.....joka ostaa nyt dieselhenkilöauton. Ostipa sitten Suomesta tai Saksasta.
Täytyy sen ihmisen olla tosi vähäjärkinen
57
725
Vastaukset
- TDIskodaudihalpunut
10000e tdi pyynnistä maksa puolet
selvä kaava kun katsoo Saksan markkinoita - MikäsVaihtoehto
No mikäs sitten kannattaa, jos ajoa tulee vähänkin enemmän ja autoa tarvitsee?
Ja millä perusteella? - HolistinKevätMasennus
Voihan Holistin ajatusten juoksua, tai pitäisikö sanoa ryömimistä.
- Örjan
Dieselauto kannattaa ostaa muutaman kuukauden kuluttua Saksasta, kun tämä viimeisin takaisku on valunut hintoihin. Ongelmana voi olla dieselvaihtoauto, jota ei Suomessa saa myytyä järjelliseen hintaan. Onnellisia ne, joilla ei ole vaihtoautoa, tai omistavat bensa tai hybridiversion.
- Eipätaidakoskaanalkaa
Noita tuon tapaisia ennustuksia on täälläkin kirjoitettu jo ainakin neljän vuoden ajan. Usko meinaa jo loppua, kun mikään niistä ei kuitenkaan näy toteutuneen.
Oma autoni tulee tai on ollut jo vaihtoiässä itse asiassa parisen vuotta, kun olen odotellut sitä dieseleiden hintaromahdusta. Silloin tällöin olen käynyt kyselemässä ja pyytelemässä jopa tarjouksia vaihtoa varten, sekä uusiin ja käytettyihin.
Ei ole löytynyt käytettyinä kohtuuvähän ajettua edullista dieseliä Suomesta. Niitä ei vain yksinkertaisesti löydy. Oma jo vanhempi diesel, mutta vielä alle 200 tkm ajettu, kyllä kelpaisi ja vielä kohtuulliseen hintaan, mutta tarvitsen autoa enkä siitä luovu ellei tilalle saa parempaa. Uudet vastaavat dieselit ovat minun budjettini yläpuolella enkä halua näitä pikkudieseleitä, vaan vastaavan kokoisen cittarin. Bensaversioita kyllä suunnilleen vastaavinakin löytyy silloin tällöin, mutta ei dieseleitä. Bensaversiota en halua.
Minä olet tavallaan ’loukussa’, autoni on iältään vanha, mutta ’liian vähän’ ajettu, joten järkevää vaihtoautoa, uudempaa ja vähemmän ajettua, ei löydy ja uudet ovat liian kalliita. Enemmän ajettua, vaikkakin uudempaa mallia ei ole järkevää ostaa. Juuri siksi olen odotellut näitä povattuja dieseleiden hintaromahduksia, joita ei vaan näy tulevan. - Örjan
Eipätaidakoskaanalkaa kirjoitti:
Noita tuon tapaisia ennustuksia on täälläkin kirjoitettu jo ainakin neljän vuoden ajan. Usko meinaa jo loppua, kun mikään niistä ei kuitenkaan näy toteutuneen.
Oma autoni tulee tai on ollut jo vaihtoiässä itse asiassa parisen vuotta, kun olen odotellut sitä dieseleiden hintaromahdusta. Silloin tällöin olen käynyt kyselemässä ja pyytelemässä jopa tarjouksia vaihtoa varten, sekä uusiin ja käytettyihin.
Ei ole löytynyt käytettyinä kohtuuvähän ajettua edullista dieseliä Suomesta. Niitä ei vain yksinkertaisesti löydy. Oma jo vanhempi diesel, mutta vielä alle 200 tkm ajettu, kyllä kelpaisi ja vielä kohtuulliseen hintaan, mutta tarvitsen autoa enkä siitä luovu ellei tilalle saa parempaa. Uudet vastaavat dieselit ovat minun budjettini yläpuolella enkä halua näitä pikkudieseleitä, vaan vastaavan kokoisen cittarin. Bensaversioita kyllä suunnilleen vastaavinakin löytyy silloin tällöin, mutta ei dieseleitä. Bensaversiota en halua.
Minä olet tavallaan ’loukussa’, autoni on iältään vanha, mutta ’liian vähän’ ajettu, joten järkevää vaihtoautoa, uudempaa ja vähemmän ajettua, ei löydy ja uudet ovat liian kalliita. Enemmän ajettua, vaikkakin uudempaa mallia ei ole järkevää ostaa. Juuri siksi olen odotellut näitä povattuja dieseleiden hintaromahduksia, joita ei vaan näy tulevan.Jos olet sitä mieltä, että dieselautosi menee kuin kuumille kiville, niin myy se pois ja hae Saksasta halpa tilalle. Saksassa dieselautojen hinta on laskenut 25 % ja todennäköisesti tulee laskemaan lisää.
- Eipätaidakoskaanalkaa
Örjan kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, että dieselautosi menee kuin kuumille kiville, niin myy se pois ja hae Saksasta halpa tilalle. Saksassa dieselautojen hinta on laskenut 25 % ja todennäköisesti tulee laskemaan lisää.
En tiedä ’kuumille kiville’ , mutta mielellään olisi otettu joka kerta...
Jään kuitenkin odottelemaan suomiautojen luvattua hintaromahdusta... ei minusta ole autonhakijaksi Saksasta. - Örjan
Eipätaidakoskaanalkaa kirjoitti:
En tiedä ’kuumille kiville’ , mutta mielellään olisi otettu joka kerta...
Jään kuitenkin odottelemaan suomiautojen luvattua hintaromahdusta... ei minusta ole autonhakijaksi Saksasta.Eihän tuo lähes loppuunajettu dieselautosi autonostajien päiväunien kohde ole. Katsopa vaikka nettiauto.fi tms sivuilta dieselautojen hintoja, niin huomaat niiden romahtaneen tässä vime vuoden aikana. Eihän se väliraha siitä mihinkään muutu, kun vaihtaa halpaa toiseen halpaan.
- Eipätaidakoskaanalkaa
Örjan kirjoitti:
Eihän tuo lähes loppuunajettu dieselautosi autonostajien päiväunien kohde ole. Katsopa vaikka nettiauto.fi tms sivuilta dieselautojen hintoja, niin huomaat niiden romahtaneen tässä vime vuoden aikana. Eihän se väliraha siitä mihinkään muutu, kun vaihtaa halpaa toiseen halpaan.
Miten vaan sinun mielestäsi. Alle 200tkm ajettu diesel ei ole loppuunajettu, ei lähellekään. Valtaosa nopeasti dieselvaihtoautoista menevistä dieselautoista kuuluu juuri tähän luokkaan. Ja kuten sanoin, ongelmani on se, että auto on vuosimalliltaan vanha, mutta ajomäärä siihen nähden alhainen. Harvassa on sellaiset käytetyt, jotka ovat niita joita haen eli selvästi uudempi malli, mutta myös selvästi vähemmän ajettu.
Ei silti uusikaan ole noilla kilometreilla. Bensa-autona voi jo noilla kilometreillä olla hyvinkin lähellä loppuunajettua ja hybrinäkin ehkä.
Juu ei varmaan ole päiväunien kohde, mutta hyvin tuntuu vielä kelpaavan. Olen siis vaihtamassa huomattavasti uudempaan ja vähän ajettuun, dieseleissä ne eivät valitettavasti ole halpoja, saati hintaromahduksen läpikäyneitä. Mielellään vielä Euro6-luokituksen mukainen eli korkeintaan siis 4 vuotta vanha.
Nämähän tosin ovat noiden paljopuhuttujen eurooppalaisten suunniteltujen rajoitusten ulkopuolella, joten tiedäpä sitten miten tuo vuosikausia ennustettu hintaromahduskaan edes niitä koskee. Ettei vaan kävisikin päinvastoin, jos useampikin haluaa vaihtaa äkkiä näihin max 4-vuotta vanhoihin. Välirahassa noita vanhempiin se tietysti vaikuttaisi. Nähtäväksi tämäkin jää. Uusikin tosiaan kävisi, mutta hintataso riipaisee.
Bensoja tässä autoluokassa, josta olen kiinnostunut, ei kukaan käytännössä juuri osta eikä niitä ole siten tarjollakaan. Enkä osta minäkään.
Yhtään minua ei harmittaisi, vaikka autojen hinnat laskisivat, ei yhtään. Ei, vaikka omanikin siinä halpenisi. Välirahahan on se, joka ratkaisee. Näin vain ei ole merkittävästi, saati romahtanut, käynyt vielä vaikka vuositolkulla sitä on toitotettu täällä ja medioissakin kauhu-uutisia kirjoiteltu. Nekään eivät ole toteutuneet.
Vaihtoautojen hinnat on tietysti yleisestikin laskenut. Dieselit suunnilleen samassa suhteessa. - Örjan
Eipätaidakoskaanalkaa kirjoitti:
Miten vaan sinun mielestäsi. Alle 200tkm ajettu diesel ei ole loppuunajettu, ei lähellekään. Valtaosa nopeasti dieselvaihtoautoista menevistä dieselautoista kuuluu juuri tähän luokkaan. Ja kuten sanoin, ongelmani on se, että auto on vuosimalliltaan vanha, mutta ajomäärä siihen nähden alhainen. Harvassa on sellaiset käytetyt, jotka ovat niita joita haen eli selvästi uudempi malli, mutta myös selvästi vähemmän ajettu.
Ei silti uusikaan ole noilla kilometreilla. Bensa-autona voi jo noilla kilometreillä olla hyvinkin lähellä loppuunajettua ja hybrinäkin ehkä.
Juu ei varmaan ole päiväunien kohde, mutta hyvin tuntuu vielä kelpaavan. Olen siis vaihtamassa huomattavasti uudempaan ja vähän ajettuun, dieseleissä ne eivät valitettavasti ole halpoja, saati hintaromahduksen läpikäyneitä. Mielellään vielä Euro6-luokituksen mukainen eli korkeintaan siis 4 vuotta vanha.
Nämähän tosin ovat noiden paljopuhuttujen eurooppalaisten suunniteltujen rajoitusten ulkopuolella, joten tiedäpä sitten miten tuo vuosikausia ennustettu hintaromahduskaan edes niitä koskee. Ettei vaan kävisikin päinvastoin, jos useampikin haluaa vaihtaa äkkiä näihin max 4-vuotta vanhoihin. Välirahassa noita vanhempiin se tietysti vaikuttaisi. Nähtäväksi tämäkin jää. Uusikin tosiaan kävisi, mutta hintataso riipaisee.
Bensoja tässä autoluokassa, josta olen kiinnostunut, ei kukaan käytännössä juuri osta eikä niitä ole siten tarjollakaan. Enkä osta minäkään.
Yhtään minua ei harmittaisi, vaikka autojen hinnat laskisivat, ei yhtään. Ei, vaikka omanikin siinä halpenisi. Välirahahan on se, joka ratkaisee. Näin vain ei ole merkittävästi, saati romahtanut, käynyt vielä vaikka vuositolkulla sitä on toitotettu täällä ja medioissakin kauhu-uutisia kirjoiteltu. Nekään eivät ole toteutuneet.
Vaihtoautojen hinnat on tietysti yleisestikin laskenut. Dieselit suunnilleen samassa suhteessa.Todellisuudessa Suomessa dieselautojen hinnat tulleet alas vuoden aikana 25-30 prosenttia. Olen myynyt omaani yli puoli vuotta ja tarjoukset ovat sitä luokkaa, että vaikea on hyväksyä. Odottelen vielä muutaman kuukauden ja sitten myyn hintaan kuin hintaan ja haen Saksasta vielä halvemman.
- EipäTaidaKoskaanAlkaa
Örjan kirjoitti:
Todellisuudessa Suomessa dieselautojen hinnat tulleet alas vuoden aikana 25-30 prosenttia. Olen myynyt omaani yli puoli vuotta ja tarjoukset ovat sitä luokkaa, että vaikea on hyväksyä. Odottelen vielä muutaman kuukauden ja sitten myyn hintaan kuin hintaan ja haen Saksasta vielä halvemman.
Ehkä sulla on ’väärä’ automalli/-merkki. Tai jokin muu, miksi ei kiinnosta. Minä en ole huomannut mitään erityistä hintaromahdusta omani osalta tässä uudempaa etsiessäni. Toki hinta pienenee joka vuosi....
No tässäpä haeskelemme... kiirettä ei sinänsä ole, kun automme lienevät teknisesti ihan kunnossa. Mullahan ainakin on vain kyse päivityksestä uudempaan, ei se, etteikö auto olisi kunnossa.
Sinä odottelet hintaromahdusta Saksassa ja minä jatkan samaa odottelua Suomessa... ehkä meillä on toivoa sen ison hintaromahduksen tulemisesta vielä ainakin näiden jo vuosia jatkuneiden ennusteiden perusteella luulisi jotain oikeasti tapahtuvankin. - Örjan
EipäTaidaKoskaanAlkaa kirjoitti:
Ehkä sulla on ’väärä’ automalli/-merkki. Tai jokin muu, miksi ei kiinnosta. Minä en ole huomannut mitään erityistä hintaromahdusta omani osalta tässä uudempaa etsiessäni. Toki hinta pienenee joka vuosi....
No tässäpä haeskelemme... kiirettä ei sinänsä ole, kun automme lienevät teknisesti ihan kunnossa. Mullahan ainakin on vain kyse päivityksestä uudempaan, ei se, etteikö auto olisi kunnossa.
Sinä odottelet hintaromahdusta Saksassa ja minä jatkan samaa odottelua Suomessa... ehkä meillä on toivoa sen ison hintaromahduksen tulemisesta vielä ainakin näiden jo vuosia jatkuneiden ennusteiden perusteella luulisi jotain oikeasti tapahtuvankin.Saksassahan on sikäläisen autokauppiaan suulla kuultu dieselautojen hinnan laskeneen vähässä ajassa 25-30 prosenttia ja saman verran se todellinen hintataso on täälläkin tullut alaspäin. Tietysti jotkut voivat tulla huijatuiksi maksamalla ns. Kamux -hintaa, ottamatta selvää millä hinnalla niitä Saksasta saa.
Nettiauton myytävistä henkilöautoista 44 prosenttia on dieseleitä, vaikka niiden osuus autokannasta on vain n. 30 prosenttia. Eli kyllä se dieseleiden myynti on aika tukossa ja epätoivoista. - EipäTaidaKoskaanAlkaa
Örjan kirjoitti:
Saksassahan on sikäläisen autokauppiaan suulla kuultu dieselautojen hinnan laskeneen vähässä ajassa 25-30 prosenttia ja saman verran se todellinen hintataso on täälläkin tullut alaspäin. Tietysti jotkut voivat tulla huijatuiksi maksamalla ns. Kamux -hintaa, ottamatta selvää millä hinnalla niitä Saksasta saa.
Nettiauton myytävistä henkilöautoista 44 prosenttia on dieseleitä, vaikka niiden osuus autokannasta on vain n. 30 prosenttia. Eli kyllä se dieseleiden myynti on aika tukossa ja epätoivoista.Minähän olenkin ostamassa uudehkoa ja vähän ajettua, joten minä en nyt kovin kiinnostunut ole noista nettikauppoja tukkivista yksilöistä. Se mitä minä etsin ei noista paikoista löydy. Eikä sieltä löydy kyllä juuri edes sellaisiakaan, jota olen poisvaihtamassa.
Miksi ne sinua kiinnostaa, ymmärsin kirjoituksistasi, että sinäkin olet ostamassa jotain muuta kuin tuollaisia, jotka ovat juuttuneet nettikauppojen listoille. Ehkä ymmärsin väärin, mutta silloinhan sulla on hyvät mahdollisuudet löytää niistä haluamasi. Tarjouspyyntöjä vaan sisään, niissä on varmasti vielä paljon ilmaa hinnoissakin... sen lisäksi mitä olet joka kirjoituksessasi ahkerasti toistellut eli jo tapahtuneen 20-30% hinnanlaskun lisäksi. 😏
Kuitenkin näytät jostain syystä kiinnostuneen enemmän noista vanhojen autojen myynneistä todistellen kovasti eri tavoin kuinka vanhojen dieseleiden myynti on vaikeaa. Oletkohan edes kokeillut, vähän kovasti kyllä epäilen omien kokemusteni perusteella.
Tai surkuttelemassa dieseleiden mahdollisesti tulevasta hintaromahduksesta.. Outoa sekin autonostajan surkutteluksi, jos hinta laskee 😏🧐🤨🤓😅😉😀 - Örjan
EipäTaidaKoskaanAlkaa kirjoitti:
Minähän olenkin ostamassa uudehkoa ja vähän ajettua, joten minä en nyt kovin kiinnostunut ole noista nettikauppoja tukkivista yksilöistä. Se mitä minä etsin ei noista paikoista löydy. Eikä sieltä löydy kyllä juuri edes sellaisiakaan, jota olen poisvaihtamassa.
Miksi ne sinua kiinnostaa, ymmärsin kirjoituksistasi, että sinäkin olet ostamassa jotain muuta kuin tuollaisia, jotka ovat juuttuneet nettikauppojen listoille. Ehkä ymmärsin väärin, mutta silloinhan sulla on hyvät mahdollisuudet löytää niistä haluamasi. Tarjouspyyntöjä vaan sisään, niissä on varmasti vielä paljon ilmaa hinnoissakin... sen lisäksi mitä olet joka kirjoituksessasi ahkerasti toistellut eli jo tapahtuneen 20-30% hinnanlaskun lisäksi. 😏
Kuitenkin näytät jostain syystä kiinnostuneen enemmän noista vanhojen autojen myynneistä todistellen kovasti eri tavoin kuinka vanhojen dieseleiden myynti on vaikeaa. Oletkohan edes kokeillut, vähän kovasti kyllä epäilen omien kokemusteni perusteella.
Tai surkuttelemassa dieseleiden mahdollisesti tulevasta hintaromahduksesta.. Outoa sekin autonostajan surkutteluksi, jos hinta laskee 😏🧐🤨🤓😅😉😀Surkuttelen omaa, sinun ja monen muun kohtaloa dieselien hinnanlaskusta. Itse epäilen kyllä vahvasti väittämääsi, ettei hinnat ole laskeneet ja että tarjouksia satelee ovista ja ikkunoista omasta autostasi.
- EipäTaidaKoskaanAlkaa
Örjan kirjoitti:
Surkuttelen omaa, sinun ja monen muun kohtaloa dieselien hinnanlaskusta. Itse epäilen kyllä vahvasti väittämääsi, ettei hinnat ole laskeneet ja että tarjouksia satelee ovista ja ikkunoista omasta autostasi.
Ei tarvitse turhaan surkutella ainakaan minun kohtaloani.
Auton arvo laskee joka vuosi kun siirtyy vuotta vanhemman malliseksi. Ihan riippumatta mitä polttoainetta moottori käyttää,
Tämä on minulla hyvin tiedossa. Muuta ’hintaromahdusta’ en ole havainnut.
Tarjouksia ei satele ovista sen paremmin kuin ikkunoistakaan, mutta kun itse olen silloin tällöin vuoden parin aikana kysynyt vaihtotarjousta, netissä ja suoraan autoliikkeissäkin, niin en ole huomannut minkäänlaista romahdusta eikä yhdessäkään vastauksessa ole näkynyt minkäänlaista merkkiä mistään haluttomuudesta ottaa vanha dieselini vaihdossa. Päinvastoin ja se mielestäni johtunee paitsi itse suositusta automallista, niin ennenkaikkea siitä, että sillä on ikään nähden todella vähän ajettu verrattuna noissa nettikaupoissa olevaan vastaavaan tarjontaan.
Minulle taasen tuosta on vähän hankalaa, että ei kohtuuhintaista vastaavaa vaihtoautoa oikein löydy. Kun sellainen silloin tällöin tulee myyntiin, niin se myydään niin nopeasti, ettei millään näytä ehtivän väliin. En millään suostu vaihtamaan enemmän ajettuun, vaikka vuosimalli olisin uudempi, näitä tosiaan löytyy pilvin pimein, jos mikä tahansa kelpaa. Ja tietenkään käytettyä osta näkemättä ja kokematta sitä. Mulla on kyllä ’seuranta’ päällä.
Joka tapauksessa vaihto tapahtuu nyt ennen kesää ja jos ei muuten, niin sitten vaikka uuteen, mutta hieman halvempaan toisenmalliseen cittariin. Dieselistä en kyllä luovu.
Ok, lopetetaan tämä pelleily. Tai ainakin minä lopetan tähän.
Tarkoituksesihan on selvästi vain yrittää saada aikaiseksi jotain ’dieselpaniikkia’ noilla jutuillasi. Ei kannata, sillä medioissa sitä on jo tarpeeksi tehty, mutta tuulen suunta näyttää vähän muuttuvan. Sinulla tuskin on itselläsi mitään kokemusta dieseleistä saati että sinulla sellainen olisi itselläsi tai edes hankinta mielessä. Ei siis onnistu.
Uudempien Euro6-dieselien osalle ei mitään rajoituksia ole missään suunnitteilla ja miksi olisikaan. Ei ainakaan päästöjen vuoksi. Eipä siis mitään hintaromahdustakaan, ennemminkin päinvastoin.
Kun noista rajoitusten piiriin tulevista dieseleistä ja myös bensoista puhutaan, niin silloin puhutaan noin 4 vuotta vanhoista tai vanhemmista moottorimalleista. Euro5:kin on joissain suunnitelmissa hyväksytty ja silloin puhutaankin jo lähes kymmenen vuotta vanhoista autoista. - Örjan
EipäTaidaKoskaanAlkaa kirjoitti:
Ei tarvitse turhaan surkutella ainakaan minun kohtaloani.
Auton arvo laskee joka vuosi kun siirtyy vuotta vanhemman malliseksi. Ihan riippumatta mitä polttoainetta moottori käyttää,
Tämä on minulla hyvin tiedossa. Muuta ’hintaromahdusta’ en ole havainnut.
Tarjouksia ei satele ovista sen paremmin kuin ikkunoistakaan, mutta kun itse olen silloin tällöin vuoden parin aikana kysynyt vaihtotarjousta, netissä ja suoraan autoliikkeissäkin, niin en ole huomannut minkäänlaista romahdusta eikä yhdessäkään vastauksessa ole näkynyt minkäänlaista merkkiä mistään haluttomuudesta ottaa vanha dieselini vaihdossa. Päinvastoin ja se mielestäni johtunee paitsi itse suositusta automallista, niin ennenkaikkea siitä, että sillä on ikään nähden todella vähän ajettu verrattuna noissa nettikaupoissa olevaan vastaavaan tarjontaan.
Minulle taasen tuosta on vähän hankalaa, että ei kohtuuhintaista vastaavaa vaihtoautoa oikein löydy. Kun sellainen silloin tällöin tulee myyntiin, niin se myydään niin nopeasti, ettei millään näytä ehtivän väliin. En millään suostu vaihtamaan enemmän ajettuun, vaikka vuosimalli olisin uudempi, näitä tosiaan löytyy pilvin pimein, jos mikä tahansa kelpaa. Ja tietenkään käytettyä osta näkemättä ja kokematta sitä. Mulla on kyllä ’seuranta’ päällä.
Joka tapauksessa vaihto tapahtuu nyt ennen kesää ja jos ei muuten, niin sitten vaikka uuteen, mutta hieman halvempaan toisenmalliseen cittariin. Dieselistä en kyllä luovu.
Ok, lopetetaan tämä pelleily. Tai ainakin minä lopetan tähän.
Tarkoituksesihan on selvästi vain yrittää saada aikaiseksi jotain ’dieselpaniikkia’ noilla jutuillasi. Ei kannata, sillä medioissa sitä on jo tarpeeksi tehty, mutta tuulen suunta näyttää vähän muuttuvan. Sinulla tuskin on itselläsi mitään kokemusta dieseleistä saati että sinulla sellainen olisi itselläsi tai edes hankinta mielessä. Ei siis onnistu.
Uudempien Euro6-dieselien osalle ei mitään rajoituksia ole missään suunnitteilla ja miksi olisikaan. Ei ainakaan päästöjen vuoksi. Eipä siis mitään hintaromahdustakaan, ennemminkin päinvastoin.
Kun noista rajoitusten piiriin tulevista dieseleistä ja myös bensoista puhutaan, niin silloin puhutaan noin 4 vuotta vanhoista tai vanhemmista moottorimalleista. Euro5:kin on joissain suunnitelmissa hyväksytty ja silloin puhutaankin jo lähes kymmenen vuotta vanhoista autoista.Joo, lopetetaan pelleily. Minulla ei ole dieselautoa, ei ole ollut, eikä tule olemaan. Halusin osoittaa miten helppoa täällä on puhua potaskaa, kuten sinäkin teet. Viime marraskuun lopussa väitit ostaneesi uuden dieselauton, ja antaneesi vaihdossa saksalaisen 170 hv, 110 tkm ajetun dieselauton, josta oli tehty varaus jo ennen kauppoja. Nyt sitten olet kysellyt viimeisen vuoden tarjouksia 200 tkm ajetusta autostasi, joka viedään käsistäsi. Ja turha väittää, ettet se ollut sinä silloin marraskuussa, sinut kyllä tiedetään. Vähintään noloa.
Varsinainen asia on kuitenkin, että tällä palstalla olet yrittänyt inttää vähintään vuoden ajan, ettei dieselien suosio laske, eivätkä hinnat tipu. Juuri näin on käynyt ja siitä tälläkin palstalla on yritetty autoja ostavia varoittaa julkaisemalla lähdetietoja tutkimuslaitosten ennusteista yms. Sinä olet puhunut harhaisesti jostakin 'dieselin vastaisesta' kampanjasta, vaikka kaikki uutiset ovat olleet normaalia uutisointia dieselin tämänhetkisestä tilasta.
Saksassa dieselautojen hinnat ovat Ylen uutisten haastatteleman autokauppiaan mukaan tippuneet 25 prosenttia, eikä siinävielä ollut mukana viimeistä päätöstä sallia kaupunnkien rajoittaa dieselautoilla ajamista. Kyllä markkinatalous pitää huolen siitä, että hinnat tulevat alas vielä enemmän Suomessakin.
Esimerkki, ostan 40000 euron auton uutena. Kolmen vuoden päästä myyn sen n. 28000 eurolla, kyseessä siis bensiiniauto. Vastaavan dieselauton jälleenmyyntiarvo on tippunut varovaisesti arvioiden 20 prosenttia enemmän (Saksassa jopa 25-30 prosenttia). Jälleenmyyntiarvo on 2400 euroa pienempi kuin bensiiniautolla. Tuolla summalla on merkitystä itse autonsa ostavalle, ymmärrän että firman piikkiin ajavat eivät asiasta kiinnostu.
Tämä oli minun osuuteni tähän keskusteluun. Toivottavasti autoja ostavat ovat ottaneet huomioon OLENNAISET asiat tehdessään ostopäätöstä. Pääomakulut ovat autokaupassa suurin kustannustekijä. Lisäksi toivoisin, että sanojenne tueksi liittäisitte lähdeviittauksia asiaan liittyvistä tutkimuksista, koska näillä palstoilla mutu mielipiteillä ei ole juurikaan arvoa. - Örjan
Korjaus tuohon esimerkkiin: 30 prosenttia (bensiiniauto) 40000 eurosta on 12000 euroa ja 50 prosenttia 40000 eurosta on 20000 euroa, joten dieselin jälleenmyyntiarvo on tippunut 8000 euroa enemmän kolmessa vuodessa.
- EipäTaidaKoskaaAlkaa
Örjan kirjoitti:
Joo, lopetetaan pelleily. Minulla ei ole dieselautoa, ei ole ollut, eikä tule olemaan. Halusin osoittaa miten helppoa täällä on puhua potaskaa, kuten sinäkin teet. Viime marraskuun lopussa väitit ostaneesi uuden dieselauton, ja antaneesi vaihdossa saksalaisen 170 hv, 110 tkm ajetun dieselauton, josta oli tehty varaus jo ennen kauppoja. Nyt sitten olet kysellyt viimeisen vuoden tarjouksia 200 tkm ajetusta autostasi, joka viedään käsistäsi. Ja turha väittää, ettet se ollut sinä silloin marraskuussa, sinut kyllä tiedetään. Vähintään noloa.
Varsinainen asia on kuitenkin, että tällä palstalla olet yrittänyt inttää vähintään vuoden ajan, ettei dieselien suosio laske, eivätkä hinnat tipu. Juuri näin on käynyt ja siitä tälläkin palstalla on yritetty autoja ostavia varoittaa julkaisemalla lähdetietoja tutkimuslaitosten ennusteista yms. Sinä olet puhunut harhaisesti jostakin 'dieselin vastaisesta' kampanjasta, vaikka kaikki uutiset ovat olleet normaalia uutisointia dieselin tämänhetkisestä tilasta.
Saksassa dieselautojen hinnat ovat Ylen uutisten haastatteleman autokauppiaan mukaan tippuneet 25 prosenttia, eikä siinävielä ollut mukana viimeistä päätöstä sallia kaupunnkien rajoittaa dieselautoilla ajamista. Kyllä markkinatalous pitää huolen siitä, että hinnat tulevat alas vielä enemmän Suomessakin.
Esimerkki, ostan 40000 euron auton uutena. Kolmen vuoden päästä myyn sen n. 28000 eurolla, kyseessä siis bensiiniauto. Vastaavan dieselauton jälleenmyyntiarvo on tippunut varovaisesti arvioiden 20 prosenttia enemmän (Saksassa jopa 25-30 prosenttia). Jälleenmyyntiarvo on 2400 euroa pienempi kuin bensiiniautolla. Tuolla summalla on merkitystä itse autonsa ostavalle, ymmärrän että firman piikkiin ajavat eivät asiasta kiinnostu.
Tämä oli minun osuuteni tähän keskusteluun. Toivottavasti autoja ostavat ovat ottaneet huomioon OLENNAISET asiat tehdessään ostopäätöstä. Pääomakulut ovat autokaupassa suurin kustannustekijä. Lisäksi toivoisin, että sanojenne tueksi liittäisitte lähdeviittauksia asiaan liittyvistä tutkimuksista, koska näillä palstoilla mutu mielipiteillä ei ole juurikaan arvoa.Olet oikeassa. Vaihdoin syksyllä vanhan dieselini uuteen kuten tuolloin kirjoitinkin. Täsdä minäkin hieman kerroin ’omaa tarinaani’ sinun tapaasi.
Sinut minä muistan täällä kirjoittaneen noita julistuksiasi jo vuosikausia, aina sama juoni. Sinunkaan tunnistamisesi ei tuota kenellekään minkäänlaisia vaikeuksia. Olen usein oikonut väitteitäsi, selkeillä faktoilla ja myös välillä laskeutumalla tasollesi vastaavilla vähemmän faktapohjaisilla väitteillä , mutta niillä ei tietysti ole ollut mitään vaikutusta. Hetken päästä jatkat samojen tarinoiden ja linkkien kanssa.
Olet ottanut elämäntehtäväksesi ajaa tuota naurettavaa dieselvastaista kampanjaasi oikein tosissasi jo vuosikausia, siis vuosikausia, se on sinulle tärkeää. Olet ahkerin kirjoittaja tällä palstalla, vaikka sinulla ei ole koskaan edes ollut dieselautoa. Lähes viikottain etsit jos minkälaisia artikkeleita mistä tahansa, jossa on jotain dieseleistä kirjoittetu ja ’katsauksiisi’’ valitset niistä tietysti julistuksiisi sopivat. Tätä on tosiasn jatkunut vuosia.
Joskus tietysti on tullut mieeleen, mikä sinun varsinainen ongelmasi on, kun olet noin valtavalla energialla jaksanut jatkaa tuota, vaikka sinulla itselläsi ei ole mitään omakohtaista kokemusta eikä tiietoa koko asiasta. Jokin kummallinen päähänpinttymä sinulla on. Ei ’normaali’ ihminen jaksa tuollaista jauhantaa asioista, joista itsellä ei edes ole mitään omakohtaista kytkentää.
Epäilemättä jatkat julistustasi varman edelleen yhtä ahkerasti ja noilla samoilla teemoilla. Sitä en epäile yhtään. Ja sinut kyllä tunnistaa helposti jatkossakin.
Ja sitten klassinen tyhjänpäiväisyys, joka kohdallesi sopii: onnea valitsemallasi tiellä.
Se varmaa; tekee sinulle jossain mielessä hyvääkin, kun saa purkaa jotain patoutumia täällä vaarattomasti.
Ja tähän loppuu tämän vastineeni myötä minuun kohdistuvaan kirjoitukseesi. Tunnemme toisemme selvästi jo vuosien takaa.
Jatkossa keskustelen täällä dieseautoista ja tietysti mielellään niiden kanssa, joilla niistä on kokemusta ja tietoa. - Realismia_peliin
Eipätaidakoskaanalkaa kirjoitti:
Noita tuon tapaisia ennustuksia on täälläkin kirjoitettu jo ainakin neljän vuoden ajan. Usko meinaa jo loppua, kun mikään niistä ei kuitenkaan näy toteutuneen.
Oma autoni tulee tai on ollut jo vaihtoiässä itse asiassa parisen vuotta, kun olen odotellut sitä dieseleiden hintaromahdusta. Silloin tällöin olen käynyt kyselemässä ja pyytelemässä jopa tarjouksia vaihtoa varten, sekä uusiin ja käytettyihin.
Ei ole löytynyt käytettyinä kohtuuvähän ajettua edullista dieseliä Suomesta. Niitä ei vain yksinkertaisesti löydy. Oma jo vanhempi diesel, mutta vielä alle 200 tkm ajettu, kyllä kelpaisi ja vielä kohtuulliseen hintaan, mutta tarvitsen autoa enkä siitä luovu ellei tilalle saa parempaa. Uudet vastaavat dieselit ovat minun budjettini yläpuolella enkä halua näitä pikkudieseleitä, vaan vastaavan kokoisen cittarin. Bensaversioita kyllä suunnilleen vastaavinakin löytyy silloin tällöin, mutta ei dieseleitä. Bensaversiota en halua.
Minä olet tavallaan ’loukussa’, autoni on iältään vanha, mutta ’liian vähän’ ajettu, joten järkevää vaihtoautoa, uudempaa ja vähemmän ajettua, ei löydy ja uudet ovat liian kalliita. Enemmän ajettua, vaikkakin uudempaa mallia ei ole järkevää ostaa. Juuri siksi olen odotellut näitä povattuja dieseleiden hintaromahduksia, joita ei vaan näy tulevan.Ei dieseliä ole koskaan kannattanut Suomesta muutenkaan hankkia. Saksan merkkiliikkeistä löytyy uudenveroisia E5-dieseleitä. jotka ovat riittävän puhtaita kaikkiin Suomen tarpeisiin. Jos täällä aletaan joitain käyttörajoituksia ajokielloilla tai ylimääräisillä maksuilla asettamaan, homma kusee äkkiä omille kintuille. Meillä on tilaa eikä typen oksiditkaan ole mikään ongelma, toisin kuin muutamassa Saksan suurkaupungissa. Jos niitä aletaan täällä apinoimaan, ollaan tuhon tiellä. Ei Suomen tarvitse maailmaa parantaa kunhan ei sitä törkeästi saastuta monen muun maan tavoin. Meillä ei taideta edes tajuta että moni maa saastuttaa tätä palloa täysin estottomasti välittämättä mistään. Otetaan esimerkkeinä Kiina, Venäjä, Usa ja Etelä-Amerikan maat. Afrikassa ei olla saastuttamisesta koskaan edes kuultu.
- EipäTaidaKoskaanAlkaa
Realismia_peliin kirjoitti:
Ei dieseliä ole koskaan kannattanut Suomesta muutenkaan hankkia. Saksan merkkiliikkeistä löytyy uudenveroisia E5-dieseleitä. jotka ovat riittävän puhtaita kaikkiin Suomen tarpeisiin. Jos täällä aletaan joitain käyttörajoituksia ajokielloilla tai ylimääräisillä maksuilla asettamaan, homma kusee äkkiä omille kintuille. Meillä on tilaa eikä typen oksiditkaan ole mikään ongelma, toisin kuin muutamassa Saksan suurkaupungissa. Jos niitä aletaan täällä apinoimaan, ollaan tuhon tiellä. Ei Suomen tarvitse maailmaa parantaa kunhan ei sitä törkeästi saastuta monen muun maan tavoin. Meillä ei taideta edes tajuta että moni maa saastuttaa tätä palloa täysin estottomasti välittämättä mistään. Otetaan esimerkkeinä Kiina, Venäjä, Usa ja Etelä-Amerikan maat. Afrikassa ei olla saastuttamisesta koskaan edes kuultu.
Dieselhän on aina kannattanut hankkia Suomessa, jos ajoa tulee vähänkin enemmän eikä tämä ole muuttunut miksikään. . Ainakin taloudellisesti. Miksi ei olisi?
Jos Suomeen alkaa tulla merkittävästi noita Euro-5 dieseleitä eli noin 4-9 vuotta vanhoja malleja, niin sehän tekee hyvää Suomen autokannalle, joka on keskimäärin noin 12 vuotta vanhaa. Lisäksi päästöt sitä myöden vähenevät. Uudet dieselithän ovat vähäpäästöisempiä kuin bensat. Näin erityisesti Euro6, mutta jo myös Euro5:n osalta. Euro5 kuitenkin tuottaa niitä typenoksideja enemmän. Sen sijaan euro6:ssa nekin on jo vähäiset, suunnilleen bensamoottorien tasoa.
Dieseleiden osalta varmaan keskimääräinen ikä on huomattavasti vanhempaakin kuin tuo 12 vuotta. Muuta yhtä nopeaa tapaa uudistaa autokantaa ei käytännössä olekaan.
Autiliikenteen päästöt lienevät jotain 15% kaikista, joten mikään ratkaiseva parannus päästöihin ei tulisi, vaikka koko autoliikenne maailmasta loppuisi. - Lue_tarkasti
EipäTaidaKoskaanAlkaa kirjoitti:
Dieselhän on aina kannattanut hankkia Suomessa, jos ajoa tulee vähänkin enemmän eikä tämä ole muuttunut miksikään. . Ainakin taloudellisesti. Miksi ei olisi?
Jos Suomeen alkaa tulla merkittävästi noita Euro-5 dieseleitä eli noin 4-9 vuotta vanhoja malleja, niin sehän tekee hyvää Suomen autokannalle, joka on keskimäärin noin 12 vuotta vanhaa. Lisäksi päästöt sitä myöden vähenevät. Uudet dieselithän ovat vähäpäästöisempiä kuin bensat. Näin erityisesti Euro6, mutta jo myös Euro5:n osalta. Euro5 kuitenkin tuottaa niitä typenoksideja enemmän. Sen sijaan euro6:ssa nekin on jo vähäiset, suunnilleen bensamoottorien tasoa.
Dieseleiden osalta varmaan keskimääräinen ikä on huomattavasti vanhempaakin kuin tuo 12 vuotta. Muuta yhtä nopeaa tapaa uudistaa autokantaa ei käytännössä olekaan.
Autiliikenteen päästöt lienevät jotain 15% kaikista, joten mikään ratkaiseva parannus päästöihin ei tulisi, vaikka koko autoliikenne maailmasta loppuisi.ja mieti mitä eroa on sanoilla "Suomesta" ja "Suomessa". Tuossahan joku kirjoitti ettei dieselautoa kannata hankkia Suomesta vaan Saksasta ja sinä kirjoitit että diesel kannattaa Suomessa. Toisaalta, te molemmat olette oikeassa mutta puhutte toistenne ohi ettekä samasta asiasta. Olen itse sitä mieltä että E5-tasoinen tekniikka riittää meillä mainiosti kun tilaa on toisella tavalla kuin jossain Stuttgartin kattilassa eli laaksossa jossa ilma ei kunnolla pääse vaihtumaan. Mitä edistyneempää tekniikkaa käytetään, sitä haavoittuvammaksi ja kalliimmaksi koko homma muuttuu, etenkin meidän olosuhteissamme.
- auto.ei.ole.sijoitus
Kaikki autot ovat tonnin pommeja 15 vuotiaina. Aivan sama.
- Paitsi
sähkö- ja hybriautot tonnin pommeja jo 10 vuotiaina, eli ei aivan sama.
- Vähäjärkinenkö
Viikko sitten vaihdoin 220 tkm ajetun dieselin uudempaan 36 tkm ajettuun. Mikä on perusteesi vähäjärkisyydelle. Polttoaineen kulutus on kuitenkin 3 litraa/ 100 pienempi kuin pienimmällä bensakoneella varustettu samanlainen auto.
- Mesetin
Kerrotko mikä auto kyseessä, niin ostan samanlaisen?
- Vähäjärkinenkö
Mesetin kirjoitti:
Kerrotko mikä auto kyseessä, niin ostan samanlaisen?
407 1.6 Hdi.
- saastekohujatkuuVWaudi
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/moodys-dieselautojen-jalleenmyyntiarvo-laskee-merkittavasti/At6JSsxD?ref=iltalehti:b6c3&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.253705353.1474735676.1520805636-1264392394.1518765642
ai ajokiellot? eiköhän se autoilijoiden mielessä paina saastekohun seuraus eli arvonalennus siitä johtuen suoranaisesti.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/6000-korvausvaatimusta-vwlle-jalleenmyyntiarvo-mennyt
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/skodan-ostanut-vaati-alennusta-paastomanipuloinnin-takia-ei-nayttoa-taloudellisesta-vahingosta/6669948#gs.5Iyl51Y
Suomen ennakkotapaus-kannattais järjestäytyä kuten ensimmäisessä jutussa- Vwkoskaan
Dieselien hinta vapaassa pudotuksessa Saksassa.
- Ruususelta
Auton ostava saattaa tarvita autoa ihan oikeasti . Samoin polttoaineen valinta perustuu tietoon / tarpeeseen . Noita yhtäkään ei aloituksen tekijällä ole koskaan ollut ehkä ei tulekkaan
- Käyttöesinehän
Olet oikeassa. Täällä nuo muutamat maailmanlopun ennustajat näyttävän pitävän autoa sijoituksena.
Voi se sitä ollakin todella vanhojen tai harvinaisten yksilöiden osalta, mutta ei noiden vajaa kymmenen vuotta vanhojen jokamiesautojen osalta. Niiden uusostoarvojan vaihtoarvohan pyörii jossain max parinkympin nurkilla kalleimmilla malleillakin, joten vaihtoautojen arvo vielä reilusti alempikin. Niinpä vaihtohyvitysten ennustettu arvonpudotuskin on pahimmassakin tapauksessa melkoisen merkityksetön käytännössä, jos uuteen on vaihtamassa. Väliraha on joka tapauksessa hyvin suuri. Vanhaan vaihtaessa merkityksetön, koska niidenkin hinnat pudonneet. - Rahatveks
Tyhmä menettää rahansa dieselin kanssa.
- Rahatveks2
Rahatveks kirjoitti:
Tyhmä menettää rahansa dieselin kanssa.
Ei se sen tyhmempää ole kuin menettää rahansa bensiinin kanssa....
- Rahatveks
Rahatveks2 kirjoitti:
Ei se sen tyhmempää ole kuin menettää rahansa bensiinin kanssa....
- Rahatveks2
Rahatveks kirjoitti:
Niin tai sitten: Pistäpä vielä linkki, jossa veikataan rahojen lisääntyvän, kun hankkii bensa-auton. Vaikka Saksasta, kun se näkyy olevan niin suosittua...
- Rahatveks
Rahatveks2 kirjoitti:
Niin tai sitten: Pistäpä vielä linkki, jossa veikataan rahojen lisääntyvän, kun hankkii bensa-auton. Vaikka Saksasta, kun se näkyy olevan niin suosittua...
Ei löytynyt pyytämääsi, mutta tällainen löytyi: https://tekniikanmaailma.fi/dieseleiden-markkinaosuus-syoksyy-euroopassa-bensa-autot-ohittivat-dieselit-ensimmaisen-kerran-8-vuoteen/
- Rahatveks2
Rahatveks kirjoitti:
Ei löytynyt pyytämääsi, mutta tällainen löytyi: https://tekniikanmaailma.fi/dieseleiden-markkinaosuus-syoksyy-euroopassa-bensa-autot-ohittivat-dieselit-ensimmaisen-kerran-8-vuoteen/
Arvelinkin, ettet sellaista löydä, mutta en epäillyt ettetkö näkisi vaivaa löytääksesi tuon kaltaisia artikkeleita.
Tuossa vanhassa viimevuotisessa uutisartikkelissakaan ei mitenkään näy, että bensa-auton osaminen lisää kenenkään rahamäärää.
Kiitos kuitenkin, että jaksoit ja viitsit taas kerran kaivaa noita vanhoja artikkeleita. Epäilemättä löydät niitä lisääkin.... Jäänkin odottelemaan seuraavia....
- Ketuttaas
Happamia sano kettu dieselautoista
- manuaaliyksysitdikestää
Kertokaas mikä VW auto on turvallinen ostaa lompakon kannalta
Kovin tuntuu rahanmenoa olevan oli TDi tai TSI tai TFSI
- Naftaa_suonissa
Minä ostan uuden dieselin kun sen vaihdon aika tulee. Tarkoitukseni ei ole lähteä johonkin saksalaiseen kaupunkiin ajelemaan. Peugeot mm. ilmoitti uudesta mallivalikoimastaan, jossa ns. bensakoneita on kaksi ja dieselkoneita neljä versiota. Diesel ei siis ole mihinkään kuolemassa... paitsi tällä kirjoituspalstalla. Bensa-autolla saa ajaa 60 000tkm ja dieselillä 80 000km, jotta päästöt ovat hybridiauton tasolla... eli kuka ihmeen ääliö ostaa Hybridiauton? Ladattavan sellaisen oston voin vielä jotenkin ymmärtää.
- Hgftghijkopö
Jos ostat uuden dieselauton, niin voit sillä huoletta ajella missä tahansa Saksan tai minkä tahansa muukin kaupungin kaduilla, jotka ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan rajoituksista.
Nuo suunnitellut rajoitukset koskevat vain vanhoja dieselautoja. Kuinka vanhoja, niin siitä ei vielä ole ihan tarkkaan selvillä. Joko Euro4:a eli vähintään 9 vuotta vanhoja tai Euro5 eli vähintään 4 vuotta vanhoja.
Niin, ja rajoitukset muuten koskevat yleisesti myös vanhoja bensa-autoja. Sitä ei missään ole sattunut silmiini, mitä noissa tapauksissa on tarkoitettu vanhoilla bensa-autoilla eli kuinka vanhoja.
- Hulluja_kaikki
Eli otsikon laatijalla on diesel-auto? No, suurin osa saksasta tänne tuoduista autoista on diesel-autoja, ja jos siellä hinnat hieman laskee, tahti vaan kiihtyy.
- Hullutusta
Hullua olla ostamatta Saksasta, Suomesta nyt ehkä ei vielä, hinnat laskee
- Hgftghijkopö
Hullutusta kirjoitti:
Hullua olla ostamatta Saksasta, Suomesta nyt ehkä ei vielä, hinnat laskee
Niin, jos aikoo ostaa vähintään neljä vuotta vanhan tai vanhemman. Ainahan Saksasta on saanut edullisemmin käytettyjä autoja. Nytkin sieltä tuodaan hyvinkin paljon ja nimenomaan isompia ja premiumtasoisia dieselautoja. Itse asiassahan dieselien osuus henkilöautokannasta on kasvanutkin Suomessa juuri tämän tuonnin vuoksi.
Uusien dieselautojen osalta tilannehan ei ole samanlainen kuin noiden yli 4-vuotta vanhojen edes Saksassa, saati Suomessa. - kjhsgshf
Hgftghijkopö kirjoitti:
Niin, jos aikoo ostaa vähintään neljä vuotta vanhan tai vanhemman. Ainahan Saksasta on saanut edullisemmin käytettyjä autoja. Nytkin sieltä tuodaan hyvinkin paljon ja nimenomaan isompia ja premiumtasoisia dieselautoja. Itse asiassahan dieselien osuus henkilöautokannasta on kasvanutkin Suomessa juuri tämän tuonnin vuoksi.
Uusien dieselautojen osalta tilannehan ei ole samanlainen kuin noiden yli 4-vuotta vanhojen edes Saksassa, saati Suomessa.Saksassa tippuu kaikkien dieselautojen hinnat, myös uudehkojen:
http://kuljetusnet.fi/5689-saksa-dieselien-arvo-vapaassa-pudotuksessa.html - seataudiskodaVWsama
kjhsgshf kirjoitti:
Saksassa tippuu kaikkien dieselautojen hinnat, myös uudehkojen:
http://kuljetusnet.fi/5689-saksa-dieselien-arvo-vapaassa-pudotuksessa.htmlhttps://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-autovalmistajien-mainospuhe-jyraa-faktan-vw-n-uskominen-kavi-kalliiksi/5711284#gs.yFTXnNQ
jos VW tuotteesta pyydetään 15000e niin maksa 7500e - IDieselhemmo
kertokaapa nyt viisaat, että jos dieselien käyttö kokonaan lopetetaan, mitä tehdään öljynjalostusprosessissa syntyvälle dieselöljylle.
Pumpataanko se takaisin maaperään? - Traktor
IDieselhemmo kirjoitti:
kertokaapa nyt viisaat, että jos dieselien käyttö kokonaan lopetetaan, mitä tehdään öljynjalostusprosessissa syntyvälle dieselöljylle.
Pumpataanko se takaisin maaperään?Työkoneisiin ja raskaaseen liikenteeseen sopii hyvin.
- IDieselhemmo
Traktor kirjoitti:
Työkoneisiin ja raskaaseen liikenteeseen sopii hyvin.
Pitää sitten työkoneia raskaan liikenteen vehkeitten kulutusta lisätä reilusti, että saadaan kaikki diesel kulutettua.
- Hgftghijkopö
IDieselhemmo kirjoitti:
kertokaapa nyt viisaat, että jos dieselien käyttö kokonaan lopetetaan, mitä tehdään öljynjalostusprosessissa syntyvälle dieselöljylle.
Pumpataanko se takaisin maaperään?Näköpiirissähän ei ole mitään erityistä dieselin käytön lopettamista, tuskin edes rajua vähenemistä. Pienet dieselautot poistunevat, mutta niillähän onkin melkoisen vähäinen osuus koko dieselkulutuksessa.
Suomessahan tilanne on jopa päinvastainen eli dieseleiden osuus autokannassa on nousut. Ja voi vieläkin nousta, jos tuolta Saksasta alkaa saamaan vieläkin edullisempia noita 4-vuotta vanhoja tai vanhempia Euro5-dieseleitä. Samalla tietysti Suomen Euroopan keskimäärin noin 12 vuotta vanha aitokanta uudistuisi voimakkaasti ja se tuskin olisi huono asia.
Tämä valtaisa dieselkeskusteluhan koskee käytännössä vain vanhojen, käytännössä yli 4-vuotiaiden, dieselautojen arvonalennusta. Syynä tähän on näiden osalta suuremmat typpioksidipäästöt ja sen myötä muutamissa suuremmissa Euroopan kaupungeissa suunnitelmat näiden rajoittamista. Huomiota vaille jää lähes koko ajan, että nuo rajoitussunnitelmat koskevat yleensä myös vanhoja bensa-autojakin, mutta koska dieselit ovat olleet ylivoimaisesti yleisimpiä, niin uutisointi on keskittynyt dieseleihin.
Varmaan samaa tahtia kuin kaikkien polttomoottoriautojen ’poistuminen’ poistuu dieselkin yksityiskäytöstä. Ammattikäytöstä ja runsaasti ajavien käytöstä varmasti huomattavasti hitaammin.
- Anonyymi
ajaapi arvottoman loppuun
tuodaanko uusia edes maahan siis dieselautoja? - Anonyymi
Ajan uudella pikkudieselillä käyttäen Nesteen MY:ä.
CO2 päästöni on alle puolet sähköautoista, varsinkin jos niillä ajaa talvetkin!
Miksi siis hankkisi nyt saastuttavampia sähköautoja kymmenien prosenttien ylihintaan!
Sillä muutaman vuoden päästä niiden vaihtoarvo romahtaa.
Tilanne on vielä paljon surkeampi kun otetaan akkujen valmistus ja käyttöikä huomioon. - Anonyymi
ilmastoooo ja huijausvwwwwwwwwwwwwwwwwhysssssssss
- Anonyymi
voihan sen loppuelämän käyttöautoksi ostaa
toki maksa 6000e dieselistä 2000e
sitäkään et saa sitten seuraavana pv vaihdossa bensiiniautoon- Anonyymi
Sehän kannattaa sitte vasta seuraavana päivänä ostaa:)
Kyllä teillä dieselin dissaajilla on ajatuksenkulku tosi omituista. Sitä parempi ostoshan dieselauto on mitä enemmän siinä hinta on laskenu. Saa paljon autoa sillä rahalla.
Ei dieseleiden mahdollista ( kuviteltua ) hinnanlaskua ainakaan huonoksi asiaksi sellaisen hankkijan näkökulmasta voi sanoa.
- Anonyymi
vaihtoarvo nolla
- Anonyymi
Terävä ja asiantunteva kommentti vuosi sitten kuihtuneeseen ketjuun. Hienoa että nostit tämän.
- Anonyymi
Nyt juuri on oikea aika ostaa dieselauto edullisen hinnan vuoksi. Moni välillä bensaan vaihtanut, siirtynyt takasin dieseliin. Ajomukavuus vääntävässä moottorissa omaa luokkaansa, kun vertaa johonkin pikkuturboon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859