Suomen evankelis-luterilainen kirkko liberalisoituu. Siitä ei liene kenelläkään epäilystä. Kerron seuraavassa miksi en itse pidä tällaista kehitystä suotavana. Samalla näytän, että liberaalien ja konservatiivien vastakkainasettelussa ei ole kyse pelkästään homoudesta tai naispappeudesta, vaan asetelma on paljon syvemmällä. Oikeastaan puhumme kahden eri uskonnon välisestä kamppailusta.
Perusta-lehdessä (6/2011) oli mielenkiintoinen Hanna Salomäen tutkimus siitä, miten kirkon liberaalit ja konservatiivit suhtautuvat oppikysymyksiin, uskonnonharjoitukseen ja moraalinäkemyksiin. Tulokset olivat melko paljastavia. Annan joitakin esimerkkejä: Liberaaleista vain puolet uskoi persoonalliseen Jumalaan. Samoin liberaaleista 46 prosenttia ei lukenut koskaan Raamattua ja vain yksi prosentti luki sitä vähintään kerran viikossa.
Näyttää siltä, että saman kirkon sisällä olevien konservatiivien ja liberaalien vastakkainasettelu on jopa suurempi kuin eri kirkkokuntien väliset kiistakysymykset. Liberaalien ja konservatiivien kiistakysymykset menevät syvemmälle kuin perinteiset kirkkojen väliset kysymykset. Enää ei kiistellä jonkin Raamatunkohdan tulkinnasta, vaan siitä onko Raamattu ylipäätään Jumalan inspiroimaa tai onko sillä mitään merkitystä meidän elämässämme.
Liberaaliteologian perustuksena ja lähtökohtana ei ole Raamattu tai Jumalan ilmoitus puhumattakaan sitä selittävästä traditiosta. Sen sijaan se lähtee liikkeelle ja rakentaa ihmisen kokemuksen varaan. Eri ihmisillä on erilaisia kokemuksia Jumalasta ja nämä ovat kaikki sinänsä yhtä arvokkaita ja tärkeitä. Raamattu on sitten vain yksi tällainen kokemus muiden joukossa.
Kun rakennetaan kokemuksille, joudutaan välttämättä hylkäämään Jeesus ainoana pelastustienä. Saattaahan ihmisillä olla uskonnollisia kokemuksia kristinuskon ulkopuolellakin. Siksi Kristuksesta tulee vain yksi historian suurista opettajista, jolta voimme ehkä saada hyviä ohjeita. Tässä tapauksessa lähetystyö käykin tarpeettomaksi. Nyt olemmekin jo nähneet suurten seurakuntayhtymien aloittaneen lähetystyön alasajon lakkauttamalla taloudellisen tuen useille lähetysjärjestöille.
Pahimmillaan sattaa käydä niin, että kristinuskon kolmiyhteiselle Jumalalle ei oikein jää mitään annettavaa. Karkeimmillaan se tarkoittaa sitä, että Jumala ei ollenkaan puhu tai toimi historiassa. Raamattu ei ole tällöin Pyhän Hengen inspiroimaa, vaan taas erilaisten ihmisten kokemuksia Jumalasta, jotka eivät sinänsä ole meitä velvoittavia. Kristus ei noussut ruumiillisesti ylös kuolleista, eikä syntynyt neitseestä. Uskontunnustus on vain kuvainnollista puhetta eri ihmisten kokemuksista. Näin on pienessä hetkessä romutettu koko kristillisen uskon keskeinen sisältö. Sanoisin, että liberaali kristinusko onkin usein käytännön ateismia tai ehkä parhaimmillaan jonkinlaista yleisuskonnollisuutta.
Jumala ei siis toimi maailmassa, mutta sen sijaan ihminen toimii ja puhuu maailmassa. Niinpä uskon keskus ei olekaan enää Kristuksessa tai edes Jumalassa, vaan ihmisen toiminnassa. Kristinuskon tärkeimmäksi sisällöksi muodostuu tällä tavoin lähimmäisen rakastaminen. Kuoleman jälkeisestä elämästä tai taivaasta ei enää puhuta, vaan se yritetään tuoda tänne maan päälle epämääräisesti rakastamalla lähimmäisiä.
Tätä rakkautta ei määritellä mitenkään, vaan se tarkoittaa jonkinlaista hämärää kaikkien suvaitsemista ja kilttinä olemista. Missään tapauksessa Jumalan lakia ei saarnata kokonaisuudessaan, vaan kehotetaan lähinnä rakastamaan lähimmäistään, mutta samalla unohdetaan se, että lähimmäisen rakastaminen on juuri 10 käskyn noudattamista ja Jeesuksen eettisten ohjeiden seuraamista.
Kaiken keskukseksi tulee siis vaatimus rakastaa eli laki. Jos kristinuskon keskus on rakkauden kaksoiskäsky, on kristinusko silloin lakiuskonto, eikä eroa käytännössä mitenkään juutalaisuudesta. Liberaaliteologia on näin pohjimmiltaan lakihenkistä. Armo menettää tässä tapauksessa myös merkityksensä. Armosta tulee pelkästään sormien läpi katsomista tietyissä eettisissä kysymyksissä. Armo on silloin selkääntaputtelua syntiselle ihmiselle: "Et sinä ole tehnyt mitään väärää." Tämä ei kuitenkaan ole armoa, vaan ainoastaan välinpitämättömyyttä.
Koska kyse ei missään vaiheessa ole Jumalasta, vaan pelkästään toisista ihmisistä ja heidän rakastamisestaan, ei synnistä ole tarve puhua ollenkaan. Tämänkin vuoksi armo jää pelkästään edellä kuvaamakseni selkääntaputteluksi. Näin käy selväksi, että liberaaliteologia kadottaa lopulta armonkin. Se sekoittaa pahemman laatuisesti lain ja evankeliumin. Kun toinen niistä hämärtyy, menetetään toinenkin. Käy juuri päin vastoin kuin mediassa ja yleisessä mielipiteessä annetaan ymmärtää, sillä siellä juuri konservatiivit nähdään lakihenkisinä tuomitsijoina ja liberaalit taas armollisina toisten hyväksyjinä.
1
ev.lut kirkko liberalisoituu ja eksyy
44
782
Vastaukset
Kattava kuvaus liberaaliteologiasta🤓‼️
- lievästisanottuna
mummonteologiaa.....
usko.vainen kirjoitti:
Jepjep on näköjään sopimatonta kieltä 🤗
Mutta hei! Jumalahan ei toimi missään, mutta sen sijaan ihmiset toimivat. Se ei tee kenestäkään liberaalia.
Siitä vaan takaisin Raamattuun: kivättämään pienistäkin rikkeistä lähimmäisiä.
usko.vainen kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa sinulle on yriterty selittää tuo kivitysmääräys, muistatko 😳❓
Miksi kristittyjen pääteoksessa niin vilkkaasti käsketään kivittämään kuoliaaksi jopa koko seurakunnan voimalla? Jeesuskin käski noudattamaan Jumalan käskyä surmata vanhempansa kiroavat. Hän on kristittyjen päämies.
Noin on pohdiskellut Santeri Marjokorpi jo vuonna 2012. Aloittaja on unohtanut laittaa linkin artikkeliin.
http://santtuma.blogspot.fi/2012/01/liberaaliteologian-ongelmakohtia.html- länkälle
Miten kommentoit itse asiaa? Koetko itsesi liberaaliksi?
länkälle kirjoitti:
Miten kommentoit itse asiaa? Koetko itsesi liberaaliksi?
En kommentoi asiaa.
- länkälle
Eerikatässämoi kirjoitti:
En kommentoi asiaa.
Etpä tietenkään, mutta pääsi oli taas avattava.
länkälle kirjoitti:
Etpä tietenkään, mutta pääsi oli taas avattava.
Miten sinä kommentoit itse asiaa, vai auotko vain päätäsi?
Yritätkö taas haastaa riitaa😂❓
- herääihminen
Yrittäisit jatkossa kommentoida itse asiaa äläkä aina ärsytä ja vänkää täällä.
Se teko minkä teit lapsena sille isolle tuolin anastaneelle kaverille on ollut kauhein teko minkä olet itsellesi tehnyt. Paha asenne toisia ihmisiä kohtaan näyttää jääneen päälle ja nyt sitten koko ajan hyökkäät toisten ihmisten kimppuun ilman syytä, vaikka ikää alkaa jo olla. Jos et tee parannusta tässä asiassa, niin taatusti tulet olemaan vanhainkodin kauhu ja ehkä makaat siteissä ja kapula suussasi koko loppuikäsi. herääihminen kirjoitti:
Se teko minkä teit lapsena sille isolle tuolin anastaneelle kaverille on ollut kauhein teko minkä olet itsellesi tehnyt. Paha asenne toisia ihmisiä kohtaan näyttää jääneen päälle ja nyt sitten koko ajan hyökkäät toisten ihmisten kimppuun ilman syytä, vaikka ikää alkaa jo olla. Jos et tee parannusta tässä asiassa, niin taatusti tulet olemaan vanhainkodin kauhu ja ehkä makaat siteissä ja kapula suussasi koko loppuikäsi.Tiedätkö mitä....minun syyni ei ole, jos sinä ärsyynnyt. Ongelma on silloin ihan siellä sinun korviesi välissä ja minä en sille voi tehdä mitään. Vain sinä voit.
Sinä hyökkäsit nyt minun kimppuuni!!- menepois_
Tiedätkö mitä....minun syyni ei ole, jos sinä ärsyynnyt. Ongelma on silloin ihan siellä sinun korviesi välissä ja minä en sille voi tehdä mitään. Vain sinä voit.
Sinä hyökkäsit nyt minun kimppuuni!!Mene nyt mäkeen siitä räyhäämästä!
- mietinytmitäpuhut
Tiedätkö mitä....minun syyni ei ole, jos sinä ärsyynnyt. Ongelma on silloin ihan siellä sinun korviesi välissä ja minä en sille voi tehdä mitään. Vain sinä voit.
Sinä hyökkäsit nyt minun kimppuuni!!"Sinä hyökkäsit nyt minun kimppuuni!!"
Kyllä se kuule olit sinä joka hyökkäsit sen tuolin anastaneen kaverin kimppuun ja näin aiheutit itsellesi vamman, jonka seurauksia koemme ja näemme täällä joka päivä.
Miksi ihmeessä sinulle ei asiallinen keskustelu sitten kelpaa mitenkään? mietinytmitäpuhut kirjoitti:
"Sinä hyökkäsit nyt minun kimppuuni!!"
Kyllä se kuule olit sinä joka hyökkäsit sen tuolin anastaneen kaverin kimppuun ja näin aiheutit itsellesi vamman, jonka seurauksia koemme ja näemme täällä joka päivä.
Miksi ihmeessä sinulle ei asiallinen keskustelu sitten kelpaa mitenkään?Ymmärränkö nyt oikein...sinä olet tuo poika, nyt tietenkin jo miehen ikään ehtinyt?
- mietinytmitäpuhut
Ymmärränkö nyt oikein...sinä olet tuo poika, nyt tietenkin jo miehen ikään ehtinyt?
Älä vahingoita itseäsi enempää äläkä ruoki sitä vahinkoa mitä olet itsellesi tehnyt.
Keskustele vaan asiallisesti niistä asioista, mitä kulloinkin on tapeetilla.
Ilkeys toista kohtaan ei ole hyvä asia, koska se vain tuottaa ilkeyttä ja lopuksi se tuhoaa kantajansa. Muista että sinulla ei ole enää paljoa aikaa. Ihmisen tulisi jo nuorena terapoida vammat sielustaan, sillä vanhempana se tulee mahdottomaksi ja sitten sinuun kohdistetaan muunlaisia toimenpiteitä. Nyt olisi vielä hyvää aikaa. Käytä se viisaasti. mietinytmitäpuhut kirjoitti:
Älä vahingoita itseäsi enempää äläkä ruoki sitä vahinkoa mitä olet itsellesi tehnyt.
Keskustele vaan asiallisesti niistä asioista, mitä kulloinkin on tapeetilla.
Ilkeys toista kohtaan ei ole hyvä asia, koska se vain tuottaa ilkeyttä ja lopuksi se tuhoaa kantajansa. Muista että sinulla ei ole enää paljoa aikaa. Ihmisen tulisi jo nuorena terapoida vammat sielustaan, sillä vanhempana se tulee mahdottomaksi ja sitten sinuun kohdistetaan muunlaisia toimenpiteitä. Nyt olisi vielä hyvää aikaa. Käytä se viisaasti.Ihan kiva tarina...
- ilmainenneuvo
Ihan kiva tarina...
.... ja opettavainen!
Olisi jo aika viisastua ja unohtaa menneet. Ne kalvavat sinua hitaasti mutta varmasti kuten päivittäin täällä todistat kaikelle kansalle. ilmainenneuvo kirjoitti:
.... ja opettavainen!
Olisi jo aika viisastua ja unohtaa menneet. Ne kalvavat sinua hitaasti mutta varmasti kuten päivittäin täällä todistat kaikelle kansalle.Olet sikäli väärässä, että minä olen jo aika päiviä sitten antanut hänelle anteeksi sen, että hän kiusasi minua. Meidän välillämme ei ole anteeksiantamatonta asiaa.
- ilmainenneuvo
Olet sikäli väärässä, että minä olen jo aika päiviä sitten antanut hänelle anteeksi sen, että hän kiusasi minua. Meidän välillämme ei ole anteeksiantamatonta asiaa.
Mutta itseäsi et ole hoitanut kuntoon! Ja tätä vammaa suorastaan huudat ulos täällä joka ikinen päivä.
PS. Tämä edellä oleva viestisi on muuten ensimmäinen asiallinen (=ilman vammasi julkihuutamista) kommenttisi täällä mitä olet kirjoittanut. ilmainenneuvo kirjoitti:
Mutta itseäsi et ole hoitanut kuntoon! Ja tätä vammaa suorastaan huudat ulos täällä joka ikinen päivä.
PS. Tämä edellä oleva viestisi on muuten ensimmäinen asiallinen (=ilman vammasi julkihuutamista) kommenttisi täällä mitä olet kirjoittanut.Juurihan minä sanoin, että asia on anteeksiannettu ja poissa meidän väliltämme. Kun kykenee antamaan anteeksi sille, joka on kiusannut, on jo päässyt asiasta eroon. Annat nyt turhan suuren painoarvon ihan tavanomaiselle tyttöjen ja poikien väliselle kahinalle, jossa taisi taustalla olla enemmänkin kiinnostus kuin mikään muu. Minulla ei ollut lettejä, joista vetää.
- ilmainenneuvo
Juurihan minä sanoin, että asia on anteeksiannettu ja poissa meidän väliltämme. Kun kykenee antamaan anteeksi sille, joka on kiusannut, on jo päässyt asiasta eroon. Annat nyt turhan suuren painoarvon ihan tavanomaiselle tyttöjen ja poikien väliselle kahinalle, jossa taisi taustalla olla enemmänkin kiinnostus kuin mikään muu. Minulla ei ollut lettejä, joista vetää.
"Juurihan minä sanoin, että asia on anteeksiannettu ja poissa meidän väliltämme. "
Tästä ei ollut kyse! Veit tahallasi asian sivuun.
Kyse on siitä vammastasi jota huudat ulos täällä vänkäilemälläja ilkeilemällä päivät pitkät!
Anteeksianto on ensimmäinen askel toipumiseen, mutta tähän ei tule jäädä ja sitten purkaa sitä täällä netissä sinänsä ihan viattomiin ja sinulle tuntemattomiin ihmisiin.
Oletko edes tosissaan antanut anteeksi, koska se, että olet tuonut tämän asian itse esiin täällä kertoo aivan muuta?
Äläkä vastaile näihin viesteihini, sillä se ei auta sinua yhtään, pahentaa vaan sielusi tilaa! Vänkääminen ja ilkeily ei ole se ratkaisu mitä tässä haetaan. ilmainenneuvo kirjoitti:
"Juurihan minä sanoin, että asia on anteeksiannettu ja poissa meidän väliltämme. "
Tästä ei ollut kyse! Veit tahallasi asian sivuun.
Kyse on siitä vammastasi jota huudat ulos täällä vänkäilemälläja ilkeilemällä päivät pitkät!
Anteeksianto on ensimmäinen askel toipumiseen, mutta tähän ei tule jäädä ja sitten purkaa sitä täällä netissä sinänsä ihan viattomiin ja sinulle tuntemattomiin ihmisiin.
Oletko edes tosissaan antanut anteeksi, koska se, että olet tuonut tämän asian itse esiin täällä kertoo aivan muuta?
Äläkä vastaile näihin viesteihini, sillä se ei auta sinua yhtään, pahentaa vaan sielusi tilaa! Vänkääminen ja ilkeily ei ole se ratkaisu mitä tässä haetaan.Kiitos huolenpidostasi,se on hyvin liikuttavaa.
herääihminen kirjoitti:
Se teko minkä teit lapsena sille isolle tuolin anastaneelle kaverille on ollut kauhein teko minkä olet itsellesi tehnyt. Paha asenne toisia ihmisiä kohtaan näyttää jääneen päälle ja nyt sitten koko ajan hyökkäät toisten ihmisten kimppuun ilman syytä, vaikka ikää alkaa jo olla. Jos et tee parannusta tässä asiassa, niin taatusti tulet olemaan vanhainkodin kauhu ja ehkä makaat siteissä ja kapula suussasi koko loppuikäsi.Eikö olisi kristillistä antaa kunnia sille, jolle kunnia kuuluu? Tässä tapauksessa siis tekstin alkuperäiselle kirjoittajalle?
Myös noitiin, velhoihin, ja vainajahenkiin voi uskoa ihan vapaasti koska ne ovat Raamatun mukaan todellisia hahmoja.
Kyllä, nehän ovat todellisia ja niihin uskovat myö ateisti 🤗
Lueppas vaikka lehtien sekalaisia ilmoituksia kuinka siellä atet kaupittelee kaikenmaailman henkihommia, ennustamista, pararantamisia ymym- surullistaonn
usko.vainen kirjoitti:
Lueppas vaikka lehtien sekalaisia ilmoituksia kuinka siellä atet kaupittelee kaikenmaailman henkihommia, ennustamista, pararantamisia ymymJa lapsille suunnatuista hirviö- ym. demoni- lehdistä nyt puhumattakaan.
surullistaonn kirjoitti:
Ja lapsille suunnatuista hirviö- ym. demoni- lehdistä nyt puhumattakaan.
Aivan 😏
usko.vainen kirjoitti:
Lueppas vaikka lehtien sekalaisia ilmoituksia kuinka siellä atet kaupittelee kaikenmaailman henkihommia, ennustamista, pararantamisia ymymEn usko noitia olevan, enkä vainajahenkiä enkä velhoja.
Nähdäkseni Raamattu valehtelee.
- GudsBarn
Juu, kirkon liberalisoituminen tarkoittaa sitä, että elämme lopun aikoja. Jeesus voi tulla noutamaan omansa pois täältä alhaalta milloin tahansa. Olemmeko siihen valmiita? Oletko valmis, oletko viisas neitsyt? Kirkon lopullinen tuho tulee viimeistään silloin jos/kun kirkolliskokous hyväksyy sukupuolineutraalin avioliiton. Silloin evankelisluterilainen kirkko kuihtuu olemattomiin ja ihmiset siirtyvät seurakuntiin, joissa on terve oppi ja usko. Amen.
Minä veikkaan, että se herätys ennen Jeesuksen paluuta on juuri tuota, että ihmiset pakenevat kirkoista uskovien yhteisöihin.
GudsBarn sanoi :
Juu, kirkon liberalisoituminen tarkoittaa sitä, että elämme lopun aikoja. Jeesus voi tulla noutamaan omansa pois täältä alhaalta milloin tahansa. Olemmeko siihen valmiita? Oletko valmis, oletko viisas neitsyt? Kirkon lopullinen tuho tulee viimeistään silloin jos/kun kirkolliskokous hyväksyy sukupuolineutraalin avioliiton. Silloin evankelisluterilainen kirkko kuihtuu olemattomiin ja ihmiset siirtyvät seurakuntiin, joissa on terve oppi ja usko. Amen.
GudsBarn sanoi :
2000 vuotta on jo odotettu. Tuskin enää tämän valmiimmiksi tulemme. Tuli nyt vaan, vaan kun ei näy ei kuulu...pertsa2012 kirjoitti:
GudsBarn sanoi :
Saat elinikäisen leiman höpsönä Jeesuksen noutamista odottavana.- kaipaan.sua
pertsa2012 kirjoitti:
GudsBarn sanoi :
- tietääkö.joku
Missä lipilaarit?
Koko ajanhan on kirkko mennyt liberaalimpaan ja inhimillisempaan suuntaan ja joka väittää muuta on väärässä.
- Voihanvitalis
Ps.82:1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä.
Nyt kun on ollut tämä kansankirkko idea, jossa katon pitäisi olla korkealla ja seinin leveälle, jopa niin leveällä että kaikki mahtuvat sisään, niin minusta tuntuu että tämä liberaaliteologia on muotoutunut opiksi niille jotka eivät usko.
- Anonyymi
Olen vakuuttunut siitä, että liberaali kristinusko ei selviä pitkään. Poliittisesti korrekti kristinusko tulee kuolemaan. Näemme jo, kuinka vapaamielinen kristinusko on hajoamassa ja miten uusien moraaliarvojen esittely johtaa jakautumiseen, yhteenottoihin ja hämmennykseen joissakin kristillisissä yhteisöissä. Tämä prosessi jatkuu, kun taas perinteiset kristityt, näin uskon, vakiinnuttavat voimansa suojellakseen Herran antamaa, apostolien saarnaamaa ja isien säilyttämää uskoaan ja moraalisia opetuksia.
Kirkon pyhä tehtävämme on saarnata sitä, mitä Kristus saarnasi, opettaa, mitä apostolit opettivat ja levittää sitä oppia, mitä pyhät isät levittivät. Juuri tällaista todistusta ihmiset odottavat kirkolta.
Liberaaliteologit saivat jalkansa ovesta vaatien kirkon työntekijöiltä suvaitsevaisuutta, nyt he vaativat heidän viestinsä noudattamista, kohta he haluavat tottelevaisuutta kaikilta ja rankaisevat niitä jotka eivät alistu heidän valtansa alle.
Muutaman vuosikymmenen kuluttua Euroopan ja Pohjois-Amerikan kristillisistä kirkoista ovat jäljellä vain roomalaiskatolinen, ortodoksinen ja muutamat evankelikaaliset ja karismaattiset kirkot.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1192157Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1791747Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561412Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1661195- 551188
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751006Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62902Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36887- 52874
- 56821