Miksi lihon vaikka yritän laihduttaa?

MiksiMiksiMiksi

Olen tehnyt seuraavanlaiset elämänmuutokset:
- Kävelen 3 kertaa viikossa reippaasti 5-7km
- olen jättänyt keksit ja karkit kokonaan pois
- Olen pienentänyt annoskokoja
- Leipää syön pari kertaa viikossa

Muuten syön niin kuin ennenkin, mutta siitä huolimatta näillä elämäntapamuutoksilla olen vain lihonut.

11

918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähemmänvähemmän

      Syöt edelleen liikaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa, ruoastahan se elimistön massa tulee.

      Yritä opetella miten painosi toimii. Käy usein vaa'assa ja kirjaa lukemat ylös. Lisäksi, mitä olet syönyt. Jos käyt vaa'assa joka päivä, kahden päivän painoerosta ei voi tehdä päätelmiä mutta jo viikon lukemista näet suunnan. Kun näet, että suunta on väärä : vähemmän ruokaa.

      Jos olet kasvuiän ohittanut aikuis-ikäinen, fyysisesti passiivinen noiden liikuntasuoritusten lisäksi, ainakin itselläni se ruokamäärä jota tarvin on hämmästyttävän pieni. Vähäiseen ruokaan tottuu ihmeellisen helposti.

      Niin ja : alkoholi. Itselläni kaksi keppanaa viikossa on max mitä uskallan nappailla jos haluan painoa alas. Jos väkevät maistuu, niin jätä ne pois.

    • NäinkinVoiKäydä

      Ihmeisten perusaineenvaihdunnan kulutus voi vaihdella todella paljon. Peruskulutuksesi on luultavasti pienempi kuin taulukoiden (jotka ovat aina keskiarvoja) mukaan näyttäisi. Ero voi olla jopa 500kcal/vrk.
      Lisäksi tuo harratamasi liikunta ei ole vielä sitä luokkaa että sillä olisi huomattavia laihduttavia vaikutuksia. Suosittelen vähintää neljää kertaa viikossa ja mieluiten kävely vähitellen hölkäksi ja matkat lopulta lähemmäs 10 kilometriä. Monipuolisuuttakin olisi hyvä olla eli osa kerroista uintia/hiihtoa/pyöräilyä/kuntosali tms.

      • oonkomäläski

        Tätä ainaista valitusta lihomisesta. Syökää vähemmän ja liikkukaa enemmän. Siinä se on perusohje millä laihtuu. Tietoa ruokavalioista on netti väärällään.


      • OmaKokemusOnTämä

        "Suosittelen vähintää neljää kertaa viikossa ja mieluiten kävely vähitellen hölkäksi ja matkat lopulta lähemmäs 10 kilometriä. "

        Minä taas suosittelen jatkamaan kävelemistä. Energiankulutus hölkkäämällä tai kävelemällä on kilometriä kohden käytännössä sama.

        Juoksemisen aloittaminen ylipainoisena tekee vaan helposti sen, että tulee huono olo, niveliin sattuu ja liikkuminen loppuukin siihen.

        Itse olen nyt kolme ja puoli vuotta kävellyt. Alussa tein 3km lenkin pari kertaa viikossa, nyt käyn kävelemässä joka päivä 10km.

        Muutan osan liikkumisesta juoksuksi tulevan kesän aikana,kyllä sillä saa kehkoihin ja verenkiertoelimiin toimintaa, mutta painonhallinnallisesti tuon aloittamisella ei ole kiirettä.


      • TotuusSattuuQC
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        "Suosittelen vähintää neljää kertaa viikossa ja mieluiten kävely vähitellen hölkäksi ja matkat lopulta lähemmäs 10 kilometriä. "

        Minä taas suosittelen jatkamaan kävelemistä. Energiankulutus hölkkäämällä tai kävelemällä on kilometriä kohden käytännössä sama.

        Juoksemisen aloittaminen ylipainoisena tekee vaan helposti sen, että tulee huono olo, niveliin sattuu ja liikkuminen loppuukin siihen.

        Itse olen nyt kolme ja puoli vuotta kävellyt. Alussa tein 3km lenkin pari kertaa viikossa, nyt käyn kävelemässä joka päivä 10km.

        Muutan osan liikkumisesta juoksuksi tulevan kesän aikana,kyllä sillä saa kehkoihin ja verenkiertoelimiin toimintaa, mutta painonhallinnallisesti tuon aloittamisella ei ole kiirettä.

        "Minä taas suosittelen jatkamaan kävelemistä. Energiankulutus hölkkäämällä tai kävelemällä on kilometriä kohden käytännössä sama. "

        Kyllä mutta juoksemalla ehtii samassa ajassa paljon enemmän kilometrejä.

        "Juoksemisen aloittaminen ylipainoisena tekee vaan helposti sen, että tulee huono olo, niveliin sattuu ja liikkuminen loppuukin siihen."

        Tämä on totta. Siksi juoksemista vasta kun siltä tuntuu ja liikuntaan mukaan niveliä rasittamattomia lajeja kuten pyöräily ja uinti.

        "Itse olen nyt kolme ja puoli vuotta kävellyt. Alussa tein 3km lenkin pari kertaa viikossa, nyt käyn kävelemässä joka päivä 10km."

        Ei tuossakaan mitään vikaa ole. Varsinkin jos on aikaa käyttää noin paljon kävelyyn.

        "Muutan osan liikkumisesta juoksuksi tulevan kesän aikana,kyllä sillä saa kehkoihin ja verenkiertoelimiin toimintaa, mutta painonhallinnallisesti tuon aloittamisella ei ole kiirettä."

        Tuota meinasin juuri sanoakin että olisi hyvä olla myös välillä liikuntaa jossa syke nousee reilusti ja myös hengästyy.


      • OmaKokemusOnTämä
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Minä taas suosittelen jatkamaan kävelemistä. Energiankulutus hölkkäämällä tai kävelemällä on kilometriä kohden käytännössä sama. "

        Kyllä mutta juoksemalla ehtii samassa ajassa paljon enemmän kilometrejä.

        "Juoksemisen aloittaminen ylipainoisena tekee vaan helposti sen, että tulee huono olo, niveliin sattuu ja liikkuminen loppuukin siihen."

        Tämä on totta. Siksi juoksemista vasta kun siltä tuntuu ja liikuntaan mukaan niveliä rasittamattomia lajeja kuten pyöräily ja uinti.

        "Itse olen nyt kolme ja puoli vuotta kävellyt. Alussa tein 3km lenkin pari kertaa viikossa, nyt käyn kävelemässä joka päivä 10km."

        Ei tuossakaan mitään vikaa ole. Varsinkin jos on aikaa käyttää noin paljon kävelyyn.

        "Muutan osan liikkumisesta juoksuksi tulevan kesän aikana,kyllä sillä saa kehkoihin ja verenkiertoelimiin toimintaa, mutta painonhallinnallisesti tuon aloittamisella ei ole kiirettä."

        Tuota meinasin juuri sanoakin että olisi hyvä olla myös välillä liikuntaa jossa syke nousee reilusti ja myös hengästyy.

        Ah.... En sanonut että olen hoitanut tuon sykettä nostavan liikunnan fillaroinnilla, joka ei kuormita niveliä niin pahasti.

        Talvella jää vaan vähäisemmäksi.


    • pienet_askeleet

      vaikea uskoa todeksi. Syömisessä on tärkeätä eksaktit vakioruokailuajat (ruokailurytmi). Aineenvaihdunta tykkää kun pidetään kiinni säännöllisestä ruokailurytmistä. Välipaloja ei saisi napsia. Epämääräiset ruokailuajat saavat aineenvaihdunnan sekaisin ja silloin helposti lihotaan.
      Jatka vaan sitkeästi uuden liikunnallisen elämäntavan juurruttamista. Mieti mitä voisit tehdä toisin. Jotain juttuja on korjattava koskapa lihot. Kyse ei ole niinkään laihduttamisesta vaan uuden dynaamisemman elämänfilosofian oppimisesta. Pienet askeleet ja isot tavoitteet. Suurin lihottaja on television ja netin tolkuton katselu. Sähköavusteiseen polkupyörään valtio myöntää 400 euron avustuksen. Tukea voi saada kuitenkin jo keväällä 1.4. jälkeen ostetuista sähköpyöristä. Monelle laihduttajalle hyvä hankinta.

    • humppaaJumppaa

      Liikunnan ja laihdutuksen välisestä suhteesta. Esim 6km kävelylenkilleni Suunto kertoo kulutuksekseni 600-700kcal. Jos se on oikein, saisin tuon kalorimäärän syömällä vähän päälle 100g sukalaata (finelin mukaan 540kcal/100g).

      Liikunta on ok tottakai, mutta kannattaa muistaa miten naurettavan helposti ne liikunnalla kulutetut kalorit saa takaisin. Rikollisen helposti! Lenkin jälkeen ei siis kannata hemmotella itseään karkkipussilla.

      • TotuusSattuuQC

        Toki liikunnan vaikutukset voi helposti mitätöidä mättämällä suklaata. Mutta kyllä se liikunta siltikin muuttaa normaalin päivän energiankulutuksen aika toisenlaiseksi kuin elämä ilman liikuntaa.
        Jos vaikka keskiarvomies kuluttaa normaalisti 2500 kcal/vrk niin tuolla mainitsemallasi liikunnalla sitä lisää reilusti yli 3000 kcal/vrk:hon. Eli siis päivän kulutus nousee 25%.
        Ja kääntäen, jos syö normikulutuksen verran (kuten yleensäkin pitäisi syödä), liikunnan kanssa onkin 25% miinuskaloreilla.


    • sdfgdsfgdsfgdsfgfdg

      Tuo liikunnan vaikutus tuntuisi olevan aika yksilöllistä. Itse aloin laihtumaan vasta kun nostin päivittäiset kävelylenkit 8..15 kilometriin.
      Ei ollut loppupeleissä edes vaikea homma, kun vaimo osti minulle koiran lenkkikaveriksi!
      Ilman koiraa ei kyllä tulis mentyä, sen voin myöntää.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe