hyvinkään ampumatapauksen uhri nuorempi konstaapeli Heidi Foxell.
        Hän edustaa yhteiskuntamme vammautuneenakin tukihenkilöä, että varmisti rauhamme, siinäkin tapauksessa, että pahan voimat jylläsi hirvikiväärin muodossa ja henkilön kädessä, joka ei taipunut yhteiskunnan lain alaisuuteen.
        Eli uhri - on hinta rauhasta.

        Tämä ajatus on kristinuskossammekin . Ja tuon hinnan tähden kukin pitää rakkaudesta kotinsa kunnossa, vaikka se näyttää tänään olevan vikaisen tilanteen hetkessä.
        Onko se niin, voi sanoa, että on ja ehkä ei.
        Meidän aika on seurakunnillekin haasteellinen. Ihmiset eivät taivu Jumalan tahdon elämänmuotoon ja haluavat tätä kiväärimiehen ajattelemaa elämää paremmaksi.
        Tarttuvat synnin henkeen ja tuhoavat rauhan valtakunnan edustavan haasteen, pyrkiä pitämään sitä väärää henkeä yllä. Ampuvat liikkuvaa - tajuamatta ehkä, että mitä se saa aikaiseksi.
        No, pitää valmistautua lähtemään ehtoolliskokoukseen klo 11.oo, dieseli paukuttaa jo pakkasessa pihalla.
        Pohtikaas asiaa.

        Jos on liian korkeat lainan korot, niin sitten pitää kilpailuttaa laina uudestaan. Hölmöä hän se on maksaa liikaa.


      • Abraham.ja....M
        Ite_kilpailutin kirjoitti:

        Jos on liian korkeat lainan korot, niin sitten pitää kilpailuttaa laina uudestaan. Hölmöä hän se on maksaa liikaa.

        Se silloin kilpailutettiin. Tarjous oli paras. Mutta - aika muuttui, paavoseni.
        Ja sopimusehdot, ne oli sitovat, sama tavallaan kaikilla. Pankkikin varmistaa sen, että
        kun suurista lainoista on kyse, asiakas pidetään tuvassa.

        Silloin oli siinä ajassa oli nähtävillä vain aika, jossa ihmiset menivät konkurssiin.
        Syy oli korkojen vaihtelut. Eli ne nousivat monelle pilviin.
        Ja luuletko, ettei suuressa seurakunnassa ole juristia seurakunnan jäsenenä.
        Ainakin meillä on. Mutta, silti näin asiat eteni.

        Kuinka moni tämänpäivän ehdoilla tekee pitkänmatkan lainapäätöksiä, jota ei välttämättä tiedon 5- vuoden päähän. Onko konkursseja odotettavissa, mene ja tiedä.


      • Ite_kilpailutin
        Abraham.ja....M kirjoitti:

        Se silloin kilpailutettiin. Tarjous oli paras. Mutta - aika muuttui, paavoseni.
        Ja sopimusehdot, ne oli sitovat, sama tavallaan kaikilla. Pankkikin varmistaa sen, että
        kun suurista lainoista on kyse, asiakas pidetään tuvassa.

        Silloin oli siinä ajassa oli nähtävillä vain aika, jossa ihmiset menivät konkurssiin.
        Syy oli korkojen vaihtelut. Eli ne nousivat monelle pilviin.
        Ja luuletko, ettei suuressa seurakunnassa ole juristia seurakunnan jäsenenä.
        Ainakin meillä on. Mutta, silti näin asiat eteni.

        Kuinka moni tämänpäivän ehdoilla tekee pitkänmatkan lainapäätöksiä, jota ei välttämättä tiedon 5- vuoden päähän. Onko konkursseja odotettavissa, mene ja tiedä.

        Minä en tee koskaan lainasopimusta, josta ei pääse irti. En omakotitalon laina- enkä taloyhtiön lainasopimusta. Tyhmästi tehty jos mennään tekemään moisia sopimuksia. Kilpailijoilta löytyy monesti parempia lainaehtoja. Kilpailutus kannattaa tehdä muutaman vuoden välein isommistakin lainoista. Tosin minun lainani eivät ole suuria. Vain 250 000 euroa.


      • sisäpiiriläinen
        Adventisti_veljes kirjoitti:

        Olenkin tässä valitellut Herralle sitä, että adventtikirkko käyttää mielestäni väärin kymmenysrahoja, kun niin suuri osa kymmenyksistä käytetään organisaatioon, jollaisesta Jeesus ei antanut esimerkkiä, joten rupean maksamaan kymmenykseni muulla tavalla ja muualle.

        Jatkossa voisin laittaa vaikkapa kolmasosan kymmenysrahoista paikallisen adventtikirkkoni uhrilahjaan, jolloin 70% tästä annetusta menisi oikeasti omalle seurakunnalleni ja 30% Suomen kirkon johdolle. 40% voisin antaa evankelisluterilaisen kirkon diagoniatyöhön. Sellaistahan ei adventtikirkko edes harjoita. 20% voisin antaa ulkomaan lähetystyöhön vaikkapa Fidan kautta ja 10% voisin antaa seitsemännenpäivän pabtisteille heidän kymmenysjärjestelmäänsä.

        Kapinoit Jumalaa vastaan.


      • Adventisti_veljes
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Kapinoit Jumalaa vastaan.

        Minähän maksan kymmenyksiä. Mikä siinä kapinoi Jumalaa vastaan? Ehkä on parempi maksaa kymmenykset johonkin muuhun vapaakirkkoon kuin adventtikirkkoon kun kerran adventtikirkko ei käytä kymmenyksiä niin kuin Raamattu mielestäni opettaa.


      • Kohta_entinen_adventisti
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Kapinoit Jumalaa vastaan.

        Jumala on laittanut sydämelleni, että minun tulee hylätä osa adventtikirkon opinkohdista, koska niiden tulkinta ei ole raamatullista. Mietin kuitenkin, että maksaisin kymmenyksiä jonnekin. Kun kerran kymmenyksistä maksetaan sellaisten pastorien palkkaan, jotka opettavat, että armo ei olekaan todellista vaan on suoritettava valtava määrä adventistisia ihanteita opinkohtien muodossa ja noudatettava adventistien perinnäissääntöjä päästäkseen taivaaseen niin miten voisin maksaa kymmenyksiä tuollaisen sanoman esittämiseksi?

        Adventistit opettavat, että ihmisen on oltava vähintään Jeesuksen kaltainen, ellei jopa puoli-jumala ennenkuin Isä hyväksyy heidät ja luonnettaan on kehitettävä loputtomasti ennen kuin on Jumalalle kelvollinen. Mitä armoa se sellainen on? Raamattu sanoo, että tule sellaisena kuin olet, syntisenä Jumalan luo niin Kristus tekee sinusta puhtaan. Siihen ei tarvita tekoja. Muut uskovat menevät taivaaseen armosta mutta adventistit kuvittelevat menevänsä sinne tekojen tikapuita pitkin.

        Anyway, minne jatkossa maksaisin kymmenyksiä jos en koe että niitä pitäisi maksaa adventtikirkolle?


    • poika.kiittää

      Mahtavaa, että sinäkin olet antanut kymmenyksesi. Ja rahat ovat menneet kiinteistöihin.
      Eli eräässä kiinteistössä pelastui Jeesuksen kalliilla verellä lunastettu ja maksettu ihminen, eli äitini. Hän on Herran oma. Ja kun tämä ateisti on pelstunut adventismin kautta, niin kaikki rahat, mitä adventismin uhreihin on annettu, ja mihin se onkaan kulutettu, se on mennyt täysin oikein ja oikeaan.
      Näin tämäkin äitini on näin pelastettu ja Golgatan ristin hintaan verraten, ei kannata valitella yhtään vertaa.
      Valittaja ei ymmärrä hintaa, vaan yrittää omaa rahaa tunkea johonkin määrättyyn ja mitata se, mihin se on LUPA käyttää. Ei se työ niin mene eteenpäin.
      Kun pistit tuhatlappusesi uhreihin, ne luovutit Herralle ja näin Herra sai tehdä ihmeen äitini kohdalla. Ole tyytyväinen. Iankaikkisuuteen verraten rahasi oli roposet, mutta siunatut roposet. Kiitos sinulle siitä.

      • kysynvaaan

        Mistä tiedät, että äitisi on pelastunut? Uskontunnustus ei riitä, jos ei synny ylhäältä uudesti. Parannuksen teko on välttämätöntä pelastuakseen. Seurakunnan seiniin käytetyt rahat tuskin ovat häntä pelastaneet, sillä Jumalan Sana on ainoa tie Jumalan luokse.


      • Olli_opa

        Kyllä niitä ihmisiä tulee uskoon muuallakin kuin kirkkorakennuksissa. Minunkin toimieni tuloksena näin on käynyt, kiitos Herralle, jonka ansiota se on. Jatkossa taidan kuitenkin antaa sen rahan sellaiseen käyttöön, missä sadat johtajat eivät eivät vie sitä turhiin palkkoihinsa ja hienojen toimistojensa kuluihin ja antaa senn suoraan sen kirkon tilille, jossa käyn Jumalanpalveluksessa ja jonka jäsen olen. Siellä pienellä roposellani saadaan aikaan paljon enemmän kuin isossa organisaatiossa.

        Jos adventtikirkon lähetystyöorganisaatio kuluttaa samassa suhteessa Jumalan varoja kuin muukin sen toiminta, saa samalle rahalle paljon enemmän vastinetta kun lahjoittaa sen Gospel Ministries Internationalille, joka opettaa adventtisanomaa mutta toimii täysin vapaaehtoispohjalta. Siellä rahat käytetään vapaaehtoistyöntekijöiden ruokaan, lähetyslentokoneiden bensaan yms. Rahat menevät suoraan Jumalan sanan levittämiseen ja sanan vastaanottajien terveydenhuoltoon.

        Jospa eroankin adventtikirkosta ja perustan oman kirkkokunnan, joka käyttää kymmenysrahat minun saarnojeni pitämiseen...


      • sisäpiiriläinen

        "Mahtavaa, että sinäkin olet antanut kymmenyksesi. Ja rahat ovat menneet kiinteistöihin."

        Kymmenyksiä ei käytetä rakennuksiin. Ne käytetään yksin omaan työntekijöiden palkkoihin.


      • Väliinputoaja
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        "Mahtavaa, että sinäkin olet antanut kymmenyksesi. Ja rahat ovat menneet kiinteistöihin."

        Kymmenyksiä ei käytetä rakennuksiin. Ne käytetään yksin omaan työntekijöiden palkkoihin.

        Taaskin väärin meni. Ja muuten...myös työvälineisiin käytetään kymmenyksiä. Milloin kaapit sun muut rakennuksen osat ovat osa rakennusta ja milloin ei?


    • Voisin_maksaakin

      Mihin kymmenykset tulee maksaa jos ei kuulu mihinkään kirkkoon?

    • adventisti

      Adventtikirkko opettaa, että kymmenysten palauttaminen on vapaaehtoista. Tärkeämpää kuin antaa pakosta, on antaa iloisena vapaaehtoisesti. Mieti sitä!

    • Adventisti_Turusta

      Kun kerran adventtikirkosta puhutaan, niin eikös se profeetta White G jotakin tästä kirjoita?

      Whitehän kirjoittaa, että kirkon johto päättää kymmenysten käytöstä ja että yksittäisellä jäsenellä ei ole oikeutta päättää kymmenysten käytöstä. Toisaalta, jos profeetta sanoo yhtä ja toimii itse toisin, mitä se tarkoittaa? Muistan lukeneeni Whiten omista kirjoituksista, että hän itse laittoi kymmenyksensä valitsemaansa kohteeseen kun hänen mielestään kirkon kymmenysten käyttäminen ei toiminut oikein.

      Suo siellä vetelä täällä.

      • näinon_

        White oli väärä profeetta. Hän ennusti monta kertaa maailmanlopun päivämäärän tarkkuudella ja epäonnistui aina. Hänellä on henkiopas, joka ei ollut Jumalasta.


      • Wihet
        näinon_ kirjoitti:

        White oli väärä profeetta. Hän ennusti monta kertaa maailmanlopun päivämäärän tarkkuudella ja epäonnistui aina. Hänellä on henkiopas, joka ei ollut Jumalasta.

        Sinulla on väärää tietoa. WHITE ei ennustanut Jeesuksen tuloa kertaakaan. Se oli se Miller, joka ennusteli väärin.


      • pyhpyh287348237
        näinon_ kirjoitti:

        White oli väärä profeetta. Hän ennusti monta kertaa maailmanlopun päivämäärän tarkkuudella ja epäonnistui aina. Hänellä on henkiopas, joka ei ollut Jumalasta.

        Valheesi ei hetkauta yhtään!!!!


    • aloitus.sumutusta

      Höpöhöpö. Adventtikirkon omissa säännöissä sanotaan ihan suoraan, että kymmenykset käytetään työntekijöiden palkkoihin. Muilla tuloilla maksetaan sitten muut asiat.

      • Katoava_kansalainen

        Ei ole sumutusta. Kymmenyksistä maksetaan työvälineet ja organisaation palkat. Joskus myös tilavuokrat. Tutustu lähemmin asiaan niin tiedät.


    • kymmenykset.pastoreille

      Aloittajalla tiedoksi, kun ei kerran osaa UUTTA testamenttiaan lukea:

      1. Kor. 9:13-14 "Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhäkön toimia, saavat ravintonsa pyhäköstä, ja jotka ovat asetetut uhrialttarin palvelukseen, saavat osansa silloin kuin alttarikin? Samoin myös Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajain tulee saada evankeliumista elatuksensa."

      1. Tim.5:18 "Sillä Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut"."

      • Onse

        Pyhäkkötoimitus on lakkautettu.


      • Eläkelläinen

        Työmies on palkkansa ansainnut koskee myös eläkettä. Työmies on eläkkeensä ansainnut.


      • pyhpyh283748234
        Onse kirjoitti:

        Pyhäkkötoimitus on lakkautettu.

        Mutta EVANKELIUMIN JULISTAMISTA ei.


      • Hyphyp
        pyhpyh283748234 kirjoitti:

        Mutta EVANKELIUMIN JULISTAMISTA ei.

        Aika karua jos evankeliumin julistus ei onnistu ilman palkkaa.


      • Advis

        Ja kymmenyksistä noissa raamatunpaikoissa ei puhuttu sanaakaan. Pyhäkössä työskentelevät saivat ruokaa, koska kymmenykset maksettiin ruokatarvikkeina. Lisänä heillä oli rahalliset temppeliuhrilahjat. Jos todella toimitaan samoin, niin kuin tekstissä sitten sanotaan, pitäisi julistaminen saada kymmenyksensä ja uhrilahjoja.

        Jälkimmäinen kohta ei liity edes asiaan mitenkään.


      • pyhpyh2398764829374
        Advis kirjoitti:

        Ja kymmenyksistä noissa raamatunpaikoissa ei puhuttu sanaakaan. Pyhäkössä työskentelevät saivat ruokaa, koska kymmenykset maksettiin ruokatarvikkeina. Lisänä heillä oli rahalliset temppeliuhrilahjat. Jos todella toimitaan samoin, niin kuin tekstissä sitten sanotaan, pitäisi julistaminen saada kymmenyksensä ja uhrilahjoja.

        Jälkimmäinen kohta ei liity edes asiaan mitenkään.

        Olet väärässä. Kansa palautti kymmenykset pyhäkköön. Paavali sanoo, että saman mallin mukaan evankeliumin julistajien elatus on järjestettävä. Te vain ette halua olla kuuliaisia Jumalalle, vaan haluatte kuluttaa hänen rahansa himoissanne.


      • Olkoon-vaikka_hyphyp
        pyhpyh2398764829374 kirjoitti:

        Olet väärässä. Kansa palautti kymmenykset pyhäkköön. Paavali sanoo, että saman mallin mukaan evankeliumin julistajien elatus on järjestettävä. Te vain ette halua olla kuuliaisia Jumalalle, vaan haluatte kuluttaa hänen rahansa himoissanne.

        Ei Paavali sanoo, että saman mallin mukaan vaan hän opettaa, että papeille on uskovat antaneet elantoa ja julistajillekin on annettava uskovien puolesta elantoa mutta kymmenyksistä Paavali ei mainitse tuossa mitään.


    • Kirjakääröt

      2Aikak.31:5 Biblia (1776). Ja kuin se sanottu oli, antoivat Israelin lapset paljon uutista jyvistä, viinasta, öljystä, hunajasta kaikkinaisesta pellon kasvusta, ja kymmenykset kaikista runsaasti.

    • miksi.kiusaat.Herraa

      "Kun kerran suuri osa kymmenyksistä kuluu palkkakustannuksiin, eikö seurakunnalta tulisi odottaa saavansa jotakin henkikökohtaista vastinetta kymmenysrahoille? Vaikkapa silloin kun on taloudellisissa ongelmissa, sairaana tms?"

      Kymmenykset ovat JUMALAN, eivät sinun. Ja HÄN on säätänyt, että ne kuuluvat evankeliumin julistajien elatukseen, EIVÄT vähävaraisten taloudelliseen tukemiseen. Siihen käytetään muita varoja.

      • Mistäs

        Jos rahat eivät riitä elämiseenkään, niin mistäs annat?


      • Hengen_johdossa

        Kun kerran kymmenykset ovat Jumalan, niin miksi kirkon johtaja-ihmiset saavat päättää Pyhän Hengen johdossa mihin kymmenykset käytetään mutta minä en muka saisi Pyhän Hengen johdossa hänen palvelijanaan päättää, mihin kymmenykseni käytetään? Johtajat ei ole sama kuin Jumala.

        Henki puhuttelee minua antamaan ne muualle kuin organisaatioiden ylläpitoon.


      • sisäpiiriläinen
        Mistäs kirjoitti:

        Jos rahat eivät riitä elämiseenkään, niin mistäs annat?

        Väitätkö, että Jumala ei kykene sinua siunaamaan, jos olet uskollinen ja palautat kymmenykset?


      • uhoat.Jumalaa.vastaan
        Hengen_johdossa kirjoitti:

        Kun kerran kymmenykset ovat Jumalan, niin miksi kirkon johtaja-ihmiset saavat päättää Pyhän Hengen johdossa mihin kymmenykset käytetään mutta minä en muka saisi Pyhän Hengen johdossa hänen palvelijanaan päättää, mihin kymmenykseni käytetään? Johtajat ei ole sama kuin Jumala.

        Henki puhuttelee minua antamaan ne muualle kuin organisaatioiden ylläpitoon.

        "Henki" tosiaan, se perkeleen henki se sinua puhuttelee. SINULLA EI OLE OIKEUTTA PÄÄTTÄÄ ASIASTA. JUMALA ON ASIAN PÄÄTTÄNYT, eivät kirkon johtajat.

        Kymmenykset tulee antaa kirkolle työntekijöiden palkkaamiseen eikä niitä saa käyttää mihinkään muuhun.


      • Uskisss
        uhoat.Jumalaa.vastaan kirjoitti:

        "Henki" tosiaan, se perkeleen henki se sinua puhuttelee. SINULLA EI OLE OIKEUTTA PÄÄTTÄÄ ASIASTA. JUMALA ON ASIAN PÄÄTTÄNYT, eivät kirkon johtajat.

        Kymmenykset tulee antaa kirkolle työntekijöiden palkkaamiseen eikä niitä saa käyttää mihinkään muuhun.

        Jeesus ei tullut perustamaan kirkkoja. Mutta jos väitteesi pitää paikkaansa, annan mielummin pienen kirkon työntekijöille, kun saa kerran valita.


      • Adventisti
        uhoat.Jumalaa.vastaan kirjoitti:

        "Henki" tosiaan, se perkeleen henki se sinua puhuttelee. SINULLA EI OLE OIKEUTTA PÄÄTTÄÄ ASIASTA. JUMALA ON ASIAN PÄÄTTÄNYT, eivät kirkon johtajat.

        Kymmenykset tulee antaa kirkolle työntekijöiden palkkaamiseen eikä niitä saa käyttää mihinkään muuhun.

        Heikollapa pohjalla on sinun uskosi kun uhkailet perkeleillä ja Jumalaa vastaan uhoamisilla asiassa, jolla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Kymmenykset ovat vapaaehtoisia, ainakin adventtikirkon teologian mukaan.


      • Toinen_sisäpiiriläinen
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Väitätkö, että Jumala ei kykene sinua siunaamaan, jos olet uskollinen ja palautat kymmenykset?

        Minä olenkin uskollinen. Kymmenykset ovat vapaaehtoisia. Jumala on siunannut minua valtavasti jo ennen kymmenysten maksamisen aloittamista mutta viimeaikoina vähemmän vaikka olen maksanut kymmenyksiä. Siksi päätin lopettaa niiden maksamisen. Siunauksien määrä ei ole suhteessa siihen maksaako kymmenyksiä. Jumala siunaa kaikkia lapsiaan.


      • pyhpyh832748234
        Adventisti kirjoitti:

        Heikollapa pohjalla on sinun uskosi kun uhkailet perkeleillä ja Jumalaa vastaan uhoamisilla asiassa, jolla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Kymmenykset ovat vapaaehtoisia, ainakin adventtikirkon teologian mukaan.

        Ei ole vapaaehtoista. Jumalan käsky on KÄSKY!!!


      • sisäpiiriläinen
        Toinen_sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Minä olenkin uskollinen. Kymmenykset ovat vapaaehtoisia. Jumala on siunannut minua valtavasti jo ennen kymmenysten maksamisen aloittamista mutta viimeaikoina vähemmän vaikka olen maksanut kymmenyksiä. Siksi päätin lopettaa niiden maksamisen. Siunauksien määrä ei ole suhteessa siihen maksaako kymmenyksiä. Jumala siunaa kaikkia lapsiaan.

        "Siksi päätin lopettaa niiden maksamisen."

        Varastat Jumalalta. Kymmenykset eivät ole sinun. Eikä kymmenyksiä makseta, ne palautetaan.


      • Advis
        pyhpyh832748234 kirjoitti:

        Ei ole vapaaehtoista. Jumalan käsky on KÄSKY!!!

        Adventtikirkko opettaa, että Vanhan testamentin laeista on voimassa enää ne, jotka on validoitu Uudessa testamentissa. Kymmenyksistä on turha etsiä käskyä Uudesta testamentista, koska sieltä ei sellaista löydy.


    • opettele.faktat

      "Eikö Uudentestamentin pastorit olleet vapaaehtoisia omasta halustaan oman palkkatyönsä ohessa, kuten esimerkiksi nimeltä mainitsemattomat kalastaja janteltantekijä-saarnamiehet?"

      Eivät olleet (lue mitä Paavali sanoo). Vain Paavali ja Barbanas olivat vapaaehtoisesti jättäneet käyttämättä tämän oikeuden.

      • no.hupsista

        siis Barnabas :)


      • vapaehtoisuuden.pohja

        Ajattelitko itse tehdä päivätehtäväsi palkatta ja sitten "eläkkeellä" olla Hurstin leipäjonossa. Kyse on saivartelusta, eli jos itse et tee palkatta työnantajalle, älä vaadi toisilta.
        Ja toisaalta, seurakunnassa sen Herran omat jäsenet rakkaudesta pitävät pastorinsa ruokapöydän kunnossa, sekä vaatteet ja kulut hoidettua.
        Jos sinä et sitä tee, niin miksi vingut? Ei Herrankaan edessä ketään vaadittu tekemään, kuin rakkaudesta.
        Minulla esim. vaimo varmasti pani helluntaihin huom. enemmän kuin kymmenykset.
        En näissä vuosikymmenissä ole siihen mitään sanonut, näin vain tilinauhasta.
        Tottakai, itsekin uhrasin, mutta - älköö oikeakätesi tietäkö, mitä vasen tekee.
        SE kertoo sen, että rakkausvaikutus on Herran edessä työn kannalta tärkeä, ja se ei jätä pastoria vaille. Meilläkin niitä on kolme, lähetystyöntekijät lisäksi, meitin kannattamat, sekä seurakuntakulut päälle. Eikä me vikistä, eikä vinguta.


    • Adventismi-on-tätä

      Kymmenykset kuuluivat vanhan liiton pyhäkköpalvelukseen, aivan samoin kuin kaikki VT:n seremonialliset lait ja säädökset.
      Pyhäkköpalveluksen lakkauduttua Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen, myös seremenonialait ja kymmenykset lakkautettiin.
      Tästä syystä UT ei enää Jeesuksen kuoleman jälkeen tunne kymmenyskäytäntöä, joka liittyi siis vahvasti temppelipalvelukseen ja israelilaisen Leeviläisen pappisheimon piiriin.
      Kyymmenyksiä ei ole määrätty kenellekään muille kuin israelin kansalle liittyen VT:n temppelipalvelukseen.
      Adventtikirkko on tehnyt rahanahneudessaan kymmenyksistä keppihevosensa, jolla se pyrkii ratsastamaan ja on tarkoituksella vääristänyt valheillaan kymmenysten periaatteen ja sen oikean tarkoituksen.

      • Kerropas_tämä

        Jos kerran kymmenykset lakkautettiin kun temppelipalvelus lakkautettiin eli ristillä, niin miksi Paavali antaa ohjeen Uudessa testamentissa kerätä kymmenyksiä muulloin kuin sapattina?


      • missähänne
        Kerropas_tämä kirjoitti:

        Jos kerran kymmenykset lakkautettiin kun temppelipalvelus lakkautettiin eli ristillä, niin miksi Paavali antaa ohjeen Uudessa testamentissa kerätä kymmenyksiä muulloin kuin sapattina?

        <miksi Paavali antaa ohjeen Uudessa testamentissa kerätä kymmenyksiä muulloin kuin sapattina?>

        Missähän ne Paavalin antamat ohjeet kymmenyksistä on?


      • Kerropas_tämä
        missähänne kirjoitti:

        <miksi Paavali antaa ohjeen Uudessa testamentissa kerätä kymmenyksiä muulloin kuin sapattina?>

        Missähän ne Paavalin antamat ohjeet kymmenyksistä on?

        1.Kor.16


      • kymmenyksistä

        "Kerropa tämä" väittää että kun viikon ensimmäistä päivää vasten (Alkuteksti) jokainen pani jotain varastoon, kyseessä oli kymmenysten maksaminen.

        Seuraa kysymys: Miksi ei nykyaikana kerätä kymmenyksiä seurakuntalaisten nälänhädän lievittämiseen? Niinhän Paavali teki!

        Melkisedek oli Saalemin kuningas, jolle Aabraham maksoi kymmenykset sotasaaliistaan, ei tuloistaan. Hänellä oli alku ja loppu, mutta koska hänen syntymäänsä tai kuolemaansa ei mainita, häntä käytetään Jeesuksen vertauskuvana.

        Jaakob lupasi antaa kymmenennen osan omaisuudestaan jos hän sai tulla takaisin isänsä kotimaahan. Ollessaan poissa kotoa hän ei maksanut kymmenyksiä.

        Mooses käski israelilaisia säästämään kymmenennen osan omaisuudestaan jotta he voisivat tehdä kolme kertaa vuodessa matkan Jerusalemiin ja juhlia.
        Joka kolmas vuosi heidän piti jättää kymmenyksensä porttinsa ulkopuolelle köyhille, orvoille, leskille ja leeviläisille . Ilmeisesti silloin oli paljon lehmiä, lampaita ja viljaa, oliiveja ja rypäleitä porttien pielessä. Köyhä saattoi saada itsellensä lampaan tai lehmän.

        Kymmenyksiä ei maksettu työstä vaan omaisuudesta mitä oli karttunut vuoden aikana.
        Koko vuoden oli syöty lampaita, vouti oli ottanut osuutensa, susi oli syönyt karitsoja, leipää oli leivottu viljasta. Sitten syksyllä katsottiin miten monta lammasta oli jäljellä. Jos oli vain yhdeksän, silloin ei tarvinnut antaa lampaista kymmenyksiä. Viljasta annettiin kymmenes osa, kaloista tuskin kukaan pystyi säästämään kymmenettä osaa.
        Fariseukset laittoivat pienen tillikimpun portin pieleen, sen sijaan että olisivat odottaneet kunnes naapuri tuli kysymään olisiko hiukan tilliä.

        Näemme siis että kymmenysjärjestelmä tasasi omaisuutta rikkaiden ja köyhien kesken. Ihmisten tuli olla erikoisen anteliaita leeviläisiä kohtaan ja pyytää heitä mukaan juhlimaan. Papit saivat osan useimmista uhreista, joten heillä tuskin oli ainakaan lihan puutetta.
        Köyhä saattoi elää köyhyydessään ja syödä leipäänsä koko vuoden ajattelematta kymmenyksiä, koska kymmenykset olivat osa omaisuudesta ja vain kerran vuodessa. Jos ei ollut kymmentä lammasta, ei tarvinnut antaa vaan kenties sai ottaa lampaan rikkaan miehen portin pielestä.

        Monet seurakunnat odottavat kymmenyksiä tuloista, mikä on paljon kovempi verotus. Jos hankkii tuhat euroa kuussa, niin monet odottavat sataa euroa kymmenyksinä. Kymmenyksiä ei käytetä enää köyhien avustukseen tai konferenssiin menoon ja ruokailuun, vaan seurakunnan työntekijöiden palkkoihin. Kuitenkin kymmenysten maksaja maksaa myös veroa joka sitten käytetään puutteellisten avustamiseen ym. Periaatteessa hän maksaa silloinkin kymmenyksiä valtion pussiin.

        Sadasta eurosta ei varmaan jää paljoakaan elämiseen, joten henkilö katkeroituu koska hänet on unohdettu, ei hän pääse juhlimaan Jerusalemiin eikä saa avustusta niinkuin Jerusalemin kristityt.
        Jos henkilö maksaisi kymmenyksiä niinkuin oli tarkoitus, kerran vuodessa omaisuudesta, hän kenties olisi säästänyt pari sataa euroa, josta kymmenykset olisivat olleet 20 euroa. Silloin kymmenykset eivät olisi kuorma kellekään.

        Nykyään maksetaan kymmenykset siitäkin mitä ei ole.
        Voi teitä , sanoi Jeesus, kun maksatte kymmenykset mintuista ja kuminoista, mutta laiminlyötte sen mikä laissa on tärkeintä, laupeuden ja uskollisuuden!


      • kymmenyksistä

        "Sadasta eurosta ei varmaan jää paljoakaan elämiseen," tarkoitin : tuhannesta eurosta!


      • näinon_
        Kerropas_tämä kirjoitti:

        Jos kerran kymmenykset lakkautettiin kun temppelipalvelus lakkautettiin eli ristillä, niin miksi Paavali antaa ohjeen Uudessa testamentissa kerätä kymmenyksiä muulloin kuin sapattina?

        Paavali ei puhunut 1 Kor 16 luvussa kymmenyksistä vaan avustuksesta varojen mukaan.


    • missähänne

      1. Kor. 16:1-3: "Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille. Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani. utta kun olen saapunut teidän tykönne, lähetän minä ne henkilöt, jotka siihen sopiviksi katsotte, kirjeet mukanaan, viemään teidän rakkaudenlahjanne Jerusalemiin;"

      Paavali puhuu siinä Jerusalemin seurakunnalle tehtävästä keräyksestä, ei kymmenyksistä temppeliä varten:
      Gal. 2:10: "Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä."

    • Koettelija

      Ymmärtääkseni kymmenyksiä maksetaan vapaaehtoisesti ja sen mukaan, mihin itse kukin pystyy ja miten Pyhä Henki itse kutakin neuvoo. Jos on eläkkeellä ja rahat vähissä, palauttaa kymmenyksinä sen mihin on varaa ja minkä katsoo parhaaksi.

      Jos elää toimeentulotuella, tuskin jää rahaa kymmenyksiin mutta jos jää ja jos Herra puhuttelee antamaan niin sitten antaa. Huonoa omaatuntoa kymmenysten maksamattomuudesta on turha kantaa jos on Visatilit miinuksella ja rahaa juuri ja juuri elämiseen. Mutta jos on rahaa, niin sitten maksaa niin kuin hyväksi näkee. Sitten jos/kun koittaa aika, jolloin saa säännöllistä ansiotuloa, mistä maksaa, niin maksaa silloinkin sen, minkä oikeaksi kokee. Sama koskee uhrilahjoja. Niitä antaa jos pystyy. Ja antamisen on tapahduttava iloisesti antaen, muuten on turha vaivautua.

      Tein kerran kokeen, jossa lupasin Jumalalle, että maksan kymmenyksiä jos Jumala antaa minulle rahaa sosiaalietuuksien päälle sen verran ylimäräistä, että sillä maksaisi nuo kymmenykset. Ja Jumala antoi enemmänkin. Sen jälkeen maksoin kymmenyksiä vaikkei minulla siihen aina rahaa olisi ollutkaan. Nyt olen jälleen samassa tilateessa. Rahat eivät meinaa riittää. Mistään kuluista ei voi oikein karsia. Perheen toinen auto on myytävä, samoin vene, koska niiden ylläpitoon ei ole rahaa. Harrastuksiinkaan ei riitä raha kun sairastaminen vie loputkin rahat ja tili on usein miinuksella. Niinpä lupaan nytkin Jumalalle, että maksan kymmenykset, jos Jumala antaa minulle rahaa eläkkeen päälle sen verran ylimääräistä, että kykenen kymmenykset antamaan. Maksan siis kunkin kuukauden kymmenykset niinä kuukausina, jolloin Jumala järjestää minulle rahaa kymmenyksien maksuun. Näin koettelen Jumalaa. Uskon, että Jumala antaa minulle jatkossakin rahaa kymmenyksien maksamiseen, kuten aiemminkin, ja enemmänkin. Jos ei anna, palautan kymmenyksiä seuraavan kerran vasta sitten kun rahaa jää ruoan, vuokran, vaatteiden ja terveydenhoidon ja muiden perustarpeiden jälkeen jotakin annettavaksi.

      Ehdotan, että sinäkin koettelet Jumalaa kymmenyksistä Raamatun ohjeen mukaisesti.

    • Kirjakääröt

      1Kor.16:2 Biblia (1776). Ensimäisenä sabbatina ottakaat jokainen teistä tykönsä jotakin ja kootkaan varansa jälkeen, ettei äsken silloin, kuin minä tulen, niitä hakemaan ruveta. Ei tässä puhuta, mitään kymmenyksistä.

    • Raamatusta_opittua

      Jos nyt vastattaisiin näin maallikkona edes siihen, mitä aloittaja kysyy eli käyttääkö adventtikirkko kymmenykset oikein. Eli lähdetään siitä oletuksesta, että kymmenykset tulisi palauttaa Jumalalle.

      Kymmenyksiä käytettiin Raamatun aikoina pyhäkköpalvelijoiden ruoaksi. Uhrilahjoja käytettiin mm. pyhäkköpappien ruoiksi. Temppelille annettavista rahallisista uhrilahjoista, kymmenyksistä eikä edes pyhäkköverosta käytetty latin latiakaan köyhien auttamiseen tai ylipäänsä kenenkään muun hyväksi kuin pyhäkössä työskentelevien. Apostolien ja muiden lähetyssaarnaajien hyväksi kerättiin erillisiä lahjoja ja avustuksia, joita käytettiin heidän ruokiinsa, vaatteisiinsa, joskus makuusijoihinkin yms.

      Näin ollen, jos menetellään kuten Raamatunaikoina meneteltiin, adventtikirkon ei tulisi käyttää kymmenyksiä muuhun kuin kirkossa töitä tekevien ruokkimiseen. Ei siis heidän palkkoihinsa, autoihinsa, asuntoihinsa yms. eikä myöskään kirkkorakennusten yms rakennusten ylläpitoon tai kuluihin. Ei siis palkkoihin eikä kuluihin puhumattakaan byrogratian pyörittämisestä aiheituneisiin organisatorisiin kuluihin. Laajemmin ajatellen evankeliointi kuului pyhäkön toimiin, joten pyhäkön tukeminen tarkoitti evankelioinnin tukemista ruoan avulla. Näin voitaisiin kai katsoa nykyaikanakin eli jos pastorille tarjotaan ruoka, niin sen avulla hän toimisi evankelijoijanakin ja pitäisi huolta kirkkorakennuksesta.

      Tästä päätellen kymmenyksiä käytetään väärin, kun niitä käytetään nykyään muuhun kuin kirkossakävijöiden ja pastoreiden ruoaksi. Toinen asia on sitten uhrilahjat.

      Mutta asiaa ei voi tarkastella tarkastelematta samaan aikaan Raamatunajan ja nykyajan yhteiskuntia. Pitäisi miettiä, miten tuon ajan järjestelmät ovat muuttuneet nykyaikaan verrattuna ja pitäisi miettiä myös sitä, miten seurakunnan rooli toteuttaa pyhäkköpalvelusta tai kirkkotoimintaa on muuttunut. Tähän minulla ei ymmärrys riitä, joten jätän sen viisaimmille.

      Joka tapauksessa jos verrataan järjestelmiä keskenään, niin kymmenyksistä ei maksettu pastorien palkkoja eikä kirkkorakennusten kuluja vaan sarnaajat saivat "palkkansa" erillisistä lahjoista ja avustuksista, pyhäkköä ylläpidettiin temppeliverolla ja kymmenyksillä ruokittiin pyhäkössä työskenteleviä. Papit ottivat omansa pyhäkön rahallisista uhrilahjoista. Kaikki antamiset olivat kuitenkin vapaaehtoisia paitsi Israelin liittojen aikana kymmenykset. Jos seuraa Raamattua esimerkkinä, näin pitäisi toimia nytkin mutta adventtikirkko ei niin toimi.

      • voi.pyhä.yksinkertaisuus

        Eli sinä haluat siirtää pastorit alasti veneen alle kuolemaan ...


      • Adventtikirkosta_opittua
        voi.pyhä.yksinkertaisuus kirjoitti:

        Eli sinä haluat siirtää pastorit alasti veneen alle kuolemaan ...

        ?? Pienemmillä kirkoilla ei edes ole pastoreita. Ja näin käy kohta myös Suomen adventtikirkon pastoreille. Hankkikoot oman leipätyönsä. Sitäpaitsi, jos luit adventtikirkon viimeisimmistä päätöksistä, niin siellä on ihan tätä varten perustettu uusi kategoria pastorittomille seurakunnille. Niiden nimi on kotiseurakunta. Kymmenykset toki halutaan kerätä pois niiltäkin vaikkei edes pastoria ole. Tosin on myös mahdollista perustaa uusi seurakunta, joka ei ole varsinaisesti adventtikirkon seurakunta vaan itsenäinen kirkon alainen seurakunta ja se saa käyttää kymmenyksensä niin kuin parhaaksi en näkee. Siinä on ideaa!


      • hyvät.sykkyrät
        Adventtikirkosta_opittua kirjoitti:

        ?? Pienemmillä kirkoilla ei edes ole pastoreita. Ja näin käy kohta myös Suomen adventtikirkon pastoreille. Hankkikoot oman leipätyönsä. Sitäpaitsi, jos luit adventtikirkon viimeisimmistä päätöksistä, niin siellä on ihan tätä varten perustettu uusi kategoria pastorittomille seurakunnille. Niiden nimi on kotiseurakunta. Kymmenykset toki halutaan kerätä pois niiltäkin vaikkei edes pastoria ole. Tosin on myös mahdollista perustaa uusi seurakunta, joka ei ole varsinaisesti adventtikirkon seurakunta vaan itsenäinen kirkon alainen seurakunta ja se saa käyttää kymmenyksensä niin kuin parhaaksi en näkee. Siinä on ideaa!

        Kannattaa sinun perustaa oma seurakunta, eikä valittaa adventistien ovella rahankeruusta.
        Siellä on täysi vapaus sitten toteuttaa näköalaasi.
        Ei Jeesus pakottanut ketään opetuslapseuteen, eli jos adventtiseurakunnassasi ei kiinnosta uhraaminen, ei se, että seurakuntaa hoitaa pastori niin, siitä on vedettä itse johtopäätökset.
        Kuten sanoin kirjoituksissani, helluntalaiset ilmeisesti pärjäävät paremmin, kun paikkakuntani pastoreille siis kolmelle on varaa maksaa palkat, lähetystyöntekijöille, eli läheteille. Osa tosin on yhteiskannatuksessa, sitten maksaa kirkon ylläpito, velkoineen.
        Siis halukkuutta on maksaa se talousmeno, joka sinulla seurakunnassasi vingututtaa.

        Miksi vingut. ??? Vinkujan on hyvä ottaa vauhtia pihalta. Kun tälllaisella pakkasella menet saarnaamaan torille, tunnet nahoissasi sen, miksi kannattaa se kirkkorakennus ja että voi esitellä pastori heille, kun ne sieltä torilta tuot lämpöiseen sisätilaan.

        Mieti hieman, älä mölise tyhjiå tässä suomalaisessa ilma-alojen tilassa.

        Ja varmaan sinä voit siellä adventtikirkossasi istua penkissäkin ja murjottaa, sekä odottaa jotain henkeä elämääsi. Tai laittaa pyykkipojalla suupielet korviin kiinni. Hymy se on sekin.


      • Pastorit-tulessa
        voi.pyhä.yksinkertaisuus kirjoitti:

        Eli sinä haluat siirtää pastorit alasti veneen alle kuolemaan ...

        Se roska-/loisporukka pitäisi polttaa ja tuhkat sirotella kaatopaikalle.


      • kaikki.ajallaan
        Pastorit-tulessa kirjoitti:

        Se roska-/loisporukka pitäisi polttaa ja tuhkat sirotella kaatopaikalle.

        Eikös roska-/loisporukan kohta ole jo Malakian kirjaan kirjoitettu. Eli se ei koske nyt hetkeä, vaan sitä, kun tuomiot lähtevät liikkeelle.
        Eli vedä henkeä välillä. Sehän voi olla vaarana niinkin, että sitä sinne itse joutuu ja pian se uhattusi pastoriporukka meneekin perille


      • sisäpiiriläinen

        Paitsi että Abraham ja Jaakob palauttivat täydet kymmenykset eikä ollut mitään temppeliä eikä pyhäkköä.


      • pyhpyh238742384
        Pastorit-tulessa kirjoitti:

        Se roska-/loisporukka pitäisi polttaa ja tuhkat sirotella kaatopaikalle.

        Sieltähän se todellinen motiivisi sitten tulikin. Olet murhaaja.


    • lomalehmä

      Mitä te adventistit kaiken aikaa puhutte "kymmenyksien palauttamisesta"? Oletteko te ansionne tai tulonne saaneet Adventtikirkolta ja onko Adventtikirkko teille sama asia kuin Jumala?

      Sana "palauttaminen" ainakin meikäläiselle merkitsee jonkin asian tai esineen palauttamista sinne tai sille mistä on sen saanutkin.

      • kymmenykset

        Esim. Vapaakirkon ovella, mikä paikkakunnallamme on, kerran katsoin sitä isoa ilmoitusta.
        Siinä oli maininta kymmenykset ja tilinumero.
        Ei se niin mahdoton asia ole, ellei tee siitä liian isoa numeroa, siis sinua valaistaksesi.
        Meillä meni pastori tässä taannoin siirtona Helsinkiin, on nyt jäänyt eläkkeelle.
        Siis helluntaissa. Hän kyllä positiivisesti ajatteli sanat kymmenykset. Tosin, totesi, ettei niistä nyt niin puhuta. Ehkä ei tarvitse, koska seurakunta hoitaa tehtävänsä kukkarollaankin.


      • Adventisti
        kymmenykset kirjoitti:

        Esim. Vapaakirkon ovella, mikä paikkakunnallamme on, kerran katsoin sitä isoa ilmoitusta.
        Siinä oli maininta kymmenykset ja tilinumero.
        Ei se niin mahdoton asia ole, ellei tee siitä liian isoa numeroa, siis sinua valaistaksesi.
        Meillä meni pastori tässä taannoin siirtona Helsinkiin, on nyt jäänyt eläkkeelle.
        Siis helluntaissa. Hän kyllä positiivisesti ajatteli sanat kymmenykset. Tosin, totesi, ettei niistä nyt niin puhuta. Ehkä ei tarvitse, koska seurakunta hoitaa tehtävänsä kukkarollaankin.

        Jos oli vain tilinumero, niin teilläkään ei sitten ilmeisesti tiedetty, mihin kymmenykset käytetään?


      • etkö.ymmärrä

        Kymmenykset ovat JUMALAN OMAISUUTTA. Siksi ne PALAUTETAAN eikä makseta.


      • lomalehmä
        etkö.ymmärrä kirjoitti:

        Kymmenykset ovat JUMALAN OMAISUUTTA. Siksi ne PALAUTETAAN eikä makseta.

        >>Kymmenykset ovat JUMALAN OMAISUUTTA. Siksi ne PALAUTETAAN eikä makseta. >>

        Siis: Adventtikirkko on adventistien Jumala, jolta he ovat saaneet rahansa ikään kuin lainaksi ja siksi he palauttavat kymmenesosan noista rahoista Jumalalle eli Adventtikirkolle?


    • Uskovainen5

      Oletetaan nyt, että haluaisin maksaa kymmenyksiä enkä kuulu adventistikirkkoon. Onko se Raamatun mukaan oikein, jos maksan niitä lähetystyöhön? On yksi järjestö, joka antaa valita, mihin antamani rahat käytetään. Pitääkö silloin pyytää, että ne käytetään vain kirkon työntekijöiden palkkoihin vai mihin? Kirkon ylläpitoonko? Vaiko vain evankeliointiin? Vaiko köyhien auttamiseen?

      Vai onko kymmenykset vain adventisteja koskeva juttu?

    • kalat.ja.leipäkannikat

      Katsotaanko Uudenliiton uhraamisesta Jeesuksen antama "läksy", samalla muistellen, että nuukuudesta Herra hieman vanhanliiton kansaansa rankaisi, että hieman kato kävi kasvustossa. Toisaalta, joka uskossa kylvi, hän sai satakertaisesti. Ja tässä meitin ajassa kirjoitetaan, että ne on varoittava esimerkki pahasta ja tietenkin ymmärrämme, että siunaus on hyvä esimerkki lopunaikkaan.

      Mutta, mennään Jeesuksen kanssa sinne temppeliin ja katsomaan, kun se todella rutiköyhä kävi uhraamassa sydämestään temppeliin.

      Mar 12:41-44 Ja hän [Jeesus] istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon. Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä. Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun.
      Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta ----> tämä pani puutteestaan >>>>kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä."<------ .

      Siinäpä meille, kun seuraamme Jeesusta hänen askeleissaan ja rakkaudesta oiva neuvo.
      Kitisijät, kaikki uhraaminen on liikaa, ..... toiset laittaa puutteestaan. ja vieläpä kaiken.

      Tulipa mieleen se pojan eväät, mitkä hän otti sanankuuloon. Muistatte leivän ja kalat.
      Sinne ne meni siunattuna kaikki. Entä sitten? Tuli hieman takaisinpäinkin. Eli poika sai syödä kyllikseen.

      Hienoa, että kymmenyksistä puhutte. Kyllä moni erittäin varakas pitää leipäjonoistakin huolta, ettei se pelkästään yhteiskunnan verorahoilla ylläpidetä.
      Ehkä he hoitavat kirkkonsakin menopuolta. Tosin aika näyttää tekevät Hurstin ja Isonkirkon rahoihin nyt lovea. Ehkä rakkaus kylmenee, ajan merkkinä.

      Joku kirkkoon kuulumaton nyt veistelee jutunpoikasta. Jos et kuulu mihinkään, eihän sinulla ole hengellistä kotiakaan. Mitäpä sitten kyselet.

      • kootkaa.tähteet

        Joh 6:9 "Täällä on poikanen, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa, mutta mitä ne ovat näin monelle?"
        Joh 6:10 Jeesus sanoi: "Asettakaa kansa aterioimaan". Ja siinä paikassa oli paljon ruohoa. Niin miehet, luvultaan noin viisituhatta, laskeutuivat maahan.
        Joh 6:11 Ja Jeesus otti leivät ja kiitti ja jakeli istuville; samoin kaloistakin, ------>niin paljon kuin he tahtoivat. <-----
        Joh 6:12 Mutta kun he olivat ravitut, sanoi hän opetuslapsillensa: "Kootkaa tähteeksi jääneet palaset, ettei mitään joutuisi hukkaan".
        Joh 6:13 Niin he kokosivat ne ja täyttivät kaksitoista vakkaa palasilla, mitkä olivat viidestä ohraleivästä jääneet tähteeksi niiltä, jotka olivat aterioineet.


      • Kirjoitettu

        5.Moos.14:22. Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset,
        23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
        24. Mutta jos tie on sinulle liian pitkä, niin ettet voi kantaa kannettavaasi, koska se paikka, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen siihen nimensä, on sinulle liian kaukana, - sillä Herra, sinun Jumalasi on sinua siunaava -
        25. niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee,
        26. ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
        27. Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.
        28. Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle.
        29. Ja sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikissa kättesi töissä, joita teet."


      • Katoava_kansalainen

        No, uhrilahjat on eri juttu kuin kymmenykset. Sitäpaitsi eihän tässä ollut kyse siitä, miten tuo leski toimi. Jos luet kaiken tarjolla olevan tekstin liittyen tuohon tilanteeseen, myös muualta raamatusta, niin käy ilmi, että kertomus kerrottiin pappien väärän toiminnan esille tuomiseksi. Ei siksi, että oltaisiin haluttu tuoda esille myöhemmin hävitettävän temppelitoiminnan lahjuksia. Jeesus tiesi, että temppeli tultaisiin hävittämään ja kertookin sen juuri seuraavassa luvussa (Luuk). Leski lahjoitti korruptoituneen systeemin paremmin voiville papeille, koska se oli muodostunut juutalaisen yhteiskunnan tavaksi eittämättä pappien ahneuden takia. Vanhan testamentin puolelta ei löydy yhtään lakia, joka olisi vaatinut syntisiä tuomaan raha-uhreja temppeliin. Kyseessä ei mahdollisesti ollut edes Jumalan tahto. Tämä käy ilmi sieltä muualta Raamatusta. Siellä nuhdellaan lainoppineita, Mark.12:38--

        Minun mielipiteessäni kyse ei ole antamisesta vaan varojen oikeanlaisesta käytöstä. Ilman muuta olen sitä mieltä, että auttaminen on kannatettavaa ja evankeliumin julistusta pitääkin kannattaa. Kyse on siitä, mihin kymmenykset käytetään. Nykyisten uskovien yms vai lähetystyön hyväksi.


      • lesken.ropo
        Katoava_kansalainen kirjoitti:

        No, uhrilahjat on eri juttu kuin kymmenykset. Sitäpaitsi eihän tässä ollut kyse siitä, miten tuo leski toimi. Jos luet kaiken tarjolla olevan tekstin liittyen tuohon tilanteeseen, myös muualta raamatusta, niin käy ilmi, että kertomus kerrottiin pappien väärän toiminnan esille tuomiseksi. Ei siksi, että oltaisiin haluttu tuoda esille myöhemmin hävitettävän temppelitoiminnan lahjuksia. Jeesus tiesi, että temppeli tultaisiin hävittämään ja kertookin sen juuri seuraavassa luvussa (Luuk). Leski lahjoitti korruptoituneen systeemin paremmin voiville papeille, koska se oli muodostunut juutalaisen yhteiskunnan tavaksi eittämättä pappien ahneuden takia. Vanhan testamentin puolelta ei löydy yhtään lakia, joka olisi vaatinut syntisiä tuomaan raha-uhreja temppeliin. Kyseessä ei mahdollisesti ollut edes Jumalan tahto. Tämä käy ilmi sieltä muualta Raamatusta. Siellä nuhdellaan lainoppineita, Mark.12:38--

        Minun mielipiteessäni kyse ei ole antamisesta vaan varojen oikeanlaisesta käytöstä. Ilman muuta olen sitä mieltä, että auttaminen on kannatettavaa ja evankeliumin julistusta pitääkin kannattaa. Kyse on siitä, mihin kymmenykset käytetään. Nykyisten uskovien yms vai lähetystyön hyväksi.

        Eikös se ole niinkin, että haastellessasi, että se pitää olla "nykyisten uskovain" hyväksi, sekä koskien lähetystyötä. Jos tulkitsen raamattua, niin Sana on se elämänleipä.
        Silloinhan se kirkossasikin on nykyisten uskovain hyväksi, kun Sanaa sapattisin teillä luetaan. Eli se ravitsee elämän ravinnoksi sielun.
        Käsittääkseni teidän kirkkomääre on kansainvälinen. Siten uhrinne varmaan koskee samalla lähetystytä. Tuskin sinne kannatta ketään lähettää, vaan tukea taloudellisesti paikallista työtä, vaikka sinne tummaihoisten maaperälle.
        Jos sinne lähetetään savolainen saarnamies - adventismielinen, tai joku muun kirkonmielinen, niin ennenkuin hän orjentoituu paikalliselämän äärelle, menee hirviästi aikaa ja sitä rahhooo. Toisaalta, ennenkuin se vaaleanenäinen saa tummanokkaisen kuuntelemaan, että ymmärrys yhtyy, niin taaskin mennöö aikaa ja rahhoo.
        Siis lähetystyö on parempi hoitaa paikallisilla kuntoon. Eikös joo.
        Eli täällä ihe kuunnellaan sanaa- hengellisesti ravitaan mielemme ja kas, sille kymmenyksellenne ja mitä nyt kukin kerää - niin se hengen ravinto toi riittävän "hyväksi" osan kirkon sisällä, tai kirkkojen, kuka nyt missäin on, niin sen sisällä.

        Kovasti haastellaan näistä leeviläisistä jne. Käsitän, että he ova Jumalan kansaa.
        Entä täällä. Kun sydän jubileeraa Herran alttarilla, niin sama homma. Olemme Jumalan kansaa - eihän se mitenkään ole eroavainen. Tuo elämänkirjahan kirjaa molemmat aikakaudet, entisen ja nykyisen. Eli syödä popsitellaan tuota Elämänsanaa ja kas - kirkossa olikin vastine uhrille. Lämpöisessä kuunneltiin.
        Vieläpä kunta sai osansa uhrista - kiinteistöveron. Sähkölaitos omansa, vesilaitos omansa ja kas - paperitehdas osansa, kun joku kävi siellä keventämässä ja käytti silmänkirkastuspaperia - ja pyyhkäisi silmänsä puhtaaksi. Tarkoitan veskikäyntiä.

        Eli seurakunna elämä tuo ja tuottaa elämää, sekä myös työllistää. Kyllä uhrilla mitä kolehtiin laitetaan, on monisäikeinen elämänmuoto, vai mitä?


    • Meidän-pastorimme

      Meidän pastori käytti kymmenykset oman kesämökkinsä saneeraukseen sekä uudemman auton hankintaan.

      • ihmeellistäkö.kuinka

        Väittämäsi näin sivullisen silmillä on mahdoton, ainakin kun seuraan "helluntaissa, vaikka päiväpiirin kokoontumista". Siellä kassa lasketan, kirjataan ja kahden todisajan allekirjoituksella menee sitten eteenpäin.
        Mutta, jos ajatellaan asiaa niin, että talo maksaa palkan, niin jokainenhan saa tehdä palkallaan, vaikka sen kesämökin saneerauksen, ja luonnollisesti uudemman auton hankinnan.
        Aikoinaan keräsin asiakkailta rahaa - keräsin ne myyntitiskiltä, tai toisaalla sieltä, mistä työnantajani antoi tehtävän. Ja niistä rahoista olen maksanut taloni, ja monet autot, tässä elämäni aikana. Onko se sinusta ihmeellistä?

        Jos sinä et ole osannut hoitaa omaa leiviskääsi oikein, niin tuskin siitä voi ketään pastoria syyttää, omahan on hölmöys. Tuloillaan on elettävä niin, että sen voi niihin haasteisiin "tuhlata". Kesämökit rannoilla on suomalaisten hankkimia, ja samoin liikkumisiin autot.
        Meillä on pitkien letkojen perjantaipäivät Helsingistä maalle, sinne mökille ja vieläpä monella joko vekselivetoisella autolla, tai rahoitusyhtiön Mersulla. Sunnuntaina takaisin.
        Kaippa sinne matkaan mahtuu niin pastoreita, piispoja, suntioita, jne. Jokainen on saanut palkkansa.

        Eli viestisi ei oikein hetkauta. Herra suo kaikille, varsinkin uskonlapsilleen tuonkin autuuden.
        Syökää kaikennäköisistä puista, mutta "hyvän ja pahantiedonpuusta älä syö"!

        Jaa'a. Jos panetellen leimasit kirkkosi pastoria tai ateistina vinguit - niin silloin söit pahantiedon puusta ja kerroit hedelmäsi maun. Eikös vain?


    • Lahkon.tyhjyys.paukkuu

      Pastori on suuri kusettaja samoin kuin pastorin kusetuksen seuraajatkin.
      Adventtikirkko on kusettajien lahko, joka vie ihmiseltä rahat ja mielenterveyden Raamatun satuja siteeraamalla.

      • pyhpyh823748234

        Valheesi ei meitä hetkauta, joten voit poistua.


    • HädinTuskinuskossapapit

      PROFETIAT RAAMATUSTA
      # Palkkapaimen jättää laumansa
      # Tuomio alkaa ensin Jumalan huoneesta

      Jeesuksen käyttämät nimitykset papeista: "Kyykäärmeen sikiöt, kirjanoppineet"

      Montako on tullut uskoon Adventtikirkossa viime sapattina?
      - papit käyvät rahalla mutta ei tulosvastuuta

    • Jisreel

      Papeille kuului vain kymmenykset kymmenyksistä, ei siis koko kymmenykset.

      • Anonyymi

        Luterilaisen kirkko veloittaa reippaan prosentin jäseniltään. Adventtikirkko 10 % plus kolehdit ym. Silti on hyvät palvelut luterilaisessa kirkossa.


    • Anonyymi

      Me pastorit elämme niillä kymmenysvaroilla ja myös hankimme niillä kesämökkejä, autoja, osakkeita jne.
      Tietysti ruokaan menee myös rahaa, mutta sitä ei voi laskea, kun siitä ei jää jäljelle kuin kusta ja paskaa, kuten on koko yhteisömme lopullinen kohtalo.
      Hukkaan heitettyä rahaa se vain on ollut. Samoin kuin monet meidän yhteisömme päättäjien aloittamat huuhaa projektit ja se miten niiden kohdalla on käynyt. Paska on vain mennyt tuulettimeen ja siinä kaikki.
      Rahaa on palannut taivaan tuuliin, mutta onneksi se raha on pölvästijäsentemme hiellä ja verellä hankittua, joten se ei meitä haittaa lainkaan. Se mikä on vihellellen tullut voi ihan hyvin laulaen haihtua taivaan tuuliin. Kyllä sitä laulua sitten päästellään lauantaina siellä seurakuntasalissa ja kuulijoiden kukkarot avataan ja katsotaan, onko Matti kukkarossa.
      Matti taisi jo siirtyä majan majoille, mutta paljon hän ehti elämänsä aikana ryöstää seurakuntien jäsenten omaisuutta puhumalla ja livertelemällä vanhusten korviin laulua siitä, kuinka ne taivaan veräjät avautuvat selkosen selälleen samaan aikaan, kun jäsen on laittanut nimensä testamenttiin ja lahjakirjoihin.

      Parhain terveisin siivellä elävä pastorinne Tampereelta.

    • Anonyymi

      Ei todella käytä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      124
      1741
    2. NO NIIN !!!

      Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube
      NATO
      679
      1656
    3. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1467
    4. Palsta kysely..

      Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      165
      1343
    5. Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa

      Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p
      Maailman menoa
      323
      1305
    6. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      123
      1298
    7. aivan mieletön ikävä

      paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      43
      1268
    8. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      25
      1215
    9. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1165
    10. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

      Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      61
      1142
    Aihe