Kristitty nimitystä käytetään väärin

OletkoSinäKristitty

Tälläkin palstalla itseään ja muita kutsuvat kristityiksi ne jotka kuuluvat luterilaiseen kirkkoon.
Tämä on kristitty nimen törkeää väärinkäyttöä.

Jeesuksen Kristuksen seuraajia eli opetuslapsia kutsuttiin ensimmäisenä kristityiksi Antiokiassa (Apt. 11:26), koska heidän käytöksensä, toimintansa ja puheensa olivat kuin Kristuksen. Kirjaimellisesti sana ”kristitty” tarkoittaa “Kristuksen opetuslapsi ” tai “Kristuksen seuraaja”.

Valitettavasti ajan myötä sana "kristitty" on menettänyt suuren osan merkityksestään, niin että sitä käytetään usein henkilöstä, joka on uskonnollinen tai jolla on korkeat moraalikäsitykset, sen sijaan että hän olisi todellinen uudestisyntynyt Jeesuksen Kristuksen seuraaja.
Monet ihmiset, jotka eivät usko ja luota Jeesukseen Kristukseen pitävät itseään kristittyinä vain siksi, että he käyvät kirkossa tai asuvat "kristityssä" maassa.

Mutta kirkossakäynti, huonompiosaisten auttaminen tai se, että olet kunnon ihminen, ei tee sinusta kristittyä. Kuten eräs evankelista kerran totesi: “Kirkossakäynti ei tee kenestäkään kristittyä yhtään sen enempää kuin autotalliin meneminen tekee kenestäkään autoa.” Seurakunnan jäsenyys, säännöllinen osallistuminen jumalanpalveluksiin ja lahjoitukset seurakunnan työhön eivät voi tehdä sinusta kristittyä.

20

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkentavapyyntis

Aloituksen määritelmän mukaan yksikään palstan papyrykseen kirjoittava ei täyttäne vaatimuksia.
      Millains Raamatussa määritellään Kristitty, mitä ehtoja määritelmälle asetetaan ja miks?

• LueAloitus

Jeesuksen Kristuksen seuraajia eli opetuslapsia kutsuttiin ensimmäisenä kristityiksi Antiokiassa (Apt. 11:26)

• tarkentava
        LueAloitus kirjoitti:

Jeesuksen Kristuksen seuraajia eli opetuslapsia kutsuttiin ensimmäisenä kristityiksi Antiokiassa (Apt. 11:26)

Yksään palstalle kirjottavista ei siis täytä Kristityn määritelmää ton viittaamas kohdan mukaan.

• LueAloitus
        tarkentava kirjoitti:

Yksään palstalle kirjottavista ei siis täytä Kristityn määritelmää ton viittaamas kohdan mukaan.

Minusta monikin. Mutta täytätkö sinä?

• Luuloovaitotta
        LueAloitus kirjoitti:

Minusta monikin. Mutta täytätkö sinä?

Aloitus ei oo Raamattu, kuten sun tulkintasikaan.
        Vielä ei oo tullu yhdestäkää aikamatkaajista faktaa, sitä odotellessa.

• LueAloitus kirjoitti:

Mielelläni käytänkin termiä kristinuskonharhainen, joka kuvaa tuota eri lahkoihin jakautunutta harhaista joukkoa erittäin hyvin.

• LueAloitus
        Luuloovaitotta kirjoitti:

Aloitus ei oo Raamattu, kuten sun tulkintasikaan.
        Vielä ei oo tullu yhdestäkää aikamatkaajista faktaa, sitä odotellessa.

Aloituksessa on se Raamatun paikka mitä kysyit.

• Paikka.paikka
        LueAloitus kirjoitti:

Aloituksessa on se Raamatun paikka mitä kysyit.

Ja sen mukaankaan palstan aikamatkaajista ei ole näis teksteis havaintoo.

• lomalehmä

Olen kristitty koska olen kristilliseen kirkkoon kuuluva. Myös muiden uskontojen edustajat pitävät johonkin kristilliseen kirkkoon kuuluvaa henkilöä kristittynä. Henkilökohtaisen hurskauselämän laatu ei vaikuta siihen onko joku kristitty vai ei.

• hyväaloitus

Oletko Jeesuksen opetuslapsi ja seuraaja?

Kirkko on vesittänyt myös kristitty-käsitteen liberalisoitumisellaan ja maallistumisellaan.

• Mitenhyvä
        hyväaloitus kirjoitti:

Kirkko on vesittänyt myös kristitty-käsitteen liberalisoitumisellaan ja maallistumisellaan.

Löytyyks täältä palstalta sellasia aikamatkaajii, jotka pystyy täyttään alotukses viitatun rk:n edellytyksiin.

• hyväaloitus kirjoitti:

Eihän sitä nyt itse päätä minkälainen on , eikä kukaan ihminen.

• muikunpäälle
        sage8 kirjoitti:

Eihän sitä nyt itse päätä minkälainen on , eikä kukaan ihminen.

Tottakai ihminen itse päättää ketä seuraa ja kenen opetuslapsi on.

• lomalehmä
        hyväaloitus kirjoitti:

>>kristitty 1. kristinuskoa tunnustava henkilö
        2. johonkin kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön kuuluva henkilö>>
        https://fi.wiktionary.org/wiki/kristitty

Tällaiset henkilöt ovat kristittyjä!

• Nimen_saanut_kristitty

kastettu ihminen on kristitty, turha sitä vastaan on näperrellä sanaleikkejä
        aloittajankaan... eri asia on se, kuka on todellinen sydämen kristitty,,, mieti sitä
        itsekin... :)
        Hulluja on ne, jotka luulevat perustavansa seurakuntia missä on vain 'tosi kristittyjä'
        umpikujaan ajatuvat hulluudessaan ja idealismissaann. Tuomio on Jumalan

• Selvyyden vuoksi olisi helpompaa kutsua hihuleita hihhuleiksi.

• No kutsutaan sitten. Sinä olet hihhuli 🤗

• kui2

Patmoksessa opittuako?

• Kristityllä ei tarkoita kaiken maailman laitalahkolaisten puulla päähän pamauksia ja sätkyttelyjä vaan asiallista ja kiihkotonta Jeesuksen seuraamista.

• ihan.oikein

Ei, sinua sillä ei tarkoiteta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      161
      3538
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      63
      2763
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2140
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      133
      1721
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      82
      1617
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1554
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1492
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      99
      1244
    9. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1138
    10. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    Aihe