Sovellettava tes?

wtftaas

Eräässä vuokrafirmassa pienen kaivelun jälkeen osattiin sanoa että työtä koskee HPL työehtosopimus. Miksei sovelleta Pro:n ict-toimihenkilötessiä? Eikös aina pitäisi soveltaa samaa kuin muihin työntekijöihin asiakasfirmassa eikä vuokratyöläiseen jotain omaansa? Kyseessä siis ict-alan ylläpitotyö.

Yhteyshenkilö ei kyllä osannut kertoa ensin edes palkanmaksukautta tai miten työpäivät sovitaan/hyväksytään/ilmoitetaan palkanmaksuun. Työ alkaisi siis osa-aikaisena.

Vaikuttaa jo heti alkuun niin sekavalta ja epäilyttävältä, että en tiedä uskaltaako lähteä kelkkaan laisin.

4

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuokratyöoppaasta

http://www.vuokratyoopas.fi/

Vuokratyössä noudatettavat palkkaehdot ja muut työsuhteen ehdot

Vuokratyödirektiivissä säädetyn yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan vuokratyöntekijän palkan ja muiden keskeisten työehtojen on oltava vähintään samat kuin jos vuokratyövoimaa käyttävä yritys olisi palkannut työntekijän.

Yhdenvertaisuuden periaatteesta on direktiivin mukaan kuitenkin mahdollista poiketa. Suomi on käyttänyt poikkeamismahdollisuutta ja säätänyt vuokratyössä sovellettavista vähimmäisehdoista työsopimuslaissa toisin.

Työsopimuslain (55/2001) 2 luvun 9 §:n mukaan vuokratyöntekijän vähimmäisehdot määräytyvät ensisijaisesti (1) oman työnantajan työehtosopimuksen mukaan. Jos työnantaja ei ole sidottu mihinkään työehtosopimukseen, työsuhteen vähimmäisehdot määräytyvät (2) käyttäjäyrityksen työehtosopimuksen mukaan. Jos oma työnantaja ei ole sidottu omaan eikä käyttäjäyrityksen työehtosopimukseen, työsuhteen ehdot määräytyvät (3) käyttäjäyritystä sitovien ja siellä yleisesti sovellettavien sopimusten tai käytäntöjen mukaisesti.

Vuokrayritys vastaa työnantajana vähimmäisehtojen noudattamisesta.

• Tt99

Vedätystä ja kusetusta.
      Jos kyseessä on Work Power tai Selekta!

• frdr

kaikki vuokrafirmat yrittää huijata työntekijää!valitettavasti varsinkin monet nuoret ei tiedä oikeuksiaan eikä ymmärrä kuinka paljon heiltä jätetään maksamatta heille kuuluvia rahoja

• kontaktihlö

eikö noita kannata kysyä ennen kuin aloittaa ihan reilusti? Eihän sitä tiedä mikä sun ns. kontaktihenkilö on ollut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä kaupungeista ikävöijät olette ?

Mistä kaupungista olet?
      Ikävä
      139
      2297
    2. Kohunäyttelijä Aku Hirviniemi täyttää tänään pyöreät 40 vuotta. Onnea kaikesta huolimatta!

Näyttelijä, juontaja Hirviniemi on ollut otsikoissa ja hänen keikkojaan sekä tuotantojaan on peruttu julkisuuteen nousse
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2171
    3. Tunnut niin oikealta kuin osa minua

Olenko oikeassa? Eihän tässä puutu kuin samat tuntemukset sinulta. Nainen, mitä tämä on? Jotain todella outoa tässä on,
      Ikävä
      92
      1866
    4. Miten sinä juhlistat Suomen itsenäisyyttä 6.12. - Onko millaisia perinteitä?

Itsenäisyyspäivä on näinä aikoina entistä tärkeämpi osa suomalaisuutta ja merkittävä juhlan aihe meistä monelle. Miten s
      Maailman menoa
      341
      1467
    5. Nainen, täällä minä vain sinua ikävöin

Joka päivä riudun ja ajatus sinusta viiltää syvälle, se, miten ihanaa olisi kokea sinut lähelläni. Mieleni askartelee si
      Ikävä
      61
      1303
    6. Vaatii kaupungilta kuusinumeroista summaa

Onko ahneudella ja kieroudella rajaa? Itse tekee väärin, saa oikeutetusti potkut ja on nyt etukäteen suunnitellusti käsi
      Haapavesi
      77
      1201
    7. En mä vaan ymmärrä miten noin kaunis voi olla sinkku

Sähän olet uskomattoman upea nainen kaikinpuolin.
      Ikävä
      59
      1028
    8. Voitko ystävällisesti

Vastata siihen mitä kirjoitin Oletko valmis kasvotusten puhumaan vai kidutatko lopunelämäsi minua
      Ikävä
      93
      994
    9. Ikävä sinua, voimmeko tavata?

Anteeksi se minun viestini aikoinaan. Perun (jos se on vielä mahdollista) viestini sisällön ja olen pahoillani, jos se l
      Ikävä
      44
      977
    10. Jos joskus pääsen halaamaan sinua

niin voi olla, että en päästä enää ollenkaan irti. Sitten on hankala mm. käydä töissä, mutta eipä voi mitään.
      Ikävä
      58
      899
    Aihe