Kesätyö/harjoittelijan palkka?

Täppynen

Ajattelin hakea muutamaan paikkaan jotka hakevat "kesätyöntekijää/harjoittelijaa". Olen opiskelija, valmistumassa nyt keväällä (alempi amk). Nyt on näin, että en ole ikinä ollut kesätöissä (siis en ole päässyt), enkä tiedä miten siinä palkkaus toimii. Sen tiedän, että "harjoittelijan palkka" voi olla tietyissä paikoissa joku tietty, huomattavan vähemmän kuin normaali palkka. Ideana olisi, että voisin ehkä jatkaa "kesätyön" jälkeen vakkarina, jos sattuu natsaamaan. En ole vielä tarkistanut, mikä kyseisen ammatin "oikea" tuntipalkka olisi... (Tämä kai selviää liitosta? En ole vielä liittynty.)

Että ihan vaan siltä varalta, että kyselevät palkkatoivetta, niin mitä siihen uskaltaa vastata? Voiko katsoa mikä tuntipalkka kuuluisi olla vai pitääkö tuossa alentaa hintaa, koska se on "vaan kesätyö/harjoittelu"?

10

4375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dfghhfd

      Ainakin insinöörien ja tradenomien liitoilla on palkkasuositukset olemassa opiskelijoille opintopisteiden mukaan sekä vastavalmistuneille. Periaatteessa kun sinulla sitten jo on paperit, sinun kuuluisi saada vähintään tessin mukaista palkkaa. Mutta jos haet johonkin harjoitteluohjelmaan, et voi olettaa ammattilaisen palkkaa. Kesäsijaisuus on asia erikseen, siinä voit saada suht asiallistakin palkkaa. Mutta koska sinulla ei ole työkokemusta, ja samasta paikasta kilpailee kymmeniä nuorempia ja kokeneempia ja halvempia, älä hinnoittele itseäsi ulos "vain koska sulla on paperit". Jos jotain lukuja haluat, niin sanoisin 1900-2100€ kesäsijaisuudesta loppuvaiheen opiskelijalla.

      • Täppynen

        Suuret kiitokset vastauksesta!


    • eiminkääntekijä

      Insinööriliiton palkkasuositus ekan vuoden opiskelijalle on jo 1900-2100. Valmistumisvaiheessa olevalle 2150-2600.

      Sinuna kyllä ottaisin hätävarana yli 2000 mutta samalla katselisin parempaa joka olisi enemmän tuolla 2600 hujakoilla.

      Harjottelijoille voidaan maksaa mitä vaan 0 ->. Itse olen kysynyt suoraan mikä palkka on, mutta hassua kyllä rekrytointivaiheessakaan ei vielä osata sanoa edes summia! Olen sitten jättänyt ne paikat sikseen.

      • Täppynen

        En siis ole insinööri. :D Ensimmäinen vastaaja piti sitä vain esimerkkinä.

        Kiitos kuitenkin. Tarvitsee tarkistaa, mitkä on mun alan palkkasuositukset ja miettiä sen mukaan sitten.

        Tilanteen mukaan vähän pienemmälläkin palkalla toki voi aluksi mennä "hätävarana" kuten sanoit, jonkun kohtuullisen lyhyen jakson. Pitänee tunnustella heti alkuvaiheessa onko mahdollisuuksia saada vakituisempi työ... Vai onko noi noita, jotka ei ole aikeissakaan ikinä palkata muuta kuin harjoittelijoita halvalla...


    • Pitkällätähtäimellä

      Alkuun kannattaa tarjota itseään puoleksi vuodeksi ilmaiseksi harjoittelijaksi. Harjoittelu on paras tae homman jatkumisesta.

      • Täppynen

        Ajattelinkin ilmoittaa, että olisin käytettävissä pidemmän aikaa kun sitä taidettiin kysyäkin.
        Mutta ilmaista työtä saa tehdä vaikka koko loppu elämänsä jos sille tielle lähtee, itse en (enää) ala!


      • OdotaVaan
        Täppynen kirjoitti:

        Ajattelinkin ilmoittaa, että olisin käytettävissä pidemmän aikaa kun sitä taidettiin kysyäkin.
        Mutta ilmaista työtä saa tehdä vaikka koko loppu elämänsä jos sille tielle lähtee, itse en (enää) ala!

        Luulet vaan. Työkkärin porukalla on ihmeellinen valta määrätä karenssia ja kurssia. Kyllä ne sinut saa 9 euron perässä konttaamaan. Ihan rähmällesi joudut systeemin edessä.


      • Täppynen
        OdotaVaan kirjoitti:

        Luulet vaan. Työkkärin porukalla on ihmeellinen valta määrätä karenssia ja kurssia. Kyllä ne sinut saa 9 euron perässä konttaamaan. Ihan rähmällesi joudut systeemin edessä.

        Ja kuka sanoo, että olisin mihinkään työkkäriin edes ilmoittautumassa?


    • Kannattaa kuitenkin huomata, että palkkaa maksetaan työtehtävien mukaan, ei pelkkien suoritettujen opintopisteiden taikka tutkintopapereiden perusteella.

      Liittojen suositukset perustuvat käsitykseen, että tietyn opintokokemuksen jälkeen kykenee tietyn vaativuustason töihin alallaan. Työtehtävät ei välttämättä kuitenkaan vaadi alan tuntemusta minkään vertaa. Työpaikka kuitenkin halutaan antaa mieluummin alan opiskelijalle kuin jollekulle muulle.

      Näin varsinkaan suoritetut opintopisteet ilman kokemusta kyseisestä työstä eivät välttämättä merkitse vielä kovinkaan paljoa. Opiskelijalle puolestaan on mikä tahansa oman alan opiskelupaikka eduksi tulevaisuutta varten, melkeinpä palkalla millä hyvänsä.

      Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa tässäkin asiassa. On aloja, joissa opiskelijoille maksetaan lähes täyttä palkkaa, ja aloja, joissa heille ei oikeastaan makseta mitään. Jos alallasi on runsaasti opiskelijoita ilman harjoittelupaikkoja, voit olla onnellinen jos saat harjoittelupaikan edes palkatta. Valmistumisesi jälkeen mikä tahansa alan työkokemus on huikea etu työllistymisen kannalta. Työpaikoilla pääsee sitä paitsi verkostoitumaan työelämään aivan eri tavalla kuin niiden ulkopuolelta.

      Lisäksi aina pitää huomata, että hyvän työntekijän maine ei katoa kovin pian, ei myöskään huonon, ja että maine seuraa, vaikkei sitä itse mukanaan kantaisikaan.

      • Täppynen

        Tässä oli hyviä pointteja, kiitos!

        Jos paikka irtoaa, niin olen kyllä ottamassa sen vastaan. Eikä palkka vaikuta työmoraalini.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4874
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3207
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1355
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1176
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      858
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      855
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      478
      690
    Aihe