Kesätyö/harjoittelijan palkka?

Täppynen

Ajattelin hakea muutamaan paikkaan jotka hakevat "kesätyöntekijää/harjoittelijaa". Olen opiskelija, valmistumassa nyt keväällä (alempi amk). Nyt on näin, että en ole ikinä ollut kesätöissä (siis en ole päässyt), enkä tiedä miten siinä palkkaus toimii. Sen tiedän, että "harjoittelijan palkka" voi olla tietyissä paikoissa joku tietty, huomattavan vähemmän kuin normaali palkka. Ideana olisi, että voisin ehkä jatkaa "kesätyön" jälkeen vakkarina, jos sattuu natsaamaan. En ole vielä tarkistanut, mikä kyseisen ammatin "oikea" tuntipalkka olisi... (Tämä kai selviää liitosta? En ole vielä liittynty.)

Että ihan vaan siltä varalta, että kyselevät palkkatoivetta, niin mitä siihen uskaltaa vastata? Voiko katsoa mikä tuntipalkka kuuluisi olla vai pitääkö tuossa alentaa hintaa, koska se on "vaan kesätyö/harjoittelu"?

10

4375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dfghhfd

      Ainakin insinöörien ja tradenomien liitoilla on palkkasuositukset olemassa opiskelijoille opintopisteiden mukaan sekä vastavalmistuneille. Periaatteessa kun sinulla sitten jo on paperit, sinun kuuluisi saada vähintään tessin mukaista palkkaa. Mutta jos haet johonkin harjoitteluohjelmaan, et voi olettaa ammattilaisen palkkaa. Kesäsijaisuus on asia erikseen, siinä voit saada suht asiallistakin palkkaa. Mutta koska sinulla ei ole työkokemusta, ja samasta paikasta kilpailee kymmeniä nuorempia ja kokeneempia ja halvempia, älä hinnoittele itseäsi ulos "vain koska sulla on paperit". Jos jotain lukuja haluat, niin sanoisin 1900-2100€ kesäsijaisuudesta loppuvaiheen opiskelijalla.

      • Täppynen

        Suuret kiitokset vastauksesta!


    • eiminkääntekijä

      Insinööriliiton palkkasuositus ekan vuoden opiskelijalle on jo 1900-2100. Valmistumisvaiheessa olevalle 2150-2600.

      Sinuna kyllä ottaisin hätävarana yli 2000 mutta samalla katselisin parempaa joka olisi enemmän tuolla 2600 hujakoilla.