Ateismi kansanterveydellinen ongelma?

vastuullisuutta.atet

Masennushan on Suomessakin jo oikea kansansairaus.

"London School of Economics (LSE) ja Erasmus-yliopisto tutkivat yli 9000 yli 50-vuotiasta eurooppalaista neljän vuoden ajan ja havaitsivat, että kirkossa, synagogassa tai moskeijassa käynti oli ainoa toiminnan muoto, joka voitiin yhdistää "pysyvään onnellisuuteen". uutisoi "The Independent" tuoreesta tutkimuksesta.

"Masennuksen loitolla pysymisessä ja vanhemman iän sairauksien kanssa pärjäämisessä kirkko vaikuttaa olevan merkittävässä sosiaalisessa roolissa," sanoo LSE:n epidemiologi Mauricio Avendano.

Osallistuminen uskonnollisen yhteisön toimintaan havaittiin edistävän mielenterveyttä pysyvämmin kuin esim. koulutuksen, urheilun, hyväntekeväisyyden, tai poliittiseen järjestöön liittymisen.
(Lähde: "Uusi Tie" -lehti 34/2015)"

69

4151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäviätotuuksia

      Väkisinhän se hihhulia masentaa, kun kirkosta eroaa jatkuvasti kymmeniä tuhansia ihmisiä, koska kirkko ei tarjoa heille mitään mikä voisi vähääkään kiinnostaa, eikä se Jeesuskaan tule koskaan, vaikka on tehnyt äkkipikaista tulemistaan jo 2000 vuotta. Voivoi...

      • oih, hihhulin kaapinovi narahti teilläpäin?


      • vastuullisuutta.atet
        Metsäfilosofl kirjoitti:

        oih, hihhulin kaapinovi narahti teilläpäin?

        Se on hyvin yleistä ateistihihhuleillla.

        Vain ateistit häpeävät homouttaan niin paljon, että kertovat siitä toisten nimimerkeillä.

        Toisaalta vain toiset ateistit ovat niin yksinkertaisia, etteivät huomaa sitä.

        Mutta näinhän se on, jos ihminen ei löydä elämässään edes Herraa, niin miten hän tajuaisi mitään muutakaan.


      • Terveydenharha
        vastuullisuutta.atet kirjoitti:

        Se on hyvin yleistä ateistihihhuleillla.

        Vain ateistit häpeävät homouttaan niin paljon, että kertovat siitä toisten nimimerkeillä.

        Toisaalta vain toiset ateistit ovat niin yksinkertaisia, etteivät huomaa sitä.

        Mutta näinhän se on, jos ihminen ei löydä elämässään edes Herraa, niin miten hän tajuaisi mitään muutakaan.

        "Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan huulluudeksi. Kun monet ihmiset kärsivät harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi."
        Shakki ja matti sinne pululle.


    • TakaisinMaahan

      En löytänyt tätä tutkimusta. Olisiko sinulla muita lähteitä kuin uskonnollinen lehti?

      Ainoa mitä löysin oli yhteys uskontoon ja urheilun vertaamiseen mielenterveydellä. Ja sekin oli roskalähteestä.

    • P.T.Barnum

      Jos kuitenkin tunnustettaisiin lähteeksi tutkimuksen tekijät, eikä Uusi Tie -julkaisua:
      https://academic.oup.com/aje/article/182/2/168/94267

      Loppumietinnöistä voi itse kukin päätellä, johtuuko uskonnolliseen toimintaan uskovien onnellisuus heidän uskonsa todenperäisyydestä, vai siitä, että yli viisikymppiset kuvittelevat uskonnolla olevan monopolin yhteisölliseen toimintaan, ja katteettomat lupaukset piristävät kummasti mieltä ruumiintoimintojen ja terveyden heiketessä.

      • vastuullisuutta.atet

        Minä en häpeile homouttani. Ateisitille vain rahapeli homopol i on jr

        hah hah

        Ottaisit kerrankin Herralta vastaan satsit niin tietäisi Rakkauden, Amen


      • vastuullisuutta.atet
        vastuullisuutta.atet kirjoitti:

        Minä en häpeile homouttani. Ateisitille vain rahapeli homopol i on jr

        hah hah

        Ottaisit kerrankin Herralta vastaan satsit niin tietäisi Rakkauden, Amen

        Eihän homoudessa olekaan häpeämistä. Se on syntymässä saatu ominaisuus.

        Ateismia taas on syytä aina hävetä, se on itse valittu tie kadotukseen.


      • ottaisitkin.vastuuta
        vastuullisuutta.atet kirjoitti:

        Eihän homoudessa olekaan häpeämistä. Se on syntymässä saatu ominaisuus.

        Ateismia taas on syytä aina hävetä, se on itse valittu tie kadotukseen.

        Taikauskomuksesi eivät sinua pelasta, vaikka leikkisit kuinka ylimielistä.


      • vastuullisuutta.atet
        ottaisitkin.vastuuta kirjoitti:

        Taikauskomuksesi eivät sinua pelasta, vaikka leikkisit kuinka ylimielistä.

        Ei tietenkään. Ainoa joka pelastaa, on Herra.

        Enkä minä leiki ylimielistä, sillä en ole ateisti. Pallihiki-ateisteilla vain on niin surkea ja olematon itsetunto, että he kadehtivat kaikkia normaaleja ihmisiä.


      • Nääinoon
        vastuullisuutta.atet kirjoitti:

        Eihän homoudessa olekaan häpeämistä. Se on syntymässä saatu ominaisuus.

        Ateismia taas on syytä aina hävetä, se on itse valittu tie kadotukseen.

        Homous ja jumalaan uskominen on mielisairautta. Kaikki ovat syntyessään ateisteja. Osa heistä johdetaan harhaan.


      • ottaisitkin.vastuuta
        vastuullisuutta.atet kirjoitti:

        Ei tietenkään. Ainoa joka pelastaa, on Herra.

        Enkä minä leiki ylimielistä, sillä en ole ateisti. Pallihiki-ateisteilla vain on niin surkea ja olematon itsetunto, että he kadehtivat kaikkia normaaleja ihmisiä.

        Sinussa ei ole mitään kadehtimista. Olet säälittävä luuseri, jonka täytyy pitää itseään normaalina, koska kukaan muu ei pidä.

        Toisin kuin ylimielisenä luulet tuollaisen pelastamisessa ei ole mitään järkeä. Olet silkkaa ongelmajätettä, joka kuoltuaan poltetaan krematoriossa. No saadaan sinusta sentään kaukolämpöhyöty.


      • yzy
        vastuullisuutta.atet kirjoitti:

        Eihän homoudessa olekaan häpeämistä. Se on syntymässä saatu ominaisuus.

        Ateismia taas on syytä aina hävetä, se on itse valittu tie kadotukseen.

        Ihminen itse valitsee oman tiensä. Jumala ei ole ketään luonut homoksi tai lesboksi. Sillä Jumalan edessä ei ole miestä ilman naista, eikä naista ilman miestä. Tämä sana löytyy Pyhästä Raamatusta, joka on Jumalan sanaa. " Jeesus on Herra aina ja ikuisesti". Amen.


    • nähtyon

      Kyllä mielenterveyden ja uskonnon välillä yhteys on. Suomessakin on suljetut osastot täynnä Jeesuspörisijöitä. Sairaalapastori käy niitä sitten katsomassa ja näkyleipää syöttämässä. Joutuu kylläkin tarjoilemaan luumumehua ehtoollisviiniksi.

    • 394802

      Pidän kyllä uskon ja kirkon erillään koska kirkko on valhetta alusta loppuun. Ihmiset jotka uskovat Jumalaan ja kommunikoivat hänen kanssaan ovat kaikista onnellisimpia ihmisiä sehän on todettu ihan käytännössäkin. Kirkolla ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

    • tirsksks

      😆 ummmpfffffhahahahaha

    • uskonpohjatontyhmyys

      Ainoatakaan tälle palstalle kirjoittavaa uskovaa en luonnehtisi terveeksi, eivätkä nuo myöskään kovin onnellisilta vaikuta. Nuo maaniset seinähullut, täysin tärähtäneet tollot ja narsistiset psykopaatit, jotka suu vaahdossa raivoavat ateismia ja homoutta ja evoluutiota ja tasa-arvoa ja kaikkea mahdollista vastaan.

      Ja aina esimerkillään näyttävät, miten heidän uskonsa on vain tasapainottomien typerysten ääliömäistä idoottimaisuutta, jonka kaikki normaalit tervejärkiset ihmiset kiertävät kaukaa.

    • ""London School of Economics (LSE) ja Erasmus-yliopisto tutkivat yli 9000 yli 50-vuotiasta eurooppalaista neljän vuoden ajan ja havaitsivat, että kirkossa, synagogassa tai moskeijassa käynti oli ainoa toiminnan muoto, joka voitiin yhdistää "pysyvään onnellisuuteen". uutisoi "The Independent" tuoreesta tutkimuksesta."

      Kuten nimimerkistä näkyy niin olen uskovainen, mutta joskus olen ollut ateisti. Silloin selitin naapurilleni Jumalan syntyvän vauvana. Lapsi kokee itsestään täydellisesti huolehtivan olennon, äidin, Jumalan. Väitin koko Jumalan syntyneen täydellisestä lapsen hoivaajasta, joka täyttää vauvan tarpeet. Nyt tarkemmn ajateltuana ehkä tutkimusten uskovaiset kokevat saman suhteen "äitiinsä" jatkuvan suhteessa Jumalaan. Psykologia opiskelleena tiedän sen, että hermoverkko ja tajunta on erittäin monimutkainen. Ihminen ei ole vain kognitio vaan hermosto kokee alitajuisesti monia tunteita - uskonnollisuus voi vastata jotain näistä tarpeista oleellisesti ja luoda positiivisen tunteet, uskonnollisen onnellisuuden?

      Ateismi ei ole kansanterveydellinen ongelma vaan äärimmälleen vietynä jonkinlainen uskomus ja sokeus sille, että monimutkainen elämä ympärillä huuta esiin sitä mahdollisuutta - näin monimutkainen järjellinen elämä ei ole sattumalta syntynyt! Sitten on eri asia onko esimerkiksi joku kristinusko oppirakennelmiin oikeassa - sitä vapaa-ajattelijat ja ateistit voivat arvostella, mutta tietynlainen varmuus sulkea pois mahdollisuus Jumalan olemassaololle on minusta sokeutta. Tietysti myös täydellinen teistinen ehdottomuus samalla tavalla saattaa olla toisenlaista sokeutta?

      • Taimikki

        On mahdotonta pitävästi todistaa, että jotakin ei ole. Filosofiassa käytetään lausetta: Keijuja on metsässä tällaisena mahdottomana lauseena todistaa vääräksi. Ihmisillä on halu ja taipumus pienentää ajatuksissaan Jumala taskuun sopivaksi. Jumala on kuitenkin niin suuri, että Hän on myös aika-avaruuden ulkopuolella. Eli ihmisen kannalta katsottuna mahdoton ymmärtää.
        Tunnen surua kaikkien ateistien puolesta ja syyllisyyden sekaista ihmettelyä omasta varmasta uskostani. En ymmärrä, miksi minut on valittu uskomaan. Ehkä olen saanut jonkin aistiin verrattavan ominaisuuden, joka monilta puuttuu. Missään tapauksessa minussa itsessäni ei ole mitään erityistä hyvää, joka olisi uskoon johtanut.
        Vallalla oleva ateistinen rienaus vahvistaa Raamatun sanoman: uskovia tullaan pilkkaamaan Jeesuksen nimen tähden. Jeesus kuitenkin haastaa rakastamaan pilkkaajia ja vihollisia.


      • Taimikki kirjoitti:

        On mahdotonta pitävästi todistaa, että jotakin ei ole. Filosofiassa käytetään lausetta: Keijuja on metsässä tällaisena mahdottomana lauseena todistaa vääräksi. Ihmisillä on halu ja taipumus pienentää ajatuksissaan Jumala taskuun sopivaksi. Jumala on kuitenkin niin suuri, että Hän on myös aika-avaruuden ulkopuolella. Eli ihmisen kannalta katsottuna mahdoton ymmärtää.
        Tunnen surua kaikkien ateistien puolesta ja syyllisyyden sekaista ihmettelyä omasta varmasta uskostani. En ymmärrä, miksi minut on valittu uskomaan. Ehkä olen saanut jonkin aistiin verrattavan ominaisuuden, joka monilta puuttuu. Missään tapauksessa minussa itsessäni ei ole mitään erityistä hyvää, joka olisi uskoon johtanut.
        Vallalla oleva ateistinen rienaus vahvistaa Raamatun sanoman: uskovia tullaan pilkkaamaan Jeesuksen nimen tähden. Jeesus kuitenkin haastaa rakastamaan pilkkaajia ja vihollisia.

        Kiitos piristävästä näkemyksestä ateistien keskellä. Itselläni sisko asuu avoliitossa ateistin kanssa. Sain siskon ateistimieheltä yhden ateistisen johtavan kirjan: oliko Dawkins, Jumalharha. Jotain aiheellista kritiikkiä ateistit voivat esittää kristittyjen näkemyksiä vastaan, mutta toisaalta myös heitä voi kritisoida ja samoin uskovaisia. Esimerkiksi esittämäsi "Jumala aika-avaruuden ulkopuolella" ei ole filosofisesti mikään fakta niin kuin ei edes Jumalan olemassaolo ja samoin ei ole kirja "Jumalharha" esittämät ajatukset joistain. Filosofiaa pääaineena opiskellut ystäväni, melkein siitä valmistunut, arvosteli minulle tuon "Jumalharha":n olevan huonosti kirjoitettu. Ei sen esittämät väitteet ole hänen mielestään filosofisesti vakuuttavia. Ehkä sen takia joku ateistifilosofi Niiniluoto tai moni muu ei ala filosofisesti väittämään sellaista vastaan, jonka olemassa olemattomuutta ei voi todistaa. Älykkäimmät ateistiajattelijat sen sijaan suuntaavat mielenkiintonsa tieteeseen, filosofiaan ja tieteenfilosofiaan?


    • Aapoxila

      Jos jumala todella loi ihmisen niin kyllä pirun kelvottoman lopputuloksen aikaan sai. Eikö parempaan pystyny, vai kyse pelkästään siitä että saa nautintoa siitä ketkä näistä luomistaan pikku perkeleistä häneen oikeasti uskoo, ja muita tykkää rangaista helvetillä. Ei kovin tervepäiseltä touhulta vaikuta.

      • Olen paljon onnellisempi uskovaisena kuin ateistina, vaikka silloin minuun oli ihastunut jonkin verran naisia. Olin ateistina ollut ihan suosittu naismaailmassa ja naisia suostui jopa sänkyyn kanssani. Nyt en sellaista tavoittele vaan olen naisista kiinnostuneempi kirkkokavereina ja uskonsisarina. Nyt olen onnellisempi kirkossa käyjänä niin kuin tässä aloittajan mainitsemasssa kirkossa kävijät tutkimuksessa. Itse olen siis onnellisempi kuin 21-vuotiaana ateistina, vaikka kiinnostuneiden naisten määrä on ainakin kaksinumeroisesta määrästä on laskenut lähelle nollaa. Minusta ollaan naisten tahoilta kiinnostunut nyt kenties vain kaveritasolla, mutta nolla-seksitasolla olen ei ateistina onnellisempi kuin sellaisena, jolla riitti ateistina ihastuneita naisia muille jakaa.

        No sanotaanko vielä ateismin ja uskon suhteesta, että Jumala voi olla jotain sellaista, mitä yksikään uskonto ei käsitä. Teoreettisesti hänestä voisi olla sellainen olemus ja päämäärät ettei niitä yksikään uskonto tajua. Jumalan olemassa olo siis jotain muuta teoreettisesti kuin uskontojen käsitykset kyseisestä tahosta?

        Jos arvostele jotain uskontoa - niin se tarkoita välttämättä sitä, että arvostelisit Jumalaa. En osaa sanoa sitä, että mikä maailman uskonnoista ei ole tekemisissä Jumalan kanssa. Veikkaisin kyllä hindulaisuutta, sillä se on monijumalallinen, miksi epäillyttää niin monen jumalan olemassa olo. Jos arvostele hindujen jumalamaailmaa niin et välttämättä arvostele millään tavalla Jumalaa?

        Itse pidän ainakin luomistyötä monelta osin onnistuneelta, vaikka sukulaisilla on sairauksia. Elämässä on myös kärsimystä, mutta ei se mitään buddhalaista neljää jaloa totuutta ole. Elämä ei ole esimerkiksi kärsimystä niin kuin buddhalainen filosofia väittää. Minusta Jumala on onnistunut työssään ja luonnut kokonaisuuden, joka kiehtovasti toimii ja luo uutta elämää. Suomessakin yhteiskunta toimii. Minulla ainakin ruokaa ja tietokoneita nettiyhteyksillä käytössä. Jotain työtäkin on joskus tullut tehtyä ja sieltä saatua palkaa - siitäkin kiitän Jumalaa ja olen onnellinen siitä, että joka ilta rukoilemani Isä meidän -rukous toimii.


      • hulluhan.se

        "Jos jumala todella loi ihmisen niin kyllä pirun kelvottoman lopputuloksen aikaan sai."

        Tarinan mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Ja millainen Jumala itse sitten on? Huorasi toisen miehen kihlatun kanssa ja saattoi tämän raskaaksi. Varsinainen huoripukki! Ei yhtään sen parempi kuin vaatii luomuksiensa olevan.

        Toisaalta voiko kukaan olettaa, että sellainen, joka vaeltelee ikuisuuden yksinään pimeässä ennen kuin ymmärtää laittaa valot päälle, olisi mieleltään terve?


      • Nebukd
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Olen paljon onnellisempi uskovaisena kuin ateistina, vaikka silloin minuun oli ihastunut jonkin verran naisia. Olin ateistina ollut ihan suosittu naismaailmassa ja naisia suostui jopa sänkyyn kanssani. Nyt en sellaista tavoittele vaan olen naisista kiinnostuneempi kirkkokavereina ja uskonsisarina. Nyt olen onnellisempi kirkossa käyjänä niin kuin tässä aloittajan mainitsemasssa kirkossa kävijät tutkimuksessa. Itse olen siis onnellisempi kuin 21-vuotiaana ateistina, vaikka kiinnostuneiden naisten määrä on ainakin kaksinumeroisesta määrästä on laskenut lähelle nollaa. Minusta ollaan naisten tahoilta kiinnostunut nyt kenties vain kaveritasolla, mutta nolla-seksitasolla olen ei ateistina onnellisempi kuin sellaisena, jolla riitti ateistina ihastuneita naisia muille jakaa.

        No sanotaanko vielä ateismin ja uskon suhteesta, että Jumala voi olla jotain sellaista, mitä yksikään uskonto ei käsitä. Teoreettisesti hänestä voisi olla sellainen olemus ja päämäärät ettei niitä yksikään uskonto tajua. Jumalan olemassa olo siis jotain muuta teoreettisesti kuin uskontojen käsitykset kyseisestä tahosta?

        Jos arvostele jotain uskontoa - niin se tarkoita välttämättä sitä, että arvostelisit Jumalaa. En osaa sanoa sitä, että mikä maailman uskonnoista ei ole tekemisissä Jumalan kanssa. Veikkaisin kyllä hindulaisuutta, sillä se on monijumalallinen, miksi epäillyttää niin monen jumalan olemassa olo. Jos arvostele hindujen jumalamaailmaa niin et välttämättä arvostele millään tavalla Jumalaa?

        Itse pidän ainakin luomistyötä monelta osin onnistuneelta, vaikka sukulaisilla on sairauksia. Elämässä on myös kärsimystä, mutta ei se mitään buddhalaista neljää jaloa totuutta ole. Elämä ei ole esimerkiksi kärsimystä niin kuin buddhalainen filosofia väittää. Minusta Jumala on onnistunut työssään ja luonnut kokonaisuuden, joka kiehtovasti toimii ja luo uutta elämää. Suomessakin yhteiskunta toimii. Minulla ainakin ruokaa ja tietokoneita nettiyhteyksillä käytössä. Jotain työtäkin on joskus tullut tehtyä ja sieltä saatua palkaa - siitäkin kiitän Jumalaa ja olen onnellinen siitä, että joka ilta rukoilemani Isä meidän -rukous toimii.

        Tämä on hauska parodia, kiitos!


      • Nebukd kirjoitti:

        Tämä on hauska parodia, kiitos!

        No, oikeastaan tuo ei ollut parodia. Vaan joskus minulla oli ihastuneita naisia ihan oikeasti paljon, kun olin ateisti. Nyt olen onnellisempi ei-ateistina vähemmillä naismäärillä ja oikestaan seksittä. Nyt niitä ei ole vaan ne on sellaisia, että eilen kahta naista pyysin luokseni elokuvailtaan. Molemmilla oli kiireitä, mutta olivat tulossa seuraavalla kerralla. Nämä naiset ovat uskovaisia ja minun onneni on se, että pitkässä juoksussa molemmista voi tulla minulle ystäviä tuttavapiirin kautta esimerkiksi elokuvailloissa luonani ja muualla. Vuosien päästä voi tilanne, että toinen voi ihan oikeasti rakastaa minua niin kuin minä olen. Seksiä ei ole mahdollisesti vuosiin ja ei ehkä koskaan vaan suhde tulee ystäväpiirin kautta, jos on tullakseen. Sen sijaan ateistina 20-21-vuotiaana naisia oli ihan oikeasti tarjolla. Heille joutui jopa antamaan pakkeja joskus. Naiset käyttivät silloin itse termiä "minä olen rakastunut" minun kohdallani, mutta se rakastuminen oli ihastumista pintapuolisesti hyvännäköiseen ateistiin, joka oli kaikkea muuta kuin kypsä ihmisenä. Uskovaisena saavutan tuolaisten elokuvailtojen kaveripiirin naisten kautta enemmän sitä todellista rakastamista uskovaisten parissa kuin sillä, että ateistina ollessani ihastunut nainen jossain pikkujoulussa yrittää itse sänkyyni. Se "rakastuminen" haihtuu yleensä pois, kun toiseen enemmän tutustuu, mutta uskovaisten tapaamisissa vähittelen toisen tuntemisesta syntynyt kaverirakkaus säilyy - sellaisesta syntynyt rakkaus voi jopa parisuhteessa säilyä loppuun asti, jos se kaverirakkaus muuttuu seksuaalliseenkin muotoon todellisena kaiken kattavana rakastamisena?

        Eli uskovaisena olen onnellisempi ihan oikeasti kuin ateistina, jolla oli todella ihan oikeasti seksiä tarjolla ja nuoria naisia. Entiseen ateistiseen minään omassa onnellisuudessa ja hyvinvoinnissa on se parantuminen, että en enää bodaa ja ihannoi sitä, että miten mahtava hauis minulla on ja herkullinen peffa. Ateistina minulla oli materialistiset arvot pinnassa, mutta nyt olen onnellisempi uskonnollisesti käyden monena sunnuntaina kirkossa. Näin tekee moni aloittajan mainitseman tutkimuksen pohjalta. Eli uskovainen voi olla onnellisempi ehkä jonkinlaisen uskonnollisen sosiaallisuuden kautta kuin ateisti? Itse ainakin olen nyt onnellisempi kuin nuorena ateistina. :)


      • Nebukd
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        No, oikeastaan tuo ei ollut parodia. Vaan joskus minulla oli ihastuneita naisia ihan oikeasti paljon, kun olin ateisti. Nyt olen onnellisempi ei-ateistina vähemmillä naismäärillä ja oikestaan seksittä. Nyt niitä ei ole vaan ne on sellaisia, että eilen kahta naista pyysin luokseni elokuvailtaan. Molemmilla oli kiireitä, mutta olivat tulossa seuraavalla kerralla. Nämä naiset ovat uskovaisia ja minun onneni on se, että pitkässä juoksussa molemmista voi tulla minulle ystäviä tuttavapiirin kautta esimerkiksi elokuvailloissa luonani ja muualla. Vuosien päästä voi tilanne, että toinen voi ihan oikeasti rakastaa minua niin kuin minä olen. Seksiä ei ole mahdollisesti vuosiin ja ei ehkä koskaan vaan suhde tulee ystäväpiirin kautta, jos on tullakseen. Sen sijaan ateistina 20-21-vuotiaana naisia oli ihan oikeasti tarjolla. Heille joutui jopa antamaan pakkeja joskus. Naiset käyttivät silloin itse termiä "minä olen rakastunut" minun kohdallani, mutta se rakastuminen oli ihastumista pintapuolisesti hyvännäköiseen ateistiin, joka oli kaikkea muuta kuin kypsä ihmisenä. Uskovaisena saavutan tuolaisten elokuvailtojen kaveripiirin naisten kautta enemmän sitä todellista rakastamista uskovaisten parissa kuin sillä, että ateistina ollessani ihastunut nainen jossain pikkujoulussa yrittää itse sänkyyni. Se "rakastuminen" haihtuu yleensä pois, kun toiseen enemmän tutustuu, mutta uskovaisten tapaamisissa vähittelen toisen tuntemisesta syntynyt kaverirakkaus säilyy - sellaisesta syntynyt rakkaus voi jopa parisuhteessa säilyä loppuun asti, jos se kaverirakkaus muuttuu seksuaalliseenkin muotoon todellisena kaiken kattavana rakastamisena?

        Eli uskovaisena olen onnellisempi ihan oikeasti kuin ateistina, jolla oli todella ihan oikeasti seksiä tarjolla ja nuoria naisia. Entiseen ateistiseen minään omassa onnellisuudessa ja hyvinvoinnissa on se parantuminen, että en enää bodaa ja ihannoi sitä, että miten mahtava hauis minulla on ja herkullinen peffa. Ateistina minulla oli materialistiset arvot pinnassa, mutta nyt olen onnellisempi uskonnollisesti käyden monena sunnuntaina kirkossa. Näin tekee moni aloittajan mainitseman tutkimuksen pohjalta. Eli uskovainen voi olla onnellisempi ehkä jonkinlaisen uskonnollisen sosiaallisuuden kautta kuin ateisti? Itse ainakin olen nyt onnellisempi kuin nuorena ateistina. :)

        Mikäpäs siinä, kovasti vain pyörii sinulla edelleen seksi mielessä. Jos muuten psykologiaa olet todella opiskellut, niin tiedät toki jotain tieteellisyyden periaatteista: elämän syntyä ei kannata selittää fantastisilla jumalilla, koska sillä tavalla ei oikeasti vastata mihinkään kysymyksiin vaan tuotetaan vain entistä konstikkaampia kysymyksiä.


      • Nebukd kirjoitti:

        Mikäpäs siinä, kovasti vain pyörii sinulla edelleen seksi mielessä. Jos muuten psykologiaa olet todella opiskellut, niin tiedät toki jotain tieteellisyyden periaatteista: elämän syntyä ei kannata selittää fantastisilla jumalilla, koska sillä tavalla ei oikeasti vastata mihinkään kysymyksiin vaan tuotetaan vain entistä konstikkaampia kysymyksiä.

        No sanotaan, että neuroverkko on niin monimutkainen ja aivot, että ihmetyttää jopa ihmisen syntyminen.

        Itselleni "Jumala" on psykologisesti "pelastusmekanismi". Itse sain kerran nuorelta naiselta nuorena miehenä pakit. Olin totaallisesti rakastunut ja en halunnut elää ilman häntä. Niinpä päätin tappaa itseni. Olisin tiputtautunut kerrostalossa pääalaspäin parvekkeelta pakien jälkeen, mutta joku itsesuojeluvaisto tai oikeastaan valtava tietoisuus tartui minuun. Olin aivan avuton hetken. Minun tahtoni oli kuolla, kun hän ei rakastanut minua. Olin täysin avuton jonkin Jumalan luoman puolustusmekanismin vuoksi tai sitten joku enkeli esti itsemurhan tai Jumala itse tartui minuun. Mutta se mikä minun elämäni kuolemalta pelasti oli Jumalan luomaa?? Luonto sisältää niin monta monimutkaisuutta, että en usko enää sattumalta syntymiseen. Aikanaan olin ateisti, mutta en enää.

        Sitten neuropsykologian luennolla samainen rakkauteni kohde istui myöhemmin vieressäni. Olin seitsemässä taivaassa, kunhan vain olla hänen seurassaan. Aivojeni kemia ja hermoverkot yhdistelivät häneen liittyen todellisen hurmion ja onnellisuuden tilan. Minulle sekin hurmio viittaa Jumalaan ja siihen, että systeeminen biologinen kokonaisuus, jota olen on synnytetty. Kristinuskoa ja monet muut uskonnot voivat oppeineen olla väärässä, mutta se poista sitä tosia asiaa, että sangen todennäköisesti elämä maapallolla monimutkaisine ekosysteemeineen on luotu. Semmoinen joka pystyy luomaan näin monimutkaisen elämän on todella Jumala. Uskontojen opit voivat olla väärässä ja ateismi voi ampua alas Raamatun kohti sekä teologisia oppirakennelmia, mutta nämä ateismin väittelyvoitot eivät poista sitä mahdollisuutta, että Jumala on olemassa.

        Sinäänsä perustan tieteeseen ja evoluutioonkin, kunhan sitä ei aleta liian ateistisesti ilman tietoteoriaa soveltamaan. Minusta filosofiseen tietoteoriaan kuuluu se, että Jumala voi olla olemassa. Filosofisesti emme voi todistaa hänen olemassa oloaan tai olemattomattomuutta. Jotkut kreationistit saattavat olla vähän väärässä, mutta kyllä heidänkin tulee hyväksyä se, että dinosauruksia oli olemassa ja Raamattu on melko pitkälti vertauskuvainnollinen kirja, joka on ihmisten kirjoittama. Minun mielestäni ateismi saa arvostella Raamattua, mutta minusta heidän Jumalan kiistämisensä on jotain uskontoa?


      • Nebukd
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        No sanotaan, että neuroverkko on niin monimutkainen ja aivot, että ihmetyttää jopa ihmisen syntyminen.

        Itselleni "Jumala" on psykologisesti "pelastusmekanismi". Itse sain kerran nuorelta naiselta nuorena miehenä pakit. Olin totaallisesti rakastunut ja en halunnut elää ilman häntä. Niinpä päätin tappaa itseni. Olisin tiputtautunut kerrostalossa pääalaspäin parvekkeelta pakien jälkeen, mutta joku itsesuojeluvaisto tai oikeastaan valtava tietoisuus tartui minuun. Olin aivan avuton hetken. Minun tahtoni oli kuolla, kun hän ei rakastanut minua. Olin täysin avuton jonkin Jumalan luoman puolustusmekanismin vuoksi tai sitten joku enkeli esti itsemurhan tai Jumala itse tartui minuun. Mutta se mikä minun elämäni kuolemalta pelasti oli Jumalan luomaa?? Luonto sisältää niin monta monimutkaisuutta, että en usko enää sattumalta syntymiseen. Aikanaan olin ateisti, mutta en enää.

        Sitten neuropsykologian luennolla samainen rakkauteni kohde istui myöhemmin vieressäni. Olin seitsemässä taivaassa, kunhan vain olla hänen seurassaan. Aivojeni kemia ja hermoverkot yhdistelivät häneen liittyen todellisen hurmion ja onnellisuuden tilan. Minulle sekin hurmio viittaa Jumalaan ja siihen, että systeeminen biologinen kokonaisuus, jota olen on synnytetty. Kristinuskoa ja monet muut uskonnot voivat oppeineen olla väärässä, mutta se poista sitä tosia asiaa, että sangen todennäköisesti elämä maapallolla monimutkaisine ekosysteemeineen on luotu. Semmoinen joka pystyy luomaan näin monimutkaisen elämän on todella Jumala. Uskontojen opit voivat olla väärässä ja ateismi voi ampua alas Raamatun kohti sekä teologisia oppirakennelmia, mutta nämä ateismin väittelyvoitot eivät poista sitä mahdollisuutta, että Jumala on olemassa.

        Sinäänsä perustan tieteeseen ja evoluutioonkin, kunhan sitä ei aleta liian ateistisesti ilman tietoteoriaa soveltamaan. Minusta filosofiseen tietoteoriaan kuuluu se, että Jumala voi olla olemassa. Filosofisesti emme voi todistaa hänen olemassa oloaan tai olemattomattomuutta. Jotkut kreationistit saattavat olla vähän väärässä, mutta kyllä heidänkin tulee hyväksyä se, että dinosauruksia oli olemassa ja Raamattu on melko pitkälti vertauskuvainnollinen kirja, joka on ihmisten kirjoittama. Minun mielestäni ateismi saa arvostella Raamattua, mutta minusta heidän Jumalan kiistämisensä on jotain uskontoa?

        Aivan. "Minä en tästä asiasta mitään käsitä, ja se tarkoittaa, että jumalalla täytyy olla sormensa pelissä". Jne.


      • Nebukd kirjoitti:

        Aivan. "Minä en tästä asiasta mitään käsitä, ja se tarkoittaa, että jumalalla täytyy olla sormensa pelissä". Jne.

        Kyllä minä ymmärrän ja psykologiakin jotakin, mutta tietynlaiset mekanismit niin monimutkaisia vaikka missä, miksi Jumalalla pitää olla todellakin sormet jollain tavoin pelissä.

        Tämä ei filosofisesti kelpaa Jumalatodistukseksi, mutta henkilökohtaisesti se kelpaa sellaiseksi ihmettelyn aiheeksi henkilökohtaiseksi elämykseksi, jonka pohjalta on valmis olettamaan Jumalan olemassa olevan ilmeisesti. Huomaa se, että en ole äärimmäinen teisti vaan monella hetkellä jonkinlainen agnostikko, joka pitää Jumalan olemassa oloa - todennäiköisesti olemassa olevana. Vaikka minulla on usko niin järki sanoo, että jollain tietoteorian tasolla Jumalan olemassa olo on vain mahdollista, ei todistettua. Seuraava on vain kokemus siitä, että on jotain mikä vaikuttaa jonkun luoneen tähän maailmaan vaikka minkälaisia "pelastusmekanismeja"!

        Kuvamaani aihe epäillä Jumalan olemassa oloa: "Olisin tiputtautunut kerrostalossa pääalaspäin parvekkeelta pakien jälkeen, mutta joku itsesuojeluvaisto tai oikeastaan valtava tietoisuus tartui minuun. Olin aivan avuton hetken. Minun tahtoni oli kuolla, kun hän ei rakastanut minua. Olin täysin avuton jonkin Jumalan luoman puolustusmekanismin vuoksi..."


      • ilfifiu
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän ja psykologiakin jotakin, mutta tietynlaiset mekanismit niin monimutkaisia vaikka missä, miksi Jumalalla pitää olla todellakin sormet jollain tavoin pelissä.

        Tämä ei filosofisesti kelpaa Jumalatodistukseksi, mutta henkilökohtaisesti se kelpaa sellaiseksi ihmettelyn aiheeksi henkilökohtaiseksi elämykseksi, jonka pohjalta on valmis olettamaan Jumalan olemassa olevan ilmeisesti. Huomaa se, että en ole äärimmäinen teisti vaan monella hetkellä jonkinlainen agnostikko, joka pitää Jumalan olemassa oloa - todennäiköisesti olemassa olevana. Vaikka minulla on usko niin järki sanoo, että jollain tietoteorian tasolla Jumalan olemassa olo on vain mahdollista, ei todistettua. Seuraava on vain kokemus siitä, että on jotain mikä vaikuttaa jonkun luoneen tähän maailmaan vaikka minkälaisia "pelastusmekanismeja"!

        Kuvamaani aihe epäillä Jumalan olemassa oloa: "Olisin tiputtautunut kerrostalossa pääalaspäin parvekkeelta pakien jälkeen, mutta joku itsesuojeluvaisto tai oikeastaan valtava tietoisuus tartui minuun. Olin aivan avuton hetken. Minun tahtoni oli kuolla, kun hän ei rakastanut minua. Olin täysin avuton jonkin Jumalan luoman puolustusmekanismin vuoksi..."

        EN jaksanut lukea kaikkia jorinoita, mutta jos olet oikeasti psykologiaa opiskellut, etkä vain "tutustunut", sinun pitäisi tietää että kuvitelmien luonti on eräs ihmisten defensseistä.

        Toisinsanoen, kun sekopäisässäsi seisoskelit syvänteen edessä, uskoen vakaasti että tapat itsesi ja sitten pieni järki päässäsi päätti että et tapakaan itseäsi, sinä loit tietämättömyyttäsi jumalan pelastamaan sinut.

        Niinhän sitä sanotaan ettei sodassakaan ole ateisteja. Kyse ei ole kuitenkaan siitä että kaikki yhtäkkiä alkaisivat uskoviksi, vaan siitä että eturintamassa ollaan joka hetki sellaisen mieltä järisyttävän ja traumatisoivan pelon alla, että järkensä säilyttääkseen ihmisen täytyy luoda jonkinlaiset raamit joiden kautta tarkastella elämää. Ihmisen täytyy kuvitella jonkinlainen voima joka pitää huolta sivusta.

        Tätä voi verrata yksi yhteen esimerkiksi tällaiseen tapaukseen.

        Kuvittele että seisot pitkän pihatien edessä. Katsot pimeänä syysyönä pihatien päässä seisovaa pimeää kartanoa. Se on tehty hirsistä ja ainakin kolmesataa vuotta vanha. Sen seinät ovat nähneet historiaa, kuolemaa ja syntymää, rakkautta ja vihaa.

        Kuvittele että sinun on ehdottoman pakko viettää siellä yksi yö pelkkä kynttilä tarjoamassa valoa sinulle.

        Sinä ajattelet että talossa liikuskelee henkiä rapisuttamassa nurkkia ja raapimassa ikkunoita. Voit ajatella myös että Jumala pitää sinusta huolen eikä taloon jääneet henget sinua pääse häiritsemään. Sinulla voi olla uskosi puolesta syväkin rauha vaikka tiedät että aaveet yrittävät päästä sieluasi nakertamaan. Kaikki äänet ja oudot varjot luovat sinulle pelkoa. Vaikka sinä et pelkäisikään, sinä kuitenkin ajattelet että kaikki nuo äänet ja oudot varjot ovat aaveita ja että Jumala pitää sinusta huolen. Ajattelet kaiken Jumalan kauta, koska sinua pelottaa. Ilman pelkoa et ajattelisi Jumalan olevan lähelläsi, sillä juuri sillä hetkellä et häntä tarvitsisi ja miettisit että Jumalan kannattaisi olla jonkun toisen luona tuomassa lohtua.

        Tosiasiassa talossa vallitseva ilmanpaine suhisisi nurkkien pienissä hirsiväleissä, lämpötilaerot narisuttaisivat lattioita ja kattohirsiä ja pienet eläimet eläisivät omaa elämää katolla ja lattian alla jne.

        Sinä miettisit yliluonnollisia asioita, sillä järkemme, jos emme tiedä jotakin, täytyy keksiä jotakin pääteltävää. Se kuuluu meidän selviytymisstrategioihin jo silloin kun ihminen oli pelkkä apinan tapainen savannilla örisijä. Sen ajan ihmisen täytyi tehdä nopeasti päätös, väijyykö pusikossa leijona vai jotakin muuta. Pelon täytyi tuntua, sillä ihminen jäisi leijonalle toiseksi, jos meidän päässä olisi luonteenpiirteenä ainoastaan uteliaisuus ja puhdaasti tieteellinen maailmankuva. Kun sitten iltanuotiolla piti lapsiakin opettaa olemaan kurkkimatta tuntemattomiin pusikoihin, siihen meille tarjosi tilaisuuden tarinoiden keksiminen. Meidän piti kertoa tarinoilla kuinka on tyhmää olla pelkästään utelias, sillä varovaiset ihmiset pysyivät hengissä. Varovaiset ihmiset muodostivat tarinoistaan uskomuksia ja myöhemmin uskontoja.


    • AamukahviaKohtaKeitän

      Joillakin lääkäreillä on ollut tapana isotella Taivaan Isälle?

      Viattomat ihmiset ovat kärsineet tästä lääketieteen katastrofaalisesta häpeätahrasta jo vaikka kuinka kauan.

    • Onnellinenuskonnoton

      Uskonnot täysin perseestä. Ovatko jumalan tai allahin nimeen sotaa käyvät onnellisia, ovatko lapset onnellisia sodan keskellä?

    • seolisilloin

      Niin, masennus on raskasta.Itse sairastuin siihen 90-luvun laman aikaan.Tekeminen loppui=vaivuin masennukseen.Kaikki mikä oli ennen oli todellakin mennyttä. Onneksi ei ollut velkoja.

      Tosi raskaita päiviä, laahustamista.

      Valitettavasti en ymmärtänyt elämän sisältöä, löysin sen teologiasta.Ei materialismi, ei statukset.Vaan sisäinen, henkinen olotila on tärkein.

    • laitokseenmars

      Terveellä ihmisellä ei ole ongelmia, uskovaiset ei ole terveitä.

    • Tavallinenuskova

      No en oo täysin terve, mutta mulla on usko Jumalaan ja Hän on hyvä. Ja Hän on myös täysin oikeudenmukainen. Ihmiskunnan historian alussa ihminen oli tottelematon Luojalleen ja kuunteli viekasta valehtelijaa ja siitä lähtien täällä on ollu ikäviä asioita. Mutta on myös toivo, koska Jeesus oli kuuliainen Isälleen ja antoi elämänsä, jotta Hän voisi pelastaa ja vapauttaa meidät tästä maailmaa kurittavasta kirouksesta. Olen ollut uskossa jo 25 vuotta ja odotan vapauttajani takaisin tuloa ja sisimmässäni koen ihanaa rauhaa vaikka välillä ahdistaa ja muutenkin asiat tökkii. Jeesus elää ja siksi minäkin saan elää. Kiitos rististäsi Jeesus.

    • aaamen

      Usko ja uskonto ovat aivan eri asioita.
      Usko on sydämen uskoa.. rauhoittaa . Hädän hetkellä ihminen turvautuu luojaansa...
      Usko ei tarvitse kirkko ympärille.
      Uskonto on aiheuttanut kautta aikojen sotia jne... Ihmisen luontainen taipumus on uskoa johonkin..

    • Näkyjänäkyy

      Onnellisesti hullu?

    • uskomaton.uuno

      Olemalla uskomatta jumaluuksiin ja näitten nimissä rakennettuihin järjestelmiin voi löytää itsestään eväät 'onnelliseen' ja tasapainoiseen elämään. Tämä siis ilman velvollisuutta ahdistua mahdollisista järjestelmän vastaisista ajatuksistaan.

      Toki on myönnettävä, että mitä luultavimmin kokisin (jopa euforista) mielihyvää ja onnellisuutta jos minut jotenkin saataisiin siihen mielentilaan, jota tämän edellytettäneen onnelliselta kirkossakävijältä.
      Tämä ei vain ole mahdollista uskon puuttuessa, täytyy vain löytää omat onnellisuuden aiheensa tästä reaalimaailmasta.

      Lisäyksenä tämän keskustelun perusasetelmaan seuraavaa:
      Monasti kylläkin alakuloisesta mielentilasta käytetään virheellisesti nimitystä masennus. Näitten ero kannattaisi opetella ennen leimaavaa kommentointia.

    • k.s.s.s

      En osaa sanoa onko olemassa kirkon kuvailemaa/kertomaa jumalaa olemassa.Mutta jotain yliluonnollista on kyllä olemassa.Olen itsekin kokenut sellaisia asioita mitä ei ns.maalaisjärjellä pysty selittämään.Uskon kyllä että osalleni on varattuna jonkinlainen kohtalo ja uskon että se on hyvä.Olo on levollinen ja luottavainen siihen että olen hyvissä käsissä.Kaikkea ei vaan voi ns.järjellä selittää tässä maailmassa.Ihminen on myös henkinen ja tunteellinen organismi.

      • ihmeellinen-maailma

        "Olen itsekin kokenut sellaisia asioita mitä ei ns.maalaisjärjellä pysty selittämään"

        Niin minäkin. Koen noin aina kun Juha Sipilä avaa suunsa. No, Sipilähän onkin uskovainen.


    • pressunalla

      Ammatikseni olen hoitanut näitä uskonnon tervehdyttämiä ihmisiä. Kaikilla tuntuu olevan samanlaiset oireet edelleen ja siitä huolimatta. Se on tiukassa tuo Jeeseus kavereineen, kun ei lääkkeillä lähde. Mikäpä sen parempi lääkäri olisi kuin virsikirjaa heiluttava hengenheimolainen, jolla vispaa samaan suuntaan. On kumma, kun nykyihminen ei osaa ajatella ja tehdä johtopäätöksiä. Siinäpähän olette ja luulette kuolevanne paremmin. Ei kiinnosta enää.

    • Kansanterveyttä

      Tehtävä uskikselle, kirjaa kaikki tavat, näyt ja uskomuksesi joita uskossasi harrastat.
      Sen jälkeen kysyt lääkäriltä mitkä sairauden määritykset täyttyy listan perusteella, jos ne ei olisi uskontoon liittyviä?

    • Kirkkokuorolainen

      Kirkossakäynti auttaa nykykiireistä ihmistä hiljentymään, mikä puolestaan alentaa stressiä ja torjuu masennusta. Vaikka kaikkea uskonsanomaa ei nyt jaksaisikaan kuunnella tai ei ymmärrä, niin hiljentymistä kannattaa kokeilla ihan oman sielunrauhan takia.

      • kokemuksenkautta

        Kirkossa käynti aiheuttaa pitkästymistä, tylsistymistä, turhautuneisuutta, huvittuneisuutta ja ärtymystä siitä, että minulle, aikuiselle ihmiselle, kerrotaan pronssikaudella eläneiden paimentolaisheimojen lapsellisen typeriä satuja muka täytenä totena.

        Mutta kannattaa toki kokeilla - hyvin vahvistaa kyllä ateismia joka kerta, kun näkee ja kuulee miten tyhjäpäät sokeasti palvovat ja ylistävät tyhjää ja aina vailla pienintäkään järjen valon pilkahdusta.

        Saman tyhjäpäisen aivottomuuden voi kokea myös moskeijassa, ei mitään eroa.


      • Ajanhukkaa

        Olisi yksi kiire lisää hosua johonkin piruntorjuntabunkkeriin viikonloppuna.


    • Piedro1

      Kyllä on ja Puolet diagnosoidusta syövät aivan turhaan masennuslääkkeitä.Haloo???

      • vastuullisuutta.atet

        Turhia? Mielestäni erityisen maukkaita mansikkajogurtin kera eikä ummetuskaan vaivaa, Amen


    • JotakinTodellista

      En usko, että uskonnollisuus lisää onnellisuutta, mutta pidänkin elävää kristinuskoa ja pintapuolista uskonnollisuutta eri asioina. Jos joku on elävässä uskossa Jeesukseen, hän on syntynyt uudesti ylhäältä. "Vanha on kadonnut, uusi on sijaan tullut". Olen oppinut yhdistämään sanan "uskonnollinen" ihmiseen joka harrastaa uskontoon liittyviä asioita, mutta ei ole syntynyt uudesti ylhäältä, eli kohdannut ylösnoussutta Kristusta ja saanut syntejään anteeksi Hänen, Jeesuksen, sovitustyön perusteella.

      Elävä usko Jeesukseen tarkoittaa sitä että seuraa elämässä ylösnoussutta Vapahtajaa, joka todella muuttaa ihmisen elämän ja hänet kokonaan -ilman ihmisen omia ansioita. Elävä usko Jeesukseen on yhteyttä elävään Jumalaan, ei muodon vuoksi vaan siksi koska rakastaa Häntä joka on ensin rakastanut meitä.

      • uskonpohjatontyhjyys

        Kun seuraavan kerran kohtaat sen ylösnousseen kaverisi, niin muista ottaa paljon valokuvia ja mielellään joku filminpätkäkin, kiinnostaisi taatusti kaikkia tiedotusvälineitä.

        Mutta ai niin, eiväthän mielikuvitusolennot tartu filmille eivätkä muistikortille.
        Harmin paikka.

        Kaikki minun rakkauteni kohteet ovat muuten ihan oikeasti olemassa, eivätkä näkymättömiä mielikuvituskavereita. Valokuviakin löytyy paljon.


    • vastuullisuutta.atet

      Palli Hikeä, PH:ta nuuskimattomat ateisti eivät ymmärrä avaustani, kuten sanoin.

      Otan Raamattua lukiessani aina PH:ta nenänpäähäni ns. vastaan!

    • Harvoin täällä käyn, mutta nyt oli niin huvittavia juttuja uskonnon puolesta ja sitä vastaan, että ei voinut nauramatta lukea. Uskonto vs. ateismi ovat ikuisuuskysymyksiä ja niistä jaksetaan jauhaa loputtomasti ja tulos aina sama. Tulin hyvälle tuulelle eikä minua haitanneet kenenkään mielipiteet. Selvästi joku/ jotkut haluavat ärsyttää uskossa olevia ja nämä taas koettavat todistella olevansa oikeassa. Suomi24 on oivaltanut hienosti, että tämä on varsinainen mielenterveysongelmaisten foorumi! En ota kantaa puoleen tai toiseen, koska se olisi loputon suo, mutta haluan kehaista ylläpitoa kerrankin siitä, että ei sensuroi kenenkään kirjoituksia täällä. Nämä ärsyttäjät ovat minusta fiksuimpia ihmisiä kaikista kirjoittajista: saavat hyvät naurut, kun saavat ärsytettyä toisia ja nämä heikolla itsetunnolla varustetut provosoituvat heti. Täällä provosoiminen ja provosoituminen on vaaratonta, mutta siitä olen huolissani, että monesti nämä samat tyypit provosoivat liikenteessä toisia autoilijoita ja se on jo aivan toinen juttu. Se ei ole enää fiksua. Tätäkin ilmiötä on tutkittu aivan tieteellisesti ja tällaiseen tulokseen tultu. Joten: mieluummin täällä kuin liikenteessä ! ☺. Täällä voi nimettömänä huudella mitä sylki suuhun tuo ja se rauhoittaa monia kuumakalleja, kun huomaavat, että saavat edes jonkun härnättyä suuttumaan... Jatkakaa samaa rataa, niin olette edes sen aikaa poissa liikenteestä ja kaduilta....

      • kulli-kustaa-pöntönkansi

        Perseeni hikoaa autossa istuessa. Holhousyhteiskunnan perkele pakottaa istumaan autossa koko ajan turvavöissä eikä saa ajaa seisaaltaan pää kattoluukusta ulkona ilman, että tulee sinivuokot saatana sakottamaan äSDeePeen puoluetukirahastoon.

        Vähemmästäkin on vituttanut!


    • Ateisti1982EiKirj

      Uskominen jumalaan johtaa mielenterveysongelmiin ja samalla nuoria joutuu varhaiseläkkeelle uskonsa takia ja jotkut suljetaan loppuiäkseen mielisairaalaan. Ateismi ei aiheuta mielisairauksia, kun mieli saa olla täysin vapaa. Mieltä tosin rajoittaa ehkä vain joidenkin kiihkomielinen kristinuskonjorina ja puuttuminen uskoonsa perustuen muiden elämään, mutta tuskinpa sekään vaikuttaa lopulta yhteiskunnan päätöksiin ja hyvä niin!
      Toivon mukaan uskonnon jorinat tullaan kieltämään Suomessakin julkisilla paikoilla (eli se jonka uskova tuntee ainoana oikeutenaan?), kuten Venäjällä jollei sitten Suomi valtiona julistaudu sekulaariseksi valtioksi. Uskovaiset tosin väittävät Suomen olevan jo "sekulaarinen valtio", mutta uskovathan eivät tajua mitä sillä tarkoitetaan ja mikä se on!!
      Uskovien mielestä Suomessa on ollut sekulaarisuus jo siitä lähtien, kun kirkkoon ei ole pakotettu menemään joka sunnuntai tai kun avioton lapsi sai oikeuden isään ja äitiin. :)
      Osaavat paasata tuosta että lapsella tulee olla oikeus isään ja äitiin, mutta joskus se vietiin sellaiselta lapselta pois, joka sattui syntymään avioliiton ulkopuolella. Lapsi annettiin silloin johonkin adoptioperheeseen kasvatettavaksi eli pois oman biologisen isän ja äidin ulottuvilta. En tajua tota kiihkokristityiden höpinöitä lapsien oikeuksista, kun aiemmin on julmasti kohdeltu monia lapsia eikä ole annettu oikeutta isään tai äitiin, mutta nyt se olisi maailmaakin tärkeämpi asia kun kyse on homoseksuaaleista!? :D

    • havaintoja

      Kirkossa ja synagoogassa ei ole paljoa kävijöitä. Muslimit ovat siis onnellisimpia, tai ainakin sanovat olevansa onnellisia.

    • korkki

      Ihmiset hakevat vain massoja tuekseen, ettei tarvitse olla yksin, sehän on joka asiassa sama, oli sitten uskonto, urheilu, politiikka, messut jne. pieninäkin piireinä pyöritetään ja pyöritään joka suunnassa massana, pelätään olla yksin. Yksin on hyvä olla koska silloin ei synny riitoja ja muita rähinöitä, saa harrastaa mitä haluaa, se on kotonakin helppoa.

    • eikövain

      Kannattaa siis käydä moskeijassa ja maksaa kirkollisveroa näitä tutkimuksia rahoittaville tahoille, vaikka tiedämme että Jumalaa ei ole olemassakaan.

    • korkki

      Miten se ateismi voi olla kansanterveydellinen ongelma, silloinhan ne ovat kaikki muutkin suunnat, joihin määrätyt ryhmät uskovat. Ateismi uskoo, ettei ole Jumalaa, eikä piittaa uskonnosta tai lahkoista. Mutta syvällä sisimmässään hänkin tuntee, siellä se pieni sielusirunen kuitenkin on, hänen omassa tunnossaan. Meidät on rakennettu niin, että me tunnemme, toiset paremmin. kuin toiset, mutta kuitenkin. Onko ne ns. hyvät ihmiset niitä parhaita, en ole ainakan saanut siihen vastausta seuraamalla, ovat jopa ilkeitä, valitettavasti, pitävät itsensä hyvinä. Monesti sellainen ihminen joka on ns. jumalaton on parempi kuin monet ns. hyvät. Sydämissämme on rakkaus ja se on Jumalasta, sitä ei voi kukaan viedä meiltä. Ei ihme jos on masennuksia niin paljon, kun monia ei hyväksytä jopa lapsena mihinkään porukoihin. Yksin olo saattaa viedä väärään suntaan ja vaikeat kotiolot lapsena, kun ei mitään hyvää ole. Hyvyys tulee rakkaudesta, maailmassa kaikki on rakastamisen arvoista, niin heillekin jotka sanovat olevansa ateismeja, rakkaushan ympäröi heitäkin, eivät he muuten olisi puolustamassa omaa ns. kantaansa.

    • Amenko

      Kyllä kun katsoo näitä ns.uskovaisia niin osahan on ihan kipeitä henkisesti.
      Lapsia maaataan väkisin ja käytetään hyväksi erilaiset uskonlahkot.

      Hyväksikäyttöä,lapsiin sekaantumista jne....

      Pettämistä, syrjähyppyjä kuten entinen Piispakin teki. mutta eipä päässyt seuraavlle kierrokselle edes mukaan.

      Uskon vuoksi on tehty pahaa lapsille, sodassa, avion rikkojia,pettäjiä ja Kirkkojen sisällä lapsille
      pahaa.

      Kieroja,pervoja ja ikäviä ihmisiä. Hävetkää kaksinaamaiset kierot uskovaispellet.

    • tv7

      En tiedä tekeekö uskonnollisuus onnelliseksi, mutta elävä usko Kristukseen tekee onnelliseksi. Ainakin minut on tehnyt, vapauduin päihteistä ja koin terveyden parantumattomaksi sanotusta sairaudesta. Ja, on iankaikkisuustoivo tämän elämän jälkeen taivaassa eikä joudu kadotukseen, johon ei uskovat joutuvat jos eivät ota Jeesusta Herrakseen.

    • kirkostaeronnut1980

      Itseäni masentaa se, että maailmassa on valtavasti luulevaisia eli niitä uskovaisia jotka kuvittelevat asioita ja jopa julistavat sitä rukoillen?
      Kun uskonnot loppuvat alkaa ihmisen aika merkittävästi kehittyä, mutta tuskin kerkiää kehittyä koska uskonsota on tärkeämpää tekemistä!

      Olen eronnut kirkosta 80-luvulla ja eipä tullut jumalanvihaa päälle kun en maksa kirkollisveroa enkä muutoinkaan usko moiseen järjettömyyteen!

      Uskonto auttaa ilmeisesti henkilöitä jotka eivät oikeasti itse ajattele vaan uskovat kaiken lukemansa 100%. Pirullinen kierre ja sitä ylläpidetään, koska siitä tekee tiliä eli kerätään veroja.

    • AamukahviaKohtaKeitän

      Täällä on kysytty, miten uskonnollisuus eroaa psykiatrian kantilta mielisairaudesta?

      Kysymys on väärä.

      On kysyttävä, miten psykiatria eroaa mielisairaudesta?

    • AamukahviaKohtaKeitän

      Suhtautumisessaan uskonnollisuuteen ja erikoisiin kokemuksiin psykiatria aivan olennaisesti nykypäivänäkin tuntuu pitävän esikuvanaan 1200-luvun katolisen kirkon inkvisitiota.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Inkvisitio

      https://en.wikipedia.org/wiki/Inquisition

      Täällä maan päällä tallaavilla ihmisillä ei taida paljoa siihen loppupeleissä olla sanomista, jos Jumala joitakin ihmisiä lähestyy jollakin tavalla?

      Keskustelun aloituksessa mainittu masennus on mielestäni -- enemmistön mt-ongelmien ohella -- pitkälti sosiaalinen ilmiö.

      Psykiatrian filosofia on lähtökohdiltaan aivan nurinkurinen.

      Kovia kokenutta ihmistä, vielä kanssaihmisten kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä lisää koettuaan, aletaan psykiatriassa syyllistämään, haukkumaan hulluksi. Hänen aivojensa toiminta kyseenalaistetaan, mitään aivojen tutkimusta kuitenkaan yleensä tekemättä. Sitten aloitetaan "hoito" mielialalääkkeillä. Ensiksi siis ihminen raiskataan kemiallisesti...

      • P.T.Barnum

        "Kovia kokenutta ihmistä, vielä kanssaihmisten kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä lisää koettuaan, aletaan psykiatriassa syyllistämään, haukkumaan hulluksi."

        Missä näin muka on tapahtunut, paitsi mielikuvituksessasi?

        "Hänen aivojensa toiminta kyseenalaistetaan"

        Ihan samaan tapaan kuin fyysisesti sairaan ihmisen ruumiin toiminta kyseenalaistetaan.

        Diagnoosin tarkoitus on todeta, mikä on ongelma, jotta sitä pystyttäisiin tarkemmin hoitamaan. Sille ei voida mitään, jos joku pölvästi päättää ottaa diagnoosinsa henkilökohtaisesti ja loukkaantua. Pölvästit kun loukkaantuvat kaikista mahdollisista asioista, todellisuus mukaanlukien.


    • poiuytrdfgh

      Mielenkiintoinen kirjoitus. Olin onnellinen aikoinaan nuorena kun monta kertaa viikossa vierailin erilaisissa tuollaisissa paikoissa.
      Sittemmin sosiaalisessa paineessa siihen tuli loppu ja minua on "autettu" keskustelulla , joka teki minusta todella onnettoman.

    • kiiommikko

      vanhastaan tok tiijjetään, että uskonnot kansoille ja kansalaisille ooppiumia, huumetta ovat. humalassa, huumattuna taitaa ajoittain lysti olla,
      mut osuva om myös rinnastus kansalaisia kalvaviin syöpäsairauksiin, mitkä yhteis- ja ihmiskuntaakin monin muodoin riistävät, riivaavat.

      kuvitellut, uskotellut jumalat alttiine ja oveline pikku apulaisineen ovat tuhannet vuodet merkinneet ja edelleen merkitsevät myös aineen, hengen ja energian, ihmisälynkin suunnatonta tuhlausta ja murheellista väärinkäyttöä, henkistä ja ruumiillista väkivaltaa, hirmutöitäkin.
      kiiom mikko tammerforssin nuapurist

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe