Kokemuksia tutkimuksista

Nataniel

Hei. Oon pian 18 vuotta täyttävä transpoika. Oon vähän yli vuoden ajan käyny sosiaalityöntekijällä 2-3 viikon välein. Alun perin kävin siellä sosiaalisten tilanteiden pelon, ahdistuksen, masennuksen ja lapsuuden traumojen takia, mutta nykyään käynneillä puhutaan enemmän tai vähemmän tästä sukupuolikokemuksesta. Kerran kävin psykologilla, joka totesi, että on parempi kun mä odotan siihen asti että oon 18 ennen kuin se lähettää lähetteen, mihin mä suostuin, koska en ois kyllä olis ollu valmis vielä (siitä on nyt n. puoli vuotta). Masennusta mulla ei enää oo, mutta ahdistusta on aina silloin tällöin aika mojoviakin määriä. Ahdistuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon mä koen osakseni mun luonnetta, enkä asiaksi, jota voisi millään tapaa poistaa. Elän niiden kanssa, ja nykyään elän ihan hyvinkin, ne ei häiritse mua sillä tavalla enää kun oon hyväksynyt ne. (Mulla on 6 sisarusta, joilla on kaikilla sama vaiva.)
Mä olin itsetuhoinen, viiltelin ja mulla oli aikomuksena tappaa itseni, mutta nykyään mä en koe itsemurhaa asiaksi jota mä haluaisin tehdä enkä koe tarvetta viillellä enää ollenkaan. (Se mikä auttoi, oli muille kertominen sukupuolikokemuksesta, hiuksien leikkaaminen ihan "poikatukkaan" ja poikien vaatteiden käyttäminen sekä yläkropan lihasten kasvattaminen. Eli aloin rakastaa itteäni vihaamisen sijaan.) Minkä kanssa en elä hyvin on dysforia. Netissä esiinnyn poikana ja mun kaverit kutsuu mua pojaksi. IRL kaverit (joita on huikeat 3) käyttää mun syntymänimeä, mikä ei oikeastaan haittaa mua. Mun nettikaverit käyttää musta "he/him" pronominia ja kutsuu mua Nateksi.

Elän vanhempien luona, oon lukion toisella luokalla ja lukion jälkeen aion pitää välivuoden, jonka aikana ajattelin keskittyä mun sukupuolenkorjausprosessiin ja pelien sekä sarjakuvien tekemiseen. (Tarkotuksena on myös käydä ns oikeissa töissä...) Psykologilla käyn seuraavan kerran sitten parin kuukauden kuluttua, jolloin saan lähetteen, ja tutkimuksiin menisin sitten ensimmäisen kerran syksyllä... eli sitten kun mulla on yo-kirjoitukset...

Nyt oon ainakin sataprosenttisen varma siitä, että mä oon transpoika, mutta koska mulla on se sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistus sekä oon hirveä introvertti, niin mulle on tosi rankkaa kuvitella, että jotkut ihmiset päättää siitä oonko tarpeeks poika vai en. Niin mä mietin millaisia kokemuksia teillä on, varsinkin teillä, joille sosiaaliset tilanteet on vähän vaikeampi asia...

9

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeputiti

      Ei ne päätä siellä ootko poika vai et. Ne tutkii transpolilla, että oletko siinä kunnossa ja "järjissäsi" että pystyt itse määrittämään sukupuolesi oikein, eikä sukupuoliristiriita johdu jostain muusta. Samaan syssyyn he myös arvioivat oletko tarpeeksi hyvässä kunnossa, että voit aloittaa prosessin. Jos et ole, syystä tai toisesta, niin sitten ohjaavat oikeaan paikkaan hoitamaan asian kuntoon, kunnes olet siinä kunnossa että voit aloittaa hoidot.

      • Nataniel

        Toi oli hyvin lohdullista kuulla, kiitos


    • 23423423423423

      Kyllä ne arvio sun sukupuolta. Paperit täyttyy kaikenlaisesta paskasta kuinka miehekäs tai feminiinen olet. Auta armias jos et ole stereotyyppi 50 luvulta niin ongelmat alkaa. Sekepäistä porukkaa siellä henkilökuntana aina ja väki vaihtuu tasaseen tahtiin

      • Jeputiti

        Lol. Ei kyllä omalla kohdalla ollut näin ja olen ihan äskettäin saanut hormoonihoidot käyntiin. Taysissä kävin, en tiedä mikä homma helsingissä on. Enkä tosiaan ole mikään 50luvun esimerkki sukupuolestani. Tiedän myös, että agenderkin on sieltä saanut paperit ja hoidot, ja heidänhän ei pitäisi kaiken logiikan mukaan istua kumpaakaan stereotyyppiseen rooliin. Mutta hei... Hyvä jakaa täysin perustelematonta tietoo ihmisille. Oma kokemukseni Tay:sin henkilökunnasta (aina toimitavoista ja asenteesta) on hirveän positiivinen. Kovasti muistuttavat että vaikka ei jostain syystä hoidot vielä alkaisi, niin kyse ei ole siitä, että ihminen lähetettäisiin pois. Ihminen ohjataan ongelman mukaan oikeaan paikkaan hoitamaan ensin tarvittavat asiat kuntoon ja sitten transpolin hoidot etenevät taas. Jos olet fyysisesti ja henkisesti suht hyvässä kunnossa niin mitään estettä hoidolle ei yleensä ole. Transsukupuolisuudesta johtuvat dysforiat, masennus ja ahdistus saavat kulkea rinnalla, kunhan nämä ongelmat katsotaan joko tarpeeksi lieviksi tai homma on muuten hallinnassa, esim sinulla on vaikka hyvä hoitokontakti olemassa mielenterveyspalveluihin.

        Aloittajalle suosittelen, että joko otat yhteyttä setaan ja sitä kautta esim kokemusasiantuntijaan tai jos kotikunnallasi on jotain toimivaa trans-tukiryhmää. Meillä on ja osapuolet ovat kokeneet hirveän hyväksi kun pääsevät ihan vain puhumaan ja saavat vertaistukea muilta, joilla kullakin vähän eri kohta prosessia menossa.


      • Nataniel

        Taysiin mäkin oon menossa. Mä oon jotenkin saanu sellasen kuvan, että tyypit tykkää taysista enemmän kun tuosta Helsingin xd

        Mä en tiennyt että setalla on sellainen, pitääpäs tehdä tutkimusta siitäkin. Asun niin pellolla, että täältä on aika vaikea löytää tukiryhmiä lol, mutta mun paras kaveri on myös ei-cis (se ei oo vielä ihan varma että mikä se on) niin on ainakin jotain tukea :) (sekä sille että mulle)


    • 2323423423sdfg

      Hyvin harvalla on mitään hyvää sanottavaa noista paikoista. Omissa ihan ekan käynnin papereissa on ulkonäköä arvioitu. Mutta aivan sama. Hetun takia sinne on nöyrryttävä menemään, mutta muuten sitten eteenpäin visalla.

      • Nataniel

        Mä oon nyt ollu vuoden tuolla sossulla 2-3 viikon välein, ja kyllä nekin on kirjotellu sinne mun elekielestä ja ulkonäöstä, että ei se mitään uutta olis. Mutta niin, pakko mikä pakko


    • syyvaiseuraus

      Oletko varma, transpoika, ettei sukupuolikokemukseesi ole vaikuttaneet ne lapsuuden traumat?
      Onko kaikilla sisaruksillasikin ahdistusta? Kuulostaa siltä, että olette joutuneet häirityiksi kasvuprosessissanne.

      • Nataniel

        Oon varma, oon mä tätä jo niin kauan pähkäilly. (Tai no, kauan ja kauan, on siitä melkein 4 vuotta.) Koska synnyin konservatiiviseen äärikristitty perheeseen, niin asia nyt ei ollu kaikkein helpoin asia hyväksyä tai edes ajatella. On se kamalaa ensin ajatella että "kaikki homot ja transut joutuu helvettiin" ja huomata sitten olevansa itse se, kuka joutuu helvettiin. (Onneks en tuohon roskaan enää usko)
        Kaikilla sisaruksilla on jonkin asteista ahdistusta, ja isosisko ja isä on sairaseläkkeellä masennuksen takia. Kyseessä on sekä geneettiset tekijät että, no, mun perhe ei ollut ihan kaikkein paras paikka missä kasvaa. Mutta sekin on aika puhki kaluttu juttu sossulla. (Siis ihan ensimmäinen syy, miksi mä ylipäätään menin sossulle.) Kun siitä oltiin puhuttu tarpeeks ja mun vointi parani, niin sitten vasta mä aloin puhua mun sukupuolikokemuksesta.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe