Tein eilen avauksen älykkyysosamäärästä ja ketjuun tuli siinä määrin mielenkiintoisia kommentteja että päätin jatkaa aiheen parissa toisenkin ketjun verran.
Keskustelupalstathan ovat mielenkiintoinen foorumi käsitellä aihetta, koska täällä kirjoittelee meidän rahvaan parissa myös selkeästi keskivertoa fiksumpia ihmisiä. Oikeastaan hämmästyin siitä kuinka korkeita pisteitä palstalaiset olivat saaneet testeistä, mutta toisaalta eihän sen ehkä kuulukaan olla ihme sillä kielelliset taidot ovat yksi älykkyyden osa-alue.
Löysin netistä yhden hyvän aihetta käsittelevän artikkelin jonka laitan tähän mukaan.http://elaparemmin.fi/blogi/8-alykkyyden-tyyppia/
Tuossa artikkelissa listatuista 8 älykkyyden lajista ei olla tiedeyhteisön sisällä täysin yksimielisiä siitä onko kyse erillisistä älykkyyden alalajeista, vai pelkästään lahjakkuuksien osa-alueista joissa pärjääminen edellyttää yleistä älykkyyttä. Oli niin tai näin, pärjäämistämme noilla osa alueilla pystymme silti arvioimaan.
Oma arvioni osa-alueittain:
1. Kielellinen älykkyys. Tuo on minulle osa-alue jossa haluaisin olla parempi, mutta suppea sanavarastoni rajoittaa minua. Kivitin katulamppuja silloin kun muut lukivat kehittävää kirjallisuutta
2. Matemaattis- looginen älykkyys. Jossain määrin olen tuossa varmaan lahjakas, mutta minun keskittymiskyvylläni ei lasketa moninumeroisia laskutehtäviä päässä. Ajattelussani ainakin pyrin loogisuuteen.
3. Musiikillinen älykkyys. Tuolla osa-alueella minulla ei ole suuriakaan saavutuksia, musiikki on mulle oikeastaan vain väline jolla pääsen eri tunnetiloihin. En kuuntele alkua pidemmälle musiikkia joka ei saa minussa tunteita aikaan.
4. Avaruudellinen ja visuaalinen älykkyys. Koen olevani hyvä avaruudellisessa tilan hahmottamisessa, mutta jotenkin visuaalisuus ei ole juttuni. En osaa piirtää edes tikku-ukkoa mutta toki hahmotan erilaisia geometrisia muotoja.
5. Liikunnallinen älykkyys. Vähän yllättävä älykkyyden laji, mutta olen joskus laskenut liikunnallisuuden vahvuudekseni. Joukkuepelit, juoksu, kamppailulajit, laskettelu..monenlaista kokeiltu ja olin noissa hyvää harrastajatasoa.
6. Intrapsyykkinen älykkyys. Jos minun pitäisi nimetä joku osa-alueista vahvuudekseni, niin ehdottomasti tämä. Itseni analysointi on aina kiehtonut, ja koen että tuo on tärkeä työkalu itsensä kehittämiseen. Uskon vahvasti siihen että ihminen voi aina kasvaa ja kehittyä.
7. Interpsyykkinen älykkyys. Sosiaalinen älykkyys ei ole parhaita vahvuuksiani jos puhutaan isoista ryhmistä. Pienemmissä ryhmissä olen omimmillani, niissä ihmisiin pystyy saamaan aidon kontaktin.
8. Kyky ymmärtää luontoa. Ei kovin vahvaa tasoa. Pystyn hyvin varustautuneena elämään luonnossa niin kauan kun ruokaa riittää, mutta viimeisen sissimuonapakkauksen syötyäni on pakko suunnistaa kotiin.
Miten muut sinkut, miten arvioisitte itseänne eri osa alueilla?
Mikä on erityinen vahvuutenne ja millä perusteella?
Millä osa-alueella olet vahvimmillasi
27
343
Vastaukset
Mjaa, en tiedä mihin lokeroon menee mutta olen tyyppiä survivor...kaitpa sekin jotakin vaatii. 😁
Asiat on aina selvitettävissä, on motto.Selviytyminen elämässä vaatii kaikkia älykkyyden osa-alueita, hädän tullen jopa katusoitto on otettava haltuun eli tarvitaan musiikillista älykkyyttä.
A.Palstamäki kirjoitti:
Selviytyminen elämässä vaatii kaikkia älykkyyden osa-alueita, hädän tullen jopa katusoitto on otettava haltuun eli tarvitaan musiikillista älykkyyttä.
Juu ja jos elämä vaatii jonkun asian opettelua, jotta elämästä ja asiasta selvii...mä opettelen. Etsin niin kauan tarvittavaa tietoa asiasta ja teen töitä, että opin ja saan asian haltuun.
Kaiken ns.turhan kasaaminen on voimavarojen haaskaamista, kun keskittää voimansa siihen mitä tarvitsee elämässä pärjätäkseen ja kokeakseen onnellisuutta.
Eli sopivasti perkaaminen on mun mielestä myös ihan hyvä asia. Tietoa on nykyää todella helppoa kartuttaa..googlea ja kanavia joista asiaa lähteä selvittämään. Kun tietää mistä etsiä, löytää...
Mä tykkään referoida elämää...nähdä kokonaisuus eri kulmista ja napata sieltä se referoitu ydin joka on vasyaus mun tarpeisiin. Koko sillisalaattia ei tarvi ostaa, saadakseen sillin...Nicitönnä kirjoitti:
Juu ja jos elämä vaatii jonkun asian opettelua, jotta elämästä ja asiasta selvii...mä opettelen. Etsin niin kauan tarvittavaa tietoa asiasta ja teen töitä, että opin ja saan asian haltuun.
Kaiken ns.turhan kasaaminen on voimavarojen haaskaamista, kun keskittää voimansa siihen mitä tarvitsee elämässä pärjätäkseen ja kokeakseen onnellisuutta.
Eli sopivasti perkaaminen on mun mielestä myös ihan hyvä asia. Tietoa on nykyää todella helppoa kartuttaa..googlea ja kanavia joista asiaa lähteä selvittämään. Kun tietää mistä etsiä, löytää...
Mä tykkään referoida elämää...nähdä kokonaisuus eri kulmista ja napata sieltä se referoitu ydin joka on vasyaus mun tarpeisiin. Koko sillisalaattia ei tarvi ostaa, saadakseen sillin...Elämästä ei selviä hengissä, mutta siitä voi tehdä säädyllisen oman elämänsä ajaksi. Kyllä älykkyyttä ja neuvokkuutta tarvitaan jotta hommat soljuu välillä omalla painollaan.
- PalstaTrolli
6. Intrapsyykkinen älykkyys.
Olen aina kummastellut näitä persereikänsä ympärillä pyöriviä itsensä etsijöitä, tunteissaan piehtaroijia & henkisiä onanisteja.
Ja sitten he vielä löytävät eli keksivät höpö-höpö selityksiä milloin millekin teolleen ja tekemättä jättämiselleen rajattoman mähkimisensä jälkeen.
Tajuavat syvällisesti ja tiedostavat.
Minäpä kerron sen teille. Ette koskaan saa selville motiivejanne. Olette vain biologian uhreja.
Ei kunnioitusta itsereflektoijille.- PalstaTrolli
Väärin.
Ymmärrän vain joutavan mähkimisen turhuuden.
Heikkouteni on musiikillinen älykkyys. PalstaTrolli kirjoitti:
Väärin.
Ymmärrän vain joutavan mähkimisen turhuuden.
Heikkouteni on musiikillinen älykkyys.Otetaan esimerkiksi urheilupsykologia. Ei se ole mitään humpuukia, sen avulla todellakin pystytään parantamaan urheilijoiden henkisiä valmiuksia saada itsestään kilpailussa kaivettua koko potentiaali ulos.
Ehkä aamukahvin juontia varten ei tarvita henkistä valmennusta, mutta aika monessa asiassa se on tärkeää. Monissa tehtävissä se on ainoa keino valmistautua yllättäviin tilanteisiin ja selviytyä niistä.- PalstaTrolli
Se ainoa tuntemani urheilupsykologi on erittäin taitava esiintyjä ja samalla, hmmm, sileä, särmätön ja ärsyttämätön toimissaan.
Suorastaan sille asteelle, että hetken kuluttua alkaa ärsyttää ja tekisi mieli heittää häntä vaikkapa halolla. Ihan vain nähdäkseen, osataanko sitä muodostaa vapaa-ajalla ihan suodattamaton epäammattimainen primitiivireaktio.
Jostain syystä merkittävä osa ihmisistä kokee hänet todella hienoksi kuuntelijaksi ja ihmiseksi, jolle voi uskoutua ja joka auttaa.
Minusta vaikuttaa lähinnä siltä, että joitain mielikuvaharjoituksia lukuunottamatta hän vain kuuntelee ja nyökkäilee ja kyselee.
Ehkäpä se auttaa niille ihmisille, jotka omaavat renkaan viidennen pultin verran sitä, int..., inter..., ööö, interiööripsykoosia. PalstaTrolli kirjoitti:
Se ainoa tuntemani urheilupsykologi on erittäin taitava esiintyjä ja samalla, hmmm, sileä, särmätön ja ärsyttämätön toimissaan.
Suorastaan sille asteelle, että hetken kuluttua alkaa ärsyttää ja tekisi mieli heittää häntä vaikkapa halolla. Ihan vain nähdäkseen, osataanko sitä muodostaa vapaa-ajalla ihan suodattamaton epäammattimainen primitiivireaktio.
Jostain syystä merkittävä osa ihmisistä kokee hänet todella hienoksi kuuntelijaksi ja ihmiseksi, jolle voi uskoutua ja joka auttaa.
Minusta vaikuttaa lähinnä siltä, että joitain mielikuvaharjoituksia lukuunottamatta hän vain kuuntelee ja nyökkäilee ja kyselee.
Ehkäpä se auttaa niille ihmisille, jotka omaavat renkaan viidennen pultin verran sitä, int..., inter..., ööö, interiööripsykoosia.Olen lukevinani rivien välistä että on mielestäsi roskaa väittää näitä listattuja osa-alueita älykkyyden osa-alueiksi.
Jos ajatellaan niitä vaikka lahjakkuden osa-alueiksi, niin minkä arvioisit olevan sulle vahvin? Ja perustelut sille...
- PalstaTrolli
7. Liikunnallinen älykkyys.
No voi pyhän isän kassit. Tämä on pikkuisen niinkuin lottovoitto 7-oikein, muut numerot väärin, suunaatu niille jotka eivät oikein ole pärjänneet missään.
Kyllä sinullakin löytyy sitä "liikunnallista älyä". Et tarvitse kuin normaalin hermoston ja ka-tsiljoona toistoa niin kappas, sinusta tulee NERO!
Un nuovo genio universale on syntynyt!
Kumartakaa!- Suuntaälykäs
Minä suunnilleen aina osaan suunnistaa sänkyyni väsymyksen saapuessa. Haarukka löytää pääasiassa suuhuni. En pahasti useinkaan eksy.
Avauksessani jo mainitsinkin että monien mielestä tämän älykkyyden jaottelun sijaan moni kutsuisi näitä osa-alueita lahjakkuuden osa-alueiksi.
Monet ovat kuitenkin sitä mieltä että esim. huippu-urheilijoiden menestyminen selittyy älykkyydellä jota lajissa menestyminen vaatii. Jari Litmanen oli parhaimmillaan teknisesti taitava, mutta kyllä hänen menestyksestään iso osa oli kuitenkin kiinni peliälystä.- PalstaTrolli
No kappas, siis saimme selittäviksi tekijöiksi harjoittelun lisäksi avaruudellisen ja visuaalinen älykkyyden ja ripauksen matemaattis-loogista ajattelua.
- PalstaTrolli
PalstaTrolli kirjoitti:
No kappas, siis saimme selittäviksi tekijöiksi harjoittelun lisäksi avaruudellisen ja visuaalinen älykkyyden ja ripauksen matemaattis-loogista ajattelua.
Päh.
Menen saunaan ennenkuin puren palasia näppäimistöstä ja pureskelen pöydänjalat tikuiksi ja päreiksi. PalstaTrolli kirjoitti:
Päh.
Menen saunaan ennenkuin puren palasia näppäimistöstä ja pureskelen pöydänjalat tikuiksi ja päreiksi.Juuri kun olimme pääsemässä keskustelun alkuun.
- PalstaTrolli
8. Kyky ymmärtää luontoa.
Tämä ei ole mikään oma älykkyyden muotonsa, vaikka kivikuutiossa asustava aamupalaksi chian siemeniä (luomu) neutraalin makuisessa neitsytkookosöljyssä ryyditettynä jäniksen papanoilla (ei-luomu) haluaisi niin uskoa.
Tämä on yhdistelmä matemaattis-loogista älykkyyttä, avaruudellista ja visuaalista älykkyyttä sekä perinnettä ja kokemusperäistä tietoa.
On hyvä omata myös kohtuulliset aistit, lämpö, haju, näkö, tunto. Onneksi näitä ei ole juuri kenellekään ihmiselle siunaantunut.
Luonnosta sopivasti vieraantuminen on hyväksi, tuolla ulkona on vuodesta 3/4 pimeä, kylmä, märkä, nälkä ja kuolema. Joo no mulla varmaan nuo vahvimmat
2. Matemaattis- looginen älykkyys.
”Matemaattis-looginen älykkyys ei tarkoita pelkkää laskutaitoa, vaan laajemmin kykyä loogiseen ongelman ratkaisuun, esimerkiksi päässälaskutehtäviin. Tällä tavoin lahjakas nauttii yleensä myös johdonmukaisuudesta ja pyrkii hahmottamaan millaisia loogisia rakenteita ja malleja todellisuudessa esiintyy. "
7. Interpsyykkinen älykkyys
"Interpsyykkinen älykkyys on kykyä olla toisten kanssa vuorovaikutuksessa."Voisin hyvin nähdä että olet kokolailla oikeassa.
Ätmiopin selittäminen vuodesta toiseen vaatii loogista älykkyyttä, itsessään opilla ei ole edellytyksiä oppiaineeksi.A.Palstamäki kirjoitti:
Voisin hyvin nähdä että olet kokolailla oikeassa.
Ätmiopin selittäminen vuodesta toiseen vaatii loogista älykkyyttä, itsessään opilla ei ole edellytyksiä oppiaineeksi.Jos olet huomannut niin minähän en kuitenkaan hirveästi jaksa selittää sitä oppia, ainakaan siinä määrin kuin jotkut muut ja siinä mulla vähän meneekin sivuun etten niin intohimoisen kärsivällisesti jaksa suhtautua asioihin kuin ehkä pitäisi. Tuo interpsyykkinen älykkyys taas on hieman itsellekin yllätys siinä mielessä etten ole oikein koskaan pitänyt itseni mitenkään hyvänä ihmistuntijana tai tulkitsijana, kokemuksen kautta vaan huomannut että monet muut ovat vielä paljon huonompia vaistoamaan toisten tunnetiloja.
Harmaaritari kirjoitti:
Jos olet huomannut niin minähän en kuitenkaan hirveästi jaksa selittää sitä oppia, ainakaan siinä määrin kuin jotkut muut ja siinä mulla vähän meneekin sivuun etten niin intohimoisen kärsivällisesti jaksa suhtautua asioihin kuin ehkä pitäisi. Tuo interpsyykkinen älykkyys taas on hieman itsellekin yllätys siinä mielessä etten ole oikein koskaan pitänyt itseni mitenkään hyvänä ihmistuntijana tai tulkitsijana, kokemuksen kautta vaan huomannut että monet muut ovat vielä paljon huonompia vaistoamaan toisten tunnetiloja.
Ei sun pitäisi mielestäni yrittää selittää ätmioppia, mutta itsehän valitset mihin sekaannut.
Käsittäisin tuon interpsyykkisen älykkyyden vuorovaikutustaidoiksi. Tuolla sektorilla on suomalaisilla paljon petrattavaa, ja pelkään että älylaitteet vähentävät ihmisten oikeita ihmissuhdekontakteja ja entisestään heikentävät tilannetta.A.Palstamäki kirjoitti:
Ei sun pitäisi mielestäni yrittää selittää ätmioppia, mutta itsehän valitset mihin sekaannut.
Käsittäisin tuon interpsyykkisen älykkyyden vuorovaikutustaidoiksi. Tuolla sektorilla on suomalaisilla paljon petrattavaa, ja pelkään että älylaitteet vähentävät ihmisten oikeita ihmissuhdekontakteja ja entisestään heikentävät tilannetta.Ei kun ei minua huvita, olen liian laiska jaksaakseni jankata sellaisille jotka ei edes halua tajuta.
Joo sitähän se varmaan on mutta siihen aika vahjvasti liittynee myös tunneälykkyys ja kyky lukea toisten fiiliksiä. Älylaitteet varmaan kaventaa joo vaikka toisaalta niistä voi olla toisinaan apuakin kontaktien luomisessa.Harmaaritari kirjoitti:
Ei kun ei minua huvita, olen liian laiska jaksaakseni jankata sellaisille jotka ei edes halua tajuta.
Joo sitähän se varmaan on mutta siihen aika vahjvasti liittynee myös tunneälykkyys ja kyky lukea toisten fiiliksiä. Älylaitteet varmaan kaventaa joo vaikka toisaalta niistä voi olla toisinaan apuakin kontaktien luomisessa.Myyntityössä oivalsin sen, että vuorovaikutustaidot sisältävät myös taidon osata lukea tunteita ja toimia sen informaation pohjalta. Vuorovaikuttaminen on kokonaisvaltaisempaa kuin moni ajattelee, ja se vaatii toki molemminpuolista avautumista.
Samaa mieltä siitä että halutessamme me voimme luoda älylaitteilla myös enemmän reaalimaailman kontakteja. Vaikka tinderin avulla...
- Sinkkumies---
Olen matematiikassa lahjakas. Minun ei ole annettu hyödyntää niitä. Töissä eivät usko että tiedän miten homma tehdään ja sitten palkkaavat ulkopuolisia laskemaan jutut.
Nämä on minulla mös vähän tilanteista riippuvaisia jonka lisäksi osa näistä on minulla jopa ristiriitaisia.
1. Kielellinen älykkyys. Saatan pitää ihan luontevasti vaikka luennon isolle joukolle, mutta treffeillä taas menen ainakin aluksi aivan lukkoon.
2. Matemaattis- looginen älykkyys. Tässä kyllä pärjään ja se on suureksi avuksi työelämässä.
3. Musiikillinen älykkyys. Tämä on kyllä heikkous. En edes kuuntele paljoa musiikkia. Jos ajan autolla niin päällä on yleensä yle puhe-kanava.
4. Avaruudellinen ja visuaalinen älykkyys. Tämä on sikäli mielenkiintoinen että minulla on erittäin huono suuntavaisto, mutta jos minulle annetaan kartta niin suunnistaminen on taas helppoa eli kartan ja ympäristön yhteensovittaminen on visuaalisesti helppoa.
5. Liikunnallinen älykkyys. Tämäkään ei ole mitenkään yksiselitteinen sillä pallopeleissä olen hyvä mutta esimerkiksi tanssi aiheuttaa myötähäpeää. (tässä voi vaikuttaa myös kohta kolme)
6. Intrapsyykkinen älykkyys. Tämä on ehkä turhankin vahvana; esimerkiksi ne omat kyvyt ja puutteet joita itsessään pitää selviönä eivät ehkä ulkoapäin katsottuna sellaisia olekkaan.
7. Interpsyykkinen älykkyys. Tämä on aina ollut minulla vahvuus ja elämänkokemus on sitä vielä vahvistanut.
8. Kyky ymmärtää luontoa. En nyt tässä ole mitenkään vahvuusalueella. Nurmikon ajan ja pensaita istutan mutta kukkia en koska ne on työläitä hoitaa. Vaeltaminen on hieno kokemus vaikka kaikkia lajeja ja metsä/suotyyppejä ei tunnistaisikaan.- nerohanseonkin
Älykäs sinkku, naiset toivottaa kapakassa "painu vittuun" siis väärinymmärretty nero.
- Buhahaha
Olen erityislahjaton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 13310619
- 525100
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html432301Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1072125- 282006
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131641Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411462Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta291144Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v331091Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk541007