Vähävikaisin n. 4000 euron paku?

Neuvoja_kaivaten

Ehkä vähän turhan laaja aihe mutta huhtikuussa olisi tarkoitus aloittaa mökki-urakka ja ja etsin siihen max 200.000 km ajettua ja n.10 v vanhaa pakua itsellelleni.

Olen nyt kiertänyt liikkeitä ja kartoittanut tarjontaa mitä koihin specseihin löytyisi.
Tarjolla on lähinna Citroen Jumperia, Peugeot Boxeria sekä Huyndai H1. Hiacea, transporttereita tai transitteja ei tuohon hintaluokkaan saa. Jokunen Vito on löytynyt mutta yleensä ne on silloin aika ruosteisia.

Itselläni ei ole kokemusta pakujen kestävyyksistä ja ominaisuuksista mutta toive olisi että kestäisi ainankin reilun vuoden (miksei pitempäänkin) ajan. Onko jokin merkki tai malli mistä pitäisi pysyä erossa ja onko jotain harmillisia tyypivikoja näin vanhoissa autoissa. Mitä erityisesti pitäisi tarkistaa näin vanhoissa pakuissa.

Kiitos etukäteen vastauksista

16

5268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SininenH1

      Huumorimiehiä piisaa kuten tuo "jättäydyn pakosta vanhoihin pakuihin"nimerkkikin,mutta asiaan:osta paras yksilö minkä budjetillasi löydät merkistä viis,merkkitouhut kannattanee unohtaa tiukkana ostoperusteena.
      Oikeastaan itse päätät etu vai takaveto ja loput näet paikan päällä paljonko tuohon rahaan autosta jäljellä.
      Mitään takuuta moisten kestävyydestä ei ole,perävalotakuu.
      Hyundai H1 kallistuisin itse jos hinta-laatu-kuntosuhde kestävyyden kera innostaa,niitä ei ammattikäytössä lieemmin ole näkynyt jolloin ihan kelpo yksityiskäytössä ollut yksilö mahdollista löytää,tarjontaa on muttei ostajia liikaa.
      Peruslujaa tekniikkaa lähes 1-1 Hiacen tyyliin ja yhtä surkeat ajo,ohjaamo kuin talviominaisuudet mutta toimii pitkään,vääntävä luja 2,5l kone ja luotettava antiikkinen rakenne ilman Toyota lisää.
      Hinhakone miinus mutta etsit semmoisen jossa vaihdettu ja leima toimenpiteestä,muitakin huoltoleimoja saa mieluusti löytyä kuitteja ym historiaa.

      • Neuvoja_kaivaten

        Kiitos kommenteista. Kävinkin jo toissaviikolla koeajamassa tuollaisen H1 joka oli hiukka päälle 200.000 ajettu. Takavetosoina oli tosiaan aika liukas ajettava huonohkoilla nastarenkailla mutta kori oli ehjä ja ruostwtta ei näkynyt. Siihen oli kertaalleen vaihdettu hihna mutta vesipumpusta ei ollut merkintää eikä tietoa. Myös ilmastointi puuttui mutta muuten H1 oli suht helppo hahmottaa ja ajaa.


    • saakoehdottaa

      suosittelen jumpyä. todella hyvä ajaa ja erittäin luja moottori. ei isoja vikojakaan. puhun nyt siis vanhemman korimallin autoista. uudemmat on huonompia. tulee kallista suutinremonttia joka vie lompakon tyhjiin . jos vuoden pakua etsit niin 1500 riittää siihen että saat todella hyvän jumpyn(sama kuin scudo ja expert) ne kun on koriltaan todella kestäviä. yhden asian kun muistat...sen että näissä on palasäätöiset venttiilit. jos ei kylmänä lähde ilman lohkoa heti käyntiin kuten kunnossa ollessaan on venttiilien säätö edessä. se kandee ajoittaa jakopään huollon yhteyteen koska vaatii jakopään avaamisen. kysy siis että edellinen omistaja on tehnyt säädön tai että auto käynnistyy ilman lohkoa ja käy heti nätisti. noin 200-300tkm välein säätö on vain. tuskin silloinkaan jos egr on pois toiminnasta. niin ja osta kaukosäätömallinen auto niin lukot kestää kun ei tarvi niitä räplätä. erittäin mukava ja kestävä auto tekniikaltaan. ovat huokeitakin. hiljainenkin ajaa.

    • SininenH1

      Tahtovat olla tyystin eri kokoluokan autoja kuin mitä aloittaja kysyi ja antoi vaihtoehdoiksi.
      Jumpy on melkoisen pieni sisarmalleineen ja jos isompaa pakettiautoa haetaan ei sovellu,riippuu tietenkin hänen tarpeistaan.
      Venttiiliensäädöt lie niitä pienimpiä murheita vanhan auton ostossa/pitelemisessä ja tahtoo olla jo enempi&vähempi pikkasen isompaakin murhetta jos ei lähde käyntiin tai jää välille...
      Palasäätöiset venttiilit pysyy periaatteessa todella pitkään säädöissä silläviisin että mekaaninen ääni lisääntyy koska välyksethän suurenee pikkuhiljaa eikä senpuoleen hätää muuta mutta jos koneella on jo niin hirveitä lukemia pohjana ettei lähde käyntiinkään moisen asian vuoksi niin en sekaantuisi ja ihmettelisin miten&miksi venttiilit on jätetty säätämättä kuin mitä muutakin on jätetty tekemättä?

      Mikäli säätö on "vain" 200-300tkm välein niin mietippä paljonko pienessä autossa on kilometrejä jo alla??
      EGR kanssa ei kannata pelleillä,ei sitä sinne huvikseen ole laitettu ja sen voi myös vaihtaa uuteen eikä maksa maltaita mutta ne päästöt pysyy kuten tehdas suunnitellutkin eikä tuo toimenpide ole myöskään oikein sallittuakaan.
      Löytyy ihan polttoaineen sekaan lisättäviä aineitakin EGR puhdistukseen hyvinvointiin.
      EGR kanssa harvemmin on ongelmia mikäli vaihtaa öljyt säännöllisesti,esim 10tkm välein josta myös muu kone kiittää,mikäli ajaa ne tervaksi niin EGR tukkeentuu ym kivaa.
      Hiljainen ajaa...joo..riippuu mihin vertaa mutta esim 90 luvun Transitiin/Hiaceen verrattuna kyllä on mutta muuten en kehuisi.
      Huokeita ovat kyllä,mutta eipä niiden kuntopuoli ihan rautaa ole tuon ikäisinä enää kuten ei missään muissakaan ja lukkopuoli on onneton oli kehuttu kaukosäätö tai avain,reilu -15c pakkanen ei sovellu niiden sujuvaan toimintaan josta omakohtaisia kokemuksia mutta narulla saa kikkailtua takaovia toisiinsa tai etuovien sitomista sen toimivan oven kautta sisustukseen kiinni ym jänniä kikkoja mutta kadun varteen jätettynä helppo nakki yövieraille.
      Ikävämpi juttu tuon kaukosäädön kanssa että koskaan ei talvisaikaan voinut tietää menikö kaikki ovet lukkoon vai vaan yksi tai ei yksikään ellei nykinyt kahvoista.
      Tästä Citroen kuin Peugeot kokemuksia niin henkilö kuin pakupuolelta,niitä vaan ei ole suunniteltu pohjoisiin kylmiin oloihin ja kahvat jääpi sitten herkästi käteen pakkasaamuisin jos pikkasenkin ovi tihkaisee.

      Hyundai H1 on meluisa kolkko peltiheikki mutta reippaasti isompi koneinen ja yksinkertainen takavetorakenne kehitysmaiden oloihinkin korjattavaksi(etuvetoisten vetonivelet noilla km kannattaa tarkistaa että vaihdettu) ja rakenteeltaan pikkuiseen Jumpyyn verrattuna toista tasoa kunhan etsii kohtuukilometrein ja hyväkorisen jos takaveto kelpaa,lukkoperäähän niissä ei vakiona ollut(lisävaruste joka saattaa käytetystä löytyäkkin tuurilla).

      Turhanpäiväisiä vika-alttiita varusteita ei H1 löydy,mukavuuspuolelta ei löydy vakiona ilmastontia,ABS (sekin lisävarusteena) tai ergonomiiakaan mutta kohteesta A-B oiva peli lämminkin mutta taatusti parempiakin autoja löytyy maailmasta mutta 4000e rahaan vähempi niitä toimivia , jos joskus omistanut tämmöisen niin luijia ovat nettiautossakin hyvän näköisiä myynnissä eikä loppuunkaluttuja pakunraatoja.
      En siis enää omista moista mutta tuttuja ovat ja hyvät kokemukset jäi,huonointa on takaveto ilman lukkoperää ja liukas ristetysalue ilman kuormaa,lukkoperä olisi pitänyt kuulua vakiona kaikkiin peräpohjolaan tuotaviin.

      • tietoasulle

        olet ihan ulalla. psa eräissä dieseleissä ongelmana on venttiilien alkaminen kantamaan, ei suinkaan välyksien kasvu. se ongelma johtuu egr:stä ja koskee vain imuventtiileitä. toisekseen egr ei ole hyväksi moottorille. se on laitetty sinne vain päästöpelleilyjen takia. se lyhentää koneen kestoa.


    • LuetettavinPaku

      Sprintteri jakajapumpulla on ikuinen, ja varaosat lähes ilmaisia. Lehtijouset takana ja edessä.
      Löytyy pitkänä, lyhyenä, matalana tai korkeana.

    • SininenH1

      Ex autoni,tarkalla pidolla yks käytössä ollut Transit ikuisella jakajapumpulla antautui 160tkm kohdalla uuteen vaihtopumppuun runkohalkeaman vuoksi(lähes 2000e remontti),ruostetta löytyi ulkokyljistä isoja läikkiä ja pohjasta paksu kerros joka paikasta,niveliä,etupyörien laakerit,pakoputkisto,kumipuslia,etulevyt,umpiot,iskarit ym tuollaista pientä ja lehtijousitusta ken kehuu valtavaksi keksinnöksi niin nekin väsyy vanhuuttaan ja vaativat joko uudet tai taonnan ja eipä oo tullut vastaan autoa jossa varaosat lähes ilmaisia ellei peltoautojen varaosatarjontaa lasketa vai niilläkö mennään ettei uusilla osilla?

      Jos MB nimilisää haluaa maksaa loppuunajetusta työjuhdasta ja mersu oltava niin ok,perinteinen kansantauti,tuossa naapurissa tekohengitetään vanhaa saksantuonti MB pakuaan ja eläkeläisäijä makaa lumihangessa kerran viikossa pukeille ajetun auton alla roikkalampun kera mutta varmaan ihailee vaan hienoa autoaan tai "huoltaa".
      Viimeksi kun näin tuossa lumitöitä tehdessäni niin epäili vahvasti mittarinruuvailusta kun ei noin vähin km voi olla kaikenmoista ikilujassa takaveto laatu Mersussa joka ihan Saksassa tehtykin!!
      Aivan käypi katteeksi kun muistelee noita talvisen taivaan alaisia remontteja,ei ne sisätiloissakaan riemua nostattaneet vanhoijen autojen kanssa mutta tarkeni edes rukkaset riisua ja viimasuojassa.

      Tuo saattaa pitää paikkansa PSA venttiileistä,en ole perehtynyt erikseen enkä väitä vastaan mutta yleensähän välykset kasvaa vaan siitä ei mihinkään päästä että jos kilometrejä jo niin hurjasti että palasäätöventtillit tarvii availun ja autossa käyntivikoja moisesta niin huhuhhuh,unohtaisin ja ei se EGR sinne kiusaksi ole laitettu vaan päästöjen vuoksi mutta maapallo kiittää tuosta poistamisesta jos ei itseä liikuta ympäristöasiat.
      EGR ei todellakaan ole hyväksi moottorille,totta, mutta nykyaikaa mennään ja ensimmäiset EGR moottorit ilmestyi aikapäiviä lähes ensimmäisinä saastejuttuina jo 70 luvulla maailmalla mutta suurin ongelma onkin kun yhä lisää kaikenmaailman härpäkkeitä ympätään vähän väliä päästöjen minimoimiseksi,lopputuloksena nykyajan epäluotettavuus kun terve peruskone tukehtuu ja tukkii itsensä pakokaasujen kierrätyksineen.
      Hiukkasloukot ja urealisät tulleet myöhemmin mutta aika hyvin menee kun:pysyttelee Euro 5 tasolla ilman ureajuttuja,ei osta pieniä tuplaturbokoneita pakuihin joista puristettu hurjat tehot koska vaikeuksia tulee myöhemmin,vaihtaa laatuöljyt 10tkm välein/kerran vuodessa,käyttää sillointällöin EGR puhdistuslitkua ja suorittaa myös koneen sisäpesun öljyn joukkoon ennen tyhjennystä niin uudet öljyt pysyy todella pitkään kirkkaina eli sisuskalut puhdistuneet kuten EGR myös omalla aineellaan kuten turbokin.
      Kaikenmoisia aineita löytyy ja järkeä saa käyttää kokeileeko vai ei mutta laatuvalmistajien aineet on testattuja ja niistä löytyy myös testituloksia käyttäjiltä,korjaamoilta riippumattomista lähteistä.
      Puhdas kone myös sotkee itseään vähemmän ja toimii päästöt pysyy kunnossa.
      Hiukkasloukolle löytyy myös oma aineensa polttoaineen sekaan joka tehostaa sen luontaista polttopuhdistumisprosessia.
      Ei niitä nyt alvariinsa tarvita,muutaman kympin välein piisaa ja ne säännölliset lyhyet öljynvaihtovälit niin ok.
      Nämä hienot nykymoottorit vaatii huolenpitoa ja ylimääräisiäkin juttuja toimiakseen,ellei niin tee ja uskoo ylipitkiin huoltoväleihin niin korjaamot kyllä saa ne kuntoon mutta se maksaa rutkasti ja ennakoivan huollon puute aiheuttanut jo jopa isommankin laskun.

      EGR/katin ym poistaminen ei onnistu uudemmissa moottoreissa enää tai muut moiset kepulikonstit,häiriövalo syttyy ja kone saattaa jopa sammuttaa itsensä,en kyllä ymmärrä kuinka niin vastuuttomia ihmisiä enää löytyy että tekevät näin eikä korjaa vikoja uusilla osilla ellei vanhoja saa puhdistettua tms,oletan että lapsia tai lapsenlapsiakin löytyy?

    • LiukkauttaLisää

      Tahtoo kanssa kommentoida kun ketjua seurannut.

      EGR surma on tolleen kuin aiemmin sininen kommentoi ja liian pitkät öljynvaihtoväli,huonot öljyt pätkäajo jumiuttaa egr venttiilin toisissa herkemmin kuin toisissa moottoreissa pikkasen valmistajasta riippuen.
      Öljy taikasana taas kerran moottorimurheille tässäkin.
      PSA venttiileistä en tiedä,kummalliselta kuulostaa ja isoista ajomääristä huonolla huollolla.
      Aloittaja varmaan itse päättelee valintansa,tuota...saako 4000e muka ihan ehjän paku mesen jota voisi suositella kaverille,tokkopa.
      Monet mersuilijat sitä mieltä että 4000 eteen laitettava 1 niin jotain löytyy,parempiosaisten mielestä 4000e perään taasen yksi nolla lisää mutta menee jo aiheesta ulos.

      Hämmästyttää että vielä vuonna 2018 löytyy porukkaa joka retostelee miten päästöviallisen auton saa toimimaan viis veisaten ympäristöstä.

      • hiemanylevämpiihmine

        olet pihalla. egr: ei vähenn päästöjä. auto jonka egr ei toimi menee läpi katsastuksesta päästöjen osalta. luulet kai olevasi parempi ihminen kun paasaat noita ympäristöjuttujajsi. sano nyt vielä että haluaisit suomeen elätettäviä ihmisiä muualta maailmasta mielin määrin kuten vuonna 2015 oli tilanne niin taputetaan sitten sinulle .saat sulan hattuusi.


    • LiukkauttaLisää

      EGR nimenomaan kierrättää pakokaasuja moottorin sisällä jolta osin se vähentää ulospäin muuten osin palamattomia polttoainehuuruja ja kenen mielestä se ei vähennä päästöjä niin kertonee miksi se on siellä vai liekö huvikseen asennettu kymmeniin ellei satoihin miljooniin bensa kuin dsl moottoreihin kautta aikain periaatteeltaan melkoisen samanlaisena,toki päivitetty ja paranneltu moneen otteeseen moottoreiden kehitysversioissa kuten moni muukin keksintö.
      Miksi noin kiihkeästi puolustaudut,ottaako omatuntoon vai ärsyttääkö minun muiden ilmastoasioista puhuminen tai onko peräti sinulle yhdentekevää mihin ne jäteöljyt kaataa,roskansa kaivaa tai raahaako romut metsään kuten tehty kymmenet vuodet?
      En minä mikään viherpiiperö ole ja omaan myös harrasteautoja joissa ei EGR tms saastelaitteita ole eikä ikään ollutkaan mutta en minä niin tyhmä ole että ympäristöni vasiten tuhoaisin kun jätehuolto täällä toimii.
      Ulkomailla tätä touhua nähnyt loputtomiin,porukka hukkuu paskaan,roskiin,romuihin,jätteisiin ja lasitavaraan jota on kaikkialla,jätehuoltoa ei ole eikä älliä halua kehittää sitä edes alkeelliseksi vaan ollaan vaan ja eletään kuin kaatopaikalla vaikka ympäristö ilmastoineen olisi muuten paratiisi ja näin jopa EU eteläosissa.

      Kautta aikain katsastusmiestä(tai oikeastaan itseäänhän siinä petetään) on huijattu pakkelilla,räteillä,sahanpuruilla,tervalla,osien vasaroinnilla,kiiloilla ym omille kikoilla klassisen rautalangan,ylimääräisen savikerroksen,puukalikkojen,hätähitsailujen,omien sähkökytkentöjen tai paikkaustahnojen tms avulla päämäränä saada leima vaikka se oma ja muiden turvallisuus jäänyt tyystin ajattelusta kunhan halvalla ja kiertäen saa ajoaikaa eikä mitään väliä jos kepulikonstein viritellyt jarrut pettääkin,ohjaus lukkiutuu tai etujousi pamahtaa naamioitujen ruosteiden läpi ym.

      Outo juttu!

      En halua Suomeen elintasopakolaisia elätettäväksemme,onhan meillä tuo omat tummat jo riesana(lopullinen ratkaisu jäi kesken) mutta jos otettava niin pakolaisleireiltä oikeasti hädänalaisia kohtuullisesti,siis niitä naisia lapsia eikä terveitä nuoria miehiä ja henkilöllisyytensä keksineitä.
      Mielestäni päättäjien kukkahattutätien/setien kannattaa käydä niinkin lähellä kuin Ruotsissa katsomassa miten hienolta tervetulokultturi siellä näyttäkkään ja millä mielin monissa kaupungeissa ollaan nyt kehityksestä ja ovatko hyvin kotiutuneet?
      Nooh,kunnon jysäys ja uhreja niin mieli muuttuu mutta silloin onkin jo myöhäistä minareettien valtakunnassamme jossa on ymmärrettävä ja hyväksyttävä,muuten tulee sensuuri tai oot rasisti.

      En halua sulkia hattuuni vaan antaa olla linnuilla joille ne kuuluu,en myöskään käytä turkiksia ,hyväksy tarhaamista tai metsästyskulttuuriakaan saati eläinrääkkäystä.itselläni on lemmikkieläimiä.
      Piste ja seuraavaan aiheeseen,menee kovasti ohi 4000 pakuista.

      • KaikkeaSitäKuulee

        Aika sairaita juttuja sinulla.
        VP37 ja Transit on eri asiota.
        EGR tukkii moottorin ilmanoton täysin, niin moottori ei saa happea, vaan mennään ainoastaan pienestä ahtaasta reijästä saastuttaen. Säälittävää trollausta.


      • 320kmPäivässä
        KaikkeaSitäKuulee kirjoitti:

        Aika sairaita juttuja sinulla.
        VP37 ja Transit on eri asiota.
        EGR tukkii moottorin ilmanoton täysin, niin moottori ei saa happea, vaan mennään ainoastaan pienestä ahtaasta reijästä saastuttaen. Säälittävää trollausta.

        Mitäpä sairasta tuossa oli,puhui ihan asiaa egr venttiilin toiminnasta ja pumpun malli ei liene tässä ratkaisevaa vai onko VP37 ikuinen vaikka muu auto ympäriltä murenisikin?
        Saasteasiat ovat myös minun arvomaailmaani ja luulen että monen muunkin kuin LiukkauttaLisää nimerkin.
        egr kunnossa ollessaan on oiva keksintö,esiasteita nykyisille hiukkas-suotimille,katalysaattoreille ja yhteispaineruiskuille polttoaineen sekaan lisättävän liuoksen kera.
        egr pysyy kunnossa huoltaen,ei ole myöskään kallis uusia.
        Hänen mielipiteensä pakolaisista ja eläimistä hänen omiaan ja vastasi mitä kysyttiin vaikka asia ei kuulunut autopalstan piiriin.
        Sinulla on omasi ja enempikin provosoit ja jopa syyttelit kun hän ei suvainnut sinun ympäristömielipiteitäsi jotka kieltämättä onneksi katoavia ajatuksia miten saasteet lakaistaan maton alle,ei nykypäivää jossa elämme.
        Tuulimyllyjä vastaan taistelu on uuvuttavaa,ei me kaikki pakuilija olla vastuuntunnottomia.


    • juttutupa24

      Vaihtakaa levyä jo,aikamiehet.
      Ostakoot minkä lystää,tulihan tuossa ketjussa sentäs muutama perusteltu ehdotus,loput puutaheinää 24tyyliin ja mukaan vedettiin pakolaisiset,egr tukkiminen ja linnun sulat=)
      Eiköhän fakta ole ettei 4donalla hääviä pakua saa,ei edes jumpya/scudoa/partneria,mutta hyvän kestävän mersun jakapumpun kylläkin.

    • PösöBoxeri04

      4000 euron peli siis hakusessa. Mites ois Peugeotin Boxer 168 tkm ajettu vm-2004.
      Siististi pidetty ja osia laitettu reilusti tarpeen mukaan.
      Tarkka huoltokirja löytyy.
      Jakohinhasarja vesipumppuineen laitetty vuodenvaihteessa
      Laturi joulukuussa.
      Viimekeväänä etutolpat uudet(yläpäälaakerit ja iskunvaimentimet eteen)
      Taakse vahvistetut lehtijouset(turhan jäykkä, ellei kuljeta jotain )
      Konehuone erittäin siisti.
      Vaneroitu tavaratila. Viime kesänä vanerointi otettu pois seinistä ja puhdistettu ja ruostesuojattu alaosien kotelot ja ylempiin osiisn bitumiäänieristeet, vanerit puhdistettu ja asennettu takasin. Huomattavasti tavaratilaäänet vaimeni. Miinuksena se, että äänet ohjaamon etuosassa ja rengasäänet korostuivat.
      Mukaan saa kattotelineet vetokoukku sekä hyllyt(kaapelihyllystä rakennettu)

      Kehtaako tarjota..?

    • MersuOnPaska

      Hiace tai Transporter ovat ainoat joita enään pidän luotettavina tuossa hintaluokassa. Fiat Ducato, Citroen Jumper ja Sprinter (ruosteineen) on koettu. Transitia en ole vielä hankkinut. Erehdyin ostamaan oikeasti hyväkorisen Viton sillä " luotettavalla" OM601 vaparilla...Ekan viikon ja 300 km ajon jälkeen alko suuttimista kaksi vuotamaan. Palopesät vaihtoon ja 700 lasku. Samalla ohjaustehostin alkoi takkuilla ja moottori vuotamaan öljyä. Ruosteeton kori ei hirveesti lämmitä mieltä. Romumieskään ei sitä hakiessaan paljoa noteeraa.
      Mersu on oikeesti paska auto.

    • tampereeltanääs

      Ostappa hanomakki pensakoneella ei riiseliveroa,museorekisterissä niin ei vakuutuskaan paha,58 hv niin kyllä sillä tavara kulkee senverrasn ruma ettei rosvoille kelpaa. Erellisen mettästä ostin,jarrut rakentelin ja myin saksaan 9000 eurolla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe