Mihin liittoon liittyä?

MihinLiittoonLiittyä

Hei, aloitan ensi viikolla uudessa työpaikassa. Kyse on yksityisen sektorin duunista, toimistotyöstä. Kyseessä on hieman myyntiä mutta myös muuta. PAM iin olen aikaisemmin kuulunut, kun työnantaja ei jäsenmaksuja maksanut vaikka oli ne palkasta perinyt, kun parin vuoden päästä iski työttömyys, PAM issa käskettiin neuvotteleen kelan kanssa. Että se pamin avusta !! Oli todella vaikeata kun mistään ei tullut rahaa.

Aikaisemmassa pätkätyössä olisi voinut kuulu JHL lään mutta jäi liittymättä kun ajattelin et kestää päivärahojen maksu pätkien välillä. Sitten ei kelastakaan saanut mitään ilman päivärahoja, kelahan odottaa et liitto maksaa eka ja sitten kompensoi.

MMA n jäsenys maksaa 386 euroa vuosi, loimaan kassan 118 euroa onko kokemuksia? Mieleen ei tule muuta kun ERTO, jäsenmaksu 1, 37 prosenttia. Mutta kannattko ERTO oon kuulua, toimiiko sielä mikään? Mielipiteitä ihmiset???

17

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lospolloshermanos

      Hei,

      Liity siihen liittoon, joka neuvottelee SINUN työehtosi. Työsopimuksestasi selviää, mitä työehtosopimustasi työpaikallasi noudatetaan. Sitten katsot sen TESsin perusteella mikä liitto sen neuvotteluista vastaa ja liityt siihen. Ei ole mitään järjeä kuulua liittoon x, joka ei neuvottele mm. sinun palkankorotuksistasi tai työehtosopimuksestasi. Pelkkään työttömyyskassaan kuulumisessakaan ei ole järkeä, koska se edesauttaa järjestäytymisasteen rapautumista josta taas pahimmassa tapauksessa seuraa yleissitovuuden lakkaaminen. Tästä taas seuraa se, että se kaikki mitä palkansaajat pitävät itsestäänselvyytenä (sairausajanpalkka, lomarahat, minipalkka jne.) menevät pelkän lain mukaan. Liity liittoon, ihan sama mihin.

      Jäsenmaksun voi hoitaa itse pienellä vaivalla jos epäilee, ettei työnantaja perisi palkasta. Hieman kylllä ihmettelen, että miten sinulle ei ole tullut aikaisemmasta liitostasi muistutusta jäsenmaksujen puuttumisesta. Näkyisihän niiden puuttuminen verokortillasikin. Työnantajaperinnästähän pitää tehdä valtakirja ja jos sinulla tälläinen on tehtynä niin työnantajahan tässä on tehnyt rikkeen.

    • kaikki.työ.on.paskatyötä

      Suosittelen Neuvostoliittoa tai Työstäkieltäytyjien liittoa.

    • sdpsdpsdpsdp

      Myös turhien aloituksien tehtailijoiden liitto tuntuisi sopivalta!

    • MihinLiittoonLiittyä

      HEI, "sdpsdpsdpsdp" Hei, onko sinun mielestäsi aloitukseni turha? Miksi aloitukseni tuntuu sinusta turhalta, minusta on tärkeää että työnantaja noudattaa velvollsuuksiaan, onko sinusta? Olisi mielenkiintoista tavata sinut henkilökohtaisesti, olisa hauska nähdä minkälaisen ihmisen mielipide tämä on...? :)

      "lospolloshermanos " Suomessa ei ole minimipalkkalakia käsittäääkseni Suomessa ei ole minimipalkka lakia joten TES siäkään ei ole pakko noudattaa. Lisäksi tiedän että tällä työpaikalla ei ole luottamusmiestä. Eli ei ole tota yleissitovuutta tällä työpaikalla.

      Totta on että aikaisempy työnantaja ei myöskään perynyt maksua palkasta vaikka näin sovittiin, mutta on oma vikani, kun en katsonut asiaa tilinauhoista, eli että kulua useampi kuukausi ennen kun PAMilta otettiin yhteyttä että nyt olet erotettu neuvottele kelan kanssa !!

      Huomenna päätän liitynkö ERTO oon vaI YTK hon... jos mitään ihmeitä ei tapahdu siis...

      • Liittojäsen

        Turhasta mölinästä ei kannata välittää.

        Laske palkkasi perusteella jäsenmaksu tuolla prosentilla ja toisten liittojen kiinteillä jäsenmaksuilla. Valitse sitteen se, missä Sinun vaikuttaa mielestäsi hyvältä olla. Jos haluat barrikadeille, valitse semmonen liitto. Jos taas haluat vaan hyvän perusturvan itsellesi ja sielunmaisemaasi sopii rauhallisempi ja ehkä vastuullisempikin toiminta, niin ota sitten se. Kaikesta ei tartte lakkoilla.

        MInä olen tyytyväinenMyynnin ja markkinoinnin jäsen. Pienempi jäsenmaksu kun vaikkapa PAM:ssa ja Ertossa.


      • lospolloshermanos

        "Suomessa ei ole minimipalkkalakia käsittäääkseni Suomessa ei ole minimipalkka lakia joten TES siäkään ei ole pakko noudattaa." Niin, laissa ei ole mitään minimipalkkaa joten työnantaja voi maksaa sinulle vaikka roveellisen mansikoita kuukauden työstäsi. Ammattiliittojen neuvottelemien työehtosopimuksissa sen sijaan olet aina oikeutettu vähintään minimipalkkaan siinä työehtosopimuksessa, jota sinun työsuhteeseesi sovelletaan. Myös järjestäytymättömän työnantajan on noudatettava yleissitovaa TESsiä. Mutta jos yleissitovuus poistuisi niin sen jälkeen ei tarvitsekaan enää noudattaa ja silloin sinunkin palkkasi maksettaisiin mansikoina. Olisiko se sitten oikeudenmukaista?


    • alas-ay

      YTK on paras liitto. Siellä ei ole politrukkeja ja työttömyysturva on sama kuin ammattiliittoon kuuluvillakin. Jäsenmaksu murto-osa ammattiliittoon verrattuna, kun rahojasi ei siirretä SDP:lle tai kommareille.

      • iloinenayjäsen

        Saako nää ytk-kehujat bonuksia? Ilmaisen ytk-yhdistyksen jäsenyyden ?


      • Myynninhenkilö

        YTK ei ole lainkaan liitto. Sen vuoksi sen jäsenmaksu on pienin. Se on pelkkä työttömyyskassa, ei auta työsuhteen ongelmissa. Auttaa kyllä ihan hyvin, kun olet työtön. Jos pelkkä työttömyysturva on haussa, niin itse asiassa YTK-kassa ei edes ole halvin, vaikka niin luullaan. Itse kuulun MMA-liittoon. Kiinteä jäsenmaksu, ei kohkaa hölmöjä, auttaa ja tukee kyllä. Hyviä tapahtumia ainaskin pks-seudulla. Saat olla jäsen yksilönä eikä heti olla alettu vonkaamaan johonkin työpaikkaosaston kokoukseen.


    • Liiot

      Kommentti sinulle alas-ay
      vaan että kehoita ihmistä ryhtyyn siivelläeläjäksi.

    • sdpsdpsdp

      Minä taas haluaisin tietää millainen ihminen tulee täältä kyselemään liittoon liittymisestään
      Normaali ihmiselle luulisi olevan selvää ammattiin valmistumisen ja viimeistään työpaikan saamisen myötä kyseeseen tulevat liitot.

    • Kaskass

      Ns. Loimaan liittoon, ellet halua miekkailla demokratiaa ja itseäsi vastaan.

    • turhaaturhaa

      Nämä silloin tällöin ilmaantuvat "mihin liittoon liittyä" kyselyt ovat ilmeisesti ay-agitaattoreiden säälittävää ponnistelua muistuttaa että sellaisia kun ammattiliitot on vielä olemassa!
      Jos liittoon haluaa liittyä, liitto selviää työpaikalla, ei täällä Suomella!

    • ReipasRealisti
    • mietitarkkaan

      Ihanaaa..... kevät aurinko paistaa hangelle , osa-aika työläisenä joutaa hiihtelemään välillä, mutta mutta asiaan ansiosidonnainen napsahti tilille muutama päivä hakemuksen jättämisen jälkeen, niin kuin edelliselläkin kuukaudella, toki keväämmällä koko aika töihin siirryn, no varmaan arvaattekin että olen YTK:n jäsen kun niin tyytyväinen olen, no niin on syytä ollakin, palvelu pelaa ja asiat hoituu niin kuin pitääkin, joku muuten taisi kysellä mihin sak:laiseen änkyrä kassaan alkaisi maksamaan tyhjästä ? tähän aikaan vuodesta yleensä ennen ainakin päivärahan maksu oli pahasti myöhässä kas kun oli hiihtoloma ja talviloma ja sairasloma jne jne ....... mutta elämä on .

    • Liitonvaihto

      Olin ennen kemianliitossa niinkun muut työpaikalla.
      Katsoin kuitenkin parhaaksi liittyä ytk:hon koska maksaa vain 118e vuosi kerta maksuna(olen kyllä saanut maksaa 2 erässä)
      Ei oo mikkää muuttunu muu kun jäsenmaksu

      • poisloimaalta

        Ei kannata liittyä ytk kassaan, kun JATTK -kassa on halvempi - vain 6 € kuukaudessa ja saa samat palvelut kuin YTK:sta tai mistä tahansa muusta työttömyyskassasta.
        http://jattk.fi/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe