Regimenttioppi

Regimenttioppi

Halvin kaveri vastustaa regimenttioppi. Minusta se on hieno. Miksei se sovi ääri uskovalle.

63

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luterilainen_

      Ns. regimenttioppi kuuluu luterilaiseen kristillisyyteen. Se on lyhyesti: Ihminen voi tehdä ratkaisuja maallisissa asioista joskin rajoitetusti siinäkin. Taivaallisissa asioissa ratkaisut tekee yksin Jumala.

      • Mitä Jumala on ratkaisuut sinun kohdallasi evl😳❓


      • Tästäkin olisi joskus kiva asiallisesti keskustella.


      • luterilainen_
        usko.vainen kirjoitti:

        Mitä Jumala on ratkaisuut sinun kohdallasi evl😳❓

        Lue Raamatusta. Siellähän se kerrotaan. Myös Katekismus on tässä oivallinen tietolähde.


      • hepskukkuuta
        usko.vainen kirjoitti:

        Mitä Jumala on ratkaisuut sinun kohdallasi evl😳❓

        Tätä asiaa sinun pitää kysyä Jumalalta. Vain Häneltä saat oikean vastauksen:):):)


      • Eikö_Sana_kelpaa
        mummomuori kirjoitti:

        Tästäkin olisi joskus kiva asiallisesti keskustella.

        "Tästäkin olisi joskus kiva asiallisesti keskustella." (Mummo)

        Tarkoitatko "asiallisella" että jätetään hengellinen näkökulma pois? Että kyse on taas vain ihmisten "innostumisesta" ja omista järjen päätelmistä?

        Kerrohan, onko kiusallista keskustella hengellisistä asioista kun pakenit sieltä toisestakin keskustelusta pois?


      • Eikö_Sana_kelpaa kirjoitti:

        "Tästäkin olisi joskus kiva asiallisesti keskustella." (Mummo)

        Tarkoitatko "asiallisella" että jätetään hengellinen näkökulma pois? Että kyse on taas vain ihmisten "innostumisesta" ja omista järjen päätelmistä?

        Kerrohan, onko kiusallista keskustella hengellisistä asioista kun pakenit sieltä toisestakin keskustelusta pois?

        Jospa sinäkin juttelisit aiheesta. Voisitko vaikka kertoa oman käsityksesi tuosta opista, joka on sanana ainakin minulle täysin outo?


      • hepskukkuuta kirjoitti:

        Tätä asiaa sinun pitää kysyä Jumalalta. Vain Häneltä saat oikean vastauksen:):):)

        Etkö sinä keskustele Jumalan kanssa, evl 🤓❓


      • luterilainen_ kirjoitti:

        Lue Raamatusta. Siellähän se kerrotaan. Myös Katekismus on tässä oivallinen tietolähde.

        Toki minä luen mutta siellä ei kerrota mitä Jumala on sinulle ilmoittanut henkilökohtaisesti. Kai sinulla sentään on henkilökohtainen kontakti Häneen, evl 🤓❓


      • luterilainen_
        usko.vainen kirjoitti:

        Toki minä luen mutta siellä ei kerrota mitä Jumala on sinulle ilmoittanut henkilökohtaisesti. Kai sinulla sentään on henkilökohtainen kontakti Häneen, evl 🤓❓

        Henkilökohtaista ilmoitustahan Raamatussa on, ainakin minulle. Sinusta en tiedä.


      • luterilainen_ kirjoitti:

        Henkilökohtaista ilmoitustahan Raamatussa on, ainakin minulle. Sinusta en tiedä.

        Raamattu ei ole henkilökohtainen ilmoitus vaan tarkoitettu jokaiselle ihmiselle.
        Sinulla ei siis ole henkilökohtaista suhdetta Jumalaan eikä Pyhä Henki ole sinussa, olenko oikeasaa ❓


      • tohtorisetä
        usko.vainen kirjoitti:

        Raamattu ei ole henkilökohtainen ilmoitus vaan tarkoitettu jokaiselle ihmiselle.
        Sinulla ei siis ole henkilökohtaista suhdetta Jumalaan eikä Pyhä Henki ole sinussa, olenko oikeasaa ❓

        Kuuletko ääniä päässäsi? Mitä ne sanovat? Oletko kertonut niistä lääkärillesi?


      • tohtorisetä kirjoitti:

        Kuuletko ääniä päässäsi? Mitä ne sanovat? Oletko kertonut niistä lääkärillesi?

        Niin, miten sen nyt ottaa. Eikös ne korvat ole ihmisellä yleensä päässä 😂


      • tohtorisetä
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin, miten sen nyt ottaa. Eikös ne korvat ole ihmisellä yleensä päässä 😂

        Kerrohan nyt mitä ne äänet päässäsi sanovat. Käskevätkö ne tappaa jonkun - ehkä homon tai ateistin? Voi olla että poliisi on jo tänä iltana ovellasi.


      • tohtorisetä kirjoitti:

        Kerrohan nyt mitä ne äänet päässäsi sanovat. Käskevätkö ne tappaa jonkun - ehkä homon tai ateistin? Voi olla että poliisi on jo tänä iltana ovellasi.

        Se sanoo sitä mitä korvani kulloinkin välittävät aivoihini 🤗
        Minua ei koskaan ole käsketty tappaa ketään. Kerro sinä tästä kokemuksestasi 😳


      • Eikö_Sana_kelpaa kirjoitti:

        "Tästäkin olisi joskus kiva asiallisesti keskustella." (Mummo)

        Tarkoitatko "asiallisella" että jätetään hengellinen näkökulma pois? Että kyse on taas vain ihmisten "innostumisesta" ja omista järjen päätelmistä?

        Kerrohan, onko kiusallista keskustella hengellisistä asioista kun pakenit sieltä toisestakin keskustelusta pois?

        ”Tarkoitatko "asiallisella" että jätetään hengellinen näkökulma pois?”

        En, vaan siitä että keskustellaan siitä asiasta, mistä on tarkoitus. Kuten tässä ketjussa oli regimenttioppi.

        ”Kerrohan, onko kiusallista keskustella hengellisistä asioista kun pakenit sieltä toisestakin keskustelusta pois?”

        Pakenin?? En todellakaan. Eikä hengellisistä asioista keskusteleminen ole millään muotoa kiusallista- päinvastoin.

        En vain ymmärrä, miksi keskustelua pitää muuttaa toiseen asiaan kesken kaiken? Tai mennä henkilökohtaisiin käännyttämisyrityksiin?

        Kuten huomaat, ei tästä ketjusta tullut asiallista ketjua. Vaan jälleen kerran sellainen hölöhölö ketju.


    • OlenEriMieltä

      Regmenttiopin mukaan kukaan luterilainen ei voi halutessaankaan valita iankaikkista osaansa, koska tuon opin mukaan Jumala yksin tekee ratkaisut niinkuin nimim luterilainen tuolla esellä kertoo.
      Ihminen on siis luterilaisten mukaan kuin sätkynukke, jonka naruja Jumala nykii miten tahtoo kysymättä mitään ihmiseltä!

      • esimerkki.tästä

        Ihmisten valinnat ja ratkaisut kuuluvat maallisen regimentin piiriin. Esimerkiksi kun teen ratkaisun liittyä helluntaiseurakuntaan, toimin maallisen tahtoni sanelemana. Siinä ei ole mitään jumalallista.


      • OlenEriMieltä
        esimerkki.tästä kirjoitti:

        Ihmisten valinnat ja ratkaisut kuuluvat maallisen regimentin piiriin. Esimerkiksi kun teen ratkaisun liittyä helluntaiseurakuntaan, toimin maallisen tahtoni sanelemana. Siinä ei ole mitään jumalallista.

        Eli, luterilaisen pelastuminen on kuin lottoarvonta, joskus osuu kohdalle, mutta usein ei kenenkään kohdalle!


      • esimerkki.tästä
        OlenEriMieltä kirjoitti:

        Eli, luterilaisen pelastuminen on kuin lottoarvonta, joskus osuu kohdalle, mutta usein ei kenenkään kohdalle!

        Ihminen ei voi itseään millään omilla teoillaan pelastaa. Pelastuminen on sata prosenttisesti Jumalan teko. Myös hurmoskokouksissa tapahtuva ratkaisu kädennostoineen on pelkkää maalliseen regimenttiin kuuluva asia, samoin kaatamisnäytöksissä joissa ihmisen oma suggestio saa hänet sätkyttelemään lattialla. Jumala ei ole tuollaisten temppujen tekijä.


      • esimerkki.tästä kirjoitti:

        Ihminen ei voi itseään millään omilla teoillaan pelastaa. Pelastuminen on sata prosenttisesti Jumalan teko. Myös hurmoskokouksissa tapahtuva ratkaisu kädennostoineen on pelkkää maalliseen regimenttiin kuuluva asia, samoin kaatamisnäytöksissä joissa ihmisen oma suggestio saa hänet sätkyttelemään lattialla. Jumala ei ole tuollaisten temppujen tekijä.

        Etkö ole koskaan lukenut miten Pyhä Henki kaatoi mm. Sauluksen😳❓


      • esimerkki.tästä
        usko.vainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut miten Pyhä Henki kaatoi mm. Sauluksen😳❓

        Kuulutko sinä noihin permannolla sätkyttelijöihin?


      • kristitty_mies
        usko.vainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut miten Pyhä Henki kaatoi mm. Sauluksen😳❓

        Pyhä Henki ei ketään kaatele vaan paha henki


      • TarkeennaVähän
        kristitty_mies kirjoitti:

        Pyhä Henki ei ketään kaatele vaan paha henki

        Paha henkikö se Sauluksen kaatoi?


      • OlenEriMieltä kirjoitti:

        Eli, luterilaisen pelastuminen on kuin lottoarvonta, joskus osuu kohdalle, mutta usein ei kenenkään kohdalle!

        "...luterilaisen pelastuminen on kuin lottoarvonta, joskus osuu kohdalle, mutta usein ei kenenkään kohdalle! "

        Noinko sinä kutsut sitä, mitä me pidämme yksin Jumalan päätettävänä?


      • kristitty_mies
        TarkeennaVähän kirjoitti:

        Paha henkikö se Sauluksen kaatoi?

        Raamatussa ei kerrota että Pyhä Henki olisi aikaansaanut Paavalin kohtauksen. Yleensä Raamatussa kuvatut epileptiset kohtaukset uskottiin riivaajien auheuttamiksi mm. Mark. 9.


      • OlenEriMieltä
        mummomuori kirjoitti:

        "...luterilaisen pelastuminen on kuin lottoarvonta, joskus osuu kohdalle, mutta usein ei kenenkään kohdalle! "

        Noinko sinä kutsut sitä, mitä me pidämme yksin Jumalan päätettävänä?

        Mitäs sanot sitten siihen, kun Raamatun mukaan Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden? Eli pointti on siinä, että Jumalan puolelta ei ole asetettu estettä kenenkään pelastumiselle vaan Jumala on valmistanut joka ainoalle ihmiselle tien pelstukseen, joka tie on Jeesus Kristus.
        Ja nyt jos jollekin ei Jeesus Kristus kelpaa vastaanotettavaksi, joka pelastaisi ihmisen, niin silloin pelastuminen on meidän jokaisen oma valinta.

        Mutta sinun mukaasi meillä ei ole mitään valinnan mahdollisuuta, koska sanot, että " me pidämme pelastumista yksin Jumalan päätettävänä?"

        Jos noin on kuten kerrot, niin silloinhan pelastumen on kuin lottoarvonta, jonka tulos selviää vasta viimeisellä tuomiolla.


      • esimerkki.tästä
        usko.vainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut miten Pyhä Henki kaatoi mm. Sauluksen😳❓

        En ole lukenut, koska Raamatussa ei niin kerrota.


      • Lutherus
        OlenEriMieltä kirjoitti:

        Mitäs sanot sitten siihen, kun Raamatun mukaan Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden? Eli pointti on siinä, että Jumalan puolelta ei ole asetettu estettä kenenkään pelastumiselle vaan Jumala on valmistanut joka ainoalle ihmiselle tien pelstukseen, joka tie on Jeesus Kristus.
        Ja nyt jos jollekin ei Jeesus Kristus kelpaa vastaanotettavaksi, joka pelastaisi ihmisen, niin silloin pelastuminen on meidän jokaisen oma valinta.

        Mutta sinun mukaasi meillä ei ole mitään valinnan mahdollisuuta, koska sanot, että " me pidämme pelastumista yksin Jumalan päätettävänä?"

        Jos noin on kuten kerrot, niin silloinhan pelastumen on kuin lottoarvonta, jonka tulos selviää vasta viimeisellä tuomiolla.

        Jumala ei heitä noppaa eikä pelaa lottoa. Hän pelastaa kenet Hän TAHTOO ja paaduttaa kenet Hän TAHTOO apostoli Paavalin mukaan.


      • TarkeenaVähän
        kristitty_mies kirjoitti:

        Raamatussa ei kerrota että Pyhä Henki olisi aikaansaanut Paavalin kohtauksen. Yleensä Raamatussa kuvatut epileptiset kohtaukset uskottiin riivaajien auheuttamiksi mm. Mark. 9.

        Toimiko sitten paha henki yhteistyössä Jeesuksen kanssa, kun Paavali itse kertoo Damaskon tiellä sattuneesta näin: Apt 26:12-15
        ”Näissä asioissa matkustin Damaskokseen ylipappien antamin valtuuksin ja heidän suostumuksellaan.Silloin, keskellä päivää, kuningas, minä näin tiellä auringon paistetta kirkkaamman valon leimahtavan taivaasta minun ja matkatoverieni ympärillä.Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle heprean kielellä: "’Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs sinun on potkia pistimiä vastaan.’" Minä kysyin: ’Herra, kuka olet?’ Herra sanoi: "’Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat."


      • OlenEriMieltä kirjoitti:

        Mitäs sanot sitten siihen, kun Raamatun mukaan Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden? Eli pointti on siinä, että Jumalan puolelta ei ole asetettu estettä kenenkään pelastumiselle vaan Jumala on valmistanut joka ainoalle ihmiselle tien pelstukseen, joka tie on Jeesus Kristus.
        Ja nyt jos jollekin ei Jeesus Kristus kelpaa vastaanotettavaksi, joka pelastaisi ihmisen, niin silloin pelastuminen on meidän jokaisen oma valinta.

        Mutta sinun mukaasi meillä ei ole mitään valinnan mahdollisuuta, koska sanot, että " me pidämme pelastumista yksin Jumalan päätettävänä?"

        Jos noin on kuten kerrot, niin silloinhan pelastumen on kuin lottoarvonta, jonka tulos selviää vasta viimeisellä tuomiolla.

        Ei vielä kukaan ole vakuuttavasti kertonut, miten me ihmiset voidaan päättää jo nyt - ennen Jumalan viimeistä tuomiota - ketkä saavat VIP kortin ohi tuon?

        Meillä ei ole muuta kuin usko, toivo ja rakkaus.


      • ALKEET_HALTUUN
        TarkeenaVähän kirjoitti:

        Toimiko sitten paha henki yhteistyössä Jeesuksen kanssa, kun Paavali itse kertoo Damaskon tiellä sattuneesta näin: Apt 26:12-15
        ”Näissä asioissa matkustin Damaskokseen ylipappien antamin valtuuksin ja heidän suostumuksellaan.Silloin, keskellä päivää, kuningas, minä näin tiellä auringon paistetta kirkkaamman valon leimahtavan taivaasta minun ja matkatoverieni ympärillä.Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle heprean kielellä: "’Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs sinun on potkia pistimiä vastaan.’" Minä kysyin: ’Herra, kuka olet?’ Herra sanoi: "’Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat."

        Paavali ei itse kerro Apostolien teoissa yhtään mitään. Apt. on Luukkaan käsialaa.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Pyhä Henki ei ketään kaatele vaan paha henki

        Kyllä se Pyhä Henki vaan kaatoi Sauluksenkin :D


      • esimerkki.tästä kirjoitti:

        En ole lukenut, koska Raamatussa ei niin kerrota.

        Apt. 9


      • TarkeenaVähän
        ALKEET_HALTUUN kirjoitti:

        Paavali ei itse kerro Apostolien teoissa yhtään mitään. Apt. on Luukkaan käsialaa.

        Kyllä minulla on alkeet hallussa. Kirjoitusten mukaan nimenomaan Paavali itse kertoo tuon Agrippalle minkä Luukas kirjoittaa muistiin. Mutta kertoja on nimenomaan Paavali.


      • OlenEriMieltä
        mummomuori kirjoitti:

        Ei vielä kukaan ole vakuuttavasti kertonut, miten me ihmiset voidaan päättää jo nyt - ennen Jumalan viimeistä tuomiota - ketkä saavat VIP kortin ohi tuon?

        Meillä ei ole muuta kuin usko, toivo ja rakkaus.

        Viittaat itse tuossa uskoon, jonka perusteella Jumala pelastaa jokaisen joka turavautuu Jeesukseen Kristukseen, eli uskoo häneen. Ja tuon uskon perusteella Paavalikin piti itseään pelastettuna, kun kertoi 2. Tim 4: 7-8
        "Olen kilpaillut hyvän kilpailun, juoksun päättänyt ja uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, antaa minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle vaan myös kaikille, jotka rakastavat hänen ilmestymistään.
        Ja samoin minäkin pidän itseäni pelastettuna, koska uskon Jeesukseen Kristukseen.


      • Sisälukutaitoa
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä se Pyhä Henki vaan kaatoi Sauluksenkin :D

        Apt 9 ei kerrota että Pyhä Henki olisi kaatanut Saulin.


      • Sisälukutaitoa kirjoitti:

        Apt 9 ei kerrota että Pyhä Henki olisi kaatanut Saulin.

        Jaa, kukas se sitten oli :O?


      • kristitty_mies
        OlenEriMieltä kirjoitti:

        Viittaat itse tuossa uskoon, jonka perusteella Jumala pelastaa jokaisen joka turavautuu Jeesukseen Kristukseen, eli uskoo häneen. Ja tuon uskon perusteella Paavalikin piti itseään pelastettuna, kun kertoi 2. Tim 4: 7-8
        "Olen kilpaillut hyvän kilpailun, juoksun päättänyt ja uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, antaa minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle vaan myös kaikille, jotka rakastavat hänen ilmestymistään.
        Ja samoin minäkin pidän itseäni pelastettuna, koska uskon Jeesukseen Kristukseen.

        Paavalin tyyliin kuuluu ajatus: Olen pelastettu - en kuitenkaan vielä. Tämä toistuu Paavalin ajattelussa usein.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Paavalin tyyliin kuuluu ajatus: Olen pelastettu - en kuitenkaan vielä. Tämä toistuu Paavalin ajattelussa usein.

        "Olen pelastettu - en kuitenkaan vielä. "

        Jotakuinkin näinhän se menee.


      • NäinOnKirjoitettu
        mummomuori kirjoitti:

        "Olen pelastettu - en kuitenkaan vielä. "

        Jotakuinkin näinhän se menee.

        Mutta ei mistään Paavalin teksteistä löydy, että Paavali puhuttelisi uskovia syntisiksi vaan uskovat ovat kaikkialla UT:n teksteissä pyhiä ja Jumalalle rakkaita toisinkuin luterilaiset, jotka sanovat olevansa uskovinakin syntisiä.


      • luterilainen_
        NäinOnKirjoitettu kirjoitti:

        Mutta ei mistään Paavalin teksteistä löydy, että Paavali puhuttelisi uskovia syntisiksi vaan uskovat ovat kaikkialla UT:n teksteissä pyhiä ja Jumalalle rakkaita toisinkuin luterilaiset, jotka sanovat olevansa uskovinakin syntisiä.

        Paavalin perustamissa seurakunnissa mm. Korinttissa uskovat "pyhät" elivät kuin pellossa. Vapaita sukupuolisuhteita harrastettiin ja käytettiin alkoholia muistoateriallakin yms. Paavali joutui jatkuvasti moittimaan heitä. En sanoisi heitä synnittömiksi.


      • NäinOnKirjoitettu kirjoitti:

        Mutta ei mistään Paavalin teksteistä löydy, että Paavali puhuttelisi uskovia syntisiksi vaan uskovat ovat kaikkialla UT:n teksteissä pyhiä ja Jumalalle rakkaita toisinkuin luterilaiset, jotka sanovat olevansa uskovinakin syntisiä.

        Jaa a, kun vain Jeesusta pidettiin synnittömänä, niin olivatko sitten kaikki tuolloiset uskovat jeesuksia?


      • NäinOnKirjoitettu
        mummomuori kirjoitti:

        Jaa a, kun vain Jeesusta pidettiin synnittömänä, niin olivatko sitten kaikki tuolloiset uskovat jeesuksia?

        Olet siis sitä mieltä, että Paavali erehtyi suuresti nimittäessään uskovia pyhiksi. Ja jos Paavali erehtyi tässä asiassa niin sittenhän voidaan asettaa kaikki muukin Paavalin tuotos kyseenalaiseksi. Tätäkö tarkoitat, että Raamatun tekstit ovat lähinnä vain sinnepäin, joita me tämän ajan ihmiset voidaan kääntää oman mielemme mukaan ja tälle ajalle sopiviksi.


      • NäinOnKirjoitettu kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että Paavali erehtyi suuresti nimittäessään uskovia pyhiksi. Ja jos Paavali erehtyi tässä asiassa niin sittenhän voidaan asettaa kaikki muukin Paavalin tuotos kyseenalaiseksi. Tätäkö tarkoitat, että Raamatun tekstit ovat lähinnä vain sinnepäin, joita me tämän ajan ihmiset voidaan kääntää oman mielemme mukaan ja tälle ajalle sopiviksi.

        Ensimmäisenä tuli mieleen nämä jakeet

        Mark. 10:44
        ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.

        Mark. 10:31
        Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi."

        Room. 6:23
        Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        Miten Jeesus suhtautui niihin, jotka omasta mielestään eivät syntiä tehneet:

        Joh. 8:7
        Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä."

        Ja miten syntisiin, jotka eivät kuvitelleet olevansa synnittömiä:

        Luuk. 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
        18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.

        En ole vielä tähän ikään mennessä tavannut yhtään synnitöntä ihmistä. Siksi me voimme vain kilvoitella, yrittää ja pyrkiä sitä kohti. Mutta loppupeleissä ei jää muuta kuin Jumalan armo

        Room. 5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -


      • NäinOnKirjoitettu
        mummomuori kirjoitti:

        Ensimmäisenä tuli mieleen nämä jakeet

        Mark. 10:44
        ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.

        Mark. 10:31
        Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi."

        Room. 6:23
        Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        Miten Jeesus suhtautui niihin, jotka omasta mielestään eivät syntiä tehneet:

        Joh. 8:7
        Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä."

        Ja miten syntisiin, jotka eivät kuvitelleet olevansa synnittömiä:

        Luuk. 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
        18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.

        En ole vielä tähän ikään mennessä tavannut yhtään synnitöntä ihmistä. Siksi me voimme vain kilvoitella, yrittää ja pyrkiä sitä kohti. Mutta loppupeleissä ei jää muuta kuin Jumalan armo

        Room. 5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -

        Et siis usko sitä mitä Paavali kirjoitti esim Rooman srk:lle Room 1:7 Kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille: armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

        Missä kohtaa tuossa lukee, että Roomassa asuville syntisille?


      • Tässä lyhyesti se, mitä regimenttiopilla tarkoitetaan.

        ”Toisaalta Jumala hallitsee ”vasemmalla kädellään” eli laillisen esivallan, yhteiskunnan lakien ja oikeusjärjestyksen sekä erilaisten virkojen ja tehtävien välityksellä. Tätä kaikkea kutsutaan maalliseksi regimentiksi.”

        ”Esivallan on kuitenkin kyettävä perustelemaan toimintansa järjellä ja pidettävä kiinni oikeudenmukaisuudesta.”

        ”Toisaalta Jumala käyttää hallintavaltaansa ”oikealla kädellään” eli kirkon kautta.
        ”Tätä puolta Jumalan hallintavallasta kutsutaan hengelliseksi regimentiksi. Se tähtää samaan päämäärään kuin maallinen regimentti, mutta keinot ovat erilaiset.”
        ”Hengelliseen regimenttiin eivät kuulu pakko, rangaistukset eivätkä vaatimukset.”
        ”Kun ihminen uskoo ja haluaa elää Jumalan tahdon mukaisesti, myös lähimmäisenrakkaus ja oikeudenmukaisuus voivat toteutua.”
        Aamenesta öylättiin – kirkon sanasto ”Regimenttioppi”


      • NäinOnKirjoitettu kirjoitti:

        Et siis usko sitä mitä Paavali kirjoitti esim Rooman srk:lle Room 1:7 Kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille: armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

        Missä kohtaa tuossa lukee, että Roomassa asuville syntisille?

        Eikä synnittömyydestä sanota yhtään mitään.


      • NäinOnKirjoitettu
        mummomuori kirjoitti:

        Eikä synnittömyydestä sanota yhtään mitään.

        On se kumma miten luterilaiste täytyy pitää uskoviakin syntisinä vastoin Raamatun ilmoitusta. Mikä siinä syntisenä elämisessä niin kiehtoo, että sen puolesta täytyy jatkuvasti taistella?


      • NäinOnKirjoitettu kirjoitti:

        On se kumma miten luterilaiste täytyy pitää uskoviakin syntisinä vastoin Raamatun ilmoitusta. Mikä siinä syntisenä elämisessä niin kiehtoo, että sen puolesta täytyy jatkuvasti taistella?

        Ajattelet väärin päin. Kukaan ihminen ei ole synnitön. Ei syntisyys poistu sinusta, teit vaikka mitä. Aina ja joka päivä sinäkin syyllistyt jonkinlaiseen syntiin.
        Sinäkin suhtaudut uskoviin jotka ovat luterilaisia kovin ilkeästi.

        Voit vain yrittää olla tekemättä syntiä. Siinä onnistuu vähänparemmin uskon avulla. Se ei enää kiehdo ja siksi voit välttää suurimmaksi osaksi sitä.

        En ole vielä nähdyt yhtään synnitöntä ihmistä. Jos sellaisia on, niin missä niitä voi nähdä?


      • NäinOnKirjoitettu
        mummomuori kirjoitti:

        Ajattelet väärin päin. Kukaan ihminen ei ole synnitön. Ei syntisyys poistu sinusta, teit vaikka mitä. Aina ja joka päivä sinäkin syyllistyt jonkinlaiseen syntiin.
        Sinäkin suhtaudut uskoviin jotka ovat luterilaisia kovin ilkeästi.

        Voit vain yrittää olla tekemättä syntiä. Siinä onnistuu vähänparemmin uskon avulla. Se ei enää kiehdo ja siksi voit välttää suurimmaksi osaksi sitä.

        En ole vielä nähdyt yhtään synnitöntä ihmistä. Jos sellaisia on, niin missä niitä voi nähdä?

        Kysyn sitten , että oletko nähnyt yhtään pyhää ihmistä?


      • Sisälukutaitoa
        usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, kukas se sitten oli :O?

        Mahdollisuuksia on monia. Paha henki on monenlaisten temppujentekijä, jokin sairaus kuten epileptinen kohtaus mikä vaikuttaa hyvin todennäköiseltä, ja sitten psyykkinen tunnelataus mihin viittaa hänen sokeutumisensakinj. Raamattu ei sitä kerro joten EMME TIEDÄ SITÄ


      • Sisälukutaitoa kirjoitti:

        Mahdollisuuksia on monia. Paha henki on monenlaisten temppujentekijä, jokin sairaus kuten epileptinen kohtaus mikä vaikuttaa hyvin todennäköiseltä, ja sitten psyykkinen tunnelataus mihin viittaa hänen sokeutumisensakinj. Raamattu ei sitä kerro joten EMME TIEDÄ SITÄ

        Jaa, että pahahenki johdatti Paavalin Jeesuksen apostoliksi, mielenkiintoista 🤗


      • NäinOnKirjoitettu kirjoitti:

        Kysyn sitten , että oletko nähnyt yhtään pyhää ihmistä?

        Enpä juuri, mutta joidenkin kohdalla on vahvasti sellainen aistittavissa.


    • luterilainen_

      Toinen luterilaisuuteen kuuluva oppi on se että kristitty on samaan aikaan syntinen ja vanhurskas. Luterilainen uskova ei siis koskaan ole synnitön. Jumala pelastaa ainoastaan jumalattomia ei jumalisia. Puhutaan syntisten-pyhien yheisöstä kun puhutaan ev. lut kirkosta.

      • IhanMahotonta

        Luterilainen on siis samaan aikaan elävä ja kuollut! Enpä ole koskaan kuitenkaan käytännössä tuollaista nähnyt, vaan kaikki näkemäni tapaukset ovat olleet joko kuolleita tai eläviä, mutta ei koskaan molempia samalla kertaa,


      • IhanMahotonta kirjoitti:

        Luterilainen on siis samaan aikaan elävä ja kuollut! Enpä ole koskaan kuitenkaan käytännössä tuollaista nähnyt, vaan kaikki näkemäni tapaukset ovat olleet joko kuolleita tai eläviä, mutta ei koskaan molempia samalla kertaa,

        Kyllä minä olen nähnyt tuollaisenkin ihmisen. Ensin elänyt kuin pellossa ja sitten vissiin deliriumissa käydään kasteella ja ollaan muka uudelleen synnytty, kuin synnittömänä. Eikä tuossa vielä kaikk ! i Todellakin kaupanpäällisenä moni (ei kaikki) kuvittelee vieläpä, että kaikki on kuin pois pyyhkäisty, eikä niistä pidä mitenkään vastata. Ainoastaan toisten pitää mukautua siihen, että juu nyt se on sitten eilen syntynyt.

        Kokemuksesta voin sanoa, että aika mahdoton paikka kanssaihmisille ja harvemmin sitten toisaalta tuo uudelleen syntyminen on kestävää laatua. Toki tuon jutunhan voi sitten suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa ja bonuksena vielä se, ettei mitään henkilökohtaista vastuuta tai aitoa katumusta tarvitse välttämättä tuntea. Tuosta johtuen nämä uudelleen kastavat kaiken mahdollisen armahtavat lahkot juuri ovatkin tiettyjä ihmisiä puoleensa vetäviä, koska siellä ei tarvitse välttämättä yrittää sitä parannusta elämässä vaan riittää, että käyt kasteella.


      • sielunhoitaja

        Luterilaisuus on hyvin tämänpuoleista realismia sielunhoidollisesti


      • IhanMahotonta
        nähty.on kirjoitti:

        Kyllä minä olen nähnyt tuollaisenkin ihmisen. Ensin elänyt kuin pellossa ja sitten vissiin deliriumissa käydään kasteella ja ollaan muka uudelleen synnytty, kuin synnittömänä. Eikä tuossa vielä kaikk ! i Todellakin kaupanpäällisenä moni (ei kaikki) kuvittelee vieläpä, että kaikki on kuin pois pyyhkäisty, eikä niistä pidä mitenkään vastata. Ainoastaan toisten pitää mukautua siihen, että juu nyt se on sitten eilen syntynyt.

        Kokemuksesta voin sanoa, että aika mahdoton paikka kanssaihmisille ja harvemmin sitten toisaalta tuo uudelleen syntyminen on kestävää laatua. Toki tuon jutunhan voi sitten suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa ja bonuksena vielä se, ettei mitään henkilökohtaista vastuuta tai aitoa katumusta tarvitse välttämättä tuntea. Tuosta johtuen nämä uudelleen kastavat kaiken mahdollisen armahtavat lahkot juuri ovatkin tiettyjä ihmisiä puoleensa vetäviä, koska siellä ei tarvitse välttämättä yrittää sitä parannusta elämässä vaan riittää, että käyt kasteella.

        Kerrassaan ihmeellisiä ovat luterilaiset! Kykenevät olemaan samaan aikaan uudestisuýntyneitä ja hengellisesti kuolleita!


      • IhanMahotonta kirjoitti:

        Kerrassaan ihmeellisiä ovat luterilaiset! Kykenevät olemaan samaan aikaan uudestisuýntyneitä ja hengellisesti kuolleita!

        Tuo taitaa olla nyt sitä kielipeliä?


    • jeesusfani1

      Kun en ole aiemmin kuullutkaan luterilaisen kirkon luomasta regimenttiopista, niin googlailin.

      Luterilaisen käsityksen mukaan Jumala hallitsee ja huolehtii kahdella tavalla luomaansa maailmaa.
      Toisaalta laillisen esivallan, yhteiskunnan lakien ja oikeusjärjestyksen sekä erilaisten virkojen ja tehtävien välityksellä (maallinen regimentti).
      Toisaalta Jumala käyttää hallintavaltaansa kirkon kautta silloin, kun kirkko huolehtii Jumalan sananjulistamisesta ja sakramenteista (hengellinen regimentti).

      Raamattu-opin mukaan tulin siihen tulokseen, että Jumala on säätänyt tarkat aineelliset luonnonlait kuin myös hengelliset syyn ja seurauksen lait, jotka käyvät ilmi Jumalan ja israelilaisten välisistä suhteista. Kun kansa luopui noudattamasta Jumalan heille säätämää lakia (kymmenen käskyä), niin luonnonlaista johtuvat onnettomuudet kuin myös ihmismielen sotaisuudesta johtuvat turmiot vieraiden kansojen taholta kohtasivat israelilaisia.

      Toisaalta Raamattu-opista käy myös ilmi Jumalan pitkämielisyys.
      Jumala totesi Abramille: ”Niin tiedä totisesti, että sinun tulevat elämään muukalaisina maassa, joka ei ole heidän omansa, ja heidän on niitä palveleman, ja he sortavat heitä neljäsataa vuotta. Ja neljännessä polvessa sinun jälkeläisesi palaavat tänne takaisin, sillä amorilaisten syntivelka ei ole vielä täysi” (I Moos. 13, 16).

      Toisaalta Raamattu-opin mukaan näyttäisi siltä, että Jumala on antanut tämän planeetan hallintavallan Saatanalle.
      Matt. 4: 8-9: ”Taas perkele otti hänet (siis Jeesuksen) kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaiki maailman valtakunnat ja niiden loiston, ja sanoi hänelle: ”Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua”.

      Totean ev. lut. kirkon regimenttiopista näin, koskee muuten lukemattomia muitakin oppeja mukaan lukien tieteelliset 0-opit, filosofiset opit, lääketieteelliset opit, jne., jne., että meni toisesta korvasta sisään ja tuli toisesta ulos.

      • Ehkä sinun pitäisi ensin tutustua siihen, mitä regimenttioppi on?

        ”Regimenttioppi syntyi Lutherin ratkaisumalliksi Jeesuksen vuorisaarnassa (Matt. 5–7) esittämiin eettisiin vaatimuksiin, joissa edellytetään mm. kääntämään viholliselle aina toinen poski. Keskeinen kristillisten kirkkojen eettinen ongelma kautta aikojen on ollut se, miten soveltaa tällaista täydellistä väkivallasta kieltäytymisen periaatetta yhteiskuntaelämässä.”
        KRISTILLISTEN KIRKKOJEN EETTISET PAINOTUKSET, etälukio

        ”Evankelisluterilaisessa teologiassa regimentillä tarkoitetaan Jumalan hallintavaltaa tai hallintapiiriä.”

        ”Jumala hallitsee luomakuntaansa kahdella tavalla: maailmassa esivallan ja lakien kautta, Kirkossaan hengellisesti, Sanansa kautta.”

        1.1.Regimenttiopin lähtökohdat
        Termi ’regimentti’ on johdettu latinankielen verbistä ’rego’, joka on suoraan käännettynä ’johdan’ tai ’hallitsen’. Evankelisluterilaisessa teologiassa regimentillä tarkoitetaan Jumalan hallintavaltaa tai hallintapiiriä.

        Regimenttejä on kaksi:
        1.MAALLINEN REGIMENTTI (regnum civile)
        2. HENGELLINEN REGIMENTTI
        (regnum Christi tai regnum spirituale)Jumala hallitsee luomakuntaansa kahdella tavalla: maailmassa esivallan ja lakien kautta, Kirkossaan hengellisesti, Sanansa kautta.

        1.2.
        Martti Luther ja regimenttioppi Martti Luther joutui pohtimaan Jumalan maallisen ja hengellisen hallinnan eroa ymmärtäessään, ettei keskiajan kirkon opetus vastannut Raamatun totuutta.

        Lutherin kritiikki kohdistui erityisesti kahteen asiaan. Ensiksikin hän katsoi, ettei keskiajan kirkon opetus kahden tason etiikasta ollut raamatullista (ks. esim.Luther, Martti:Valitut teokset III, 1983, s. 7; tästä myös WA 11. 245, 23 -25; 259, 17-19).

        Rooman kirkko opetti, että yhteiskunnasta vetäytyminen ja luostarielämä edustavat korkeampaa hurskauden tasoa.

        Toiseksi Luther torjui keskiajan kirkon piispojen maalliset valtapyrkimykset. Hänen mukaansa piispojen valta on hengellistä, eikä se tuo mukanaan maallista valtaa.

        Lähde: JUMALAN MAALLINEN JA HENGELLINEN HALLINTA –EVANKELISLUTERILAINEN REGIMENTTIOPPI, Pastori Teemu Haataja



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      248
      3609
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1372
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      40
      1132
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1086
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1041
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      1010
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      819
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      788
    9. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      775
    10. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      357
      771
    Aihe