Äänennopeus

TeoreettistaYliääntä

Kuvitteellinen tilanne. Yliäänilentokone lentää vaikka mach3-nopeudella korkealla ja kuvitellaan että sillä olisi määräämättömästi polttoainetta. Kone voisi lentää siis loputtomasti. Kun lentokone tarpeeksi kauan kiertäisi maapalloa niin eikös sen pitäisi jossain vaiheessa saavuttaa se ääni jonka se jätti jälkeensä ylitettyään äänennopeuden eli mach1-nopeuden? Voisiko kone tosiaan saavuttaa oman äänensä uudelleen kierrettyään maapalloa tarpeeksi monta kertaa ja mitä sitten tapahtuisi?

23

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhkjhkhkjh

      Periaatteessa voisi, mutta matkaan kuluisi niin kauan aikaa, että ääni olisi jo vaimentunut pohjakohinan alle. Eli mitään ei tapahtuisi.

      • ÄäniOnJaPysyy

        Ääntähän syntyy kokoajan lisää. Se vaan jää jälkeen. Jossain kohtaa kun on lentänyt tarpeeksi kauan maapalloa ympäri saavuttaa jossain kohtaa aikaisemmin syntyneen äänen.


      • ÄäniEiPysy
        ÄäniOnJaPysyy kirjoitti:

        Ääntähän syntyy kokoajan lisää. Se vaan jää jälkeen. Jossain kohtaa kun on lentänyt tarpeeksi kauan maapalloa ympäri saavuttaa jossain kohtaa aikaisemmin syntyneen äänen.

        Ääni vaimenee ilmakehässä, joten edellisen kierroksen ääniaalto on kokonaan vaimentunut, ennen kuin kone maapallon kierrettyään ehtii aallon kohdalle.

        Tämäkin kysymys perustuu sellaiseen ajatukselliseen yksinkertaistukseen, mikä ei kuvaa aidosti vaimenevaa ilmiötä.


      • Semi_Einstein
        ÄäniEiPysy kirjoitti:

        Ääni vaimenee ilmakehässä, joten edellisen kierroksen ääniaalto on kokonaan vaimentunut, ennen kuin kone maapallon kierrettyään ehtii aallon kohdalle.

        Tämäkin kysymys perustuu sellaiseen ajatukselliseen yksinkertaistukseen, mikä ei kuvaa aidosti vaimenevaa ilmiötä.

        Sitä vaimenevaa ääntäkin syntyy tietysti koko ajan lisää. Ja koko ajan se vaimeneva ääni jää jälkeen lentokoneesta ja jossain vaiheessa se lennon aikaisemmin tuottama ääni on niin paljon myöhässä että kone saavuttaa sen ennenkuin ääni ehtii vaieta. Epäilen ettei tapahdu muuta kuin että ääni kovenee sellaiseksi kuin että kaksi konetta lentäisi lähekkäin.
        Mielenkiintoinen ajatus. En ole moista ennen miettinyt.


      • hgjhgjhgjh
        Semi_Einstein kirjoitti:

        Sitä vaimenevaa ääntäkin syntyy tietysti koko ajan lisää. Ja koko ajan se vaimeneva ääni jää jälkeen lentokoneesta ja jossain vaiheessa se lennon aikaisemmin tuottama ääni on niin paljon myöhässä että kone saavuttaa sen ennenkuin ääni ehtii vaieta. Epäilen ettei tapahdu muuta kuin että ääni kovenee sellaiseksi kuin että kaksi konetta lentäisi lähekkäin.
        Mielenkiintoinen ajatus. En ole moista ennen miettinyt.

        Ajatuksesi ei vaan toimi. Ääni vaimenee hyvin nopeasti alle taustan kohinatason. Et voi Maan ympäri lentämällä millään saavuttaa kohinatason yläpuolella olevaa edellisen kierroksen ääntäsi.


      • ÄäniEiPysy
        Semi_Einstein kirjoitti:

        Sitä vaimenevaa ääntäkin syntyy tietysti koko ajan lisää. Ja koko ajan se vaimeneva ääni jää jälkeen lentokoneesta ja jossain vaiheessa se lennon aikaisemmin tuottama ääni on niin paljon myöhässä että kone saavuttaa sen ennenkuin ääni ehtii vaieta. Epäilen ettei tapahdu muuta kuin että ääni kovenee sellaiseksi kuin että kaksi konetta lentäisi lähekkäin.
        Mielenkiintoinen ajatus. En ole moista ennen miettinyt.

        On tietenkin filosofinen kysymys, onko sellaista ilmiötä olemassa, jota ei kyetä aistimaan tai mittaamaan.


    • Äänihän kulkee jokseenkin suoraviivaisesti, joten on hetkessä häipynyt lentokoneen lentokorkeudesta, vaiennut yläilmakehään tai maahan.

      • TeoreettistaYliääntä

        Mietin asiaa niin että sitä ääntä tarkasteltaisiin koneen läheltä, ei siis maanpinnalta. Eli jos teoriassa taas ajatellaan ettei kone tuottaisi ilmanvastuksesta syntyvää ääntä lainkaan vaan moottorin ääntä pelkästään niin jos jotenkin pystyttäisiin kuuntelemaan ääntä koneen lentäessä yli äänennopeuden niin lentäisikö kone ikään kuin äänettömästi ja kun tarpeeksi kauan lentäisi niin saavuttaisi oman äänensä ja äänetön lento loppuisi. Joo tää on typerää mietiskelyä mutta ihan teoriatasolla mielenkiintoista.


      • hjgjhgjhgj
        TeoreettistaYliääntä kirjoitti:

        Mietin asiaa niin että sitä ääntä tarkasteltaisiin koneen läheltä, ei siis maanpinnalta. Eli jos teoriassa taas ajatellaan ettei kone tuottaisi ilmanvastuksesta syntyvää ääntä lainkaan vaan moottorin ääntä pelkästään niin jos jotenkin pystyttäisiin kuuntelemaan ääntä koneen lentäessä yli äänennopeuden niin lentäisikö kone ikään kuin äänettömästi ja kun tarpeeksi kauan lentäisi niin saavuttaisi oman äänensä ja äänetön lento loppuisi. Joo tää on typerää mietiskelyä mutta ihan teoriatasolla mielenkiintoista.

        Jos kone lentää yli äänennopeuden ja ääni ei jostain kumman syystä pääsisi rungon kautta kabiiniin, niin kuski ei kuulisi moottorin ääntä. Rungon kautta ääni tulisi kuitenkin satavarmasti.

        Oman äänen saavuttaminen niin, että äänenpaineen taso olisi havaittavissa, vaatisi nopeuksia, jotka eivät ole ilmakehässä mitenkään mahdollisia. ... Kuten ketjussa on jo useaan kertaan esitetty.


      • VessanpytylläMiettijä
        hjgjhgjhgj kirjoitti:

        Jos kone lentää yli äänennopeuden ja ääni ei jostain kumman syystä pääsisi rungon kautta kabiiniin, niin kuski ei kuulisi moottorin ääntä. Rungon kautta ääni tulisi kuitenkin satavarmasti.

        Oman äänen saavuttaminen niin, että äänenpaineen taso olisi havaittavissa, vaatisi nopeuksia, jotka eivät ole ilmakehässä mitenkään mahdollisia. ... Kuten ketjussa on jo useaan kertaan esitetty.

        Jos ääni kulkee mach1 ja lentokone mach3 ja kone kiertää maapalloa niin jossain vaiheessa se kone on saanut niin paljon etumatkaa ja saavuttanut taakseen jäänyttä omaa ääntänsä että se saa sen kiinni. Aivan sama tilanne kuin että auto 1. ajaa maapalloa ympäri 100km/h ja auto 2. 200km/h niin jossain vaiheessa auto 2. saavuttaa auton 1. Samoin käy lentokoneen tuottamien ääniaaltojen. Äänihän etenee ikään kuin aallot veneen keulassa. Levittäytyvät sivuille ja jäävät taakse.


      • Näin_se_vain_on
        VessanpytylläMiettijä kirjoitti:

        Jos ääni kulkee mach1 ja lentokone mach3 ja kone kiertää maapalloa niin jossain vaiheessa se kone on saanut niin paljon etumatkaa ja saavuttanut taakseen jäänyttä omaa ääntänsä että se saa sen kiinni. Aivan sama tilanne kuin että auto 1. ajaa maapalloa ympäri 100km/h ja auto 2. 200km/h niin jossain vaiheessa auto 2. saavuttaa auton 1. Samoin käy lentokoneen tuottamien ääniaaltojen. Äänihän etenee ikään kuin aallot veneen keulassa. Levittäytyvät sivuille ja jäävät taakse.

        Usko jo, että ääni ehtii moneen kertaan vaimentua ja vaimentuessaan lämmittää ilmaa. Vaimentumatonta, vapaata värähtelyä ei reaalimaailmassa ole.


      • VessanpytylläMiettijä
        Näin_se_vain_on kirjoitti:

        Usko jo, että ääni ehtii moneen kertaan vaimentua ja vaimentuessaan lämmittää ilmaa. Vaimentumatonta, vapaata värähtelyä ei reaalimaailmassa ole.

        Usko jo mitä? En minä ole tänne mitään aikaisemmin kirjoittanut enkä väittänyt. Kannattaa seurata nimimerkkejä niin tiedät kenelle kirjoitat ja vastaat.
        Yritä sinä sitten puolestasi ymmärtää että kun se kone saavuttaa sitä taakse jäänyttä ääniaaltoa riittävästi ei se ääni minnekään enää ehdi vaimentua koska ääni on jäänyt jälkeen niin paljon että se on jo koneen edessä.


      • Näin_se_vain_on
        VessanpytylläMiettijä kirjoitti:

        Usko jo mitä? En minä ole tänne mitään aikaisemmin kirjoittanut enkä väittänyt. Kannattaa seurata nimimerkkejä niin tiedät kenelle kirjoitat ja vastaat.
        Yritä sinä sitten puolestasi ymmärtää että kun se kone saavuttaa sitä taakse jäänyttä ääniaaltoa riittävästi ei se ääni minnekään enää ehdi vaimentua koska ääni on jäänyt jälkeen niin paljon että se on jo koneen edessä.

        Siis sinä et joko lue tai et halua uskoa aiemman keskustelun kommetteja, vaan jatkat osaltasi sellaisten väitteiden esittämistä, jotka on jo todettu paikkansapitämättömiksi.


      • PyhäYksinkertaisuus
        VessanpytylläMiettijä kirjoitti:

        Usko jo mitä? En minä ole tänne mitään aikaisemmin kirjoittanut enkä väittänyt. Kannattaa seurata nimimerkkejä niin tiedät kenelle kirjoitat ja vastaat.
        Yritä sinä sitten puolestasi ymmärtää että kun se kone saavuttaa sitä taakse jäänyttä ääniaaltoa riittävästi ei se ääni minnekään enää ehdi vaimentua koska ääni on jäänyt jälkeen niin paljon että se on jo koneen edessä.

        Kolmessa Macissa kone kulkee vajaa 4000 km/h. Maapallon ympäri kestää sillä nopeudella kymmenen tuntia. Siinä ajassa mikä tahansa ääni ehtii vaimenemaan.


    • hmmm-----

      Aloittajan kysymyshän on puhtaasti teoreettinen. Tilanteen realistisuus on asia erikseen.

      Toden totta, jos lentokone olisi tarpeeksi iso ja lentäisi tarpeeksi lujaa, se voisi saada aiheuttamansa sokkiaallon kiinni lentämällä maapalloin ympäri. Koneen luoman sokkiaalloin tulisi vain olla kyllin voimakas ja koneen nopeuden riittävän suuri, jottei aalto ehtisi vaimentua.

      Tällöin kone siis lentäisi toistuvasti jo aiheuttamansa sokkiaallon lävitse, jolloin koneen luoma uusi aalto ja vanha aalto muodostaisivat interferenssikuvioita. Tällöin maanpinnalla havaittavat pamaukset voisivat teoriassa olla hetkellisesti ja lokaalisti normaalia suurempia.

      Ja koska koska tämän lukevien fysiikantuntemus on aika vaihtelevalla pohjalla, ohessa hivenen apuja heille, jotka eivät tunne interferenssiä:
      https://www.youtube.com/watch?v=V0OVyuCX8hg

      • ValkoisenKohinanAlla

        Ei edes teoreettinen. Kysymys on hölmö. Pelkkä lämpöväreily aiheuttaa suurempaa paineenvaihtelua kuin 10 tuntia sitten lentäneen koneen ääni. Mitään interferenssiä ei synny, jos alkuperäinen signaali on kaukana kohinaruohon alapuolella.

        Koko ketju on osoitus idiotismista. Ensimmäinen vastaus olisi riittänyt sekä käytännössä että teoriassa.


      • Hmmm-----

        Teoreettisesti nopeutta voi olla niin paljon, että kone kiertää maapallon vaikka kerran puolessa tunnissa. (Siipien tehtävä tosin muuttuisi tällaisessa vauhdissa, ne eivät enää pitäisi konetta ilmassa, vaan ne estäisivät konetta sinkoutumasta avaruuteen)

        Kun nopeutta on tarpeeksi, shokkiaalto ei ehdi vaimentua. Kyseisen nopeuden realistisuus on sitten aivan oma lukunsa. :D


      • näin.on
        ValkoisenKohinanAlla kirjoitti:

        Ei edes teoreettinen. Kysymys on hölmö. Pelkkä lämpöväreily aiheuttaa suurempaa paineenvaihtelua kuin 10 tuntia sitten lentäneen koneen ääni. Mitään interferenssiä ei synny, jos alkuperäinen signaali on kaukana kohinaruohon alapuolella.

        Koko ketju on osoitus idiotismista. Ensimmäinen vastaus olisi riittänyt sekä käytännössä että teoriassa.

        Sinun vastauksesi on jostain valkoisen idiotismiruohon alta lykättyä silkkaapaskaa.


      • jhgjhghjgj
        Hmmm----- kirjoitti:

        Teoreettisesti nopeutta voi olla niin paljon, että kone kiertää maapallon vaikka kerran puolessa tunnissa. (Siipien tehtävä tosin muuttuisi tällaisessa vauhdissa, ne eivät enää pitäisi konetta ilmassa, vaan ne estäisivät konetta sinkoutumasta avaruuteen)

        Kun nopeutta on tarpeeksi, shokkiaalto ei ehdi vaimentua. Kyseisen nopeuden realistisuus on sitten aivan oma lukunsa. :D

        Shokkiaalto vaimenee muutamassa minuutissa.


      • hmmm-----
        jhgjhghjgj kirjoitti:

        Shokkiaalto vaimenee muutamassa minuutissa.

        Tarpeeksi voimakas shokkiaalto pystyy vaikka kiertämään maapallon. Esimerkiksi voimakkaimman koskaan räjäytetyn vetypommin aiheuttama paineaalto kiersi maapallon peräti kolmesti ennen vaimenemistaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tsar-Bomba

        Sinällään tämä väittely on pöljä, mutta toistan jälleen itseäni: Jos lentolaite on tarpeeksi iso ja se lentää tarpeeksi lujaa, niin sen aiheuttama sokkiaalto ei ehdi vaimenemaan ja interferenssi voidaan havaita.

        En nyt ala laskemaan että kuinka voimakas shokkiaallon tulisi olla ja kuinka lujaa koneen tulisi lentää, jotta ilmiö voitaisiin havaita, mutta koska aloittajan kysymys on teoreettinen, ei kyseisen lentolaitteen tarvitse olla realistinen. Kyseinen lentokone olla vaikkapa 100 m halkaisijaltaan oleva lättänokka, joka lentää 40 000 km/h. Kysehän on siis puhtaasti ajatusleikistä.


    • airfoiljokaeikirj

      Helpoin kuunnella omaa ääntä jos kerran pitää mennä 3 mach olisi ajaa suoraan ja kurvata 180 astetta ja ajaa vastakkaiseen suuntaan, siinä leikataa kohta omaa leviävää ääntä.

    • Mistä_näitä_riittää

      Taas näitä kysymyksiä, mitä tapahtuisi fysiikan lakien (aaltojen interferenssi) mukaan, jos tietyt fysiikan lait (aaltoliikkeen vaimeneminen) eivät olisi voimassa.

    • pedantikko

      Jos se ääni ei vaimenisi, niin olisihan tuo mahdollista. Tosin ei siihen mitään yliäänikonetta tarvittaisi, voisi vaikka kävellä vihellellen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe