Varastokeräilijäksi ilman työkokemusta?

töihininnokas

Olen saanut tietoja, että eräs yritys eräällä paikkakunnalla tarvitsisi varastokeräilijää. Minulle on sanottu, että minussa on ainesta että ota työtodistukset mukaan ja marssi paikanpäälle työnjohtoon esittäytymään.

Kuitenkin, minulla ei ole edes logistiikan perustutkintoa. Minulla ei ole mitään hajua miten trukilla ajetaan. Sanottiin, että siellä opetetaan kyllä kaikki.

Viilataanko minua linssiin vai onko tässä jotain järkeäkin?

17

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meneihmeessänoworry

      Hei, tavalliseksi "rivityöntekijäksi", kuten varaston keräilijäksi, ei tarvitse olla alan ammattikoulutusta. Ei kyllä välttämättä muihinkaan tehtäviin tarvitse. Ne, joilla on koulutus, kannattaa mennä vähän vaativampiin tehtäviin, esim haastavat trukkityöt (työntömasto) tai varastonhoitajaksi, joka ymmärtää varastomaailmasta muutakin kuin oman tehtävänsä. Voit siis aivan hyvin mennä keräilijäksi ilman mitään alan kokemusta ja koulutusta. Varasto on monelle ensimmäinen työpaikka. Tekijät perehdytetään tehtävään, ja työ on pääasiassa yksinkertaista. Keräilytrukki ei ole samanlainen kuin normaali trukki. Ketäilytrukilla voi nostaa lavaa juuri ja juuri sen verran ylös, ettei raahaa maata. Keräilytrukissa ei ole rattia, vaan eräänlainen ohjaustanko. Ei se ole sen vaikeampaa kuin pyörällä ajo. Se on monelle ensimmäinen "trukki", jota he ajavat. Siihen ei tarvitse trukkikorttia, työnantajan antama lupa riittää.

    • MeneEsittäytymään

      Sinne vaan rohkeasti. Edellinen kommentoija aika tyhjentävästi asian selittikin, kiitos hänelle. Varsinkin jos paikka on juuri kuvailemasi piilotyöpaikka, eli tutun kautta niin hyvät mahikset on.
      Jos paikka tulee yleiseen työnhakuun niin siinä vaiheessa todennäköisesti voi olla myöhäistä, joten toimi pian. Näinä aikoina sinne "helpommankin" tason työtehtäviin iskee kokeneita tai alan koulutuksen omaavia työttömiä työnhakijoita ja arvata saattaa ketä työnantaja valitsee.

    • töihininnokas

      Kiitos vastauksista! Mukava tietää. Onko tietoa, minkälaista fyysistä kuntoa tarvitaan? En nyt äärimmäisen vahva ole, mutta jaksan minä jotain nostaa. Eikös trukilla kuitenkin siirretä rullakoita eikä käsin.

      Tää on valitettavasti jo yleisessä haussa :/ Mutta laitoin tämän tuttavan vinkistä hakemuksen tässä äsken ja käyn siellä tällä viikolla tervehtimässä, saa nähdä toimiiko vai nauravatko pihalle että mikä sinäkin luulet olevasi :D

      • Sdfgfdwfsd

        Seisomatyöhön tulee kyetä, muilta osin riippuu työstä, ja kyllä työ tekijäänsä opettaa ja vahvistaa... Yrityksiä ja tuotteita on niin monenlaisia, että mahdoton sanoa, paljonko täytyy ns jaksaa nostaa. Työ on toistavaa ja hyvä ergonomia on tietysti tärkeää. Ei kuitenkaan ole yritykselle mitenkään järkevää tehdä myyntieristä liian painavia. Ihmisille ne on tarkoitettu, itsenäisesti työskenteleville työntekijöille ja asiakkaille. Ja se vahvinkin lihaskimppu hajoaisi nopeasti jos kollit olisivat liian painavia. Eräässä paikassa taisi jo vajaa 20kg laatikoissa olla varoitus, että sitä ei ole tarkoitettu yhden ihmisen nostettavaksi... Jos olet ns normaali ihminen, ei sinulla pitäisi olla fyysistä estettä työllistyä. Itselläni valitettavasti on sellainen ruumiinrakenne, että eivät ottaneet keräilijäksi. Eivät ehkä ihan ymmärtäneet, mitä varastotyö 2010-luvulla on. Mutta ihan tavallisia hoikkiakin ihmisiä siellä on näkynyt olevan.


      • töihininnokas
        Sdfgfdwfsd kirjoitti:

        Seisomatyöhön tulee kyetä, muilta osin riippuu työstä, ja kyllä työ tekijäänsä opettaa ja vahvistaa... Yrityksiä ja tuotteita on niin monenlaisia, että mahdoton sanoa, paljonko täytyy ns jaksaa nostaa. Työ on toistavaa ja hyvä ergonomia on tietysti tärkeää. Ei kuitenkaan ole yritykselle mitenkään järkevää tehdä myyntieristä liian painavia. Ihmisille ne on tarkoitettu, itsenäisesti työskenteleville työntekijöille ja asiakkaille. Ja se vahvinkin lihaskimppu hajoaisi nopeasti jos kollit olisivat liian painavia. Eräässä paikassa taisi jo vajaa 20kg laatikoissa olla varoitus, että sitä ei ole tarkoitettu yhden ihmisen nostettavaksi... Jos olet ns normaali ihminen, ei sinulla pitäisi olla fyysistä estettä työllistyä. Itselläni valitettavasti on sellainen ruumiinrakenne, että eivät ottaneet keräilijäksi. Eivät ehkä ihan ymmärtäneet, mitä varastotyö 2010-luvulla on. Mutta ihan tavallisia hoikkiakin ihmisiä siellä on näkynyt olevan.

        Aivan. Näytän aivan normaalilta ja olenkin itse asiassa 200 cm pitkä kaveri joten uskon täyttäväni edellytykset työhön, ongelma vaan on se että en ole koskaan liikkunut hirveästi eli peruskunto on siinä kohtalaisen paikkeilla, mutta kaipa se työ kun jaksaa vaan tehdä niin nostaa peruskuntoa? Tarkoittanee varmaan aluksi sitä, että niihin koviin suoritelisiin ei pääse mutta alussa riittää jos saan sen peruspalkan kasaan..


      • Kuntonousuun
        töihininnokas kirjoitti:

        Aivan. Näytän aivan normaalilta ja olenkin itse asiassa 200 cm pitkä kaveri joten uskon täyttäväni edellytykset työhön, ongelma vaan on se että en ole koskaan liikkunut hirveästi eli peruskunto on siinä kohtalaisen paikkeilla, mutta kaipa se työ kun jaksaa vaan tehdä niin nostaa peruskuntoa? Tarkoittanee varmaan aluksi sitä, että niihin koviin suoritelisiin ei pääse mutta alussa riittää jos saan sen peruspalkan kasaan..

        Treenaa kotona. Koita alkuun seistä 8 tuntia. Välillä kyykkyyn ylös. Tepastele eestaas. Nostele samalla käsiä. Alkuun ilman painoja. Tätä tauotta 2 tuntia. Nappaa nopea kahvi, käy vessassa, max 10 min. Toista 2 tuntia. Nopea lounas, ehdit ehkä istua. Taas treeniä 2 tuntia. 10 min tauko. Ja kerran vielä 2 tuntia.


    • ksdkfsddksjkjfksl

      Olen itse aikoinaan ajanut ihan normaalia trukkia tehtaan sisätiloissa vaikka en sinne töihin tullessa ollut ikinä koskenutkaan trukkiin. Ei siihen tietysti kylmiltään edes annettu lupaa koskeakaan vaan perehdytyksen jälkeen. Muutaman kuukauden kuluttua siirryin kuitenkin toisenlaisiin tehtäviin johon ei kuulunut trukilla ajoa, sen jälkeen on ilmeisesti trukilla ajon vaatimukset jonkinverran nousseet, vain nimetyt kuljettajat saavat tätä nykyä ajaa trukkia kun ennen kuka vain joka oli saanut sen lyhyehkön perehdytyksen sai ajaa trukkia.
      Onhan siinä kyllä tapaturman riski suuri kun ahtaissa sisätiloissa ajaa trukilla varsinkin kuorma päällä kun se rajoittaa näkyvyyttä. Trukin hallintalaitteetkin ovat henkilöautoon verrattuna todella karuja ja sivistymättömiä :D
      Ennen tehdashommia olin joskus työharjoittelussa eräässä pikkufirmassa jossa oli mm. varastokeräilyä mutta tuotteet oli niin pieniä ja kevyitä ettei siinä trukkia tarvittu, senkun kävi hakemassa hyllystä tilatut tuotteet koriin ja sieltä pakkauspöydälle. Valitettavasti eivät palkanneet töihin sinne, esimerkki työkkärin harjoittelijoiden väärinkäytöstä...

    • KovaaHommaa

      Varastotyö voi olla tosi kovaakin. Pakkotahtista painamista. Likaista. Pölyistä. Kylmää. Hikistä.
      Palkassakin voi olla iso ero. Kaupan tes 10 e/t, akt 14 e/t. Ihan samoja hommia.
      Paljon on naisia. Etenkin pakkotahtisessa työssä. Pakkauksessa.

    • haaste_työkkärille

      Jotenkin tuntuu, että työkkärin tädit täällä kehuu hommaa kuin hommaa hyväksi, helpoksi, siistiksi.

      Työkkärin porukan pitäisi itse ainakin kerran kolmessa kuukaudessa käydä työpaikkoja läpi työkokeilijoina parin viikon pätkissä. Sinne vaan ihan duunarina ilman työkkärin statusta katsomaan, mitä työpaikoilla tehdään ja mitenkä siellä suhtaudutaan työkokeilijoihin ja harjoittelijoihin. Olisi hyvä työkkärin porukan kokea, miten kunto kestää duunissa kuin duunissa. Työelämässä mukana olleena heidän pitäisi helpolla pystyä heittäytymään tähän haasteeseen. Rytmikin kun on jo valmiiksi kohdillaan. Yötöitähin sopii kokeilla.

      Toisiko tämä vähän inhimillistä otetta työhön?

      • Dfvggfdsfgh

        Anteeksi, kirjoitin pari vastausta ja olen ihan oikeasti "alalla", joskin kouluttautunut jo konttorin puolelle. Että ei ole tässä nyt työkkärin täti kehumassa. Toki minäkin osaisin ne veemäiset puolet tuoda esiin, mutta ilmeisesti AP:ssa on tähän alaan ainesta, ja onhan työ verrattain hyväpalkkaista ja ressivapaata... Paino sanalla "verrattain". Minä en ainakaan kaupan kassalle menisi samaa leipää tienaamaan, asiakkaiden pskat päälle, esim.

        Seuraavan kommentoijan kanssa olen samaa mieltä siitä, että tämäkin työ vaatii ammattitaitoa, eikä ole mikään tumpeloiden päiväkerho. Kaikki eivät todellakaan kävele sisään vuonna 2018. Mutta valehtelisin jos väittäisin, että tarvitaan koulutusta... Eihän sitä ole kaikilla esimiehilläkään. Mikä on surullista mutta totta.


      • entä_toimisto
        Dfvggfdsfgh kirjoitti:

        Anteeksi, kirjoitin pari vastausta ja olen ihan oikeasti "alalla", joskin kouluttautunut jo konttorin puolelle. Että ei ole tässä nyt työkkärin täti kehumassa. Toki minäkin osaisin ne veemäiset puolet tuoda esiin, mutta ilmeisesti AP:ssa on tähän alaan ainesta, ja onhan työ verrattain hyväpalkkaista ja ressivapaata... Paino sanalla "verrattain". Minä en ainakaan kaupan kassalle menisi samaa leipää tienaamaan, asiakkaiden pskat päälle, esim.

        Seuraavan kommentoijan kanssa olen samaa mieltä siitä, että tämäkin työ vaatii ammattitaitoa, eikä ole mikään tumpeloiden päiväkerho. Kaikki eivät todellakaan kävele sisään vuonna 2018. Mutta valehtelisin jos väittäisin, että tarvitaan koulutusta... Eihän sitä ole kaikilla esimiehilläkään. Mikä on surullista mutta totta.

        Hyvä palkka = 11 e/t? Paljonko enempi teillä maksetaan?


      • bad.karma

        Työkkärin ämmät ovat pahin esimerkki siitä kun voivat valehdella silmät ja suut täyteen ilman mitään seurauksia. Mullekin valehdeltiin että tehdastyössä ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin istua ja valvoa mutta todellisuus on ihan toista, pelkkää primitiivistä raatamista, juuri sellaista paskaa mitä en olisi halunnut mutta tänne vaan jouduin työkkärin huijaamana.
        Toivon totisesti että karman laki toimii ja nuo valehtelijat saavat mitä heille on tulossakin...


    • ei_sovi_kaikille

      Kaikki luulee, että kun ei enää mihinkään muihin hommiin ole, niin sitten siivoojaksi taikka varastoon. Kumpikaan homma ei sovi kaikille. Molemmat vaatii kovaa kuntoa useimmissa paikoissa. Osa varastohommista on yksitoikkoisen tyhmää ja tylsää- tyhjäpäisen hommaa. Osassa vaaditaan hyvää muistia ja hoksottimia.

      Varastossa olet lisäksi useimmiten pimeässä ikkunattomassa tilassa. Et päivää näe. Menee niin kesä kuin talvikin ohi. Ei ainakaan masennukseen taipuvaiselle.

    • töihininnokas

      AP täällä, sain nyt työhaastattelukutsun tuohon keräilyhommaan liittyen. Onko kenelläkään tietoa, mitä ne kyselee tuolla työhaastattelussa? Perus mantraa mitä muuallakin?

      • Lenkille_

        Palkkatoivetta. Ota varmanpäälle ja pyydä 6,72 e/tunti.
        Perhesuunnitelmista.


      • Jotainfghh

        Varmaan että miten kestät rutiineja. Oletko tarkka. Pystytkö itsenäiseen työhön. Toisaalta myös tiimityöhön. Millaiset suunnitelmat sulla on tämän työn suhteen. Jne. Jos haluat työn, niin totta kai tykkäät rutiineista ja näet itsesi saman sorvin äärellä 5v kuluttua... Älä ole pahoillasi, että sinulla ei ole urheilutaustaa.


    • Feija.Hagert

      Varaskeräilijän homma sopii erinomaisesti romaneille. Musta iso osteluhame välttämätön!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe