Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja panettelu, ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, jos "olette maistaneet", että Herra on hyvä. (1 Piet. 2:1-3).
Onko helluntailaisille sekä vapaakirkollisille muodostunut ymmärrys siihen, mitä panettelu tarkoittaa; ja keskustellaako aiheesta laisinkaan seurakunnissa?
Panettelu on mielestäni lähimmäisen mustamaalaamista, jolloinka lähimmäisestä puhutaan pahaa ja juorutaan pahoilla sanoilla ja esitetään vääriä todistuksia, ja kaikki em. tapahtuvat lähimmäisen tietämättä "nurkan takana" pienissä kuppikunnissa.
Panettelu uskovien keskuudessa
5
87
Vastaukset
Juoruaminen on niin helkkarin hauskaa...tiedän kokemuksesta- olen oikea juorutäti..:)
Vakavammin puhuen se vahvistaa yhteisöä, kun sen jäsenet puhuvat toinen toisistaan selänkin takana. Itse kyyssään erään taloyhtiön asukkaita ja aina saan kyytiläiseltä tiedot mitä kenellekkin kuuluu ja mitä on tapahtunut kun en ole ollut paikalla.
Niitä sitten kommentoin. En itsekkään ole säästynyt juoruilta ja pahoilta puheilta, mutta hyväksyn sen.
Siinä on kumminkin sellainen positiivinen vire. Tiedän että tykkäävät minusta kuintenkin ja olen autoineni tärkeä.
Seurakunnassa 15 v sitten oli ikävää kun puhuivat että olen sortunut huumeisiin enkä siksi käy kokouksissa enään.
Pikkutyttö sanoi kun sanoin totta että "se on vain sun mielipide." Vaikka en käyttänyt huumetta enkä valehdellut."epäpyhiä ämmien taruja karta"
Raamatussa ei ole kehotusta perustaa helluntai- eikä vapaaseurakuntia. "helluntai" ja "vapaa" etuliitteet ovat ihmisen itse keksimiä. Esim Laukaassa on Herra johdattanut paikkakunnan uskovia samaan rakennukseen kokoontumaan. Välissä on tosin tietääkseni vielä seinä, mutta yhteistyötä on tietääkseni tehty. Vielä kun saisi sen seinän purettua siitä välistä niin siinähän on sitten seurakunta joka on yhtä myös seinän osaltakorjaus
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 4 - Raamattu
raamattu.fi/1933,38/1Tim.4.html
Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.- sivuhuomio
Tällä palstalla panettelevat eniten miehet.
Jaakobin kirje 3
1. Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
3. Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.
4. Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.
5. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
7. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
8. mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
9. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10. samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195790- 173256
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192956Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6382193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1592110Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja711434Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421415Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31208Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061136Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641107