Sote ja maakuntauudistus etenee

hyvä-keskusta

Palvelut turvataan

Sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapaudella nopeutetaan ja monipuolistetaan hoitoon pääsyä ja turvataan palvelut eri puolilla maata. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että lääkärille tai hoitajalle pääsee tarpeen tullen entistä paremmin.

Nykyään valinnanvapautta on lähinnä niillä, joilla on rahaa, työterveyshuolto tai vakuutus. Uudistus tuo lisää valinnanvapautta kaikille palvelun käyttäjille.

Asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti mahdollistavat myös pienten ja keskisuurten yritysten toiminnan palvelun tarjoajina.

Uusi valinnanvapausmalli lähtee ihmisestä, ei järjestelmästä. Maakunnilla on mahdollisuus rakentaa saumattomat palvelukokonaisuudet eri väestöryhmille, kuten vaikkapa mielenterveys- ja päihdepalveluja tarvitseville.

Helposti saavutettavat ja ihmisten tarpeisiin vastaavat lähipalvelut turvataan jatkossakin – asuinpaikasta riippumatta. Palvelujen vähittäinen rapautuminen ja eriarvoistuminen sekä kustannusten hallitsematon kasvu pysäytetään. Siksi Sipilän hallitus vie sote- ja maakuntauudistuksen maaliin.




Byrokratia vähenee ja selkeytyy

Sosiaali- ja terveydenhuolto, pelastustoimi, ympäristöterveydenhuolto, lomitus, maaseutuhallinto, valtion aluehallinnon elinkeino-, liikenne- ja ympäristötehtävät, työnvälitys ja yrityspalvelut sekä valtion lupa-, ohjaus- ja valvonta-asiat hoidetaan nykyisin yli 400 organisaation voimin. Jatkossa nämä tehtävät hoitaa 18 maakuntaa.

Tämä on merkittävä hallintohimmelien purkuoperaatio. Sanomattakin on selvää, että paremman palvelun lisäksi tällä saavutetaan merkittäviä säästöjä.

Samalla lisätään järjestelmän kansanvaltaisuutta, kun maakunnan päättäjät valitaan suoraan vaaleilla. Julkisen vallankäytön läpinäkyvyys kasvaa.

47

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exduunari

      Eipä tuohon tosi asiaan ole mitään lisättävää.

    • Saapa nähdä, kuinka siinä lopulta käy. Helsingin ja Tampereen pormestarit Vapaavuori ja Lyly Lepomäen ja eräiden muiden ”säestämänä” eivät ole asiassa yksittäisiä toisinajattelijoita. Nyt kapina tuota hallituksen ajamaa mallia vastaan saa ihan uusia ulottuvuuksia. Kannattaa Sinunkin lukea nuo ja ajatella lukemaasi:

      https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243915-helsinki-jarjesti-sote-yllatyksen-valtuusto-koolle-tallaisena-sen-ei-pitaisi-menna

      https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243925-uusimaa-tyrmasi-soten-otetaan-valta-itsellemme

      Kyllä Sipiläkin noissa kuvatun joutuu vielä ottamaan huomioon ja ”rukkaamaan” malliaan, joten ei vielä tiedä, millainen siitä tulee - vai tuleeko mitään.

      Ainakin maakuntarajat jouduttanee panemaan uusiksi. Noissa suurimmissa kaupungeissa oltiin aluksi vain viiden maakunnan kannalla ja samalla kannalla oli kokoomuskin, joka sitten hallitussovun vuoksi joutui antamaan periksi. Saihan se siitä vastineeksi jotain toivomaansa, mutta uskoakseni ei niin paljon, että se kokoomuksen jäsen- ja äänestäjäkuntaakaan tyydyttäisi.

      Kun nyt ollaan siinä kepun ajamassa 18 maakunnan mallissa, helppoa ja perusteltuakin olisi lisätä yksi maakunta. Se tapahtuisi jakamalla pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan omiksi maakunnikseen. Olisihan yli miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutu elinvoimainen omana maakuntanaankin, kun sellaiseksi nyt nähdään vajaan 70 000 asukkaan Keski-Pohjanmaa ja vähän yli 70 000 asukkaan Kainuu. Kun muulle Uudellemaalle jäisi vielä lähes puoli miljoonaa asukasta, kyllä sekin elinvoimainen olisi.

      Kyllä sinä hyvistä, tavoiteltavista asioista puhut hyvinkin ajatellun tuntuisessa ja selkeästi esitetyssä avauksessasi. Herää tuosta kyllä ajatus, että onko tuo vain optimistista, jopa hieman utopistista toiveajattelua vai realismia. Sanot suunnitellulla mallilla saavutettavan säästöjä. Varmaan niin monissa ”maakunnissa”, kun toiset maakunnat joutuisivat maksajiksi. Suunniteltu Uudenmaan maakunta aivan kestämättömällä tavalla, siitä on tehty laskelmia, joita on esitetty täälläkin. Lopulta - aika piankin - sellainen meno koituisi koko Suomen häviöksi.

      • TäältäTuruust

        Turku ei ole vielä yhtynyt kapinaan. Kun Orpo on täältä Turuust. Soraääniä kuuluu paljon jo täälläkin. Varsinkin kokoomuslaisilta. Niille tärkeämpää kotikaupungin etu kuin Orpon ministerin ja puolueen johtajan paikka. Orpo tulee sen näkeen alkukesän puoluekokouksessa.


      • Viiden alueen malli todettiin jo edellisessä eduskunnassa perutuslain vastaiseksi. Helsinki ja Tampere eivät asiaa päätä, se ratkaistaan kokoomuksen eduskuntaryhmässä. Jos se hajoaa niin sote kaatuu ja mennään ennenaikaisiin vaaleihin.

        Asia on pelkästään kokoomuksen käsissä.

        Miten kokoomus pärjään hallituksen kaatajana vaaleissa ja voiko Orpo johtaa kokoomusta on varmaan kok edustajien tiedossa, ainakin joutuvat miettimään sitä.

        Mitä järkeä on ajatuksessasi jakaa HUS Pk-kaupunkien ja Uudenmaan kesken?


      • DV8_HellRaiser kirjoitti:

        Viiden alueen malli todettiin jo edellisessä eduskunnassa perutuslain vastaiseksi. Helsinki ja Tampere eivät asiaa päätä, se ratkaistaan kokoomuksen eduskuntaryhmässä. Jos se hajoaa niin sote kaatuu ja mennään ennenaikaisiin vaaleihin.

        Asia on pelkästään kokoomuksen käsissä.

        Miten kokoomus pärjään hallituksen kaatajana vaaleissa ja voiko Orpo johtaa kokoomusta on varmaan kok edustajien tiedossa, ainakin joutuvat miettimään sitä.

        Mitä järkeä on ajatuksessasi jakaa HUS Pk-kaupunkien ja Uudenmaan kesken?

        Noinhan siinä kävi kuin sanot, siis edellisen hallituksen aikana. Mutta nyt tilanne voi olla toinen. Oikeassa kyllä olet siinä, että Helsinki ja Tampere eivät asiasta voi kahdestaan päättää. Mutta eivät ne enää ole kahdestaan. Luitko tuon Uudenmaan maakuntavaltuuston kannanoton? Muitakin voi heidän mukaansa tulla. Ehkäpä Turkukin, jota tuo nimimerkki Turuust ennakoi.

        Sanot, että jos kokoomuksen eduskuntaryhmä hajoaa, niin sote kaatuu ja mennään ennenaikaisiin vaaleihin. Sanot, että asia on pelkästään kokoomuksen käsissä. Onko mielestäsi niin, että Sipilällä ja kepulla on asiassa vain sivurooli, ei muuta? En ole ihan samaa mieltä.

        Kokoomuksen eduskuntaryhmän hajoamista en pitäisi mahdottomana. Ellei puolue sitten Orpon johdolla muuttaisi vielä kantaansa kentän kaikuja kuultuaan. Kysyt, miten kokoomus pärjäisi tulevissa vaaleissa hallituksen kaatajana. Sellainen teko voisi olla jopa eduksi kokoomuksen kannatukselle - tai sitten ei. Tuota kai Orpo joutuu nyt pohtimaan. Vai olisiko hän valmis mahdollisesti uhraamaan paikkansa puolueen johdossa ministeripaikkansa vielä vuodeksi säilyttääkseen? Sitä en oikein jaksa uskoa.

        HUS:ia ei välttämättä tarvitsisi jakaa pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan kesken, jos päätäntävalta asiasta jäisi niille hallituksen suunnitelmaa paremmin. Toki HUS:illa on muuallakin Uudellamaalla kuin vain Helsingissä ihan merkittäviäkin aluesairaaloita, vilkaisepa tuosta:

        https://www.google.com/search?q=HUS aluesairaalat&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:fi:IE-Address&ie=&oe=


      • kapi_ kirjoitti:

        Noinhan siinä kävi kuin sanot, siis edellisen hallituksen aikana. Mutta nyt tilanne voi olla toinen. Oikeassa kyllä olet siinä, että Helsinki ja Tampere eivät asiasta voi kahdestaan päättää. Mutta eivät ne enää ole kahdestaan. Luitko tuon Uudenmaan maakuntavaltuuston kannanoton? Muitakin voi heidän mukaansa tulla. Ehkäpä Turkukin, jota tuo nimimerkki Turuust ennakoi.

        Sanot, että jos kokoomuksen eduskuntaryhmä hajoaa, niin sote kaatuu ja mennään ennenaikaisiin vaaleihin. Sanot, että asia on pelkästään kokoomuksen käsissä. Onko mielestäsi niin, että Sipilällä ja kepulla on asiassa vain sivurooli, ei muuta? En ole ihan samaa mieltä.

        Kokoomuksen eduskuntaryhmän hajoamista en pitäisi mahdottomana. Ellei puolue sitten Orpon johdolla muuttaisi vielä kantaansa kentän kaikuja kuultuaan. Kysyt, miten kokoomus pärjäisi tulevissa vaaleissa hallituksen kaatajana. Sellainen teko voisi olla jopa eduksi kokoomuksen kannatukselle - tai sitten ei. Tuota kai Orpo joutuu nyt pohtimaan. Vai olisiko hän valmis mahdollisesti uhraamaan paikkansa puolueen johdossa ministeripaikkansa vielä vuodeksi säilyttääkseen? Sitä en oikein jaksa uskoa.

        HUS:ia ei välttämättä tarvitsisi jakaa pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan kesken, jos päätäntävalta asiasta jäisi niille hallituksen suunnitelmaa paremmin. Toki HUS:illa on muuallakin Uudellamaalla kuin vain Helsingissä ihan merkittäviäkin aluesairaaloita, vilkaisepa tuosta:

        https://www.google.com/search?q=HUS aluesairaalat&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:fi:IE-Address&ie=&oe=

        Päärooli soten kaatamisesta olisi kokoomukselle erityisen noloa siksi, että se rooli samasta asiasta lankesi puolueelle jo vuonna 2014. Media esittelisi kokoomuksen kyvyttömyyden asiassa äänestäjille oikein tikun nokassa ja samalla olisi vaara, että kokoomus leimautuu muissakin asioissa eduskunnan kyvyttömimmäksi ja päättämättömimmäksi puolueeksi. Kaiken lisäksi tämä tapahtuisi sisäisen riidan kautta, mikä heikentäisi äänestäjien luottamusta puolueeseen ylipäätään. Juuri siksihän hallituspuolueet nojautuvat ryhmäkuriin. Orpo on erittäin pahassa paikassa.

        Helsingin erottaminen Uudestamaasta olisi vaikeaa sen takia, että Uusimaa jäisi ainoaksi maakunnaksi ilman keskussairaalaa. Merkittävätkään aluesairaalat eivät ole sentään keskussairaalan veroisia. Uusimaa siis pakotettaisiin hankkimaan erikoissairaanhoitonsa ostopalveluina.


      • kapi_ kirjoitti:

        Noinhan siinä kävi kuin sanot, siis edellisen hallituksen aikana. Mutta nyt tilanne voi olla toinen. Oikeassa kyllä olet siinä, että Helsinki ja Tampere eivät asiasta voi kahdestaan päättää. Mutta eivät ne enää ole kahdestaan. Luitko tuon Uudenmaan maakuntavaltuuston kannanoton? Muitakin voi heidän mukaansa tulla. Ehkäpä Turkukin, jota tuo nimimerkki Turuust ennakoi.

        Sanot, että jos kokoomuksen eduskuntaryhmä hajoaa, niin sote kaatuu ja mennään ennenaikaisiin vaaleihin. Sanot, että asia on pelkästään kokoomuksen käsissä. Onko mielestäsi niin, että Sipilällä ja kepulla on asiassa vain sivurooli, ei muuta? En ole ihan samaa mieltä.

        Kokoomuksen eduskuntaryhmän hajoamista en pitäisi mahdottomana. Ellei puolue sitten Orpon johdolla muuttaisi vielä kantaansa kentän kaikuja kuultuaan. Kysyt, miten kokoomus pärjäisi tulevissa vaaleissa hallituksen kaatajana. Sellainen teko voisi olla jopa eduksi kokoomuksen kannatukselle - tai sitten ei. Tuota kai Orpo joutuu nyt pohtimaan. Vai olisiko hän valmis mahdollisesti uhraamaan paikkansa puolueen johdossa ministeripaikkansa vielä vuodeksi säilyttääkseen? Sitä en oikein jaksa uskoa.

        HUS:ia ei välttämättä tarvitsisi jakaa pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan kesken, jos päätäntävalta asiasta jäisi niille hallituksen suunnitelmaa paremmin. Toki HUS:illa on muuallakin Uudellamaalla kuin vain Helsingissä ihan merkittäviäkin aluesairaaloita, vilkaisepa tuosta:

        https://www.google.com/search?q=HUS aluesairaalat&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:fi:IE-Address&ie=&oe=

        Sipilä on kantansa kertonut ja kepun ja sinisten ryhmistä ovat yhtenäisiä, joten kyllä se kokoomuksen asia on.

        Noilla kaupunkien yms. kannanotoilla ei hallituksen esityksiin ole vaikutusta ne on annettu. Ei hallitus ole SAK:n mielenosoitusten edessäkään taipunut.

        Sote tehdään tänä keväänä tai sitten syksyllä on eduskuntavaalit. On siinä kokkareilla miettiminen.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Päärooli soten kaatamisesta olisi kokoomukselle erityisen noloa siksi, että se rooli samasta asiasta lankesi puolueelle jo vuonna 2014. Media esittelisi kokoomuksen kyvyttömyyden asiassa äänestäjille oikein tikun nokassa ja samalla olisi vaara, että kokoomus leimautuu muissakin asioissa eduskunnan kyvyttömimmäksi ja päättämättömimmäksi puolueeksi. Kaiken lisäksi tämä tapahtuisi sisäisen riidan kautta, mikä heikentäisi äänestäjien luottamusta puolueeseen ylipäätään. Juuri siksihän hallituspuolueet nojautuvat ryhmäkuriin. Orpo on erittäin pahassa paikassa.

        Helsingin erottaminen Uudestamaasta olisi vaikeaa sen takia, että Uusimaa jäisi ainoaksi maakunnaksi ilman keskussairaalaa. Merkittävätkään aluesairaalat eivät ole sentään keskussairaalan veroisia. Uusimaa siis pakotettaisiin hankkimaan erikoissairaanhoitonsa ostopalveluina.

        Enpä usko, että kokoomuksen johdossa pelättäisiin uutta nolostumista, jos puolueen kentältä tulevat paineet kepumallisen sote- ja maakuntauudistuksen pysäyttämiseksi kasvaisivat tarpeeksi. Jos puolueen johdossa ei kentän ääntä kuunneltaisi, se ei välttämättä heikentäisi luottamusta puolueeseen vaan sen johtoon, joka joutuisi vaihtoon.

        Sanot, että Orpo on nyt erittäin pahassa paikassa. Samaa mieltä kanssasi olen, nähden sille ehkä muitakin syitä kuin sinä.

        Enpä usko siihenkään, etteivätkö nuo HUS:n uusmaalaiset aluesairaalat pystyisi hyvin täyttämään niitä velvoitteita, joita sote tai muut tekijät niille asettaisivat. Luulenpa, että monessakin kaavaillussa maakunnassa mahdollisuudet ja kyvyt velvoitteiden täyttämiseksi ovat Uuttamaata heikompia.

        Selvyyden vuoksi haluan vielä korostaa, että en ole suinkaan varma siitä, etteikö sote sittenkin toteutuisi kepun nyt kaavailemalla tavalla. Onhan jo sieltäkin annettu myönnytyksiä, kun on luvattu, että muutokset siihen ovat mahdollisia myöhemminkin, jos ne nähdään tarpeellisiksi. Enkä ole lainkaan varma siitäkään, kumpi olisi parempi ratkaisu, sekö, että sote- ja maakuntauudistus ei nyt toteutuisi vai se, että se sittenkin toteutuisi. Tuntemukseni asiasta lienevät nyt fifty-fifty. Tai fifty-sixty, kuten Matti Nykänen sanoi, ja kyllä se sixty tuossa on uudistuksen toteutumisen puolella, mutta hieman toisenlaisena kuin mitä hallitus nyt ajaa.


      • hyvähyvähyvä
        kapi_ kirjoitti:

        Enpä usko, että kokoomuksen johdossa pelättäisiin uutta nolostumista, jos puolueen kentältä tulevat paineet kepumallisen sote- ja maakuntauudistuksen pysäyttämiseksi kasvaisivat tarpeeksi. Jos puolueen johdossa ei kentän ääntä kuunneltaisi, se ei välttämättä heikentäisi luottamusta puolueeseen vaan sen johtoon, joka joutuisi vaihtoon.

        Sanot, että Orpo on nyt erittäin pahassa paikassa. Samaa mieltä kanssasi olen, nähden sille ehkä muitakin syitä kuin sinä.

        Enpä usko siihenkään, etteivätkö nuo HUS:n uusmaalaiset aluesairaalat pystyisi hyvin täyttämään niitä velvoitteita, joita sote tai muut tekijät niille asettaisivat. Luulenpa, että monessakin kaavaillussa maakunnassa mahdollisuudet ja kyvyt velvoitteiden täyttämiseksi ovat Uuttamaata heikompia.

        Selvyyden vuoksi haluan vielä korostaa, että en ole suinkaan varma siitä, etteikö sote sittenkin toteutuisi kepun nyt kaavailemalla tavalla. Onhan jo sieltäkin annettu myönnytyksiä, kun on luvattu, että muutokset siihen ovat mahdollisia myöhemminkin, jos ne nähdään tarpeellisiksi. Enkä ole lainkaan varma siitäkään, kumpi olisi parempi ratkaisu, sekö, että sote- ja maakuntauudistus ei nyt toteutuisi vai se, että se sittenkin toteutuisi. Tuntemukseni asiasta lienevät nyt fifty-fifty. Tai fifty-sixty, kuten Matti Nykänen sanoi, ja kyllä se sixty tuossa on uudistuksen toteutumisen puolella, mutta hieman toisenlaisena kuin mitä hallitus nyt ajaa.

        Voihan ne kakoomuslaiset sanoa niille soten vastustajille, että "me saimme tarvittavia myönnyksiä omille tavoitteillemme, jotenka sote ja maakuntauudistus voidaan hyväksyä".


    • S24uomlaineN

      Sote etenee eikä siinä tarvitse kuunnella jokaisen kyläpahasen politikointia.

      Demarinuoret sanoivat sen, minkä jokainen tietää: ilman Soten edessä olisi valtava yksityistämiskierre.

      • Koko päivä palstalla, miksi et ole töissä, miksi et ole koskaan ollut töissä?


    • maaseutuvisio

      maakunta- ja soteuudistuksen myötä elinkelvottomista kepukunnista katoavat loputkin

      koulut, terveys- ja vanhustenpalvelut sekä muut yhteiskunnan ylläpitämät palvelut

      yksityiset kaupat, pankit ja kaikki muutkin palveluyritykset

      jäljelle jäävät vain autiotalot, maksettavat kiinteistöverot sekä muutama hassu raaka-aineiden tuottaja

      • hyvä-keskusta

        ...ja lisäksi vielä ihmiset muuttaisivat Helsinkiin sieltä elinkelvottomilta alueilta demaria äänestämään.
        Juuri tätähän kapi ja MPP,kin haluaa. Miksi ne sitten vastustaa sotea?


      • KatkeraTuottaja

        Sehän se oli kepun vaalislogan SUOMI KUNTOON (kepulandialla ei niin väliä)


      • PohdinnanPaikka
        KatkeraTuottaja kirjoitti:

        Sehän se oli kepun vaalislogan SUOMI KUNTOON (kepulandialla ei niin väliä)

        Kannattaako moista joukkoa äänestää?


      • länsirajan-ukko
        PohdinnanPaikka kirjoitti:

        Kannattaako moista joukkoa äänestää?

        Kannattaa tietenkin, SITTEN KUN SE ÄÄNESTYKSEN AIKA ON.


      • Keputuhoaa
        länsirajan-ukko kirjoitti:

        Kannattaa tietenkin, SITTEN KUN SE ÄÄNESTYKSEN AIKA ON.

        Ukko on uskoan jo menetetty tapaus


      • Kepurakentaa

      • ölkjhjkl0

    • vasemmistosoteen

      Muutoksen merkkejä todellakin, kun vasemmisto lähti myös sotebisnekseen mukaan:
      Tradeka osti soteyhtiö Med Groupin. Tradeka on vasemmiston hallussa.

      Osuuskunta Tradekassa ylintä päätösvaltaa käyttävän edustajiston jäseniä ovat muun muassa kansanedustajat Eero Heinäluoma (sd), Paavo Arhinmäki (vas), Antti Lindtman (sd), Maria Guzenina (sd) ja Li Andersson (vas).

    • maksu_mies
      • Kun kysyt, niin vastaan siihen osaltani. Vastauksekseni käynee tuosta linkistäsi poimimani:

        >>Valtuuston kannanoton mukaan "esitetty maakuntamalli on vahingollinen".

        - Se ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä. Maakuntaa hallintomallina ja uudistusta ei tule toteuttaa Uudellamaalla esitetyllä tavalla, kannanotossa todetaan.

        Kannanotossa muistutetaan, että Uudellamaalla asuu 1,7 miljoonaa ihmistä. Pääkaupunkiseutu myös tuottaa Suomen bruttokansantuotteesta lähes kolmanneksen ja Uusimaa yhteensä noin 40 prosenttia.

        Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun kasvualuetta ei ole koko maankaan näkökulmasta järkevää heikentää alueen tarpeisiin sopimattomalla<<

        Eipä sitten enää muuta minulta tälle varsin hyvälle ja asialliselle avaukselle, jolle jo useampaan kertaan minäkin olen tullut. Hyvää yötä!


      • Toivottavasti uusimaalaiset ymmärtävät valita maakuntavaltuustoon päättäjiä, joiden ei tarvitse äänestää aina ennen päätöksiään äänestystavasta.


      • kapi_ kirjoitti:

        Kun kysyt, niin vastaan siihen osaltani. Vastauksekseni käynee tuosta linkistäsi poimimani:

        >>Valtuuston kannanoton mukaan "esitetty maakuntamalli on vahingollinen".

        - Se ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä. Maakuntaa hallintomallina ja uudistusta ei tule toteuttaa Uudellamaalla esitetyllä tavalla, kannanotossa todetaan.

        Kannanotossa muistutetaan, että Uudellamaalla asuu 1,7 miljoonaa ihmistä. Pääkaupunkiseutu myös tuottaa Suomen bruttokansantuotteesta lähes kolmanneksen ja Uusimaa yhteensä noin 40 prosenttia.

        Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun kasvualuetta ei ole koko maankaan näkökulmasta järkevää heikentää alueen tarpeisiin sopimattomalla<<

        Eipä sitten enää muuta minulta tälle varsin hyvälle ja asialliselle avaukselle, jolle jo useampaan kertaan minäkin olen tullut. Hyvää yötä!

        Kuinkahan hyvin Uudenmaan maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteet tulisivat otetuksi huomioon, mikäli sote-alueita olisi vain ne viisi, kuten kannatat?


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Kuinkahan hyvin Uudenmaan maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteet tulisivat otetuksi huomioon, mikäli sote-alueita olisi vain ne viisi, kuten kannatat?

        Toki Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun asema olisi oikeudenmukaisempi, jos niitä maakuntia olisi vain viisi. Olisivat ne kaikki lähempänä samaa painoluokkaa, Uusimaa - jo siihen pääkaupunkiseutukin sisällytettäisiin, toki vielä omassa sarjassaan.

        Kahdeksantoista maakunnan toteutuessa samassa kisassa myös ainoaa raskassarjalaista vastaan ottelisivat höyhensarjalaiset, kääpiösarjalaiset, kärpässarjalaiset ja korsisarjalaiset. Kun niidenkin pitäisi menestyä, se olisi mahdollista vain filungilla, puolueellisella tuomaripelillä. Sellainen ei olisi reilua.


      • kapi_ kirjoitti:

        Toki Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun asema olisi oikeudenmukaisempi, jos niitä maakuntia olisi vain viisi. Olisivat ne kaikki lähempänä samaa painoluokkaa, Uusimaa - jo siihen pääkaupunkiseutukin sisällytettäisiin, toki vielä omassa sarjassaan.

        Kahdeksantoista maakunnan toteutuessa samassa kisassa myös ainoaa raskassarjalaista vastaan ottelisivat höyhensarjalaiset, kääpiösarjalaiset, kärpässarjalaiset ja korsisarjalaiset. Kun niidenkin pitäisi menestyä, se olisi mahdollista vain filungilla, puolueellisella tuomaripelillä. Sellainen ei olisi reilua.

        Lainasit tuolla ylempänä uutista, jossa Uudenmaan maakuntavaltuusto totesi hallituksen esittämästä mallista muun muassa näin:

        " Se ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä. "

        Tarkoittaako maakuntavaltuusto, että jos hämäläiset, kymenlaaksolaiset ja eteläkarjalaiset olisivat viiden alueen mallissa päättämässä Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun sote-asioista, niiden erityispiirteet tulisivat paremmin huomioiduksi? Eivätkö uusimaalaiset ja pääkaupunkiseutulaiset olekaan omien asioidensa parhaita asiantuntijoita? Vai mistä syystä sitä koskevaan päätöksentekoon olisi päästettävä muidenkin maakuntien poliitikkoja?


      • Capo-vari
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Lainasit tuolla ylempänä uutista, jossa Uudenmaan maakuntavaltuusto totesi hallituksen esittämästä mallista muun muassa näin:

        " Se ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä. "

        Tarkoittaako maakuntavaltuusto, että jos hämäläiset, kymenlaaksolaiset ja eteläkarjalaiset olisivat viiden alueen mallissa päättämässä Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun sote-asioista, niiden erityispiirteet tulisivat paremmin huomioiduksi? Eivätkö uusimaalaiset ja pääkaupunkiseutulaiset olekaan omien asioidensa parhaita asiantuntijoita? Vai mistä syystä sitä koskevaan päätöksentekoon olisi päästettävä muidenkin maakuntien poliitikkoja?

        Nyt en ehdi vastaamaan, kun tuli muuta mielenkiintoisempaa tekemistä. (ylimääräinen alapesu)


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Lainasit tuolla ylempänä uutista, jossa Uudenmaan maakuntavaltuusto totesi hallituksen esittämästä mallista muun muassa näin:

        " Se ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä. "

        Tarkoittaako maakuntavaltuusto, että jos hämäläiset, kymenlaaksolaiset ja eteläkarjalaiset olisivat viiden alueen mallissa päättämässä Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun sote-asioista, niiden erityispiirteet tulisivat paremmin huomioiduksi? Eivätkö uusimaalaiset ja pääkaupunkiseutulaiset olekaan omien asioidensa parhaita asiantuntijoita? Vai mistä syystä sitä koskevaan päätöksentekoon olisi päästettävä muidenkin maakuntien poliitikkoja?

        Älä yritä olla lapsellinen, kun tiedän, että oikeasti olet ihan fiksu. Ymmärrät kyllä tarkoittamani. Jos niitä maakuntia tai vastaavia olisi vain viisi, ne olisivat tasavahvuisempia ja pärjäisivät paremmin omillaan. Toki Uusimaa siinäkin suurimmaksi auttajaksi joutuisi, nimenomaan Helsinki suurimpana maksajana, mutta ei samassa määrin kuin kepun ajamassa mallissa. Helsingin pormestari Vapaavuori pitää sitä katastrofaalisena kaupunkimme kannalta. Uskon häntä.

        Viisastelet, että eivätkö uusimaalaiset ja pääkaupunkiseutulaiset ole omien asioittensa parhaita asiantuntijoita. Kyllä ovat, mutta eihän heillä olisi juurikaan asioihimme vaikuttavaa sananvaltaa kaavaillussa järjestelmässä. Siksipä Uudenmaan maakuntavaltuusto kokouksessaan on uhonnutkin, että asiat on otettava omiin käsiimme.

        Ei tuo sote-maku -soppa vielä valmis ole, eikä ole vielä lainkaan varmaa, että sopasta tulisi juuri sellainen, jollaiseksi pääkokki kepu sen haluaisi. Vapaavuori ei ole vielä luovuttanut, ei Elina Lepomäkikään:

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243992-sote-kapinalliselta-uusi-tayslaidallinen-elina-lepomaki-syntyy-ohituskaista-ja


      • kapi_ kirjoitti:

        Älä yritä olla lapsellinen, kun tiedän, että oikeasti olet ihan fiksu. Ymmärrät kyllä tarkoittamani. Jos niitä maakuntia tai vastaavia olisi vain viisi, ne olisivat tasavahvuisempia ja pärjäisivät paremmin omillaan. Toki Uusimaa siinäkin suurimmaksi auttajaksi joutuisi, nimenomaan Helsinki suurimpana maksajana, mutta ei samassa määrin kuin kepun ajamassa mallissa. Helsingin pormestari Vapaavuori pitää sitä katastrofaalisena kaupunkimme kannalta. Uskon häntä.

        Viisastelet, että eivätkö uusimaalaiset ja pääkaupunkiseutulaiset ole omien asioittensa parhaita asiantuntijoita. Kyllä ovat, mutta eihän heillä olisi juurikaan asioihimme vaikuttavaa sananvaltaa kaavaillussa järjestelmässä. Siksipä Uudenmaan maakuntavaltuusto kokouksessaan on uhonnutkin, että asiat on otettava omiin käsiimme.

        Ei tuo sote-maku -soppa vielä valmis ole, eikä ole vielä lainkaan varmaa, että sopasta tulisi juuri sellainen, jollaiseksi pääkokki kepu sen haluaisi. Vapaavuori ei ole vielä luovuttanut, ei Elina Lepomäkikään:

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243992-sote-kapinalliselta-uusi-tayslaidallinen-elina-lepomaki-syntyy-ohituskaista-ja

        En viisastellut, mutta myönnän yhdistäneeni Uudenmaan maakuntavaltuuston kannan sinun kantasi ehkä aiheetta, mutta senkin tein sinun oman kommenttisi pohjalta. Maakuntavaltuusto ei nimittäin vaadi viittä sote-aluetta, mutta kun sinä haluat niitä viisi. Miksi käytit tukenasi maakuntavaltuuston lausuntoa, jos ette aja samanlaista sote-mallia?

        Itse asiassa emme tiedä, millaisen sote-mallin Uudenmaan maakuntavaltuusto haluaa. Se ei sinänsä ole poikkeuksellista, sillä useimmilla muillakaan hallituksen sote-mallin vastustajilla ei ole omaa ehdotusta, miten sote-uudistus olisi järjestettävä.

        Ei ole omaa sote-mallia Elina Lepomäelläkään. Tiedämme vain, että hän haluaisi käyttöön palvelusetelit, jotka kädessään potilaat "saisivat" hakea omin päin sairauksiinsa apua sieltä, mistä sitä arvelevat löytävänsä. Se on kaikkein amerikkalaisin ja kaupallisin "malli", mitä Suomessa on esitetty. Luotan siiihen, ettei hänen ajatuksensa saa suosiota edes kokoomuksessa, mutta saapa ainakin julkisuutta vuoden päästä pidettäviä eduskuntavaaleja varten. Ehkä hän arvelee varmistavansa läpipääsynsä parhaiten keskittymällä pieneen oikeistolaisten joukkoon Uudenmaan vaalipiirissä.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        En viisastellut, mutta myönnän yhdistäneeni Uudenmaan maakuntavaltuuston kannan sinun kantasi ehkä aiheetta, mutta senkin tein sinun oman kommenttisi pohjalta. Maakuntavaltuusto ei nimittäin vaadi viittä sote-aluetta, mutta kun sinä haluat niitä viisi. Miksi käytit tukenasi maakuntavaltuuston lausuntoa, jos ette aja samanlaista sote-mallia?

        Itse asiassa emme tiedä, millaisen sote-mallin Uudenmaan maakuntavaltuusto haluaa. Se ei sinänsä ole poikkeuksellista, sillä useimmilla muillakaan hallituksen sote-mallin vastustajilla ei ole omaa ehdotusta, miten sote-uudistus olisi järjestettävä.

        Ei ole omaa sote-mallia Elina Lepomäelläkään. Tiedämme vain, että hän haluaisi käyttöön palvelusetelit, jotka kädessään potilaat "saisivat" hakea omin päin sairauksiinsa apua sieltä, mistä sitä arvelevat löytävänsä. Se on kaikkein amerikkalaisin ja kaupallisin "malli", mitä Suomessa on esitetty. Luotan siiihen, ettei hänen ajatuksensa saa suosiota edes kokoomuksessa, mutta saapa ainakin julkisuutta vuoden päästä pidettäviä eduskuntavaaleja varten. Ehkä hän arvelee varmistavansa läpipääsynsä parhaiten keskittymällä pieneen oikeistolaisten joukkoon Uudenmaan vaalipiirissä.

        Ei se Uudenmaan maakuntavaltuusto vaadi viittä maakunta- ja sotealuetta, käsittääkseni en niin sanonutkaan, mutta jos sanoin, se oli lipsahdus minulta. Se viiden alueen malli tuli aikoinaan kokoomukselta, taisivat jotkut muutkin sitä tukea, mutta eihän se mennyt läpi. Harmi, sillä paras malli se olisi ollut.

        Ehkä liian suuren merkityksen laitoin tuolle Uudenmaan maakuntavaltuustollekin, sen äänestystulokselle, sillä ilmeisesti se kokous äänestyksineen meni paljolti farssin puolelle. Tässä esitetyn mukaan suorastaan laittomuksiin:

        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244026-farssinomainen-kaaos-kuin-teiniliitosta-valtuutettu-jukka-kilpi-epailee-uudenmaan

        Jos siellä todellakin sorruttiin laittomuksiin, lainkuuliaisena kansalaisena en tietenkään voi sellaista hyväksyä. Tosin tuossakin on vain yksityinen mielipide, nykymallia kannattavan hallituspuolueen edustajalta.


    • Jasäästiöistä

      Ei kiitos. Useimmat turvat nuoriso-osastolta lähtien riittää jo.

    • LesTaxKlan

      "Uudenmaan maakuntavaltuusto piti tiistaiaamuna poikkeuksellisen vauhdikkaan kokouksen, jossa otettiin eriävien mielipiteiden, vastalauseiden ja äänestysten jälkeen kantaa hallituksen esittämään sote- ja maakuntauudistukseen.

      Valtuuston kannanoton mukaan "esitetty maakuntamalli on vahingollinen"."

      Eikä ihme, sillä soten kylkeen vatuloitu maakuntamalli on vakuutuskuorilla veronmaksua välttelevän Lestakyrvän vahvasti lestakepuloima tekele, jonka myötä kuntien omaisuudella ei tule olemaan mitään laillista suojaa maakuntien viritteillä olevan sipilistisen alla...

    • Sote_alas

      Sote on puhdasta säätötoimea joka lamauttaa alempituloisten sekä niiden joilla ei ole turvattua työterveydenhuoltoa hoitoon pääsemisen. Yksi esimerkki. Kunnallinen työntekijä sairastui ja ei päässyt kunnalliseen työterveydenhuoltoon valtavien jonojen vuoksi. Hän meni yksityiselle lääkärille joka antoi määräyksen laboratoriotutkimuksista. Hän meni paikkakuntansa keskussairaalaan jossa kieltäydyttiin ottamasta nielunäytettä sekä pika crp tä ja ohjattiin päivystysjonoon jossa sanottiin että odota kuusi tuntia niin hoitaja tulee ja päättää ottaako näytteet. Hän ei kuumeisena jäänyt odottamaan vaan meni työterveysasemansa labraan jossa sanottiin että kaupunki on kieltänyt heitä ottamasta kokeita muilta kuin keskussairaalaan kirjatuilta potilailta. Hän meni vielä omaan tk nsa mutta vastaus oli sama. Tämä on vain yksi esimerkki siitä mihin sote vie. Sote tulee purkaa ja Sipilän hallitus hajoittaa. Maalaisjärki kunniaan myös päättäjätasolla. Tähänkö ajauduttiin kun Kreikkaan työnnettiin rahaa meidänkin maastamme ? Kuka on vastuussa niistä euroista joita emme enää koskaan näe. Nyt otetaan tavallisen kansan selkänahasta säästöjä.

      • länsirajan-ukko

        Tuo esimerkki ei ole tulevaisuudesta, vaan se on tätä päivää, soteahan ei vielä ole.


      • pilotissa_mukana
        länsirajan-ukko kirjoitti:

        Tuo esimerkki ei ole tulevaisuudesta, vaan se on tätä päivää, soteahan ei vielä ole.

        Sairaanhoitopiireissä pyöritellään jo erilaisia mallinnoksia siitä, miten mahdollisesti alkavan soteuudistuksen astuessa voimaan terveydenhuollossa toimitaan. Vai meinaatko, että homma lähtee 1.1.2020 nollasta sataan liikkeelle? Mahdollisesti tulevien maakuntahallintojen budjettiraamit ovat jo tiedossa ja se, mitkä alueet saavat lisärahoitusta ja mitkä joutuvat kiristämään kukkaronnyörejään. Soveltamistyö on jo alkanut, ainakin pilottipiireissä. Ja jälki näkyy.

        Allekirjoittaneella kesti yli kuukauden päästä ensiavusta lähteneellä kiireellisellä lähetteellä kardiologiseen tutkimukseen ja sekin peruutusajan turvin. Muutoin olisin kuuleman mukaan joutunut odottamaan vielä toisen kuukauden, pitkästä jonosta ja resurssien vähäisyydestä johtuen. Jännitystä elämään? No, onneksi asiat ovat henk.koht. viimein kuta kuinkin tolallaan.

        Meidän sairaanhoitopiirissä vs. sote-johtaja kehui maakunnan sanomalehden haastattelussa nyt vuoden täyttäneen pilottihankkeen budjettiraamien pitäneen jopa yli odotusten. Niinpä :D


    • Ajattelitko yhtään, noita juttujasi tuohon aloitukseen kopsatessasi, miten niiden pitäisi toimia, miten ne voisivat toimia.
      Tuo aloituksesi taitaa olle suora kopio "byrokraatin ohjekirjasta", jossa ei sanota mitään, eikä taatusti kerrota mitään reaalimaailmasta. Siihen on liitetty kauniita ajatuksia, mutta kun niitä pohtii miten ne ovat toteutettavissa, huomaa että mitään ei tule muuttumaan, poliittinen valta keskittyy entisestään, eikä toteutus parane yhtään, eikä taatusti talous.
      Noiden 400 nyt luettelemasi toteuttavan organisaation "ylle", tulee uusi poliittinen "johto organisaatio" nimeltään maakuntahallinto. Miten se sitten parantaa asiaa, muuta kuin vie päätöksenteon entistäkin kauemmas toteutuksesta.

      • 45454

        Ei ylle vaan tilalle.


      • 45454 kirjoitti:

        Ei ylle vaan tilalle.

        Miten se maakuntahallinto korvaisi noiden alueellisten organisaatioiden asiantuntemuksen?


      • 45454
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Miten se maakuntahallinto korvaisi noiden alueellisten organisaatioiden asiantuntemuksen?

        Maakuntahallinto koostuu noista asiantuntijoista.


      • 45454 kirjoitti:

        Maakuntahallinto koostuu noista asiantuntijoista.

        Hienoa, miksi siis kustannukset laskevat ? Lisää tule yksi politinen porras, joka hallinnoi noita paikallisia asiantuntemuksella varustettuja organisaatioita.


      • 4456
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hienoa, miksi siis kustannukset laskevat ? Lisää tule yksi politinen porras, joka hallinnoi noita paikallisia asiantuntemuksella varustettuja organisaatioita.

        Ei tule uutta.


      • 4456 kirjoitti:

        Ei tule uutta.

        ?????


      • 4456
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        ?????

        Ei tule mitään uutta porrasta


      • 4456 kirjoitti:

        Ei tule mitään uutta porrasta

        Miten se sitten toimii?


    • mistärahat

      Erikoinen varjoperuste tuo valinnanvapaus, kun ajattelee lähtökohtia jotka ovat johtaneet peruterveyden hoidon palvelujen saatavuuden vaikeutumiseen. Taustalla kun on kustannuksien hillitseminen ja lääkärien vähentäminen.

      Valinnan vapauttahan toteteutettiin anatamalla mahdollisuus ihmisille valita terveyskeskus, se jossa asioi. Valinnan vapautta voidaan lisätä käyttämällä terveyskeskuksia ristiin ja palveluiden saamista lisäämällä lääkäreitä. Palvelut eivät parane jos ei ole lisää henkilöitä jotka potilaita hoitavat, ei vaikka palvelut ulkoistettaisiin yksityiselle sektorille. Epäilen myös että liikelaitos pohjalta toimiva yritys ei tule tarjoamaan noita terveyspalveluita omakustannushintaan ,samoin kuin kunnallinen sektori,joten mistä sitte otetaan nuo säästöt ulkoistamalal terveyspalvelut ,mainostaen tätä toimea valinnanvapaudeksi?

    • kiitospetturit

      Paskaa saa pyytämättäkin - Sote ja maakuntauudistus on estettävä keinolla millä tahansa. Suomen suurin kuppaus ja ansioton vallanjako on käynnistymässä.

      Kepu saa maakunnat hallintaansa, kokoomus ja virheät Helsingin. Espoon ja Tampereen.

      Vihreät saavat uskollisuudestaan kokoomukselle yhden pyörätien ja lupauksen jonka voi vielä pyörtää kaupunkibulevardin.

      Kokoomus saa yksityisenterveydenhoidon ja perusterveydenhuolto voidaan lakkauttaa - kiitos ihan hirveeeesti. Maksun saa taas kerran maksaa veronmaksajat - kiitos tästäkin.

      Tuli mitkä tahansa vaali, lupaa ja vannon en äänestä kokoomusta, kepua enkä vihreitä - aikaisempi lupaus liitetään tähän, eli petturi persuja en tule äänestämään edes aseella uhattaessa.

      Näin härskiä kaupankäyntiä ei valtion ja kuntien päätäntävallasta ja varoista ole käyty ikinä. Ei edes päiväunissa.

      • maamyyntikuntoonko

        Ollaanko sitä totaalisen mahdottomuuden edessä, koska näillä näkymin ennusteet puoltavat uudistusten läpimenoa. Tarkoittanee sitä, että kansanedustajille, siis poliitikoille pitäisi kasvaa omatunto, jotta historian suurin harhalaukaus saataisiin estetyksi. Patamusta emeritusprofessorikin puoltaa asiaa ns. "omiaan vastaan". Nyt käärmettä ajetaan tosissaan piippuun, mutta miettivätkö siellä tollotalossa ollenkaan asiaa siltä kantilta, että yhteiskunnan pitäisi pystyä elämään niiden uudistusten kanssa? Poliittinen ja ideologinen kädenvääntö voi olla yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta kohtalokasta ja ajaa kustannuspaineissaan maan katastrofin partaalle. Valtion kirstulle on kuolasuisia kuppaajia kohta jonoksi asti eikä siis mikään ihme, että EU-komissiokin on erittäin epäileväinen Suomen velkaantumisen taittumisen suhteen.

        http://www.iltalehti.fi/politiikka/201803152200813048_pi.shtml


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe