Fatbike..? Kysymyksiä

joskosostais

Olen miettinyt fatbiken ostamista. Lähinnä jotta talvellakin pääsisi polkemaan.
En vaan tiennyt että niissä on niin paljon eroja ja huomioitavia seikkoja.
Mietityttää lähinnä että kestääkö ne painavammankin polkijan 120 kg?
Kaupoilla katellut ainakin Jopon fatpyörää. Olisko kelpo jos ei olla mitään suuria harrastajia vaan lähillä fiilispyöräilijöitä. Kuinka tukevia nää pyörät on jos meinaa oikeasti talvella polkea. Ei kaadu? Edes vähän liukkaammalla?

budjetti siinä alhasella 500-800€

42

10929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KipeäOnVieläkinKäsi

      Missä päin poljet, tai siis millä paikkakunnalla?

      Ite olen ottanut käyttöön mummopyörän talveksi, kun sain olkaluun poikki hybridillä elokuussa, kun Tuomi-puu oli siementänyt liejua kadun täyteen, ja ainoastaan etujarru toimi, kun vannejarru oli vetäny takavanteen romuksi.

      Täällä Stadissa kun poljen mummiksella talvella , ja lähes kaikki pyörätiet on surkeasti aurattu, niin mielestäni ainoa oikea on sähköpyörä-Fatbike, kun katselen ohitseni ajavia "läskipyöräilijöitä".

      Tekis mieli kokeille erillaisia "läskipyöriä", mutta ei tule mieleen mitään firmaa, tai polkupyörä porukkaa missä vois testata näitä pyöriä.

      PS.
      Puoleen vuoteen ei ole saanut nukuttua kun olkaluu meni poikki, mutta ehkä se luutuu.

      • jooelikkä

        Voithan ostaa ja sitten palauttaa mikäli ei tunnu hyvältä :D

        Pk-seudulla ja lähinnä kävelyteillä talvisin, hiekkateillä, mettäpoluilla olen ajatellut jos pääsis polkemaan. Tässä kun lueskellu fatbikeistä niin tuntuu että ainut ratkasu on vaan hommata se oma isorenkainen ja lähteä kokeilemaan. Halpa alkuun ja sellanen alottelijalle kelpo peli.


      • HyväVinkki

        Hyvä vinkki, mutta ei oikein kehtaisi palautella pyörää liikkeeseen, jos ei pyörä miellyttänyt.


    • eitykilläkärpästä

      Jos talvipyörää halajaa niin jäykkä maasturi ja siihen kunnolliset nastarenkaat, vaikkapa ice spikerit niin kyllä pysyy pystyssä. Kolme talvea olen ajanut eikä yhtäkään kaatumista.

      • Spezialized_fatboy

        Kyllähän fatbike on ehdoton talvipyörä, eteen nastarengas, niin avot. Minä tosin ajan fatbikellä ympäri vuoden. Tallissa seisoo jo kolmatta vuotta käyttämättöminä cyclo ja 29" maasturi, johon myös nastarenkaat olemassa.


    • PeksNaks

      Ei se fatbike hirveesti helpota talvella ajoa, lähinnä sohjossa ja uraisilla teillä jotain apua, muuten vaan painava pyörä ajettavaks. Kunnon nastarenkaan mielummin normipyörään, paitsi jos vaan haluaa sen läskipyörän vaikka sen fiiliksen takia niin sitten fatti.

      Itsekin fättiä ajatellut taas mutta hybridillä menty sohjot, lumet ja jäät. Viimetalvena oli fätti ja kyllähän se tasasemmin kulki. Hybridi vaan nopeampi, kevyempi ja käyttööni sopivampi.

    • Maantiepyöräilijä

      Katselin läpi saatavuutta ja liikkeillä näyttää olevan ei oota suuremmat koot. Pituuteni on 190 cm, joten ilmaisesti 19" tai 21" olisi sopiva. Kokosuositukset näyttävät melko pieniltä.

      Hintaluokassa 1500€ haen täysjäykkää jossa on SRAM:n osat. PK-seutu tai Turku kävisi alueena, haluan kokeilla pyörää ennen ostopäätöstä.

    • Mahtipyörääjä
      • NotLikeKääpiö

        Tuo on tarkoitettu kääpiöille, tai lapsille.


      • Mahtipyörääjä
        NotLikeKääpiö kirjoitti:

        Tuo on tarkoitettu kääpiöille, tai lapsille.

        Niin joo, sinun ainoa ominaisuutesi lienee n. 190 cm pituus.

        Kyllä sinustakin voi vielä jotain tulla jos unohdat tuon ainoan ylpeyden aiheesi. Pituutesi ei edes ole omaa ansiotasi ja siihen et ole itse vaikuttanut.


      • Maantiepyöräilijä
        Mahtipyörääjä kirjoitti:

        Niin joo, sinun ainoa ominaisuutesi lienee n. 190 cm pituus.

        Kyllä sinustakin voi vielä jotain tulla jos unohdat tuon ainoan ylpeyden aiheesi. Pituutesi ei edes ole omaa ansiotasi ja siihen et ole itse vaikuttanut.

        No no kääpiö. Otahan ryhtiä, kun keskustelet pitkän kundin kanssa. Pitkät kundit saa yleensä mitä haluaa, tämä pätee myös naisiin, pätkä.


      • Mahtipyörääjä
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        No no kääpiö. Otahan ryhtiä, kun keskustelet pitkän kundin kanssa. Pitkät kundit saa yleensä mitä haluaa, tämä pätee myös naisiin, pätkä.

        Enpä tiedä mitään säälittävämpää kuin maantiepyöräilevä kukkakeppi.

        Treenatkaapa hieman lihaskuntoakin honkkelit, saatatte päästä vielä vanhemmitenkin kävelemään kunnolla.

        P.S jos et ole yli 210 cm pitkä, on sinun turha päteä pituudellasi.


      • TodIskeePäinKasvoja
        Mahtipyörääjä kirjoitti:

        Enpä tiedä mitään säälittävämpää kuin maantiepyöräilevä kukkakeppi.

        Treenatkaapa hieman lihaskuntoakin honkkelit, saatatte päästä vielä vanhemmitenkin kävelemään kunnolla.

        P.S jos et ole yli 210 cm pitkä, on sinun turha päteä pituudellasi.

        "Treenatkaapa hieman lihaskuntoakin honkkelit"

        Olet selvästi niitä salilla roikkujia jotka kuvittelevat että lihaskunto tarkoittaa sitä että jaksaa pari kertaa nostaa maksimipainot ylös. Olen nähnyt kaltaisiasi lukemattomia ja teitä ei tarvitse kun juoksuttaa muutama sata metriä niin ne teidän "komeat" lihaksenne ovat ihan hapoilla. Mitä "kuntoa" se sellainen on?
        Keskiverto pyöräilyn harrastaja voittaa todellisessa kunnossa teidän 100-0.


      • säälimään

      • Mahtipyörääjä
        TodIskeePäinKasvoja kirjoitti:

        "Treenatkaapa hieman lihaskuntoakin honkkelit"

        Olet selvästi niitä salilla roikkujia jotka kuvittelevat että lihaskunto tarkoittaa sitä että jaksaa pari kertaa nostaa maksimipainot ylös. Olen nähnyt kaltaisiasi lukemattomia ja teitä ei tarvitse kun juoksuttaa muutama sata metriä niin ne teidän "komeat" lihaksenne ovat ihan hapoilla. Mitä "kuntoa" se sellainen on?
        Keskiverto pyöräilyn harrastaja voittaa todellisessa kunnossa teidän 100-0.

        Okei, Cooperin testissä yli 3000m, leukoja yli 30, spagaatti jokaiseen suuntaan, rasvaprosentti n. 12 yms. yms.

        Koskakohan nämä "kovakuntoiset pyöräilijät" oppivat treenaamaan oikeasti, ei se pyöräily nyt niin kovin vaativaa saati monipuolista kuntoilua ole.

        Ja edelleenkin pelkkää kestävyyttä treenaavat maantiepyöräilevät honkkelit ovat säälittäviä.

        Pelkkä pyöräilykestävyys ei ole kuntoa, otetaanpa vaikka 50 kg reppu selkään ja lähdetään juoksemaan jookos...


      • TodIskeePäinKasvoja
        Mahtipyörääjä kirjoitti:

        Okei, Cooperin testissä yli 3000m, leukoja yli 30, spagaatti jokaiseen suuntaan, rasvaprosentti n. 12 yms. yms.

        Koskakohan nämä "kovakuntoiset pyöräilijät" oppivat treenaamaan oikeasti, ei se pyöräily nyt niin kovin vaativaa saati monipuolista kuntoilua ole.

        Ja edelleenkin pelkkää kestävyyttä treenaavat maantiepyöräilevät honkkelit ovat säälittäviä.

        Pelkkä pyöräilykestävyys ei ole kuntoa, otetaanpa vaikka 50 kg reppu selkään ja lähdetään juoksemaan jookos...

        "Koskakohan nämä "kovakuntoiset pyöräilijät" oppivat treenaamaan oikeasti, ei se pyöräily nyt niin kovin vaativaa saati monipuolista kuntoilua ole."

        No maantiepyöräilyä nyt satutaan pitämään ehkä maailman vaativimpana kestävyysurheiluna. Esim. suurissa ympäriajoissa ajetaan kolme vikkoa keskimäärin 6h päivässä parilla lepopäivällä. Vuorten ylityksiä voi tulla useita joka päivä.
        Monipuolista se ei ole jos katsotaan kok okehon lihaksistoa mutta jalkojen voimaa se kasvatta ja vaatii todella kovaa sekä kestävyyskuntoa että maksimisuorituksen kuntoa.

        "Ja edelleenkin pelkkää kestävyyttä treenaavat maantiepyöräilevät honkkelit ovat säälittäviä."

        Voit sääliä mutta kovassa kunnossa he silti ovat.

        "Pelkkä pyöräilykestävyys ei ole kuntoa, otetaanpa vaikka 50 kg reppu selkään ja lähdetään juoksemaan jookos..."

        No jos hyvä ratapyöräilijä tuottaa 1000W tehoa polkimiin niin kyllä taatusti onnistuu juoksu noilla painoilla. Hyvin harvoilla urheilijoilla on sellaisia kestävyyden ja tehojen yhdistelmiä jaloissa kuin pyöräilyjöillä. Pikaluistelijat kyllä varmaan ovat aika lähellä.


      • Anonyymi
        Mahtipyörääjä kirjoitti:

        Okei, Cooperin testissä yli 3000m, leukoja yli 30, spagaatti jokaiseen suuntaan, rasvaprosentti n. 12 yms. yms.

        Koskakohan nämä "kovakuntoiset pyöräilijät" oppivat treenaamaan oikeasti, ei se pyöräily nyt niin kovin vaativaa saati monipuolista kuntoilua ole.

        Ja edelleenkin pelkkää kestävyyttä treenaavat maantiepyöräilevät honkkelit ovat säälittäviä.

        Pelkkä pyöräilykestävyys ei ole kuntoa, otetaanpa vaikka 50 kg reppu selkään ja lähdetään juoksemaan jookos...

        Sen minäkin haluaisin nähdä kun juokset viiskyt kiloinen reppu selässä😂


    • UljasKomee

      Mä olen fatbike kundi. 192 cm pituutta, 89 painoa, timmi ja lihaksikas vartalo sekä kauniit kasvot kovalla parran kasvulla. Eipä mulla muuta.

    • Säälittävää

      Kakaroiden keskustekupalsta!

      • Maantiepyöräilijä

        Sulta lyhyeltä hukkapätkältä ei kukaan pyytänyt kommenttia.


      • Maantiepyöräilijä
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Sulta lyhyeltä hukkapätkältä ei kukaan pyytänyt kommenttia.

        On nettiketin vastaista varastaa toisen nimimerkki.


      • kysyfilosofilta
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        On nettiketin vastaista varastaa toisen nimimerkki.

        Miten voi varastaa jotain sellaista, joka ei ole kenenkään omaa?


      • Maantiepyöräilijä
        kysyfilosofilta kirjoitti:

        Miten voi varastaa jotain sellaista, joka ei ole kenenkään omaa?

        Noin voi kysyä vain sivistymätön moukka


    • halvallaeisaahyvää

      mulla on whiten fättis juuri sun hintahaarukkaan sopiva mutta voin sanoa että yksi huonoimpia fillareita joita olen koskaan omistanut! fillari on ollut talviajossa pääosin ja muutamia tuhansia ajettu ja ei kestä kunnossa sitten millään ....pari eturatasta on jo mennyt ..samoin takapakka ja parit ketjut ja keskiö on uusittu......ja olen kuitenkin pessyt säännöllisesti ja voidellut voimansiirtoa mutta nuo kyseiset pyörät ovat vain niin huonolaatuisia ettei kestä normaali ajoa....eli älä missään tapauksessa ainakaan whiteen koske...

      • Maantiepyöräilijä

        Talvi, hiekka ja suola kuluttavat voimansiirtoa. White on ainakin tällä hetkellä tehty SRAMin osiin, mikä taas kiinnostaa minua enemmän kuin virvelitehdas Shimano. Minkä malli ja mikä osasarja on kyseessä?

        Ainoa kauppias Helsingissä, joka ei myy eioota tällä hetkellä, näyttäisi olevan Verkkis. Verkkis tuo maahan Silverbackia, mutta sielläkin on enää hajakokoja ja kaikki täysjoustohuippumallia lukuunottamatta Shimanon osilla.


      • Maantiepyöräilijä

        On nettiketin vastaista varastaa toisen nimimerkki.

        Fatbike on valittava tarkasti oman kokosi mukaan. Pyörän tulee olla tismalleen juurikin sinulle oikeaa kokoa. Suosittelen kääntymään fatbike asioissa kivijalkaliikkeeseen ja siellä asiantuntevan pyörämyyjän pakeille.


      • maantiepyöräilijä
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        On nettiketin vastaista varastaa toisen nimimerkki.

        Fatbike on valittava tarkasti oman kokosi mukaan. Pyörän tulee olla tismalleen juurikin sinulle oikeaa kokoa. Suosittelen kääntymään fatbike asioissa kivijalkaliikkeeseen ja siellä asiantuntevan pyörämyyjän pakeille.

        Ilmoita poliisille.


      • Maantiepyöräilijä
        maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Ilmoita poliisille.

        On ehdottomasti nettiketin vastaista varastaa toisen nimimerkki, vaikkakin vaihtaa asiaankuuluvan ison alkukirjaimen pieneen.


      • Eisaaollatyhmä
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        On ehdottomasti nettiketin vastaista varastaa toisen nimimerkki, vaikkakin vaihtaa asiaankuuluvan ison alkukirjaimen pieneen.

        Sellaista ei voi varastaa, joka ei ole kenenkään omaa. Nimimerkki muuttuu omaksi vasta, kun sen rekisteröi.


      • halvallaeisaahyvää2
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Talvi, hiekka ja suola kuluttavat voimansiirtoa. White on ainakin tällä hetkellä tehty SRAMin osiin, mikä taas kiinnostaa minua enemmän kuin virvelitehdas Shimano. Minkä malli ja mikä osasarja on kyseessä?

        Ainoa kauppias Helsingissä, joka ei myy eioota tällä hetkellä, näyttäisi olevan Verkkis. Verkkis tuo maahan Silverbackia, mutta sielläkin on enää hajakokoja ja kaikki täysjoustohuippumallia lukuunottamatta Shimanon osilla.

        mulla on siis toi white romu se halvin ensimmäinen mitä markkinoille tuli eli white lite. ja alivio osa sarjaa siinä taitaa olla ..alkuperäis rattaat mm ..on täysin paperia ...eli ei kestä kulutusta yhtään...mutta niinhän sitä sanotaan että halvalla ei saa hyvää ....eli alle tonnin pyörät on lähes poikkeuksetta kuraa


      • Maantiepyöräilijä
        halvallaeisaahyvää2 kirjoitti:

        mulla on siis toi white romu se halvin ensimmäinen mitä markkinoille tuli eli white lite. ja alivio osa sarjaa siinä taitaa olla ..alkuperäis rattaat mm ..on täysin paperia ...eli ei kestä kulutusta yhtään...mutta niinhän sitä sanotaan että halvalla ei saa hyvää ....eli alle tonnin pyörät on lähes poikkeuksetta kuraa

        OK, eli noita on tehty Shimanonkin komponenteilla. Aliviosta en yhtään ihmettele, jos se kuluu.


      • halvallaeisaahyvää

        ja kuulemma xxl huoltotiimiä hymyilyttää kuinka paljon whiten pyöriä yleensäkin joudutaan korjailemaan verrattuina muihin filatsuihin ...ja pakko sanoa etten ihmettele yhtään.on mullakin halpoja marketti pyöriä ollut mutta eturatas on kuitenkin niissäkin ollut pikkuisen kovempaa tekoa kuin että kestää ajoa parisataa kilometriä ;)


      • Maantiepyöräilijä
        halvallaeisaahyvää kirjoitti:

        ja kuulemma xxl huoltotiimiä hymyilyttää kuinka paljon whiten pyöriä yleensäkin joudutaan korjailemaan verrattuina muihin filatsuihin ...ja pakko sanoa etten ihmettele yhtään.on mullakin halpoja marketti pyöriä ollut mutta eturatas on kuitenkin niissäkin ollut pikkuisen kovempaa tekoa kuin että kestää ajoa parisataa kilometriä ;)

        White on XXL:n oma merkki. Pyörägenrestä White-merkillä tehdään yleensä pari halpista ja pari mallia alempaan keskiluokkaan. Välillä on ollut myös ylemmän keskiluokan malleja, mitään hifistelypyöriä ei Whiten merkillä ole tehty.

        Fatbikesta XXL/White on kiinnostava, koska se tekee Sramin osilla nuo keskihintaluokan mallinsa. Sram on edellä Shimanoa maastopyörillä vaihteissa. Erityisesti 1x10 ja 1x11 ovat kiinnostavia.


    • nykyajan_sairaudet

      Talvella ei tarvitse pyöräillä ollenkaan, ei fatbikella, eikä millään muullakaan pyörällä. Polkupyörä on kevät - kesä -syksy -vuodenaikoja varten. Ajattelu ja aivojen käyttö on sallittua.

      • Mukluk-man

        Talvi on juuri parhainta aikaa laskipyorailla. Kevaalla kannattaa ajella jaalla saareen paistella makkarat ja pyorailla kotiin.


      • Maantiepyöräilijä
        Mukluk-man kirjoitti:

        Talvi on juuri parhainta aikaa laskipyorailla. Kevaalla kannattaa ajella jaalla saareen paistella makkarat ja pyorailla kotiin.

        Kun vain saisi ostettua jostain pyörän!


      • Mukluk-man

        Mun pyora ei osu tuohon hintaharukkan


      • Talvipyörä

        Kesällä ei tarvitse pelata jääkiekkoa, eihän silloin ole jäätäkään. Talvella ei saa uida, koska järvet on jäässä. Ajatella saa aina, jos ei oo järki jäässä.


    • Jopodraiveri

      Suosittelen jopon fatbikea. Menee lumessa ja sohjossa kuin juna. Eikä todellakaan ole mikään lasten pyörä. Itse olen 165 pitkä ja hädin tuskin pystyn seisomaan pyörän päällä molemmat jalat maassa.

    • uthhjj

      Pari talvea on nyt menty tieliikenteessä läskillä nastakumein kertaakaan kaatumatta. Ei ole semmoista paikkaa vielä eteen tullut, että olisi tarvinnut pyörää taluttaa, no ehkä jonkun aurausvallin yli ei aina pääse. Sähkömoottori avustaa meikäläisen menoa.

    • Pyöräpappa

      Viime talvena iski läskipyöräkuume. Menin erääseen pyöräliikkeeseen. Siellä ei olut kuin yksi sähköläski. Myyjä suositteli 29 maasturia sen monikläyttöisyyden takia. Tammikuussa kuitenkin ostin läskipyörän ja ajelin sillä tyytyväisenä kevääseen. Muutaman lenkin kesäkelissäkin. Heinäkuussa lapissa vuokraasin 29 maasturin ja siitä seurasi uuden pyörän hankinta. Sen jälkeen olen ajanut läskillä vain pari lenkkiä. Kyllä 29 on vaan paljon mukavampi peli. Rullaa asfaltillakin tosi hyvin. Kyllä läski on paikallaan talvella moottorikelkan uralla, mutta kovemmalla alustalla 29 ylivoimainen. Myyjä oili oikeassa.

    • Anonyymi

      Näitä palstoja ku lukee tulee mieleen monasti se että kuinka moneen junaan meitä tosiaan onkaan, monet kommentoi asiohin vaikka kommenteista paistaa se ettei pyörällä ajo taida onnistua edes apupyörillä, pyöriä on monenmoisia ja joka pyörä merkillä on vähän erilaiset pyörät, voiman siirto ja jarrut on hyvin usein samoja mutta runkoissa on isoja eroja, se mikä sopii itselle parhaiten selvinnee kokeilemalla,

      Mitä läskipyöriin tulee oma mielipide ja omat kokemukset on se että fatbike on erittäin hyvä valinta monelle, se etenee vaikemassakin maastossa sillä miellyttävä ja pehmeä ajaa kumit antaa mukavasti joustoa ja paineilla voi säätää itselle sopivaksi, mikä ei taas ole ohuemilla renkailla niin helppoa, toisin kuin monet sanoo läski pyörän olevan raskas ajettava ei välttämättä paremman laatuiset fatbiket on sellaisia ettei ero normaaliin pyörään ole niin suuri kuin luulisi, ainakaan itse en ole pitänyt ikinä fättiä raskaana ajettavan, päin vastoin jopa erittäin kevyt kulkuisena ja mukavana kaikilla alustoilla tosin kestopäällystestä vähemmän kokemuksia,eri asia on halvat 20 kg painavat huonoilla osilla varustetut pyörät näiden kohdalla vois asia ollakin niin että ovat raskaita ajettavia,

      Itsellä on ollut gravel, 2 fättiä, 26maastopyörä ja 29maastopyörä, 27.5plussa ja 27.5 ohut kuminen maasturi joten omat kokemukset juontaa näihin nämä on mielipide kysymyksiä kuka minkäkin kokee itselleen parhaaksi itse olen fätin puolesta puhuja vahvasti,

      Kokeilemalla erilaisia pyöriä asia selviää kokeilemaan pääsee esimerkiksi pyörä vuokraamoissa joista löytyy kattava valikoimat erinlaisia pyöriä, jättäisin omaan arvoonsa nämä palstoilla huutelivat ja rohkeasti kokeilisin mikä on itselle paras vaihtoehto ja hankkisin pyörän sen mukaan ja tietenkin lompakon mutta arvokkaampi pyörä on varmasti parempi vaihtoehto koska sen ominaisuudet riittää pidemmälle ja se ei tapa innostusta heti, pyöräily on niin paljon muutakin kun liikuntaa se on oiva tapa nähdä ja kokea asioita jotka ehkä muuten jäisi kokematta, päästä paikkoihin mihin ei välttämättä muuten tulisi mentyä, mielen laatuun se myös vaikuttaa ja tietenkin tuo myös liikunnan edut mukavasti, sano kuka mitä vaan ettei pyöräily ole sitä eikä tätä, ei se heille olekkaan jotka eivät sitä kokeile eikä se muutenkaan varmasti sovi kaikille, ei sovi jalkapallo tai hiihtokaan se ihan kiinni siitä mistä lajista itse tykkää pääasia kai on se että liikkuu

      Nautinnollisia liikunnan hetkiä kaikkialle liikkujille🙂

      Mutta se on lapsellista ja aivan turhaa tulla haukkumaan palstoille mitään urheilu lajia tai selittämään että joku on huono tai joku hyvä laji, toisille on toinen toisille ei, joillekin ei mikään,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe