Dieseleiden myynti vapaassa pudotuksessa

Juudakko

Tammikuussa dieselautoja myytiin enää 25 % koko henkilöautojen myyntimäärästä. Luku putoaa joka kuukausi. Onneksi.

40

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heheheh

      Eli kaikille käytetyille dieseleille on kysyntää myydessä..

      • jmp9j

        Bensalla pestään pensseleitä, dieselillä tehdään voimaa.................


      • automaattineliveto

        Jaha tuli ostettua 3 vuotta sitten ensimmäinen diesseli, ja oon enämmän kuin tyytyväinen. Ainoa joka harmittaa on 400€ vero. Kyllä tuolla nyt ainakin 10vuotta ajelee (30t/vuosi) Nyt jos ostaa uuden auton niin se on jo vuoden kuluttua vanhentunut malli.


    • DieseleidenOsuusKasvaa

      Siis vain Suomen uusmyynti on hieman laskenut. Vapaa pudotus on todella kovasti liioiteltua ellei vertaa huippuvuoteen 2008, jolloin veromuutos nosti dieseleiden kysynnän hetkeksi huippuunsa eli lähes puoleen uusmyydyistä autoista.

      Sen sijaan käytettyjen tuonti on hyvinkin voimakasta ja sen ansiosta dieselautojen osuus autokannasta kasvaa koko ajan.
      Varmaan tämä suuntaus jatkuukin, kunnes vaihtoehtoiset polttoaineet tai sähkö tulevat käytännössä toimiviksi vaihtoehtoiksi ja hinnat tulevat myös alaspäin. Jokunen vuosi siihen menee vielä varmasti
      Käytettyjen tuontihan keskittyy isompiin laatuautoihin, jotka ovat Suomessa kovastikin hinnakkaita. Käytettynä, jos niitä edes löytyykään kohtuu-uusina, kohtuuhintaisina, kohtuuvähänajettuina ja kohtuukuntousina ja varsinkin uutena niiden hinta on kova.

      Hyvin voi kysyä, onko tuo suuntaus joka suhteessa hyväksikään, ne kuitenkin ovat muutaman vuoden käytettyjä. Toisaalta näiden tuojille ei taida pikku bensa-auto olla mikään vaihtoehto ja varmasti tuovähän käytetty tuontidiesel on varmaan kauemmin liikenteessä kuin nämä suositut tavanomaiset pienimoottoriset bensakansanautot.
      Eikä vielä varmaan myöskään vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevat ole vaihtoehtoina tälle autonhankkijaryhmälle.

      • ekoautoaja_odotellessa

        Kookkaammissa ja panavemmissa autoissa diesel on edelleen oikeastaan ainoa vaihtoehto tai sitten kulutuslukematkin kohoavat merkittävästi / liikaa. Sama jo pienissä pakuissakin, Berlingot & Co.

        Suomi on kuitenkin vain yksi pieni periferimaa muiden EU-maiden jokossa. Monessa keskeisessä, suuressa EU-maassa ollaan tekemässä dieseily yhä vaikeammaksi erilaisine rajoitteineen tai kieltoineen tai niiden "pian-kohta" kaavailuineen, joka tekee autoa vaihtavien tilanteen haastavaksi.

        Tokihan vanhemmat bensatkin ovat tähtäimessä ja sitten vuosien myötä progressiivisesti saastearvojensa mukaan.

        Alla hieman maahantuonnista infoa.

        * Käytettynä maahantuodut ajoneuvot poikkeavat käyttövoimaltaan huomattavasti uusien autojen ensirekisteröinneistä. Yli puolet käytettynä maahantuoduista henkilöautoista on dieselautoja.

        * Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käytettynä maahantuoduissa oli 6,5 prosenttia, kun niiden osuus ensirekisteröidyissä autoissa oli 2,9 prosenttia. Suosituimmat vaihtoehtoiset käyttövoimat käytettynä maahantuotavissa autoissa olivat kaasu ja ladattavat hybridit.

        - https://www.is.fi/autot/art-2000005521705.html

        Olisihan se tietysti hienoa jos autoilusta ei tulisi liki lainkaan päästöjä paikallisesti, eikä käyttöenergialtaan tai mega-saateelliselta valmistukseltaan kuten sähköautoissa saastepommi akkujensa vuoksi.

        Valitettavasti toistaiseksi ei ole olemassa aidosti validia ja toimivaa vaihtoehtoa.


      • Ekoautoa-odotellaan
        ekoautoaja_odotellessa kirjoitti:

        Kookkaammissa ja panavemmissa autoissa diesel on edelleen oikeastaan ainoa vaihtoehto tai sitten kulutuslukematkin kohoavat merkittävästi / liikaa. Sama jo pienissä pakuissakin, Berlingot & Co.

        Suomi on kuitenkin vain yksi pieni periferimaa muiden EU-maiden jokossa. Monessa keskeisessä, suuressa EU-maassa ollaan tekemässä dieseily yhä vaikeammaksi erilaisine rajoitteineen tai kieltoineen tai niiden "pian-kohta" kaavailuineen, joka tekee autoa vaihtavien tilanteen haastavaksi.

        Tokihan vanhemmat bensatkin ovat tähtäimessä ja sitten vuosien myötä progressiivisesti saastearvojensa mukaan.

        Alla hieman maahantuonnista infoa.

        * Käytettynä maahantuodut ajoneuvot poikkeavat käyttövoimaltaan huomattavasti uusien autojen ensirekisteröinneistä. Yli puolet käytettynä maahantuoduista henkilöautoista on dieselautoja.

        * Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käytettynä maahantuoduissa oli 6,5 prosenttia, kun niiden osuus ensirekisteröidyissä autoissa oli 2,9 prosenttia. Suosituimmat vaihtoehtoiset käyttövoimat käytettynä maahantuotavissa autoissa olivat kaasu ja ladattavat hybridit.

        - https://www.is.fi/autot/art-2000005521705.html

        Olisihan se tietysti hienoa jos autoilusta ei tulisi liki lainkaan päästöjä paikallisesti, eikä käyttöenergialtaan tai mega-saateelliselta valmistukseltaan kuten sähköautoissa saastepommi akkujensa vuoksi.

        Valitettavasti toistaiseksi ei ole olemassa aidosti validia ja toimivaa vaihtoehtoa.

        ”Tokihan vanhemmat bensatkin ovat tähtäimessä ja sitten vuosien myötä progressiivisesti saastearvojensa mukaan.”

        Vähän tarkennettuna noin, kuten kirjoitit. Ei siis ’bensatkin’ vaan sekä bensat että dieselit.

        Dieselautojen osalta ei tietääkseni missään ole suunnitelmissa ’vaikeuttaa’ niitä itse dieselmoottorin vuoksi. Ei, vaan nimenomaan saastearvojen vuoksi. Dieselien saastearvothan ovat nykyisin sallittujen päästöjen osalta pienemmät kuin bensojen. Vain typpioksidipäästöissä ero on olemattoman pieni, mutta dieselin tappioksi eli dieselautoissa syntyy ’karvan verran’ enemmän typpioksidia kuin bensa-autoista. Ja näin erityisesti Euro6:n voimaantulon jälkeen eli v 2014.
        Euro6 ja usein vielä Euro5:nkin mukaisia dieseleitä nuo suunnitellut rajoitukset ja vaikeuttamiset eivät koske.
        Noissa ’vaikeuttamisissa’ on kyse vanhoista dieseleistä, useinmiten vielä niistä, joissa ei ole edes hiukkassuodatinta. Eli lähes kymmenen vuotta vanhoista ja vanhemmista. Niitä on liikenteessä edelleen paljon.

        Hyvin on kuitenkin onnistunut tiettyjen intressitahojen ’uutislobbaus’ ja asiaan perehtymätön mediakin on saatu uutisoimaan, tai ainakin otsikoimaan artikkelinsa, näiden lobbareiden kannalta mieleiseksi. Ja muutama täälläkin yksi tai pari kirjoittajaa kovasti innoissaan näkyy näistä olevan.

        Ekoautot, jos sellaiset nyt ovat mahdollisiakaan, ovat varmaan tulossa yleisemmiksi ja korvaavat aikanaan myös dieselit.


      • MaailmaMuuttuu
        Ekoautoa-odotellaan kirjoitti:

        ”Tokihan vanhemmat bensatkin ovat tähtäimessä ja sitten vuosien myötä progressiivisesti saastearvojensa mukaan.”

        Vähän tarkennettuna noin, kuten kirjoitit. Ei siis ’bensatkin’ vaan sekä bensat että dieselit.

        Dieselautojen osalta ei tietääkseni missään ole suunnitelmissa ’vaikeuttaa’ niitä itse dieselmoottorin vuoksi. Ei, vaan nimenomaan saastearvojen vuoksi. Dieselien saastearvothan ovat nykyisin sallittujen päästöjen osalta pienemmät kuin bensojen. Vain typpioksidipäästöissä ero on olemattoman pieni, mutta dieselin tappioksi eli dieselautoissa syntyy ’karvan verran’ enemmän typpioksidia kuin bensa-autoista. Ja näin erityisesti Euro6:n voimaantulon jälkeen eli v 2014.
        Euro6 ja usein vielä Euro5:nkin mukaisia dieseleitä nuo suunnitellut rajoitukset ja vaikeuttamiset eivät koske.
        Noissa ’vaikeuttamisissa’ on kyse vanhoista dieseleistä, useinmiten vielä niistä, joissa ei ole edes hiukkassuodatinta. Eli lähes kymmenen vuotta vanhoista ja vanhemmista. Niitä on liikenteessä edelleen paljon.

        Hyvin on kuitenkin onnistunut tiettyjen intressitahojen ’uutislobbaus’ ja asiaan perehtymätön mediakin on saatu uutisoimaan, tai ainakin otsikoimaan artikkelinsa, näiden lobbareiden kannalta mieleiseksi. Ja muutama täälläkin yksi tai pari kirjoittajaa kovasti innoissaan näkyy näistä olevan.

        Ekoautot, jos sellaiset nyt ovat mahdollisiakaan, ovat varmaan tulossa yleisemmiksi ja korvaavat aikanaan myös dieselit.

        Alla lainaus eräästä lehtiartikkelista, jonka julkaisin toisessa keskustelussa aiemmin. Äkkiä ajatellen tuolla vakuutusyhtiöllä ei ole omia intressejä asiaan, ei poliittisia eikä markkinointitaustaisiakaan.

        ”Vakuutusyhtiö Folksam julkaisi listan turvallisimmista ja vähäpäästöisimmistä uusista autoista.
        Suurin osa Folksamin turvallisuus- ja päästövaatimukset täyttävistä malleista on dieselautoja, mutta ladattavat hybridit yleistyvät nopeasti ja ovat kaasuautojen ohella oiva valinta kaupunkiajoon, Folksam tiivistää selvityksensä.

        Folksam tutki autonvalmistajien uudet mallit jo kahdettakymmenettäensimmäistä kertaa peräkkäin. Kaikkiaan 55 tämän vuoden mallia täyttää Folksamin vaatimukset, vaikka päästövaatimuksia on kiristetty yli viisi prosenttia viime vuodesta.

        Eniten hyväksyttyjen mallien joukossa on dieselautoja: yhteensä 27 uutta dieselautoa täyttää vaatimukset. Muilla kuin fossiilisilla polttoaineilla toimivia autoja on kuitenkin saatavilla yhä enemmän. Näistä yleisimpiä ovat ladattavat hybridit, joita hyväksyttiin tänä vuonna 17, kun vielä vuonna 2013 hyväksyttyjä malleja oli vain kaksi.”


      • ekoautoaja_odotellessa
        Ekoautoa-odotellaan kirjoitti:

        ”Tokihan vanhemmat bensatkin ovat tähtäimessä ja sitten vuosien myötä progressiivisesti saastearvojensa mukaan.”

        Vähän tarkennettuna noin, kuten kirjoitit. Ei siis ’bensatkin’ vaan sekä bensat että dieselit.

        Dieselautojen osalta ei tietääkseni missään ole suunnitelmissa ’vaikeuttaa’ niitä itse dieselmoottorin vuoksi. Ei, vaan nimenomaan saastearvojen vuoksi. Dieselien saastearvothan ovat nykyisin sallittujen päästöjen osalta pienemmät kuin bensojen. Vain typpioksidipäästöissä ero on olemattoman pieni, mutta dieselin tappioksi eli dieselautoissa syntyy ’karvan verran’ enemmän typpioksidia kuin bensa-autoista. Ja näin erityisesti Euro6:n voimaantulon jälkeen eli v 2014.
        Euro6 ja usein vielä Euro5:nkin mukaisia dieseleitä nuo suunnitellut rajoitukset ja vaikeuttamiset eivät koske.
        Noissa ’vaikeuttamisissa’ on kyse vanhoista dieseleistä, useinmiten vielä niistä, joissa ei ole edes hiukkassuodatinta. Eli lähes kymmenen vuotta vanhoista ja vanhemmista. Niitä on liikenteessä edelleen paljon.

        Hyvin on kuitenkin onnistunut tiettyjen intressitahojen ’uutislobbaus’ ja asiaan perehtymätön mediakin on saatu uutisoimaan, tai ainakin otsikoimaan artikkelinsa, näiden lobbareiden kannalta mieleiseksi. Ja muutama täälläkin yksi tai pari kirjoittajaa kovasti innoissaan näkyy näistä olevan.

        Ekoautot, jos sellaiset nyt ovat mahdollisiakaan, ovat varmaan tulossa yleisemmiksi ja korvaavat aikanaan myös dieselit.

        Eri puolilla EU:ta on eri kaupungeisa erilaisia rajoitettita ja sellaisten hankkeita. Yleensä progressiivisesti alkaen saastuttavimista dieseleistä ja bensoista.

        Stutgart kieltää ilmansaastepiikin aikaan kaikki dieselit, jotka ovat alle EURO-6 normin. Vuoden 2016 alussa vain 10% saksalaisista dieselistä oli EURO-6 luokkaisia.

        - https://news.autoplus.fr/Diesel-Euro-6-Pollution-Emissions-Stuttgart-1513654.html

        Muuan vahva ekologinen liike Saksassa ajaa kaikkien dieseliden bannia ja on nostanut kanteen 16 kaupunki akohtaa ilmansaasteiden vuoksi.

        Pariisin pormestari Anne Hidalgo halusi vuonna 2014 kaikkien dieseliden kiellon jo vuodesta 2020 alkaen ja halusi ulottaa sen myös periferiaan.

        Mutta pitää paikkansa, että mediassa onliian usein pelkkiä osatotuuksia otsikoista artikkelien sisältöön saakka, joissa puhutaan dieseleistä yleensä, kertomatta että se ja se rajoite koskee vain tietynkategorian dieseleitä. Melko usein bensat unohdetaan mainita, vaikka vanhempiin sellaisiinkin kohdistuisi rajoitteita tai kieltoja.

        Ps. On hieman hämäävä keskusteluissa kun luodaan hyvin toisen nikkiä muistuttava nikki.


      • ekoautoaja_odotellessa
        Ekoautoa-odotellaan kirjoitti:

        ”Tokihan vanhemmat bensatkin ovat tähtäimessä ja sitten vuosien myötä progressiivisesti saastearvojensa mukaan.”

        Vähän tarkennettuna noin, kuten kirjoitit. Ei siis ’bensatkin’ vaan sekä bensat että dieselit.

        Dieselautojen osalta ei tietääkseni missään ole suunnitelmissa ’vaikeuttaa’ niitä itse dieselmoottorin vuoksi. Ei, vaan nimenomaan saastearvojen vuoksi. Dieselien saastearvothan ovat nykyisin sallittujen päästöjen osalta pienemmät kuin bensojen. Vain typpioksidipäästöissä ero on olemattoman pieni, mutta dieselin tappioksi eli dieselautoissa syntyy ’karvan verran’ enemmän typpioksidia kuin bensa-autoista. Ja näin erityisesti Euro6:n voimaantulon jälkeen eli v 2014.
        Euro6 ja usein vielä Euro5:nkin mukaisia dieseleitä nuo suunnitellut rajoitukset ja vaikeuttamiset eivät koske.
        Noissa ’vaikeuttamisissa’ on kyse vanhoista dieseleistä, useinmiten vielä niistä, joissa ei ole edes hiukkassuodatinta. Eli lähes kymmenen vuotta vanhoista ja vanhemmista. Niitä on liikenteessä edelleen paljon.

        Hyvin on kuitenkin onnistunut tiettyjen intressitahojen ’uutislobbaus’ ja asiaan perehtymätön mediakin on saatu uutisoimaan, tai ainakin otsikoimaan artikkelinsa, näiden lobbareiden kannalta mieleiseksi. Ja muutama täälläkin yksi tai pari kirjoittajaa kovasti innoissaan näkyy näistä olevan.

        Ekoautot, jos sellaiset nyt ovat mahdollisiakaan, ovat varmaan tulossa yleisemmiksi ja korvaavat aikanaan myös dieselit.

        Ohessa Brysseliä koskeva talukko, autojen Euro-luokat ja vuodet jolloin kieltoja astuu voimaan tai vihreällä vuodet jolloin accès / pääsy on vapaa.

        - http://lez.brussels/fr/content/mon-véhicule

        Punaisella merkitty on maksullinen pääsy Brysseliin, mutta vain kahdeksana päivänä _vuodessa_. ESSENCE on bensa.

        Anvers on edellisenä vuonna luonut jonkin vastaavan systeemin, mutta en ole siihen tarkasti perehtynyt.


      • Ekoautoa-odotellaan
        ekoautoaja_odotellessa kirjoitti:

        Eri puolilla EU:ta on eri kaupungeisa erilaisia rajoitettita ja sellaisten hankkeita. Yleensä progressiivisesti alkaen saastuttavimista dieseleistä ja bensoista.

        Stutgart kieltää ilmansaastepiikin aikaan kaikki dieselit, jotka ovat alle EURO-6 normin. Vuoden 2016 alussa vain 10% saksalaisista dieselistä oli EURO-6 luokkaisia.

        - https://news.autoplus.fr/Diesel-Euro-6-Pollution-Emissions-Stuttgart-1513654.html

        Muuan vahva ekologinen liike Saksassa ajaa kaikkien dieseliden bannia ja on nostanut kanteen 16 kaupunki akohtaa ilmansaasteiden vuoksi.

        Pariisin pormestari Anne Hidalgo halusi vuonna 2014 kaikkien dieseliden kiellon jo vuodesta 2020 alkaen ja halusi ulottaa sen myös periferiaan.

        Mutta pitää paikkansa, että mediassa onliian usein pelkkiä osatotuuksia otsikoista artikkelien sisältöön saakka, joissa puhutaan dieseleistä yleensä, kertomatta että se ja se rajoite koskee vain tietynkategorian dieseleitä. Melko usein bensat unohdetaan mainita, vaikka vanhempiin sellaisiinkin kohdistuisi rajoitteita tai kieltoja.

        Ps. On hieman hämäävä keskusteluissa kun luodaan hyvin toisen nikkiä muistuttava nikki.

        Sorgen tuosta nimimerkkini samankaltaisuudesta. Se syntyi sattunalta noin ’lähelle’. Ei ollut tarkoitus hämätä.

        Euro 6 tuli voimaan tosiaankin jo syksyllä 2014. Saksassa diesel on suositumpi moottori kuin bensa, joten autokanta dieseleiden osalta on suuri ja kun vielä huomioi dieseleiden pidemmän eliniänkin, niin noita löhes 4-vuotiaita ja vanhempia on varmasti vielä kauan. En tiedä mikä on Saksan autokannan keskimääräinen ikä, mutta tuskin sentään yhtä pitkä kuin Suomessa.

        Eikös Stuttgardissakin tuon saastepiikin yhteydessä myös rajoitukset koske vanhoja bensa-autojakin? Ei silti taida raja mennä syystä tai toisesta kuitenkaan Euro:ssa. Sitäkin voi perustellusti ihmetellä, miksi päästörajoitukset eivät ole samat moottorista riippumatta, vaan bensa-autot pääsevät vähemmällä. Olisikohan siinä syynä juuri tuo edellämainitsemani hyvin onnistunut ’lobbaus’ . Kukapa tietää....

        Kiinassa taasen on valtavat saastepäästöt ajoittain ja silloin rajoitetaan kaikkea liikennettä. Kiinassa autokannassa ei juurikaan dieseleitä ole.

        Käytän vielä samaa nimimerkkiäni tässä keskustelussa


      • Neuzulassungen

        Tammikuussa 2018 Saksassa myydyistä uusista henkilöautoista oli dieseleiden osuus 33,3% joka on 17,6% alempi kuin edellisen vuoden saman ajanjakson lukema.
        https://www.focus.de/auto/news/unternehmen-autobauer-mit-rekordzulassungen-diesel-weiter-in-der-krise_id_8424680.html
        Uusrekisteröinneissä ei diesel Saksassa siis ole enää suositumpi kuin bensiini. Siitä on jo useampi vuosi kun Saksassa dieseleiden osuus oli yhtä alhainen kuin nyt tammikuussa 2018.
        Tilanne tietysti elää, mutta on ennustettavissa, että koko vuodesta 2018 tulee Saksassa bensiiinikäyttöisten voittokulku.


      • Ei-ojasta-allikkoon
        Neuzulassungen kirjoitti:

        Tammikuussa 2018 Saksassa myydyistä uusista henkilöautoista oli dieseleiden osuus 33,3% joka on 17,6% alempi kuin edellisen vuoden saman ajanjakson lukema.
        https://www.focus.de/auto/news/unternehmen-autobauer-mit-rekordzulassungen-diesel-weiter-in-der-krise_id_8424680.html
        Uusrekisteröinneissä ei diesel Saksassa siis ole enää suositumpi kuin bensiini. Siitä on jo useampi vuosi kun Saksassa dieseleiden osuus oli yhtä alhainen kuin nyt tammikuussa 2018.
        Tilanne tietysti elää, mutta on ennustettavissa, että koko vuodesta 2018 tulee Saksassa bensiiinikäyttöisten voittokulku.

        Oletko varma, että dieselien määrän väheneminen merkitsee bensiiniautojen määrän kasvua? Bensiiniautojen määrän kasvuhan on huolestuttavaa ilmaston kannalta. Jo nykyisten ilmastopäästömäöräysten täyttäminen ei onnistu, jos bensiinikäyttöiset autot lisääntyvät oleellisesti. Tiedossa olevat tulevat kiristykset ovat käytännössä mahdottomia jo nykyiselläkin bensiiniautojen määrällä.

        Toivon mukaan dieselien osuuden pienentyminen ei lisää bensiiniautojen määrää, vaan erityyppisten hybridien, vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähköautojen määrää. Jos näin ei käy vapaaehtoisesti, niin jonkinlaiset pakotteet tai vero-ohjaus tai jokin muu keino tai useimman yhdistelyt otetaan varmasti käyttöön.


    • Parinpäivänpäästätaas

      Menihän sulla taas jokunen päivä.... 😎

      • Gjkkfku

        Joo, harmittavasti jäi eilinen väliin.


      • Parinpäivänpäästätaas
        Gjkkfku kirjoitti:

        Joo, harmittavasti jäi eilinen väliin.

        Onko joku muu asia sinulle tärkeämpi? Ei kai sentään. Yllättävää se olisi...

        Ei se mitään, vaikka joskus jääkin väliin, kestän sen mainiosti.


    • Loppu2020

      Vuosi 2020 on viimeinen vuosi jolloin myydään dieseleitä. Eu:n päästömääräykset vuoden 2021 alusta ovat niin kovat että niitä eivät autonvalmistajat pysty kuulemma enää täyttämään.

      • Ei-ojasta-allikkoon

        Eikö sinusta kiristyvät päästömääräykset muka koske bensa-autoja?
        Vai uskotko jo tuolloin vaihtoehtoisten polttoaineiden, hybridien ja sähkön jo olevan niin valmis infroineen, että se korvaa perinteiset öljypohjaisia polttoaineita käyttävät polttomoottorit?


      • Kuulemma

        Höpö höpö


    • kylläsesiitädieselkuolee

      Kyllä diesel autot joutaa paaliin.Diesel moottorin typpioksidi päästöt aiheuttaa sydänkohtauksia kaupunkien keskustoissa MTV3 uutiset .Dieselautojen kieltämispäätös saksassa tulee ensiviikolla.Tästä viimeistään alkoi diesel hautajaiset,onneksi.

      • Tervetuloa-takaisin

        Niin, kuten noissa mtv:n uutisissakin mainittiin sen koskevan kaikkia vanhoja ja suuripäästöisiä autoja. Ja huom sekä dieseleitä että bensoja. Tämänhän tuolla Saksassa oleva toimittaja kertoi raportissaan.
        Raflaavasti uutinen oli mtv3:ssa tavalliseen tapaan otsikoitu harhaanjohtavasti muka vain dieseleitä koskevaksi eikä edes sitä tullut esiin, että vain vanhoja dieseleitä, saati vielä bensojakin.

        Dieselautojen typpioksidit eivät ole sen vaarallisempia kuin bensa-autojenkaan typpioksidit. Vuoden 2014 syksyn jälkeen valmistettujen dieseleiden typpioksidipäästöt ovat 0,02mg/km isommat kuin bensa-autojen. Siis olematon ero.

        Ymmärrän toki, ettet ’kuullut’ uutisesta muuta kuin sen mitä toivoit kuulevasi. Näinhän olet tehnyt jo vuosikausia aiemminkin.


    • dsfsdfadsfaf

      Rekisteröintitilasto kertoo totuuden. Kaikki rekisteröidyt dieselautot oat vanhoja Saksan romuja. Uusia ei ole rekisteröity lainkaa. Saksast tuodulla dieselautolla ei ole Siomessa sentikään arvoa.

    • dieseltuhoVWsaasteTDI

      Pyynti 15000e niin maksa 6000e
      todellinen arvo se

      • dieseltuhoVWsaasteTDI

      • olikoniin

      • Eiainoa

        ''VW ainoa joka kehittää TDI moottoreita?''

        Ei ole ainoa. Kia ja Hyundai kehittävät edelleen diesel moottoreita.
        Uusimpana 1.6l ja 2.0L CRDi turbodiesel 48Voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka sähkömoottori avustaa polttomoottoria ainakin paikalta liikkeelle kiihdytyksissä. 16hv Sähköboosti tulee käyttöön jo pieniltä kierroksilta vähentäen alaväännön puutetta. Samalla diesel moottori käynnistyy nopeammin kuin kokonaan ilman hybridijärjestelmää. Tiedä sitten että mikä on todellisuus, mutta tämän kevyt hybridijärjestelmän pitäisi vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjen määrää jopa 7%

        https://www.is.fi/autot/art-2000005750030.html
        http://autobild.fi/uutiset/uudistunut-kia-sportage-syksylla-suomeen
        Kia Sportagen lisäksi vastaava järjestelmä on tarjolla myös Hyundai Tucsonissa. Ajan myötä tulee myös muihin Kian ja Hyundain autoihin.


      • kiatakuuparasVWvikaa
        Eiainoa kirjoitti:

        ''VW ainoa joka kehittää TDI moottoreita?''

        Ei ole ainoa. Kia ja Hyundai kehittävät edelleen diesel moottoreita.
        Uusimpana 1.6l ja 2.0L CRDi turbodiesel 48Voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka sähkömoottori avustaa polttomoottoria ainakin paikalta liikkeelle kiihdytyksissä. 16hv Sähköboosti tulee käyttöön jo pieniltä kierroksilta vähentäen alaväännön puutetta. Samalla diesel moottori käynnistyy nopeammin kuin kokonaan ilman hybridijärjestelmää. Tiedä sitten että mikä on todellisuus, mutta tämän kevyt hybridijärjestelmän pitäisi vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjen määrää jopa 7%

        https://www.is.fi/autot/art-2000005750030.html
        http://autobild.fi/uutiset/uudistunut-kia-sportage-syksylla-suomeen
        Kia Sportagen lisäksi vastaava järjestelmä on tarjolla myös Hyundai Tucsonissa. Ajan myötä tulee myös muihin Kian ja Hyundain autoihin.

        Onko niissä sitten vielä kallis käyttövoimavero lisäksi?


    • apuautotVWskodaudi
      • HolistillaOnTehtävä

        Miten tuo liittyy aiheeseen??
        Ei se Yaris hybrid ole kaksonen kinneri.


    • 32322

      Dieseli on kannattavampi kuin bensamoottori autoissa, todellisuudessa. Bensalla kulutus kasvaa suhteessa paljon enemmän kun kuormitusta ja tehoa otetaan enemmän.

      Siksi myös kaikki pakettiautot, matkailuautot, traktorit, kuorma-autot kulkee ainoastaa dieselin voimin.

      Suomessa on keksitty käyttövoimavero dieselille vain kun sitä käytetään henkilöautoissa plttoaineena ! kertoo paljon tälläisten verojen keksijöistä sekä yleensä asenteesta, suomalaisesta yhteiskunnasta verrattuna muihin maihin.

      • ÄläKuvittele

        Miksi tekstisi perustuu kuvitelmiin?


    • tdiskandaaliVWskoda

      Olisko VW konserni ollut vauhdittamassa

      • Konserninjätös

        Porsche ainakin ilmoitti, että heiltä ei tule enää diesel-moottorilla.


    • hra47

      Ja hyvä meille harvassa asutussa maassamme paljon ajaville siis pitkien välimatkojen takia dieseleile tulee kuitenkin olemaan kysyntää vaikka sitä kovin mollataan ja niin monet tekeytyvät ympäristötietoisiksi dieselvastustajiksi vaikka ei taida omat roskatkaan mennä lajitteluun tai kierrätykseen.
      Mieluusti vaan vaihtoehtoja kieltojen ja vastustamisen sijaan kiitos mutta taatusti vaihtoehto ei ole näennäisvähempi päästöinen sähköauto niin kalliina ole mahdollinen ostos, bensiinikäyttöinen on myös kallis eikä muuttaminen esim, täällä pirkanmaalla työpaikan lähelle siis tampereelle jossa asuntojen hinta pomppaa ilmaan, keskituloisen velaksi koskaan ostaa.

      • ekoautoaja_odotellessa

        "Mieluusti vaan vaihtoehtoja kieltojen ja vastustamisen sijaan kiitos mutta taatusti vaihtoehto ei ole näennäisvähempi päästöinen sähköauto niin kalliina ole mahdollinen ostos, ..."

        Koko diesel-keskustelu ja uutisointi mediassakin, sekä valtaapitävien taholta on melko vääristynyttä, yksipuolista tai osatotuudellista, puuttellista.

        Nykymuodossaan elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltään mega-saastepommi sähköautoista on tehty suorastaan uskonto, josta osatotuudellisia mantroja sitten toistamiseen toistetaan.

        Toisaalta, miksi ei edes oteta keskusteluun kuvaan mukaan Diesel Euro6 _vs._ vastaava bensa, niiden päästöjä rinnastaen ja sitten tehdä tilastoja siitä miten suuri %-osuus autoista on tuota luokkaa alempia, eli paljonko tilanne korjaantuisi jo sillä, että maksimi autoista saatasiin Euro 6-luokkaan.

        Saksassa muistaakseni ainakin dieseleistä n. 75-80% on alle Euro 6, eli jo Euro 6-luokkaan siirtyminen korjaisi merkittävästi ongelmaa.


      • Ei-onnistu-ei
        ekoautoaja_odotellessa kirjoitti:

        "Mieluusti vaan vaihtoehtoja kieltojen ja vastustamisen sijaan kiitos mutta taatusti vaihtoehto ei ole näennäisvähempi päästöinen sähköauto niin kalliina ole mahdollinen ostos, ..."

        Koko diesel-keskustelu ja uutisointi mediassakin, sekä valtaapitävien taholta on melko vääristynyttä, yksipuolista tai osatotuudellista, puuttellista.

        Nykymuodossaan elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltään mega-saastepommi sähköautoista on tehty suorastaan uskonto, josta osatotuudellisia mantroja sitten toistamiseen toistetaan.

        Toisaalta, miksi ei edes oteta keskusteluun kuvaan mukaan Diesel Euro6 _vs._ vastaava bensa, niiden päästöjä rinnastaen ja sitten tehdä tilastoja siitä miten suuri %-osuus autoista on tuota luokkaa alempia, eli paljonko tilanne korjaantuisi jo sillä, että maksimi autoista saatasiin Euro 6-luokkaan.

        Saksassa muistaakseni ainakin dieseleistä n. 75-80% on alle Euro 6, eli jo Euro 6-luokkaan siirtyminen korjaisi merkittävästi ongelmaa.

        Kyse lienee samasta asiasta Saksassa kuin Suomessakin eli miten saataisiin autokannan uusiutuminen nopeammaksi. Suomessahan tuo on huomattavasti suurempi ongelma, onhan täällä autokanta yksi Euroopan vanhin.

        Autokanna uudistaminen vaikkapa vain Euro6-tasoiseksi eli syksyn 2014 jälkeen valmistetuiksi vähentäisi päästöjä jo niin paljon, että nykyiset tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa. Ainakin ellei bensa-autojen osuus kasva autokannassa. Euro6-tasoisten dieselautojen suosiminen parantaisi tilannetta oleellisesti ja nopeimmin päästöjen kannalta niin kauan kuin vaihtoehtoiset energialähteet eivät ole käytännössä vielä käyttökelpoisia yleiseen käyttöön.
        Tuohon tietysti päästäisiin vaivattomimmin verotusta ohjaamalla siten, että tulisi kannattavaksi ja houkuttelevaksi hankkia neljä vuotta tai sitä uudempia autoja. Vaikka siten vielä, että se suosisi ihan uusien hankkimista.

        Jostain syystä näin yksinkertainen tapa parantaa tilannetta näyttää olevan vaikeaa myös Saksassa. Suomessahan olemmekin jo tottuneet siihen, että mikä tahansa autoon tai autoiluun liittyvä uudistus on mahdoton, jos se vähänkin helpottaa auton hankintaa, jos hyötyä autonomistajalle tulisi vaikka kokonaishyöty olisi ilmeinen


      • mainosVWkaatuuskoda
        Ei-onnistu-ei kirjoitti:

        Kyse lienee samasta asiasta Saksassa kuin Suomessakin eli miten saataisiin autokannan uusiutuminen nopeammaksi. Suomessahan tuo on huomattavasti suurempi ongelma, onhan täällä autokanta yksi Euroopan vanhin.

        Autokanna uudistaminen vaikkapa vain Euro6-tasoiseksi eli syksyn 2014 jälkeen valmistetuiksi vähentäisi päästöjä jo niin paljon, että nykyiset tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa. Ainakin ellei bensa-autojen osuus kasva autokannassa. Euro6-tasoisten dieselautojen suosiminen parantaisi tilannetta oleellisesti ja nopeimmin päästöjen kannalta niin kauan kuin vaihtoehtoiset energialähteet eivät ole käytännössä vielä käyttökelpoisia yleiseen käyttöön.
        Tuohon tietysti päästäisiin vaivattomimmin verotusta ohjaamalla siten, että tulisi kannattavaksi ja houkuttelevaksi hankkia neljä vuotta tai sitä uudempia autoja. Vaikka siten vielä, että se suosisi ihan uusien hankkimista.

        Jostain syystä näin yksinkertainen tapa parantaa tilannetta näyttää olevan vaikeaa myös Saksassa. Suomessahan olemmekin jo tottuneet siihen, että mikä tahansa autoon tai autoiluun liittyvä uudistus on mahdoton, jos se vähänkin helpottaa auton hankintaa, jos hyötyä autonomistajalle tulisi vaikka kokonaishyöty olisi ilmeinen

        kehuja vääntää skodaVW paskaa taas


      • OletPojuSairas
        mainosVWkaatuuskoda kirjoitti:

        kehuja vääntää skodaVW paskaa taas

        Sinulle näyttää olevan mahdotonta nähdä mitään muuta kuin tuota vuosikausia jatkunutta typerää kestokitinääsi.
        Edellä olevassa kirjoituksessa ei mainittu sanallakaan noista sinulle niin tärkeistä katkeruutesi kohteista vw-konsernin autoista.


    • ostajaaviedäänTDIvwskoda

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe