Epätoivoinen

Kuolemalähellä

Painan tällähetkellä 102kg ja olen 164cm pitkä. Olen ihan masentunut koska en osaa aloittaa laihdutusta. Aina päätän että tänään aloitan, mutta silti sorrun aina iltaisin herkkuihin ja muihin lihottaviin ruokiin.
Mistä saan motivaatiota laihduttamiseen?

40

692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VHH.-kannattaja

      Mene kirjastoon ja lainaa sieltä kirja joka käsittelee vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tosin netistä löytyy myös paljon ohjeita. Noudattamalla VHH-ruokavaliolla, niin vois sanoa, että syöden solakaksi. Vhh ruoat ovat hyviä ja ravitsevia. Turha kipristellä jollain nälkä dieetillä, mikä ei toimi kuitenkaan.
      Itse olen noudattanut ko dieettiä kohta kymmenen vuotta ja olen kaikin puolin hyvässä kunnossa, vaikka ikääkin on..

    • remppavuodett93

      Hei!

      Tilanteesi ei ole yhtään toivoton ja ei kannata masentua!
      Minä painoin itse syksyllä 2016 103 kg ja olen pitkä 167cm, elikkä aika lailla sun kokoinen kuin nyt. Mulla oli sama juttu, sorrun iltasin etenkin herkkuihin ja voin syödä mielin määrin. Sitten päätin, että nyt tulee stop. Ajattelin, että kaikki ihanat vaatteet mahtuu päälle kun laihdun edes sen kymmenisen kiloa. Karsin ruoka-annokset pienemmiksi ja söin 1800 kcal max päivä, lisäsin liikuntaa (siitä mistä tykkää) itelläni lenkkeily ja talvisin hiihto. siitä se lähti. tässä 1,5 vuoden aikana mitä oon remppaillu nii on ollut myös niitä huonoja hetkiä, silloin en ole pyrkinyt laihduttamaan vaan pitämään painoni samoissa lukemissa ettei se nouse, ja sekin on tärkeää, että välillä pitääkin taukoa ja harjottelee sitä syömistä ettei se repsahda taas käsistä. liikunta on siis hyvä lisä, mutta kaikki lähtee ruokailuista. mä suosin kaloreiden laskemista, niin silloin ainaki tiedän mitä oon syönyt ja miten paljon. laihdutuksen alussa pidin 2kk taukoa herkuista, mutta sit otin ne taas mukaan ruokavalioon, ja hyvin mennyt. nyt 2018 helmikuussa otin taas kovemman vaiheen päälle kun haluaisin alkusyksyyn mennessä päästä tavoitteeseen ja sitten jatkaa elämää vain painonhallinnalla, en tiputtamisella. mun paino on tällä hetkellä 78,5 kg, tavoite on 72-75 kg välissä, tällä hetkellä olen herkkulakossa, ollut jo pari viikkoa ja jatkan ainakin muutaman viikon. mutta ei yhtään huono, jos päivittäin jonkun pullan syö tmv kahvin kanssa ,huomioi vaan sen sitte kokonaisenergia määrässä. :) mulla ainakin toiminut. alussa liikuin n. 3krt. viikossa, sit ku kunto koheni lenkki kerrat kasvoi ja tällä hetkellä liikun n. 4-6krt kertaa viikossa.alussa laihtuminen on helmpompaa,onneksi! koska se motivoi kun viikossa voi helposti tulla kilonkin pudotus :) kun pääset siihen "makuun" niin jäät kyllä helposti koukkuun ja se kyllä motivoi. kannattaa lähtee pienen askelin, eka laitat ruokarytmin, kalorimäärät kuntoon, lisäät vähän liikuntaa arkeen jne kyllä se siitä! :) ei kantsi harmistua jos paino ei joka pv laske, sit voi hetken päästä tulla itsompi pudotus painossa, sen olen huomannu!

      ehkä sinullekin olisi hyvä kalorimäärä tohon alkuun 1800 kcal. Sit ku paino putoaa niin kalorimääräkin laskee ja voit tiputtaa kalorimäärää esim parilla sadalla.

      tsemppiä! kirjoittele tänne etenemistä yms mäkin käyn täällä lukees ja kirjoittelees :)


      aurinkoisia päiviä!

      • veijo8738973

        "mä suosin kaloreiden laskemista, "

        Mukava harrastus sinänsä - kaloriteoria ei vaan toimi todistetusti ihmisen kohdalla.


      • Ex-läski

        Itseltäni lähti 50 kg kaloreita laskemalla, että ei voi yleistää.


      • TotuusSattuuQC
        veijo8738973 kirjoitti:

        "mä suosin kaloreiden laskemista, "

        Mukava harrastus sinänsä - kaloriteoria ei vaan toimi todistetusti ihmisen kohdalla.

        "Mukava harrastus sinänsä - kaloriteoria ei vaan toimi todistetusti ihmisen kohdalla."

        Seuraavaksi sitten tavoitteena ikiliikkuja kun saadulla energialla ja sen kulutuksella ei ole yhteyttä.
        Syötyjä kaloreita ja niiden kulutusta voi toki laskea monin eri tavoin väärin mutta se ei kumoa kaloriteoriaa sinänsä.


      • hpv27
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Mukava harrastus sinänsä - kaloriteoria ei vaan toimi todistetusti ihmisen kohdalla."

        Seuraavaksi sitten tavoitteena ikiliikkuja kun saadulla energialla ja sen kulutuksella ei ole yhteyttä.
        Syötyjä kaloreita ja niiden kulutusta voi toki laskea monin eri tavoin väärin mutta se ei kumoa kaloriteoriaa sinänsä.

        Kaloriteoria on todettu ihmisen kohdalla toimivaksi useita kertoja. Systeeminä ruuan tarkka analysointi ja uloshengitysilman analyysi.


    • Kunnonravinto

      Hei! Itse olen laihtunut puolessa vuodessa 18kg. Terveellisellä ruokavaliolla! Hyvät rasvat ja protskut on super tärkeitä! Noilla saa jo makeanhimon aikalailla veks.

      Jos kiinnostaa, voin laittaa vaikka s-postilla kaikki mun vinkit hyvään ja terveelliseen painonpudotukseen!

      Terv. Entinen ihan järkky sokerihiiri 😁

    • Aloittajaa

      Olen siis kahden lapsen äiti joten liikunta pitää olla sellaista missä he voivat olla mukana koska pääsen tosi tosi harvoin ilman heitä mihinkään.
      Olen yrittänyt katsella netistä paljo erilaisia ruokavalioita ja liikunta juttuja, mutta tuntuu niin vaikealta aloittaa !
      Olen ollut aina kauhea sokerihiiri ja kun muutin omilleni vuonna 2011 niin siitä lähtien olen vain syönyt enemmän ja enemmän herkkuja ja roskaruokaa koska lapsuudenkodissani en niitä niin usein saanut.
      Ja varsinkin näin kahden raskauden jälkeen on aina ne ”raskauskilot” jääneet kroppaan.

    • Kunnonravinto

      Itsekin olen kahden lapsen äiti, toinen siis on nyt 6kk. Liikuntaa en siis itsekkään ole kerinny harrastamaan muuta kuin hyötyliikuntaa (autoa ei onneks ole) ja välillä pieniä kävelylenkkejä vauvan kanssa kun esikoinen päiväkodissa.. Vaikka liikunta on tärkeetä, niin mielestäni vielä tärkeämpää on oikeanlainen ruokavalio.. Niinkuin jo aikasemmin mainitsin, hyvät rasvat ja proteiinit on älyttömän tärkeitä hyvässä ruokavaliossa, ne vie makean nälän ja herkkuhimon. Itsellä tulee käytettyä luomu voita, oliiviöljyä, mct öljyä ja kookosöljyä (joka on muuten törkeän hyvä ihan painonpudotuksen kannaltakin).. Itsellä motivoi eniten se, että haluaa olla äiti, joka jaksaa touhuta lasten kanssa, varsinki kun olen yh, jaksaminen on super tärkeetä ja olen huomannut et mitä enemmän syön epäterveellistä ruokaa ja herkkua niin olen ihan hullun väsyny ja kiukkunen. Sitä on muutenkin jotenkin alkanut rakastamaan itseään ihan uudella tavalla ja oma hyvinvointi on tullut todella tärkeäksi! Jospa alkaisit tekemään muutoksia pikkuhiljaa ja et ajattelisi sitä painonpudotuksena, vaan elämäntapana?:)

      • Aloittajaa

        Se kuulostaakin paljon helpommalta minulle, että alkaisin tekemään muutosta pikkuhiljaa :)
        Joo den tiedänkin, että ruokavalio on periaatteessa tärkeämpi kuin liikunta, mutta liikkumistakin tarvitsisin koska liikun todella vähän !
        Olen joka päivä ihan väsynyt ja uupunut ja hermo menee välillä joka asiasta elikkä se voisi sitten ehkä johtua huonosta ruokavaliostani.


    • Vinkkejä_aloittajalle

      Älä ritä isoa muutosta kerralla.
      Pienillä askeleilla, itse laitoin aikoinaan kahviin aina sokeria ja kermaa.
      Jätin sokerin pois ja kerman kovasin maidolla, makuaisti muuttui etten enään voi juoda kahvia sokerin kanssa.
      Ruokamäärät, kun tietoisesti syöt pienempiä annoksia ja siedt pikku näläntunnetta muutaman viikon niin huomaat ettet enään halua syödä isoja annoksia eikä tule nälän tunnetta, tai oikeastaan pikku näläntunne muuttuu sellaiseksi pikku hiukomiseksi joka ei ole epämiellyttävää.
      Nuo keksit ja pullat on myös helppo jättää pois normaalista kahvitauosta, ne kuulucvat johonkin erikoistapaukseen (synttärit, kutsut yms.).

      Ruuanlaitossa myös se että einekset ja puolivalmisteet pois ja ruoka oikeista puhtaista elintarvikkeita.
      Kun teet itse ruuan niin silloin se pahin nälkä kerkeää monesti laantua ja tiedät mitä ruoka sisältää.

    • niin-justiinsa

      Me teimme muutoksen kerralla kahdeksan vuotta sitten. Esimerkiksi olimme juuri ostaneet ison (ei saatavana suomesta) margariini purkin ja 4 l canola öljykanisterin. Margariinin pistimme ensin pakastimeen (myöhemmin roskikseen), koska se oli avattu ja canola öljyn annomme tuttavallemme, joka halusi pitään terveydestään huolen. Hyvin hänellä onkin mennyt. Viimeksi jutellessamme, hänellä on ollut vasta viisi lievää sydänkohtausta.
      Siis kahdeksan vuotta sitten aloimme käyttämään ainoastaan voita, kookos- ja oliiviöljyjä. Hiilihydraatteja emme ole koskaan laskeneet, Meille on riittänyt kunhan emme käytä mitään jauho tuotteita mantelijauhoja lukuunottamatta, josta teemme joskus leipää. Hyvin on mennyt ja terveyttä piisannut, Painan tällä hetkelä 74 kg 175 cm pitkä

      • s-ma

        Pituus tuli väärin se on 181 cm


    • oppeliini1

      Miksi kannat roskaruokaa ja lihottavia "herkkuja" kotiisi?
      Kun kaapeissasi ei ole mitään "herkkuja" puolet jo mässäilyn poistamiseen on tehty. Sitäpaitsi nuo nk. "herkut" ovat täydellisen tarpeettomia lapsillesikin. He tarvitsevat terveellistä ravintoa, ei roskaa, kehittääkseen aivonsa ja koko pienen kasvavan kehonsa.

      Jos mielesi todella tekeen napostaltavaa klo 17 jalkeen, pureksi porkkanoita tai muita juurksia tai vaikka omenoita. Ne ovat lapsillesikin erittäin hyviä ja oppivat pienestä pitäen oikean ravinnon arvon. Niistä saa kuitua, nestettä, purtavaa ja vatsan täytettä ilman tyhjiä ja lihottavia kaloreita.

      Sanomattakin selvää että limpparit ja ( sokeroidut) mehujuomat ei kuulu kotiinne. Vesi on maailman paras janojuoma ja lasille maitoa tarvittaessa (ellei ole laktoosiherkkyyttä).
      Saatte tarvittavat vitamiinit hedelmistä ja kasviksisitä ilman sokerimehuja.

      • kxmzmdmdmd

        niin ja esim noita sipsejä on pieniäkin pusseja olemassa. ei varmasti laihdu jos 350 gramman pussin popsii illassa, mutta 75 gramman pussin voi ihan hyvin silloin tällöin syödä.
        tosin kun alkaa syömään terveellisesti, mieliteko herkkuihin yllättäen häviää melko nopeasti.


    • Syömistä_lisää

      Luin että lihansyöjäbakteeri syö läskit ensimmäisenä, mutta valitettavasti sekään ei osaa lopettaa syömistään,

    • Haamumaili

      Morjesta. Jos et rahtaa kaupasta kotiin herkkuja kukkupäin kottikärryllä niin homma lähtee alkuun hyvinkin. Illalla herkuttelun himon iskiessä menet kaapille niin kaappihan on oikeasti tyhjä herkuista. Tyhjä. Nothing. Empty. Ei keksejä, ei perunalastuja, ei suklaata, ei jäätelöä. Kaapissa ei ole paheita. Ole vahva ja päättäväinen siellä ruokakaupassa pyöriessäsi, niin sinun ei tarvitse olla ollenkaan vahva kotona. Menet sinne kauppaan jämptin ostoslistan kanssa. Listassa on vain oikeita elintarpeita. Herkut voit korvata hedelmillä. Ja jos pystyt niin vaihda se vakioruokakauppasi toiseen. Se tuttu kauppa houkuttelee helposti perinneostoksille. Hyvä temppu on kokeilla miten nopeasti asioit kaupassa. Oma 4 minuutin Roger Bannister haamumaili. Mitä nopeammin marssit sinne kassalle sitä parempi. Tee laihduttamisestasi haamumailin juoksu.

      • Haamumaili

        Jos omat lapsesi mankuvat kotiin herkkuja, niin vain yksi herkuttelupäivä viikossa. Opetat lapsesi syömään hedelmiä.


      • Aloittajaa

        No ei 2,5v ja 1v vielä kitise onneksi karkkia kaupassa.
        Ja olen yrittänytkin etten osta mitään herkkuja kaupasta mutta olen sitten usein sortunut ja ajatellut vain ”että jos nyt ihan vähän vaan”. Tai sitten syön miehen omia herkkuja kun hänkin mättää niitä joka päivä.


      • parisuhde_neuvoja
        Aloittajaa kirjoitti:

        No ei 2,5v ja 1v vielä kitise onneksi karkkia kaupassa.
        Ja olen yrittänytkin etten osta mitään herkkuja kaupasta mutta olen sitten usein sortunut ja ajatellut vain ”että jos nyt ihan vähän vaan”. Tai sitten syön miehen omia herkkuja kun hänkin mättää niitä joka päivä.

        Nyt meni kyllä parisuhdeterapian puolelle. Tuette ja autatte toisianne herkkujen roudaamisessa kotiin. Vain yhteispäätöksellä se loppuu, ei muuten. Se ostoslappu on tärkein apuväline.


      • Aloittajaa

        Kyllä meillä on kauppalista aina mukana, mutta aina ostetaan myös sen ulkopuolelta. Ja kun mies on laiha niin hänen ei yarvitse laihduttaa, hän kun voi syödä mitä vaan eikä liho.. niin epäreilua


    • Kunnonravinto

      Usein se on niin, että jos ruokavalio on täysin kunnossa ei herkkuja tee edes oikestaan mieli.. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin tämän kertoa.. Kerran viikossa (pe tai la) pidän itse herkkupäivän ja sillon SYÖN kans niitä herkkuja koko viikon edestä :D Välillä tulee tietysti niitäkin, että tekee mieli herkkua viikolla, ja jos on nälkä ja sillon olen just vaikka kaupassa, niin ostan esim raakasuklaata. Se on hyvä ja terveellinen herkku!

      Yks juttu on ollu tosi toimiva tämmöselle herkkuperseelle, (joka todellakin opettelee vielä siihen, että niitä herkkuja ei ihan joka pv kannata syödä) on se, että ei kiellä itseltään niitä herkkuja. Olen oppinu sen, että jos ajattelen näin "Tänään en todellakaan saa ostaa herkkuja " niin sillon niitä jotenkin vaan tekee mieli, mutta kun ajattelen että "Kyllä mä voin jotain pientä ostaa jos tulee semmonen fiilis" , niin usein jää sit ostamatta..

      Jossain vaiheessa luulin, että mulla oli se herkuttelu semmosta tunnesyömistä ja helposti saatto laittaakin tunnesyömisen piikkiin, mutta nyt jotenki oon sen hoksannu, että mulla vaan ei ollu ruokavalio kohdillaan aikasemmin, en saanu tarpeeksi proteiinia ja hyviä rasvoja kuten nyt. Nykyään otan lounaan jälkeen ruokalusikallisen kookosöljyä ja se on ollu todella hyvä siihen, että ei oo iltapäivällä/illalla minkäännäköistä makeanhimoa.

      Ja mainittakoon vielä tässä se, että joku aika sitten en todellakaan tykännyt esim kookosöljyn mausta, en varsinkaan suoraan lusikalla syötynä.. Kroppa on tottunu ja makuasitit ja nykyään se on hyvää!!

    • zzzqqq

      Katso tv:stä näitä lihavuus leikkauksia, aika pahaa katsottavaa! Leikkauksen jälkeen taistelulla saavuttaneet normaali painon ja miltä he näyttävät sen jälkeen???? Uusi leikkaus kun nahka roikkuu ja sitä ei jumppaamalla saa pois. Herättää ainakin ajattelemaan!!!!!!

      • Aloittajaa

        Itseasiassa katon niitä aika useinkin, mutt ei ole auttanut..


    • remppavuodet93

      Aloittaja, oletko päässyt alkuun rempassa? :)

      • Aloittajaa

        No herkkuja en ole ostanut ollenkaan tämän keskustelun jälkeen ja se on minulle hyvin ! Eikä ole oikeastaan edes tehnyt mieli.
        Latasin sovelluksen nimeltä plant nanny ja sen avulla olen juonut todella paljon vettä kun ennen en juonut vettä laisinkaan :) painoa en ole kylläkään pudottanut kuin kilon verran mutta onhan sekin alku se : D


    • liikkumaton

      Eläpä huoli. Itsellä oli joulukuussa lähtöpaino 124 kiloa. Olen 158 cm pitkä. Joten pikkusen pahempi oli ylipaino mitä sinulla. Nyt painan 106 kg. Eli 18 kg lähtenyt vajaassa kolmessa kuukaudessa. Salaisuus on nutraaminen/ENE-dieetti. Aluksi olin täysnutrauksella ja paino tippu kilon päivässä. Sitten lisäsin ruokavalioon reilusti kasviksia ja hieman proteiinia ja paino putoaa edelleen, ei niin nopeasti mutta kuitenkin suunta alaspäin. Liikuntaa en ole lisännyt yhtään. Kaiken tämän teen ravitsemusterapeutin opeilla.

    • Näinhelppoaseon

      Taas kerran se paras vinkki: SYÖ HITAASTI! Kun minä (188/78) olen nauttinut annoksestani muutaman haarukallisen, on ahmatti jo hotkaissut koko annoksensa ja haluaa lisää. Kaikki tuntemani ylipainoiset ovat olleet näitä ahmatteja. Ja toiseksi paras vinkki: SYÖDÄ VOI MITÄ VAIN, mutta kohtuullisia määriä. Niin sanotut kevyttuotteet ovat huijausta. Voihan niitäkin tietysti syödä, jos ei välitä mitään ruokansa mausta.

      • Aloittajaa

        Osaan syödä hitaasti, en koskaa hotki ruokaa. Toisin kuin mieheni.. hän syö aina kuin hänellä olisi johonkin kiire..


    • SatuX

      Hei, minäkin painoin vielä vuosi sitten 102 kg. Nyt painan 91,5 kg. Omalla kohdallani korjattavia asioita ovat olleet riittävä uni, säännöllinen ruokarytmi, säännölliset kunnon ateriat ja ennalta harkittu, kohtuullinen annoskoko. Vaihdoin maidon rasvattomaan plus-maitoon, josta saa vähän enemmän kalsiumia ja proteiineja, ja lisäsin muutenkin vähärsvaisten maitotuotteiden, papujen, kikherneiden, linssien, pähkinöiden ja kananmunien käyttöä. Muuten samaa tavallista ruokaa olen syönyt kuin ennenkin, ja jouluna ja muissakin juhlissa olen nauttinut myös kohtuullisesta herkuttelusta.

      Ihan vaan näillä muutoksilla lähti 10 kk:n aikana 8 kg. Nyt olen viikon verran vetänyt erittäin vähäkalorista dieettiä, jonka aikana tippui vielä 1,5 kg lisää. Olen tällä erittäin vähäkalorisella vielä ensi viikon ja pääsiäisenä herkuttelen ihan normaalisti. Seuraava muutos, mitä teen, on liikunnan aloittaminen. Jos olisin aiemmin jo aloittanut liikunnan, niin olisin varmaan laihtunut nopeammin, mutta en ole jaksanut.

      Jos tarvitset alkuun jotain buustausta, mistä tulee nopeammin tulosta, niin voihan laihduttamisen aloittaa myös pikastartilla kuten vaikka erittääin vähäkalorisella dieetillä tai kaalisoppakuurilla, ja jatkaa siitä eteenpäin sitten elämäntapamuutoksilla. Kyllä muutoksia kuitenkin pitää tehdä, koska nykyinen elämäntapahan sinut on saanut lihomaan. On hinoa, että et nyt ole ostanut herkkuja! Se, että illalla ylipäätään tekee mieli herkkuja, viittaisi kyllä siihen, että et syö päivällä tarpeeksi oikeaa ruokaa. Kannatta tsekata kuntoon ruokarytmi, riittävät proteiinit ja muutenkin laadukas ruoka, koska ethän voi lopun elämääsi iltaisin vastustaa kiusausta syödä herkkuja, jos niitä tekee kuitenkin mieli?

      • Aloittaj

        Riittävä uni on aika vaikeaa kun lapset heräävät jo puoli 7 aikaan aamulla ja itse en saa unta kuin aikaisintaan 12 aikaan yöllä..
        Aina kun olen vähentänyt syömistä saan migreenin ja veden juonnista se ei johdu koska juon vettä nykyisin sen 2-3 litraa päivässä.
        Yritetään nykyään syödä aina lounaskin aina kun on varaa kun ennen syötiin pelkkä päivällinen. Ja se kun terveellinen ruoka sattuu olemaan paljon kalliimpaa kuin se vähemmänterveellinen :(
        Ja paljon vähemmän kyllä nykyisin tekee mieli herkkuja ihme kyllä.


      • SatuX

        Juu, ei nuo muutokset aina niin helppoja ole toteuttaa.

        Itselläni pyöri vuosia uraputki-oravanpyörä: pitkät työpäivät, pitkät työmatkat, vaativa ja stressaava työ. Lounaat jäi välistä ja iltapäivän ateriaväli venyi, yritin käydä siinä välissä vielä salillakin, illalla ruokaa meni sitten senkin edestä. Kokeilin kyllä kaikenlaista siinä vaiheessa kun lapset oli pienempiä, tein ruokalistoja, järkeistin kauppalistoja ruokalistojen mukaisiksi, suunnittelin ja yritin tehdä ruokia viikonloppuna jääkaappin valmiiksi.

        Lopulta en enää keksinyt kuin vaihtaa työpaikkaa, jotta sain stressitasoja matalammiksi ja pystyin nukkumaan riittävästi sekä määrällisesti että laadulliseti. Ennen kuin työpaikan vaihto onnistui, jouduin hankkimaan vähän lisää koulutustakin. Se oli hyvä ratkaisu, nyt on mukava ja vähemmän stressaava työ, jossa on myös lyhempi työmatka, ja paino on tosiaan pudonnut mukavasti.

        Lapsia et tietenkään voi laittaa vaihtoon tai käskeä nukkumaan aamulla pitempään, mutta kannatta ehkä kuitenkin pohtia, onko jotain - mitä tahansa - mikä auttaisi sinua illalla nukahtamaan aikaisemmin? Meillä on vain yksi elämä. Nauti siitä ajasta, kun olet lasten kanssa kotona. Se aika kuluu niin nopeasti. :-)
        Se on kuitenkin hieno juttu, että herkkuja tekee mieli vähemmän. :-) Ekä olet nyt tehnyt jo tarpeksi, mitä tässä elämäntilanteessa pystyt muuttamaan - vai olisiko vielä jotain?


      • PientäEpätarkkuutta
        Aloittaj kirjoitti:

        Riittävä uni on aika vaikeaa kun lapset heräävät jo puoli 7 aikaan aamulla ja itse en saa unta kuin aikaisintaan 12 aikaan yöllä..
        Aina kun olen vähentänyt syömistä saan migreenin ja veden juonnista se ei johdu koska juon vettä nykyisin sen 2-3 litraa päivässä.
        Yritetään nykyään syödä aina lounaskin aina kun on varaa kun ennen syötiin pelkkä päivällinen. Ja se kun terveellinen ruoka sattuu olemaan paljon kalliimpaa kuin se vähemmänterveellinen :(
        Ja paljon vähemmän kyllä nykyisin tekee mieli herkkuja ihme kyllä.

        " Ja se kun terveellinen ruoka sattuu olemaan paljon kalliimpaa kuin se vähemmänterveellinen"

        Toi nyt ei oikeasti pidä paikkaansa.

        Itse söin pääasiassa tätä:

        Suklaalevyt ja -makeiset
        Virvoitusjuomat
        Jäätelöpuikot, tuutit, tötteröt ym.
        Pizzat
        Karamellit, pastillit ym. makeiset
        Leivokset, kakut ja makeat piirakat
        Pasteijat ja lihapiirakat

        Rahaa meni vuodessa 2511,86€ ja painoin 94kg

        Nyt syön pääasiassa tätä:

        Muut sitrushedelmät
        Omenat
        Appelsiinit
        Siipikarjanliha
        Maustettu jugurtti
        Banaanit
        Kana-, kinkku- ym. salaatit lihasta

        Rahaa menee vuodessa 1252,81€ ja painan 65kg.


      • niskastakiinninyt

        Niinpä. Kaikki syyt on vain tekosyitä ... sanoi jo Urho Kaleva Kekkonen.

        Jo siinä säästää paljon, kun jättää herkut ostamatta! Vaikka mies on laiha, ei hänenkään ole terveellistä syödä joka päivä herkkuja. Kun syö päivässä puoli kiloa kasviksia tai hedelmiä, niin ei tule kalliiksi eikä tee mieli herkkuja. Äitinä olet vastuussa myös siitä, mitä lapset oppivat syömään.


      • Aloit
        PientäEpätarkkuutta kirjoitti:

        " Ja se kun terveellinen ruoka sattuu olemaan paljon kalliimpaa kuin se vähemmänterveellinen"

        Toi nyt ei oikeasti pidä paikkaansa.

        Itse söin pääasiassa tätä:

        Suklaalevyt ja -makeiset
        Virvoitusjuomat
        Jäätelöpuikot, tuutit, tötteröt ym.
        Pizzat
        Karamellit, pastillit ym. makeiset
        Leivokset, kakut ja makeat piirakat
        Pasteijat ja lihapiirakat

        Rahaa meni vuodessa 2511,86€ ja painoin 94kg

        Nyt syön pääasiassa tätä:

        Muut sitrushedelmät
        Omenat
        Appelsiinit
        Siipikarjanliha
        Maustettu jugurtti
        Banaanit
        Kana-, kinkku- ym. salaatit lihasta

        Rahaa menee vuodessa 1252,81€ ja painan 65kg.

        Niin mutta jos makkara maksaa 0,69€ ja kanapaketti maksaa 3€ niin onhan siinä eroa. Tai vähärasvainen naudan jauheliha maksaa 4€ ja sianjauheliha maksaa 2€...


      • hpv27
        Aloit kirjoitti:

        Niin mutta jos makkara maksaa 0,69€ ja kanapaketti maksaa 3€ niin onhan siinä eroa. Tai vähärasvainen naudan jauheliha maksaa 4€ ja sianjauheliha maksaa 2€...

        Halpismakkara on kyllä aika kauheaa eikä broilerin koipireidet ole kalliita. Kasviksissakin löytyy edullisempia. Toisaalta halpismakkara ja pasta saattaa olla halvinta ruokaa tällä hetkellä.

        Asiahan riippuu pitkälti käytössä olevasta rahasta. Osalla opiskelijoita ja työttömillä on niin vähän rahaa että halvimmalla mahdollisella ruualla on pakko mennä.

        Muuten, leivän leipominen itse säästää reilusti rahaa. Itse leivon leipää kylläkin vähänatruimisuuden (käytän vähänatriumista suolaa) ja kaupassa käymättömyyden takia. Leipäkoneella tuo vielä syntyy helposti. Teen hapatettua ruisleipää, sivuhuomautuksena.


      • elämäntapa_uusiksi
        hpv27 kirjoitti:

        Halpismakkara on kyllä aika kauheaa eikä broilerin koipireidet ole kalliita. Kasviksissakin löytyy edullisempia. Toisaalta halpismakkara ja pasta saattaa olla halvinta ruokaa tällä hetkellä.

        Asiahan riippuu pitkälti käytössä olevasta rahasta. Osalla opiskelijoita ja työttömillä on niin vähän rahaa että halvimmalla mahdollisella ruualla on pakko mennä.

        Muuten, leivän leipominen itse säästää reilusti rahaa. Itse leivon leipää kylläkin vähänatruimisuuden (käytän vähänatriumista suolaa) ja kaupassa käymättömyyden takia. Leipäkoneella tuo vielä syntyy helposti. Teen hapatettua ruisleipää, sivuhuomautuksena.

        Broilerinreisien ongelma ovat luut. Suuri osa ostetusta koivesta on sitä luuta jota ei voi syödä.Broilerin proteiinille tuleekin yllättävästi hintaa. Halpismakkara on edullista mutta täynnä lisäaineita, suolaa ja ravintoarvot heikkoja. Toki makkaraa voi syödä kunhan ei tee siitä ruokataloutensa peruspilaria. Itsekin syön HK bleuta. Makeiset ja herkut ovat oikeastansa hyvin kalliita. Niihin uppoaa rahaa salakavalasti. Makeisista ja herkuista kun luopuu niin säästyy rahaa ja on suuri terveysteko itselle ja perheelle. Uuden elämäntavan opettelu on periaatteessa yksinkertaista mutta ei ollenkaan helppoa.


      • hpv27
        elämäntapa_uusiksi kirjoitti:

        Broilerinreisien ongelma ovat luut. Suuri osa ostetusta koivesta on sitä luuta jota ei voi syödä.Broilerin proteiinille tuleekin yllättävästi hintaa. Halpismakkara on edullista mutta täynnä lisäaineita, suolaa ja ravintoarvot heikkoja. Toki makkaraa voi syödä kunhan ei tee siitä ruokataloutensa peruspilaria. Itsekin syön HK bleuta. Makeiset ja herkut ovat oikeastansa hyvin kalliita. Niihin uppoaa rahaa salakavalasti. Makeisista ja herkuista kun luopuu niin säästyy rahaa ja on suuri terveysteko itselle ja perheelle. Uuden elämäntavan opettelu on periaatteessa yksinkertaista mutta ei ollenkaan helppoa.

        Juu. Halvimpia proteiinin lähteitä on sian ulkofile, jota saa tarjouksesta 5 €/kk. Broilerin koipireisi oli vielä tuotakin halvempaa ennen kun sitä sai halvimmillaan reiluun euroon kilolta.

        Makeisissa katteet ovat tolkuttomiia. Valmistuskustannukset ovat alle euro kilolta ja myyntihinta jotain 8 €/kk. Virvoitusjuomissa on vielä isompi kate kun 1.5 l pullo maksaa yli 2 € ja siinä on käytännössa vain 150 g sokeria eli jotain 10 snt. Toki pullo ym maksaa.


      • lerppajeejee
        elämäntapa_uusiksi kirjoitti:

        Broilerinreisien ongelma ovat luut. Suuri osa ostetusta koivesta on sitä luuta jota ei voi syödä.Broilerin proteiinille tuleekin yllättävästi hintaa. Halpismakkara on edullista mutta täynnä lisäaineita, suolaa ja ravintoarvot heikkoja. Toki makkaraa voi syödä kunhan ei tee siitä ruokataloutensa peruspilaria. Itsekin syön HK bleuta. Makeiset ja herkut ovat oikeastansa hyvin kalliita. Niihin uppoaa rahaa salakavalasti. Makeisista ja herkuista kun luopuu niin säästyy rahaa ja on suuri terveysteko itselle ja perheelle. Uuden elämäntavan opettelu on periaatteessa yksinkertaista mutta ei ollenkaan helppoa.

        "Suuri osa ostetusta koivesta on sitä luuta jota ei voi syödä."

        Kyllä sen luun voi syödä, ja olisi jopa terveydelle hyödyllistä.

        Ihminen syö eläimistä nykyisin vain lihakset, jolloin mm. kollageenin saanti on liian vähäistä. Sitä saisi syömällä nahkan ja/tai luut.


    • 768549039

      Netissä olevasta Terveyskylän Painonhallintatalosta saa hyvää tietoa ja harjoituksia pohdittavaksi. Ja valmennustakin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe