Tuleeko karenssi jos irtisanotaan koeajalla?

HaastavaTyo

Tuleeko karenssi jos irtisanotaan koeajalla? Tietääkö kukaan?

19

2756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeeEeeTeeEee

      Riippuu onko itse perseilly työssä tahalleen. Työkkärissä voi virkailija kyllä huonona päivänään mielivaltaisesti päättää sinun perseilleen jolloin karenssi tulee. Fifty-fifty mut mielellään nuo karenssia tykkää antaa.

      • Virkapalvelijat

        Virkailija tekee mitä laki määrää. Jos näin ei tapahdu, niin kannattaa aina tehdä rikosilmoitus poliisille.


      • Voisitäkokeilla

        Virkailijoilla on myös hieman eri laki kuin tavan kansalaisilla, näin ei kyllä saisi olla.


    • Mauria

      Ei välttämättä tule karenssia jos et ole pahasti töpeksinyt. Työkkäri pyytää yleensä molemmilta osapuolilta selvityksen miksi on irtisanottu.

      • rgyuku

        Arvaa kumpaa uskotaan?


      • heikoillajäillä
        rgyuku kirjoitti:

        Arvaa kumpaa uskotaan?

        Juuri näin, ei tuossa käytännössä oteta huomioon kuin työnantajan selvitys ja hän voi ilkeyttään värittää juttua jos vaikka ei ole naama miellyttänyt tai kiukuttanut kun ei ole mieheltään saanut munaa. Todella ikävä ja ahdistava tilanne avaajalla varsinkin jos parhaansa koittanut tehdä


    • MahdollisestiTöitä

      Ja hankalaa kun työnantajan ei virallisesti ole pakko sanoa mitään syytä jos koeajalla irtisanoo. Eli tuntuu ettei mitään selkeätä sääntöä työkkärillä ole että koska tulee karenssi ja koska ei.

      • olis_paju_risti

        Kyllä työnantajan on kerrottava syy työsuhteen purkuun koeajalla kun sitä pyydät ja laitettava syy työtodistukseen.

        Kätevin syy on yleinen soveltumattomuus tai sopimattomuus, joka tuskin aiheuttaa tärinää kenessäkään, ei edes työkkärissä. Myöhästelyt, luvattomat poissaolot tai sopeutumattomuus työpaikalle tai vaikkapa työpaikalla kännissä tai huumeissa olo, pomon huoneen nurkkaan kuseminen tai aggressiivinen käytös ovat oletettavasti vaarallisempia purkusyitä noin niinkuin työttömyysturvan kannalta.


    • KaikkeaKestanyt

      Ei ole työnantajalla koeajalla velvollisuutta kertoa syytä irtisanomiseen, koeajan jälkeen pitää kertoa. Itselläni kävi näin että tein työni hyvin, jostain syystä naama ei miellyttänyt pomoa joka irtisanoi koeajalla, eikä suostunut edes kertomaan syytä minulle, kiemurteli vain kun tästä kyselin. Mulle seuraus : 3kk karenssi ja valitus myöhemmin muutoksenhakulautakuntaan. Irtisanominen oli shokki minulle, olisi työnantajalla ollut edes sen verran selkärankaa että olisi kertonut syyn...

      • MuodikasTyönantaja

        Työnantaja voi vain sanoa että hups, projektitilanne onkin odotettua heikompi. Tai keksiä ihan mitä tahansa.

        Vittumaisimmat voivat yksinkertaisesti kasata sulle niin paljon töitä ettet voi mitenkään selvitä niistä. Osa pyrkii vaan pumppaamaan lyhyessä ajassa maksimitehot ja sitten kenkää perseeseen.


    • MuodikasTyönantaja

      Ei. Ja nykyään tosiaan irtisanotaan koeajalla. Työnantajien uusin muotivillitys.

    • PieniPiruVasempaan

      JTyönantajalle ei ole mitään mieltä irtisanoa ketään, joka on perehdytetty työhön ilman pätevää syytä. Vaikka osa töistä onkin sellaisia, että palkkansa pystyy teinaaman jo kuukauden harjoittelulla, niin suurimmassa osassa edes täysi koeaika ei riitä.

      Työnantajalta menee hukaan paitsi koeajan työhön prehdytys, niin myös koko työntekijän valintarumba, joka on usein paljon enemmän resursseja vievä kuin perehdytys.

      Jos koeajalla oleva ei ymmärrä itse miksi ei täytä vaatimuksia, on selvää ettei hän ymmärrä työtään ja mitä se vaatii. Erinomainen syy päättää harjoitus siihen paikkaan.

      Jos taas työntekijä elää harhaisessa kuvitelmassa, että työnantajat ovat tahallaan ilkeitä ja haluavat hänelle ja mahdollisesti koko planeetalle pahaa, niin sekin on erinomainen syy lopettaa harjoitus ja ehkä hyvä syy ottaa työntekijä suljetulle osastolle.

      Siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että työnantaja on tietoisesti ilkeä, antaa potkuja päteville ihmislle vastoin omaa etuaan ja pystyy pitämään firmansa pystyssä kaikesta sabotoinnistaan huolimatta, on työntekijän itse järkevä lähteä ja hänen pitäisi suhtautua potkuihin kuin lahjaan.

      Jos työnantajan ja työntekijän suhde alkaa köydenvetona siitä, onko työntekijä oikeassa paikassa, hän ei ole. Ei ole millään tavalla työntekijön etu jäädä väkisin sellaiseen paikkaan koska siitä ei mitään hyvää seuraa hänelle eikä muille.

    • PieniPiruVasempaan

      Tulee ja se on oikein sinulle. Tuetkin poistetaan mikä on hyvä.

    • Kevätmessut

      Tuohon en osaa sanoa muuta kuin riippuu tilanteesta. Koeaikana on purettu mm. siksi että on liikaa sairauslomalla. Tosin sitäkään ei tarvitse todistukseen laittaa.

    • kiemuointia

      Koeaikana on mikä tahansa työsuhde vapaasti purettavissa, molemmin puolin- myös työntekijä voi purkaa, kertomatta mitään syytä, ja kumpikaan ei näin toimien joudu mihinkään ylimääräisiin velvollisuuksiin- toisin kuin jos esim työntekijä äkkiarvaamatta sanoo itsensä irti koeajan jo mentyä.
      Onhan kallista lystiä, jos uvikseen joku rekrytoi- en usko että sitä nykyään tapahtuu. Vaan jostain syystä työnantaja joka purkaa työsopimuksen koeaikaan vedoten, on tullut siihen tulokseen ettei otettu työntekijä
      -tuota talolle toiveitten mukaan
      - sovellu talon työntekijäporukkaan jotenkin tyyppinä
      -opi työtään teknisesti niin että olisi virheetöntä
      ... muitakin syitä tietysti on.
      Eikös näistä pääse yli? Ihan turhaa kantaa katkeruutta. Sopii vaan todeta, että okei- mä nyt en ollut sitä, mitä siellä tarvitaan. Tai jos itse lähtee, ta miettii että työntekijä ei jaksanutkaan tässä kelkassa.

      Työvoimaviranomaisen hoitelemat jutut on ihan eri sarjaa, eikä ne liity työnantaja-työntekijä suhteisiin piirun vertaa. Nehän on viranomaistoimintaa. Työntekijän/työnantajan toimintavälejä on sopimusvapaus työsopimuslain puitteissa.
      Ja jos ette ymmärrä eroa, luettehan toiseen kertaan. Täällä suomi24 on hyvä tavallaan niputtaa asioita. Se aiheuttaa vain sitä, ettei joku jonka hoksottimet ei näe juttujen erillisyyttä, uskalla enää hakea työpaikkoja.
      Koeaikakin on selvästi kirjattu yleensä työsopimukseen, tai annettu suullisen sopimuksen ohessa tiedoksi, niin että työntekijä tietää ja itse on suostunut koeaikaan osana työsopimusta.

    • Kiitosjaanteeksisanoohän

      Kyllä on oikeus tietää koeaikapurku syy jotta ei ole epäasiallinen, työsuojelupiirin selvitys pyyntö vaikka ihan vittuillessaan

    • KokemuksiaKaivataan

      Mutta onko kellään käytännön kokemuksia ettei karenssia tule? Jos irtisanotaan esim naamakertoimen mukaan ja jos työnantaja ei tosiaan suostu kertomaan syytä irtisanomiseen koeajalla. Työt tehty hyvin kuitenkin ettei siitä ole tuo kiinni...

      Itselläni ei kokemusta muuta kuin että kerran itse irtisanouduin terveydellisistä syistä koeajalla, lääkärintodistus oli ja karenssi napsahti.

      • Tulipakokeiltua

        Hei itsellä samanlainen tilanne ja tässä odotan vielä selvityspyynnön vastausta.
        Kun soitin Te;n sanoivat ,että käsittely kestää 2 -4 viikkoa. Katsotaan tuleeko karenssi? Itse tosin jo löysin uuden työpaikan. Tästä kaikesta on tehty sellasta pelleilyä ,ettei voi kyllä normi järjellä oleva ihminen ymmärtää.


      • Viimekeväältä

        Sinun pitää antaa työkkäriin vapaamuotoinen selvitys tapahtuneesta ja PAKKO liittää mukaan myös työnantajan ilmoitus koeaikapurusta, kirjallinen! Ja siitä ei tarvitse käydä ilmi muuta kuin se olennainen, että purku on tehty työnantajan aloitteesta. Näin et saane karenssia. Itse sain, kun kirjallista ei ollut, mutta sain sen myöhemmin pois.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe