Enää ei hoideta yli 60-vuotiaita !?

74_vuotias_mummeli

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005605510.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=0d5e690caa0cbe71a3a98947a411bd97


tässä lisää:
Ei jatkotutkimuksia yli 65-vuotiaille?

29.11.2017 9:50 Aamuset
Viime viikkoina ovat ihmiset kertoneet minulle, miten Turun terveydenhuollosta on lääkärin vastaanotolla saanut vastauksen jatkotutkimuksia ajatellen. ”Meille on annettu nyt kielto, ettemme saa lähettää yli 65-vuotiaita jatkotutkimuksiin tai hoitoihin.”

Näin sanoi potilas joka nähdäkseen selvemmin tarvitsisi luomien leikkauksen – ne kun peittävät osan näkökenttää kokonaan. Onko niin, että vaatimus kotona selviytymisestä on edelleen voimassa vaikka vanhus ei pysty enää kunnolla näkemään – vaikka ongelma olisi helposti korjattavissa?

Selviydyt niin kuin selviydyt. Toinen oli rankan masennuksen johdosta saanut lähetteen psykiatrian yksikköön psykologin vastaanotolle. Lähete tuli pian limbona takaisin ja perusteluna oli, ettei psykologin konsultaatioon ja vastaanotolle oteta lainkaan yli 65-vuotiaita.

Eläkeläinen olisi tarvinnut lähetettä eteenpäin jatkotutkimuksiin mahan alueen vaivojen vuoksi, mutta lääkäri oli sanonut, että on tullut kielto, ettei yli 65-vuotiaita saa lähettää eteenpäin tutkimusiin.

Osoitan kysymykseni Vanhustyön neuvottelukunnan puheenjohtajana julkisesti Turun terveydenhuollolle. Miksi kansalaisten eriarvoista palvelua on ryhdytty järjestämään iän perusteella? Voiko olla totta, että elämme jo selvässä ikärasistisessa tilanteessa, joka ilmeisesti johtuu säästöjen hakemisesta kustannuksellamme. Eläkeläisiltä kun ei paljon muuta leikattavaa säästöjen saamiseksi enää ole.

Ohjeistus on purettava välittömästi.

19

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lumisokeus

      Yhtenä huomiona yli 65 -vuotiaiden elämään on kokemuksena äitini kohtelu tai sairaskertomus ;
      pitkään itse kotona ilman mitään apua pärjänneelle vain viikottainen esperian palvelutalopäivä ei riittänyt vaan ensin yksityiseen palvelutaloon viikoksi hoitojakso tai mikä lie nimeltään mutta yhtä kaikki kokemus ko. viikosta oli se että viikon jälkeen äitimme oli huononpi kaikessa niin liikkeessä kuin kaikessa ja taas koitti viikko tuolla laitoksessa jonka jälkeen kunto oli aivan nolla ja elämä itsekseen kotona mahdotonta.
      Sellainen kuva ja näkemys noista esperian "hoitojaksoista " jäi että vaikka itse menisin sinne perusterveenä sängylle vain ja ainoastaan makaamaan viikoksi saati kahdeksi kuin äitini ilman että edes ruokapöytään pyydettäisiin vaan kaikki tehtäisiin " eteen" ja avustettaisiin liikaa saattaisi olla ellei sieltä karkaisi olisi itsekin samassa tilassa melkein kuitenkin luokattoman huonossa jonkintyyppisessä terminaalihoidossa.

    • Ammattilainen69

      Tämä on valmistautumista hallituksen Sotea varten. Ruotsissa yli 65-vuotiailta evättiin hoidot porvarihallituksen ajaman sote-uudistuksen myötä. Ei varmaan hämmästytä, että Suomessa Kokoomus on ollut sotesopan kovin eteenpäin viejä ja vanhustenpotkija.

      Mutta itsehän vanhukset Kokoomusta äänestävät. Ilman eläkeikäisiä Kokoomuksen kannatus olisi selvästi pienempi, joten jos jokin väestöryhmä ei ymmärrä äänestävänsä ainoaa puoluetta, joka aikoo viedä heiltä palvelut, niin kuskoon sitten omaan reiteensä. Valitettavasti sotesta ei ole enää paluuta entiseen, eli kärsijöinä tulevat olemaan kaikki pitkään elävät, siis osa nykyisistä nuoristakin.

    • 888888-

      Ei tänä päivänä hoideta nuorempiakaan.

    • Tärkeysjärjestys

      Eikös tärkeysjärjestys ole tullut selväksi noissa SO-TE neuvotteluissakin?
      Kovin vähän POTILAS ongelmineen on ollut puheiden aiheena. Sitä vastoin tuo maakuntantamalli ja valinnan vapaus ovat olleet ne tärkeimmät aiheet tässäkin uudistuksessa!

    • tasaarvo---

      Jos jätetään hoitamatta se tarkoittaa ennenaikaista hengen lähtöä. Ei kai ketään saa tappaa. Ministerit ja korkeat virkamiehet varmasti hoidetaan vaikka ikää olisi paljon enempi kuin 65 vuotta.

    • VikaaKorvienVälissäkö

      Olen 40-luvulla syntynyt nainen, vanhempani sairastivat aikoinaan Pernisiöösi anemiaa ja äitini kuoli vanhainkodissa (hoidossa) hoitamattomaan kilpirauhasen vaajatoimintaan:

      Nyt tänä syksynä sain itse diagnoosi B12 Pernisiöösi anemiaan, oireinani on ollut keväästä asti yskä joka muuttui limaiseksi yskäksi ja lisänä kesästä alkaen pahenntuneet tasapainohäiriöt jotka lääkäri vääntävät huimaukseksi,

      B12 pistokset aloitettiin syyskuunssa neljä kertaa viikon välein sitten 3 kk paussi ja sitten annettiin taas se pistos huomasin seuraavalla viikolla oloni oli paremman tuntuinen eli pää
      ja mieli tuntui tasapainoiselta olotilalta, kaiken sen sekavan olotilan jälkeen jota olin saanut kokea siihen asti.

      Lääkäri sairaalassa joka kertoi syksyllä sairaudestani tyrmäsi limayskäni ja tasapainovaikeuteni kokonaan joksikin muuksi, mutta ainoa tutkimus joka minulle tehtiin spirometria eli keuhkojen tutkinta ja pää kuvattiin..

      TK lääkäri otatti kilpirauhaskokeen , minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta
      sekä Crohnin tauti.

      Olen lukenut lukuisten kohtalotovereiden kirjoituksia ja siellä oli samoja oireita kuin itselläni. Olen aivan hukassa kun minua ei kuunnella ja vähätellään oireitani.

      Olen ollut aktiivinen ihminen ja hoitanut tarvittavat paperihommat ja järki on juossut ennen hyvin mutta kesästä tähän tammikuuhun on ollut yhtä helevettiä sanoisin.

      Minä en ole mitenkään kipuherkkä ollut ennen enkä nytkään mutta se olotila jossa vietin syksyn ja loppuvuoden oli jotain kamalaa pää tyhjä eikä muisti pelannut eikä jaksanut mitään, nyt tuntuu taas valoisalta. En ole koskaan tupakoinut enkä käytä alkoholia eli elän terveellistä elämää.
      Tammikuussa alkoivat samat oireet palailla ja ovat pahentuneet entiselle tai vielä pahemmiksi
      koko ajan.
      Miten saisi lääkärit uskomaan oireet ja ottamaan ne tosissaan ja 3 kk pistosväli on aivan liian pitkä.

      Kolmen kk pistosväli on kohdllani liian pitkä väli koska oloni on ollut todella hankala ja eläminen näiden oireiden kanssa ottaa koville, siis käveleminen on tasapainoilua varsinkin ulkona ja muisti takkuilee on totaalisia unohduksia joissa ei muista enää tärkeitä asioita joita muistin edellisenä päivän.
      Olotila vaihtelee koko ajanvälillä menee paremmin välillä olen pohjalla.
      Mielialani on aivan lattian tasolla, eikä tämä olotila tunnu enää ihmiselämältä : onko tämä sitä hyvää hoitoa ja arvokasta kohtelua potilasta kohtaan, eikö meitä pitäisi kuunnella eikä vähätellä kertomiamme oireita ja sitten sanoa että minun pää pitää kuvata ?!

      Historia toistaa itseään eli vikaa etsitään korvien välistä eli taas jälleen kerran se korvienvälivika diagnoosi tulee esille, mm. aikoinaan vuosia sitten kun vihdoinkin todettu tautini oli kilpirauhasen vajaatoiminta niin tarjottiin silloinkin ensin taas vain pillereitä korvienvälin parantamiseen, kovalla vaatimisella vihdoin vaivauduttiin säälistä ottamaan se kilpirauhaskoe, ja miten sitten kävikään taisi nolottaa raisiolaista lääkäriä sen jälkeen olipa aika nöyrää sen jälkeen..


      Että tällaista ruikutusta sitä täällä annetaan julkisuuteen, eli paljastetaan tämän suomalaisten arvokkaan ns. vanhustenhoidon tilan vai onko se nyt sitten todellisuutta ettei
      meitä yli kuuskymppisiä enää hoideta.......!?!?!?!

      • Anonyymi

        Entäpä 80v ihmistä??? Esperinkin esittelyssä sanotaan että heillä korostuu yksilöllinen ja laadukas hoito -- häh?? sielläkö lattialla maaten kakat vaipassa ollaan laadukkaassa hoidossa??
        Mutta selitys löytyy myöskin heidän esitteestään: tavoitteena on omistajien sijoitusten arvon kasvattaminen. Ja siihenhän he panostavat kyllä täysillä.
        Miksi hoitaa 80 vuotiasta kun väestörakenne on sellainen että heitä kyllä riittää kasvattamaan omistajien kukkaroa!! Juurikin kokoomus oli voimallisin asianedistäjä kun yksityistettiin hoitoalaa. Sivistymättömyysvaltio Suomi hoitaa - no ketä hoitaa.


    • Valtaeivastuuta

      Mistä johtuu, että edes ns. päivän selviä ongelmia ei hoideta, että potilas tuntisi tilansa paremmaksi?

      Onkohan tässäkin tapauksessa nähtävissä niitä vallankäytön oireita ja seurauksia, joista viime päivinä olemme saaneet toistuvasti kuulla, nähdä ja lukea?

      • Yksityiselle

        Yksityisiltä lääkäreiltä saa apua, nopeasti.


      • Maksaa_ja_paljon
        Yksityiselle kirjoitti:

        Yksityisiltä lääkäreiltä saa apua, nopeasti.

        Varsinkin ikääntyneillä ei ole kaikilla varaa maksaa yksityislääkärin korkeita taksoja. Ei kaikki eläkeläiset ole rikkaita.


    • MiksiHuonoaHoitoa

      Menin yksityiselle ja nyt on Cohemin Depot pistokset viikon välein ja myöskin olen hoidostani siis YLEISELLÄ puolella tehnyt valitukset eli Muistutuksen ja Kantelun hoidostani, ja sen seurauksena ilmeisesti minulle on nyt tehty mittavat määrät eri tutkimuksia eikä niissä löytynyt mitään vikaaa eli ei edes pääkopastani jota aina ensin epäillään koskan osaan vaatia hoitoa ja olen kiusallinen hoidettava. Eli Sairastan Pernisiöösi anemiaa ja minua eli potilasta pitäisi kuunnella oireistani ja uskoa potilasta ja lisänä se että molemmmilla vanhemmillani oli sama tauti ja heilläkin todella huonoa oli heidänkin tautinsa hoito.

    • Anonyymi

      ..Ikävä kyllä, ei ainakaan vantaan tikkurilan terveysasemalla... monet ovat kokeneet simputusta, valhetta ja henkistä alistamista... ikä ihmisiä ei kuunnella, saa olla virtsan karkailua, hengitys ongelmia sekä myös vakavia mielenhäiriöitä... lähetteitä eteenpäin ei kertakaikkia myönnetä.
      Onko terveysasemien lääkärit sitten joukolla narsistisia alistajia, ilman omaa tuntoa, vai onko kysymys ylhäältä päin tulleista käskyistä.
      Vanhusten itsemurhat lisääntyvät, ja tämä vaikuttaa myös nuorempien henkilöiden häiriökäyttäytymiseen, katuväkivaltaan ym. ym. lisäksi lääkärit kirjaavat vääriä tietoja potilastietoijhin. Pelastaakseen omat kasvonsa...

      • Anonyymi

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005605510.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=0d5e690caa0cbe71a3a98947a411bd97

        Tämäkin alla oleva linkki kertoo karua totuutta tilanteesta, luulen, että vantaalla vielä pahempi muutaman lääkärin toimesta...

        Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka suuri osa itsemurhan tekiöistä on avoimesti käynyt pyytämässä apua terveyskeskuksista...

        Miten itsemurhan tekiät / tai väkivaltainen katukäyttäytyminen linkittyy tiettyihin lääkäreihin. Onko tässä selkeä syy yhteys.. Koska lääkärit voivat omalla käytöksellään, " sairaudellaan " työntää avuntarvitsiat kuolemaan tai muihin epätoivoisiin tekoihin. ..


    • Anonyymi

      Kyllä hoidetaan yli 65 vuotiaat, jos on korkea virkamies Paavo Lipposelle on tehty leikkausia Matti Vanhaselle tehdään sydänleikkaus.

    • Anonyymi

      Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ruuhkauttaa hautaustoimistoja .

    • Anonyymi

      Verkot ei kestä enää kivien painoa, mutta kaikella on aikansa.

    • Anonyymi

      Onko kokemuksi Turun seudulta yksityisen puolen hyvästä kurkku-nenä ja korvalääkäristä?Vaimostani kysymys, eivät tutki julkisella puolella.

      • Anonyymi

        Kaikki ovat olleet mukavia ja asiantuntijoita yksityisellä mitä minä olen käynyt


    • Anonyymi

      Ei hoideta kun ei ole lääkäreitä! Onko opetusministerillä rohkeutta uhmata mahtavaa lääkäriliittoa ja lisätä reippaasti lääkärien lisäkoulutusta? Tai ottaa Virossa koulutettuja töihin lisää? Suomen ihmeitä ja ihmettelyä kun on lääkäripulaa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe