Miten vuosiloma ilmoitetaan?

Pölijä

Eli ensimmäinen kesäloma edessä. Miten ilmoitan pitäväni loman? Olen ravintola-alalla ma-pe työskentelevä. 24 päivää kertyy, ovatko la ja su myös lomapäiviksi laskettavia vai pitääkö ne laskea vain arkipäivistä? Missään ole selitetty selkeästi, kiitos jos joku voi valaista pölijää!

6

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lomaaOdotellessa
    • vuosilomaoppaasta

Vuosilomapäiviä ovat kaikki arkipäivät. Arkipäiviä ovat muut viikonpäivät kuin sunnuntait, kirkolliset juhlapäivät, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, juhannusaatto, pääsiäislauantai ja vapunpäivä (yleensä kalenterissa punaisella merkityt päivät). Vuosilomajaksolle sijoittuvat lauantait lasketaan siis lomapäiviksi.

• Pölijä

Eli voin toivoa vaikka ajalle 2.-28.7. eli 24 arki päivää?

• oranss

Niin tai viimeiseksi päiväksi sunnuntai.

• Vapaitavailoma

Luet vuosilomalain, löytyy työsuojeluhallinnonkin sivuilta, ja finlexistä. sinä et itse ilmoita työnantajalle milloin pidät lomaa, vaan toivomuksesi, milloin pitäisit lomaa. Ja työnantaja jakaa lomat, tai kehottaa sopimaan asiasta työkamujen kesken.
      Jos sinulla on lomaa esim 4 vko, se tekee 4x6 pv, joka on 24 pv, koska lauantait kuluttavat lomaa. Lomaa ei saa määrätä alkavaksi vapaapäivänä, esim jos sinulla on lauantai säännöllinen vapaa, aloitat loman vasta maanantaina.
      Selkisikö? Etenkin se että itse et päätä lomasi ajankohtaa, koska työnantajasi maksaa sinun lomapalkkasi. Oman vapaasi ajaltahan ta ei tarvitse maksaa centiäkään- ja jos sitä ei ole sovittu, vaikuttaa työsuhteen kestävyyteen pian.

• Pölijä

Kiitos vastauksista. Siis puhuin todellakin lomatoiveista, mikä ei nyt ollut pointtini. Vaan että mitkä päivät niitä edes voi olla. Selkeyttää kummasti kun tiedän nyt, että sunnuntaita ei siis lasketa lomapäiväksi. Jos nyt ymmärsin oikein?

En ymmärrä näistä jutuista kapulakielellä mitään, vaikka lukisin jonkin asian 10 kertaa. Tarvitsen selkeästi "näin se tehdään" -neuvoja ja esimerkkejä, siksi kysyin. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe